Världcupsavslutningens dumma regler
Varför är det bara topp 50 som får åka världscupsavslutningen? Så få är det ju aldrig i något lopp i världscupen. Varför nu? Delvis är jag så klart bitter över att Anders Södergren inte får åka sista tävlingarna, trots att han är bland de bättre skidåkarna från värdnationen. Sjukt ruttet. Nu är det bara att hoppas att fyra pers hoppar av inför onsdag så får Löken en chans ändå? Han ligger på 54:e plats just nu.
Utöver topp 50 får även U23VM-vinnarna samt ledarna i kontinentalcuperna (exempelvis skandinaviska) åka.
Detta betyder även att vissa länder som bara har sämre skidåkare inte kan ställa upp alls medan länder med stor bredd kommer ha massvis med skidåkare till start. Norska damerna har just nu (innan 3-milen) 9 pers inom de 50 bästa samt en tjej på plats 54. Sverige har fem inom topp 50 och tre till på plats runt 60.
Herrarnas totalställning efter Kollen
Damernas ställning (3-milen ej inräknad)
Var samma regler förra året, men då hade vi så många inkvalade + nationell kvot så då brydde vi oss inte så mycket. Däremot klagade Finlands kapten med rätta. En annan sak förra året var ju Hellner som tvingades köra kvalet i Stockholm sjuk för att få köra i Falun, vilket han inte kunde då en förkylningen inte minskar med ett sprintkval. Hade loppen varit fristående hade han kanske kunnat bli frisk till helgen. Samma risk med Northug nu. 2010 vann Kriukov i Stockholm, förra året fick han inte ens vara med. Tycker FIS förstör avslutningen med sina konstiga regler, ett antal åkare som nått pallen i wc i år får inte vara med. Dessutom förvandlade man Södergrens och Elliasens kollen till ett skämt.
Vad sjutton, hade vi nationell grupp förra året? Anledningen att vi hade det i Lahtis var just att vi inte får ha det under VC-avslutningen som är en mini-tour.
Och sista meningen fattade jag inte riktigt, vad var problemet med reglerna igår för just dessa? Däremot är det helt sjukt med reglerna för avslutningen. Varför skulle inte normala uttagningsregler gälla? Jag förstår det inte. Oavsett om det gäller Södergren och Sveriges trupp eller något annat lands dito.
Södergren och Eliassen tvingades jaga spurtpriser istället för att försöka nå pallen i själva loppet (vilket för några år sedan kunde rädda en hel säsong). Att både jaga spurtpriser och slutsegern det klarar ingen så länge klungan är samlad.
Orka eran ständiga förkärlek för Södergren och hans gamla kollen meriter. Han är inte topp 50 så vad har han där att göra? Klättra till 51?
Kvotkollen för idag. Tyskland och USA har fem åkare klara, viktiga lopp därmed för Siegel och Bjornsen. 6 åkare ger en femte plats till nästa år.
Vad ska man våga hoppas på dag:
Kalla 4-8
Haag 6-10
Bleckur 15-20
Lindborg 15-20
Ida nja blir tufft inga förväntingar på henne..
21 norskor på startlinjen idag…
Hoppas för allt i världen att Kalla fullständigt skiter i fjärdeplatsen i totala wc och bara bryr sig om slutplacering i dagens lopp.
Vilket jävla glid på norskorna…
Bleckur gjorde som i senaste stafetten, hon åkte fort första kilometern.
Björgens skidor alltså… Jeez…
Känns väldigt onödigt att Ingemarsdotter åker idag. Borde varit bättre för henne att ladda upp för en stark avslutning i Sverige.
Otroligt synd om Södergrten ej får åka. Vi får hoppas på sjukdommar.
Varför väljer Steira på 22:a plats göra en liten spurt för två extra wc-poäng??? Förstår inte varför verkligen alla vill åt, kosta vad det kosta vill.
”Otroligt synd om Södergrten ej får åka. Vi får hoppas på sjukdommar.”
VA? Det hjälper inte Anders. Ida borde kliva av nu.
Kom igen johaug! Kämpa!
Det finns faktiskt en likhet mellan Hattestad och Johaug. Har man de på tipset så vet man att de inte levererar.
Björgen verkar helt helt grym!
Jag hade också Johaug i topp. Ser väldigt tungt ut.
