Inför Tour de Ski 2010/11
För inbitna längdfantaster betyder inte längre nyårsafton champagne, raketer och fylleslag, utan starten på en underbar vecka framför TVn. Tour de Ski är inne på sitt fjärde femte (tiden går fort) år och än har formatet inte riktigt hittat sitt rätta jag än, men det har väl blivit lite bättre? Fast när det krävs en liten instruktionsbok för att förstå alla bonussystem osv anser jag att man har misslyckats med formatet…
Så vad är då årets upplaga av Tour de Ski? Jo, det är åtta tävlingar under tio dagar på fem orter i två olika länder.
Som ni ser har man dragit ner antalet arrangörsländer till två i år: Tyskland och Italien. Visst man hade det för ett par år sedan också då tyskarna hade strul med tv-bolagen men annars har det varit tre.
Prologbanan
Tävlingarna inleds sedvanligt med en prolog. Banan är ungefär dubbelt så lång som en sprintbana (2,5 respektive 3,75 km) och är en ganska ovanlig distans i längdsammanhang. Trots att det är närmare en sprint än en längre distans är det sällan som de renodlade sprintåkarna brukar göra bra ifrån sig. Med andra ord ganska öppet.
Resten av programmet med tider hittar ni dels till höger här på sidan men också under tävlingsregler där du kan plugga på ytterligare om bonussekunder m.m. Men man kan hårddra det hela med att säga att när det är jaktstart får de med bästa åktider bonussekunder (15, 10, 5) och när det är masstart kan man tjäna bonussekunder utmed banan. När det är sprint får man också bonussekunder. Den som vinner får 60 sekunder och tvåan 56 sekunder osv.
”Race program”
Banskisser och kartor
Uttagna åkare
Det svenska laget är tyvärr inte så rykande hett som man skulle kunna önska sig. Lina Andersson och Mia Eriksson är båda sjuka och har hoppat av. Man skickar bara en ersättare i form av Britta Johansson Norgren. På herrsidan har både Daniel Rickardsson och Anders Södergren varit lite krassliga under julen vilket är tråkigt, men dom kommer båda försöka köra ändå. Charlotte Kalla har ännu inte visat någon megaform än, men med tanke på att ett av delmålen för säsongen är touren har hela den tidiga vintern varit en nedtränad Kalla som nu äntligen börjar toppa formen? Man kan ju hoppas!
Utöver Kalla finns det några ganska heta svenska namn. Framför allt tänker jag på Anna Haag, Marcus Hellner och Emil Jönsson. Som ni kanske minns ledde just Jönsson efter halva touren förra året men valde att åka hem. I år är han i mycket bättre distans-form vilket gör att han förmodligen stannar hela touren ut om han efter andra sprintetappen fortfarande ligger med i toppskiktet. Marcus Hellner vet vi ju vad han går för när han är i form. I Davos och La Clusaz såg han kanske inte superfräsch ut men jag tror och håller tummarna för att det var höjden och inte sviktande form. Det som tyder på en bra slutplacering för Haag är om man ser till hennes jämnhet över disciplinerna. Hon åker helt ok sprint, hon åker bra masstart och individuellt, klassiskt som skate. En värdig tour-kvinna!
Ska även bli kul att se vad Sara Lindborg och Maria Rydqvist kan åstadkomma! Lindborg var ju på väg mot kanske hennes bästa resultat någonsin när hon kraschade ihop med en ryska(?) och skadade axeln. Räkna med revansch i år! Rydqvist vet vi var hon står i fri stil. Men hur är hon i sprint mot internationellt motstånd?
När det kommer till det utländska motståndet på herrsidan måste jag ändå säga att det inte är lika grymt som tidigare år. Det beror framför allt på att varken tyskarna eller italienarna har lyckats få till det hittills i år. Sjukproblem och dålig form har hållit i sig alldeles för länge! Ryssarna är har visat sig riktigt starka, men det kan också bero på att många av tävlingarna gått under sträng kyla? Fast Legkovs form har hållit i även på hög höjd i Alperna. Schweizarna har lyft sig ett snäpp i vinter med Cologna i spetsen. Han blir nog ruggans farlig. Bauer kommer som vanligt bli svår att slå, men som ni alla vet är han riktigt kass i sprint. Sedan har vi ju alltid Northug. Det ska bli oerhört spännande att se hur han kommer tåla alla tävlingarna. Håller formen hela vägen i mål? Om ja, ja då finns det risk för att han tar hem det. Men då krävs det nog ett bra försprång från de andra under den sista klättringen.
På damsidan är väl samma sak. Fast annorlunda… Italienskorna är, till skillnad från sina herrbekanta, i god form. Däremot verkar tyskorna ha nästan lika mycket strul som herrarna. Ryskorna är helt ur slag, kan det bero på hårdare tag mot doping? Finland har visat måttligt god form. Känns lite som om deras storhetstid är lite förbi. Men, nya unga tjejer är på gång! Värst av alla är väl ändå Norge. Fy helvete vad de har fått ihop ett starkt lag i vinter. Nu ska ju inte Björgen åka, heller inte Steira, men jag tror ändå att de kommer bli farliga. Sen får vi inte glömma Slovenskorna med Majdic i täten. I sprint har fler och fler börjat hävda sig de senaste åren och tillsammans kan det nog gå rätt bra!
Flera av de svenska aktiva har bloggar som de förhoppningsvis kommer uppdatera under touren. Här kommer en liten lista:
Marcus Hellner
Anders Södergren
Daniel Rick/hardsson
Johan Olsson
Emil Jönsson
Jesper Modin
Maria Rydqvist
Anna Haag
Som avslutning vill jag påminna om vad det är skidåkarna ställs inför under den sista etappen:
Grym uppstart Oskar!!! Älskar för övrigt banprofilen! Den är helt galen!!!!
Oskar… Touren är inne på sitt femte år i år.
Manne, där ser man!
