100 meter längdskidor i TV4
Foto Ida Ingemarsdotter
Än är inte säsongen slut! Som vi nämnde för drygt en månad sedan så är det dags för rekordförsök på 100 och 500 meter längdskidor på torsdag. Tävlingen kommer sändas i TV4 Sport där 100-metersloppen går live kl 18:30 och 500-metersloppen visas med lite eftersläpning.
Räkna med jippo!
Startlistan dessa snabba lirare:
Damer | Herrar |
---|---|
Marit Bjørgen Therese Johaug Charlotte Kalla Ida Ingemarsdotter Anna Haag Vibeke Skofterud Kikkan Randall Laurien v d Graff Kristin S Steira Katja Visnar Tatjana Stiffler Astrid U. Jacobsen Heidi Weng Maiken C Falla Stina Nilsson |
Petter Northug jr Tarjei Bø Marcus Hellner Emil Jönsson Teodor Peterson Øystein Pettersen Ola Vigen Hattestad Sondre Turvoll Fossli Eirik Brandsdal Anders Glørsen Ragnar B Andresen Andy Newell Jöri Kindschi Robin Bryntesson Federico Pellegrino |
Varför är inte Johan Edin med, den snabbaste av alla.
Steira? Johaug? Haag? lol?
Synd att inte Tim Tscharnke är med, har för att han är ruskigt startsnabb. Likaså en frisk Falk.
Petukhov kunne dessverre ikke. Ingen lett vei å komme til og fra Murmansk. Matveeva kunne heller ikke finne fornuftig flyavgang hjem og Korosteleva er fortsat ikke frisk.
Steira, Johaug og Haag, Benke. De står i hvert fall hele distansen
Håller med Benbrottet. Vad gör Sterira, Johaug och Haag där? De klarar ju inte ens att ta sig vidare från sprintkval på 1+ km! Nu ska de köra 0,1 km. Pinsamt.
Finns en hel del startsnabba sprinters som man inte valt att bjuda in. Dåligt.
Endelig en SKIKKELIG SPRINT-konkurranse, ser frem til dette.
Tävlingen för dem som gillar twitter och kändisskap.
Är en jippo tävling i Norge så känns rätt självklart ändå att Johaug ska vara med..
Hallo! Sesongen 2011/2012 er over, dette er bare et lite showrenn! Selvfølgelig skal gladjenta og publikumsfavoritt nr 1 – Therese Johaug være med, og resultatet betyr absolut 0. Skjerp dere!
tolsrav: Tull, her settes verdensrekorder på 100 og 500 meter, dette er blodig alvor.
Skärpning? Jag anser väl vad jag vill?
Ja, detta är ett showrenn, men säsongen över? Knappast om man gillar sporten i sig.
SM, NM, FM, Sverigecup, Norefjellrennet, Fjälltopploppet, m.m. återstår.
Og til og med skidpepptips-sesongen 2011/2012 er historie…;)
Benke: Å ikke minst flyktningerloppet!
Helmer..Er du påmeldt?
tolsrav: nei,men jeg skal vel melde meg på snart :-)
Jag tycker detta blir spännande. Det har ju varit 100 meters supersprint i Russian sprint tour tidigare. Har inte Emil Jönsson det inofficiella världsrekordet där?
Ryggsekken ble litt for ”tung” for svenskene under Birkebeinerløpet, men den slipper de på Bislett! ;)
Brynte hade varit farlig om han fått vara med.
Mitt tips foran 100 metern på Bislett, er treningskameraten til Petter Northug – nemlig Magnus Frodahl!
Anna: Jo, Emil Jönsson har gått 100 meter på 12.50
Weng kommet kamma hem allt. Skärp er;)
Jasså är Petter i farten igen. Hur är formen månntro?
Tolsrav: Vi ska tippa SM, Skidpepptipset är inte slut för säsongen.
O_M_K, Brynte står ju med här ovan så antar att han ska åka.
Jørgen..Ja ja, får gjøre et tappert forsøk under SM, på å forbedre en total fiasko-sesong – resultatmessig i Skidpepptipset da! :)
Jørgen: Når kommer poengene fra totalen i mini-tourn inn på resultatlista?
Emils tid kommer ryka så det sjunger. Det var ju superkärvt när han körde. Vem är snabbast i KLASSISK stil då?? ;-)
Marit Bjørgen er jo den som alltid er sist ut fra start på en vanlig sprint. Så hun stiller nok bare opp for sponsorenes skyld.
Jensa, bra fråga. Känns svårt att förutse när det aldrig körts något 100m lopp tidigare, men om man ser till de svenska herrarna så brukar ju både Emil, Brynte och särskilt Teo vara startsnabba, och det kommer nog bli viktigt på en så kort sträcka.
Timo Andre Bakken vant konkurransen over 100m som ble holdt i Otepää i vinter
På klassiskt är väl ändå Kriukov och Hattestad snabbast!? Det är iaf vad jag fått för mig.
Jippotävling naturligtvis, men ska ändå bli lite intressant hur resultaten blir. Borde förresten inte formen spela en lite mindre roll här? Har man snabbhet i musklerna så har man, eller?
Startlistan i morgon.
http://www.sweski.com/saa-har-aaker-dom-i-oslo.5035240-184999.html
Ida och Stina har ju fått en hygglig lottning.
http://www.langd.se/emil-vann-supersprint-i-ryssland.4472428-86318.html
http://www.craft.se/no/nyheter/les-mer/article/emil-joensson-and-justina-kowalczyk-won-gran-pri-sprint-tour.html
Det står så lite på nätet om supersprintarna som varit i Russian sprint tour. Är det någon som vet var jag kan se tider?
Angående startlistan, det handlar väl ändå om att ha den snabbaste tiden, inte att vinna väl?!
Jag trodde det skulle vara individuell start med rekordförsök… Nu kanske världsrekordet slås i en kvartsfinal..?
Oj du har rätt Oskar. Då försvann lite av mitt intresse.
Nja, Bolt brukar ju jogga igenom försöken. De smäller på i finalen.
Jo, men kommer skidåkarna smyga genom försöken? Den som väntar får se.
Vad tror ni då? Kommer man under 10 sekunder? Eller ska vi nöja oss med under 12?
Såg i twitterflödet att Kikkan varit i Årsunda några dagar. Verkar vara rätt bra kompis med Anna och Emil
Även Newell var där. Men vad har det med 100 meter att göra?
Tja, de kanske övar acceleration tillsammans. Det var nog bara en upplysning i förbindelse med att det är ett lopp där de alla fyra deltar. Nu ska vi inte vara trumpna på tråden Oskar ;) Jag börjar tycka att detta är spännande igen. Men jag hade verkligen önskat att det varit individuell start eller två och två för sparringens skull.
såklart det ska vara masstart i dessa typer av extrem sprintar! Det blir mkt roligare att kolla på, t.ex. vem skulle vilja se 100meter u fridrotts vm med individuell start! :O
Jönsson vann 500m efter hård duell med Hattestad.
Hur gick det?Jag har inte TV4 sport.
Jäklarns vad Stina Nilsson går, slog sitt eget rekord!
Stina Nilsson har tagit världsrekord på 100 meter två ggr nu! En chans till i finalen…
Stina! 13:19
Underbart att se Stina Nilsson :)
Frodal, 11:84
Stina Nilsson är ju dunder skön; nya Northug? Har hört rykten om att hon gillar att häng också….
Vad blev egentligen alla Stinas rekord som hon slog gång på gång på gång? Vilken tjej!
Trippelt världsrekord av Stina. Vann finalen avstannande före Visnar och Stiffler. Ida fyra efter 2 bra lottningar.
Magnus ”Vem” Frodal vann herrfinalen, en halv tåspets för Bakken. Brynte hoppskejtade hela vägen till plats 3. Hattestad 4. Brandsdaal snabbast i kvarten men jag tror han bröt trugan i semin och rök där.
Visnar och Jönsson vann 500 meter.
Det var Bakken som vann herrarnas lopp på 11.84.
Såg loppet på Norsk Tv2 och det ingen höjdarsänding precis.
Bakken dömd etta nu på 11.82.
IT’S A NEW WORLD RECOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORD!
Backen var visst snabbast på herrsidan 11:82
Roligare än väntat. Hoppas detta fortsätter varje år och att alla snabba deltar så vi får en ultrasprintmästare
Ojämna starter dock, de får lösa starten, kanske med ngn sort start-(block)-platta för tjuv och exakt tid.
Ultrasprint – kul
JonasE..Se hva jeg skrev.
Innlagt:2012-03-19 22:06
Men han ble nr 2, etter Bakken….
Kul sprint. Det går säkert att pressa tiderna någon sekund om man specialiserar sig på detta. Men dålig starter han sköt för tidigt i flera heat.
Hur gick det för Charlotte, Marit och Anna, den senare ingen sprinter precis
Marit 7-8
Kalla 9-12
Haag 13-16
Tack!