Nu hoppas jag bara det blir kamp in till mål. Björgen ser verkligen stark ut.
Ishida åker så grymt vackert. Hoppas hon kan hitta en träningsgrupp med norskor eller så så hon kan vara med ännu högre upp.
Brutalt løp av Bjørgen!
Og Enig i at Ishida åker grymt vakkert.
Hade det sett ut såhär igår hade jag inte klagat.
Snyggt av Björgen, mycket välförtjänt (om man får ta ut hennes seger i förskott).
I kampen om plats 50 så gäller det för Rotcheva att ta in 27 poäng på Faivre Picon. Det är plats 9 i mål. Övriga har ingen chans att ta sig över 50-strecket.
Härligt Björgen! Hoppas på en totalseger!
Det är som vanligt ingen fröjd att se Kowas teknik, även om det går fort så vevar hon runt med armarna som en helikopter typ…
Haha, Marit smiler og koser seg på Frognerseteren, løypas høyeste punkt :)
Bra sistavarv igen av Kalla.
Kämpa Johaug!
Tack Johaug. En riktig fighter.
Satan! Strålande Björgen återigen!
Jeg har aldri sett et råere løp i klassisk enn det Bjørgen gjorde i dag. Tidenes prestasjon på kvinnesiden.
Neithiri>> Tycker nog Johaugs förra året var ännu värre.
JobasE, det var ikke klassisk i fjor.
okej, i klassiskt så ja, så länge jag kan minnas. Falla är 12, det är helt fantastistk också, vad gör hon nästa vecka? PB på Bleckur som 14.
Resultatlista JonasE? Befinner mig på resande fot.
Tycker inte att Anders har nått att göra i VC avslutningen av den enkla anledningen att han har varit för dålig i år. Bara komma igen nästa säsong.
Ser just NRK, Kowa skyller på att skidorna… Men tydligt var ju faktisk att de iallafall hade lika glid utför när de gick tillsammans… Skulle kanske kunnat erkänna att Björgen var starkare…
Björgen hittade kanonformen i Sieser Alm. Det är bara att gratta Norge dom är bra på att återfå form.
Andreas, med detta resonemang skulle inte heller Jönsson och Haag ha något att göra i avslutningen. De har som inte gjort någon vidare framgång under säsongen förrän nu på allra slutet.
Man undrar hur mycket fortare Bjørgen hade kunnat åka om hon fått ligga i rygg på någon som var bättre och där det var en sekundstrid. Kanske två tre minuter iaf.
Södergren är en av Sveriges bästa skdiåkare trots en dålig säsong. Han är dessutom den populäraste bland de längd-frälsta. Att få se honom åka betyder mycker för många som kommer att vara i publiken i Falun.
Marit er 10% tyngre enn Kowa (og enda litt lavere), men til tross for dette gled Kowa henne inn når hun lå i rygg.
De ekstra kiloene til Bjørgen skal med oppover også, og der var Marit i front hele løpet. Kanskje Kowa kan innrømme at Marit var overlegen i dag. Men det er visst umulig for henne.
Bra at Kowalzcyk er med og bryter den totale norske dominans i langrennsporet!
Men også den japanske jenta imponerer, og blir en tøff utfordrer i de 3 mesterskapsårene som står for døren….
Inte säkert att Björgen åkt fortare. Det som lyfter henne är lika mycket ett mentalt lyft som att kroppen svarar på topp.Hon låg ju runt 95% i puls och såg glad och nöjd ut och då är det inte många % kvar.
Kan någon förklara varför inte Kowalczyk gjorde som Björgen och stack på höghöjdsläger? Märkligt tycker jag!
JonasE. Falla blev 13. Bra, men bästa sprinter var faktiskt Anne Kyllönen på tolfte plats. Imponerande av henne.
Enig tolsrav, folk må begynne å få opp øynene for denne Ishida, hun pisser jo på løpere som Kristoffersen, Fessel, Weng, Kalla, Haag, Ivanova, Jacobsen m.fl i dag, så hun kan bli en skikkelig pain in the ass for noen og enhver i årene fremover.
Ishida har varit med i många år och är ingen nykomling om ni tror detta. Hon är en ypperlig klassisk åkare och ingen skam att förlora mot henne.
Nisse:
Virker som hun har fått en formtopp etter høydeopphold. Dobbeljakten i Lahti kom litt for tett på, men etter dette har Bjørgen vært outstanding – og slik vi kjenner henne på sitt aller beste.
