KALLA!!!!!!!!!!!
Alltså jag vet inte vad jag ska säga, Charlotte Kalla tar guld i hennes första OS-start någonsin. Fy helvete vilken debut!!!!!!
Jag blev jävligt orolig när Smigun passerade 7.3 med sådan fart (och bra tid) – skulle Kalla hinna palla den farten? Men sen kom Anna Haag och höll jämnt med estniskan och jag kunde pusta ut. Men sedan blev det riktigt läskigt igen när Smigun gick i mål – vilket tempo – igen!! Och inte nog med det, när kamerorna zoomade in Kalla igen strax innan den läskiga slutbacken var det på vippen att hon stod på näsan igen – men klarade det och klarade Smigun – och tog GUUUULD!!!!!
Och i skuggan av guldet: Anna Haag!!! Fem ynka sekunder från bronset!! OK, vi har sett henne göra en del ruskigt bra lopp men så här bra trodde vi väl ändå inte att det skulle gå?! Till SVT sa hon att hon tappade i nedförsbackarna då hon inte riktigt vågade stå på. Från och med nu tror jag hon borde träna lite mer utförsåkning för hade hon kunnat stå på ordentligt utför hade det blivit medalj.
Anna Olsson och Britta Johansson Norgren höll som väntat inte lika hög klass. De slutade 24:a respektive 29:a.
Kul att Bjørgen fick en medalj också, även om jag nog hellre sett Haag på den platsen.
Innan vi sticker bort till Sergels torg och badar i fontänen ska vi se herrloppet. Kan det bli en dubbel? Det är väl ändå inte möjligt?
Läs mer: DN, Aftonbladet 1 2
PS. Ni röstade ”rätt” i omröstningen – BRA JOBBAT!
herrloppet ja, kom igen nu Hellner!!!!
Tyskorna åkte allmänt dåligt och resterande Norskor Steira 52 sek efter som 8a, trodde mer på henne.
Fy fan vad bra. Men jäklar vilken avslutning av Smigun, hon blir livsfarlig på dubbeljakten.
Jag säger det igen det var den största idrottsupplevelsen jag haft. Har följt henne från 15-16års ålder och jag bara ryser av välbehag. Fy tusan vad härligt
många har dissat henne och sagt att hon inte vunnit nått, vad säger dom nu?
Ryskorna???? kanske inge doping i detta OS ändå.
Gissa vem som är JÄTTE stor här i Norrbotten nu.
Grattis Charlotte
Grattis och stort tack Charlotte. Detta guld kan vara starten på ett riktigt bra OS. Jag tror även att det ligger mycket i det Blomqvist säger att Kalla gärna fortsätter att få ut det där ”lilla extra” när hon väl börjat åka bra och att hon kan slappna av under resten av OS.
Vill inte provosera för mycket, men det är nog en chans att Haag får en medlaj i posten en dag. Vem klarar att komma tillbaka efter två års uppehåll och prestera så bra på en gång?
Vill även tilläga att det är otroligt kul att Bjørgen får en ny OS-medalj. Henne har jag verkligen sympati för.
”vad säger dom nu?”
Jo de (jag är inte en av dem) säger att hon har tur att detta OS hade denna gren, 10 km fristil, i programmet. Hon hade dessutom tur att banprofilen passade henne. Grattis till Kalla, men jag förstår inte riktigt poängen med att bli så här exalterad? Hon var ju tillsammans med Björgen solklar favorit att vinna loppet idag. Jacob Hård lät som om han hade kommit i målbrottet…
Smigun kan komma tillbaka många som gjort det men inte 2 år utan ett år men hon har ju åkt hela tiden utan när hon hög gravid.
KHAZOVA 1:10 efter det var då skönt.
håller med dig Alexander, verkar vara en go norska!
profeten: Många som säger hon har tur det var samma sak i TDS som sa att hon aldrig kommer att göra om nått sånt. Skit i dom
Ta OS guld på 10km som 22åring inte många som gör det.
