Norge, norge är ett ruttet helt överlägset land
Jaha, det var ju inte någon underbar tävling sedda med svenska glasögon. Norskorna är ju helt makalösa! Hur länge ska de dominera så som de gör? Hjälp!
TV-produktionen var tyvärr rätt så världelös. Har FIS bett om dålig produktion med avsikt för att slippa köra individuell start helt och hållet framöver?
Nu bryter vi ihop och kommer igen till herrloppet!
PS. Jag älskar Lisa Larsen!!!!
Hahaha satt och tänkte på dig när Lisa flaxade på runt 11,5 km men jag kan bara instämma om att tjejen inte saknar j*vlar anamma. Sen tycker jag nog kanske att en ledare kunnat plocka av henne tidigare.
Jasså vann Björgen. Satt hela tiden och retade upp mig på den urdåliga sändningen.Hur är det möjligt att misslyckas så till den milda grad med nåt så enkelt. Nästa gång får det bli masstart. Denna smörjan gick inte att få nåt grepp om.
Lisa Larsen är ju helt underbar, trots den enorma smäll hon gått på. Måste ändå utgå ifrån att de svenska ledarna kan bedöma om hon skall tas av loppet eller inte.
Ja, produktionen var ju inte bra alls. Brukar dom inte hinna med lika många mellantider på 10 km?
Sen tycker jag Karlsson och Blomman slarvar med mellantiderna. Kan man inte ha som regel att gå igenom dom åtta första med tider + alla svenskor vid varje kontroll? Eller ska alla tv-tittare behöva sitta med egna resultatdatorer?
”TV-produktionen var tyvärr rätt så världelös. Har FIS bett om dålig produktion med avsikt för att slippa köra individuell start helt och hållet framöver?”
Tänkte precis samma sak. I herrloppet i 7sjön hade de mellantider för 2, 7,5 och 11. De funkade jättebra och de skule de haft nu också.
Lisa slog Östberg, vad har hänt med henne som förlorade mot en Lisa som väggade, väggade hon också?
Lisa tappa ändå inte så mkt sista 4 km bara 20 sek på Sara Lindborg å Söderlund av bilderna skulle man kunnat tro att hon skulle tappa minuter..
Haag å Rydqvist avsluta ju loppen bra utför på sista varvet..Haag tog på Saarien Sarasoja Weng Brooks Shevchenko Rupil Zellner alla åkara var jämna med henne vid 11.5km.
Sverige, Finland og Norge kan dette med å produsere enkeltstartsrenn, skulle hatt faste team som dro ned å viste disse udugelige raringene nede i europa hvordan det skal gjøres.
1987 när de var 30 km i Davos var de mellan tider 3 gånger på 30 km.. 1988 när de var 15 km var de mellan tid engång..samma sak 1991
Borde ha följt min intuition och tippat trippel-Norge. Johaug tappade silvret på en för snabb öppning tror jag + att Skofterud kunde gå på hennes tider. Någonstans börjar det svenska laget kännas lite naivt om man får säga det. Valla/strukturmissarna i viktiga lopp börjar bli många och det här med att Kalla inte laddar på hög höjd utan kör med ett upplägg i Sundsvall är också lite konstigt. Och är hon krasslig borde hon rimligen inte köra alls. Haag, som laddade i Davos, gjorde det ändå ok med tanke på skidorna som hon sågade indirekt i intervjun: Klart hon inte inte är så dålig tekniskt i utförskörningen att hon tappar när hon får ligga bakom i suget. Lisa Larsen var ändå för skön i intervjun! Tycker ändå det var ok att hon fick fullfölja.
”Lisa slog Östberg, vad har hänt med henne som förlorade mot en Lisa som väggade, väggade hon också?”
Nei, tror Lisa kom seg litt igjen, det så nok verre ut enn det var. dessuten var hun vel på det høyeste punktet av banen da hun sprakk og da var det jo bare å nærmest holde seg på benene og skli ned til mål.
Ska men inte jämföra tiderna utför mot dom man är jämna med som jag gjorde med Haag inte mot toppen som Blomman gjorde på dom tappa ju Haag Kalla samma uppför åxå alltså dom tjejerna har ju ett helt annat tempo i kroppen för dagen
Haag följde ändå Steira på slutet så helt kassa skidor kan det ändå inte varit.
JonasE var de för många mellan tider för dig när du missa att de var Rydqvist som följde Steria :)
Det var det, men då hade väl hon inte kasst iallafall
Har ni sett den här? http://bloggar.expressen.se/vinterbloggen/2011/12/behind-the-scenes-med-norge/
Förstår inte haussen kring Lisa Larsen. Ledsen att säga det men hon kommer aldrig att bli en skidåkare av värlsklass.