Tror dagens 30km er det beste hun har prestert noensinne. Hun sa selv etterpå at det gikk lett og at hun ikke var i nærheten av melkesyre. Kunne nok gått atskillig fortere på slutten, hvis hun ville.
Ni norrmän är otroliga, ständigt detta hackande på Kowa! Tom när Björgen vinner!
Mikael, det er kowa som kommer med usportslige unnskyldninger. Er du blind?
Det er riktig at Ishida har vært med noen år men det er først i år man kan snakke om en reell trussel, hun gir jo gode løpere juling i sporet som aldri før. Hun har sikkert en fem-seks år igjen på topp før alderen alvorlig begynner å tynge henne…
Ja hon har hittat en ny formtopp helt klart. Och i slutet på en säsong då många börjar tappa lite i form blir det stora utslag. Kowa är nog lite sämre än vad hon varit tidigare men även hon håller en jättebra form och skulle nog gett mer än en match utan Marits höjdläger.
Ishida har varit på pallen i klassiska lopp tidigare. Nu är hon i bra form igen .
Jag är i och för sig blind på höger öga men sre knivskarpt på vänster!
Mikael, jag är svensk, men hackar ändå på Kowa… Lite ödmjukhet hade kanske inte suttit fel. Björgen var starkare rätt och slätt. Intervjun av henne gav svaret på vem som är idrottskvinnan och vem som skyller på utomstående faktorer fast alla andra ser vad som var orsaken att hon förlorade mot Björgen idag.
I år har Ishida jevnt over blitt bedre, hun har to 5.plasser, en 6.plass, en 7.plass, en 8.plass i de tunge harde klassisk løpene. Dessuten er nivået i år høyere da alle de gode Norske jentene har hevet det betraktelig.
Jag har inte sett någon intervju, men läste på NRK att Johaug klagade på dåliga skidor. Så då är väl hon också dålig förlorare…..
mikael”Jag har inte sett någon intervju”
Så hvorfor ikke da bare holde kjeft om du ikke vet hva du snakker om?
Okej Neithiri, ta det litt koslig nu!
För en gångs skull håller jag med Neithiri..
Ida hade en riktigt tung dag. Undrar om det var klokt att starta öht. Hennes form kom och försvann tyvärr och jag tror att det varit bättre att vara hemma och träna.
Undrar i mitt stilla sinne varför inte SVT sände några intervjuer, de var ju på plats!
JonasE ”Varför väljer Steira på 22:a plats göra en liten spurt för två extra wc-poäng??? Förstår inte varför verkligen alla vill åt, kosta vad det kosta vill.”
Din namne Jonas K leverade ju en guldkommentar till det; ”dom är ju liksom programmerade i huvudet att försöka komma först…”
Kommer att sakna Karlssons kommentatorsinhopp om han slutar – han har varit grym i år!
Ferry och Lindström!!! Vilka killar, det är ju helt sjukt.
Skidskyttet var ett lopp det, bara 1/4 av femmilen i distans men spännande 10 gånger längre. Och inte en enda röddräkt i vägen. 4 olika svenska medaljörer, det kan nog inget annat land matcha.
Ishida är född året efter Björgen 1981 och stod på pallen i Trondheims tremil för tre år sedan efter en makalös avslutning. Så ung och lovande vet jag inte. Femma senast på OS också.
JonasE.. Men den viktigste medaljen mangler.
Men kankje Helena kan fikse biffen.;)
Ja, grattis med sølv og bronse, synd for dere at Ferry mangler litt langrennsform, hadde han vært i Vancouver form hadde han vunnet.
Hvordan gikk det med Ted Armgren i dag? ;)
Og Mikael Löfgren kan dere få tilbake!
Vem bryr sig om den gamla militärsporten skidskytte.
När det gäller dagens tävling i Kollen så var det på nytt ett trist lopp men på ett annat sätt . Allt fokus låg på de första tre åkarna Hur kul var det på en skala.
Vid intervallstart hade man fått följa fler åkare med tidsangivelser.
Neithiri, hehe kasta inte sten i glashus nu. Synd för er och tur för oss att de norska herrarna mangler skytteform.
Helt otroligt vilka tidsavstånd det blev idag. Krista som kom in på 30:e och sista poängplats och är ofattbara 9,39 efter Björgen.
