Världscupen i Liberec
Skapar här en ny tråd inför sprinthelgen i Liberec för diskussioner om vad som händer där under helgen. Sen tidigare finns:
Tipstråden Liberecs individuella sprint
Uttagna till Liberec
Länkar lördag:
Startlistor damer
Liveresultat damernas kval (start 11.45)
Liveresultat damernas kvarts/semi/finaler
Startlistor herrar
Liveresultat herrarnas kval (start 12.10)
Liveresultat herrarnas kvarts/semi/finaler
Länkar söndag:
Startlistor herrar
Liveresultat herrarna (start 13.00)
Björgen leder just nu, 4 s före Falken som säkert går vidare, före Longa, Falla m.fl just nu. Bara att hoppas på att Falken har krafter kvar till kvarts/semi/finalerna.
Gamla Falken som är tillbaka?, hon åkte snabbt i prologerna förra säsongen när hon var bra.
Brodin på 11:e plats men borde gå vidare då den seedade gruppen åkt klart nu. Lina och Pajala hänger däremot löst, 22:a resp 23:a just nu.
Lina och Pajala 27 och 28 plats nu. Går nog inte vidare. Fiasko för dem!
Ja, Lina och Pajala är nu utanför topp 30 och blir utan WC-poäng samt får inte åka vidare.
De är inte aktuella för VM såvida de inte överraskar under SM! Att Lina är på väg nerför, sjuk etc har vi sett sedan länge men Pajala? Hon var ju mycket bättre förra året men har varit helt under isen denna säsong.
Bra av Jennie Öberg, 6:a ca 6 sek efter.
Öberg och Eriksson däremot vidare. Bra gjort!
Kvartsfinaler
1 BJOERGEN VISNAR GJEITNES GENUIN KYLLOENEN NISKANEN
2 VAN DER GRAAFF MURANEN BRODIN EIDE NYVLTOVA ERIKSSON
3 FALLA OEBERG BARTHELEMY FABJAN BRUN-LIE GROHOVA
4 FALK LONGA GAIAZOVA CRAWFORD NOVIKOVA BUCHER
5 RANDALL KOLB MAJDIC FOLLIS GROENVOLL LAUKKANEN
Andersson 36. Pajala 38. 2,5 sek efter nummer 30. Pärälä och Herrmann också utslagna.
Modin snabbast före Petukhov och Hattestad just nu.
JonasE ja skrev om det ovan. Dåligt av Lina och Pajala.
Trippel svensk på herrsidan just nu: Brynte, Modin, Larsson
Brynte, Modin och Larsson är safe, den seedade gruppen har åkt nu. Teodor är nog också vidare
Jörgen: Lina har varit sjuk länge var ändå 12 i Davos.. väl tidigt att räkna bort henne från VM redan nu..
Fungerar live-servicen för er? Min har hängt sig. Vet någon hur det går för åkare 36 och framåt?
Hängt sig för mig också
Irriterande!
Hängt sig här med.
Jossa: Lina är ofta sjuk eller åker dåligt, det är inte bra. Hon måste visa flera resultat och att hon kan vara frisk.
Nu fungerar live-servicen. Halfvarsson vidare också men inte Johansson.
Nå er min oppe å går igjen, morsomt med Thomas Northug videre, ellers skremmende bra av svenskene
Verkar inte vara nån svensk vallamiss idag…
Våra yngre tjejer har inte visat mycket i år tyvärr, varken i sprint eller distans, så det skulle verkligen sitta fint om Falk fick till några bra finalåk och inte bara en bra prolog. Detsamma får sägas om Bryntesson.
1:bryntesson,10 hattestad,11 Nevell 20 wenzl 21 Hofer
30 f.Pasini
4. Larsson 7. kozisek 14 dahl 17.scola 24 eigenmann 27 Starega
5.strandvall 6.pellegrino 15.heun 16,pasini 25 Wurm 26 bader
2.kjölstad 9 petukhov 12 krogh 19 peterson 22 t.northug 29 simonlatser
3.modin 8 bransdal 13 halfrandsson 18 kindschi 23 saarepuu 28eisenlauer
Jörgen: visst är hon ofta sjuk å visst måste hon göra fler bra resultat men att räkna ut henne redan nu är för tidigt.. Kom ihåg att hon var bästa svenska i sprinten i Davos…om de nu räkans för dig..
Mari Eide! Den nye Norske sprintstjernen :)
(men nå kommer det vel noen sure svenske kommentarer om at de Norske har mye bedre glid osv)
Norge har verkligen mye bedre glid…
Ja, vi så jo det på Grønvoll, *lol*
Helt sjukt vilket bra glid Mari Eide hade.
Fyra norskor, tre svenskor, två slovenskor, en amerikanska, en italienska och en fransyska vidare till semifinalerna. Inga finskor eller ryskor.
Och Bryntesson strular som vanligt.
Är det nån som någonsin sett bättre glid på ett par skidor än det Mari Eide hade? Jag tvivlar!
Men j-vla Dahl, jag hade dig på tipset.
Körde Dahl bort sig från VM-laget? Det gäller nästan att vara bäste norrman (utöver Hattestad) med tanke på att Pölsa, Glöersen och Petter saknas, eller åtminstone fattas.
Pethukov skal diskes for den snarveien der…
Har du fortrengt forrige helg benke?
Dahl hadde i hvertfall ikke best glid i sitt heat. Eie hadde kjempeglid, men hun tjente mest på at de i front pinglekjørte.
Jossa: Lina kommer inte til VM på ett enda resultat. Det gäller att vara frisk och prestera. Presterar hon får hon mer än gärna åka VM för min del!
De Norske går elendig taktisk, grusom defensiv kjøring, Bjørgen driter seg ut med å ligge langt bak i feltet og er slått ut…
Skönt med Björgen utslagen. Tappat försäsongsformen?
Bra tippat, Pölsa och Petukhov…
Jörgen: självklart inte på ett enda resultat men tycker inte man ska döma ut henne som du gör…ska hon till VM är de i förstahand spritstafetten..ingen kommer till VM på ett endra resultat men vilka svenskor har än så länge gjort bra resultat i två sprint tävlingar å då räknar jag inte dusseldorf för de skilljer sig för mkt…
Men håller med att hon måste upp i form..
Kan någon uppdatera läget både på herr- och damsidan för oss som varken har tillgång till tv eller Fia-uppdatering?
FIS-uppdatering ska det vara.
Håller med vad gäller Mari Eides glid, det var kanske ”VM-vallan” hon fick testa? Bra av Brodin att gå vidare.
Per – kolla liveuppdateringarna se inlägget ovan?
Det är dem jag inte kommer åt från mobilen.
Final damer:
FALK RANDALL BRUN-LIE BARTHELEMY FALLA MAJDIC
Final herrar:
PELLEGRINO PASINI HATTESTAD KOZISEK MODIN STRANDVALL
Jossa: Jag har ju inte helt dömt ut Lina (och Pajala). Skrev ovan ”såvida de inte överraskar under SM”. Hoppas att de presterar och sen får åka i VM.
per,
Randall vant, Falk på andre og Brun-Lie på tredje.
Går rykten om att Eides skidor gled 20 meter längre än samtliga övriga skidor när vallarna testade imorse.
1,2,3 och 4:an i herrfinalen körde semi 1.
JAAAAAAAAAAAAAAA! OLA!
