Hellner verkar vara i bra form
Läste lite här och där att Marcus Hellner var ynka sekunden från att slå Per Elofssons gamla rekord i något jobbig uppförsbacke i Pichl. Expressen förklarar:
PICHL-TESTET – SÅ GÅR DET TILL
Den lilla byn Pichl har fått ge namn till det klassiska testloppet som startar i dalen nedanför Ramsau. På en smal och kurvig väg, kantad av kohagar, pressar sig åkarna till max under de dryga sex kilometernas rullskidåkning. Det är konstant uppförsbacke. Hösten 2000 åkte Per Elofsson på tiden 20 minuter och 20 sekunder. Övriga svenskar, med Anders Södergren och Mathias Fredriksson, i spetsen var totalt chanslösa. Under de tio år som gått har ingen åkare varit i närheten av Per Elofssons notering som blivit ett ständigt återkommande samtalsämne bland världens bästa åkare.
Verkar som att Hellner har skött försäsongsträningen ypperligt! Kan bli underbart i Gävle om lite mindre än två månader. Man kanske måste åka dit och kolla igen! Sist jag var där tog han ju hem det, så varför inte.
Oskar åk bara inte till Gävle för att se VC.
Nä där kommmer det nog knappast vara mycket publik. Hoppasför övrigt också att det är skillnad på försäsong och tävlingsäsong. Det är inte NU de ska vara i form. :-) Men visst är det lovande. :-)
Var det inte Elofsson som övertränade…
Jo Hellners sommar träning verkar ha gått bra samma sak med Kallas det är väl först nu hon är lite sjuk men vad hon har/haft det vet vi ju inte.
Du är välkommen till Gällivare Oskar…
Till premiären i Gällivare har dom gjort om banan lite på 5km slingan som nu vänder om och åkarna måste ta en till backe sen blir ingången till stadion blir också tuffare när åkarna ska köra över en brant backe över en ny publiktunnel i stadionområdet.
Sen är det garanterat snö efter banan om det nu inte skulle komma den naturliga vägen då det är en ny konstsnöanläggning då det är rör nergrävt efter banan med spridare.
Svt sänder väl från Gällivare hela helgen men om vinterstudion är på plats vet jag inte.
vinterstudion är ju visst på plats (Glömde bort det)
Gunnar,
Elofssons kolaps var en komplex blandning av flera olika faktorer, framför allt psykiska. Man har lärt av hans misstag och åkarna är idag mycket bättre på att lyssna på sina kroppar.
Hellner säger själv att hans kropp mår otroligt bra av stenhård träning, och det verkar ju stämma. Jag tror inte vi behöver vara oroliga för honom.
Sen tränade ju Elofsson på tok för hårt för att komma tillbaka efter sjukdom det var väl det som var den största anledningen att det gick som det gick (så sa han då själv) Vet inte om han tränade fast han hade mycoplasma utan att veta om att han hade det.
Fotskadad, sjuk, sen mycoplasma så såg det väl ut för Per sista året innan han la av.
Sen säger ju en del att han blev knäckt efter Mühlegg doping race i OS där Per bröt men så säger han att inte var fallet (Han tog guld i VM året efter.
Men visst tog det hårt på Per psykiskt av händelsen i OS.
Om jag minns rätt så tränade han 1200tim om året som mest. Då finns det inte mycket till marginaler kvar. Fruktansvärt synd att ingen hejdade honom i tid.
Andreas P;
Du har väl observerat att såväl Bruksvallarna som Gällivare går i fritt
Jag tänker ofta på hur det hade sett ut om Per Elofsson i sitt livs form hade fått möta Northug. Shit vad han hade grillat Norrbaggen. Men nu kanske Hellner börjar närma sig Elofssons kapacatiet, och då kan det bli roliga masstartslopp.
Kungen av grillning:
http://www.youtube.com/watch?v=BImV3tcb62M&feature=related
Alla i toppen var dopade utom han.
@ Gabriel – tack för länken till den klassikern. Vilket dopingträsk det var på den tiden, bara hoppas att det är bättre idag.
Sen gör ju Hellners testtid att man fetlängtar till WC drar igång. En intressant noteringing om man följer vad Hellner skriver på sin blogg är att han allt som oftast får stryk av Johan. Notera att Johan inte körde testet i finväder när Heller gjorde sin supertid. Vem vet vad Johan gjort under perfekta förhållanden… Kan bli en fin stafett i Kollen!