Hittade en kul sak med Frohdal, han gjorde wc-debut i samma lopp som Teodor, Lahtis-sprinten 2009. Efter det har den ene aldrig åkt wc och den andre vunnit sprintcupen.
Ikke overraskende at det er helt andre typer som vinner her kontra vanlig sprint.
Tror ikke Bolt hadde hevdet seg om det skulle vært løpt 4 x 1500 meter i løpet av to timer.
Videre har jo ikke dette noe med langrenn å gjøre. Kortrenn er jo en helt annen idrett.
http://www.tv2.no/sport/?ref=toppmeny
Her er litt stoff fra dagens tevling….
Dagens roligaste var heatet med Steira och Johaug, hehe. Klockrent.
Hehe jag håller med dig Gabriel. Trodde Haag skulle bli lika utklassad som Johaug och Steira men skenet kanske bedrog med tanke på att varken Björgen eller Jacobsen imponerade.
ÅÅÅÅ hvorfor ikke totalisator på Bislett. mine favoritter vant 100m. Stina Nilsson har så fine, rene bevegelser (rørsler?). hun har god rekkevidde (longa ben og armer). Timo eren startrakett. Startspor tre ble en felle på slutten. Det var et hull der som flere løpere tråkket i og mistet alle muligheter.
En sak är klar ingen behövde duscha efter tävlingarna.
Behållningen var Stina Nilsson. Men annars var det väl inget att ha.Lite folk, dålig starter, dålig intervjuare och ett altför splittrat startfält. Sybtes ju på minspel etc att många inte tog det så allvarligt. Står gärna över liknande sändningar i TV.
Vi får hoppas att Stina fortsätter att utvecklas till en duktig allroundåkare som kan utmana i WC-toppen om några år.
http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article3361818.ece
Hun knuste Bjørgen…
Dubbla semi-segrar för Brynte mot Northug igår, han är knäkt nu. Förresten, varför körde inte Tomas Northug, är inte han ännu snabbare?
Svenskarnas bästa sprintinsatser i år, sorterad efter:
1. Final
2. Kval
Damer Kval Final Lopp
INGEMARSDOTTER 2 1 MilanoF
KALLA 21 2 KuusamoK
BRODIN 9 4 DavosF
ERIKSSON 9 9 DusseldorfF
SOEMSKAR 17 9 MilanoF
NILSSON 28 23 DrammenK
HAAG 21 24 TdSK
PAJALA 24 28 MilanoF
FALK 29 29 DusseldorfF
RYDQVIST 35 35 LahtisK
MOHLIN 36 36 SzklarskaPorebaF
OEBERG 38 38 MilanoF
KORSGREN 39 39 DusseldorfF
SETTLIN 47 47 DrammenK
LINDBORG 48 48 KuusamoK
SVENSSON 48 48 LahtisK
LARSEN 53 53 TdSK
WIKEN 59 59 LahtisK
Herrar Kval Final Lopp
JOENSSON 1 1 LahtisK
PETERSON 5 1 RybinskF
MODIN 2 7 KuusamoK
PERSSON 8 9 LahtisK
HELLNER 11 9 TdSK
BRYNTESSON 23 12 LahtisK
EDIN 7 13 LahtisK
HALFVARSSON 18 15 MilanoF
LINDBLAD 27 15 DavosF
ERIKSSON 8 16 OtepääK
NORUM 22 18 LahtisK
RICKARDSSON 35 35 KuusamoK
JONSSON 38 38 TdSK
OLSSON 38 38 KuusamoK
OTTOSSON 43 43 DusseldorfF
NELSON 58 58 TdSK
SOEDERGREN 96 96 KuusamoK
Återkommer med distansloppen.
Sten:
Helt riktig og helt feil. De fleste tok ikke det her alvorlig, det var et showrenn, og ikke mer enn det. Faktisk kunne du fornnemme at Stina Nilsson tok det alvorlig. Jeg stod rett ved starten og praten gikk om alt mulig mellom de andre løperene, mens Stina var konsentrert, undersøkte sporet.
Det var ikke lite folk der! Tribunen var jo helt full. Andre tribuner enn langs 100m var ikke åpnet, men folk gikk over for å ha litt mere plass rundt seg.
Starteren var jo en vits, men hva så i et showrenn. Northug var tidlig ute i en start, og Jønsson var ute fra start over ett sekund før skuddet gikk på 500m, men igjen ,who cares?
Var kan man se det hela? Missade att se det igår och vill se Stina Nilsson i aktion!
Jörgen; ser att det ligger ute på SvT play men det kanske du sett redan.
KnutG: Det visades i TV4 och inte i SVT? Hittar det dock inte varken sig i TV4 eller SVT Play.
Jöregen; Fel av mig det ligger på SvT/sport.En lite snutt med bla Stina.
Rastjapa: Det är ju inte Stinas fel att världseliten väljer att ta lätt på tävlingen. Därmed vann ju bästa kvinna/tjej.
Joel, Det er Stinas fortjeneste at hun vant. Jeg ropte Heia STIINAAA hele kvelden. Jeg liker hennes ”attityd”.
Det ligger kanskje noe klipp under TV2.no
Hittade nu det lilla klippet hos SVT. Fin egoboost för Stina att spöa världseliten!
Sen kan man ju undra vad Johaug, Skoftis, Steira m.fl icke sprinters hade att göra där istället för riktiga sprinters?
”Sen kan man ju undra vad Johaug, Skoftis, Steira m.fl icke sprinters hade att göra där istället för riktiga sprinters?”
Penger for å stille opp selvsagt, det virker som om noen av dere tror dette var et viktig WC-renn og ikke et morsomt show-renn.
Neithiri: Nej men till ett inbjudningslopp i kort-kort sprint borde det bara vara dugliga sprinters som är inbjudna.
Ingen friidrottsarrangör skulle få för sig att bjuda in Haile Gebrselassie till ett morsomt show 100 m-lopp på Bislett mot Bolt & co. Haile skulle också tacka nej även om han fick pengar, han skulle göra bort sig om han ställde upp.
Jeg hadde gjerne sett Gebrselassie løpe mot Bolt på 100m i et showløp, det hadde vært fantastisk moro faktisk? akkurat slik show skal være :)
Det skulle vara roligare att se typ Mo Farah eller Kenenisa Bekele springa mot Bolt på en medellång distans, kanske 800 eller 1500 . Skulle vara intressant…
Jörgen… Johaug och andra affischnamn lockar folk, vilket är nödvändigt för arrangör och sponsorer. Från åkarnas håll handlar det mycket om åtaganden mot sponsorer. Sen tycker dom nog att det är kul också.
Fattar inte att man kan gnälla på att Johaug är inbjuden till jippo tävling hemma i Norge för jippo är ju ändå vad de var..
Världsrekord igår – seger i Scandic cup idag. Men hon torskade kvalet.
http://www.sweski.com/favoritsegrar-i-scandic-cup.5036421-184999.html
Ja, representanter från Guiness rekordbok var där. Stinas rekord lär alltså (bokstavligt talat) presenteras sida vid sida med världens längsta smörgåstårta, världsrekordet i hoppstylta och mannen som haft hicka längst. Så jippotävling var namnet.
Det förringar dock på inget sätt Stinas härliga insats.
Kan nog hålla med om att en del åkare skulle tackat nej enligt mitt sätt att se på det hela.
Kaisa Varis ska tävla ingen är anmäld till finska mästerskapen 30 km på Söndag..
En berättigad fråga är vad Anna Haag hade för uppgift där, att norskorna var där kan man ju förstå.
Anna Haag har väl gjort en del bra sprinttävlingar och är absolut ett affischnamn. Så att ifrågasätta hennes medverkan tyder nog mest på okunskap!
Men vad ni gnäller! Det var en uppvisningstävling. En del var där som stora affischnamn, en del som sambos, en del för att de är snabba.
Jossa, otroligt! Att hon inte ger sig. Den människan har ingen skam i kroppen. Jag sätter 10 spänn på att kommer åka dit en tredje gång.
Finska mästerskapen stafett intressant att Kaisa Mäkäräinen åkte en klassiskt sträcka i stället för fritt..hon var 3a på förstastäcken ca 10 sek efter Ahervo..
Oj, vilka sprinttävlingar har Anna Haag gjort bra ifrån sig. Hon har väl blivit 29 eller 30 eller n´åt? Jag har kanske fel. Informera mig gärna, Gunnar.
Haag var fyra i Rogla
OK, tack, det har jag missat. Men har inte Hanna Brodin bättre placeringar genomgående än Anna Haag?
Jörgen:
”Ingen friidrottsarrangör skulle få för sig att bjuda in Haile Gebrselassie till ett morsomt show 100 m-lopp på Bislett mot Bolt & co.”
Den här tävlingen var ju en ovan distans för alla i världseliten. I friidrott kör man också med jippotävlingar. Ben Johnson sprang ju mot en häst.