Men med alla regeländringar under åren så är det en helt annan tävling nu än för tre år sedan. Så låt nu Northug vinna så slipper vi nya regler till nästa år. Vi är väl över fem minuter i total bonus redan och nu räcker det.
Äh, nisse… Man ändrar från år till år för att garantera spänning, speciellt på sista etappen. Vinner northug stort i år kommer man nog ta bort spurtpriser till nästa år. Men jag håller med om att det är ett ofog att man ändrar reglerna så mycket från år till år, känns inte sportsligt.
Oskar… Inte min mening att va dryg.
En fråga om etapper 2 och 6, handikappstarterna. Är de de som är först i mål eller de som har snabbast åktid som får bonussekunder? Känns orättvist om det första gäller och ologiskt om det andra gäller. Ska man inte då, för att krångla till lite till, ha bonussekunder för de snabbaste på sista etappen också?
Under länken tävlingsregler har du skrivit att etapp 5 och 6 går samma dag, men det stämmer väl inte?
JonasE… Det är bäst åktid som ger bonus på jakt. Alla bonussekunder gynnar alltså inte northug.
Då kan man alltså ta det lungt i prologen, glida in med på en 25:e plats högsta startnumret i huvudklungan mindre än 15 sekunder än den som går i mål först och ta ledningen i touren. Men varför göra det enkelt? Man borde inte ha handikappstarter mitt i etapplopp.
Huvet på spiken!
Manne hvor sikker er du på dette? Jeg leste gjennom reglene og kan ikke se at det står spesifikt hverken den ene eller andre veien.
Hanne. Inte alls säker… Gick bara på vad Oskar skrivit ovan.
OK, da går spørsmålet over til Oskar, hvor sikker er du på at dine regler er riktige.
Don’t blame Oskar det är jag som lagt in reglerna från dokumentet på FIS:s hemsida – länk
Det står fortfarande där (på sidan 24) att etapp 5 och 6 går samma dag dvs torsdagen den 5 januari. Minns att jag reagerade på det men antog att det var ett nytt påfund.
Men ser att det i Tourens Race program står 5 resp 6 januari så jag har nu ändrat till det istället.
Jag tolkar reglerna på FIS hemsida som att bonuspoäng på handikappstarterna delas ut till topp 3 i mål och inte de tre med snabbast åktider på etappen.
Om man läser sjätte kolumnen på sida 24, Bonus Seconds, står det för etapp 2:
Top 3: 15″, 10″ och 5″
Etapp 6:
Finish Top 3: 15″, 10″ och 5″
Det kan tolkas som i mål för etapp 6 men hur med etapp 2? Lite otydligt eller?
Samt låter lite orättvist att de som har försprång har möjlighet att skaffa sig ytterligare försprång? Ändrar vad gäller etapp 6 än så länge.
Älskar att det är så okomplicerat. Känns som de gjort de öppet för regeltolkningar så att de ska kunna styra resultaten rätt i efterhand.
Jeg føler meg rimelig sikker på at det er de tre første i mål som får sekundene på begge etappene. Mest fordi jeg ikke har sett noe fra Team Northug/Norge og jeg tror de ville ha reagert hvis det var de tre beste løpstidene som fikk sekundene, men også fordi det føles klart mest rettferdig slik. (her er det vel en liten mulighet for at jeg har nasjonalistbrillene på..)
Ja, det borde ha stått samma text för både etapp 2 och 6 om det var samma för båda.
Men nu står det olika – ”Top 3” respektive ”Finish Top 3”. Vi får väl se vad som gäller…
FIS får göra sina regeltexter mer tydliga till nästa säsong.
Northug ser inte svenskarna som ett hot inför Touren och fick ett SMS från Bauer under julafton – länk
– Bauer skrev att han var i form, säger John Northug med ett skratt.
Någon som vet varför inte Ida I. åker?
Har ju gjort ett par kanonlopp i klassiska distanslopp. Även om sprintloppen varit lite sämre än tidigare. Så borde hon fått chansen kan man tycka.
Guten: Finns citat ifrån hennes blogg om det längre upp. Det är frivilligt iaf jag trodde först hon blivit petad.
Joel Burman: det var i den andra Tour-tråden (uttagna till…) där det skrevs – länk dit
Hanne… Alltså, det är svårt att säga vad som är mest rättvist… Att ha jaktsartslopp i en tour känns ju inte rättvist över huvudet taget eftersom det är en enorm fördel för dom som ligger och jagar i en klunga. Att då kompensera detta med bonussekunder för de tre första i mål känns lite som att uppfinna hjulet på nytt. Jag menar, ville man ha rättvisa förutsättningar borde man skippat jaktstartsetapperna redan från början.
FIS borde låta touren sköta sig lite mer själv istället för att försöka styra spänningen med regeländringar och bonussekunder hit och dit.
Jag brukar normalt inte så stora problem med TdS reglerna, tycker det har funkat helt OK tidigare år, men i år har det definitivt blivit FÖR mycket bonus.
För årets tävlings skull hoppas jag att bonusMINUTERNA (!) sprids på så många åkare som möjligt så vi får en spännande tour ända till slutet.
För hela TdS konceptets skull, hoppas jag dock på att EN åkare drar i väg med alla fem (5!) bonusminuterna så final climb blir en riktig trist tillställning. Kanske FIS minskar på bonusminuterna då.?
Det som också är trist är att intervallstarten bytts ut mot en j*vla skidbytestävling.
En sak som många irriteras på, men som jag tycker är kanon är alla jaktstarterna i touren. FIS har dissat tävlingsformen i nästan 10 år nu, men nu är det äntligen slut med det!
Frågan är om Northug ska ”hänga tills han dör” igen och släppa efter 300 meter…
Sen har jag också för mig att det skulle vara dubbelt så många bonussekunder, 11 sprutpris + målgång, för herrarnas masstart etapp 7. Blir det så eller?
Enligt obekräftade rykten så räknar FIS med att resultatlistan för årets tour ska vara klar i mitten av maj då alla bonussekunder ska vara utredda…
Skärp dig Jonas.