Björgen gör nära på ett läskigt bra lopp idag. Jag har nog aldrig sett henne ha ett sådant tryck under hela loppet och det i ett lurigt före och på en otroligt tuff bana. Nej, jag trodde aldrig att Björgen skulle gå ifrån Johaug och Kowalczyk på ett så imponerande sätt idag. Starkt av Johaug att åka ifatt Kowalczyk när hon var så pass sliten tidigt i loppet. På tal om skidor så tyckte jag att Johaug hade sämst skidor av topptrion.
Steira gör på nytt ett bra lopp bakom giganterna. Hon är dock över 2 minuter efter Kowalczyk och Johaug. Enormt stort avstånd.
Den största anledningen till att damerna inte åker lika långt som herrarna lär vara tidsavstånden mellan åkarna. Det blev ett tråkigare lopp än vanligt på damsidan och det mycket tack vare Marits fantastiska insats.
Karolina: Jo men Haag är på 25e plats i totalen och Jönsson på 38e plats så inget konstigt med det…Är det inte likadant på Alpint sidan också?
Cigge: Undra om inte Kowalczyk slo av lite lite grann på farten när hon insåg att hon inte kunde göra nått åt Björgen, fast bara spekulationer men var hos en och kollade loppet och han sa redan under sändnigen att Kowalczyk släpper in Johaug och avgör i spurten…
Andreas P – Troligtvis var det en blandning av att Kowalczyk slog av något på takten samtidigt som Johaug fick vittring när hon började knapra in på Kowalczyk. Johaug såg ut att ha problem med skidorna i större delen av loppet, men något åt Björgen fanns absolut inget att göra idag. Samma sak gäller Kowalczyk, om hon nu hade något sämre skidor, för Björgen var ruskigt vass idag. Jag skulle nästan kunna påstå att det här var Björgens vassaste lopp i karriären, även om hon gjort många imponerande lopp genom åren.
Blir det ingen nationell grupp i Falun?
Jag önskar att det skulle vara lite tätare i toppen på damsidan, nu vet man ju i förväg vilka som hamnar på pallen i många lopp. Blir ju inte precis så intressant om man inte är en hängiven skidfantast som många av oss är.
Vet många som inte är så intresserade som ger fan i att kolla, dom säger att det står ju bara mellan tre åkare o då skiter dom i det.
Klasse, vi hade nationell grupp i Lahtis istället. Har för mig för att vi inte fick ha det vid tourer, vilket VC-avslutningen är (minitour).
OK. Det är tråkigt att inte ha nationell grupp i hemmatävlingar…
Är väl inte helt fel att man har en WC final även i Skidor finna ju i många andra sporter..Södergren har haft hela året på sig att kvalificera sig så tycker inte de finns något att gnälla på där..de som är synd för Sverige är att vi inte får någon egen WC tävling med nationell grupp men de får vi nästa år..
Bjørgen kåret til verdens beste idrettsutøver:
http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.8030307
Solemdal visar det rätta norska ansiktet…
Det er ikke fordi det minitour at det ikke er nasjonell kvote, det er fordi kun de 50 beste(pluss noen gode U23 og cupvinnere) skal konkurrere i verdenscupfinalen, finnene hadde nasjonelle løpere i Kuusamo. Dette hadde vært helt greit om langrenn var organisert som alpint og det var klare definerte grencuper, mens siden det tusen (nesten) forskjellige konkuranseformater i langrenn så risikerer man at det er mye større sjanse for at en som har prestert bra i en gren ikke får være med. Særlig for de klassiske sprinterne kan dette bli veldig urettferdig.
Det er forresten ingen replacements på de 50 om noen blir syke eller står over, så Södergren er ute uansett.
TORA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Norge fuskar sig till ett guld. Grattis!
Benke: det var selvsagt ikke med vilje at Solemdal falt, skuffende lavt nivå på deg i dag.
Benke..Nei, det er Tora Berger som viser det rette norska ansiktet…
Glöm inte att tacka Solemdal ordentligt nu, Tora!
Andreas P, Jönsson klättrade i och med segern i Lahti, före dess låg han löst för att få delta i Stockholm. Så sent ska syndaren vakna el nått…
Vakkert løp av Bjørgen i dag. For Sverige gjør Sofia Bläckur et veldig godt løp. Tok inn mer og mer på de mer meriterte svenskene på siste runden. Ida gikk på tur i dag, stoppet for å se Anna og Sofia gå i mål før hun fortsatte de siste 2,5km!
