Juniortråden period 2 2010-11
Detta skrevs ursprungligen i Davos-tråden men skapar ett eget inlägg av det istället här och lägger in kommentarerna från den tråden i första kommentaren till detta inlägg.
Signaturen Swestam skrev i en tidigare kommentar angående resultatet från Särna i helgen som gick: “I D19-20 vann kinesiskan Xin Li före Maria Nordström och Emilie Cedervärn. Intressant att Nilsson, Thorn och Svan alla tre åkte snabbare än den segrande kinesiska i denna klass.”
Hur är det med årgångarna mellan förstaårsseniorerna Brodin och Larsen (1990) och 1993-tjejerna?
Listar man FIS-poängen för årgångarna 1990-1993 i distans ser de ut som följer, 3 bästa i världen resp Sverige:
1990:
1. 31,75 – Ingvild Flugstad Östberg, Norge
2. 38,81 – Krista Lähtenmäki, Finland
3. 39,34 – Lisa Larsen
4. 45,27 – Hanna Brodin
28. 120,32 – Fanny Pekkari
(48. 142,94 – Kajsa Snihs)
1991:
1. 40,00 – Heidi Weng, Norge
2. 68,95 – Marjaana Pitkänen, Finland
3. 73,13 – Ragnhild Haga, Norge
29. 119,53 – Maria Nordström
30. 120,21 – Johanna Meyer
39. 138,94 – Emma Sjölander
1992:
1. 85,67 – Anja Erzen, Slovenien
2. 90.98 – Xin Li, Kina
3. 95,29 – Theresa Eichhorn, Tyskland
24. 142,64 – Moa Larsson
28. 147,21 – Lisa Dahl
31. 152,76 – Maria Sundström
1993:
1. 93,09 – Madeleine Thorn
2. 95,56 – Teresa Stadlober, Österrike
3. 103,28 – Nathalie Schwartz, Österrike
6. 130,03 – Julia Svan
8. 146,11 – Stina Nilsson
De är alla fortfarande unga och mycket kan hända men faktum är att de svenska 91/92-tjejerna får stryk av 93:orna, just nu i alla fall. Nästa tillfälle då juniorerna kör är i Åsarnaspelen nu i helgen.
Nilsson, Svan, Thorn, Meyer, Nordström och Evelina Settlin ingår i juniorlandslaget “Team 2014 junior” som satsar på OS i Sotji det året.
93-tjejerna går förresten på samma skidgymnasium i Torsby (Stjerneskolan), man kan bara gissa hur de sporrar varandra där…
På herrsidan är motsvarande FIS-poäng:
1990:
1. 18,44 – Petr Sedov, Ryssland
2. 32,88 – Hannes Dotzler, Tyskland
3. 34,55 – Evgenij Belov, Ryssland
13. 59,38 – Fredrik Jonsson
54. 95,36 – Anton Lindblad
62. 100,34 – Victor Gustafsson
1991:
1. 51,16 – Thomas Wick, Tyskland
2. 53,95 – Didrik Tönseth, Norge
3. 60,66 – Alexis Jeannerod, Frankrike
21. 88,02 – Simon Sveder
26. 94,20 – Gustav Eriksson
27. 97,19 – Simon Andersson
1992:
1. 53,52 – Ilvo Niskanen, Finland
2. 81,59 – Adrien Backscheider, Frankrike
3. 83,25 – Rok Trsan, Slovenien
7. 86,98 – Jack Impola
13. 93,09 – Martin Bergström
14. 95,30 – Daniel Svensson
1993:
1. 72,98 – Artem Maltsev, Ryssland
2. 95,35 – Edi Dadic, Kroatien
3. 104,84 – Jun Ishikawa, Japan
5. 113,05 – Håkan Emilsson
6. 115,42 – Oscar Ivars
13. 142,48 – Rasmus Hörnfeldt
Tycker dock att att herrarna oftast blommar ut senare och därför är svårare att sia/diskutera när de är juniorer?
Tidigare kommentarer från Davos-tråden:
Skriven 2010-12-08, 09:40 av Andreas P:
Hur ser det ut bland juniorerna på herrsidan just nu i traditionell skidåkning?
Bland damerna finns det ju några som utmärker sig, Stina Nilsson, Julia Svan, Madeleine Thorn och nån till.
Många är vi som trott på Lisa Larsen men hon åkte bättre för nått år sen än vad hon gör nu som senior men hon har väl haft problem med sjukdomar?
Jo nå finns det åkare som blommar ut sent men om man jämför Tiio mot Rickardsson el Olsson så har Dom två sistnämnda ändå haft bättre resultat förut än vad Tiio ens har varit i närheten utav någon gång Olsson var ju 10:a i vc redan 2005.
Så är det nån gång Tiio ska åka bra så är det väl nu annars är det bara några enstaka lopp han kan räkna med att få åka vc. Dock ska tilläggas att Tiio har haft problem med överträning för nån säsong sen och det har väl hämmat honom.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 10:43 av Elin:
Andreas P;” Hur ser det ut bland juniorerna …….”?
Läs inte skidpepp. Här diskuteras bara VC och Northug.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 10:52 av Gabriel:
“Läs inte skidpepp. Här diskuteras bara VC och Northug.”
Lite stingslig?
Det ena utesluter väl inte det andra? De som vill diskutera Northug kan väl göra det och de som vill diskutera juniorer kan väl göra det.
Börjar ledsna på alla moraltanter här inne som domderar och försöker styra vad som ska diskuteras och hur.
Om alla sköter sitt och slutar tro att de är mer skidsupportrar än andra bara för att de råkar ha sett några skidtävlingar live varje säsong eller för att de vet hur det gick i någon Kalle Anka-skidcup i Säffle, så blir det bra mycket bättre.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 11:02 av Andreas P:
Undrar mest om det finns nån junior typ 19 år som är nära världscupen (distans) men jag har då inte hört att det finns nån.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 13:41 av Andreas P:
Stina Nilsson har ju sämst ranking av 93orna men förra helgen vann hon ju båda loppen…Sen har Julia Svan inte riktigt kommit ikapp i mängdträningen ännu mot hennes konkurenter och tränar ännu inte lika många timmar/år som dom.