Frans>> Om det är så himla enkelt kan du väl förklara.
Tysklands största (enda) hopp i touren, Nicole Fessel, kommer inte till start.
http://www.fiscrosscountry.com/news/nicole-fessel-will-not-compete-tour-ski,1721.html
Tysklands lag:
Lucia Anger
Stefanie Boehler
Nicole Fessel???
Denise Herrmann
Hanna Kolb
Helen James
Sandra Ringwald
Evi Sachenbacher-Stehle
Katrin Zeller
Tobias Angerer
Thomas Bing
Lucas Bögl
Hannes Dotzler
Sebastian Eisenlauer
Jens Filbrich
Franz Goering
Andrew Katz
Andy Bold
Phil Marshall
Tom Reichelt
Axel Teichmann
Tim Tscharnke
Frans… Problemet med jaktstart i en tour är att det är en sån enorm fördel att ligga och jaga i en klunga.
Ska man ha jaktstart mitt i touren måste det va relativt korta och extremt utslagsgivande banor, så att en ensam åkare i ledning åtminstone har en sportslig chans att hålla undan. Den sjätte etappen i touren är 35 km lång och dom typ sista två milen är svagt sluttande neråt. Det blir bara ett återsamlingslopp där åkarna i klungan har en otrolig fördel – inte sportsligt och rättvist på nåt sätt.
Jurg Capol vill inte ha individuell start för tittarna tycker.det är svårt att följa, undra på vilket sätt han tycker tds är lätt att följa….
Manne… inte alls säkert att det uppstår stora klungor, beror ju på hur utspritt fältet är innan start. Sen så har alla andra tävlingsformer också sina fläckar. I t.ex. en intervallstart är det en stor fördel att starta sist, bli ikappåkt av en starkare åkare eller varva på samma gång som en starkare åkare startar.
Så lenge komentatorene har orden i sakene og kan reglene gjør det meg egentlig ingenting at FIS prøver seg litt fram med formatet til de finner et som fungerer, det er ikke så vanskelig å forholde seg nye regler. De har jo variert litt i TDF også, jeg synes ikke det er noe som tilsier at reglene MÅ være de samme vært år.
At det er mange bonussekunder er heller ikke så farlig synes jeg, når man tenker på mennene, så lenge spurtprisene er på litt forskjellige steder. Er alle på en rett strekke kan man jo like gjerne bare gi Northug poengene før start, men er spurtprisen på en bakketopp koster sekundene såpass mye at ingen kan ta alle. I tillegg skaper de morsomme fellesstarter fordi dårlige spurtere må gi alt for å gå fra. Jeg er egentlig ikke imot jaktstart heller, men den i Toblach er tåpelig, da en laaang slak nedoverbakke til slutt er alt for stor fordel for de som ligger i store grupper, og den på etappe to kommer altfor tidlig. Det hadde holdt med en jaktstart(midt i touren), også kunne de beholdt den individuelle starten istedet.
Jeg frykter en gørrkjedelig kvinnetour i år, tror det kan bli enorme avstander, synes det bør være maks 3 min bounussekunder for kvinnene. Kan Kowalczyk vinne alle etappene? Frisprinten er vel hennes dårligste etappe, men hun jo blant favorittene der også.
Den etapp som Kowalczyk genomgående har kört sämst på tidigare är faktiskt den näst sista etappen, den klassiska masstarten i Val di Fiemme, där hon blivit 5-26-15-22. Men vinner hon den, och det stort, kan damernas tour bli en lika stor utklassning som när Kuitunen vann första året.
”Jurg Capol vill inte ha individuell start för tittarna tycker.det är svårt att följa, undra på vilket sätt han tycker tds är lätt att följa….”
ha ha ja och alla dessa röriga bonusregler är lättare att hålla koll på som vanlig tittare?
Hanne… Jag har inte heller något emot att FIS provar sig fram för att hitta det bästa formatet. Men då kan man också förvänta sig att dom snart hittar en mall som fungerar med bara några små justeringar från år till år.
Jag tror dock att FIS ändrar på regler och antalet bonussekunder från år till år för att garantera spänningen. Är nån för överlägsen ett år justerar man till nästa år genom att öka eller dra ifrån antalet bonussekunder, eller att införa en utjämningsetapp och det är detta jag är kritisk till.
Men jag kan förstås ha fel. Hittar FIS en modell inom ett par år med ungefär samma antal bonussekunder och ungefär samma typer av etapper så är det förstås toppen.
Egentligen är TdS ett enda stort jippo där reglerna (och regeländringarna) avgör vem som är slutlig vinnare, man kan jämföra med jippot kombinationstävlingen i de alpina mästerskapen där vinnarens status är ganska låg. Men visst kan det vara kul och spännande att titta på de olika loppen men det har faktiskt lite karaktär av TV-lek just när det gäller att få fram en slutsegrare. På damsidan däremot spelar det nog ingen roll hur de krånglar till reglerna, hårdingen Kowalzcyk lär väl vara först uppför slutbacken till de stora pengarna.
Just nu tycker jag FIS balanserar på gränsen till vad som är en oseriös utveckling för skidsporten. Tre sådana här tourjippon under en säsong tycker jag är två för mycket men TV-bolagen tycks ständigt flytta fram gränserna, man får faktiskt lite korruption i tankarna. Pengar luktar som bekant inte.
Finns det tider för just bara klättringen i monsterbacken sparade någonstans? Det skulle vara så intressant att spekulera runt hur många sekunder en åkare måste ha till en annan för att inte bli ikappåkt i backen. Legkov och Bauer hålls väl för att vara starka klättrare. Men som jag minns det klättrade väl inte Cologna och Hellner så dåligt? Northug mener vel at han ”ikke er noen klatremus” och sist gick han kanske inte så bra i backen.
Anna,
Alla tider finns på Fis hemsida, http://www.fis-ski-com.
Gå in här: http://www.fis-ski.com/uk/disciplines/cross-country/results.html
Och sök dig fram till resultaten.