Jonas: Jo det vet jag
Nervkriget verkar redan ha startat. Cologna har tydligen monsterresultat på sina tester. Hellner har monsterresultat.
Och Northug säger diffust att han är bättre i år. Men en viss oro kan man ana från väster. Kan det inte snart bli vinter!!!
Jo det kan bli en riktig monstersäsong :)
Vad gäller våra grannar i väster tvivlar väl ingen på att Northug som vanligt blir grym. Mer intressant är om resten av herrlaget lyckats skärpa sig – de var ju usla i fjol. Tycker det har stått väldigt mycket på Norska sidor om lagbygge bland herrarna. Tror de kan behöva det för att palla med att ha Petter i laget…
Det jag hoppas vi får se är att man använder hela registret som är godkänt enligt regelboken i masstarter. Lag- körning med åkare utan vinstchans som får i uppdrag att ge Northug ett maximalt dåligt lopp. Dom får gärna bryta efter 3-4mil bara dom driver Northug till vansinne.
nisse: det var ju så jäkla typiskt att ryssen förlorade nerverna på 3-milen i OS.
Han skulle bara låtit Northug svettas och göra jobbet. Istället försöker han ensam jaga Olsson, med Northug, Angerer och Hellner i släptåg. Och så blir han fyra.
Om han hade låtit Northug jaga, vem vet hur det hade gått? Legkov, Hellner, Angerer är ett möjligt scenario.
Först då man låter Northug (eller den bästa spurtaren rent allmänt) jaga ikapp utbrytningar, först då är det cykeltaktik.
Legkov borde naturligtvis försökt rycka istället för att dra. Full fart och när de andra kommer upp i rygg – inte ett stavtag till. Gissa om Northug skulle ha kreverat.
Skidjan, Northug hade inte haft kapacitet att själv gå ikapp Olsson. Han var helt klart inte i form de 2 första loppen i OS. Hade inte Legkov (eller Angerer) jagat ikapp hade Olsson tagit guld.
Det var ju samma sak i sprintstafetten. Då var det ju Petukhov som jagade ikapp Teichmann och drog med sig Northug. De har alldeles för stor respekt för Northug, så är det bara. Låt han göra jobbet, åk inte en meter om han inte drar. Han ska inte få styra och ställa som han vill i varenda masstartslopp.
Jag tror att Northugs era masstartsloppen börjar vara förbi. Teichmann, Angerer, Legkov och Södergren visste inte hur de skulle göra och Northug fick styra och ställa hur han ville. Men nu börjar de nya åkarna med Hellner i spetsen ha den kapacitet att de kan hitta på nåt i masstatsloppen. Och de kommer inte att vara lika fantasilösa som Teichmann o co.
http://picasaweb.google.se/lh/photo/eWQMRPi6fqMWQLGCoUi7N94Q7DbAtorDQ3CeTNyvt0c?feat=directlink
En liten (rolig) animation :)
Artikel om hur Northugs form skall bli i vinter finns att läsa i vg.no.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10033310
”Northug saknar femmil i VC”
”http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10033320”
”Northug märker att han har starkare motor”
Han säger att han är på 10% av formen nu, kan behövas eftersom han får stryk av hela landslaget (exkl Tord Asle) på testlopp.. Eldar slår honom nästan med minuten, Hjelmeseth med halvminut. Står om det på langrenn.
Tror inte Dario Cologna skakar direkt när han tänker på 15km’ern.
Rätt andra länk: http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10033320
Inte relaterat, men väldigt bra att några norrmän vågar säga vad de tycker om sprint-banan som ska användas i VM. Jag tror vi kommer att ha en intensiv diskution dagen efter sprinten om vad som hade hänt om olika löpare inte ramlat. Det är dåligt att FIS accepterar sådana banor.
http://www.langd.se/varldsmastaren-slaktar-vm-banan-i-sprint.4822741-86106.html
Det skulle vara härligt med Hellner och Södergren i superform under SM. Vi kommer väl alla ihåg Södergrens enorma lopp under SM i Sundsvall. Skulle vara helt otroligt med en kamp mellan Hellner och Södergren där de satsar på att köra skiten ur varandra. Det kunde bli lite klassisk Wassberg-Svan duell.
Optimalt är ju att vi offrar två man som punktmarkerar Northug och hela tiden lägger sig före och bromsar. Samtidigt som våra två starkaste gör seriöst försök att gå ifrån och teamkör.