Det var ju bara två år sen hon bestämde sig att satsa på längdåkning förut var det ju fotboll…fast hon har ju åkt lite små tävlingar förut.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 13:50 av Andreas P:
Förresten kollade lite resultat och Martin Johansson blev ju 14:e man i VC ifjol i Otepää (15km klassiskt) dock slagen av en segrande Bauer med en och en halv minut. Men Tiio var ju 26 sek snabbare än Martin i Skellefteå.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 14:00 av Jörgen:
Ja, Stina Nilssons FIS-poäng lär sjunka om hon fortsätter att gå så bra. Thorn har fått ökad konkurrens och hur bra blir Svan när hon är ikapp med mängdträningen? Det blir spännande att följa dem de kommande åren.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 14:14 av Andreas P:
Jörgen: Mycket mer spännande än att följa herrjuniorerna men kom ihåg att Hellner var ingen stjärna som junior så alla utvecklas olika, Alla är ju inte som Kalla…
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 14:27 av Frans:
Jörgen: Din sammanställning med FIS poängen var riktigt intressant. Orkar du göra en likadan för herrarna?
Du inspirerade mig till att gå in på fis-ski.com kolla runt lite bland årgångarna. 86:orna stack ut lite, med Northug, Cologna och Manificat.
http://www.fis-ski.com/uk/604/607.html?sector=CC&listid=300082&lastname=&gender=M&firstname=&nation=&order=DI&fiscode=&birthyear=86&Search=Search&limit=20
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 14:31 av Tobbe H:
Herrjuniorerna är ju rena mörkret. När Södergren och Olsson slutar blir det ont om kandidater till stafettlaget.
Jag upprepar vad jag skrivit tidigare:
Vad har hänt med talangerna Wikén och Larsen, skador eller sjukdomar? De var 4,5 minuter efter Kalla på 10 km i Skellefteå. Att utvecklingen för unga åkare ofta går stegvis är känt men de två är nu sämre än förra säsongen, vilket för övrigt också tycks gälla Pajala och (kanske) Falk.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 14:50 av Elin:
Gabriel;
Moraltanten stingslig? Visst men jag har knappast domderat och försökt styra vad som ska diskuteras.
Jag har frivilligt rapporterat från t.ex. USM, JSM, andra juniortävlingar och några vanliga nationella tävlingar.
Problemet är att det inte funnits någon lämplig rubrik varför sådana inlägg drunknat i diskussioner om uttagningar, VC eller Northug.
Du ser att under rubriken ”Uttagna till Davos” kommer nu plötsligt inlägg om juniorer.
Mer skidsupporter än andra bara för att de råkar ha sett några skidtävlingar live? Kan diskuteras. TV-soffan?
Ingen tvekan däremot, genom att följa tävlingar live får du djupare inblick i längdåkningen och även det runt om, t.ex. vallning.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 15:04 av Elin:
Jörgen;
Av yngre tjejer var det Sofia Henriksson, numera Strömnäs som imponerade mest på mig förra säsongen. Seger med 1,11 i USM.
Hon debuterade i D17-18 i Lindbäckspremiären med överlägsen seger.
En annan lovande är Jonna Sundling numera IFK Umeå, tidigare Tvärålund, som jag såg i Bruksvallarna.
Spännande att se dem i Åsarna.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 15:14 av Elin:
Jörgen;
Om jag ska kommentera yngre grabbar och tjejer, 16-17 åringar, baserat på senaste vinterns resultat blir bilden splittrad.
Vi hade mer än 25 inställda ungdomstävlingar på grund av kyla.
Talade med en tjej som var anmäld till 12 lopp mellan jul och 10 februari. Hon fick bara åka ett lopp.
Hon vill tävla, nu spelar hon handboll!
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 15:17 av Joel Burman:
Kanske kan man köra inomhuslopp i alla nybyggda bandy lador. Så slipper alla lopp bli inställda.
————————————————————-
Skriven 2010-12-08, 16:02 av Elin:
Joel Burman;
Inomhuslopp i alla nybyggda bandylador?
Tyvärr allvarligare än så. Det påverkar rekryteringen.
Hörde i veckan en skidledare som tappat ett par grabbar. De slutade i vintras då det ”tog slut” på tävlingar.
Herrarna har definitivt en tendens att blomstra sent för att utvecklas riktigt bra. Rickardsson och Olsson de tydligaste bevisen. Vi får verkligen hoppas att det finns yngre namn på herrsidan som kan få samma utväxling om ett par år.
Elin: Inte kul att många ungdoms/juniorlopp ställs in pga kyla men vad kan göras åt det? Samma sak med gröna vintrar då det inte finns snö.
Har ungdomar/juniorer förresten samma tävlingsgräns för kyla som seniorerna?
Eliten kan åka i skidtunneln i Torsby eller på läger där det är behagligare temperaturer, men det kan ju inte det stora flertalet göra.
Tobbe H skrev:
”Herrjuniorerna är ju rena mörkret. När Södergren och Olsson slutar blir det ont om kandidater till stafettlaget.”
Så tänkte jag också för ett par år sedan, men nu känns det troligt att samtliga i OS-laget håller på till 2015 och VM i Falun (Hellner och Daniel troligtvis längre) så det finns tid att härda de som ska ta över.
Dessutom är jag inte helt orolig för att herrarna inte hävdar sig på junior-VM (distans). Att ”skynda långsamt” är väl ganska svenskt, jämfört med sovjetryssarna som kör löjligt hårt från tidig ålder.
Fredrik Jonsson och Calle Halfvarsson kan nog definitivt vara framtida storstjärnor. Bägge har även anlag som allround-löpare.
Tycker det är konstigt det här med kyla inte var det då varmare på 80 talet än nu och på den tiden var det mycket fler tävlingar vad jag vill minnas.
Fanns två till som försvann på damsidan från Norrland Linda Lundberg och Sven-Åke Lundbäcks dotter dom var ju lovande juniorer men vet inte vad som hände med dom.
Lundbäcks dotter la väl ner pga prestationsångest eller något liknande. Tror det finns någon artikel på nätet om henne. Orkar inte googla nu, men det bör gå att hitta relativt lätt.
Angående kända barn så håller väl Lundbäck-sonen fortfarande på liksom Wassbergs grabb. Inga stjärnor vad jag vet. Goda gener räcker knappast om man inte har träningsviljan och psyket med sig.
Jeg har fulgt med på resultater fra junior og ungdom i mange år, det er interessant. For jenter skiller talentene seg ofte ut tidlig, og holder seg stabilt i toppen av sin årgang fram til seniornivå. På herresiden er det ikke så. Om det kommer av at konkurransen er bredere og større, eller om det ligger biologi bak, det vet jeg ikke
Sixten: Ang Emma Lunbäck så hade hon prestations ångest och sjukdomar så hon la av. (Minnet kom tillbaka).