Tack Gabriel. Jag fann inte tider för bara backen vid första försöken men jag söker nog fel så jag ska leta vidare:)
Tour de ski konseptet er for meg ganske uinteressant. Jeg liker å se på det som 8 enkeltrenn men sammenlagtopplegget er idiotisk.
Skjønner ikke de som mener at reglene er laget for Northug. Det er greit at det er mye bonussekunder å hente, men disse blir jo jevnet ut etter de lange jaktstartene.
Det er i prinsippet de som er gode i final climb som har fordel av regelverket – mao. ikke Northug.
Final climb i fjor:
1 2 1217350 BAUER Lukas 1977 CZE 33:43.4 0.00
2 6 3500139 HELLNER Marcus 1985 SWE 33:45.8 1.66
3 7 1345875 GAILLARD Jean Marc 1980 FRA 33:45.9 1.73
4 13 3100190 BABIKOV Ivan 1980 CAN 33:48.7 3.67
5 4 3510023 COLOGNA Dario 1986 SUI 33:52.4 6.23
6 21 1100077 VITTOZ Vincent 1975 FRA 34:10.7 18.89
7 8 1101047 SOMMERFELDT Rene 1974 GER 34:15.4 22.14
8 10 1067291 DI CENTA Giorgio 1972 ITA 34:22.6 27.12
9 35 1175155 MAGAL Jiri 1977 CZE 34:26.8 30.03
10 26 3290016 CLARA Roland 1982 ITA 34:28.9 31.48
11 37 1297957 MORIGGL Thomas 1981 ITA 34:35.0 35.70
12 12 3180053 HEIKKINEN Matti 1983 FIN 34:39.9 39.09
13 16 1362947 PERL Curdin 1984 SUI 35:00.8 53.55
14 32 1175058 KOUKAL Martin 1978 CZE 35:01.6 54.11
15 18 3190111 MANIFICAT Maurice 1986 FRA 35:02.5 54.73
16 1 3420239 NORTHUG Petter jr. 1986 NOR 35:08.1 58.60
17 14 1223849 CHECCHI Valerio 1980 ITA 35:15.7 63.86
18 39 3190029 DUVILLARD Robin 1983 FRA 35:18.6 65.87
19 9 1221036 FILBRICH Jens 1979 GER 35:22.8 68.78
20 11 3420023 GJERDALEN Tord Asle 1983 NOR 35:24.2 69.74
gif: Det är bara för att ingen norrman nånsin lyckats vinna TdS som du inte gillar sammenlagtopplegget.
”Det er i prinsippet de som er gode i final climb som har fordel av regelverket”
Ja, de har fördel. Trots det har t.ex. Kuitunen vunnit TdS 2 gånger och varit 2:a en gång trots att hon var urusel på att klättra. Kristin Steira skulle väl ha vunnit flera gånger om det var bara sista backen som avgjorde det hela.
Nästan alla av åkarna gillar TdS, media gillar och den nya skidpubliken gillar TdS. TdS är, tillsammans med sprinten, den mest lyckade förändrigen som FIS gjort. I år har man lite för mycket bonus, och jaktsarten mellan Cortina-Toblach kunde ha ett annat upplägg. I övrigt tycker jag att TdS är super!
Grymt bra blogg, tack för superintressant info
Hur bra kan Maria Rydqvist köra i prologen (”syradistansen”)? För nåt år sen körde hon ju skitbra. I stafetten LaClusaz visade hon att mjölksyratåligheten är på topp. Rydgvist har kanske inte den bästa syreupptagningsförmågan eller konditionen i världseliten, men det är få som kan hantera syra som hon!
Frans: Jada jada jeg ser poenget ditt,og er ikke helt uenig med deg. Du har noen gode eksempler (Steira f.eks) Det er imidlertid spesielt Cortina-Toblach etappen som jeg synes er meningsløs. Den burde i så fall ha kommet tidligere.
Mitt poeng er at Northug – med dagens regelverk- ikke kommer til å vinne TDS, fordi han er for dårlig til å klatre. De bonussekundene han tjener på sprintene får ikke effekt. Ergo blir det feil å si at Tds er lagt opp for at Northug skal vinne.
En annen sak er jo at Northug må lære seg å klatre dersom han noen gang skal ha håp om å vinne Tds. Tror han må ha 1,5 min til bauer,Hellner osv. dersom han skal ha sjans, og det ser umulig ut slik reglene er i dag.
GIF: Klart Northug kan vinna. Han var ju tvåa förra året så han måste ju va en av de som har störst chans.
Frans: Att dom flesta åkarna gillar Tour de Ski är inte det samma som att dom gillar alla regler.
Jag tycker att Tour de ski är ett jättebra koncept, som kunde genomförts på ett bättre och sportsligare sätt.
En av sakerna jag ogillar är den orättvisa jaktstartsetappen på etapp sex. Förra året gjorde Hellner en kanonetapp här, men var ändå tidsmässigt chanslös mot t.ex. Rickardsson som låg i klungan. Jag tycker inte att det känns sportsligt att åkarna ska slåss om bonussekunder i dom första etapperna och sen få dom ikappkörda i ett nafs i jaktstarten.
Manne: Enig
Jag TROR att detta är startlistorna. Ingen Sedov eller Belov för Ryssland.
http://www.fiscrosscountry.com/events-places/race-results/oberhof,17506.html
http://www.fiscrosscountry.com/events-places/race-results/oberhof,17507.html
Manne, ja Northug och Cologna ska vara tacksamma för att Hellner körde så hårt som han gjorde på slutet av 3-milen förra året. Klungan hade nästan ätit upp de flesta sekunderna när Hellner gick upp och körde som en galning och återigen drygade ut avståndet ordentligt.
Men det enda som det snackades om efteråt var att Hellner förlorade spurten mot Northug och Cologna.
Northug är en hopplös klättrare. Han har en bra teknik med allt som har med överkroppen att göra, men benen bara hänger och slänger efter honom. Han får väl jobba lite på sin benåkning så kan han ju vinna Touren utan att vara beroende av 3 minuters försprång.