(Modin my ass :))
Hattestad totalt overlegen……………………..
å herregud vad man är dålig på att tipa sprint 0 poäng i Dusseldorf å 1 pinne nu.. man tar ut åkare som åker fel åkare som står på öronen än en engång :)
Men jätte kul att Hanna Falk är på gång trode mkt på henne inför helgen skönt att hon vissa de..även mkt bra av Öberg å Brodin.. Mats Larsson säkra sista herr platsen tror jag..
Hattestad är en av få norrmän jag inte tycker direkt illa om, så grattis till honom!
Kul att Falk är tillbaka! Hon har en stigande form.:) Och minst lika kul vi har bra skidor!
Jossa: Du är inte ensam om att tippa dåligt, tror att jag fick samma som du dvs 1 p…
Benke Benbrott: Kul för Hattestad, gillar honom också – han var dominant för ett par år sedan men har inte brett ut sig för det.
Kul med Falk idag. Hoppas hon kan hålla fram till VM också.
Synd att Larsson bröt staven i semin. När det gäller Modin känns det som han inte håller i 3 lopp på rad.
Såg lite på skidskyttet samtidigt. Helena Ekholms utförsteknik är ju helt bedrövlig. Hon åker till och med sämre än Kowalczyk.
Matias Strandvall räddade litet av den finska äran med sin femte plats i finalen.De övriga herrarna kom inte vidare från kvalet,lite mer hadde man väntat. Damerna brukar klara det hela bättre, men Pirjo Muranens trettonde plats var en liten besvikelse. Hon säkrade inte ankarsträckan i VM stafetten med denna insats. Nåja, fyra damer tog poäng…
…Ett fattig poeng på tipset !!!!!Hmm
Dette går to hill………
Modin orkade inte i finalen. Men får han nu vara frisk för en gångs skull
och får åka första semi så fixar han detta.
Litt skuffende dag for den røde arme.
Bjørgen sovna jo i sitt siste heat:/
Liberec er ikke hennes arena.
Hattestad var forventet, så lenge han ikke kom ut for et uhell.
De resterende norske var enten altfor uforsiktige/dårlig taktisk, eller holdt ikke et høyt nok nivå
@Frans
”Skönt med Björgen utslagen”
Skönt å vite hvor man har deg i det sportslige bildet.
@Jörgen
”han var dominant för ett par år sedan”
Eh, han er vel regjerende verdensmester, er han ikke?
”men har inte brett ut sig för det.”
Brett ut seg?
Har dette noe med dette ydmyk-vrøvlet enkelte er så glad i?
”Har dette noe med dette ydmyk-vrøvlet enkelte er så glad i?”
Patetisk mening. Som om inte Södergren är så satans populär i Norge för att han just är ödmjuk…
”Litt skuffende dag for den røde arme.”
Normal insats av den röde armén sett till hela säsongen. Norge är inte bättre än så. 1 man på pallen känns rimligt.
Grattis till Kikkan Randall! Hon har verkligen samlat ihop till denna seger. Bra också för skidintresset med nordamerikanska segrar.
Kul också med att Falk och Jennie Öberg körde så bra.
Håller med om Randal. Har varit lite underskattad. Men en extremt bra sprintåkare.
Läste inför säsongen att Kickan Randall satsat på att utveckla uthålligheten. Verkar ha gett bra resultat. Hon har ju alltid varit snabb, men inte riktigt räckt till i fyra hårda lopp efter varandra.
@Benke Benbrott
Feil.
Måten Bjørgen lekte seg i de innledende heatene, så var det forventet at hun skulle avslutte med pallplass.
Så, Norge er definitivt bedre.
”Patetisk mening. Som om inte Södergren är så satans populär i Norge för att han just är ödmjuk…”
Hva har det med noe som helst å gjøre?
Uansett, jeg mener at sport er sport, og ikke reality hvor publikum bestemmer resultatet.
Patetisk mening?
Er du sint i dag, lille venn?
Nu får ni ursäkta om jag är lite gnällig, men jag tycker faktiskt inte det fungerar med Emelie Öhrstig som kommentator. Hon hittar ju inte orden och formulerar sig alldeles för svagt. Är säkert kunnig men det kommer liksom inte fram.
Var tydligt i den här sändningen där det var Karlsson som stod för de flesta analyserna trots att det är Emelie som är experten. Han inga problem över huvud taget med en tjej som expert, det har inte alls med det att göra, men just Emelie tycker jag inte gör just den här uppgiften särskilt bra.
Nu fick Karlsson den otacksamma uppgiften att driva det hela själv och jag tycker han är rätt bra , men behöver en expert som fungerar.
Var ju en del missar. Att de inte nämde Kikkan Randall som favorit i finalen till exempel, när Majdic så så förhållandevis svag ut. Att de missade att Hattestad såg grymt imponerande ut hela dagen är en annan sak.
Jaja, kul att Hattestad är tillbaka och Hanna Falk också. Modin såg stark ut innan finalen! Halvarsson och Öberg var ju väldigt positivt för framtiden! Dahl såg ut som skit men hade väl dåliga skidor också. Generellt hade jag väntat mig mycket mer av Norge på herrsidan men det var en hel del stolpe ut för dem idag.
”Lille venn”. Gulligt.
”Feil.
Måten Bjørgen lekte seg i de innledende heatene, så var det forventet at hun skulle avslutte med pallplass.”
Jag kommenterade inget om Björgen. Men, jag står fast vid att 1 man (och kvinna) på pallen är ett normalt resultat för Norge i sprint år 2011.
”Hva har det med noe som helst å gjøre?”
Det har att göra med ödmjukhet som du tog upp. Att Hattestad är omtyckt för att han är ödmjuk.
Ni norrmän är så förvånade att Northug inte är den populäraste bland svenskar för att han inte är den mest ödmjuka löparen i VC-cirkusen, samtidigt som Norges svenska favorit är Södergren. Ödmjukheten personifierad.
Til og med de Norske søple-kommentatorene er bedre enn Öhrstig og Karlsson. Hvorfor bruker dere ikke Blomman og Hård? Er de overarbeidet? Og hva faen skal dere med to kommentatorpar til sporten Langrenn?? Det er jo til å le seg ihjel av…
Tycker Öhrstig är helt ok. Orkade dock inte höra på Karlsson så jag bytte till YLE efter de två första kvartsfinalerna.
@Lasse
Enig med deg om kommentatorene.
Switchet innom SVT, og under presentasjonen av heatet snakket de om helt andre saker.
Switchet til NRK der de faktisk kommenterte hver enkelt løper som ble presentert før start.
Lasse: Be inte om ursäkt, och du behöver inte gardera dig med ett ”faktiskt”. Hon är kass. Otroligt grå personlighet. Hon är sport-TV:s svar på Linda Isacsson. Totalt intetsägande.
Björgens insats kan ju vara ett resultat av tillfälligheter men kan också vara en fingervisning att hon antingen har lite sämre form än förut eller saknar de nödvändiga mentala och fysiska sprintegenskaperna. Eller både och….
Angående Öhrstig så har hon inte varit i elden sedan Canmore för nästan ett år sedan tror jag. Det var nog ganska otacksamt att kommentera via TV-bilden idag eftersom produktionen inte fångade in vilka positioner löparna hade (meningslösa närbilder) och man flera gånger missade avgörande ögonblick – plötsligt var någon stav bruten eller någon position helt förändrad. Ska det vara så svårt att hitta kameravinklar?