STORT GRATTIS Charlotte!!! Fy farao vad du är BÄST!!!
Gratulerer Sverige! Fullt fortjent, og så jævli deilig at ikke Smigun eller Khazova vinner. Bjørgen nr 3 lover meget bra for oss nordmenn også, tror hun blir OL dronning ;).
Et sølv og ett bronse til Norge hittil i dag, nå er det snart gull til Northug.. ;)
Det var väl Anna H som sa att hon unnar Marit en vinst, när hon krossade i Beito? Känns som att det är bra stämning mellan dom båda grannlagen, med all rätta. Marit är min favorit efter alla svenskor. Jag unnar henne verkligen ett guld i detta (hennes sista?) OL.. Hon är en av dom bästa genom tiderna och hon får gärna ta ett silver efter Anna på dubbeljakten och ett gull på tremilen! :)
Janek, jag är enig med dig, Petter tar det idag. Cologna tvåa och Hellner trea. Tyvärr
Otroligt kul!!!! Helt magnifikt bra av Haag också.
Smigun var ju knappast vem som helst innan hennes uppehåll. 16 världscupsvinster, 6 vm-medaljer, 2 os-guld. Jag tror inte hon är dopad.
Ja, otroligt grattis till Björgen, verkligen en fin insats. Tror hon fegade lite för mycket på första varvet, avslutningen är det inget fel på, härlig spänst uppför sista backen. Björgen har lättat på trycket nu, och jag unnar henne verkligen stora framgångar i resten av OS. Björgen och Kalla känns, förlåt för patriotism, men som de finaste representanterna för kvinnlig skidåkning.
Är det inte väldigt konstigt att man bara fick se Kalla tre gånger? Att inte ha en enda tidkontroll mellan 1,5 och 7,5 är ju galet, det är ju nånstanns där i mitten som loppet avgörs. Jaja nu är det ju snart bara masstarter kvar…
Jag har aldrig varit så orolig inför ett skidlopp i hela mitt liv. Mardrömmar om dåliga skidor och vetskap om att det är 8år till nästa tillfälle
har gjort mig sömnlös. Det är tur att Kalla inte har mina nerver.
Helt otroligt svettigt var det idag! Man ack så kul! Grattis Charlotte!
Herrarna då? Mitt tips; 1:a Lukas Bauer 2: Piller Cottrer 3:a Hellner/Cologna.
grattis kalla,synd smigun kom 2 säkert dopad…
Härligt Kalla. Hoppas nu att Marit Björgen får ett OS guld också, helt klart min favoritnorska. Vore trist om Smigun dyker upp som gumman i lådan och tar resten. Har aldrig litat på henne eller några andra skidester
”Björgen och Kalla känns, förlåt för patriotism, men som de finaste representanterna för kvinnlig skidåkning.”
Av ren nyfikenhet, vad baserar du det uttalandet på?
Patriotism i all ära, men någon grad av objektivitet tycker jag att man bör hålla så att det inte övergår i chauvinism…
Majdic, Saarinen och Kowalczyk är precis lika ”fina”, om inte bättre (se på resultat i samtliga lopp) representanter för den kvinnliga skidsporten även om de inte kommer från något av vikingaländerna Sverige och Norge…
Som sagt, man ska naturligtvis vara glad när de går bra för dem man hejar på, men ödmjukheten får man inte glömma.
Profeten, det känns helt fel att du sätter Kowalczyk i samma fack som dom andra nämnda, inte med hennes historia. Så känns det faktiskt varje gång jag ser henne vinna. Surt i munnen
Majdic och Saarinen däremot känns som bra representanter för världens bästa sport. Men Marit är ändå snäppet bättre i min bok, med dom resultaten hon har. Det finns nog ingen förutom svenskorna som jag unnar ett OS-guld så mycket som Marit.