Northug er ikke verdens beste klatrer, men håpløs? Det er ikke overkroppen alene som gir ham toppfarten, dersom bena bare henger og slenger på Northug…finner du mange slappe bein i verdenscupen. Problemet(for northug) er at Legkov og Bauer er vanvittige klatrere. På de to trenger han et stort forsprang, de fleste andre som har muligheten i totalen, tror jeg ikke han trenger over minuttet.
Äh, lägg av. Petter är en överkroppsåkare. Självklart är det en överdrift att benen hänger och slänger.
Men det blir tydligt när det ska klättras att det är överkroppen som är Petters starka kort och benen är inte lika fantastiska.
Han behöver många, många sekunder mot Bauer. Måste kännas tungt.
Legg av hva? Du mener han er en håløs klatrer, jeg er uenig.
Han er muligens en overkroppsløper, men at han skal ha ræva benteknikk er tull. I fellesstart henger han på stavene 90% av løpet for så gi alt for seier. Jeg kaller det energisparing, at det blir dårlig teknikk ut av det er ikke akkurat overraskende.
Tror han hadde slått bra i fra seg i en spurt uten staver, eller uten trinser..
Nej, han är inte hopplös. Han är jätteduktig. Jag överdriver. Men han är en överkroppsåkare. Där är han överjävligt bra. Uppför är han topp 15 i världen. Men han är inte topp 3, som han är på flack terräng och utför.
Om de avslutar touren med en slalombacke utför istället så vinner Petter 10 gånger av 10.
Gabbe: Det kommer, det kommer…
Northug har det lite jobbigt i prologen där han har 13 starka åkare efter sig. Han brukar ju behöva tider att gå på för att hävda sig i lopp med intervallstart. Blir nog tufft att plocka några bonussekunder där. Hellner, Jönsson och Cologna ligger nog bra till. Legkov och Vylegzhanin tror jag inte på i prologen.
At reglene i TdS er usporslig er bare tull!
Samtlige utøvere har de samme reglene å forholde seg til og står fritt til å taktisk utnytte dem til sin fordel.
Både Legkov og Bauer har bevist at du kan knekke løpere som Northug. AKA klynge-hengere.
Det osportsliga är inte reglerna utan att man ändrar dom för att passa en åkare. Vore det inte rimligt att Petter tränade upp sin klättring i stället för att få ett större försprång?
For noen år siden gikk samme debatt på rundgang, men da var det Bjørgen fis tilpasset reglene til…begynner å se en sammenheng her.
kalkunis: konstigt att de inte kunde fixa ordentliga regler redan då då!
@nisse
Hvis FIS baserte hele TdS på ên type løper – en allroundløper som mestrer alt bortsett fra slalåmbakker – så ville antakeligvis FIS ha skippet den slalombakken som siste etappe.
Tror du fokuserer litt for mye på Petter, her.
Greit nok at FIS baserer TdS rundt den moderne løper – noen synes denne evolusjonen er OK mens andre hater det – men å beskylde dem for å tilpasse reglene for å gi Petter fordel?!
Latterlig
Angående bonussekunder i handikappstarterna, urdrag från FIS regelbok, länk nedan, sidan 24:
In Mass start competitions, Handicap Starts (except the last competition) and the Prologue the top three of the Stage will also get bonus seconds (15, 10 and 5 seconds).
Då är frågan vad som räknas som stage (etapp), först i mål eller snabbaste tid?
Längre ner, under ”Daily bonus sekunds” står det:
Etapp 2: Top 3; 15, 10, 5 sekunder
Etapp 6: Finish top 3; 15, 10, 5 sekunder
”Finish Top 3” känns för mig den som korsar mållinjen först och då borde ”Top 3” vara något annat, alltså snabbast på sträckan. Hur tolkar ni det?
http://www.fis-ski.com/data/document/rules-cc_1011e_all_inclcover1.pdf
Ubersnuber: Ja jag är helt övertygad om att man hade skippat slalombacken för Petters skull om man kunnat. Nu är det så att TdS varumärke och det man säljer på är just den slalombacken så det går inte.
Därför ännu mera bonus.
Mener dere at fis lager reglene slik at Norge endelig skal få en seier i tds, eller er det bare Petter Northug de jobber for? Er det normennene i fis som styrer skuta alene, eller har de lurt med seg Capo(l) og et par andre også? Er det i tilfelle finansiert via Norges skiforbund eller går kronasjen direkte i fra den norske regjeringen?
JonasE: Det är nog först i mål som gäller. Man skippade ju att belöna både snabbast etapptid och först i mål i jaktstarterna tidigt i tourhistorien (andra året var det väl). Publiken tyckte det var virrigt med att det kunde vara två olika ”segrare” på samma etapp. Tror knappast att man går tillbaka till det nu.
OBS: Final Climb är undantaget, då det är den allra sista etappen. Där ger snabbast etapptid 50 WC poäng.
kakonis: Det var ju Åge Skinstad som ifjol gick ut med att det måste ge bättre betalt när man vinner. Och så blev det. Norge har stor makt i langrennsvärlden.
Det finns ju inga verkliga skäl till att ändra årets regler annat än att gynna Northug. En del menar att det är för att öka spänningen. Det kan väl inte bli mer spännande än förra året. Så det argumentet håller inte.
Utan det enda felet förra året var att ingen Norrman vann och det är nu åtgärdat.
Det är en sak att anpassa en tävling efter en åkare och en helt annan att tro att man kan ”ge” segern till den åkare. Kolla bara på alla år som Girot försökte anpassa så att di Luca skulle vinna, gick en gång men inte mer (han klarar halvtuffa bergsetapper men inte de riktigt hårda så de begränsades till förmån till de han var bra på).
Problemt är väl i stort att den optimala taktiken för TdS är att komma i tävlingen nertränad och sen acceptera lite sämre resultat i början och ta igen tillräckligt genom att ligga i stora klunga på etapp 6 och så plocka massar med bonus näst sista etappen som Bauer gjorde förra året. Är det ännu mer bonus i år så blir det ännu bättre att satsa på det.