Carin Holmberg la ju utav efter vm i Lahtis där hon kom kom 21:a på 10 km så det finns många som slutar som junior el första års senior.
Johaug och Jacobsen är ett bra exempel på juniorer som har lyckas prestera mot seniorerna även Kalla har gjort det.
Fast värst är Velbe som vann mästerskapen i Ryssland som 17 åring.
Kul med denna tråd :)
En fundering jag har: är det lättare att rekrytera tjejer med talang än killar med talang? Killarna sugs upp av helt andra idrotter eller helt andra intressen. Jämför med friidrott och simning där det också finns ett överskott av tjejtalanger.
Fast det blir ju då lite paradoxalt att startfälten för killar är större än för tjejer.
Det är nog så att den lilla skara som börjar med en av världens hårdaste konditionsidrotterer som längdskidor är så utvecklas tjejerna snabbare än killarna men det finns ju enstaka undantag.
Menar oftast går det snabbare att bli etablerad för en tjej än en kille i VC fast har ingen statistik om det är nån skillnad, det är bara mina tankar och funderingar.
Fast som jag skrev förut så har ju Johaug och Jacobsen tagit medalj som juniorer (Johaug tom på 3 milen) men kommer inte ihåg om en kille har gjort det nån gång. Kalla blev 5a som 19 åring i 10km i VM i Sapporo.
Första års seniorer:
Sen så är väl Gunde ett undantag som tog Guld som 21 åring el vad han nu var och Kalla var en av dom yngsta någonsin som har tagit ett individuellt OS guld i längdskidåkning.
Andreas P… Men sen finns det väl en tendens att just svenska herrarna skyndar långsamt, jämfört med t.ex. norska herrarna? Eller kanske snarare att svenska herrarna har svagare resultat som juniorer än andra nationers åkare, sett i relation till vad dom presterar som seniorer. Nån som fattade vad jag menar haha?
Hårdare konkurrens på herrsidan + en skyndalångsamtideologi i Sverige, är det orsaken till att det ser så svagt ut på herrjuniorsidan?
Det går uppenbarligen att slå igenom som ung kille, Northug vann väl ett vc-lopp som junior och ryske Sedov har kört starkt som förstaårssenior i år.
manne: Jo jag fattade läste igenom 3 gånger, Hehe.
Fast inte sen 1997 har vi haft en medaljör på JVM individuellt på distans då Elofsson vann 3 milen. Rätta mig om jag har fel…
Det ligger ju mycket biologi bakom skillnaden i tjejer och killars utveckling. Pojkar ska ju generellt växa från ungefär samma späda fysik som flickor till en mer dramatiskt förändrad längd och muskelmassa. Detta sker också något senare än för flickor som kommer i puberteten något tidigare och har en kortare pubertetstid.
Anders: Stämmer nog bra det du skriver…
Andreas P. Nja, du missade Johan Hööks silver.
Men nu vet jag inte om jag förstår dig, för jag tycker du skriver samma sak som jag. Vad jag menar är att svenska herrana varit sämre i junioråldern jämfört med andra länders juniorer, men dedan tätat den luckan som seniorer.
Sen tror jag att det stämmer att tjejerna generellt sett ligger ett par år före killarna i utveckling under juniortiden. Men jag tror inte kvinnor når sin fulla kapacitet som längdåkare tidigare än män. Dom tar bara större kliv i början.
Tycker att när grabbarna blir 14-15 år börjar de glömma tekniken.
Många blir tyvärr ”kraftåkare”.
Elin: Du nämnde Sofia Henriksson och Jonna Sundling tidigare. Ser att de är 94:or samt är anmälda till Åsarnaspelen, där de åker i samma åldersklass som 93:orna. Blir intressant att följa.
Någon som vet angående frågan jag ställde tidigare dvs om det är samma köldgräns (-20) för juniorer som för seniorer?
Jörgen: Låter som de har en lägre köldgräns. Har svårt att se varför så många tävlingar ställs in annars. Så j*vla kallt är det ju inte i sverige.
Elin och Jörgen… Ni pratar om inställda tävlingar p.g.a. kyla och att detta påverkar rekryteringen negativt, och det har ni förstås rätt i…
Men sett över hela landet borde väl varagavintrar vara positivt för rekryteringen? Jag menar, det var en kanonvinter här i Stockholm förra året och denna vinter har börjat likadant. Särskilt många dagar med mer än tio minusgrader var det inte heller. Och detta gäller ju inte bara Stockholm, utan även andra delar i landet som normalt brukar ha gröna vintrar. Man tycker ju att detta borde generera i nya plattformar för ungdomsrekrytering.
Manne: Håller med om att det i grunden bprde vara positivt. Har släktingar som bor utanför södertälje där det finns mer skog och elljusspår och som jag förstått det har de tagit upp skidverksamhet för barn som legat nere under de ”gröna” vintrarna.
Samtidigt kan jag förstå att yngre elitåkare lägger ner om det ställs in så extremt mycket tävlingar som det sagts härinne.
Elin, du har så rätt med det där med tekniken. Som kille märker man att man direkt får bättre betalt på de korta juniorbanorna om man åker på kraft med de nyvunna musklerna. Det i kombination med att man vuxit två decimeter på ett år gör tekniken lidande. Fin teknik hittar man oftast hos de lite spädare grabbarna som växer något långsammare och inte kan konkurrera med muskelkraft.
Men om de här vintrarna håller i sig borde man väl flytta tävlingarna söderut, där det inte är lika kallt? Eller är jag bara naiv nu..?
Själv bor jag en kvart med tunnelbanan från T-centralen och kan knäppa på mig skidorna tre hundra meter från där jag bor. Man ser många med laggar på tuben och vid vissa hållplatser är det bara hundra meter till skidspår. Att det blir fler som motionsåker längd vet jag, och det borde ju även gynna tränings-/tävlingsverksamheten för de yngre?
Visst är det viktigt med motionsåkning, i synnerhet att locka föräldragenerationen att åka skidor. På så sätt kommer barnen in i verksamheten. I storstäderna är det lättare för föräldrarna att skjutsa till en organiserad inomhushallsträning nära samhället för att sedan kunna göra ärenden ”på stan” eller gå på ett eget friskispass i byggnaden bredvid.