Lämpligt i samband med skidbyte för Petter. Kan nog bli någon minuts lucka snabbt. Det blir svårt för Norge att kontra mot våra bästa efter som vi har minst två med chans att vinna.
Ändå lättare måste det vara att göra detta i VC med sex startande.
Tänk för några år sen slapp man den här diskussionen. Då var det snabbaste skidåkaren som vann. Trist utveckling må jag säga.
Trist javisst, men att göra masstarter totalt ointressanta i Norge är enda sättet att bli av med eländet. För allt prat om att det är sydeuropa som vill ha masstarter är nonsens. Det är Norge med Skinnstad och Ulvang som styr.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10041102
”Northug blir ikke alene”
Jaja, vi får väl se.
Den enda som jag tror lite på är Rönning som sprang bra på test och kan åka riktigt fort klassikt när det stämmer. Riktigt nog slog Roger Aa Djupviks rekord, kanske inte världens mest talande siffra.
MJS – tveksamt.
Östensen – han sprintar och ramlar väl mest ;)
TAG: inte visat nåt sen Liberec då han stängde för Södergren.
Rennemo: tror sig ligga topp 10 en bra dag. Litar väl på det. Gjorde väl bra stafett efter OS?
Eliassen: ingen aning, har väl inte åkt lika bra som Rennemo i vart fall.
Ser väl inte så mkt bättre ut än förra året, de har ju tappat Odd-Björn.
Men de fokuserar på kapacitet iaf, skönt att inte alla ska bli tramsspurtare som Northug
Lita på att MJS kommer vara i ”STORFORM”. Hellner kommer inte ha en chans att följa med på klassiskt när han och Rönning drar upp tempot.
Sic!
He he
Northug, Northug, Northug og Northug….
Verden består bare av Northug og svensker i Sverige ser det ut til. Resten av langrennseliten er tydeligvis glemt, drit i Bauer, Cologna, Teichmann, Angerer og resten av bølingen som også kommer til å gi svenskene grisebank i vinter…
Nethiri: svårt att få information om hur de står, Dario sägs iaf vara i toppform, du kan glädja dig åt att det är delvis Fredrik Auklands förtjänst.
Tror ingen räknar bort Tyskland direkt men det finns inget samma (vänliga) rivalitet med dem heller.
FIS har ju medvetet format längdskidåkningen till att passa Northug, de vill ju att han ska stå i centrum, men förr eller senare kommer de märka att kejsaren står naken..
Hmm. Bröt MJS Kollen-femmilen i år igen? Det var värst.
2010: DNF
2009: DNS (Granåsen)
2008: DNF
2007: DNS
2006: 32
Kanske inget man går runt och jublar över direkt.
DNS:arna var alltså i förväg, inte att han hoppade av i sista sekund
Skidjan:
Elliasen har gjort en del starka lopp, bland annat vunnit den norska uttagningen i Beitostølen. Han är ett av Norges stora framtidsnamn.
Kan hända att jag är lite nostalgisk, men jag tror inte vi ska räkna ut Hjelmeset (även om han märkligt nog inte är med i landslaget i år). Jag tror Hjelmeset var viktig för lagandan i det norska laget.
I stort sett gillar jag alla norska åkare utom Sundby och Gjerdalen.
Alex: tack för info, såg att han var bra i Kollen 2010 också..
Jag ogillar inga norska löpare per se direkt, men några kanske kunde tonat ner sin framtoning lite, och några verkar extra sympatiska :)
Gjerdalen framför Hjelmeseth förstår jag inget av..
Sakta i backarna! Vi ska nog inte döma ut åkare som Sundby och Gjerdalen redan, det är grymt kompetenta åkare. Bara 26 resp. 27 år och redan en värlscupseger och en fjärdeplats i totala världscupen. Norge kommer, lita på det!
Gjerdalen har väl för övrigt något av skidvärldens bästa åkhuvud. Gör oftast taktiskt klockrena bedömningar och är mycket vass i tourer och masstartslopp. Jag förstår mycket väl att man satsar på honom.
Ikke glem Magnificat. Han overbeviste stort i sesongavslutningen. Er redd for at Northug får en får en svak sesong – magefølelse.