få se nu om verpaulo estland vinner bruka ha en tendens att toppa till os vm,ursäkta stavningen.. livstid föt dopning enda som gäller…
”Surt i munnen”
Hmm, ska jag vara ärlig så känns det surt i munnen att sitta och läsa såna kommentarer. ”Hennes historia” – det är ju skamligt att uttala sig på det viset. Det var ju hur tydligt som helst att internationella skidförbundet stod med skägget i brevlådan i samband med Kowalczyk’s ”historia” när de strax senare gjorde preparatet tillåtet. Hon var således aldrig dopad…Istället är hon förmodligen världens mest kompletta kvinnliga skidåkare i dagsläget som förtjänar att ”ligga i samma fack” som de andra stora namnen…
Men dock var det ett preparat som var förbjudet när det togs? Jag ska inte säga något mer i frågan, men det är att ligga för mycket på gränsen enligt mig. Nu ska jag se på när Petter vinner (tyvärr)
Kowalczyk är knappast världens mest kompletta åkare eftersom hon inte klarar av att vinna på en så lätt bana. Jag läste just att hon tyckte att banan inte var värdig en OS-bana då den var för lätt.
Annars gillar jag Kowalzcyk, fördrar henne framför Majdic.
24 å 29 äe väl inte så illa pinkat. Ser fram emot stafetten nu alltså.
Japp, förbjudet när det togs…Men i och med att man sedan tillåter det så är man ju i förbundet överens om att det inte bör klassas som dopning och att man således inte har någon fördel av det varken idag eller då det fanns med på listan. Alltså är en sådan ”historia” inget som bör ligga någon till last…det är snarare en tecken på en stor miss från skidförbundets sida att preparatet överhuvudtaget fanns med från början…
Nåja, nog diskuterat om den saken. Jag är dock fortfarande av åsikten att man ska vara lite försiktig och inte hylla ”sina egna” till den grad att man skapar någon hatrelation till resterande ickesvenska (eller norska), men dock mycket kompetenta och duktiga, kvinnliga idrottsutövare…
Grattis Charlotte – nu har du vunnit det största man kan vinna individuellt dvs OS-guld! Var en rysare idag att följa loppet, Smigun verkade stark på slutet och blev lite orolig där men Charlotte klarade av det!
Håller med om vad flera ovan skrivit dvs unnar Björgen en medalj. Hon är en sympatisk norska och har inte visat divalater trots sina många år i världseliten.
Synd om Haag som var så nära en medalj men väldigt bra gjort ändå! Tror att hon har medaljchans i dubbeljakten.
Sen ja det verkar råda fin stämning mellan damerna i Norge och Sverige. Nog inte samma på herrsidan, där är det mer rivalitet och snack…
Tack för bättre grafik (men kunde gott vara större) och tidsskillnader i rutan… Mer likt vad det brukar vara i WC.
Sen ska vi komma ihåg att Charlotte bara är 22 år gammal. En klar bragdguldkandidat i år för sitt lopp idag! Hon bör vara på sin absoluta topp (om hon förskonas från skador) vid OS 2014 och 2018. Kanske även 2022.
Ska bli spännande att se herrloppet nu!
Postet en kommentar i bildeseerien i sta, men det er jo her den hører hjemme, tilgi meg for litt spamming:P
Når OS studio startet etter kveldsnyhetene på NRK, startet de en video-montage med smilende Kalla i hovedrollen akkopagnert av Janne Lucas’ låt Växeln, hehe!
Dette var moro! Oss nårrbaggar er glade på Sveriges’ vegne!
Vinner ikke vi, ser vi helst at en svenske står øverst på pallen.