Manne:
”Stinas rekord lär alltså (bokstavligt talat) presenteras sida vid sida med världens längsta smörgåstårta, världsrekordet i hoppstylta och mannen som haft hicka längst. Så jippotävling var namnet.”
Ingen ifrågasätter väl att det var ett jippo? Däremot kan jag inte se att Stinas närvaro i Guinness rekordbok skulle göra tävlingen till ett jippi. Hennes rekord presenteras sida vid sida men Carl Lewis, Michael Phelps och Yelena Isinbayeva.
Reglerna för vilka som får delta i jippotävlingar har länge varit oacceptabelt otydliga. FIS måste verkligen ta tag i detta!
Og neste fantastiske showrenn: Petter Northug Invitational i dag på NRK1 kl 17.00, gled dere!
Jag är frågande, får man bara 9 poäng i sprintcupen om man blir 4:a? Haag tävlade inte ens i Rogla, hon var sjuk.
Astrid: det var inte denna säsong Haag kom fyra i Rogla
OK!
Lite trist med lördag utan tävlingar på TV. Synd att de inte kan sända SM femmilen och ett par långlopp så man får varva ner.
Hyfsat bra web-sändningar från Gällivare kan kanske lindra abstinensen.
http://sporteventgellivare.com
Ulf Karlsson förändrar nu vallateamet och ger Larry Poroma en annan roll. Nu blir väl Joel Burman nöjd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5033820&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Resultat i prologen i Gällivare:
D17-18
1 Jonna Sundling 636 IFK Umeå 05:39.9 0.0
2 Isabelle Persson 634 Stockviks SF 05:48.0 8.1
3 Jackline Lockner 635 Graninge-Alliansen 05:48.0 8.1
4 Maja Dahlkvist 631 Domnarvets GOIF 05:54.1 14.2
5 Sofia Henriksson 637 Strömnäs GIF 05:54.8 14.9
D19-20
1 Evelina Settlin 695 Hudiksvalls IF 05:46.8 0.0
2 Maja Falk 690 Ulricehamns IF 05:54.8 8.0
3 Stina Nilsson 696 Malungs IF 05:58.0 11.2
4 Madeleine Thorn 691 Ulricehamns IF 06:00.4 13.6
5 Sara Nordstrand 692 Graninge-Alliansen 06:00.9 14.1
6 Lisa Dahl 694 Offerdals SK 06:04.1 17.3
D21
1 Elin Mohlin 26 Sollefteå SK 05:38.3 0.0
2 Lisa Larsén 31 Sundbybergs IK 05:41.6 3.3
3 Sara Lindborg 37 Östersunds SK 05:44.8 6.5
4 Mia Eriksson 34 Piteå Elit SK 05:44.8 6.5
5 Lina Korsgren 32 Falun Borlänge SK 05:45.3 7.0
6 Sofia Bleckur 36 IFK Mora SK 05:46.3 8.0
7 Linn Sömskar 17 IFK Umeå 05:46.9 8.6
8 Magdalena Pajala 33 Piteå Elit SK 05:46.9 8.6
9 Marika Sundin 19 Sollefteå SK 05:47.0 8.7
10 Helene Söderlund 29 IFK Mora SK 05:49.8 11.5
Intressant att Jonna Sundling som vinner D17-19 skulle ha kommit tvåa i seniorklassen. Dessutom överraskande att Elin Mohlin vinner seniorklassen före mer meriterade åkare.
Livsfarlig med Newell og Bryntsson i samme kvart i dagen jipporenn…
Hanne: den kvartsfinalen gick ju ganska bra och sedan hade Hellner tokflyt i sin kvartsfinalen
Haha, Northug försökte göra en Hellner i sin kvartsfinal men misslyckades och rök ut direkt :)
Kom igjen Hellner, dette kan du ta! :)
Tyckte det var en kul tävling och bra action.
Var visst Hellners sista tävling för säsongen.
Man ska inte tro de blir bättre om Poromaa sluter för så dåligt har de inte varit..i år var de en dag som var dålig för alla åkare de var tds andra etappen..Olssons skidor i hans tre segrar håller högklass..men klart man ska försöka utveckla vallateamet men jag tycker Poromaa ska vara en given del av de..
Hoppas herr Karlsson har full koll på vad han gör..
Alla nya chefer gör förändringar oavsett om det behövs eller inte.
Äntligen!
KnutG: Äntligen på vad?
Som många härinne förstår så är jag ganska nöjd. Jag tror vi behöver förändra upplägget för vallateamet och nu hoppas jag bara att Karlsson ändrar sig och rekryterar Alsgaard som ny förbundskapten han behövs!
Äntligen? Jag anser i alla fall att det är ett ogenomtänkt beslut, ge någon sparken och sedan inte ha något alternativ… Har man hört det förut från diverse chefer?
Blir det en gröngöling som knappt har en aning i vad vallararbetet består i eller någon innifrån? Med tanke på att vi nu har en friidrottargubbe som bas över längdskidlandslaget så vet man ju inte vad man har att vänta. Känns även som ett extremt populistiskt beslut! Och förstår Larry att han inte svarat på Karlssons två alternativ. Finns ju en risk att han avgår helt och söker sig till valfritt annat landslag. Usch.
hoppas inte Karlsson blir som Hans Chrunak
bra ledare i den sport dom är uppvuxen med men när hans chrunak bytte så blev de platt fall..
Burman: vad för stort skulle Alsgaard ändä på? jag är helt säker på att Kallla å Haag skulle ha ingesson som tränare Hellner skulle träna på samma sätt som han gör idag där skulle Alsgaard kunna ändå på noll… men Alsgaard skulle säket vara ett intressant namn att ha med i ledingen men jag tro att han bättre hade passat in i karlssons roll
Jag håller helt med Karolina.
Vad tror ni om Tobias Fredriksson som förbundskapten?
Jossa: Det har du en poäng i men det har väl knappast varit Abrahamsons roll i nuläget heller. Jag tror Alsgaard som allmän teknikutvecklare, feedback givare och pådrivare skulle vara ett bra förbundskaptens val men du har rätt han kanske hade varit ännu bättre och mer passande på Karlssons funktion.
For de som er interessert, 5 minutter intervju med Petter:
http://sport.aftenposten.no/sport/langrenn/article229569.ece
Alltså, Ulf Karlsson lär ju vara tillsatt för att man vill ha en del ändringar och korrigeringar av organisationen.
Jag har väldigt stort förtroende för Alsgaard, men tror det är helt uteslutet att han blir förbundskapten. Han hade ansvaret tillsammans med Braaten och den tiden är förknippad med extremt mycket bråk, även om det nog inte hade mycket med Alsgaard att göra. Nä, inga affischnamn på den posten.
Kaisa Varis blev 15 på finska mästerskapen 30 km ca 6 min efter Kyllönen som vann Kaisa Mäkäräinen var 5 ca 3 min efter..
Ulf Karlsson har nog förankrat sina beslut hos ledningen.
Aalsgard är inget alternativ. Som Manne skriver gick du inte så bra när det begav sig sist
Jossa; inte en dag för tidigt att LP får flytta på sig.
KnutG: Du är säkert vallakunnig, eller så gillar du inte personen, det är inte bra i så fall
Jag tror på Ulf Karlsson. Längdåknihng är en tämligen (mycket) konservativ sport och det finns allt att vinna på en kompetent person med utifrånperspektiv för att komma ifrån dogmatiskt tänkande. Jag tror inte bara det gäller vallning utan även andra aspekter.
Sen hoppas jag som Jossa att Tobias Fredriksson får någon typ av uppdrag inom förbundet, en person med den rika erfarenheten och humorn (humor är förknippat med intelligens) är viktig att ta vara på.
Sofias vinst i dag och andraplats i fredags visar på en nästan kompetent skidåkare stark när det gäller tunga banor
Det viktigaste är väl att det blir bra för de aktiva, att de kan prestera och får känna sig trygga. Vad vi tycker är egentligen inte så viktigt. Ida och några av de manliga åkarna har blivit av med sin tränare, Joakim slutar ju. Charlotte kanske blir av med sin vallare, hon kanske inte tycker det är lika roligt som Joel Burman. Vi får väl hoppas att det blir bra för de aktiva.
Astrid: Om Kalla fokuserar mer på sin teknik i klassiskt under den träningsperiod som kommer så kommer vem som än vallar åt henne under kommande vinter lättare kunna ge henne bra skidor.
Bra Joel du talar väl om det för henne
Astrid; om jag förstått saken rätt så är det chefsskapet han blir av med och det tror jag är positivt eftersom han inte funkat på den posten.Förstår inte vad mina ev vallakunskaper har med den saken att göra.
Kallar ni 100m loppet i norge för ett skidlopp jag bara undrar.
skidfantast>> Ett skidlopp med inslag av jippo. Tycker ändå det är ett skidlopp för jag tror inte andra personer hade lyckats bättre, som Bolt tex.