Irriterende uprofesjonell produksjon.
Fight mellom Kova, Duracell og Skofterud?
Se! Løpere fra Finland som avsluttet løpet for flere minutter siden! -_-
Rs: Lisa Larsen är bara 21 år. Hög höjd med bra finskor framför och bakom sig. Inte konstigt att hon sprack när hon tog rygg. Lisa får godkänt i mina ögon, hon försökte!
Inte mycket positivt finns att säga om dessa skitlopp.Möjligen kan Larsens fanclub jubla åt en hennes placering långt bak
Herrloppet fungerade mycket bättre vad gäller tv-sändningen, tycker jag. Härligt lopp. Kul att Manificat och Bauer gick så bra. Synd att Hellner kroknade. Northug är ett unikum.
KnutG: vad menar du med skitlopp, dåligt åkt av svenskarna eller skitlopp rent allmänt, du kanske föredrar masstartslopp? Själv tyckte jag att herrloppet var riktigt spännande.
Swestam; Hur kan du tycka att herrloppet var spännande när det tidigt stod klart att en viss person skulle vinna.Damloppet var ju lika intetsägande med en massa rödklädda åkare främst
Nja Hellner var ju i ledningen i början och det var ju spännande i slutet om Hellner skulle klara en pallplats. Här har alla suktat efter intervallstartslopp och då när vi får långa sådana så kan man inte bara avfärda dem bara för att Norge vinner dem (det är i alla fall min uppfattning).
Jag tycker också det var spännande lopp bara synd att man inte fick se något ifrån utförslöporna, speciellt eftersom det blev utslagsgivande.
KnutG, vilket lopp såg du? Damloppet var möjligtvis rätt ointressant. Men herrloppet, inte särskilt!
KnutG: Du kan ju kolla mellantiderna på
http://www.fis-ski.com/uk/disciplines/live-timing/live-cross-country.
Jag vet inte riktigt vad du vill se istället?
Aliide, Jag vill se en kamp in till mål, inte nåt som är avgjort efter en mil. Nu pratar jag om att komma först. Hur intressant är det att kolla på dom som kommer efter.Det kan ju bara intressera statistiker. För jämförelsens skull kollade jag in skidskyttet idag. Där var det kamp in till målsnöret.Så ska det se ut.
Angående Lisa – Falken twittrade nu: ”Lisa Larsen är dagens kämpe!!! Och intervjun med SVT efter målgång var underbar:)”
Lisa kom bara 44:a idag men det var efter att hon gått in i väggen stenhårt efter att ha provat på att ta rygg på finskan som startade efter henne. Resultatet såg vi vid 11.5 km-kontrollen. Tyckte synd om henne då men drar hon lärdom kan hon komma stärkt ur det. Lisa blev inte dagens sämsta svenska trots det.
Övriga svenska damer: Rydan tog rygg på Steira och släppte inte henne trots att norskan var inne på sitt första varv och Rydan på sitt andra. Hon borde kanske ha satt upp högre fart tidigare i loppet.
Haag (12:a) och Söderlund (35:a) får godkänt också men däremot inte Kalla (14:a) eller Lindborg (49:a). Har högre förväntningar på Kalla, inte så att hon skulle ha klarat av att hålla Marit bakom sig men hon kan bättre än vad hon visade idag…
KnutG: men du kan inte jämföra dagens lopp i längdåkning och i skidskytte. Det var jaktstarter i skidskytte och intervallstarter i längdåkning och sen säga att skidskytteloppen var mera spännande än längdåkningsloppen.
Sen tycker jag du har en tråkig debattstil som kallar oss som också är intresserade av övriga placeringar än bara förstaplatsen för statistiker.
Jörgen: Instämmer helt när det gäller Kalla och Lindborg. Jag fattar inte att ingen ser till att de ligger längre på hög höjd i samband med tävling.
Sen finns det någon liknande glid/back statistik på damloppet som all den fakta som lagts fram kring herrloppet. Det vore intressant att se sådana sträcktider för damerna med.
KnutG, lägg ner! Om du är så ointresserad av längdskidor så finns det andra program på tv!
KnutG Fourcade vann med 2 minuter i Östersunds distans, var det mer spännande???
Hoppsan . Inte visste jag att jag trampade på ömma tår. Härinne brukar det vara en tuff stil men jag kan ha fel. Jag tycker visst att man får vara intresserad av statistik som jag själv är.Jag kanske är bara dålig på att uttrycka vad jag ville ha sagt.Om någon blev stött så ber jag om ursäkt. Vill inte såra någon här inne.PS har varit intresserad av längdskidor i över 60 år DS
La märke till att amerikanskan Holly Brooks blev 13:a idag och tog WC-poäng för tredje gången i distans denna säsong.