Manne: mkt möjligt att det är som du säger (och MJS har jag nog aldrig dömt ut som så), men Odd-Björn var näst bäst efter Northug förra säsongen skulle jag vilja säga. Trots kraschen med han skidvallaren. Svårt att bedöma om TAG ska komma tillbaka till sitt tidigare nivå, det var ju snart två år sen.
Gif: hela frankrike är rätt starkt. Gaillard, Vittoz och Manificat, behövs bara en fjärdeåkare med sting så är det ett lag för stafettguld.
Skidjan: Jonnier er vel også en brukbar løper. Frankrike blir farlige på stafetten.
Fransmännen blir säkert farliga. Finnarna kan också bli farliga, dom vill nog ha revansch. Jag tror på Tysken Tschanke som enligt Taichman har imponerat. Cologna blir ännu farligare i år. Så det handlar inte bara om Hellner och Northug.
Skidjan… Att Hjelmeset var näst bäste norrman ifjol är en rätt välvillig tolkning. Han var nionde bäste norsk i distanscupen och slagen av Gjerdalen med 60 placeringar i den totala världscupen. I hans två bästa världscuplopp var han tredje resp. femte norrman – båda gångerna slagen av Svartedal som inte heller tillhör landslaget.
Visst kunde Hjelmeset blivit uttagen, men han var knappast självskriven. Det måste ha varit enormt svårt att ta ut ett norskt landslag till i år med så många åkare med likvärdiga resultat. Bland annat fick ju inte U-23-världsmästaren plats.
PS. Förmodligen var Hjelmeset den som, både gällande rutin och ekonomi, hade störst chanser att klara sig utanför landslaget.
gif: han (Jonnier) tog inte de rätta taktiska valen i OS i alla fall… han och tjecken skulle naturligtvis ha samarbetat med Hellner och hållt Northug borta.
Nu blev det som det ofta går när folk ska vara ”övertaktiska” och för ”kalla” – den sura fjärdeplatsen.
manne: Hjelmeseth var på väg mot nåt riktigt stort när han åkte in i vallaren och led sen av skadorna i ett antal helger efter.
Möjligtvis var det TAGs insats i norska mästerskapen som avgjorde, var intervjuer med Djupvik som lät ungf ”nu är han på väg i gammalt, gott slag igen” om jag inte minns fel.
nisse: självklart handlar det om fler än Hellner och Northug – Södergren, Larsson, Olsson, Rickardsson t ex :)
Så här bra har nog inte Sverige varit sen Elofssons glansdagar eller kanske ännu längre tillbaka, Gunde Svans?
manne: de minskade väl f ö antalet platser på landslaget från förra året?
Tore Ruud Hofstad försvann, han kanske hade varit nåt att räkna med på Kollen femmilen i fristil?
Försvann Roger Aa Djupvik detta eller förra året? Och vad med Gaustad?
Många idrottsmän som domminerat en sesong har misslyckats året efter. varför skulle inte det kunna hända Northugg.
Jag är fullt övertygad om att vi kommer att få se många överraskningar denna vinter. Både på herr och damsida. Alla har ju tränat ”ett år” igen. Dom i toppen kan ju logiskt inte utveklas lika mycket som dom yngre som kommer underifrån. Skall bli spännande att se vad som händer.
Hofstad la skidorna på hyllan efter alla sjukdomsproblem.
Skidjan… Man kan ju inte säga att Hjelmeset var näst bäste norrman förra säsongen, bara för att han kanske hade åkt bra om han inte åkt in i en vallare. Möjligtvis kan man hävda att han nog skulle ha varit det om han inte råkat ut för olyckan. Men om inte om hade varit hade inte Sundby haft astma, Rönning fått svinfluensan och Gjerdalen haft massa förkylningar heller.
Det går inte se det på annat sätt än att den som gjort bäst resultat, åkt bäst. Och Hjelmeset slog inte Sundby eller Rönning i en enda distanstävling ifjol (varken före eller efter skadan). Svartedal slog han en gång.
Manne: klart man kan säga det – om man är övertygad om saken. Vad man inte kan är att förvänta sig att alla andra ska vara lika övertygade som en.
Nog om det, jag respekterar din åsikt i frågan.
Läste på nettavisen att MJS gjort sig av med 3kg muskler sen förra året, vad i helsike sysslar de med på träningsbiten egentligen?
Får hoppas för deras egen skull att årets träning har gett bättre resultat, kan inte vara bra att byta strategi hela tiden. Om inte annat för lagmoralen.