Astrid: Jag varken jobbar eller umgås med henne däremot tror jag säkert att hennes tränare har koll på den biten annars ser det illa ut inför nästa år.
Joel… Man får hoppas Kalla gör lika stora framsteg som i år. Då ser det ljust ut.
KnutG skrev: ” Astrid; om jag förstått saken rätt så är det chefsskapet han blir av med och det tror jag är positivt eftersom han inte funkat på den posten.Förstår inte vad mina ev vallakunskaper har med den saken att göra.”
Nja, enligt artikeln har han bortkopplats från landslaget dvs fått sparken. Som plåster på såren måste Karlsson nämna att han är en väldigt bra testkallare”
skidfantast:
”Kallar ni 100m loppet i norge för ett skidlopp jag bara undrar.”
Det var ett lopp. Det gick på skidor. ”Skidlopp” är en ganska vanlig beskrivning.
Angående Poromaa har han ju visat i många år att han hör till de allra mest kompetenta vallarna i världen så självklart vill inte Karlsson göra sig av med honom. Tvärtom vill han utnyttja hans fulla kompetens som just vallare vilket ju tydligt framgår i artikeln.
Hur rubriken ”bortkopplad från landslaget” kom till kan nog bara rubriksättaren svara på.
Ja, han har fått sparken, Larry Poroma alltså,det finns inget annat sätt att tolka artikeln.
Öh…
”Vi vill gärna ha kvar Larry, hans kunskaper om vallning är unika, han är en av världens bästa testvallare. Han har fått erbjudande om att vara kvar i organisationen, för att ingå som vallare i teamet och en utvecklingstjänst i det området.”
Hoppsan, den där skicka knappen är lätt att komma åt…
Men, testvallare? Så han testar bara att valla lite hipp som happ? Kalla har i alla fall stort förtroende för honom och framhåller honom i samma ordalag som hon framhöll Ingesson…
Och har det framkommit några klagomål från övriga i vallarteamet över ledarskapet?
” –Vi vill gärna ha kvar Larry, hans kunskaper om vallning är unika, han är en av världens bästa testvallare. Han har fått erbjudande om att vara kvar i organisationen, för att ingå som vallare i teamet och en utvecklingstjänst i det området.”
”Men, testvallare? Så han testar bara att valla lite hipp som happ?”
Du får lyssna på intervjun eller läsa artikeln lite mer noggrant. Karlsson säger att Popromaa ”är en av världens bästa testvallare”. Om det är just ordet ”testvallare” du hakar upp dig på så är det alltså det som Poromaa gjort åt bl.a. Kalla.
Poromaa har nu fått erbjudande om att ”ingå som vallare i teamet”. Jag kan inte se att detta innebär att han inte kan fortsätta valla Kallas skidor.
”Och har det framkommit några klagomål från övriga i vallarteamet över ledarskapet?”
Karlsson säger ju att det inte fungerat fullt ut. Han lär inte gå in mer på detaljerna men vi får väl utgå ifrån att han inte hittar på.
Det är ju en självklarhet att han får mer tid över att faktiskt valla skidor om man slipper vara chef och t.ex. svara på frågor från journalister.
Klart som korvspad att han fått sparken!
När man lyssnar till Karlsson och vad han säger så vore det himla intressant att höra de enskilda vallarnas åsikt i frågan om de saknat en stark chef och ledare? För det är visst där skon klämmer för Karlsson själv. Eller så går han efter principen ”splittra och söndra”.
Nä hittills har inte Herr Karlsson imponerat på mig! Populist hittills och visst till glädje för ett par här inne. För en viss Joel Burman har Poroma fungerat som ett rött skynke…
Bollen ligger hos LP, det återstår att se om han blir kvar.
Frågan är ju om han ens snackat med teamet när han kokat ihop historien om problemet med att en ledare också har kontakt med yrket. Skulle uppskatta det på min arbetsplats, fått ny chef som inte har någon bakgrund inom vården utan är personalvetare, med åsikter om verksamheten som är helt världsfrånvända. Vår förra var sjuksköterska i grunden och hade koll och hoppade gärna in. Då fungerade också verksamheten… Så jag kan inte se problemet, det är inte att ramla mellan stolarna utan att ha reell kompetens!
”Nä hittills har inte Herr Karlsson imponerat på mig! Populist hittills och visst till glädje för ett par här inne.”
Äh, vad är det för snack? Ingen här vet väl vad de egentliga orsakerna är till att Poromaa blir degraderad. Om Karlssons första beslut är att skicka Larry, så finns det nog riktigt goda skäl till det, får man anta. Jag tror knappast att det handlar om att Karlsson är populist. Naivt att tro det.
Men ska man spekulera så var det en intressant sak när Joakim Abrahamsson blev intervjuad av Yvette efter jaktstarten i Falun, och fick frågan om vad han trodde man kunde förbättra i framtiden, så svarade han blixtsnabbt ”materialfrågor och vallning”. Och så talade han om att det var väldigt hårda känslor inom gruppen under VM i Kollen.
Jag kan nog tänka mig att det funnits en del missnöje med Larry inom laget. Man kan inte tolka det på något annat sätt när det första som den nytillsatta landslagschefen gör är att ge honom sparken. Det är en ganska uppseendeväckande gest, milt uttryckt.
Sen vad åkarna säger utåt och till media, det är nog ofta något helt annat än vad de tycker egentligen. Där har Abrahamsson varit bra tror jag, han är ju überdiplomatisk och har fört över det på åkarna. Inga Mattias Fredriksson-fasoner mer och det är nog bra för sammanhållningen.
Apropå diplomati så sa ju Hellner i en intervju med Yvette i Falun att höjdpunkterna den här säsongen var TDS (naturligtvis) samt 3-milen i Davos: ”Jag hade en grymt bra känsla i kroppen, tyvärr så svek ju skidorna då”.
Fast direkt efter loppet sa han att han hade bra skidor och att det inte var skidornas fel. Även om Richardsson sa att Hellner hade kassa skidor.
Så man sa ta det åkarna säger med en nypa salt, helt klart. Men om en åkare går ut och säger att skidorna var dåliga, då får man väl lita på det, eller? Inte som en del ”experter” här inne som hela tiden ska hävda att det handlar om att åkarna har dålig teknik.
Tänk på att det är åkaren som ensam har ansvaret för val av skidor.
Jag har sett flera exempel i år där åkaren har valt fel och ibland mot vallachefens önskan.
Elin..Presis! Oddbjørn Hjelmeseth har gjentatt det ”1000” ganger at han selv valte feil ski under OL-stafetten i 2010. Han har aldri lagt skyld på vallateamet…
Tolsrav: Kan du sluta dra upp isrubben ifrån Vancouver varenda gång det snackas vallning härinne! Det ändrar inte det faktum att vi krossade er i den OS stafetten.
Kaolina: Det är inte Poromaa som varit ett rött skynke för mig utan snarare den bortvallning som våra åkare upplevt ett antal gånger när de bevisligen varit i toppslag och tappat potentiella medaljer/blivit totalt avhängda i tour de ski osv. Eftersom Poromaa är ytterst ansvarig för materialet är det naturligt för mig att hoppa på honom. Visst åkarna själva har ett eget ansvar också men samtidigt kan man väl göra sitt bästa för att övertyga dem om vilka skidor de bör ha på fötterna.
Till er som efterlyser Tobbe Fredriksson i landslaget så tror jag han skulle vara en viktig resurs dock har han varit med om en hel del landslagsincidenter med dålig stämning. Sapporo etc. Så jag är tveksam att han får en sådan förfrågan.
Karolina
”Klart som korvspad att han fått sparken!”
Helt obekribligt hur du kan få det till att han fått sparken när det klart och tydligt står att man erbjuder hon två tjänster. En avtjänsterna har han redan och en är ny.
”Populist hittills och visst till glädje för ett par här inne. För en viss Joel Burman har Poroma fungerat som ett rött skynke…”
Om man tycker att Poromaa är dålig på att valla skidor skall man vara fortsatt missnöjd eftersom han erbjudits ett jobb som just vallare i till det svenska landslaget.
”Nä hittills har inte Herr Karlsson imponerat på mig!”
Du har uppenbarligen haft problem med dåliga chefer och nu tar du ut det över ”Herr Karlsson”.
Elin:
”Tänk på att det är åkaren som ensam har ansvaret för val av skidor.”
Sant! Samtidigt kan en åkare bara välja bland dom skidor som är vallade.
Føler at Sverige og Norge har byttet litt roller nå. For et par år siden satt jeg og rev meg i håret fordi det norske laget alltid hadde en unnskyldning hver gang de gjorde det dårlig, det var alltid skiene, eller sykdom eller en dårlig dag og aldri det at konkurrentene bare var bedre. De siste to sesongene har jeg sett mye av det samme fra Sverige, mens nordmennene endelig har begynt å ta ansvar for egne feil og mangler. Selv Northug var en drøm etter han gikk på en skikkelig smell under touren.