Kollade in hennes blogg och hennes historia (läs ”About Holly”) är anmärkningsvärd. Hon är född 1982 och började med längd mycket sent. Först som 28-åring började hon tävla internationellt!
Om Sargent eller Bjornsen kan lyfta sig har USA ett bra damstafettlag.
Jörgen: Jätteintressant om Holly Brooks rena hollywood historien om skulle få till ett topp resultat i Sotji.
Jag kommer definitivt följa hennes blogg.
Jag är kär i Vibeke Skofterud den absolut snyggaste tjejen i skidvärlden var bara tvungen att lätta mitt hjärta:)
För övrigt är det bara jag som tycker det är roligt med en norsk stordominans, tråkigt? va långt ifrån. Hoppas detta fortsätter i hundra år till. JIPPI
tomtom;
litt enig med deg. Vibeke får sin belønning etter veldig mange år. Sånt er trivelig å se. Dessuten ser hun så snill ut :)
KnutG
Det är plus och minus i både masstartslopp och individuella lopp.
Som jag ser det är det mer publikvänligt för folket på plats live att se ett masstartslopp. Det blir ett snabbare lopp och en show för publiken att se avgörandet. Ett minus är att det blir en fet klunga ofta inte alltid där den starkaste avgör sista kilometerna, det kan ju också avgöras tidigare med ryck mitt i loppet.
I individuella lopp kan det också avgöras på upploppet där en sekundstrid råder ända in mot mål vilket är ett plus. Ett minus kan ju vara som du sa att det avgörs med en mil kvar och då gäller det att bara se till att få tider på att man åker jämnt in mot mål med den som ligger tvåa.
Jag håller dock med ”swestam” att här har det vart ett oerhört tjat på att individuella lopp ska köras och då när det blir det så vinner Petter båda gångerna då blir det ett klagomål på att det var ett tråkigt lopp för det avgjordes tidigt i loppet eller ursäkter som dåliga skidor, vilket inte är sant.
En annan sak är att många verkar glömma att marcus var fyra inte tvåa manificat o bauer två åkare i världsklass var före.
Marcus sa på svt att ”mina skidor var inte dåliga jag tyckte jag hade bra skidor”. Se på svtplays vinterstudio.
Eller här nedanför om det går.
http://svtplay.se/v/2638695/skidor/marcus_hellner___jag_gav_allt_?sb,b1387547,1,f,-1
höken:”att här har det vart ett oerhört tjat på att individuella lopp ska köras och då när det blir det så vinner Petter båda gångerna då blir det ett klagomål på att det var ett tråkigt lopp för det avgjordes tidigt i loppet eller ursäkter som dåliga skidor”
Hehe, er jo sant dette, og slik bør det jo ikke være, allikevel, jeg syns mange svensker på denne bloggen også verdsetter vinneren på en skikkelig måte, så alt er ikke så helsvart :)
Var ett underbart lopp att följa även om man relativt tidigt misstänkte att Petter skulle vinna och spänningen försvagades av det. Men likväl var det stor TV-underhållning i 90 minuter.
Det kan naturligtvis bli ännu bättre om FIS bara ger det chansen. Löjligt att göra en slutgiltig bedömning av en sån här 3-mil med ett lopp som underlag.
Höken, lugna ner dig nu. De flesta här uppskattar Petter som skidåkare, men har ibland svårt för hans attityd. Petter är på god väg att bli den största skidåkaren genom tiderna. Hoppas att han kan lämna de tveksamma gesterna och de elaka tjuvnypen bakom sig nu.
Det roliga är att Petter fortfarande gäckar förstå-sig-påare som Blomqvist som tyckte Petter såg sliten ut redan efter 4 km och att han skulle få det tufft idag. Skenet bedrar ibland. Och vi fortsätter att hylla det fantastiska djuret noshörningen ;-)
Nåja, han följde direkt upp den kommentaren med att det iofs är helt omöjligt att bedöma Northug utefter hans ansiktsuttryck.
Höken:
Bra formulerat tycker jag du fick med mycket av dem tankarna jag själv haft om masstart vs sololopp.
Jag tycker det är positivt och fascinerande att du är så passionerad över Petter som person och skidåkare. Det visar att du backar upp han i vått och torrt och det gör ju sanna supportrar.