”Problemt är väl i stort att den optimala taktiken för TdS är att komma i tävlingen nertränad och sen acceptera lite sämre resultat i början och ta igen tillräckligt genom att ligga i stora klunga på etapp 6 och så plocka massar med bonus näst sista etappen som Bauer gjorde förra året. Är det ännu mer bonus i år så blir det ännu bättre att satsa på det.”
Det är väl inget problem egentligen. Det är samma regler för alla och alla vet om att på etapp 6 så försvinner bonussekunderna. Då får man väl anpassa sin taktik efter det.
Pudelns kärna är att Northug är för dålig på att klättra. Han blir krossad av de andra toppåkarna. Och då måste man komponera hela touren så att han ska ha så mycket bonus som möjligt. Vilket blir larvigt.
Lösningen är enkel: Northug får öva på klättring helt enkelt. End of story.
@frans Skindstad er et naut. Og han har ytret seg mer en en gang, det er merkelig at de ikke tar hensyn til han ellers. Jamnfør kuldegrenser, varmetelt, osv, osv.
@Nisse Nei, det kan umuuuulig bli mer spennede enn det var i fjor. Hva var det 10 mann innen 5 sekunder? Sammenlign med de andre årene, dame og herrer..
De sliter i Trou de France også, de har forandrer også reglene fra år til år, og de har holdt på siden 1903.
JonasE: det med ”Top 3” och ”Finish Top 3” finns på tapeten lite längre upp i denna tråd.
”Finish Top 3” kan vi nog nog enas om ska tolkas som de tre första i mål.
”Top 3” däremot kan tolkas på olika sätt, vi får se men FIS borde ha skrivit samma här om det innebär de tre första i mål här med.
Vylegsjanin, Bajcicak og to løpere fra Estland er kastet ut grunnet for høye blodverdier…
Nääääää! Vad faeen! Trött man blir!
Anna Haag bloggar från Oberhof:
http://www.annahaag.com/2010/12/30/infor-etapp-ett-prolog-i-oberhof/
Northug är pinsam att se i klättringen. Man skäms ju som man. Slår han Johaug i år?
Benke: voksent og informativt innlegg. Du er klar over at damenes final climb er kortere enn herrenes?
Om man jämför tider i final climb så är inte damernas tider så dåliga. Steira hade inte behövt skämmas över sitt resultat förra året om hon deltagit i herrloppet.
Anna: Damerna resp herrarna åker olika långt då men du kanske hittat tider från foten av backen så att det går att jämföra direkt?
Sachenbacher startar ej heller, vet ej varför. Tyskorna hade 9 startande fjol, bara en gick i mål. Nu är deras två (Fessel också) bästa redan borta i deras hemmatävling.
Sachenbacher-Stehle hadde feber fredag og fikk startforbud av legen.
Ska verkligen Ryssland få anordna OS?
Någon som vet varför Tyskland (som alltid brukar ha friska åkare) har blivit en sjukstuga?
men jippi i så fall är nog svenskarnas reslutat inte så dåliga endå. Samt Colognas! (angående ryssdopingen)
Bra start av Kalla i Touren, bara polskan som slog henne i prologen!
Lindborg 47:a och enda svenskan utan WC-poäng. Men en halv minut efter?
Startlistan imorgon, bonussekunderna medräknade:
1. Kowalczyk
2. Kalla +6,5
3. Jacobsen +14,8
18. Rydqvist +28,7
19. Haag +28,8
29. Norgren +35,4
47. Lindborg +43,2
Vågar man hoppas på att Kalla knäcker polskan imorgon?
Jörgen: detta är väl Lindborgs nivå i fristil, jag hade inte räknat med något annat
Tack och lov att Kalla fick en bra start!! Jag blev orolig under Frankrike tävlingarna. Kul att Astrid åker så bra
hon har ju en enorm kvalitet den tjejen.
Vylegzhanin var väl avstängd en gång förra året med? I Davos var det väl?
Svårt att dra några slutsatser om det. Det händer ju svenska åkare också.
Bra kört av Kalla!
Hoppas Hellner är på samma humör. Kalla och Hellner har ju åkt nästan identiskt här under början av säsongen. Kanske har de samma upplägg.
Bra också att Kalla får går ut i ett tomrum, så att hon kan åka i eget tempo och inte behöver stressa i sin klassiska åkning.
Sedan får man väl hoppas att Kowalczyk strilar till det i någon sprint så att det blir en jämn tour.
Jörgen: Damer och herrarna åker lika lång (9 km) sista etapp iår , så man kan jämföra tider om man vill.
Tre av de avstängda hade för höga blodvärden, (det har många naturligt så det behöver inte va dopning). Däremot hade en av de avstängda inte för högt HB utan nån avvikselse i blodbilden. Det är i princip nästan samma som ett positivt EPO test.
Jada, både Norge og Sverige har hatt løpere med for høye blodverdier.
Husker Frode Estil hadde litt problemer med dette, da han har naturlig veldig høye blodverdier.
Hellner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
”HÄRLIGT!”
Bra av Hellner og Northug dette, begge er i god form tydeligvis, morsomt dette :)
Lykke til videre!
Yessss!
Sterkt løp av Hellner, men et stort spørsmålstegn til resten av Bragdgullgutta!
Mycket bra av Hellner och Kalla. Och Northug också. Blir intressant det här!
tolsrav,
33. Modin
39. Jönsson
41. Olsson
48. Rickardsson
57. Södergren
Man skal ikke legge for mye i slike prologer men det var ikke mye å skryte av dette nei :)
@Neithiri: Ja kul att både Hellner och Northug åkte bra. Det här kan fan bli en episk kamp! Hoppas det inte avgörs innan sista backen.