Grattis med gullet, søta bror! ^_^
Med komplett menar jag att hon är mycket bra, inte nödvändigtvis bäst, på i princip samtliga distanser och åkstilar. Det är i alla fall så jag definierar en komplett åkare, men man kan naturligtvis ha olika åsikt i den frågan med…
Hennes uttalande om att banan var för lätt (läs: platt) har att göra med, vilket inte borde vara någon överraskning för någon som är inne på den här sidan, att hon vet om, precis som alla andra, att hon är bäst när det finns mycket tuffa backar att ta sig över. Ta extremfallet – det går ju exempelvis att designa en sprintbana så att ingen har någon chans mot Kowalczyk (Canmore t.ex.), samtidigt som man kan designa en sprintbana där Kowalczyk inte har någon chans att ta sig till final (t.ex. Prag). Så är det helt enkelt, det är precis samma sak i cykling. Lance Armstrong kommer aldrig vinna och har aldrig haft ens den minsta chans att vinna ett VM-lopp i cykling. Ändå anses han vara en av de bästa, om inte den bästa, cyklisten genom tiderna. Det hänger alltså mycket på hur banan ser ut för att den ska passa en viss idrottare…
Nu får Charlotte sin strandtomt:
http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1883578/efter-guldet-nu-far-kalla-sin-strandtomt
Profeten – jag är, i lika mån som du, fri att uttrycka min åsikt, precis just det gjorde jag. I mina ögon är det just så, i dina ögon kanske det inte är så, jag baserar mina åsikter på att ha följt världscup och mästerskap ett årtionde, flera av dem på plats, och mött och pratat med de flesta av dem. Deras inställning till sporten och så mycket som de bjuder på runt omkring, deras öppenhet och avståndstagande till doping och annat gör sitt till. Du som profet (vilket alias, är du junior?) borde väl kunna förutspå att dessa två damer kommer dominera ett par år framöver.
profeten, det var fortfarande förbjudet när det togs.. nu ska jag hålla käften om gamla synder.
Profeten:
Det är lite konstigt att Sverige och Norge aldrig har haft en åkare med dålig teknik som klarar att vinna WC-lopp. Alla dessa åkare har enorm kapacitet, men dålig teknik kommer från länder med en helt annan inställning till dopning.
Åh vad jag känner för Hellner, det finns INGEN som är i närheten av att ta ut sig så mycket på slutet. Ingen. Inte Northug och ingen annan.
Hellner – du är min idol! Snart får du medaljer i drösvis!!!!!!!!
hehe…likheterna är slående. Här gås det mot personattack så fort någon inte har samma åsikt som majoriteten av den svenska, extremt skidkunniga, befolkningen. Men man kan ju inte direkt påstå att man är förvånad…det är ju ändå en skidblogg på internet så hit kan alla komma…
Hellner är en härlig skidåkare med det lilla extra som kommer att göra honom till världsmästare och OS mästare vad det lider. Gunde,Dähli, Northug har alla samma förmåga att ge allt.
Och Kalla får äntligen sin strandtomt.
Niska kommunalråd i Tärendö gammal skidåkare har slagt näven i bordet, bra.
Älvsbyhus lär nog bidra med en liten stuga.
Synd ikke Hellner slo Bauer, men han skal ha kjemperos for å ta seg ut og gi alt :)
Uff jeg er så skuffet over de norske at det knapt finnes ord…
Det måste kännas riktigt skönt att du är lite lite bättre än alla oss andra h’r på internet, eller hur profeten?
Vilken hjälte Hellner är!
Skit samma att han kom 4a – med sin grymma satsning var det ju han som gjorde loppet till den thriller det var. Intervallstart när den är som bäst!
Sen är det ju oxå ren poesi att se Hellner åka skate. Hatten av för Marcus!!!
Nä, det är inte skönt…man blir mörkrädd…
Sitat profeten:
”Lance Armstrong kommer aldrig vinna och har aldrig haft ens den minsta chans att vinna ett VM-lopp i cykling.”
….du er ganske historieløs når det sykling i alle fall!! Vet du hva de tre stripene på Lance’s krage betyr…?
En, totalt sett, bra svensk insats både av herrar och damer. Guld av Kalla är ju mer än MVG och Haag och Hellner är ju inte långt ifrån medalj. Blir ett kul OS det här.
Grattis til Kalla og Cologna – best i dag!
Forøvrig veldig dårlige liveresultater via fis-ski.com. Litt bedre via nrkol.no ( http://www.nrkol.no/cross-country-skiing/resultsandschedules/event=CCM015000/index.html ), men fortsatt ikke like bra som det vanlige. Noen som vet om det finnes bedre live-resultater noe sted?