Jag själv hade svårt för Petter som person inte som skidåkare förr men han växer sig alltmer ju mer man hör och ser han. Jag har tänkt att han är uppvuxen på landet och får nu se hela världen med vad allt som det innebär med olika evenemang och jippon och jag kanske hade betett mig ännu mer provocerande än nån annan vem vet. Det är ju uppståndelsen man får bränlset av kanske.
Ett mycket starkt och imponerande lopp av den stora SKIDKUNGEN bara att njuta och se på den bedrift och show han ger oss tittare.
GO PETTER:)
Interessant artikkel om Northugs taktikk i løpet: http://www.adressa.no/sport/langrenn/article1740735.ece
Rs; Grejen var väl att han SÅG sliten ut, sedan att han hämtade upp sig var en annan sak. Imponerande! Och det var väl inte så att inte Blomqvist inte uttryckte att Northug var en komplett åkare?
Men det är så skönt att slippa hans idiotupptåg vid målgång när det är intervallstart! Nu kan vi lägga ner diskussionen och hyllningskören om Northug! Han är komplett och en utmärkt hängåkare vid masstarter (taktik).
Det är nästan omöjligt att skriva en sån här sak utan att verka bitter…
Men jag kan inte undvika att reflektera lite över dom norska damernas överlägsenhet. Jag tycker dom är fantastiska och värda alla hyllningar dom kan få. Men samtidigt undrar jag vad denna överlägsenhet gör med intresset för sporten?
Oftast hänger ju det nationella intresset för en sport ihop med nationens framgångar i den aktuella sporten. Och risken borde därför va att intresset för en sport minskar när ett enda land totaldominerar. Och det finns väl ingenting som tyder på att den norska dominansen kommer att minska, snarare öka?
Eller vad tycker ni? Är jag ute och cyklar?
Ps. Min avsikt är inte att provocera alla dom som med rätta njuter av Marit och dom andra norskornas triumfer. Men inledningen på denna säsong gör ju det nästan omöjligt att inte ställa sig frågan.
Manne”Eller vad tycker ni? Är jag ute och cyklar?”
Nei, du har helt klart et poeng, det er litt skremmende. Ikke at jeg påstår at du gjør det, men man kan jo ikke akkurat klandre de Norske for dette, de trener og gjør sitt beste. Allikevel har jeg et ørlite håp om at dette svinger. Faen, få igang Kalla, hun kan bedre enn det hun viste i dag.
Kalla har vel kapasiteten, men hva med den mentale biten. Mens de norske jentene sprudler av glede både før og etter løpet, virket Kalla ”alvorstunget” og slått allerede på startstreken i dag, enligt meg…
Även jag börjar oroa mig för Kalla. Kan inte ha varit bra psykologiskt för henne att vara så mycket efter och dessutom ordentligt frånkörd av Marit som startade en minut efter. Som ”lök på laxen” är fristil Charlottes bästa gren.
Jo, Kalla kommer säkert kunna utmana dom flesta norskor (utom Björgen) när hon har den dagen. Kowalczyk också och kanske Lähtenmäki…
Men jag tänkte mer på sikt. Har dom andra längdnationerna resurser att utmana Norge, eller kommer dominansen bara öka och öka?
Äh, Kalla kommer tillbaka. Hon är en vinnarskalle och en stor talang. Hon har alltid svarta ögon efter dåliga lopp.
Däremot är det så att Norskorna har ett stort försprång just nu träningsmässigt. De ligger i framkant och är verkligen ”cutting edge” när det gäller att hitta nya och effektivare träningsformer, plus att de har ett stort underlag av talanger. Detta samtidigt som att intresset för sporten dalar i många andra länder. Finland har totalt tappat sin världsledande position som de hade för bara ett par år sedan på damsidan. Tyskland är helt under isen. Ryssland ska vi inte prata om. Sverige har Kalla, men sedan ser det tunt ut. T o m Kowa har tappat mark mot norskorna.
Och detta är naturligtvis problematiskt för sporten som Manne skriver. Längdskidåkning är beroende av att länder som Tyskland, Ryssland, Italien och Frankrike är med och fajtas. Annars kan vi hälsa hem och sitta är uppe i norr och anordna scandinavian cup och dunka varandra i ryggen. Ingen kommer bry sig ett dugg.
Jörgen: oroar du dig så lätt ett dåligt resultat? hon har börjat säsongen bra dagenslopp var inte alls bra för att vara Kalla men kan finns logiska förklaringar fallet? sterssa hon efter fallet ? Kalla åkte faktikst bra mellan 2-4 km då kände jag att hon var på gång i loppet..för att sedan tappa jätte mkt på stäckan hon hade fallet på..