Vi kunne også se at Johaug hadde noe dårligere ski enn de to andre på den andre runden. Ellers var føret forskjellig fra i går, kaldere og fastere.
Jag tycker bredden på internationell damskidåkning är för dålig. 6:e tjej var mer än 4 minuter efter. Det kan man inte säga är bra. Att vara bland de 10 bästa och vara flera kilometer efter Björgen visar att tjejerna måste träna mer och bättre.
Sten, beror på att det råder generationsskifte på damsidan just nu. Flera topp-åkare som tackade för sig förra säsongen. Unga förmågor på väg upp.
HA HA HA HA Benke Benbrott. Om du virkelig mener det du sier vil jeg påstå at du viser det sanne svenske ansiktet. Avundsjuke.
Rastjapa, håller med om att det svenska glädjeämnet idag var Sofia Bläckur.
Hon borde verkligen åkt sig in i lansdslaget nu och det känns som hon har stor potential att utvecklas ännu mer. Det behövs fler svenskor i topp för att matcha er i framtiden.
Generasjonsskifte, kanskje ja, kanskje også en mellomsesong, men …
Hvor er svenskene?
Hvor er russerne?
Hvor er finnene?
Hvor er…
Hvor er alle andre enn de norske, Kowalczyk og et par andre som slenger seg med innimellom? Antallet løpere som holder toppnivå og i det hele tatt har en sjanse til å vinne er jo rekordlavt.
Jeremiah, jeg skal være enig med deg i at bredden i den absolutte toppen i damelengrenn er for dårlig pr. tiden. Men det holder ikke å skylde på generasjonsskifte er jeg redd.
for – med unntak av Majdic, Follis og Longa så er alle med fra VM i Liberec i 2009, og der var det som kjent betydelig jevnere. Nå skal det sies at ingen av disse som har lagt opp var noen trussel mot de beste på ei tremil, heller.
Forskjellen er at Marit Bjørgen er tilbake der hun var i toppsesongen 2005, pluss enda litt til, samt at Therese Johaug har utviklet seg betydelig.
Problemet er at resten, Anna Haag, Saarinen, Charlotte Kalla, Chevchenko, Steira m.fl. ikke har greid å holde følge med de tre store, som for øvrig ligger på at veldig høyt nivå. Det er beklagelig, men slik er det. Kalla og Co går ikke dårligere enn i de gjorde i 2009, men de tre store går så mye fortere enn toppnivået i 2009!
Håper selvsagt noe av forspranget utlignes neste sesong. Men det håpet jeg på foran denne sesongen også, uten at det skjedde.
http://www.dagbladet.no/2012/03/11/sport/heidi_weng/langrenn/holmenkollen/20636934/ Hun var da bare litt småsyk! ;)
fabulator – Jag håller med, toppnivån är otroligt vass på damsidan, därav är inte bredden särskilt stor bland damerna. Det tråkiga för längdsporten i sig kan möjligtvis vara att topptrion måste bli något sämre samtidigt som åkarna bakom måste höja sig ett par snäpp för att det ska bli jämnt. Så pass överlägsen kapacitet besitter Björgen, Kowalczyk och Johaug idag. I dagsläget är det i princip bara en tidsfråga innan dessa tre går loss från fältet.
Björgen, Kowalczyk och Johaug har utvecklat sig på ett sätt som i alla fall inte jag har upplevt tidigare. Jag tror nämligen inte att alla andra har blivit sämre, utan att topptrion har utvecklat sin skidåkning på en ny nivå.
Det är inte nivån i sig som jag tycker är mest anmärkningsvärd utan att man kan kontrollera sin form som Marit och Kowa. Marit var i gungning i Polen men lyckades hitta toppformen i rätt ögonblick. Dom verkar veta hur man gör och det fungerar varje gång. Vi däremot kan träna mot en formtopp och när den viker så är det färdigt för säsongen. Se på Ida, åkte bäst av alla i Nove mesto och nu sist i Kollen.
Rastjapa;
jeg tror ikke noe særlig på at Johaug hadde noe spesielt dårlige ski (første paret). Saken er at hun er betydelig lettere enn de andre to og taper derfor utfor. Men enda viktigere er at det gikk så fort i teten at hun rett og slett ikke har nok styrke i kroppen klassisk for å holde følge. Det så man jo, hun måtte løpe for livet bak Kowa og Bjørgen.