Mulig at det svenske laget kun gjør dette utad for å skjerme sine utøvere, men jeg frykter at de til en viss grad egentlig tror at de er de beste og hver gang de misslykkes så skyldes det tilfeldigheter, og støtteapparatet. For meg er det mystisk at Marcus Hellner er fornøyd med sesongen, etter å ha gått to(!)virkelig gode renn, og selv ikke da var han best i mine øyne. Skulle jeg rangert hans sesong ville jeg gitt ham en toer. Det er jo egentlig greit for meg hvis Hellner går rundt og tror han er best i verden, men for hans utvikling tror jeg det er særdeles dumt. Han må utvikle seg mye taktisk, i lettpartiet, i spurten og i klassisk for å ha noen sjanse til å slå Northug og Cologna på en jevnlig basis…
Hanne, det svenska laget skyller sällan på skidorna, det är på skidpepp det klagas(ibland kanske det är befogat), och det bör ej förväxlas med det svenska skidlandslaget. Under vm i kollen är en av de få gånger laget ens antydde något negativt om skidorna överhuvudtaget och det var garanterat inte för att exempelvis Richardsson, Hellner och Kalla var i
dålig form och därför skyllde på skidorna istället, det vet nog alla.
Apropå något helt annat, är det någon som vet om det hänt Hanna Brodin något?
Sanna,
mitt innlegg er basert på de utalelse de svenske utøverne og lederne har gjort til media og via sine blogger, ikke på den konstante sutringen til Joel… Det er heller ikke basert på klagingen på dårlige ski i VM, noe jeg tror svenskene på, og det irriterer meg litt at du påstår det.
Som sagt så kjenner jeg igjen flere trekk fra som det gamle norske laget i det svenske landslaget, ved å alltid (og over lengre tid) skylde på andre faktorer enn utøvernes egne kvaliteter. Skal man forbedre seg er man nødt til å innse sin egne begrensninger, og det finnes ingens større felle idrettsuøvere kan gå i enn å ikke jobbe med sine svake sider.
Hanne, jag håller helt enkelt inte med dig om att landslaget brukar klaga på skidorna. De enda gångerna under den här säsongen är väl något lopp från tds, som Hellner lyckades bra i ändå trots motgångar så jag tror nog inte han nämnde skidorna för att bara ha något att skylla på. Men sen vet ju inte vi om han kanske valde ”fel” skidor för att han trodde dom skulle gå bättre, eller om det helt enkelt inte fanns några bättre alternativ.
Däremot tycks du glömma alla gånger åkarna hyllat vallarnas insatser, exempelvis Olssons superskidor och Kallas glid i Rybinsk. Haag har i sin blogg skrivit många gånger om hur nöjd hon varit med skidorna även om hon inte varit helt nöjd med sin egen insats.
Sanna, det er jo egentlig det jeg skriver heller, at det svenske laget ”brukar klaga på skidorna” altså. Mitt innlegg er hva de vektlegger, og ikke vektlegger når de svenske utøverne gjør det dårlig(ere enn forventet). Og da synes jeg det er en lang rekke med unnskyldninger og veldig lite eget ansvar for at det gikk som det gikk. Det er nesten aldri, jeg valgte feil ski, eller jeg gikk dårlig taktisk. Jeg bruker Hellner som eksempel for jeg synes han er klart værst, selv ikke når han går en elendig siste etappe på stafetten i Nove Mesto tar han noe selvkritikk, men raser mot de andre for at de også går dumt.
Hva de gjør når de vinner er egentlig ikke relevant, det handler om hvordan man takler motgang. Her tror jeg det svenske laget har MYE å hente, ikke minst fordi de er rollemodeller for alle de unge svenske løperne som lærer at det er helt greit å skylde på alle andre enn seg selv når man ikke vinner.
YES YES YES!!
Så djävla gött, äntligen någon som ser vart problemet är och försöker göra någonting åt det.
Och ni som tycker att allt är guld och gröna skogar och Larry är perfekt. Tittar vi på samma lopp? Koll t ex Rickardsson i VM skiathlonen. Han har 5 sekunder på toppen och efter ren utförskörning så är han 10 sekunder efter en klunga på 30 man där åkare som Freeman och Bajticak hänger med. Dålig form?
Ja, svenskarna har ofta bra (och ibland väldigt bra) skidor i rent kallföre och i rent klisterföre. Det ursäktar inte att de aldrig har bra och ofta usla runt nollan. Särskilt som både VM/OS och tour de ski ofta ligger så att det är stor risk för såndana förhållanden.
SweTor skrev: ” Helt obekribligt hur du kan få det till att han fått sparken när det klart och tydligt står att man erbjuder hon två tjänster. En avtjänsterna har han redan och en är ny.”
Herregud, om man har någon som helst erfarenhet och kompetens i arbetsmarknadsfrågor, så är Karlsson inget val än att erbjuda honom ett annat annat jobb då det inte finns saklig grund för uppsägning i enlighet med Lag (1982:80) om anställningsskydd, § 7. Om inte 7§ räcker för dig så gå till §§ 15-17.
Så att ett av Karlssons två alternativ är en helt ny och konstruerad tjänst har att göra med lagrummet och ingen välgörenhetsgest från hans sida!
Jag menar att de svenska åkarna måste bli bättre på att skylla på materialet. Allt för ofta tar de vallarnas parti och försöker finna felen hos sig själva. Jag menar att skidor också är en självförtroendesport. Då är det viktigt att bygga upp sin egen förmåga. Se på Petter tex. Han skyller gärna på externa faktorer som skidor, snö i spåret, åkare framför osv. Genialt! Det är det som gör att han i huvudet är störst av alla. De svenska åkarna ska alltid i bästa janteanda ta skuld själva. Inte bra!
Sen önskar jag Elofsson som förbundskapten. Varför? Han är lugn och erfaren.
Hanne! Du ser allt med norska ögon. Den som klagat mest över dåliga skidor är väl Petter N. Det var dåliga skidor som ödelade OS. Ett ramaskri i Norge där man flög in vallare från Norge och antydde att Olsson hade förstört Petters skidor.
Det var dåliga skidor Cortina- Toblac i TdS trots att alla såg att Petter var ur form. När Petter glider 30sek fortare än Hellner i Davos på varje varv då är det Hellners dåliga teknik som visar sig. Skärp dig Hanne och var objektiv någon gång. Norge har oftast bäst skidor och har bäst vallateam det är bara att konstatera. Och vi får hoppas att vi också får ett lika bra team med tiden.
Hanne: Min norska är inte den bästa vad ungefär betyder ”ikke på den konstante sutringen til Joel…” är mest nyfiken så jag är inte så brydd om det är ett påhopp på mig.
Hanne, jag förstår din poäng men håller som sagt inte med dig. Att jag tog upp Olsson, Kalla och Haag är för att du reducerar Hellner till hela det svenska landslaget även fast du skriver att du tar upp honom som ett exempel. Södergren och Richardsson är två som inte haft bra säsonger, men jag kan åtminstone inte erinra mig om att de skyllt sina svaga insatser på skidorna, och då undrar jag bara vad du grundar din teori om att det mer eller mindre är hela det svenska landslaget som skyller på skidorna vid motgångar?
Joel Burman, Den konstante sutringen till Joel betyder Joels konstanta gnäll. Men det var kanske inte ordagrann översättning du ville ha utan mer innehållsförklaring.
Jag gillar Hanne och hennes norska perspektiv vill jag i övrigt påpeka. Hun er en av grunnpilarene som gjør Skidpepp interessant å lese.
nisse, Northug klaget ikke på skiene i OL eller i Cortina-Toblach, det var mange andre som gjorde det, men ikke Northug. Han skyldte på seg selv, faktisk er vel Northug blant de løperene i hele sirkuset som oftest innrømmer egne feil og mangler, selvom han jo også har enormt stor tro på de tingene han mener han kan. Og en ting er i hvertfall sikkert, selvom jeg nok har ganske norske briller på, finnes det ingen briller i verden som er sterkere enn dine svenske…
Joel, sutre betyr klaging eller syting (eller å fremheve det negative). Gnäll var tydeligvis det svenske ordet, takk Anna. Det var ikke ment helt bokstavelig Joel, mest som et lite stikk.
Sanna, det med skiene er bare en veldig liten del av mitt poeng, jeg sier ikke at de svenske løperne alltid klager på skiene. Jeg etterlyser et fokus på det løperne selv gjør feil og kan forbedre når alt ikke går som det skal. Hadde de gjort det innimellom, tror jeg de også hadde fått større aksept for de gangene hvor det virkelig er ting utenfor deres kontroll som er årsaken til de dårlige resultatene. De norske trenere og Sundby er prakteksempler på hvordan man ikke skal gjøre det, der var det bare bortforklaring på bortforklaring, men etter en stund og stadig dårligere resultater har de heldigvis sluttet med det, og jammen kom ikke de gode resultatene da også.. Jeg tror ikke det handler om at det er noe galt med de svenske løperne, men at det er en ukultur som landslagsledelsen bør jobbet med å få bort. Jeg ser for øvrig mye av det samme problemet hos de norske sprintherrene, om det gjør det lettere å svelge?