Gabriel: Saarinen tappade stinget när Kuitunen slutade tycker jag. Nu är Aikku någorlunda tillbaka men inte som förr då hon och Virpi dominerade. Håller med om att det behövs framgångsrika åkare från andra länder än Norge, Sverige och Finland för att hålla liv i sporten.
Jossa: Ja, vi är en bit in på säsongen och att Kalla åker så dåligt nu är oroande. Hade det varit Rydan eller Haag hade én 14:e-plats idag varit bra men Charlotte är vår allra främste damåkare och fristil distans är dessutom hennes främsta gren. Hon måste stå på benen och inte ramla, det har hänt lite för ofta.
Men det värsta från dagens lopp måste vara det psykologiska för hennes del. Ramla, bli ikappåkt och rejält ifrånåkt av Marit som startade en minut efter kan inte ha varit bra för psyket. Vi får hoppas att hon vinner sprinten imorgon!
Enig i at dette er et problem. Personlig klarer jeg ikke helt å glede meg over det heller. Det morsomste er når konkurransen er stenhård, og nå er den jo rett og slett kjedelig.
Marit sa vel i et intervju at de (norske skidåkarna) ikke kunne trene mindre for at de andre skulle ta dem igjen, men åpnet for at de kunne komme på treningsleir sammen med norrflickorna.
Jörgen: fattar inte varför du oroar dig så pass.. förra året var hon ju åxå på 14 plats på 15 km fritt i frankrike..måste varit minst lika jobbigt den gången som idag att bli ifrån åkt..
10 fritt i intervallstart, då är Kalla oslagbar (ja, om Björgen är sjuk/skadad/står över, iaf i år)
Fast jag vill ju också se en annan pall än Norge, Sverige, Norge… Fan, kom igen resten av världen!
Man ska inte vara ett fåtal länder dominerar för femöre att ett fåtal länder dominerar skidsporten för jag tror inte att övriga länder hade suttit och hyschat sina framgångar och tänkt att man ska ha en större bredd. Skidåkare från alla länder på den norra delen av vårt jordklot kommer att ha skidåkare om hundra år och kommer ihåg denna dominans sverige hade på 80-talet då var det inget snack om den svenska dominansen hämmar utvecklingen. Likaså den svenska dominansen i handboll under hela 90-talet, visst skidåkningen är ingen världssport men i mina ögon är inte hockey det heller då det är dem i det norra halvklotet som har ett hockey lag och hur många har vunnit ett vm guld, jag tror det är bara 7-8 länder.
Kanske om tio år dominerar Polen i skidåkning och de bara vinner allt skulle de hämma en sport nej det ska ge bränsle av att slå dem. Kom ihåg sovjets dominans. Vi slog dem 87 efter 10 år av förluster i hockey.
Man ska inte vara rädd för att ett fåtal länder ska det vara. Mitt tangent bord hänger inte med min fart.
URSÄKTA mig där
Men det finns fler länder på det norra halvklotet… Hmm, var är Island? Kanada bör satsa mer till exempel. Bredd. Långsiktighet.
Förövrigt, betänk att denna dag var första gången i år på natursnö! Själv vill jag ha vinter när det är vinter etc. Någon ordning får det vara!
Godnatt!
Det er vel et generasjonsskifte i tysk og italiensk langrenn. De kommer nok sterkere. Det som er mest absurd av alt, er jo de russiske jentene, som er helt borte. Veldig rart med tanke på at de har en enorm bredde på herresiden. Håper russerne kan få frem noen flere damer de neste årene.
Ellers må jeg jo si at jeg trodde Sverige hadde noe på gang, med Ingemarsdotter og Pajala, i tillegg til Haag og Kalla så klart. Lindborg og Rydqvist virket jo også som bra tilførsel for bredden. Men Sverige har ikke lyktes den siste tiden. Synes Haags utvikling spesielt har vært dårligere enn ventet. Hun har absolutt hatt en negativ utvikling siden hun tok OS-sølv i Vancouver på dobbeljakt.
Jag har sagt det förut, Jonas Karlsson är rent usel som skidreferent. Han ägnar ca 75 % av tiden åt att delge tittarna åkarnas meritlistor, när en toppåkare i rutan passerar en mellantid kan han sitta och rabbla om hur Morrigl åkte i Falun 2005 och att han är bättre i den o. den stilen. Han har ingen känsla för dramatiken i loppen och förstör helt stämningen. Tyvärr.
Dessutom har han dålig koll på tider, minsta kravet är att han har koll på de svenska åkarna. För det mesta är det Blomkvist som får sköta även den biten.
Dåliga TV-produktioner från mellan- och sydeuropa och Norges överlägsenhet just nu riskerar att sänka intresset för längdskidåkningen. Till och med en nörd som jag själv känner lite så.