Cigge;
ja det er litt bekymringsfullt at nr 4 er 3 minutter bak vinneren i dag. Det er for mye. Men jesus hvilken fart dem holdt i teten opp de tøffe stigningene i Kollen, og fremfor alt Marit! Meget imponerende. Mulig hun aldri har gjort et bedre løp. Og jeg som trodde hun begynte å bli for gammel :)
Att Kowalczyk och Björgen kan kontrollera formen är imponerande, men å andra sidan har de varit med länge nu (speciellt Björgen) och känner sina kroppar väl och vet därför vad som funkar och vad som inte gör det.
”for – med unntak av Majdic, Follis og Longa så er alle med fra VM i Liberec i 2009,”
Fabulator, njae några till har nog försvunnit. Kuitunen t ex. Och Smigun, hon var inte med i Liberec men hon var en åkare som kunde hävda sig. Genuin kunde också göra bra lopp. Claudia Nystad, Evi Sachenbacher och Muranen också. Anna Olsson och Lina Andersson är två andra profiler som lagt av.
Jag vill fylla i Jeremiahs lista…
Hvor er svenskene?
Hvor er russerne?
Hvor er finnene?
Hvor er…
Tyskorna?
Italienarna?
Fransyskorna?
Schweiziskorna?
Ukrainskorna?
Estniskorna?
Det är tunt just nu, men det kan ju vända. Släng in lite mer bonussekunder bara, det ökar nog intresset.
Gabriel;
Jeg hadde ikke glemt Kuitonen og Smigun. Men de var sannelig ikke vasse i VM 2009 eller avalutningsvis i sesongen 2010 når dem la skiene på hylla, derfor unnlot jeg å ta dem med. Jeg har ikke glemt Smiguns sølv på 10 km i Vancouver, men etter dette var det slutt.
Fabulator, jag tycker inte det var något fel på Kuitunen i Liberec.4:a på 10km klassiskt och VM-guld i stafett (som till stor del var hennes förtjänst) är bra. Annars var det många skatelopp i det VM:et. Det hade passat henne bättre med en 3-mil i klassiskt t ex. Sen vann hon Tour de Ski 2009.
Jag vet inte vad du menar, Kuitunen var kanske den allra bästa skidåkerskan mellan 2005-2009. Det är klart att hon saknas. Och hela poängen är att det är många profiler, som tidigare kunde vinna lopp eller vara på pallen, och nu består eliten av 3 åkare som är topp tre i varenda lopp.
Sen om det beror på att de Tre har blivit så oerhört mycket bättre än alla andra, eller om det är nivån på de övriga som är för låg, det är svårt att veta. Men jag tror nog att en Kuitunen i gammal god form hade hängt med topptrion idag.
Gabriel, jeg får vel masse kjeft nu, og beskyldt for å være norsk sjåvinist..
– men jeg våger påstanden om at Kuitonen er litt overvurdert i forhold til at Marit Bjørgen var helt vekk i sesongene 2007, 2008 og 2009. I tillegg har Johaug og Kowalczyk kommet til.
Hennes største konkurrenter var Saarinen, Steira, Longa, Follis og Kalla – og dem er jo ikke i nærheten av topptrioen i dag. Italierne har jo dessuten lagt opp, men de var nå med i fjor uten å være noen større trussel i VM og WC. (hvem glemmer når Kalla parkerte Kuitonen i Alpe Cermis?)
Når Bjørgen viste gamle takter i 2010, og det samme med Kowalczyk, så var jo ikke Kuitonen noen større trussel for disse. I Vancouver var hun helt borte, så det nytter i allefall ikke å rope på Kuitonen.
Dette er iallefall min mening, og mange vil vel være uenig. Uansett, jeg håper på litt større bredde i toppen neste sesong, derfor håper jeg fremfor alt på russerne foran OL i Sotchi. Ivanova viste lovende takter i Lahti. Hun kan bli skummel i årene som kommer.
Ja, vad som är hönan eller ägget vad det gäller toppen och ”de andra” är ju ypperligt svårt att svara på och kanske är inte ett av säsongens sista lopp i sugande före en bra måttstock på hur dameliten ser ut…
Fabulator,
2010 så hade Kuitonen redan lagt av mentalt. Hon hade gift sig med en miljonär och gått upp några kilon. Så den säsongen är helt ointressant.