Kul att Falk är tillbaka medan Björgen inte imponerade som tidigare under säsongen men hon har förmodligen en hård träningsperiod bakom sig. Eide hade faktiskt ett suveränt glid i heatet som hon vann, hon gick väl nästan från sista till första plats på en enda utförskörning medan kommentatorerna under tiden inte såg något utan satt och rundpratade.
”Som om inte Södergren är så satans populär i Norge för att han just är ödmjuk”
Tullball, jeg liker Södergren fordi han er en ekte langrennshelt, som alt for sjelden har fått stå på toppen av seierspallen. En mann som aldri vil vinne en spurt, men som alikevel drar alt han kan i fellestartene. Er så heldig å ha sett begge hans femmilsseire live, og vinner man på den måten kan man nesten ikke unngå å bli populær i Norge. Det er litt som Prokurorov, ”alle” nordmenn elsket Prokken, helt uavhengig av hans personlighet.
Egentlig er ikke vel Södergren så veldig ydmyk, han er veldig sikker på seg selv og egne egenskaper. Men han er utrolig sympatisk, har masser av glimt i øye, sutrer aldri, er flink til å snakke pent om konkurrenter og dessuten er han ganske morsom. Og sist men ikke minst så har han vett nok til å rose kollenpublikummet opp i skyene, vi liker nemlig det.
Hattestad er jo en hedersmann, og fortjener alle de seire han kan få, men han gir veldig lite av seg selv og jeg synes han er ganske så kjedelig.
Finlands lag i sprintstafetterna imorrn.
Kerttu Niskanen / Pirjo Muranen
Anne Kyllönen / Kirsi Perälä
Matias Strandvall / Niklas Colliander
Anssi Pentsinen / Lasse Paakkonen
@Benke Benbrott
”Ni norrmän är så förvånade att Northug inte är den populäraste bland svenskar för att han inte är den mest ödmjuka löparen i VC-cirkusen, samtidigt som Norges svenska favorit är Södergren. Ödmjukheten personifierad.”
Pisspreik.
Nordmenn har akkurat det samme problemet, til og med angående Northug.
Det er bare du som drar en nasjonskamp inn i diskusjonen.
Og jeg spurte egentlig bare Jörgen om det var ydmyk han mente. Var nemlig ikke sikker.
Var ikke verre enn det.
En bra dag tycker jag. Eriksson och Öberg var verkligen positiva överraskningar. Även vissa herrar gjorde det bättre än på länge. Även om teodor och halvarsson har en bit kvar till den riktiga toppen. Synd på Larssons stavbrott. Han såg otroligt stark ut och han var nog den enda idag som hade haft en chans att utmana Hattestad. Även om jag tror Hattestad hade vunnit ändå. Han såg bättre ut än på länge.
Appropå kommentatorerna tyckte jag det var en miss då de inte såg det enorma glidet den unga norskan hade när hon gled om hela fältet i kvartsfinalen. Utan på de lät det som om hon gick om fältet uppför och berömde henne enormt. Aja.. ingen gigantisk miss, men sånt stör jag mig på att de missar.
Angående kommentatorerna. När man sitter och kommenterar sprintlopp ska man koncentrera sig på vad som händer på banan och inte t.ex. vilka resultat åkarna gjorde förra säsongen eller vilken stilart Modin är bäst på för då snackar man sönder sändningen och kan missa väsentligheter vilket hände i dag. Det får ”proffset” Karlsson ta på sig men dessutom har Öhrstig tyvärr en malande och oengagerad stämma som gör det hela ännu lite värre.
Resulatet i sprint för svenskorna så här långt under denna säsong:
Falk 2 (f), 5* (f), 17 (k), 23 (f)
Kalla 4 (k), 11 (k), 13 (f)
Brodin 6* (f), 8 (f), 33 (f)
Britta 6 (f), 14 (k), 22 (k), 40 (f),
Öberg 9 (f)
Lina 12 (f), 16* (f), 29 (k), 36 (f)
Haag 12 (k), 12 (f), 47 (k)
Pajala 13* (f), 38 (f), 47 (f)
Ida 15 (k), 16 (f), 19* (f)
Rydqvist 19 (f), 47 (k), 67 (k)
Sömskar 20* (f)
Lindborg 63 (k)
Eriksson 30 (f), 76 (k)
* anger resultat från Düsseldorf
I dagsläget skulle jag ta ut Falk, Kalla, Brodin och Britta till VM-sprinten med Öberg och Ida som reserver. Vill Lina komma med till VM så måste hon mer eller mindre vinna SM.
Björgen är nedtränad inför VM misstänker jag. Öberg var en positiv överraskning! Eriksson också.
Brun-Lie och Falla lär vara klara för VM nu för Norges del i sprinten.
Var kul se Kikkan vinna och bra att en amerikanska vinner för sportens bredd. Falken tvåa vilket är ett mycket positivt styrkebesked inför VM vilket hon lär vara klar för nu också.
Otur med Larssons stavbrott, han såg ut att vara på gång. Och håller med om att Modin inte verkar hålla för fyra sprintlopp på kort tid, blev klart efter i finalen tyvärr.
Att Björgen inte vann har nog mer att göra med att tätgruppen körde taktiskt än hon är i sämre form. Hon är långsam ut från start det har hon varit i flera år och nu kanske dom lärt sig att inte släppa fram henne. Marit har vunnit flera fristilssprintar på att man gett henne en lucka. Men ett sundhetstecken är det ju att hon inte vinner allt.
Hanne: Det du skriver om Södergren tycker åtminstone jag är snuddande nära ”ödmjukhet”
Ubersnobben:
Jag ber ÖDMJUKAST om ursäkt för att jag tolkade ditt inlägg till Jörgen lite väl aggressivt.
”Pisspreik” var ett nytt ord för mig. Det ska jag komma ihåg! Flott ord.
^_~
Förresten. Vad är den bästa översättning till ordet ”skummel”? Det hör man ju hela tiden från Björn/Post. ”Lurig”? ”Farlig”? ”Stark”? ”Svårslagen”?
Swestam jag översätter dina resultat till snitt:
09,00 – Jennie Öberg (1 resultat)
09,33 – Charlotte Kalla (3)
11,75 – Hanna Falk (4)
15,67 – Hanna Brodin (3)
16,67 – Ida Ingemarsdotter (3)
20,00 – Britta Norgren (4)
20,00 – Linn Sömskar (1)
23,25 – Lina Andersson (4)
23,67 – Anna Haag (3)
32,67 – Magdalena Pajala (3)
44,33 – Maria Rydqvist (3)
53,00 – Mia Eriksson (2)
63,00 – Sara Lindborg (1)
Angående kommentatorerna. Tycker jag dom gör de helt okej,, alla kommentatorer missar något så är de,, man kan ju hitta massa saker som blomqvist missar åxå..
swestam: varför måste Lina mer eller mindre vinna SM ? tror att de är i första hand sprintstafetten som gäller för henne i VM å den går ju i klassiskt..
Jävlar vad ni gnäller.
Varför ser ni överhuvudtaget säningen med ljud om nu kommentatorerna är så dåliga?
Om någon åker bra i fristil, som normalt sett bara gjort bra resultat i klassiskt, så är väl det synnerligen relevant? Eller?
”Jävlar vad ni gnäller.