Manne och Joel Burman;
Jag räknade till över 30 inställda förra vintern. De allra flesta var ungdomstävlingar.
De inställda tävlingarna drabbade framförallt de distrikt som normalt är starka. Därför slog det så hårt.
För uthållig rekrytering krävs flera snörika och lagom kalla vintrar i sträck.
Kom också ihåg att det i högsta grad hänger på att föräldrarna ställer upp med skjuts, vallning etc.
Det är alltså inte så enkelt att komma igång i normalt snöfattiga områden med föräldrar utan skidvana.
Jag har nyligen träffat ett par besvikna pappor.
De berättade att de i vintras åkt över 100 mil till tävlingar och fått vända då tävlingarna varit inställda.
Jörgen;
Köldgränsen för ungdomstävlingar är -15.
Hittar inget betr. ännu yngre men vet att i vissa fall -12 har gällt för 12 år och yngre.
Möjligen har klubbarna beslutat.
-15 och -12 känns i varmaste laget faktiskt. Då förstår jag att så många tävlingar ställs in. De åker ju knappast seniordistanser när de är riktigt unga exponeringen borde inte bli så stor tycker man.
Elin: Hur löser Norge det här? Högre ködgräns? För det kan väl inte vara allmänt mildare i Norge på vintrarna än här?
Men längdåkning är en utomhus- och vintersport och då får man väl ändå räkna med sådana här förhållanden. Hellre mycket snö och kallt än gröna snöfria och varma vintrar.
Elin… Jag ifrågasätter inte problemen som kylan har skapat och jag håller med om att det nog krävs fler bra vintar för att det på allvar ska ge någon föränding för rekryteringen…
Men jag spenderade själv hela vintrarna i nästan 10 års tid med att snurra runt på små fält med kostnöspår, eller som oftast – isskrap från bandy- och hockeyarenor. Och på helgerna kuskade vi oftast mellan 40 eller 80 mil med bilen bara för att få träna! Jag vet att detta börjar låta som den där Monty Pyton-sketchen där dom jämför vem som haft tuffast uppväxt haha, och det är inte min mening, men jag vill bara påpeka att dessa snörika vintrar även sprider skidglädje för dom som har oturen att bo i sydligare områden.
I min ungdom var det inte ovanligt med -20 vid skidtävlingar . Dessutom fanns inga spårmaskiner. Man fick hålla värmen med att åka snabbt som attan.
-15 har det väl varit länge för ungdomar, åtminstone sedan min tid, vilket ju inte var igår. Och som alla vet finns gränsen där av en bra anledning. Vi är i början av december, många tävlingar i hela landet kommer att kunna genomföras denna säsong vilket är glädjande.
Rekryteringen av ungdomar försvåras av att vallning och föräldrar inte är någon bra kombination.
Ser ofta många med hygglig skidteknik åka med bakhala skidor.
Många föräldrar verkar leva kvar i den tid när det bara fanns tre burkar. De lägger på ett tjock lager för fästet när det med dagens vallor bör vara minst sex lager med klossning.
Än värre är när de utan kunskap försöker använda fluid som kostar 700+ för en burk.
Majbäcks C44 Graphite Fluid kostar ca 900 spänn.
Jag brukar ibland efter bästa förmåga hjälp till så långt tiden räcker.
Jag har bråkat på en del föräldrar som betalat dyrt för fjällsemester i Alperna men inte haft råd att köpa en instruktionvideo för vallning.
Det finns bl.a. en med Frode Estil och Björn Lind där Lasse Svensson står för vallatipsen.
På herrsidan finns det väl ingen enorm återväxt men Hellner kommer förhoppningsvis hålla i många år till och Emil Jönsson utvecklas som distansåkare. Det skulle inte heller förvåna mig om Modin, Jens Eriksson och Calle Halfvarsson kommer bli riktigt kapabla distansåkare om ett par år. Återväxten ser dock bra mycket bättre ut för till exempel Ryssland och Norge.
I min ungdom när vi var och tävlade så var det -18 grader som köldgräns o ingen klagade när det var -17,5.
Intressant med kommentarer här som berättar att juniorkillarna märker att de får bättre “betalt” om de går på kraft på de idag korta juniordistanserna.
Kan förstå det men är det bra på längre sikt? När de sen blir seniorer i 21-årsåldern är de bra på sprint och korta distanser men sämre på längre distanser som de är ovana vid.
Borde inte längden på distansloppen variera mer för att motverka detta? Dvs lägga in 15, 30 och 50 km? Då får de som använder sina nyvunna muskler något att fundera på när krafterna tar slut och banorna inte är så korta längre, för att satsa mer på teknik och kondition/uthållighet?
Kan också vara därför som Sverige sällan lyckas i JVM speciellt på herrsidan. Man ska nog inte lägga in femmilar för 12-åriga killar men kanske i J19-20-klassen, tremilar i J17-18-klassen etc för att trappa upp och härda dem.
Tror knappast att de daltar med herrjuniorerna i exempelvis Ryssland…
Sen borde köldgränsen kanske justeras neråt trappvis med åldern exempelvis:
-15 för 15/16-klassen
-17 för 17/18-klassen
-19 för 19/20-klassen
Det är ju ganska stor skillnad på en 15-åring och en 20-åring. Men som 21-åring och äldre är köldgränsen -20, de bör härdas innan dess (och färre juniortävlingar blir inställda då) eller?
I Sverige är köldgränsen vid ungdomstävlingar -15. För nationella tävlingar (även SM och nationell cup) -17. Internationellt är det -20 som är gränsen.
JA: Med “ungdomstävlingar” menas upp till 20 år dvs innan de blir seniorer?
Nu är startlistorna till Åsarnaspelen släppta – länk
Det är ju ungefär som i Norrköping hade dom köldgräns när ungarna ville ut o leka på dagis o i Gällivare var dom ute när det var -22, Dom ”ni har en annan sorts kyla där uppe” Hur går det til? är det minus 22 så är det.
Roligt att det blir några minus grader i Davos så man slipper se ruggade skidor osv, nu blir det visst snö o några kall grader…
Jag har haft besök av en lovande 14-årig tjej och hennes föräldrar i kväll.
Jag har preparerat och vallat ett par nya skidor för klassisk åkning.
Mamman har på min dator beskrivit hur jag jobbat:
1.Några drag framifrån och bakåt med fibertex
2.Ett lager glidparafin med vallajärn, sedan plastsickel innan det kallnade
3.Värmde in 2 lager glidparafin, lät det kallna 10 min., sicklade och borstade med nylonborste mellan invärmningarna.