Sendingene var vel heller ikke like bra som vanlig – de viste ingenting mellom 2.3km og 8.7km – hvor mye av løpet ble avgjort. For få kameraer satt av til Langrenn? Ikke rart at intervall-start blir nedprioritert til fordel for mass-start …
Vad hände med norrmännen? Helt nya länder seglar upp som starka stafettfavoriter, Schweitz, Frankrike och framförallt Italien ser starka ut. De är ju i och för sig, alla tre, just starka fristilsländer. Södergren kör fortfarande lite för svagt för att det ska kännas tryggt.
Tor: Hahaha, Oslo 1993 om jag inte tar fel.
Jag undrar vad Norge pysslar med, tycker det är lite tråkigt att det gick så genomuselt för samtliga. Vallamiss? Dålig formtoppning? Varför ställde de inte upp i Canmore.
De kanske skulle bytt ut sjuka Hafsås med Berger. Samt satsat på några nya förmågor istället för MJS och Gjerdalen, Sjur Röthe kanske?
Risken är att Norge hamnar i psykologisk svacka: ”Marit är oslagbar” och ”6 guld!” kan bli grymma, grymma besvikelser som påverkar hela truppen.
profeten: i min bok är man inte komplett eller bäst om man inte klarar av alla typer av banor och skidåkning, men visst du kan ha en ha en annan definition, det är upp till dig.
Jag tycker Björgen är en mer komplett skidåkare än vad Kowalczyk är och jag gläds åt att hon fick en medalj idag. I Sverige är Anna Haag nog den mest kompletta åkaren, följt av Anna Olsson. Kalla kan bli det i framtiden.
Sedan gillar jag Kowalczyk för att hon tävlar så mycket och alltid sätter fart på loppen, men det är en annan sak än i vilken utsträckning som hon är komplett som skidåkare eller den bästa skidåkaren.
Tor: det missade jag faktiskt :)
Men samtidigt var det 6 år innan han började rada upp vinsterna i Tour de France så det var nog speciellt…
profeten;
Hur räknar du de som åkte dit för hög coffeinhalt och en del andra medel som senare blev tillåtna?
För övrigt tror jag att Lance Armstrong vann linjeloppet vid VM i Oslo.
swestam;
Du glömmer att behärska alla distanser.
swestam: man kan säkert komma överens med dig om mycket, det har jag inga tvivel om. Jag struntar faktiskt i vem som ska anses vara mest komplett eller vem som är bäst osv. Det enda jag vill belysa är det faktum att många här verkar titta på saker väldigt ensidigt, väldigt nordiskt…det är säkert inget svenskt fenomen, utan snarare ett västligt.
Det är kanske svårt att acceptera för många, men från en objektiv, neutral, ståndpunkt låter det aningen märkligt att Björgen hyllas som hon gör här men att åkare som Majdic eller Kowalczyk väldigt sällan kommenteras om som grymt duktiga på det de gör eller ”värdiga”. Att den ena kommer från Norge och de andra från Slovenien och Polen tror jag inte är en slump…
Att sen folk blir förbannade för att jag kommer med en sådan åsikt bekräftar snarare det jag skriver…
Skall man glädjas eller inte åt Norges genomklappning idag? Framför allt gillar jag och uppskattar de norska damerna och vid sidan om Björgen och Steira så åkte inte Skofterud eller Kristoffersen bra idag.
De norska herrarna är kaxigare och den norska attityden om att Sverige inte har en chans att slå Norge i antal medaljer totalt eller i längd gör ju att man ändå kan känna lite skadeglädje.
Att norrmännen har gjort allt för att deblacet i Turin inte skull upprepas, inklusive psykologhjälp, tycks ju inte ha hjälpt.
Det måste vara en fruktansvärd press på Northug. Han borde lära sig att säga ifrån. Ingen kan begära att han skall rädda Norges OS ensam. Den där Skinnstad
som sköter landslaget borde få sparken. Han har en gränslös tro på vad Northug skall uträtta och Northug verkar ju inte kunna säga nej.