Varför ser ni överhuvudtaget säningen med ljud om nu kommentatorerna är så dåliga?”
Varför skulle man inte gnälla om något är kasst? Ska man knyta näven i fickan och vara nöjd över att det över huvud taget visas på TV?
Vi vet ju också att Jonas Karlsson smygläser här och mycket av gnället är med substans (förutom mitt gnäll då…). Det är så saker och ting förbättras.
Hoppas sverige åker i förstalaget med
Brodin/ Falk
sedan från dagen såg man helt klart att Follis å Majdic var riktigt slitna ännu efter TDS undra om de var så klokt av dom att tävla
@Benke Benbrott
”Förresten. Vad är den bästa översättning till ordet “skummel”?”
Eh, nifs, illevarslende.
En trykkende stemning i en thriller-film, for eksempel = skummel.
jossa: nu var det sprinten och inte sprintstafetten jag diskuterade. Om Lina skall ta en plats i sprinten och peta någon av Falk, Kalla, Britta eller Brodin så krävs mycket bra resultat. Detsamma gäller för Ida även om jag håller henne som vassare i fristilssprint när hon är i form än Lina.
Sedan vad som krävs för att bli uttagen till sprintstafetten är jag osäker på, men frågan är om man kan uttagen till att bara köra sprintstafetten och inget annat i VM, vilket gör det svårt att ta med Lina till VM. Samtidigt kanske man inte vill använda någon av de som kör stafetten dagen därpå, men då vore Brodin och Falk ett alternativ.
Ubersnuber:
Tack för det!
Grym körning av Jennie Öberg och Hanna Falk! YES
Modin måste börja tänka på i vilken semi han hamnar i han är chanslös när han åkt den andra. Kan lika gärna lämna VO. Med tanke på hetsen kring Johaugs kropp så reagerar jag också på att kommentatorer och experter hela tiden påpekar hur enormt stor Modin är. Han framstår som en ren koloss som till stor del verkar åka bra för att han har så långa ben och armar herregud lite mer nyanser ska man väl kunna hitta.
När det gäller Öhrstig funkar hon bättre än många härinne vill ha det till men man ska komma ihåg att det är enormt otacksamt för henne hon får ju göra 1-2 sändningar per år. Jag fattar inte varför inte Blomman och Hård tar alla faktiskt. Skulle vara mest konsekvent.
När det gäller Lina Andresson är mitt tålamod slut. Blir hon uttagen till WM i holmenkollen kräver jag att hon får eget boende med Emil Jönsson nån km ifrån övriga truppen med egen läkare och kock. Risken att hon blir sjuk och ev. smittar resten av truppen måste ju vara runt 95% undra om de kör sten, sax, påse när de ska bestämma vem som delar rum med henne eller om det bara är den med sämst status i nuläget som får offra sig?
Tycker för övrigt självklart att Britta skulle ha kört idag. Hon verkar faktiskt lite utmobbad av förbundskaptenerna om inte det här var en frivillig ”vila” ifrån henne.
Vad Pajala håller på med vet jag inte. Känns ju som att det måste vara något underliggande när hon inte ens tar sig förbi prologen i en klassisk sprint.
I ovanstående kommentar vill jag alltså inte Emil något illa (vilket vissa härinne kan tolka det till) utan det är bara så att han känns som en extrem sjukrisk under mästerskap. Händer ju jämt men jag tvivlar på att förbundet har råd att skaffa eget boende åt dem båda.
Falken borde vara given i sprintstafett iaf och eftersom de går så långt mellan ind. och sprintstafett borde hon köra båda. Andrasträckan i sprintstafett är tuffare.
Benke, det var ikke min mening at Södergren ikke er ydmyk, det er han jo, men at han ikke er ekstremt ydmyk i forhold til andre svenske skiløpere. Mulig at ydmykhet er en forutsetning for at nordmenn skal like en svenske(jeg tviler litt på det, jeg liker f. eks Patrick Sjöberg og han er jo en av skandinavias minst ydmyke mann), men det kreves mye mer en det.
@Joel: Nej jag tycker inte det är optimalt att blomman&hård tar alla. Jag tycker det finns ett behov av främst en ny expert som Gillar och kan massstarter och sprint med deras speciella förutsättningar. Masstarterna innebär ju nya saker beträffande både träning och taktik och mentalitet och det vore intressant med en ny röst som kan prata om detta. Det är ju inte bara Northug som är bra på detta. Snarare är flera av de svenska åkarna svagare än vad kapaciteten kan få en att tro på detta. Så jag vill gärna ha in en ny röst som komplement, men bara inte Emelie för det funkar inte tycker jag. Tycker hon fått sina försök nu. Måste finnas andra att prova med. Finns ingen ung duktig tränare?
Anna O saknas som TV-expert men ännu mer som åkare… Hoppas att hon gör comeback efter födseln, vi såg hur det gick för Dagsländan!
Tobbe:
Ja, när jag tycker kommentatorerna är dåliga så stänger jag faktiskt av ljudet och det gjorde jag till slut idag.
Sedan är i princip all information relevant, visst är den det. Men det får inte störa själva refererandet av loppet för loppet är trots allt mest relevant. Åtminstone för mig.
swestam>> Mats Larsson åkte bara sprintstafetten i förra VM, så visst kan man bli uttagen till bara den grenen.
Jag har ett förslag till expertkommentator, Karin Svingstedt. Jag har inte längre Eurosport så jag vet inte om hon är kvar men tidigare år har hon på ett helt suveränt sätt kommenterat skidskytte och det helt ensam utan bisittare. SVT, värva över Svingan till nästa säsong!
JonasE: jovisst kan man bli uttagen till bara sprintstafetten men frågan är om de är ett smart sätt att disponera truppen
Mats Larsson åkte inte bra i sprintstafetten i förra VM…
Tror de var klokt att inte Britta åka idag för framtiden men såg ju att både Majdic å Follis ännu var slitna av TDS..
Hoppas Falk kan visa att hon håller i en sprintstafett är lite orolig för de…
Tror ingen blir uttagen bara för sprintstafetten men hittar Lina formen är hon nog aktuell för andra stäckor men då måste hon hitta formen å hålla sig frisk,,
Vad var de för fel på Niklas Jonsson tycker han var riktigt bra klart bättre än Blomqvist å mer erfaren å kunnig ..Karin Svingstedt gilla jag inte alls..Peter Larrson tycker jag åxå fungerar bra har hört han både på tv å radio..men jag tycker även Öhrstig gör de bra :)
Niklas Jonsson är ju en av få hängåkare av rang vi haft. Fast han hatar ju masstarter och sprint det säger han nästan jämt jag tycker han var sådär i ärlighetens namn. Han och Blommans skidskola var grym den borde läggas upp på svtplay så vi kan länka den här.
Eller varför inte en uppdatering lagom till Kollen mycket har ju hänt sen sist.
Niklas Jonsson var kanon som bisittare/expert tycker jag. Kvick, rapp och kunnig och inte lika blågul som Blomman. Skulle vara kul med honom som omväxling mot Blomman då och då.
Orka med en neutral gråsten. Herregud, är det en nobelmiddag som ska kommenteras eller?
Niklas Jonsson är väl kunnig men tråkig. Risken att man somnar är stor. Blomman är entusiastisk och vågar sticka ut och jag tycker nog att han är kunnig han också. Han var visserligen förlorat skärpan litet i år men det ska mycket till innan jag vill byta ut honom mot Niklas Jonsson.