4.Värmde in 4 lager low fluor blue glider. Lät det kallna en kvart mellan värmningarna, sicklade och borstade med nylonborste varje gång.
5.Ett lager fluor blue grafit glider. Sicklat och borstat medan det var varmt.
Grundprepareringen klar!
6.Ruggade fästzonen med slippapper.
7.Värmde in ett lager grundvax.
8.Sedan 5 lager blå fästvalla. Klossade mellan lagren
Nu har vi klockan 01.15 gjort oss förtjänta av nattfika.
Helt klart Elin, God natt…
Ungdomstävlingar är tom 16 år, juniorer tom 20.
Sidor 33 samt 99-101 i regelverket behandlar tävlingar i kyla:
http://www.skidor.com/ImageVault/Images/id_6455/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
För långlopp rekommenderas att man ställer in om det är kallare än -25 på större delen av banan.
Är det någon som har lust att förklara hur man räknar ut FIS-poängen? Jag har sökt men inte hittat något. Den som är bäst i sin disciplin har alltså 0 och är ett mått för hur man står sig internationellt. Poängen är något form av snitt över en viss period. Har ingen aning om över hur lång period och hur många tävlingar. Kan det vara en säsong?
Hur som helst. Den som vinner ett FIS-lopp får 0 poäng för den tävlingen. Korrekt? Och den som kommer tvåa får x antal poäng beroende på hur långt efter segraren man är. Men, det måste väl ligga i beräkningen att man får bättre poäng som tvåa om man tar stryk av t.ex Hellner med 30 sekunder i 15 fritt än om man tar stryk av Allan Ballan, född 1921 med 30 sekunder i 15 fritt?
Sixten: i huvudsak har du rätt så som jag har uppfattat systemet. Efter varje FIS-lopp får alla deltagare en FIS-poäng baserad på hur långt ifrån i tid segraren respektive deltagare är och hur bra segraren är. Däremot inte säkert att segraren får noll poäng, utan det beror på hur bra denna är generellt sett. Exempelvis Kalla fick 29.52 FIS-poäng för sin seger i det klassiska loppet i Skellefteå och 15.56 för sin seger i fristilsloppet i Bruksvallarna.
Sedan sammanställer FIS ”rankinglistor” utifrån FIS-poängen och detta görs för sex olika perioder som säsongen är indelad i. Här tror jag FIS räknar ut ett genomsnitt för de bästa tävlingarna för varje skidåkare.
Jag rekommenderar ett inlägg på bloggen Statisticalskier som diskuterar FIS-poängsystemet och för- och nackdelar med detta: http://www.statisticalskier.com/2010/06/athlete-rankings-whats-in-your-bucket/
Med mitt inlägg i natt om hur jag vallade en klassisk skida ville jag visa hur komplicerat och tidskrävande det kan vara.
Svårt för en förälder som i det här fallet nästan bara visste om ”tre burkar”
Beskrivningen hade givetvis blivit tydligare om vi satt ut firmabeteckningarna på respektive valla.
Det är avgörande för rekryteringen av unga längdåkare att klubbarna ordnar kurser i vallning för föräldrar.
Tackar för det, swestam!
Elin: tack för din beskrivning av hur vallning kan gå till, inte lätt för föräldrar att veta. Man får hoppas att skidklubbarna erbjuder vallakurser för föräldrar (och andra) för att sprida kunskaperna.
Swestam: bra kortfattad beskrivning av hur FIS-poängen räknas ut vill bara tillägga att FIS-poängen är ett genomsnitt av de fem bästa resultaten de senaste 12 månaderna. Om det är färre än fem resultat multipliceras genomsnittet av dessa med från 1,1 (4 resultat) till 1,4 (1 resultat).
Reglerna för FIS-poängen finns i sin helhet i dokumentet här på FIS:s hemsida. Finns formler och exempel inuti dokumentet men ska inte komma dragandes med dem här utan de som är intresserade kan gå in och läsa..
Åsarna, Prolog sprint
D17-18
Några tider utan rangordning
Stina Nilsson Malung 2.19.44
Madeleine Thorn Ulricehamn 2.24.28
Josifin Nilsson Filipstad 2.22.30
Julia Svan Vansbro 2.26.69
Maja Falk Ulricehamn 2.24.69
Emma Gustafsson Offerdal 2.22.82
Moa Wiberg Garva 2.22.09
Jennifer Lindblom Sveg 2.39.98
Clara Auland Sävast 2.28.49
Sofia Henriksson Strömnäs 2.19.49 (94)
Jonna Sundling Umeå 2.29.38 (94)
Åsarna, Prolog sprint
D17-18
Bättre så här!
För mig är det väntat resultat av Sofia H
1.Stina Nilsson Malung 2.19.44
2.Sofia Henriksson Strömnäs 2.19.49 (94)
3.Moa Wiberg Garva 2.22.09
4.Josifin Nilsson Filipstad 2.22.30
5.Emma Gustafsson Offerdal 2.22.82
6.Anna Dyvik Leksand 2.23.06
7.Madeleine Thorn Ulricehamn 2.24.28
8.Maja Falk Ulricehamn 2.24.69
9.Evelina Larsson Sundbyberg 2.25.95
10.Julia Svan Vansbro 2.26.69
11.Clara Auland Sävast 2.28.49
16.Jonna Sundling Umeå 2.29.38 (94)
Åsarna D19-20
Maria Nordström Gävle 2.21.96
Elin Mohlin Graninge-Alliansen 2.22.89
Marika Sundin Delsbo 2.23.01
Emilie Cedervärn Ulricehamn 2.23.40
Evelina Settlin Hudiksvall 2.24.80
De borde slå ihop D17-18 och D19-20 men kanske inte så kul för de äldre tjejerna att få stryk av 93:or och 94:or…
Moa Wikberg är också 94a. Väljer mellan skidor och kanot.
Känns otroligt glädjande att vi har så bra yngre juniorer. Inte nog med Svan, Thorn och Nilsson. Nu fylls det på med 94:or som bara pumpar på!
Åsarna Prolog
H17-18
1.Karl-Johan Dyvik Leksand 2.48.28
2.Marcus Ruus Gillberga 2.49.45
H19-20
1.Simon Persson Lucksta 2.40.23
2.Gustav Eriksson IK Jarl 2.41.89
Åsarna:
Stina Nilsson vann sprint finalen i D17-18 före Sofia Henriksson
Emilie Cedervärn vann D19-20 före Evelina Settlin
Helvete vad Sofia Henriksson gick i dag! Hon KROSSADE Thorn och Svan med 24 resp. 29 sekunder på 5 km. Stina Nilsson närmare. Bara 4 sek bak.