Manne: angående Hofstad verkar han ha slutat först efter han blev petad från landslaget. ”– Nå har jeg passert 30, og synes det er på tide å begynne å jobbe før jeg blir for gammel. Jeg falt ut av landslaget i år, og kroppen har ikke fungert optimalt etter at jeg opererte mandlene i vinte”
Fast det är väl lite som med hönan och ägget.
Gällande träningen så verkar baggarna mest syssla med banelopningen eller motbakkelöp , varför inte fokusera på lite varierad kupering. De flesta skidbanorna brukar ju se ut så.
( förutom alpe ceremis då )
Från det ena till det andra. Johan O och Anna skall få barn till våren, kul. Det var precis som vi misstänkte när hon la skidorna på hyllan.
Virpi skall också få barn…
Man kan vinna hur många Pichl-test som helst, men när han ska spurta mot Northug i Norge-VM, tror han då att han kan slå honom?
Det är den stora frågan!!
http://nyheter24.se/blogg/henrikedstrom/
/henrik
Henrik,
Det är inte någon stor fråga. Hellner kommer att förlora 97 av 100 spurter mot Northug. Men det går att åka ifrån baggen innan spurten. Det är vad Pichl-testet handlar om. Kapacitet.
Gabriel. De var nok Pichl-testet Petter brukte på svenskene, under 5 mila i Kollen sist vinter………………
Kan ni inte diskutera Pichl-tester för damer ett slag som oväxling. Vad är en bra tid för tjejerna? Finns det några mytomspunna toppnoteringar där?
Det skulle jag också vilja höra!
Ack, vad härligt det blir om en 5-6 veckor fram i tiden.
Hellner och Kalla-dubbel som i Gällivare för 2 år sen? Kan bli riktigt mustigt.
Tolsrav,
”Gabriel. De var nok Pichl-testet Petter brukte på svenskene, under 5 mila i Kollen sist vinter………………”
Nej, men däremot ”brukte” Hellner det i pursuiten i OS när han vann guld. Eller på 15 km fritt i OS när han kom fyra och Northug kom på 678:onde plats.
Nej men allvarligt, vilken fånig kommentar. Vad har den att göra med någonting överhuvudtaget?
Hellner måste öka sin kapacitet för att kunna slå Northug i masstart. Han måste avgöra innan spurten. Och Pichl-testet visar att han har ökat sin kapacitet. Sen får vi se hur det har gått för Petter med sommarträningen. I Aure slog Marcus honom med 2 minuter på klassiskt. Så jag skulle vara en smula orolig om jag var norrman :-)
Och ja, sen har vi Cologna, Manificat, Heikkinen och alla de andra. Men det är Northug vi helst vi slå:-)
Skidjan, jag har inte uttryckt någon åsikt. Du skrev att Odd-Björn var näst bästa norrman ifjol och jag påpekade att så inte var fallet, inte resultatmässigt i alla fall. Det är inte någon åsikt!
Förra året var Rönning märkt av sin svininfluensa i stort sett hela säsongen
Hjemleset är kankse inte som i fornstora dar , men även han hade ju problem med skador . Gjerdalen har varit övertränad
Sundby har vunnit i VC 2008 , men var dock blek 09/10 kan kanske hitta tillbaka ? PÅ damsidan så fick ju A jakobsen 2 säsonger förstörda av skador , hon blir nog att räkna med i vinter
Johaug var övertränad i fjol , har hon ändrat upplägg kan hon också komma tillbaka
Summa summarum norrmännen får ordning på ovanstående problem så blir dom farliga
Svenskarna däremot ser fantastiskt bra ut just nu , hoppas bara att det håller i sig
Matti Heikkinen hade också svininfluensa förra höst. Trots det gjorde han en mycket bra försäsong med pallplats och världscupseger. Han kollapsade sen i Rogla och TDS och fick resten av säsongen förstörd. I år har han varit frisk, kan bli farlig…
Gabriel. Beklager kommentaren! Er enig at Pettern hadde et middels OS, men en del av forklaringen var vel form/vallaproblem i starten av mesterskapet.Men med VM på hjemmebane(som han sier selv blir hans største mesterskap)får vi nok se en langt mere skjerpet utgave……………….