Jossa: Anar att du förfäktar Lina och Britta. Inget fel i det, båda är bland våra bästa när de är i form och friska.
Britta har presterat medans det är upp till bevis för Lina, ett resultat räcker inte (och hon måste som sagt hålla sig frisk).
Hoppas att det är enkelrum som gäller under VM så att de uttagna inte smittar varandra i händelse av förkylningar etc…
Jörgen: var Lina jag tänkte på,, Britta tycker jag är given i VM truppen annvändbar på alla distanser..med undantag 3 milen..
Någon som vet hur många tjejer som kommer tas ut till VM ?
Givna just nu:
Kalla Haag Britta Rydvist Falk..
sedan är de öppet om plasterna bakom Lina ,Hanna B, Ida, Sara Mia, är alla med å krigar om VM platser kanske även kan dyka upp någon till..
Har damerna ingen semi?
Har dom inte de blir de rätt olikt VM för på VM har de ju ofta handalt om vilka som klarar av att återhämta sig bra mellan semi å final..
Trist med så få damlag :( tycker klassen är dålig många bra åkare saknas helt.. trist när de blir så men jag förstår de när dom lägger en WC tävling helgen efter TDS
Men borde inte Slovenien köra med ett lag åtminstone. De hade minst tre åkare till start i sprinten. Majdic sliten efter TDS eller osämja i det slovenska landslaget?
Två semifinaler med totalt 13 lag hade också blivit lite larvigt, inte riktigt fullt race.
Har Majdic nånsin kört en teamsprint? Kan inte komma ihåg att hon gjort det nån gång. Men tanke på hur bra lagkamrater hon har i Fabjan och Visnar så känns det väldigt konstigt.
Frans: i OS blev hon skadad. i förra VM var hon sjuk.. hon har åkt team sprint i dusseldorf å något VM tidagre..
Joel: Skidskolan finns på SVT, jag länkade den i nåt inlägg inför någon tävling. Jonas Karlsson hade lagt upp dem i vinterstudions blogg.
Hanne… Den jag tycker ger minst av sig själv är northug. Utanför skidspåret alltså.
Varför går alltid semi 2 före semi 1 i sprintstafett?
Sverige II tvåa efter Norge I i den andra semifinalen.
Sverige2 var tvåa i semi2, som alltså kördes först, med Norge1 före sig och Tyskland1 efter sig.
Ryssland II med Petukhov och Bolotov kommer inte till start i den första semifinalen.
Manne….Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Han er veldig til stede når det gjelder skiungdomen i Trøndelag. Møter opp når har tid. I tillegg spillern fotball på det lokale laget sitt, Mosvik!
Tolsrav: Har du läst den nya boken som Björgen rasar emot (skriven av en svensk såklart), den ska ju utgå ifrån langrenn traditionen i Trøndelag.
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2291419/bjorgen-om-boken-stammer-inte-alls
Sverige I vann semifinal 1 före Norge II.
Sverige1 vann första semin, som alltså gick efter andra semin, före Norge2 och Frankrike1. På tid gick Ryssland1, Tyskland2, Italien1 och Italien2 vidare.
Otroligt rörigt i äkta FIS anda med semi startordningen…
Blir inte klok på FIS-direktrapporteringen – ser på semifinal 1 men vill kolla semifinal 2 (som gick innan) hur gör man då? Hmm…
jaha då lyckades man ha med enda laget på tippset som stod på öronen finland… :)
Falla och Björgen krossade idag! Noterade placeringarna (vid växlingarna resp i mål)
Norge 1 (Falla och Björgen) 1-1-1-1-1-1
Italien 1 (Genuin och Longa) 4-2-3-2-2-2
Norge 2 (Gjeitnes och Brun-Lie) 3-3-4-3-4-3
Finland 1 (Niskanen och Muranen) 12-11-7-6-5-4
Kanada (Galazova och Crawford) 2-5-2-4-3-5
Sverige 1 (Brodin och Falk) 5-4-5-5-6-6
Tyskland (Kolb och Herrmann) 9-10-10-8-7-7
Sverige 2 (Eriksson och Öberg) 6-7-9-9-8-8
Finland 2 (Kyllönen och Perälä) 10-9-11-11-11-9
Ryssland (Naryshkina och Novikova) 8-6-8-7-10-10
Frankrike (Weibel och Locatelli) 7-8-6-10-9-11
Schweiz (Bucher och van der Graf) 11-12-12-12-12-12
Italien 2 (Vuerich och Brocard) 13-13-13-13-13-13
Finlands lag 1 (Niskanen) föll på första sträckan men laget körde sen upp sig från näst sista plats till en fjärdeplats. En sjätteplats en besvikelse för det svenska lägret skulle jag tro?
Kan tyde på en tett match, mellom Hattestad og Jönsson i VM!
Irriterande att Finland föll på första sträckan. Om inte Niskanen ramlat hade Finland varit trea och jag hade haft ALLA RÄTT på tipset. Surt.
Känns lovande inför VM-stafetten. Känns rikrigt bra att ha Larsson på första och Jönsson på andra. Inte för att jag vill ha Hattestad med på upploppet (trots att Emil har knust honom i rena stakspurter åtminstone 2 gånger) men Larsson kan verkligen spräcka fältet när han har dagen.
Halfvarsson imponerar mycket igen! Två gånger i fristil men frågan är om dagens lopp var hans mest imponerande. ”Tyvärr” betyder väl det att han hamnar i sprintlandslaget, medan jag vill se honom i distanslaget inom ett par år. Kan bli en mycket bra Allrounder.
Synd att Modin tappade lite på slutet på sin sista sträcka. Hade Larsson fått gå ut i tät tror jag han fått en ännu större lucka direkt i första backen och möjligtvis kunnat hållt undan. Nu fick han gå om båda norrmännen och fick ändå en liten lucka. Fast jag vet inte om det hållt ändå. Hattestad såg väldigt stark ut.
Håller med om att Halvarsson ser stark ut. Han är väl den svensk utanför de redan etablerade som verkligen imponerat i år.
På damsidan var Falk stark tycker jag. Hon fick jaga på sina första sträckor för att täppa igen luckor och orkade därmed inte riktigt på sista. Men det var verkligen inte på grund av henne vi tappade en pallplats. Brodin höll tyvärr inte. Men Mia och Jennie tycker jag gjorde det väldigt bra.
Gurra: Man kan verkligen ifrågasätta Modins sprintuthållighet. Han klarade bara av att köra hårt på ett varv och då räckte det inte ända in i mål.
Om larsson fått gå ut i lucka hade det blivit tuffare för Hattestad att komma ikapp men tror han hade klarat det.
Joel Burman: Ja, Jesper Modin verkar inte speciellt uthållig det visade han både igår och idag. Trist nog.
Trevligt att se Calle Halfvarsson och Jennie Öberg denna helg, hoppas att de fortsätter visa framfötterna och inte blir one weekend wonder typ Linn Sömskar (som fick åka i Düssan men inte mera).
Var et kjedelig renn.
B-preget, snøfattig, dårlig føre og elendig oppmøte av publikum.
Bjørgen beviste i dag at det var uhellet som avgjorde utfallet i går. Men hun burde være klar over at det medfører risk å ligge bak i gruppen.