Men jävlar vad imponerande av en 94:a!
6 sekunder bak var det för Nilsson.
ÅSARNA
D17-18 5 km fritt (varvtid och i mål utan tiondelar)
Sofia Henriksson Strömnäs 7.00 14.20
Stina Nilsson Malung 7.04 14.26
Madeleine Thorn Ulricehamn 7.18 17.44
Julia Svan Vansbro 7.03 17.49
Jackline Lockner Graninge 7.22 15.07
Jonna Sundling Umeå 7.17 15.08
Maja Falk Ulricehamn 7.15 15.28
Frida Sivermark Ulricehamn 7.30 15.36
Anna Dyvik Leksand 7.38 15.42
Jag skrev i slutet av förra vintern här på skidpepp att 16-åriga Sofia Henriksson var den skidtjej som imponerat mest på mig under säsongen. Alla andra som t.ex. Kalla inräknad.
Tänk om jag får skriva det efter den här säsongen.
Bra öga på dig får man väl säga!
Med det där loppet kan hon mycket väl bli bäst av samtliga juniorer i dag. Vore ju helt enormt!
De tio bästa D17-18:
1. Sofia Henriksson 14:20.7
2. Stina Nilsson +5.8
3. Madeleine Thorn +23.7
4. Julia Svan +29.2
5. Jackline Lockner +46.5
6. Jonna Sundling +47.8
7. Maja Falk +1:08.0
8. Sofie Elebro +1:08.3
9. Sara Nordstrand +1:11.1
10. Frida Sivermark +1:15.3
Intressant att Sofia Henrikkson och Stina Nilsson kör så starkt, Madeleine Thorn som var så överlägsen i fjol verkar inte alls i samma form, dock bra med konkurrens. Dock plockade Thorn tre placeringar från mellantiden in i mål.
Elin: du hade nog missat Sara Nordenstrand i din resultatrapportering.
Känns ju lovande inför Ungdoms-OS som ju är för 93- och 94:or. Synd att vi inte ska skicka fler än 2 :)
D19-20:
1. Xin LI (CHN) 14:16.4
2. Evelina Settlin +28.0
3. Johanna Meyer +32.9
4. Caroline Glännerud +42.9
5. Elin Mohlin +44.9
6. Anna Janjons +45.9
7. Lisa Dahl +54.0
8. Maria Nordström +56.5
9. Marika Sundin +58.2
10. Emilie Cedervärn +1:05.1
Sofia Henriksson (och Stina Nilsson) slog alltså samtliga juniorer utom kinesiskan… Bra öga du har Elin!
Swestam;
Jag är ute efter spåret, en väninna sitter i bilen och skriver.
Här kommer några D19-20 i 5 km fritt
Xin Li Kina 7.00 14.16
Evelina Settlin Hudiksvall 7.10 14.44
Johanna Meyer Camp Södergren 7.03 14.49
Caroline Glännerud Domnarvet 7.16 14.59
Elin Mohlin Graninge 7.17 15.01
Anna Janjons Domnarvet 7.14 15.02
Maria Nordström Gävle 7.09 15.12
Emilie Cedervärn Ulricehamn 7.18 15.21
Ingela Andersson Arvidsjaur 7.28 15.51 skidskytten
De tio bästa i D19-20:
1. Xin LI, CHN 14:16.4
2. Evelina Settlin +28.0
3. Johanna Meyer +32.9
4. Caroline Glännerud +42.9
5. Elin Mohlin +44.9
6. Anna Janjons +45.9
7. Lisa Dahl 709 +54.0
8. Maria Nordström +56.5
9. Marika Sundin +58.2
10. Emilie Cedervärn +1:05.1
Möjligen lite svagt av Elin Mohlin och Maria Nordström, hade förväntat att de skulle åka lite bättre. De tre bästa i D17-18 (Henriksson, Nilsson och Thorn) hade snabbare åktid än tvåan i denna klass. På 16:e plats kom Ingela Andersson från Arvidsjaur, är det skidskytten Ingela Andersson (guld på ungdoms-OS och två JVM-silver)?
Ingela är just den skidskytten.
För övrigt har jag nu bensinpengar till hemresan!
I ett internt tips hade jag kinesiskan, Sofia och Stina som etta ,tvåa och trea på 5 km oavsett klas.
Grym rapportering Elin!!!
Maja Falk som kör för Ulricehamn borde vara släkt med Hanna väl?
Så är det, Burman.
Sixten: Lillasyster?
Joel Burman: Ja, det är Falkens lillasyster.
Jag skrev under förra säsongen om hur imponerad jag var av Sofia Henriksson som stått i viss särklass i ungdomsklasserna.
När jag igår i Åsarna såg henne åka en avslappnad skate tänkte jag;
Är hon inte ännu bättre i klassisk åkning?
Det har skrivits, även här på skidpepp, att årets grupp av D17-18 är den mest lovande på många år.
Nu tog Sofia som fyller 17 kommande februari steget upp från D15-16.
Vilket steg, när hon segrade över hela svenska junioreliten.
Hon var alltså snabbare än alla D19-20.
Nästa stora blir junior-VM i Estland i slutet av januari eller hur?
Sofia som pluggar vid skidgymnasiet i Sollefteå berättade att hon har/har haft en bristning i en hälsena och inte kunnat springa utan mest cykeltränat i höst.
Sofia är en mångsidig tjej som också tagit SM-medaljer i draghund, har jaktlicens mm.
Lovande längdåkare men har inte Sofia har sin framtid säkrad som fotograf?
Kolla!
http://sofiaphoto.blogg.se/category/sofia-henriksson.html
Vorstehn Ajax är hennes egen hund.
Blir intressant med uttagningen till junior-VM. I dagsläget är väl 4 tjejer i D17-18 klassen tillräckligt bra för att bli uttagna men kommer landslagsledningen våga ta ut så många yngre junior på bekostnad av de äldre juniorerna?
Elin: Tack för tipset om Sofias blogg. Väldigt bra bloggar i allmänhet får man säga. Undrar om hon vore intresserad att gästblogga här om längdskidåkning?
Som jag sagt tidigare maken till exponering för en ung åkare finns ju inte.