De flesta här blandar ihop åkarens och vallarens ansvar.
Thorrez skriver t.ex. om Richardsson.
Är du säker på att det var vallarnas fel eller valde Daniel fel skidor?
Elin: I Kollen fanns det inga bra skidor att välja på. Det hade Norges VM ledning sett till. En större skandal av en arrangör har sällan skådats. Men då det är i Norge så tiger alla och allt tystas ner. Det Larry kan kritiseras för är att det tog så länge att lösa problemet. Men det ser ut som att Ryssland kommer att ge tillbaka i Sotchi och låt oss hoppas att det drabbar Norge hårt.
nisse; oavsett vad du tycker om Norge är det alltid åkarens val.
Jag har sett mer än tio tävlingar live den här säsongen och skulle kunna nämna många fall där åkaren förbannat sig själv över sitt val av skidor.
@Thorrez
”Det ursäktar inte att de aldrig har bra och ofta usla runt nollan.”
Jag vet att man inte kan missas allt men varför glömmer så många bort dom lopp där det varit svårvallat och det svenska vallateamet lyckats? Minns du tävlingen i Szklarska Poreba (15 km)?
Runt nollan med stora skillnader i remperatur p.g.a höjdskillnaden. Hög luftfiktighet. Klassisk stil. Det kan inte bli mycket svårare och man såg många åkare som stannade för att skrapa bort is under skidorna. Johan Olsson vann krossade alla (utom Cologna) med närmare en minut!
@Karolina
För det första: Hur vet du vilken anställnignsform Poromaa har? Han kanske inte ens är anställd av Svenska Skidförbundet.
För det andra: Vallare är inte någon ”helt ny och konstruerad tjänst”. Det är den tjänst som Poromaa haft under många år. Karlsson ger honom fortsatt förtroende i den rollen.
Vi har väl under Poromaas ledning¨många gånger haft bra valla när de varit runt 0 grader….men visst finns de gånger när de varit mindre bra valla runt 0 grader men de händer alla länder..hittar bara engång i år då alla svenskar mer eller midre haft dåliga skidor de är andra dagen av TDS..
Swetor, om han inte är anställd så kan jag äta upp min eventuella hatt, självfallet är han anställd och är det även utifall han han har en chefstjänst!
http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Landslag/Langdlandslagetsorganisation20112012/
Så den där kommentaren för att tycka att lagrummet inte skulle vara giltig är helt fånig! Och det är nämn någon som har en ”Utvecklingtjänst inom området”, om inte den är konstruerad så säg, självfallet menade jag inte degraderingen! Det var de två alternativen han nu har att förhålla sig till!
@SweTor
Szlarska Poreba är ett intressant undantag, regeln är ju faktiskt annars att med klassisk stil och runt nollan behöver man som svensk inte ha några förväntningar. Det konstiga är att Johan Olsson hade kanonskidor och resten av svenskarna var 2-2½ minut efter. Det där borde ju någon vuxen penetrera, även om Olsson var i bra form så har jag väldigt svårt att tro att det skulle skilja så mycket till övriga svenskar med någorlunda likvärdiga skidor. Om det beror på att åkarna själva väljer fel skidor eller att det bara hade vallats bra till Olsson vet jag inte, men om man kunde få fram superskidor till en åkare måste det gå att få fram bra skidor till de andra.
Jossa: Har du glömt Davos?
nisse: alla hade inte dåliga skidor i Davos Haag var 12a 2.5 sek från plats 9e..är helt på den nivå hon presterat i år..Rickardsson 9 på 30 km fritt vilket är ett riktigt bra resultat..Calle H gör även han en bra 3mil svårt att se att någon av dom skulle varit bortvallade..
Att ständigt trycka ner Norge och skylla på att de har bättre material under fötterna håller inte i längden. Jag vet inte ens om jag tycker att Norge rent generellt har haft bättre material under fötterna än vad Sverige har haft under den här säsongen. Många jämför gärna med Marit och Petter. Världens bästa på att få med sig fart över krön samtidigt som de ofta satsar hårt utför gentemot många andra som ”vilar” i utförsbackarna.
Har Kalla dåliga skidor generaliserar många genom att tycka att hela landslaget har dåliga skidor. Har Björgen dåliga skidor ”syns” det inte lika frekvent eftersom t.ex. Johaug då kan vara med och göra upp om segern.
Eftersom både Kalla och Hellner är betydligt svagare i klassiskt krävs det i princip optimala skidor för deras del, om de ska kunna vara med i den absoluta toppen. Hade Kalla och Hellner varit bättre i klassiskt tror inte jag att det hade diskuterats material i samma utsträckning som nu.
Till sist tänkte jag bara nämna att formen varierar under en säsong. Ibland känns det som att det är materialet som styr form/resultat, enligt vissa, vilket är långt från hela sanningen.
Manfred: var väl andra än Olsson som hade bra skidor Haag å Bleckuer båda dom åker riktigt bra i Polen..att Kalla å Hellner inte riktigt fixar dom förhållandena vet vi..men Hellners skidor var nog inte felet i de loppet hans avslutning i de loppet var rätt bra..sedan är de viktigt att ha bra material i dom förhållandena å då menar jag bra skidpar vilket inte alltid är lätt att hitta..
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10076123
Et ”lett” tips til det svenske valla
teamet! ;)
@Karolina
Att han finns med på Skidförbundets hemsida säger ingenting om hans anställning. Han kanske är kanske frilansande konsult? Du har ingen aning om hur hans avtal med Svenska Skidförbundets ser ut.
jossa: Sluta med ”mer elle mindre dåligt glid” och erkänna att det vid flera tillfällen varit rent uselt.
elin: Så både Rickardsson och Hellner hade egentligen ett par spjut men valde fel? Konstigt i så fall och de redan hade åkt ett lopp på usla skidor (15km där Rickardsson vallandes bort från medlajchans) men ända valde det dålig paret tävlingen efter också…
Har skidåkaren själv inget ansvar alls?
Så här är det: Svenska skidlandslaget får en ny chef. Det första den nya chefen tar sig för på nya jobbet är att avsätta vallachefen. Om åkarna, tränarna och resten av teamet tyckte att vallchefen gjort ett bra jobb så skulle nog en sådan aktion från den nya landslagschefen betraktas som fullständig idioti och ett rejält klavertramp.
Det är bara att inse att åkarna och tränarna är inte nöjda med Larry. Tvärtom så är dom nog rejält missnöjda.
Sen kan ni fortsätta gapa om dålig teknik och att det är åkarens ansvar att välja skidor osv osv.
Tyvärr, Larry har inte hållit måttet. Han har misslyckats för ofta, och nu får han stiga åt sidan.
Skulle vara intressant att se vallachefens arbetsbeskrivning och utifrån denna föra en sakligare diskussion
Astrid; Givetvis har åkaren hela ansvaret.
Jag tycker det är märkligt att det skrivs så mycket om vallning här på Skidpepp men inte ett ord om helgens avslutning av Team Sportia Cup och Scandic Cup.
(Bortsett från min korta kommentar om damjuniorerna.)
KnutG; och åkarens arbetsbeskrivning = ansvar.
Det verkar som några här vill ha en gammal rysk styrning.
Vallaren bestämmer allt.
Åkaren har ingen talan.
Tycker de är för lätt att många gånger bara skylla på skidorna..VM missa vi helt klart på herr dp 15 km å damer 10 km…
Klart mkt lättare valla åt åkare som Björgen Johaug dom har kapacitet att även prestara topp resultat med mindre bra skidor..tittar man på andra norskor så är resultaten rätt upp å ner Steria Weng Astrid J Marthe..
Thorrez: finns inte många lopp utöver dom jag nämner som alla haft dåliga skidor..
En åkare som måste vara nöjd med vallateamet är då Johan Olsson..
Cigge vad menar du med att ständigt trycka ner Norge? Norges damer har väl fått alla hyllningar och all cred dom är värda här på skidpepp, med all rätta. Men sett till hela säsongen så har Norge haft bättre skidor än Svenskarna vid 0 före! är det att trycka ner Norge? Det är väl kritik mot Sverige och inte Norge eller?
Om nu Larry Poromaa säger upp sig och den nya vallachefen inte heller får åkarna till att vinna VM mm eller ha bra skidor. Börjar valladiskussionerna åter?
Jättebra gjort av Johanna Sunding. Apropå allround åkare, så har vi väl inte så många sådana bland seniorerna heller. Kalla är väl den bästa allroundåkaren bland damerna. Ida den bästa i sprint.