Elin: om ett preparat blir tillåtet då är det väl ganska oväsentligt hur man räknar de som åkte dit för att ha använt det…
Tydligen så hade de ingen som helst nytta av preparatet och kan alltså inte ses på något annat sätt än alla andra. Om man nu skulle vilja dopa sig av någon anledning då tror jag inte (kanske felaktigt?) att man väljer det preparat i förbjudna-listan som inte har någon effekt… :) Det hade inte jag gjort i alla fall…
Tyckte ingen att Cologna var grymt bra idag?
Ja stafetten tycker ändå de ser rätt bra ut Olsson å Hellner i topp form bra lopp i fritt av Richardsson sedan Södergren känns ändå som att han är på gång gör ett bra andra varv.. går jämt med Olsson på andra varvet (vet att olsson åkte fel men tror ändå dom åkte rätt jämt)
profeten: tveksamt om man över huvud taget kan ha en objektiv och neutral ståndpunkt när det gäller detta, vilket du försöker ge sken av. Snarare så gör man olika värderingar och igen, jag värderar Björgen som mer komplett än Majdic eller Kowalczyk därför att Björgen klarar av att åka bra på fler olika bantyper och lopp än vad Majdic och Kowalzcyk klarar av.
Ja Dario visade vilken enorm kapacitet han har och jag håller med Hellner att det är en synnerligen värdig mästare.
Och det jag skrev tidigare om pressen på Northug blir ju inte mindre när Dario skall besegras för att Norge skall få sina Guld.
swestam: Nä, det är möjligt att det är så. Alla är vi ju vinklade av allt vi ser, hör, har varit med om och i slutändan själva anser. Men så är det nog angående varenda fråga här i livet, allt från om dödsstraff borde tillåtas till vem som är bäst i backhoppning…
Alltså borde alla diskussioner läggas ner innan de påbörjas eftersom alla ändå har sina subjektiva åsikter och det är bara mödosamt och jobbigt att försöka ändra på dessa…
profeten;
Det sker många misstag, det kanske vanligaste är troligen näsdroppar som den ryska ishockeyspelerskan använt.
Förkylningsmedicin och värktabeltter är också förädiska.
Profeten – nej, ingen bryr sig riktigt om vad du skriver eller att du är så självupptaget junioraktig i ditt låtsasprovocerande. Vi kommer bara med andra åsikter än du, inget konstigt med det. Lev med det.
Varför hyllar ingen Kristina Šmigun-Vähi?
Kristina slutade säsongen 2007, flyttade till Florida, köpte hus i Palm Beach, läste engelska vid Atlantic University, gifte sig och födde en flicka i juni 2008, började träna igen, testlöpte en del gamla sträckor våren 2009 och bestämde sig för att satsa ett år till.
Det inger respekt!
Elin, för att hon är från Estland.
Elin,
Det inger också respekt och gläder mig att du stavat Kristinas namn korrekt.
Nej nej, inte för att hon är från Estland. Men hon är ju inte svenska eller norska…
Med all respekt för Smigun, men jag har haft lite dåliga erfarenheter av Estländare som gör fantastiska mästerskap.
Vilka estländare då om man får fråga? Kommer inte på nån direkt, utom spekulationer kring klassisk+klister specialisterna Mae och Veerpalu,,
Du träffade mitt i skidjan. Inga bevis men nog undrar då jag i alla fall.
Vi kan spekulera allt vi vill, men vi kommer ändå aldrig få svar tror jag. Att någon kan komma tillbaks och vara fantastisk utan doping tror jag på, speciellt om det är en så fantastiskt skidåkerska som Smigun. Men det är det faktum att hon gör det så snabbt efter att ha solat i florida, fött barn och haft det bra som gör att man fäller en tvivelns tanke. Speciellt som att det faktiskt är ett faktum att ester har lyckats bra i dom flesta senaste mästerskap men inte i världscupen, i kombination med den inställning till tveksamma prestationshöjande medel som finns i öst. Det går inte att komma ifrån, hur mycket profeten än tycker om Kowalcyk
Jodå det går att komma ifrån, men då måste man åka ut utanför Sveriges gränser ;)
Juha Mieto;
”solat i florida, fött barn och haft det bra” Vet du det?