Vad gäller Norges överlägsenhet så tror jag att den bara kommer att bli större, speciellt på damsidan, då de satsar mycket mer än andra nationer. De har ju råd med det dessutom. Vad gäller Ryssland så är det naturligtvis en jättenation men skidsporten är väldigt liten relativt sett med små resurser och dåligt organiserad på klubbnivå.
”Vad gäller Norges överlägsenhet så tror jag att den bara kommer att bli större, speciellt på damsidan, då de satsar mycket mer än andra nationer.”
Tobbe, jag tror faktiskt att du har rätt här. Den som lever får se.
Tomten, visa mig ett lopp från 80-talet där Sverige hade 6 åkare på topp 9. Att enstaka åkare dominerar är inte detsamma som att ett lands alla åkare är bättre än hela världseliten.
Tomten… Att några nationer är dominanta är väl inget större problem. Det jag pratar om är när en nation totaldominerar.
Dom andra skidnationerna ska ju ha förutsättningarna/resurserna att ta in försprånget också. När Sverige dominerade i handboll fanns dom förutsättningarna. Frankrike, Spanien mm hade t.ex. starka ligor att bygga på. Men inom damskidåkningen tycker jag det är svårare att se hur dom andra länderna ska kunna ta ikapp försprånget.
Det er nok ikke bra for sporten om den norske kvinnedominansen fortsetter, men det kan jo være greit å huske på at det ikke er mer enn tre år siden Norge var mye dårligere, og det var nok en del ressurser på bordet da også… Vi kommer nok alltid til å ha en bredde som er større, men hvilke land som har toppene kommer nok til å gå litt i bølgedaler, akkurat slik det alltid har gjort. Jeg ser ikke helt den store grunnen til å være så veldig pessimistisk…
Någon som vet vart Jacob Hård tagit vägen? Yvette saknar jag verkligen inte men Hårds kompetens och engagemang (och färgpennor) saknar jag desto mer!
Jonas Karlsson… Kan väl på sin höjd göra några skojsiga inslag i ”Uppvärmningen”. Krönikameran var rätt kul.
Norge ja, grejen är väl att de tjejer som levererar nu kommer att så göra i många år till… Lite skönt att de inte är lika dominerande på herrsidan! Om man bortser från Northug så ligger herrlandslaget på en lite mer mänsklig nivå.
Aliide: Jacob är väl programchef för vinterstudion så tror han kommer kommentera mindre men tror han kommer tillbaka till tds.
Norges dominans på damsidan tror jag inte kommer gälla för all framtid. Den är följden av några olika faktorer som kombinerat slår igenom på detta sätt.
1. En äldre generation som är på topp och aldrig varit bättre: Björgen, Skofterud, Steira (dock tveksam form på den Steira).
2. En yngre generation som slagit igenom fullt ut: Johaug, Kristoffersen.
3. En ännu yngre generation som håller på att slå igenom: Flugstad Östberg, Weng.
I Sverige har vi en mellangeneration som är bra om än inte visar toppform: Kalla, Haag, Ingemarsdotter även om Ida har problem nu så tror jag hon kommer tillbaka. Vi har en yngre generation som var i topp som juniorer som inte fullt ut fått sitt genombrott som seniorer: Falk, Brodin, Larsen. Sedan har vi också en yngre generation som tillhörde absoluta toppen som juniorer men som har potential: Pajala, Öberg, Wiken, Eriksson.
Om våra yngre generationer skulle slå igenom fullt ut på seniorsidan då tror jag Sverige kan utmana Norge och bryta deras dominans. Den norska yngre generationen som nu är i topp, för denna tog det ändå några år att nå dit. Kristofersen slog inte igenom med en gång (minns stafettkollapsen dessutom) och Johaug hade problem med överträning under OS-året. Så faller alla bitar på plats då tror Sverige kan bli minst lika bra som Norge på damsidan.
Sverige har dessutom en ny generation juniorer som om de får ta steget till seniorer på rätt sätt kan fylla på underifrån.
När det gäller övriga nationer så är Ryssland det stora mysteriet, kommer de få ordning på detta inför hemma-OS 2014? Finland genomgår en generationsväxling men har potential trots små resurser. Tyskland har svårigheter just nu och Frankrike blixtrar till då och då. Men den mest spännande nationen just nu är USA, som tagit ett stort kliv tills i år och fortsätter de att utvecklas jag då kan de verkligen börja utmana de främsta nationerna på damsidan.
Smög in sig ett fel i mitt inlägg, det skall stå ”Sedan har vi också en yngre generation som inte tillhörde absoluta toppen som juniorer men som har potential: Pajala. Öberg, Wiken, Eriksson” (ett inte som föll bort) i tredje stycket.