Hanne, klart åkarna ska fokusera på sina egna brister för att bli bättre istället för att skylla på andra faktorer. Men jag kan fortfarande inte förstå vilka du menar brukar fokusera på helt andra saker än på sina egna brister. Abrahamsson och Grip brukar mycket sällan, enligt mig, få det till att åkarna skulle prestera bättre t.ex. om ”vi” gjort si eller de yttre förhållandena vore så. Du får självklart ha den här uppfattningen om det svenska längdlandslaget men jag är fortfarande nyfiken och undrar vad du grundar det på och vem/vilka du hört uttala sig undskyllande.
Gabriel:
”Det är bara att inse att åkarna och tränarna är inte nöjda med Larry. Tvärtom så är dom nog rejält missnöjda.”
Snacka om överdrift och egna teorier. Det som hänt är att Karlsson konstaterat att Poromaa har haft för mycket att göra genom att vara både vallachef och vallare. Karlsson menar att man skall ta tillvara på Poromaas kunskaper som vallare på ett bättre sätt genom att låta honom jobba mer med just vallning.
Det är inte konstigare än att man inte har spelande tränare i fotboll på landslagsnivå.
SweTor: Nu är det du som teoriserar eller vet du hur Karlsson tänker?
Vad är mest troligt, att Poromaa flyttas från huvudansvaret pga att:
*Han är en så fantastisk vallare
*Han har underpresterat som huvudansvarig
SweTor, säkert du.
Hade det varit frid och fröjd så hade Larry haft kvar sitt jobb som vallachef. Allt annat är bara skitsnack. Det du beskriver ovan är ett klassiskt exempel på hur man avsätter en person utan att såra personens känslor alltför mycket.
@Thorrez
”SweTor: Nu är det du som teoriserar eller vet du hur Karlsson tänker?”
Det är inte några teorier. Jag återger bara vad Karlsson säger i intervjun med SR!
”Vad är mest troligt…”
Poromaa har haft två arbetsuppgifter och har bara tid att sköta en av dessa – är det så svårt att förstå?
@Gabriel
Det är ju inte frid och fröjd eftersom Poromaa inte hinner med båda uppgifterna! Lyssnar ni in på var Karlsson säger?
Eller så handlar det om en åsikt från Ulf Karlsson om att en chef inte får ha två uppgifter. Att en chef ska sitt på en stol (och inte två) och bara kontrollera att underhuggarna gör sitt jobb, han ska inte överhuvudtaget utöva det. Nej. Min analys handlar om olika teorier om ledarskap. Där Karlsson står för en och någon annan står för en en annan
Som chef har du att vara ansiktet utåt, det är han som fått klä skott vid misslyckanden, även om han inte personligen stått för de samma… Rätt otacksamt. Och då är det hans huvud som får rulla…
Bra insats av Thorn i Gällivare, kanske påväg att lossna riktigt för henne igen! Även om formen/motivationen är väldigt olika för olika åkare i slutet av säsongen
SweTor: Om man inte har tid med sina två arbetsuppgifter så offrar man alltså frivilligt den mest prestigefyllda (och förmodligen bäst betalada) av de och hoppar ner till nivån vem som helst i laget? Troligt?
Varför gick han inte ner frivilligt till bara vallarna tidigare i så fall?
LP har inte ledningens förtroende och sannolikt inte åkarnas heller. Han har haft många år på sig att åtgärda våra svagheter men hela tiden pratat om att vi måste lära oss detta. Åkarna har inte tid och lust att vänta på att vi lär oss detta. Så köp kompetensen vi saknar men behåll det vi är bra på, då får vi ett bra vallateam. Och allt prat om att vissa så kallat bra åkare kan prestera med dåliga skidor är rent skitprat. En gammal skröna som kanske stämde på 60-talet. Du kommer aldrig topp3 med dåliga skidor i WC.
på tjej sidan kan topp 3 lätt ändå oftast vara topp 3 på dåliga skidor dom har ibland jätte avstånd ner.
tittar man på några svårvallade lopp i år kan man misstänka att även norskor haft mindre bra skidor några lopp,,men de syns inte så tydligt för Björgen å Johaug oftast ändå presterar bra..
Sanna, jeg skal se litt på det, og komme med et par eksempler som jeg håper vil forklare hva jeg mener i kveld, har bare ikke helt tid nå…
Og forresten har vel Rickardsson litt av skylden for sine råtne ski i VM, det virket som både Södergren og Olsson hadde helt greie (gode nok til å være med feltet ihvertfall, selvom ingen av dem hadde vist noen superform det året) ski og da blir det for enkelt å bare skylde på at Rickardsson ikke hadde noen bedre å velge mellom… Jeg gjetter på at han ikke har en like god skipark som de to andre, men det kommer gjennom hardt systematisk arbeid for å kartlegge hvilke ski som er gode når og gode resultater slik at man får de beste skiparene fra skifabrikken
Hanne: rätt i DP loppet var de så men på 15 km hade överlag Svenskarna dåliga skidor..enda som på 15 km prestera i nivå med vad han presterat hela säsongen var Södergren..
Södergren var 22 i VM hans övriga lopp på 15/10 km k de året var..
Drammen 43
Davos 28
Otepää 21
Kuusamo 24
Obersdorf 50
Hanne: Ok tack! =)
jossa: Skillnaden mellan nyvallade skidor och skidor som gått 1mil är minst 30sek/mil om det är ren snö enligt Blomman. Skidor som gått 1mil är fortfarande väldigt bra men det ger så stora tidsskillnader. Så när du märker det minsta sämre glid så pratar vi minuter.
Inte ens Björgen har råd att tappa minuter, då är hon inte på pallen. Och jag tror att Kowa vunnit WC totalen med Björgens skidor. Hon har haft bra skidor men ofta nyansen sämre än Marit. Så det har en en enorm betydelse över en säsong att ha ett bra team.
Så många fåtöljexperter…
Nisse..Nei, verdens beste kvinnelig idrettsutøver i 2011, vant WC-cupen 2011{2012 – KUN pågrunn av bedre ski, og ikke pågrunn av at hun er verdens beste langrennsløper..;)
Og hadde ikke Marit Bjørgen blitt syk, rett i forkant av TDS, hadde hun vunnet touren ”Lett” enligt meg!
nisse: jag tror ändå att alla tre topp tjejer kan vara på pallen i massor med lopp med sämre skidor.för ärligt talat nog har även dom tjejerna haft mindra bra skidor i år..Joahug är på pallen allt som oftast ändå tappar hon massor utför..
Vad har den jämförelsen du ger att göra med de hela? jag snackar inte om att någon ska byta skidor mitt i allt…
Jossa: Som vanligt så underskattar du betydelsen av bra skidor. Ingen är topp 3 utan bra skidor. Du såg väl Kowa som tappade 1minut i Falun med lite sämre skidor. Och det var inte så dåliga skidor att jag märkte mycket av vad man såg på TV. Och jag håller fast vid att Björgen inte vunnit utan sitt vallateam. Hon har haft bättre skidor än Kowa sett över säsongen och sagt att hon haft fantastiska skidor i nästan varje lopp. Och varför skall vi misstro Marit?
nisse: jag underskattar inte betydelsen av bra skidor inte de minsta jag vet själv vad bra skidor betyder..sällan ändå topp 3 haft så dåliga skidor som Kowa hade i Falun..å Norge har inte haft bra skidor i varjelopp i år..men Björgen å Johaug är på pallen oftast utan toppskidor..
Elin: det hade varit lättare att kommentera helgens cupavslutningar i Gällivare om det hade funnits ett inlägg om det, nu riskerar det att drunkna i all valladiskussion :)
jossa: Vad grundar du detta på ? Att Marit och Johaug ofta varit på pallen och att Marit oftast hyllat sina skidor talar ju emot vad du skriver. Har aldrig hört Blomman säga att dom har dåliga skidor. Så vad har du för info?
Angående förändringarna av vallaorganisationen: jag håller inte med de konspirationsteorierna som Karolina m fl för fram.
För det första, Larry har ju tidigare sagt att han ville att förbundet skulle satsa på mer resurser på vallateamet och på mer av utvecklingsarbete i vallafrågor. Satsar man mer resurser och det blir fler personer i vallaorganisationen kanske det blir mer ”ohållbart” med att både vara vallare och vallachef.
För det andra, i intervjuerna med Karlsson i Vinterstudion så betonade han att han ville ha individuella samtal med alla åkare och alla i organisationen runt, så jag tror knappast att han bara rusade in och nyckfullt sparkade Larry.
För det tredje, så tror jag detta var vad förbundet ville ha, dvs en erkänt bra ledare som kommer utifrån och kan se med fräscha ögon på organisationen för att spetsa organisationen ännu mer och på så sätt ge åkarna än bättre förutsättningar.