Så det var selvfølgelig hennes egen skyld at hun havnet i den situasjonen.
Falla imponerte meg. Vi er ikke bortskjemte med talenter i dame-sprint, så det er betryggende å se at sånne som henne er på tur oppover i rang-stigen ^_^
Jörgen: vad menar du med att Linn Sömskar är en one weekend wonder? Att hon inte presterade tillräckligt bra i Düsseldorf? Jag tycker nog 20:e plats är tillräckligt bra för en reserv som blir inkallad med 2 dagars varsel och som gör VC-debut. OK, att Jennie Öberg är stabilare och att Linn inte har samma kapacitet i distans men hon har faktiskt inte fått chansen något mer i världscupen och jag tycker inte att man kan utgå från att hon skulle göra sämre ifrån sig om hon skulle få en ny chans i en sprinttävling.
Maiken Kaspersen Falla är helt klart en världsstjärna, hon pallade pressen idag att prestera i samma lag som Bjørgen!
I dag var det åkarna, og ikke valla som var avgjørende for sluttresultatet i stafetten , både for kvinner og menn!
Swestam: Tror att du misstolkar mig, hade gärna sett Linn få flera chanser att åka i VC efter hennes insats i Düssan. Men det är upp till förbundsledningen att ta ut henne.
Tolsrav>> Nog hade norskorna snott Eides superglid, annars hade de blivit jättesist…
Kommer Hattestad bli uttagen i VM, för att få åka sprintstafetten? De har ju ganska få platser och den individuella sprinten får han ju ändå åka som regerande världsmästare.
Inge idé att hans jämföra med Eidies glid. Vi kommer ALDRIG någonsin se ett sådant glid igen. Om 5-10 år kommer det glidet att vara mytomspunnet. Då är ”Hvor var du da brå brakk staven?” utraderat och frågan alla langrennsfans ställer sig sinsemellan kommer i stället vara; ”Hvor var du da Mari Eidi hadde rakettdrivstoff på skiene?”
Jörgen: OK, då förstår jag hur du menar, klar misstolkning där av mig. Har själv här på Skidpepp fört fram Jennie och Linn som två unga åkare som borde få chansen i världscupen men alla har inte hållit med mig. Kul att de presterar så bra när de får chansen när andra som man trodde skulle ta klivet upp denna säsong inte gjort det (läs Wiken och Larsen).
Det som imponerar på mig mig när det gäller Jennie är inte bara resultatet i sig utan också utan hur hon åkte i sprinten. Bra tryck i fristilsåkningen och låg länge långt fram i semifinalen.
Ursäkta min norska. Hanne kanske kan korrläsa?
Jonas….Et godt spørsmål. Men han ble jo dobbel VM-mester i Liberc for 4 år siden……….Regner med han blir uttatt!
swestam:
Blev också imponerad av Öberg. Hon skulle dock inte släppt innern i sista kurvan. Hon släppte fram Barthelemy (?) likt Jönsson blev framsläppt i Dusseldorf. Men, men, sånt man lär sig av!
Wikén och Larsen visade väl iaf lite bättre takter i Scan. Cup. Ska bli spännande att följa i U23-VM.
Benke: Ja, sånt man lär sig av. Jennie var väl tagen av stundens allvar och vågade inte ta för sig men det kommer med tiden om hon får flera chanser.
Norske seiere til tross: sprintstafett er kjedelig! Jeg bryr meg lite om hvem som vinner VM i sprintstafett.
Hade hellre sett mixedstafett istället för sprintstafett men det har jag sagt tidigare. 2 män, 2 kvinnor, 2 varv vardera varav det första i klassiskt och det andra i fristil. Mera intressant än den nuvarande sprintstafetten.
Benke: ja man får hoppas att Wikén och Larsen har en stigande form och att de är i toppslag till världscupavlutningen i Falun så vi får fler som tar världscuppoäng i distans (=full distanskvot till nästa säsong).
Jørgen…..Men i dag med Bjørgen på laget, hadde nerven i stafetten vært borte straks! Mens dagens herrestaffet var spennende helt inn til målgang!
En mixedstafett synes jeg er en veldig dårlig ide, en slik stafett vil nesten helt sikkert få et B-preg og kun telle for nasjoner som ikke kan hevde seg i de ekte stafettene. Se bare på mixedstafetten i skiskytingen, hvor de beste landene nesten aldri stiller med det sterkeste mulige laget, selv ikke i mesterskap.
Jeg er enig i at sprintstafetten ofte er kjedelig, og at den har en del problemer, men jeg tror den har større potensial enn en mixedstafett. Jeg ville prøvd med to etapper på hver løper i stedet for tre, og kun 8 lag i hvert heat, det kunne ført til mindre lureløp og færre uhell.
Helst ville jeg droppet hele stafettideen og heller hatt en sprint i hver stilart, men jeg tror FIS ønsker to stafetter. Og det at det kun er to utøvere på hvert lag gjør at mindre nasjoner har mulighet til å hevde seg.
Blev lite som jag befarade att svenskorna inte skulle hålla.. Falken får ändå godkänt.. Brodin får de inte hon hade sämre sträcktid än Mia Eriksson på två av varven..å i VM blir de mkt tuffare motstånd,,
På herrsidan tycker ja alla svenskar gör de bra Mats Larsson åkte in sig i VM laget..
Det skumma med sprintstafetten är ju att den varken känns som en sprint eller en stafett.
Jag tycker man ska köra en sträcka var bara. Istället borde man ha heat som i vanliga sprinten. Gärna som sprinten var förr med bara 4 åkare (i detta fallet lag) i varje heat.
Öberg och Eriksson gör det bra utifrån sina förutsättningar och de förväntningar man kan ha på dem. Eriksson har väl dessutom åkt betydligt bättre i fristil än i klassiskt denna säsong.
Falk kör också bra, kommer hon i ytterligare bättre form är hon en tänkbar andrasträcksåkare i sprintstafetten i VM. Brodin körde däremot svagare än förväntat. Om Ida kommer i form är nog Ida och Falken vårt VM-lag. Alternativt Britta om hon inte skall köra riktiga stafetten. Eller vågar man låta Haag köra båda stafettern?
Swestam… Räkna inte bort Lina Andersson på sprintstafetten. Kommer hon i någorlunda form tror jag hon är given. Lina och Haag är inget dumt lag, eller Lina och Ida.
Tråkigt med sprintstafetter. Dagens höjdpunkt blev Ferrys vinst där vi fick se en härlig avslutning!
Haag-Falk känns som en klar medaljchans, svårt att se någon annan konstellation som medaljhopp i teamsprint. Skulle vara om Lina eller Pajala på något mirakulöst sätt helt plötsligt hinnar kanonform. Frågan är bara som tidigare skrivits om man vågar använda Haag där med tanke på den ”vanliga” stafetten.
Göran… Lina Andersson i form är väl det bästa man kan ställa på en sprintstafett, efter Björgen och eventuellt Saarinen.
Lina var bra i Davos. Var väl sjuk i julas… Men än borde det inte va kört.
Måste väl gå att göra ett VM program så de inte blir två tävlingsdagar för damerna eftervarnadra..
Jag har svårt att se att Hanna Falk ska orka med semi å final i en sprintstafett.. idag slapp hon semin..sedan får man räkna med att alla lag kommer vara mkt vassare i VM.. men de kommer vi åxå bara vi hittar dom två rätta..