Jag hörde att Smigun körde en ACO, dvs började träna så smått några veckor efter barnafödandet.
Sen finns det en del som tycker att dopning via att bli mamma inte är ok.
Det finns många exempel på mammor inom konditionsidrotter som kommit tillbaka bättre än tidigare.
Hoppas att Maria Rydqvist kommer tillbaka som mamma och som ännu bättre skidåkare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Justyna_Kowalczyk
Dexamethasone
Hur kan du tro att dom inte visste att det höjde hennes prestation, helt ärligt? Dom polska läkarna är inte dumma i huvudet.
”Varför hyllar ingen Kristina Šmigun-Vähi?”
@Elin
Fordi jeg ikke bryr meg? Fordi jeg ikke er obligert til å hylle henne? Fordi jeg er partisk?
”Nej nej, inte för att hon är från Estland. Men hon är ju inte svenska eller norska…”
@profeten
Jepp! ^_^
Kjell, Aco var inte borta i två år, hon började väl träna igen samtidigt som hon ammade?
http://www.expressen.se/sport/1.1302662/anna-carin-olofsson-gor-comeback
Började träna tio dagar efter förlossningen och tävlade väl i stort sett höggravid under VM i åre, det låter inte som att hon varit borta så länge från elit-idrotten, inte som att hon varit borta sen senaste os eller?
Kommer ihåg när Kalla sa för nått år sen i en intervju att hon ska ta medalj av ädlaste valör i OS i Vancouver, Hon höll sina ord.
Grattis Charlotte du är värdens bästa just nu och länge till.
Olympisk mästare en tung titel! Det tar sin tid att smälta. Ja hon lovade det i samband med TDS vill jag minnas.
Fattar mig inte på vissa människor skriver att hon hade tur samma sak var det under TDS. Vadå tur??????
Kan bara skratta åt det
Grattis Charlotte Kalla! Det blev en fin, jämn och rättvis tävling.
Smigun hade kanske kunnat bjuda upp till en ännu tuffare kamp om hon hade haft en bättre startposition, men hon för skylla sig själv då hon tävlat för lite.
Sen Anna Haag, vilket lopp. Halverar avståndet till Kalla. Hon kommer gå förbi en dag ännu.
Två saker man kan notera:
1. Kalla och Haag de klart två yngsta åkarna bland de tio bästa
2. De fyra bästa, dvs Kalla, Smigun, Björgen och Haag, avstod alla från att åka Tour de Ski, vad det nu säger. En korrekt bedömning av hur man skall lägga upp säsongsplaneringen, kanske.
Juha Mieto;
Det är känt att många kvinnor i konditionsidrotter kommit tillbaka starkare än före barnafödandet.
Ibland efter två års uppehåll från elittävlande eller som ACO efter ett knappt år
Ta t.ex kanske världens främsta kvinnliga idrottare (tycker jag), Simone Nigli-Luder, som åter var rankingetta hösten 2009.
Tror och hoppas att Maria R kommer tillbaka som en ännu bättre skidåkare.
Nya Kalla-länkar:
Dokument: Så blev Kalla störst av alla
Agenten: Kalla är stor och blev ännu större
Kalla tvingades göra dopingtest naken
swestam: Kan ju betyda att dom kommer att ta över som 2 av värdens bästa om några år menar när dom andra lägger av?
Dom är ju redan där men man måste ju tro att dom äldre lägger av före el går bakåt i utvecklingen. Fast kommer ju unga Norskor på löpande band.
En fråga är Kalla den yngsta guldmedaljören i OS (22år) någonsin?
Inom längdskidor?
Enligt media så är hon tredje yngst.