Blev så begeistrad över Sofias blogg. Hon fotade en hel del ifrån SM i Piteå förra vintern.
http://sofiaphoto.blogg.se/2010/january/dubbeljakt-30km.html
Jag tror inte dom kommer ta ut henne till JVM,,hoppas hon fortsätter å utvecklas i framtiden då har vi en riktigt bra tjej om några år.. har ju funnits många yngretjejer som varit riktigt bra lovande i ungaår för att sedan falla bort eller lägga av.
Madeleine Thorn blev uttagen förra året och då var hon lika gammal som Sofia är i år, så klart hon skall bli uttagen.
När det gäller uttagning av yngre tjejer får man väl försöka ha lite magkänsla och kolla på hur det har gått tidigare.
Ex. hur matchade man Kalla i samma ålder? Verkar ju som många norska supertalanger haft svårt med omställningen pga för höga krav och för stor ökning i träningsdosen.
Vad jag tycker är mest intressant med Sofia om man kollar på hennes blogg är att hon har så många andra intressen som tar större plats i hennes liv. Tror det är ett bra sundhetstecken faktiskt.
Elin verkar ha glömt Jackline Lockner som är 94 och har slagit Jonna sundling i bägge loppen i bruksvallarna och på distansen i Åsarna,grym teknik på skaten.Sen kan jag bekräfta din teori om Sofia Hendrikson,ja hon är ännu bättre i klassisk distans :)
Om man bara ska ta ut fyra till JVM torde dessa tas ut som det är nu:
Stina Nilsson (93)
Madeleine Thorn (93)
Julia Svan (93)
Sofia Henriksson (94)
Finns ingen anledning till att ta ut 91:or eller 92:or till JVM när de åker sämre än de yngre!
Instämmer med Jörgen.Någon som vet vilka distanser/stil det är på Jvm?
Loke, http://www.fis-ski.com/uk/604/1228.html?event_id=28581&cal_suchsector=CC
Tackar Frans :)
Hvor gode/dårlige er disse 91og 92 jentene, kan de komme topp 30 på jvm? Det er jo mange gode løpere som ikke gjorde det bra som juniorløpere, særlig er det ofte liten sammenheng på herresiden, men også blant jentene finnes det eksempler. Er jo litt dumt hvis Sverige mister to hele årganger med jenter fordi de satser for mye på yngre stortalenter..
Eftersom de 91:or och 92:or som ser JVM som sitt stora mål för säsongen lär bli rätt så besvikna om de inte får åka så är det en väldigt dum idé att skicka yngre åkare för att de synes vara bättre just nu.
Vi behöver alla åkare vi har i det här landet. En sån grej kan få dem att sluta i förtid och då får vi aldrig veta hur bra de hade kunnat bli.
Kom föresten att tänka på Anna Dyvik som oxå är 94,körde väl kanske inte så exeptionellt bra på distansen i åsarna.Men i bruks var hon kanon på prologen i sprint + ett väldigt bra distanslopp.Tror att det kanske är ytterligare en 94 som kan skrälla i år.
Jag skrev förra säsongen flera gånger om Sofia Henriksson, bl.a. från USM.
När jag nu lyssnar på henne eller läser hennes bloggar undrar jag vilken plats skidor tar för denna mångbegåvade unga tjej.
Fotografering, hundar, speciellt hennes egen Ajax, jakt, draghundstävlingar, bloggar och skolan.
Hanne, förra året på junior-VM var Madeleine Thorn den klart bästa 93:an. Hon kom 28:a i 10 km mass-/jaktstart och 35:a km i 5 km klassiskt intervallstart, samt var med och tog brons i stafetten.
Hanne, sorry läste fel, Maria Nordström kom 33:a i det klassiska loppet och 59:a i 10 km-loppet.
Elin: Jag tror inte det är enbart negativt. Ex. är det nog en fördel om man får motgångar att man har andra fokuspunkter sen är det ju smart av henne att utveckla sitt fotograferandet det kan ju bli yrkesverksamhet efter karriären.
Kul att mina jämn åriga börjar nämnas i diskutionen. Vi 94or kmr bli näst 56or ;) !
Hanne och JA: förstår er poäng med att 91/92:or som kan bli besvikna men samtidigt: får 93/94-tjejerna rätt signaler om äldre tjejer som är långsammare får åka till JVM och de själva stanna hemma?
Ledningen kanske kan anmäla 91/92 till U23 och 93/94 till U20 i JVM? I många andra sporter tävlar de mest lovande juniorerna mot något äldre för att få större utmaningar men det kanske inte tillåts av FIS?
Någon som vet hur dom svenskatjejerna står sig internationellt? Madeleine Thorn var ju med förra året med var långtifrån toppen…å vad jag ser är de mågna av dom tjejerna i toppen kvar.. är tufft för så unga att hävda sig bra i JVM..
jossa:
Som det verkar just nu har Sverige världens bästa stafettlag bland yngre (93- och 94:or) juniorer.
Det är givetvis inte helt lätt att jämföra då de inte tävlat internationellt men jag tvivlar på att någon annan nation har fyra stycken så bra yngre juniorer.
Bland svenskatjejer är de väl bara Lina Andersson å Carin Homberg som gjort bra resultat i JVM som förstaårs jun.
Sixten: men dom tävlar ju mot 91-92 åxå då kan de väl bli väl tufft ’även i en stafett..
jossa:
Jojo, så klart, jag spekulerade dock på just deras åldersgrupp. Dvs D17-18.
Jossa: 93:an Thorn var med i senaste JVM (då 90:orna Brodin och Larsen var med som sistaårsjuniorer). Redan då fick 91:an Maria Nordström stryk av Thorn i både 5 km klassiskt och 10 km jaktstart. Sen tog de fyra brons i stafetten:
Länk – 5 km klassiskt
Länk – 10 km jaktstart
Länk – Stafetten
Kollar man stafetttiderna var Thorn 3 s långsammare än Brodin. Nordström var däremot över minuten långsammare än Larsen. Verkar som om vi har ett glapp mellan 90:orna och 93/94:orna men de är som sagt unga och mycket kan hända.
sixten. Hverken Bente Skari/ Marit Bjørgen var suverene som juniorer, og Bjørn Dæhlie var ikke blant de 10 beste i juniorklassen i Norge. Så veien framover er nokså kronglette……………………………….