Båda Jonna å Sofia prestera bra lopp uppe i Gällivare…tror både Jonna å Sofia kan bli bra i båda stilarna framöver bra ge dom tid..
Johaug hade inte bra skidor hemma i kollen på 3 milen(efter första skidbytet)..andra norskor har haft midre bra Skidor några lopp så tror även Björgen å Johaug haft midre bra skidor dom loppen även om de inte syns så bra i resultaten..
Vad åkare säger behöver inte alltid vara helt sant om skidorna även om de oftast är sant..
@Thorrez
Alla människor har inte prestige och hög lön som största drivkraft. Dessutom verkar Karlsson tycka att Poropaa är bättre som vallare än som vallachef och då är det ju inte så konstigt att Karlsson vill ha kvar honom som just vallare när han nu är tvungen att välja.
@nisse
”LP har inte ledningens förtroende och sannolikt inte åkarnas heller”
Källa?
@swestam
Äntligen en nykter människa.
tittar man på Sofias tid på jaktstarten i Gällivare så kunde hon ha varit i toppen bland damer 21
Nisse, blir blir du aldri lei av unnskyldninger? Er det ikke astma eller muskler, så er det skiene. Skulle tror Nisse var Kowa + Google Translate.
Det er så mange faktorer som avgjør ens fart på skiene, gliden er bare én av dem. Vekt, arbeide, teknikk (f.eks. trykkfordeling mot skiene og aerodynamikk) er like viktig for farten. I tillegg går løpere som f.eks Bjørgen og Northug med stivere ski. Noe som oftest gir bedre gli, men det krever god teknikk og kraftig fraspark. Kowa derimot prioriterer spikerfeste i motbakkene, noe som kan gå ut over gliden.
At Marit skryter av sine ski er jo positivt for smørerne, men hun får altså akkurat samme smurning (valla) som de andre norske løperne.
”Sympatiske” Kowalczyk berømmer aldri sine ski og smørere, tvert imot er det alltid noe galt med dem når hun ikke lykkes å vinne. I TdS hadde hun gjennomgående best ski og som regel har hun like bra ski som de andre. At hun noen ganger taper i lettere terreng skyldes de faktorer jeg listet opp og også at hun har forsøkt å henge med for lenge istedet for å finne sin egen fart, som f.eks i Holmenkolen eller jaktstarten i Falun.
Synes denne debatten er ganske så pinlig.
fabulator: Är det inte mest pinsamt att alltid till varje pris försvara Norge? Även om du är norrman så måste väl du kunna erkänna att Norge har bättre vallateam än övriga. Och vi som har ögon har ju inte kunnat undgå att se att det har nästan alltid varit fördel för Björgen när vi kunnat jämföra skidor mot Kowa. Men i Norge gäller det att blunda för fakta tydligen.
swestam och skidfantast;
I brist på annat skriv under Juniorer blir Seniorer.
Björgen, Johaug och Kowalczyk har alla haft mindre bra skidor ett flertal tillfällen under säsongens gång och ändå haft mer eller mindre ständiga topplaceringar. På tal om dåliga skidor hade Marthe Kristoffersen det, minst sagt, på den andra etappen av Tds. Björgen hade för övrigt stora problem med fästet i det loppet, men kunde utan större problem bli trea. Många som hade problem, inklusive det svenska landslaget, men Marthe hade absolut störst problem och slutade ändå på en förhållandevis bra placering med tanke på hennes förutsättnigar.
Björgen har sin största styrka utför medan Kowalczyk (dålig teknik) och Johaug (lätt i kroppen) har stora problem på det området. Givetvis kan Björgen skapa lucka på det viset trots jämnbördiga skidor de tre emellan.
Jag tycker inte alls att vi är särskilt långt efter Norge vad gäller vallning. Än mindre om man lägger till förutsättningarna. Det är i ytterst få lopp som större delen av det svenska laget har blivit så kallat bortvallade.
Cigge: Hur vet du detta? Har du frågat dom? Det har väl inte varit många tillfällen då vi kunnat jämföra dessa tre mot övriga. Jag tror att deras mindre bra lopp dvs utanför pallen har berott på sämre skidor. Men att påstå att dom varit på pallen med dåliga skidor tycker jag verkar påhittat. Och Norge är klassen bättre på vallning det är ett faktum.
Nisse, om du faktisk mener at kun vallningen teller for farten i nedkjøringer, så må du også være enig i at Steira og Johaug alltid har dårligere glid enn f.eks. Kowalczyk.
fabulator: Du gör mig besviken. Har jag skrivit detta? Det jag skrivit är att du inte blir topp3 med dåliga skidor. Och om Johaug och Steira glider sämre utför så vore det ännu värre med dåliga skidor. Och glid är inte något du bara har nytta av utför utan du har alltid nytta av bra glid även uppför och på platten. Så håll dig till det jag skriver och inget annat.
Nisse: Det spelar ingen roll vad du säger Nisse. Norrmännen kommer aldrig erkänna det vi alla andra har sett. Björgen har bättre skidor än Kowa! Och det gäller ju framförallt i Fristil och där är det bara glidvalla eller? Och det att Kowa inte rosar sitt vallateam när skidorna funkar stämmer inte.
Kowalczyk åkte dåligt i fritt på slutet kan kanske åxå ha att göra med hennes knä problem hon sa under tsd att de besvärar henne mer i fritt..
Valle: bra skidor i fritt handelar om mkt mer än bara gildvalla..
Jossa: Det kan säkert ligga något i det. Men faktum är att när Ulf Ohlsson vallade Kowas skidor vann hon 15 skithlon samt 30 fritt i vm Liberec samt 10 fritt i Lahtis.
Man kan konstatera att det är svårt att jämföra glid över hela säsonger. Det går lite upp och ner för alla åkare. Det jag stört mig på var dock att alla vi här på skidpepp + säkert några i svenska landslaget visste att Sverige har problem runt 0 grader redan innan kollen-VM och att det ändå inte gjordes så mycket åt problemet. Både i Liberec och Oslo förlorade Sverige ett par medaljer pga detta faktum.
nisse – Om jag har frågat de tre? Nej, givetvis har jag inte gjort det, men enligt mig är det inte så pass stor skillnad som du vill få det till. Jag tror mycket väl att Björgen, Johaug och Kowalczyk kan vara på pallen med mindre bra skidor, med tanke på hur överlägsna de allt som oftast har varit under säsongen. Lägg märke till att jag inte skriver dåliga, utan mindre bra, vilket är en väsentligt skillnad. Jag tror med andra ord inte att de tre har haft bättre skidor än övriga, utan att de helt enkelt har varit världens bästa längdåkare den här säsongen.
Man bör tänka på att Björgen är ett snäpp vassare än Kowalczyk i fristil. Kowalczyk blir väldigt hängande när hon börjar bli trött och kan på så sätt tappa en del i tid. Att det varje gång ska vara på grund av sämre skidor har jag svårt att tro. Samtidigt har Björgen varit som mest stabil i just fristil. I klassiskt har hon blandat topplopp med något sämre lopp.
Av 7 lopp i vinter på 10 km klassiskt har Kowalczyk vunnit de 6 senaste loppen. Det var endast jaktstarten i Kuusamo hon inte gjorde något bra lopp, men då var hon heller inte i form. Kowalczyk har sedan ”bara” vunnit sprintlopp och en prolog under Tds i den fria stilen. Jag tycker det talar sitt tydliga språk var Kowalczyk har sin styrka. Björgen har å sin sida vunnit i princip alla discipliner den här säsongen, förutom just 10km klassiskt.
Det är en väsentlig skillnad på bra och dåliga skidor, men jag tror fortfarande inte att det rent generellt skiljer så fasansfullt mycket mellan toppåkarna summerat efter en hel säsong. Jag hävdar att det allt som oftast skiljer sig från lopp till lopp.
Cigge: Det är precis motsatsen till vad jag tror. Den stora skillnaden mellan ett bra vallateam och ett mindre bra team syns när du ser över en hel säsong. Dom små skillnader som lyfter åkaren en eller annan placering gör stor skillnad i WC totalen. Däremot att bomma ett enskillt lopp gör inte så mycket och det kan faktiskt alla göra t.o.m Norge.
nisse – Då tycker och tror vi helt enkelt olika. Fascinerande sport det här. Synd bara att det läggs minst lika mycket fokus på materialet som på längdåkarna.
http://www.dagbladet.no/2012/03/22/sport/ski/langrenn/petter_northug/marcus_hellner/20806583/
Det var god stemning i stua, da Hellner spurtet på runde 1 uten å få bonuspoeng, sier Northug og gliser..Hr Karlsson første oppgave blir å fortelle Hellner når det er bonuspoeng å hente…;)
Grattis Norge!
http://svt.se/2.21335/1.2755677/norge_vill_se_idrott_i_fri-tv
Och även Finland har någon liknande lista tror jag. Hur tusan ska vi också få det?