Sedan är det intressant att norskorna inte alls dominerar på samma sätt i sprint som i distans.
Swestam: Fast bakom Kalla ser det rätt tunnt ut för Sverige. Vi har åkare som kan göra bra resultat i enskilda lopp (Haag, Rydqvist, Falk i Sprint) men Pajala och Larsen är ju inte super unga längre ex. Hur länge klassas man som talang egentligen?
Med tanke på det är det litet skrämmande att vi är överlägset näst bästa nation i stafett sammanhang det är inte så bra för damåkningen och det är ju tur att varje land bara har ett stafett lag i mästerskapen.
Sverige är inte ”överlägset näst bästa stafettnation” just nu. Finland slog svenskorna i stafetten i Sjusjön och är tvåa i damernas nationscup.
”Tomten, visa mig ett lopp från 80-talet där Sverige hade 6 åkare på topp 9. Att enstaka åkare dominerar är inte detsamma som att ett lands alla åkare är bättre än hela världseliten.”
Gabriel: 6 topp 9 är så klart extremt, men om du tror att Sveriges dominans på 80-talet enbart utgjordes av några enstaka löpare så har du fel.
15 km, Syktyvkar, 22 Februari 1985: 5 topp 8 & 6 topp 12
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=1892
————————————
50 km, Lahti, 3 Mars 1985: 6 topp 10
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=1895
————————————–
15 km, Holmenkollen, 14 Mars 1985: 5 topp 11
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=1900
—————————————-
6 topp 15 i totala Världscupen 84/85
————————————–
15 km, Labrador City 7 December 1985: 6 topp 12, 7 topp 14
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=1905
————————————–
30 km, La Bresse 12 Januari 1986: 5 topp 9, 7 topp 14
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=1910
————————————–
30 km, Falun 8 Mars 1986: 6 topp 9, 8 topp 12
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=1925
————————————-
50 km, Holmenkollen 14 Mars 1986: 7 topp 10 (på en jävla femmil!)
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=1930
——————————————
Världscupen totalt 1985/1986: 5 topp 7
—————————————–
Orkar inte fortsätta men det finns fler exempel. Sverige dominans på herrsidan på delar av 80-talet var fullständigt total.
Lägg därtill ett stafettfacit som var nåt i stil med 27 av 29 segrar under LG-Pettersson. Vi kunde ju förfan ställa upp med länslag och ändå ta dubbelsegrar i stafett…
Benke: Sluta jag blir f*n deprimerad hur grymma vi var innan norrmännen kom med sina stenslipade skidor. Är det nått liknande de har experimenterat fram nu?
Det går ju lite upp och ner med formen för skidåkarna. Vill påminna om hur dåligt det gick för Björgen individuellt i VM 2007 i Sapporo.
Yvette kommer att vikariera för popsen i vinterstudion fram till nyår. Hoppas skidpepp servrarna klarar kommentarstrycket. =)
Joel; :-)
Men vad sjutton, vi kommer igen! (hoppas jag!) Vad gjorde de på 80-talet som vi missar idag? Eller var egentligen motståndet inte lika hårt som idag?
Benke Benbrott: bra info men tycker de är konstigt att inte en del har koll på den dominansen..sverige var riktigt vassa mellan 1984-1991
Swestam: Bra analys av läget på damsidan – jag skrev igår i denna tråd om Holly Brooks. Om Sargent eller Bjornsen kan lyfta sig blir det amerikanska stafettlaget ett lag att räkna med bakom Norge.
Du menar inte allvar Joel??? Håll inte på sådär, hjärtinfarkt är inte att leka med och jag vill inte ha någon! Så ta tillbaka, bums!
Aliide: Det är tyvärr sant Popsen gick ut med det på SVT Sports facebook sida. Han ska bli pappa igen.
Jossa: Ja det var en riktig j*vla storhetstid på herrsidan runt de åren. Det är nog ingen slump att många av oss som växte upp runt de åren blivit ganska skidfrälsta…
Ja ok, Sveriges herrar var verkligen grymt starka på 80-talet, inte bara Svan och Wassberg, precis som Norges herrar på 90-talet. På herrsidan just nu så är situationen bra, med många som kan vinna. Vi får hoppas att det ger med sig på damsidan.
Svagt kval av Kalla, 9.8 sekunder efter Matveeva som just nu leder. Intressant att van der Graaf gör ett starkt kval igen.
Alla dessa ungar…. Kunde de petat in någon annan vikarie? Till nyår, då kommer han alltså tillbaka till TdS?