Men då vet jag inte om det är sprint inräknad. Jag tror inte många på distans varit yngre. Gunde var 22år när han vann OS guld i Sarajevo men hur många dagar över 22 vet jag inte.
Nisse: Gunde är född 620112
De yngsta kvinnliga OS-vinnarna i längdåkning genom tiderna enligt faktaruta i Expressen:
1) 21 år Julija Tjepalova, Ryssland (30 km) 1998
2) 22 år Charlotte Kalla, Sverige (10 km) 2010
3) 23 år Tamara Tichonova, Sovjet (20 km) 1988
4) 23 år Raisa Smetanina, Sovjet (10 km) 1976
5) 23 år Marjo Matikainen, Finland (5 km) 1988
6) 23 år Stefania Belmondo, Italien (30 km) 1992
7) 24 år Barbara Petzold, Östtyskland (10 km) 1980
8) 24 år Klavdija Bojarskich, Sovjet (5 och 10 km) 1964
9) 25 år Ljubov Jegorova, OSS (15 km och jaktstart) 1992
Det är som sagt inte många yngre. Men det beror ju på när OS infaller under ens karriär. Numera blir det nog väldigt mycket beroende på ens egen specialdiciplin. Det kan ta 8år till det är dags. Första WC vinst är nog mer rättvisande för hur bra man är i en viss ålder. Och Kalla var 20,det är nog inte många som slår detta.
En tröst för alla unga, ni har tiden på er.
Raisa Smetanina tog som ni ser sitt första OS-guld när hon var 23 och sitt 4;e 1992 när hon var nästan på pricken 40 år.
Hon tog också 4 VM-guld.
Antar att hon är den mest framgångrika kvinnliga längdåkaren med mer än 20 OS och VM-medaljer.
Jag såg henne åka flera gånger i Kiruna där hon var en trogen och välkommen gäst.
Pirjo Muranen var 19 år då hon vann sprinten i Lahtis (född 8.3.1981). Dock är sprint en lite annan typ av gren och 2001 så var det inte så hög klass på den grenen ännu.
RGB: Jo det kommer jag ihåg på ett VM men mest kommer man ju ihåg doping skandalen.
Jo, en finsk expert inom området presenterade nyligen information om blodvärdena från VM i Lahtis som analyserats anonymt endast i vetenskapligt syfte. På alla individuella starter var minst en av medaljörerna säkert bloddopad och på en av distanserna var alla tre medaljörerna säkert bloddopade och dessutom fyra till bland topp 10. I snitt var 40% av topp 10 bloddopade i Lahtis.
Hoj hemsk läsning.
GLÄDJEBESKED FÖR FALK
Skidåkaren Hanna Falk kände inte av den inflamerande ljumsken när hon tränade i dag. ”Det känns riktigt bra”, säger hon.
Menade inte att det är hemsk läsning om Falken utan vad RGB skrev så klart
Och Elofsson slog dom flesta av dom.
Inte konstigt att han blev övertränad för att klara detta. Fy tusan 40%, ta bort alla Svenskar och Norrmän så är det nog 60% av övriga som var dopade.
Kollade lite på http://www.langrenn.com (Norsk sida) dom gissar att det blir så hära 1:a Petra Majdic 2:a Justyna Kowalczyk 3:a Marit Bjørgen
Skriver så här om Falken:
Den unga svenska genombrottet flicka Hanna Falk har kämpat med skada i ljumsken nyligen, och det finns ett element av osäkerhet till toppen av olympiska nerver blir alltför tung börda för henne.
Återstår att se vad som hur det blir
Resultat Damer: 1. Kowaltzyk 2. Falk 3. Ingmarsdotter. Jag tror Majdic åker ur i semi. Är det hjärta eller hjärna?
Intervjuv el vad man ska kalla det med Falken
http://www.teamskitunnel.se/index.php?option=com_myblog&Itemid=41
intervju i allra högsta grad skulle jag kalla det Andreas P! =)
Välkomna in på Bloggen!