Intressant reportage ifrån skidgymnasiet i Gellivare:
http://www.youtube.com/watch?v=22qb-ZHo0BE&feature=related
Självklart är det så, tolsrav. Det finns inga garantier, men totalt sätt kan det knappast vara negativt att vara bra.
Björn Dählie skulle väl förresten bli backhoppare till en början?
Joel Burman;
Visst, jag menar givetvis att Sofias ”sidointressen” är i högst grad positivt.
Redan nu har hon en viss yrkesverksamhet som fotograf.
Selvsagt er det ikke negativt å være bra, men jeg tror det er negativt å nedprioritere 91 og 92 jenter.
Denne Sofia virker som et kjempetalent, men hun er ung, og har vel 3 jvm foran seg selvom hun ikke drar til det neste.. Hold henne ”sulten”, og la henne gå gradene, hvis ikke kan det bli tøft for henne når utviklingen stagnerer, noe den gjør for de aller fleste en periode.
Kanskje man burde innføre et skandinavisk mesterskap eller noe for 93 og 94 årgangene( det finnes vel ikke?), så de også har et mesterskap og se fram til..
tolsrav; Rätt, det finns många exempel på de som kommit igång sent, t.o.m. över 30 år.
Minns jag rätt var det Lina Andersson, Carin Holmberg, Sandra Hansson och Mariana Handler som vann JVM-guld i stafett i Štrbské Pleso år 2000.
Hanne: Iden om ett nordiskt mästerskap för ungdomar är jättebra.
Jag skulle gärna se något liknande för seniorer också som finnkampen är inom friidrotten eller golfens ryder cup.
Där Sverige skulle möta Norge (kanske finland också) i olika grenar. Kunde ju arrangeras vart annat år iaf.
Har snöat in lite på Sofia Henrikssons blogg, här är en bra krönika om när hon slog Brynte i en spurt!
http://sofiaphoto.blogg.se/2009/november/har-ar-det-jag-skrev-igar.html
http://www.dagbladet.no/2010/12/14/sport/ski/langrenn/therese_johaug/14711358/
Mmmmmmmmmmmmmmmm ja ja!
Håller med om att ett junior-NM är en bra idé, ev med de baltiska länderna också (så att det inte bara blir tre länder).
Men visst är det någon återkommande juniorlandskamp under säsongen? En landskamp i Finland kunde följas på Junior-bloggen på skidor.com förra säsongen.
Jodå,det är nordisk juniorlandskamp i Örnsköldsvik i februari.Vet dock inte hur många som får köra den.Hemmabana för Sara Nordstrand och Jackline Lockner.
Sofia Henriksson om helgens lopp i Åsarna: http://sofiaphoto.blogg.se/2010/december/junior-cup-i-asarna.html
Hon vill gärna bli uttagen till JWM eller J-landskampen.
Sänder NRK eller Eurosport JVM förresten?
Burman:
Eurosport 2 sände från JVM förra året men bara backhoppning. Förhoppningsvis visar de lite längd också denna gång.
Luskade lite om juniorlandskampen som omtalas här. Förra säsongen skickade de enbart deltagare i D/H 17-18 – länk
Thorn var inte med (togs ut i JVM-truppen istället).
Joel Burman;
Sofias fina foton och hennes fräcka kommentar;
”Skate denna gång, det trodde jag knappt själv att jag kunde”
Juniorlandskampen(Nordisk) är enbart för 17-18 åringar
Står lite om Stina Nilsson på langd.se:
http://www.langd.se/stina-nilsson-ny-jattetalang-fraan-vasterdalarna.4863310-86106.html
Måste säga att det är 4st riktiga talanger i denna åldersgrupp (Stina Nilsson, Julia Svan och Madeleine Thorn och Sofia Henriksson). Vem vet i helg kanske det kommer fram nån annan.
Låt dom bara utvecklas i lugn o ro i några år så ska ni se att iaf nån av dom kommer att vara i världs eliten som senior.
19/12; Lilla Fabriksloppet i Övik, D21 klassiskt, 8.2 km.
Sofia Henriksson vann, i 48 sek. före ett år äldre Sara Nordstrand, båda Sollefteå skidgymnasium.
Själv såg jag Johanna Meyer åka 21 km i Vålådalen.
Hon såg inte bekväm ut i klassiskt, bättre i skate i Åsarna.
Kylan kanske?
Kolla Åsenrennet!
Keep the good work up Elin!
Håller med, keep up the good work Elin, mycket intressant att läsa om våran framtid.
Uppdatering efter tredje FIS-poänglistan släppts (2010-12-17), damjuniorer födda 1993-94, tidigare plac och poäng inom parentes:
1. (1) 87,19 (93,09) – Madeleine Thorn
2. (2) 95,56 (95,56) – Teresa Stadlober, Österrike
3. (3) 99,97 (103,28) – Nathalie Schwartz, Österrike
4. (6) 103,14 (130,03) – Julia Svan
6. (8) 105,83 (146,11) – Stina Nilsson
14. (ny) 140,91 (ny) – Sofia Henriksson
Som synes har Svan och Nilsson sänkt sina FIS-poäng rejält och Henriksson kommit in på listan.
Elin: Tack för rapporten!
Teresa Stadlober – är det dotter till förre österikiske storåkaren Alois Stadlober?
Anders: Ja, Teresa är dotter till Roswitha Steiner (slalomåkare) och Alois Stadlober.
Sofias FIS-poäng i distans är förresten baserat på enbart 2 resultat, det gör att FIS-poängsnittet av dessa två (108,4) multipliceras med 1,3 som en slags penalty. Hon kan vara ikapp 93:orna redan till nästa FIS-poänglista (21 jan) om hon fortsätter så här bra.
F*n vad man vill att någon ska sända JWM som jag sagt tidigare så ser jag gärna tävlingar okommenterat, kan ju inte va dyrt att köpa själva rättigheterna till mästerskapet. Det är väl själva produktionen under mästerskapet som kostar.
Joel Burman: Vill också se (okommenterade är OK) sändningar från den nordiska juniorlandskampen. Men det lär väl inte ske (heller)…
[…] skapa nya inlägg om juniorer och följa upp hur det går för dem! Förra juniortråden finns här. FIS har släppt FIS-poängen för period 3 som gäller under perioden 17 december-20 januari. Hur […]
Hi there! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are
you using for this site? I’m getting tired of WordPress because I’ve had
problems with hackers and I’m looking at options for another platform.
I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.
Feel free to visit my webpage – Boom Beach diamonds