Norgren är ju ett hett namn för sprintstafetten… Men det är ju det där med den vanliga stafetten.
Manne…”Men det är ju det där med den vanliga stafetten”Ja,men dette er vel et problem for alle lands åkare!
Tolsrav… Jo, så är det förstås. Jag menade inte att det var nån orättvisa för Sverige. Det jag menade är att en del kan åka både stafett och sprintstafett, men jag är tveksam om Britta Norgren är en sån som bör göra det.
Sverige SKA inte ha någon dam som dubblerar på både sprint och RIKTIGA stafetten. Björgen, Longa och finskorna får gärna dublera hur mycket de vill men jag tycker inte att vi har åkare som fixar både och. Jag tror sprintstafetten med sina start/stop sträckor är mer slitsamt än vad man tror.
Sprintstafett är en skum företeelse.
Förmodligen är det bästa laget Richardsson/Jönsson. Mats gjorde det bra idag men jag tror Richardsson orkar köra slut på folk ännu bättre.
Manne: Håller med dig angående Lina, hoppas att hon gör ett riktigt bra SM. En sprintstafett med Lina/Falk har helt klart potential! Men visst känns det som om det kan bli både Guld o en 7:e plats.
Inte en chans att Rickardsson är bättre än Mats Larsson på en förstasträcka i en sprintstafett. Definitivt inte efter hur skäggige-Larssons säsong har sett ut hittills.
Benke, nej du kanske har rätt. Men det beror lite på hur tuff och lång banan är.
Varför tar man inte bort sprintstafetten och kör en frisstillssprint och en klassisk sprint istället i mästerskap? Obegripligt.
Hanna Falk er vel det største talentet innen svensk skisport! Hun har både kraft og mot som trengs, ikke ulik Bjørgen.
Om 2/3 år tar hun både Kalla/ Haag, ikke bare i sprint, men også på distanseløp! Mitt tips…….He he!
Mats Larsson tror jag kommer va ruskig i VM.
Falk är ju superduktig, men jag ser hellre nån annan sprintstafetten. Jag tror inte hon är uthållig nog än så länge.
tolsrav:
Svårt att tolka hur seriös du är. Utropstecknet och ”He he!” känns lite malplacerade och att tro att hon tar löpare som Haag och Kalla på distans… Nej, du. Däremot flickorna som kommer vara med och vinna damstafetten i Falun 2015…Ojojoj!
Jag tror att vi lätt kan konstatera att Mars Larssons VM-prestationer uteslutande hänger på skäggets dagsform. Någon som vet när hans tjej ska föda? Vore försmädligt om hon tänkte slussa innan VM.
Mats rakar sig inte innan VM var inte oroliga!
Kan det inte införas ett diagonal lopp på VM en enda lång slakmota där det inte blir nån fördel att staka.
Joel, eller hva med et skøyteløp med en eneste lang slak nedoverbakke?
Hanne: Varför det, VC touren och mästerskapen kryllar ju av sådana banor redan haha…
Var ikke helt seriøst ment, men det hadde vært gøy å se hvor mye man kan tjene/tape i lett terreng, må være intervallstart da selvfølgelig.
Apropos baner, jeg virkelig elsker den nye skidskyttebanen i Ruphodning, en skikkelig teknisk krevende løype. Helt villt hvor mye noen (og da særlig Ekholm) kan tape på en nedoverbakke.
Hanne:
SVT gjorde ett utförstest i Gällivare. Per Elofsson VS Jacob Hård & Jonas Karlsson.
Visserligen inte aktiva sinsemellan men det var kul att se hur mycket det skiljer mellan ett proffs och amatörer.
Förmodligen kan du väl inte se klippet från Norge, men:
http://svtplay.se/v/2258070/vinterstudion/karlsson_och_hard_testar_nedforsbacke?sb,k147420,1,f,-1
Är fortfarande på resande fot (tack Hanne och JonasE för uppdatering igår) och har därför följt dagens tävling sporadiskt. Märker att jag har svårt att uppbringa verkligt engagemang över sprintstafett. I slutändan har den för låg status. Det känns som en tävling i intervallträning. Slutsats från dagens tävling: Norge är på gång inför hemma-VM. Liksom flera andra i tråden imponeras jag av unga Caspersen Falla.
Håller med alla här som tycker att sprintstafetten är trist. Dessutom är det frågan om sprint bör vara med i namnet. På ett sprintlopp ska man väl ändå inte kunna åka ifrån med 40 sekunder? Byt ut sprintstafetten mot ännu en individuell sprint, de är roliga att se och två stycken i mästerskap (en i varje stil) skulle göra det lite mindre känsligt med incidenter etc. Vurpar du i ena tävlingen kan du i alla fall ta revansch i den andra
Deilig å se at Hattestad har kommet i god, gammel form. Denne karen vil bli svært så vanskelig å slå i VM. I helga viste han skikkelig power. Er også veldig fornøyd med Kjølstad som har hatt sine sykdomsproblemer også denne vinteren.
Falla måste väl anses vara norsk tvåa inom sprint just nu? Jacobsen, Brun-Lie, Östberg och Kristoffersen följer.
Och ja – Hattestad verkar (dessvärre) vara tillbaka i gammal god form nu, lagom till VM…
Jörgen… Varför skulle Falla anses som tvåa? har inte både Jacobsen och Brun-lie gjort bättre vc-resultat?
Jacobsen känns som rätt klar två efter Björgen..hon har varit två gånger topp 3 iår utöver de en finalplats..
Är ryske skidåkaren Petr Sedovs karriär över? Han undersöks nu för allvarliga hjärtproblem och ett resultat av detta kan bli att han måste avsluta sin karriär.
Källa: http://www.ski-nordique.net/fin-de-carriegravere-pour-petr-sedov-.4872920.html
Finska truppen till Otepää:
Distans 10/15 klassiskt
Damer
Riikka Sarasoja
Riitta-Liisa Roponen
Pirjo Muranen
Aino-Kaisa Saarinen
Krista Lähteenmäki
Herrar
Ville Nousiainen
Sami Jauhojärvi
Mikko Koutaniemi
Niklas Colliander
Lari Lehtonen
Sprint klassiskt
Damer
Pirjo Muranen
Aino-Kaisa Saarinen
Krista Lähteenmäki
Anne Kyllönen
Kerttu Niskanen
Herrar
Sami Jauhojärvi
Ville Nousiainen
Matias Strandvall
Niklas Colliander
Anssi Pentsinen
Lasse Paakkonen
Varför är Matti Heikkinen inte med?? Det här borde vara en viktig tävling eftersom den finns på progammet även i Oslo VM. Kanske Matti har insjuknat å därför tackat nej.
Norska truppen till Otepää:
Herrar, 15 km klassisk
Martin Johnsrud Sundby
Sjur Røthe
Eldar Rønning
Simen Østensen
Tord Asle Gjerdalen
Odd-Bjørn Hjelmeset
Petter Northug jr. (friplats)
Finn Hågen Krogh (friplats)
Sprint
Ola Vigen Hattestad
Johan Kjølstad
Eirik Brandsdal
Øystein Pettersen
Anders Gløersen
John Kristian Dahl
Eldar Rønning
Simen Østensen
Petter Northug jr. (friplass)
Finn Hågen Krogh (friplats)
Damer, 10 km klassisk
Marit Bjørgen
Therese Johaug
Marte Elden
Marthe Kristoffersen
Vibeke Skofterud
Kristin Størmer Steira
Sprint
Marit Bjørgen
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Celine Brun-Lie
Maiken Caspersen Falla
Marthe Kristoffersen
Ingvild Flugstad Østberg
Hanne; Jag har tillbringat helgen i Ruhpolding.