Jag är övertygad om att en Kuitonen i sina glansdagar hade gått med Kowalczyk och Björgen idag. När det handlar om klassikt så är det tveksamt om det någonsin funnits en bättre åkare än Kuitunen. Johaug, Björgen och Kowalczyk ser ut som amatörer jämfört med Kuitunen i klassiskt. Visst, de är starka, men det är inga stora tekniker någon av dem.
Gabriel – Jag är möjligtvis en av få som tror att Kuitunen hade haft svårt att gå med topptrion idag. Så pass hög nivå hävdar jag att topp tre håller rent generellt. Övriga skidåkare du nämner var väldigt duktiga, men är, enligt mig, inte i klass med dagens topp tre. Många av de du nämnde höll ungefär den klass Skofterud har visat upp i vinter. Detta är dock endast min syn på saken och alla tycker vi olika.
Jag vet för övrigt inte om jag sett en dam göra ett vassare lopp på distans än det Marit presterade idag. Urstark insats, minst sagt!
fabulator – Jag håller med dig om att toppnivån hos de tre stora är vassare idag. Inte för att nedvärdera Kallas insats i Tds 2008, men det var trots allt ”bara” Kuitunen av hög klass det året. Kuitunen var dock inte alls lika komplett som dagens topp tre är. Lägg till att Kalla, och många med henne, troligtvis har blivit bättre med åren. Det tycker jag bevisar att topp tre har tagit kliv i sin utveckling som är på en nivå vi sällan, om någonsin, har sett tidigare.
Gabriel,
Jeg holder med deg i at Kuitonen gikk pent i klassisk, men det er det jo forsåvist mange som gjør, selv om det ikke går like fort.
At Kowa og Johaug ikke går så vakkert i klassisk stil er vel rett, men Bjørgen i dag gikk både kraftfullt og vakkert synes jeg. Nå har jeg norske øyne, da :)
Jeg tror ikke Kuitonen hadde matchet tet-trioens fart i dag, ikke engang på sitt aller beste. Min påstand er at nivået i damelangrenn de årene Marit var borte var ganske lavt. F.eks. kan nevnes at Kuitonen til tross for sine åpanbare mangler i fristil og sprint vant TdS to ganger på rad. Tredje året ble hun slått av Kalla så og si på målstreken.
I årets TdS gjorde Marit en veldig god tour, uten noen svake løp, enda ble hun slått av ei ursterk Kowalczyk. Et så høyt nivå har det aldri vært på touren, det tør jeg påstå.
Marit Bjørgen møtte veggen i 2006 før OL i Torina etter flere års overtrening. Hun var utbrent – noe som varte i flere år. T.o.m. i norske mesterskapet i dobbeljakt i 2008 ble hun utklassset av Ingrid F Østberg. Hvor er Østberg i dag?
Her er reultatet på 10km klassisk i Kuusamo, siste løpet i klassisk før Marit møtte veggen reelt og ikke kom tilbake før 3 år etterpå;
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=9172
Cigge: vi er helt enige om at toppnivået i dag er bedre enn noensinne, mens de nest beste ikke har gjort samme kliv fram. Det håper jeg vil skje framfor VM i Val Di Fiemme for sportens skyld.
Gariel
Hva i all verden mener du med at De Tre Store ikke er noen store teknikere? Mener du at de ikke går på ski slik det behager ditt øye? OK , det kan jeg ikke argumentere i mot, men det de viser er stor teknikk i klassisk skiløpning. Den ofte utskjelte ”fula” teknikken til Justyna er en meget god teknikk. Analyser den og se. Vinkelen i ankel er god. Vinkel på kneledd er nesten perfekt, hun står godt over skiene med god tyngde på standfoten. Hun har et godt fall i skuldrene og får brukt armer og ryggmuskler. Frasparket går slett ikke så mye ned i bakken som hus visse andre jenter (eksempel Kalla og Ishida) Teknikk for øyet finner du kanskje hos løpere litt lenger ned på rangstigen. Falla, Nilsson og Jacobsen.