Det kan vel ikke være helt krise i norsk langrenn ettersom de vant nasjonscupen suverent på herre- og damesiden forrige sesong. Tror flere kommer til å hevde seg denne sesongen, men hvis de ikke gjør det så har vi jo heldigvis verdens beste i troppen vår:-)
Erik skrev;”Svenskarna däremot ser fantastiskt bra ut just nu”
Ja, store i kjeften er de også.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10017158
Helt greit det, blir bare enda morsommere å knuse dere når kong- vinter kommer…
manne: Uppfattat. Men jag respekterar vaddunuän har för uppfattning i frågan, ändå. Låt mig få uttrycka mig lite annorlunda: du har helt rätt vad siffrorna anbelangar men min ”åsikt” står fast (utan att veta vad du har för någon) och jag uppskattar grävjobbet. Mea culpa!
Sven: Sverige har förbättrat sig med över 2000 poäng (+50%) på två år, se upp nu kommer vi!
Nethiri: Och vice versa självklart!
Personligen skulle jag gärna slippa den här catfighting-grejen mellan Sverige och Norge. Jag tycker inte den tillför någonting positivt alls, det blir bara drygt.
Lite exta konkurrens kommer alltid att finnas ändå och det behöver inte förstärkas. Men jag vill gärna kunna sitta framför teven och njuta av nån norrman som åker riktigt bra laggar utan att bli irriterad.
Jag tror att de flesta svenskar gillar norska skidåkare mer än övriga nationer. Jag är uppväxt med de oslagbara norrmännen som åkte både fantastiskt vackert och fort, och dessutom visade gott humör och god smortsmansanda. Det är alltid kul när det går bra för norska åkare, men självklart hejar jag lite extra på våra svenskar. Vintern blir spännande, känns som att många åkare har fått bra försäsonger. Svenska herrarna fick ju allt att stämma i OS medan norrmännen hade lite stolpe ut. Men helt klart är att det är något tunnare bakom Northug än förut. Men jag skulle vara den förste som blir glad om Eldar Rönning med sin fantastiska klassiska åkning tar hem ett par segrar i vinter. Men jag har många andra favoriter från andra nationer; Bauer, Manificat, Cologna, Heikkinen, Teichmann. Skulle dessutom vara kul med något nytt namn, varför inte en trevlig och ärlig ryss? Damsidan känns som att det kommer vara samma namn som alltid, men jag tror att Kalla kommer konkurrera med Björgen om att vara säsongens dominant.
Neithiri
Notera att jag i hyllande norskarna i mitt inlägg och varnade för dem såvida att dom blir kvitt sina problem ,
Jag håller med om att svenskarna var lite kaxiga i tidningen igår , dock inte och jämföra med sprintguttas ”summer of 69”- parodi på svensklaget ifjol . Där pratar vi kaxighet, om än rolig sådan.
Lars Ljungs medverkan i den låten visar ju på vilken skämtsam nivå den här rivaliteten ligger på åkarna emellan
Jo, men åkarna kan inte komma med vilka uttalanden som helst i media, bara för att dom råkar vara goda vänner privat. Dom måste ta ett visst ansvar för vilka vibbar dom sänder ut till supporters.
Jag har inget emot att man är lite kaxig och hävdar att man är störst, bäst och vackrast. Men personliga påhopp och överdriven nationalism som går ut på att trycka ner andra nationer, är jag gärna utan.
Northug har ju visat vad media vill ha. Lite smågnabb skapar rubriker och i förlängningen kan det nog vara bra för sporten.
Ja, kanske det. Eller så blir det fler som slänger ölburkar och glåpord längs spåret nästa säsong.
Anders tror att Kalla kommer konkurrera med Björgen om att vara säsongens dominant.
Hört talas om Justyna Kowalczyk eller Aino-Kaisa Saarinen?
Dessutom en spänn på att Astrid Uhrenholdt Jacobsen tar 10 km klassiskt.
Jonas: friskt vågat då Jacobsen har bara en pallplats i WC på 10km, 2008 tidigt på säsongen.Tror hon har en bättre chans på sprintar.
Tror mer på Aikku, Björgen, Longa, Kowalczyk på 10km. Eller varför inte Khazova? (Om hon är ren/ ej övertränad/kan disponera sina lopp bättre [välj förklaring själv]).
Skidjan> Khazova ska vara ”mammaledig” i två år så Jacobsen är nog trots allt ett bättre tips. Dock har Norge bara fyra platser och Björgen, Johaug, Steira och Skofterud var alla klart bättre denna säsong. Dessutom har de MartheK och Östberg.