En upplevelse även om det var mitt andra besök.
Svåraste utförslöpan kommer troligen att byggas om. Tänk dig isföre och gevär på ryggen.
Tycker också att inloppet till skjutvallen är alltför snällt.
……
Stackars mig, jag satte redan i september i ett internt tips 100 kr på att Astrid Uhrenholdt Jacobsen kommer att ta medalj på 10 km i VM.
Än har jag inte gett upp hoppet. Mailade Astrid och hotade med att jag kommer till NM för att peppa henne.
Är det någon som har koll på ryska åkare? Jag undrar vart Rotchev, Rotcheva, Savialova, Medvedeva tex. håller hus? Jag har inte sett dem en enda gång i WC denna säsong.
Tidningen Iltasanomat skriver att Matti Heikkinen enligt tidigare planer avstår tävlingarna i Otepää, detta för att ha mera tid till återhämtning efter TDS.
Savialova å Rotchev har tävlat i ryssland även i finland i år
Det vore ju bedrövligt om Sedov är borta från längdåkningen. Undrar vad som hänt?
http://www.expressen.se/sport/1.2294781/kalla-hyllade-sin-tranare-i-tacktalet
Dette kaller jeg en ”muskelbunt”, Marit Bjørgen bør passe seg!
Haha, Therese Alshammar snøyt stafettlaget deres for Jerringpriset :)
Och du tror att någon skidälskare är besviken över det efter storslammen som var?
Grunnen til latteren er at jeg finner det komisk med tanke på hvor mye dere har skrytt dette stafettgullet opp i skyene at det svenske folket heller vil ha svømming….
Artig parodi på Slatan forresten, Sveriges største rasshøl fortjente den…
Vill ha och vill ha. Jag tror knappast någon tror att simning är större och populärare än längdlöpning i Sverige.
Det känns ganska uppenbart att Alshammar plockade många sympatiröster för att längdlandslaget redan vunnit så mycket. Samtidigt som rösterna på skidlöpare fördelades över flera kandidater.
Men, men. Det gör mig egentligen ingenting. Grattis till Alshammar!
Tror inte heller någon tror att simning är populärare än längdskidor. Men när det fanns så många olika längdåkare + Ferry att rösta på fördelades nog rösterna lite för mycket.
Men ingen är gladare än jag att Therese fick det. Hon är en sann simhjälte!
Enligt mitt sätt att se det så är simning och längdåkning ganska lika. Minns fortfarande Finspångs-killarna, Pär Arvidsson och Bengt Barons guld från OS Moskva 1980.
Nicholas Morilov, Alexey Petukhov, Vasily Rochev, Olga Traction och Dmitry Vasiliev har prickats av den ryska antidopingkommittén för att inte ha uppgett var de befinner sig på det sätt som reglerna kräver. 3 såna incidenter på 18 månader kan leda till 2 års avstängning. Källa: skitrax.com.
@Frans: Och då ska ni veta att det är säsong för epodopning inför VM nu… Alltså jag litar inte ett jävla någe på nån av de där… Det är så typiskt! Det är just nu som det är bra läge för EPO och dess kusiner…
Lasse: Sami jauhojärvi avstår Otepää tävlingarna, på grund av feber. Tror du det handlar om annat änn feber här också…
Neithiri: Känns som att kasta sten i glashus när du hånar svenska stafettlaget med tanke på att diverse schackspelare och cyklister alltid toppar liknande listor i Norge.
Brukar ni inte kalla er för skidvaggans land eller liknande?
Damer 10 km (k)
Mia Ericsson, IFK Tärendö
Anna Haag, IFK Mora SK
Britta Johansson-Norgren, Sollefteå SK
Charlotte Kalla, IFK Tärendö
Sara Lindborg, Östersunds SK
Maria Rydqvist, Östersunds SK
Reserv: Jennie Öberg
Herrar 15 km (k)
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Mats Larsson, Åsarna IK
Johan Olsson, Åsarna IK
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Anders Södergren, Östersunds SK
Damer sprint (k)
Lina Andersson, Piteå Elit
Hanna Brodin, Åsarna IK
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Britta Johansson-Norgren, Sollefteå SK
Jennie Öberg, Piteå Elit
Reserv: Mia Ericsson
Herrar sprint (k)
Robin Bryntesson, Sollefteå SK
Calle Halfvarsson, IFK Mora SK
Patrik Johansson, IFK Skövde SK
Emil Jönsson, Årsunda IK
Mats Larsson, Åsarna IK
Jesper Modin, Piteå Elit
Teodor Peterson, Åsarna IK
Kul att Jennie får chansen på nytt, sedan är jag lite överraskade att Rydqvist och Eriksson får chansen på 10 km klassiskt.
Analyser kring uttagningen:
Jag gissar att detta innebär att Mathias Fredriksson och Magdalena Pajala i praktiken är borta från VM-resonemanget.
Vidare… Mia Eriksson och Sara Lindborg har fortfarande en chans att ta en distansplats till VM. Sista chansen?
Theodor, Calle och Robin slåss om den sista sprintplatsen. För tillfället ligger nog Calle bäst till eftersom han kan hoppa in och se och lära i vilket lopp som helst. Men Theodor har nog fortfarande chansen om han följer upp förra helgens semi. Då blir det nog ett avgörande på sm.
Även Jennie Öberg har kanske en mikroskopisk chans till VM, men då krävs nåt otroligt.
Helt okej trupp är väl mer överaskade att Sara Lindborg får chansen än att Rydqvist är med…
Inte så konstigt, man letar fortfarande efter startsträckan på damstafett och ett alternativ till starman på herrstafett. Jens Eriksson verkar ha gjort sitt. Blir nog inte aktuell för VM.
@Lelle: Nej jag tror inte Sami dopar sig. Det finska debaclet är glömt för mig, särskilt nu när de sista från den tiden slutat. Jag har faktiskt fullt förtroende för de finska. Ryssarna fortsätter ju att drite seg ut varje jävla år så där är förtroendet noll. Särskilt som det alltid är en massa sån här skit med att deltagarna inte fyller i ett simpelt formulär om var de befinner sig.
Lasse: Jo, nu finns det hopp och tro på det finska laget. Det e dags att se framåt med nya tag. Aikku o Krista kan göra bra ifrån sej på lördag. Tror att det blir pallen för någon av de två…
Jag hoppas verkligen att Sedov kan fortsätta att åka skidor på elitnivå. Det har varit så roligt att se hans fina insatser. Men hälsan först så klart. Är det någon som vet något mer om hjärtproblemen han tydligen skall ha?
Anna: senaste nytt om Sedov http://www.fiscrosscountry.com/news/nikolai-sedov-peter-heart-all-right,1828.html
Lucas Bauer gör som Jaohujärvi och avstår Otepää, pga sjukdom. Om Cologna också drar sig ut har jag ingen att tippa på i helgen.
http://www.langd.se/lukas-bauer-missar-otepaa.4873949-86318.html
Tack Swestam! Så bra att det verkar vara ok:)