Anledningen till att tre åkare kan dominera så är väll för att om Längdskidor som helhet är en liten udda sport så är damklassen i längdskidor nästan icke existerande borsett från i några få länder. Inte ens i Sverige där skidor är relativt de flesta länder stort så är den typen av skidor som tävlas i WC en speciellt stor företeelse. Räknar man bort alla Vasaloppsmotionärerna så är svensk skidåkning ingen stor företeelse. Av dessa få åkare så är damerna i en kraftig minioritet. Det är väll inte konstigt att det uppstår en situation där vissa åkare kan dominera. Hade skidåkningen haft fotbollens upptagning av ungdomsidrottare så hade nog inte många av dagens damelit (kanske med undantag av de tre) platsat….
Drog mig just till minnes ett annat blogginlägg; ”Dampallen gjuten i sten?”
I början av säsongen såg det alltså lite annorlunda ut… Sedan började sjukdomar formsvackor etc spöka
http://www.skidpepp.se/2011/11/26/dampallen-gjuten-i-sten/
Är det bara Björgen som har tillåtelse att ha mellansäsonger? Är ju nästan en skymf att påstå något sådant. Kuitunen på sitt bästa i klassisk stil var naturligtvis helt i klass med dagens topp, möjligtvis undantaget Björgen på sitt allra bästa. Att jämföra Virpis sista säsonger och ta det som en garant på vilken nivå hon höll är ju bara pinsamt och enögt. Hon började bli äldre och få problem med ryggen.
Vet att detta är en längdsajt, men tror att vi är många härinne som sörjer att både Ekholm och Pärsson ska sluta. Jag sitter med en kännsla av att svenskar/svenskor alltid slutar så tidigt, men det är säkert för att man bryr sig mest när de slutar. Norge har tex Hjelmeset, Aukland, Bjørndalen m fl som tuffar på år efter år. Jag hade även trott att tex Bjørgen skulle vara mamma-ledig denna säsong.
Alexander, jo jag håller med dig. Känns väldigt tråkigt, speciellt med Helena då det känns som att hon har mer att ge men å andra sidan är det förståeligt att det inte går utan motivation. Blir nästan lite provocerande att Ekholm och Neuner lägger av medans exempelvis Björndalen inte har några som helst problem med att hitta motivationen :) sen är det väl tyvärr så att det är lite enklare för männen att skaffa familj och fortfarande fortsätta vara aktiva inom idrotten än vad det är för kvinnor.
Även Sverige har ju gamlingar som Jörgen Brink, Mattias Fredriksson och Patrik Järbyn för att inte glömma Ragnar Skanåker.
Hoppas Fredriksson (ändrar sig) och Brinken fortsätter till nästa säsong!
Lazutina var väl inte heller så dålig på 30 km i klassiskt :)
Någon som vet hur det är med Petter. Kommer han till start?
Petter……?
Aha Northug ja. Han hadde jeg nesten glemt av. Aner ikke om han kommer til start. Står lite om ham i avisene for tiden. Hvem trenger petter når vi har Eldar.
Glöm inte MJS. Med sin utveckling i fristil kan han bli farlig i Falun. För Eldar blir det nog avgörande med slottsprinten. För mycket fristil resten av touren.
Vilka vet vi inte kommer till start? Lukas Bauer kommer inte till start vad jag vet. Någon annan som är skadad? Tänker på Södergrens 54 plats och hans chans att få starta i avslutningen. Teichman kommer få starta iaf och det är ju kul.
Per: Någon skrev att det inte funkar så. Dvs om folk inte kommer till start ersätts de inte med åkare längre ner på total resultatlistan.
Ja det trodde jag med men sen lästa jag detta http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.8031294
Trodde nrk visste vad som gällde men de kan ju också så klart ha fel. Som vanligt så är det alltid kristallklart vad som gäller…
”– I og med at det ikke er noe uttak på grunn av at de 50 beste på verdenscuplisten får gå finalen, så behøver ikke Petter ta noen avgjørelse før tirsdag, sier Northugs medierådgiver Otto Ulseth til NTB.”
Tycker den meningen beskriver väldigt klart att inga ersättare fås ta med. Undrar varför de svamlar på med resten om Pölsa nedan.
Från FIS regelverk:
The top 50 according to the current Overall World Cup Standings 2011-12 before the World Cup Final have the right to start, no replacement will be made. To the final quota belong as well the:
– COC leaders or winners 2011-2012,
– U23 WSC winners 2012