Ska bli intressant att se sprinten, tror att båda kör bra där med. I övrigt är det alltför dåligt av svenskarna. För Södergren kommer det ju bli väldigt långt upp efter sprinten…
För Jönsson är det väl nästan ett tecken på dålig form tyvärr. Bra av min favoritnorrman Gjerdalen att bli 12.
Vi får inte glömma att det är tidigt på touren. Jag tror att det redan i morgon blir en hel del omkastningar.
Det kan mycket väl snöa och då är alla i en klunga igen.
Men bra form är ovärderligt i TdS. Och det kommer att ge resultat helt klart.
Äntligen igång!
Det kommer som sagt bli ”episkt”!
Hoppas (men inte sannolikt) det ser ut så här inför sista etappen:
– Jönsson och/eller kanske Pethukov startar först
– Northug ute i ingemansland
– Ett koppel starka åkare t ex Cologna, Hellner, Legkov, Teichmann halvminut efter Northug.
– Kapacitetskungar som Bauer, Babikov, Södergren, Piller Cottrer en bit bak.
Och sen konvergerar alla nånstans i, efter eller före backen. Vem vinner? Ja, inte vet jag.
Oväntat svagt av Cologna. Han var kanske i för bra form i la Cluzas. Det visar sig.
Gabriel: kan ju vara nån form av taktik också, att inte ta ut sig för tidigt. Eller stigande formkurva framåt slutstigningen.
Men Bauer ser nog farligast ut i år, än så länge.
Skidjan, så kan det vara.
Skönt ändå för Mackan med 20 sek till godo på Legkov imorgon. Då kan han åka i lugn och ro och sedan haka på när de kommer ifatt. Ingen idé att försöka hålla ledningen, däremot att försöka åka lugnt och aerobt.
Gabriel: håller med. Tror det är extra viktigt att han hittar en perfekt tröskelfart redan från början.
Hoppas Kalla inte förivrar sig heller och försöker åka ikapp Justyna.
De kan ju båda två åka kanon i klassiskt om de får hitta rytmen själva.
Det finns ingen anledning för Kalla att jaga Polskan. Bättre att strunta i henne och försöka göra ett perfekt lopp själv. Det är inte omöjligt att Polskan dabbar sig i någon av sprintarna längre fram som Swestam skrev. Hon har ju blivit diskad i två redan. Hellner skall ju utnyttja det försprång han har för att hitta sin bästa åkning. Kalla och Hellner lär ju bli passerade av några klassiska experter men det får inte bli för många.
härligt, snacka om gott nytt år! :)
Skidjan>> Cottrer är kommentator för RAI, så det vore en chock om han kommer farande i final climb.
Damloppet lär gå fort som f-n imorgon. Risk att någon säkrade segern redan idag. Herrloppet lär snabbt bli återsamlat och sedan ett 38 minuter långt sömnpiller.
Gutes Neues Jahr!!!
Tolsrav: Enig med deg; unntatt Hellner var det skrale saker av svenskene. Sammenlagt vil det bli en hard kamp mellom Hellner, Cologna, Bauer og Northug. Håper og tror at russerne ikke vil blande seg inn i tetkampen. Skikkelig artig med en fin plassering på Astrid. Kan vanke en etappe i stafetten i VM der ja.
JonasE: det blev just ännu mer osannolikt ;D
Hade den informationen undanstuvad nånstans i bakhuvudet utan att det kom fram (tänkte väl: ”vilka brukar göra det bra i final climb?”, och inte så mycket mer)
Gott nytt år allesammans, ska ut och ta en skidtur!
Jonas E…. I morgen får vi åket ”revolusjonerede” som har løftet langrennsporten til nye høyder, nemlig jaktstart! Slik at både du og jeg vet hvem som er vinnare. Hva skjedde egentlig i dag……sömnpillare!
Blekkås. Astrid imponerte stort i dag, til og med i skøyting, som er hennes svakhet i forhold til klasisk.Enda 2 mnd til VM.( I tilleg så er jo veldig pen)………………….He he!
tolsrav: Astrid har väl alltid varit väldigt komplett. Före Björgens ”mirakel” höll jag henne som den bästa Norskan. Tillbaka efter skador så blir hon säkert given i stafettlaget.
Kan bli en bra upplevelse inför framtiden för Kalla med en framgång i klassiskt och klungkörning…
(OT: tolsrav – säger bara Marthe K)
Haag startade en sekund före Longa och Johaug. Ska hon vara i topp i touren ska hon kunna hålla de ryggarna. Kalla ser stabil ut. Norgren helt okej. Lindborg blek. Rydqvist kör bättre i klassiskt.
Ganska väntat resultat idag. Synd att Kalla inte kunde spurta in 2:a eller 3:a bara. Och synd att kamerorna missade passagen där Kalla tappade.
Haag var dock en besvikelse, borde i alla fall åkt lika snabbt som Kalla.
I det här läget skulle man viljat byta ut mitt tipp med haag på 2a plats till kalla :D
Nått strul inför sista backen måste det ha varit. Borde ha parkerat i rygg på Saarinen. Men helt klart ett riktigt bra lopp av Kalla men hon behöver bli ännu kyligare på slutet.
Som väntat är Kowalczyk helt överlägsen på damsidan. Nu är det nog bara att konstatera att Finland har fått fram en ny storåkare på damsidan, Lahtenmäki blir bara bättre och bättre för varje lopp och är nu i den absoluta toppen. Det gick lika snabbt som det gjorde för Charlotte för några år sedan.
Yesssss, Northug ägd. Bra Kershaw, Cologna. Hade gärna sett en kanadensisk seger idag, men tyvärr.
Hva skjedde med Emil Jønsson?
@gif: Tja det hände väl precis det som brukar hända för honom i längre lopp, dvs att han blev trött. Väldigt trött. Men han är ju fortfarande ny i gamet…
Imponerande finish av Northug och bra av de tre bästa svenskarna!
Lasse: han lå jo veldig langt fremme like før slutt. Hadde han et uhell? Litt skuffende av Bauer. Bra av hellner og Northug. Cologna virker solid.