Kowalczyk, Björgen och Saarinen var alla topp 3 senaste loppet (Otepää) samt tremilen i OS. Longa tycker jag är på nergång.
Hoppas på Hanna Brodin till vinter också, fin utveckling på den tjejen.
Och med Sara Lindborg tillbaka ser det ju lite ljusare ut trots att Anna Olsson har slutat.
Lindborg
Brodin
Kalla
Haag
som stafettuppställning?
Det lag jag tror på i damstafett är Ida,Lindborg,Haag,Kalla. Utan Anna O så är vi lite svagare men Norge kan också bli svagare om Steira inte blir bra i sin fot. Finland utan Kuitonen blir också svagare och Tyskland utan Nystad är svagare. Så damstafetten blir nog väldigt öppen.
Jag räknar inte med någon medalj i damstafetten nu till detta vm, men tänk vilket bra lag Sverige kan få på sikt om de unga fortsätter utvecklas.
Jonas: Ja, jag känner till de åkarna. Kanske bättre än de flesta då jag fått tillfälle att träna med bägge. De kommer naturligtvis att finnas med däruppe, men själv anser jag mig berättigad till att ha en egen åsikt och då tror jag att sett över hela säsongen kommer Kalla och Björgen vara de stora dominanterna.
Bara damstafetten inte blir som i OS då Haag var sjuk, Kalla småsjuk, Lindborg skadad. Snacka om manfall!
Så VM2011 kommer bli ett fall framåt, hur man än ser på det :)
Hoppas bara att svenskarna är bättre förberedda till VM än de var inför Kollen senast. Iom medias hetsande som säkert kommer att bli än dummare denna skidsäsong, så lär klimatet bli tufft för våra svenska åkare. Minns hur Johan Olsson ägnade sig mer åt att käfta med publiken än att hänga på täten, och Kalla blev väl utbuad också.
De får väl köra med öronproppar
Glöm inte att Kuitunen har lagt av.
Är det såpass antagonistiskt längs spåren alltså? Glåporden haglar eller vad? Jag som trodde längdpublik var lite mer sådär ”Heja Allihop!” … men jag har ju aldrig sett det live..
Jag var i kollen under för-VM och låt mig säga att 90% av den norska publiken var helt fantastisk, kunnig och engagerad och med en enorm glädje, som likagärna kunde slänga ur sig ett ”heja Charlotte” eller ”go go Anders” som att heja på sina egna åkare.
Sedan fanns tyvärr 10% som jag aldrig sett förut i ett norkst skidspår. Dessa 10% var ute efter att håna motståndare och slänga glåpord. Vissa försökte störa framför allt svenskar genom att hänga sig in över banan eller slänga fram en flagga framför åkaren. Såg även en snöboll som turligt nog missade sitt mål (Johan Olsson). Jag var flertalet gånger och pratade med dessa framför allt manliga juniorer i 16-19 årsåldern, några småglin 11-13 år, samt en del överförfriskade föräldrar som tyckte att jag skulle drita i vad deras onger höll på med. Tråkigt och trist, men även Norge förändras…
OM vi återgår till att diskutera Hellners form så finns det att läsa på Johan Olssons hemsida att Marcus Hellner vann Pichl-racet på det nuvarande lägret , nu i Klassisk stil !!!!!
Karln verkar helt klart på G också i klassiskt ,
Anders: det är väl sånt som FIS vill, förändra allting, snart finns det väl skidhuliganer också.
Istället för gamla hederliga kamper mot sig själv och klockan ute i skogen ska det vara masstart med trängsel, knuffar och fall. Inte konstigt, tyvärr, att det fortplantar sig ute i åskådarleden när tävlingsformen i sig är osportslig nästintill.
Man inbjuds inte till att heja på alla när åkarna kommer i en klump.
Erik: ja det verkar lovande. Även om det kanske krävs än mer känsla för att hitta rätt i åkningen på snö.
Men alla framsteg är bra, särskilt att det växlar i täten vem som är bäst.
Det är en fördel som, jag inbillar mig att, Norge inte har.
Där vinner nog Northug alla rullskidtävlingar (men inte löpningen) överlägset, kanske blir dålig sparring av det?
Olustig händelse i Ramsau med polis som fäller Södergren och Jens. Visserligen inte tillåtet att åka rullskidor där men onödigt att riskera skador. Det är nog dags för ett nytt ställe att träna på. Hoppas Södergren inte är allvarligt skadad.