Och kunde de anställt någon annan programchef än Hård också, lagen om alltings jävlighet…
Sveriges dominans under Svans regeringstid var inte rolig. Ingen spänning i loppen. Fram för växling vid makten .
KnutG, jag håller med. Det blir trist när en nation totaldominerar.
Enig med dere alle. Det er roligast når konkurransen er stenhård og mange land kniver om pallen.
Det vil nok forandre seg. Svenskene blir forbannet og gjør alt de kan for å slå de røde, det samme med finnene, sveitserne og russerne. Tyskerne gjør noe galt for tiden, håper de finner ut av det.
Visst är det så, och minnet är jävligt kort. Björgen är inte oslagbar. Är mindre än två år sedan hon fick stryk i OS av både Kalla och Kowalczyk. Är mindre än tre år sedan hon åkte hem från VM efter ett totalt misslyckande. Är mindre än fyra år sedan man satt framför damloppen och undrade vem av Kuituunen och Saarinnen som skulle vinna.
Och på herrsidan minns nog varje norrman med förskräckelse OS 2006. Bäste norrman på femmilen var Gjerdalen på 15:e plats. Femma i stafett. Ingen i final på sprint. Bäste norrman på 15k (C) Estil på 16:e. Estil räddade äran något med silvret på duathlonen.
Damsidan var inte mycket bättre. Ett silver och ett brons på 10k (C) var väl enda medaljerna… femma i stafett tex.
Så glöm inte att elitidrottande är en smal knivsudd mellan succe och fiasko…
Kanske har ni rätt. Jag hoppas det, men är inte säker.
Om jag inte minns fel hände det ibland på 90-talet att SVT bara sände herrloppen. Kanske med nån kort sammanfattning av damloppet.
Fortsätter det att va totaldominans av norge i nåt år, kan det va den utvecklingen (även på andra sätt) vi får i många länder. Och det är ingen bra grund att ta ikapp det norska försprånget från.
Manne: i 80 början av 90 talet gick dam å herrtävlingar rätt ofta på olika orter var oftast bra Kollen falun lahtis de var på samma plats..kanske fanns de inte tv produktion från damtävligarna..sedan ska vi komma ihåg att under 80 å början av 90 talet var de inte många WC lopp dom gick direkt i tv 1987 bortsett från VM var de två WC lopp i tv direkt Davos å kollen samma sak 1988..
Jossa… Jag patar nog snarast om mitten av 90-talet.
Manne: tror nog de sändes rätt ilka mellan dam å herrlopp då.. tror de var 1995/96 som canal + sände rätt mkt från WC loppen..men fram till 95 var de rätt dåligt med sändingar från WC lopp i svt..vi har de rätt bra nu ändå.
Jossa… Det var vad jag minns, men det kanske inte stämmer. Hursomhelst var det ett dåligt exempel från min sida – missade målet helt.
Vad jag menar är att man inte bara kan räkna kallt med att konkurrensen jämnar ut sig. Om det blir för stora skillnader i förutsättningar mellan de olika skidnationerna, tror jag risken är att dominansen bara ökar och ökar.
Jag säger inte att det är så, men jag tycker att det är en vettig fråga att ställa sig. Och jag tror absolut att det är något som FIS grubblar över.
problemet är väl att nogre har störst urval av skidåkare från unga år.. med de urvalet blir de alltid en del som blir riktigt bra..
Jossa… Jag menar inte att det är ett problem att Norge får fram en del riktigt bra skidåkare. Verkligen inte. Jag menar bara att det blir ett problem om ett land totaldominerar så mycket att det urholkar intresset för damskidåkningen.
Manne: På bredden kommer nog Norge fortsätta dominera på damsidan, och då ha störst statistisk chans att få fram de bästa åkarna. Men fortfarande, när man pratar om den absoluta världstoppen så är det ändå rätt mycket slump (i brist på bättre ord) som spelar in. Det krävs så mycket talang där att inte ens Norge kan garantera att de spottar ur sig sådana. Och tjejer blir inte bara inspirerad av damåkare heller. Tror du inte t ex att Dario Cologna påverkar schweizisk damåkning i en positiv riktning?
Det är så lite som behövs för att sluta dominera om man säger så. Ta bara stafettlaget i Liberec 2009:
Björgen, Johaug, Steira, Kristoffersen. Slutade fyra. Steira tog ett silver i Pursuiten, annars tog norska damerna ingen medalj!
http://www.dagbladet.no/2011/12/16/sport/folkets_idrettspris/folkets_idrettspris_2011/pris/cecilia_brekhus/19446007/
Kan det bli dobbelseier for Northug i morgen!