Inte alls imponerande av Northug. Han startade med lite ledning mot de bästa och drog inte en meter förutom några hundra meter i början och var klart slagen i mål utan riktig chans att få till en spurtuppgörelse. Han har hittills inte vunnit ett lopp den här säsongen och det är just nu stora frågetecken vad gäller hans status då dagens lopp var som klippt och skuret för honom. Har han mer att ge framöver eller har hans kropp börjat säga stopp? Första svaret på det får vi de kommande dagarna.
5-26-30-31 og noen er vel ute i sporet enda.
Fasit: Skuffende norsk innsats!
PS. Ska rätta mig själv. Northug vann väl något lokalt lopp i Meråker men det räknas inte riktigt i det här sammanhanget.
Tobbe H…Men jeg finner et lysglimt, han slo svenskene……..!
Var det taktiken eller formen som svek Petter idag? För detta var väl knappast planen?
tolsrav:
Trots allt får man väl säga att det var ett väntat resultat för de norske. De två bästa norska klassiska åkarna förutom Northug är väl Rönning och kanske gamlingen Hjelmeset och i fristil är det nog bara Northug som slår de norska skidskyttarna. Det finns ingen toppbredd på den manliga sidan i Norge just nu. Det finns nog ingen rimlig förklaring annat än att ni måste träna fel.
PS. Får rätta mig själv en gång till. Den bäste klassiske norrmannen är säkert den där lite lustiga fyren med dubbelnamnet som jag glömt just nu men han ställde heller inte upp i TdS.
Finnarna är på gång (6,7,8) samt kanadensarna, blir kamp om medaljerna i Oslo!
Förstår inte varför Northug skall ligga så långt ner varje lopp. För att han skall göra en patenterad Northug upphämtning på slutet? Bättre att ligga lite längre fram då.
Cologna imponerar förstås, tyvärr tycker jag Hellner är lite för svag i den klassiska stilen. Borde kanske inte vunnit men borde inte blivit ifrånåkt av de andra svenskarna.
Även om Hellner inte gjorde sitt bästa klassiska lopp så tror jag att Northug är klart mer missnöjd. Det läget han hade på upploppet hade han inte missat förra året. Är det möjligen så att Petter inte har den fantastiska spurten kvar längre? Om det är så så måste han ändra hela sitt tävlingsupplägg. Då går det inte att ligga och sladda tills det är 1km kvar.
Vi får se i morgon på sprinten.
Dt måste vara en klar missräkning för Northug det här, att ligga 20 sekunder bakom Cologna efter de 2 första etapperna. Northug behöver varenda liten sekund han kan få inför backen på Cologna, Legkov och Bauer. Nu får han förlita sig på sprintarna, men där kan ju vad som helst hända. Man kan ramla, bryta stavar osv osv. Dessutom tror jag att Cologna kommer vara urstark i sprintarna. Förhoppningsvis får Hellner till en bra fristilssprint och kan säkra några bonussekunder.
Någon som har någon officiell kommentar från team Northug?
Jag är nog mest imponerad av Krista Lähteenmäki som slutade 2:a idag. Vilket lopp hon gjorde!
Ungefär såhär sammanfattade hon loppet: ”Jag gick inte upp och drog i onödan. I backarna tog jag ibland eget spår för att kunna skida avslappnat och undvika att folk åkte på baksidorna. I sista backen gav jag sen allt och hörde att de andra släppte lite. Orkade sen också bra med slutspurten”.
Smart åkt av en ännu så orutinerad åkare!
ja, väldigt smart. lite mer synd på kalla som gick fram och drog några kilometer före målgång för att sen inte alls orka när de andra i klungan ryckte lite på slutet, hon verkar aldrig riktigt åka så smart. fast det är nästan lite charmigt det också
Frans: Ja där har Finland en riktigt bra åkare på gång. Hon verkar tuff då hon attackerade Kalla i stafetten i La Clusaz blev då jag förvånad. Men vi får hoppas att hon kan hålla hela säsongen, jag tror hon har en grym formtopp. Det är vad Finland behöver efter Virpi. Saarinen och Roponen är också i väldigt bra form
så det blir nog en bra tour för Finnskorna. Herrarna är också bättre än på väldigt länge.
nisse: Beror ju på vad du menar med att hålla hela säsongen. Hon kommer ju knappast att vara på pallen i varje lopp. Men en top 15 nivå tror jag nog att hon etablerat sig på.
Sen hade hela det finska laget väldigt bra skidor idag (och igår). Då 6 åkare är top 10 och samtliga 9 åkare på laget tar WC poäng har man lyckats väldigt bra med vallningen.
Northugs kommentar efter loppet:
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/northug/artikkel.php?artid=10028517
Som vanligt vet kan man inte veta ett dugg om hur det egentligen ligger till med karln.
antar att vi får vänta ett tag till för att se var Northug står! Bra jobbat av Cologna (som alltid). Synd att Hellner tappade placeringar!
Northugs taktikk i dag var å få en billig reise, ifølge han selv. Sier videre att han brente for mye krutt i starten av touren i fjor. Da får vi tro han der da!
Forklaring på Gjerdalens 30 plass, var att han mistet skia på siste runden, likeså Södergren…..
Och såhär rapporterar aftonbladet ifrån etappen:
”Även de andra svenskarna hade en tuff dag i jaktstartsloppet på 15 kilometer klassisk stil.
Marcus Hellner gick ut som förste man efter gårdagens seger i prologen och ryckte ifrån klungan i inledningen – som mest hade han ett försprång på omkring 20 sekunder.
Men klungan fångade in honom efter drygt sex kilometer och efter det blev Hellner passerad av åkare efter åkare. I mål var Hellner så långt bakom som på 21:a plats – 33 sekunder bakom Cologna.”
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8355636.ab
Jag såg loppet, men känner inte igen mycket av det dom skriver. Hellner ryckte väl knappast? Johan Olsson och Rickardsson körde ju jättebra och Hellner var bara 18 sekunder efter Cologna i mål.