Inför Gällivare
Löpsedel från 08. Repris i år?
Först och främst måste jag meddela att jag valt att inte se helgens lopp live. Han måste vara sjuk eller blivit tokig! kanske ni tänker. Men nja, det är bara det där med att mitt stora vinterintresse långfärdsskridskoåkning har en tendens att krocka med världscuploppen eftersom tävlingarna går på helgen då solen är uppe vilket också är då man åker skridskor. Nu till helgen bär det av upp till Jämtland och sjöarna runt Enafors/Åre/Vålådalen.
Istället blir det att titta på sändningarna i efterhand när SVT har fått upp sändningarna på webben, vilket betyder att det inte dyker upp några klatshiga refterat efter tävlingarna utan jag får nog nöja mig med en summering måndag förmiddag då jag är tillbaka i storstaden.
Nog om det, på lördag är det P R E M I Ä R!
Och det märks, redan nu, speciellt i media: Kowalczyk, kvinnan alla har en åsikt om, har fått ett kasst hotellrum eller så är hon snobbig. Ingen vet. Marcus Hellner har fått en oskön pinup-fanclub från gubbig tidning i Norge och till sist: Northug och Hellner i samma studio, för första gången någonsin(?)! Och så vidare…
Förra helgen visade större delen av världseliten upp sig på diverse platser runt om i Norden vilket gav en del indikationer på hur läget är bland våra storstjärnor. Man har även fått en fingervisning om vilka som klivit ett eller flera steg närmare toppen. Dock ska man vara försiktig med förra helgens resultat eftersom många fortfarande var inne i hårda träningsperioder och inte ”släppt upp” formen så som många lär göra till tävlingarna i Gällivare. T ex tror jag att Hellner kommer visa upp en helt annan rapphet än i söndags.
Johan Olsson har indikerat att han känt sig lite sliten sedan förra helgens tävlande, kommer han tillbaka i samma form? Jag tror det. En annan som verkar vara i praktslag redan nu är Cologna som redan tävlat på Hellnerstadion i år, nämligen förra helgen. Då vann han över bland annat Legkov och Chernusov. Dessa två ryssar lär också sälja sig dyra (som det så fint heter) på lördag. Annars vette katten vilka som kan vara med där uppe.
Richie i Gällivare 08
Jo, kanske Daniel Rickardsson som tydligen varit överlägset starkast i landslaget under hela försäsongen. Men som vi vet, han är oftast lite bättre i klassisk stil. Kan bli ännu roligare på söndag för hans del, och för vår!
Allas vår trotjänare Anders Södergren känner sig lite fräschare nu efter några dagars chillande efter helgens sega lopp. Han har tydligen dragits med lite hosta senaste veckorna men nu verkar det vara bra igen. Eller som han säger själv:
”jag tycker det känns bättre nu och har desutom tagit igen mig lite i veckan. Jag lägger alltså förra helgens tävlingar bakom mig och hoppas att benen ska kännas lite vassare på lördag. Kanske är det så att man behöver lite längre startsträcka och fler tävlingar i kroppen när man kommer upp i åren.”
Vad gäller damsidan hoppas jag av hela mitt hjärta att vi får se lite större bredd på topp-tio-placeringarna i år och inte bara Norge, Kalla och Kowalczyk. Tyvärr är det nog precis det vi får se… Men vi håller tummarna för fler nationer, OK?
I denna trio är det endast Duracell som är kvar i cirkusen
Johaug som äntligen hittat hem rent teknisk kommer nog bli en stor utmanare till den totala världscupen i år med tanke på att det är färre sprintar i Touren samtidigt som hon är helt vansinnigt överlägsen på final climb. Och vinner man touren, ja då vinner man ofta totalen. Sen har vi ju ett VM också..
Oh well, nu ska vi ju snacka Gällivare.
Anna Haag ska bli intressant att se. Var förra helgen bara en liten dip på grund av tidigare sjukdom? Vem vet. Hon är i bättre form än någonsin tidigare säger hon själv. Frågan är bara om hon får ut det i spåret? Emma Wikén blir en väldigt intressant start och även Lisa Larsen! Hoppas innerligt på poängplats för dessa två.
Hur är det ställt med åkarna från overseas? Jag tänker framförallt på förra årets stjärnskott Jessica Diggins. Kliver hon ännu ett steg eller blir det ett mellanår? Snart får vi veta.
Nu ska vi prata väder!
För trevligt väder är ju alltid trevligt. Tyvärr verkar det inte bli något trevligt väder alls på lördag. Både YR och SMHI tror det blir dimma, regn eller i bästa fall snöblandat regn. Varken kul för skidåkarna eller publiken på plats, eller för oss i soffan eftersom dimma betyder kassa tv-sändningar. Vi får hoppas att väderdrakarna har fel.
Däremot blir det bättre väder på söndag! Då ska det bli några minusgrader, alltså mer rättvisa förhållanden. Bra.
Banan, hur är den?
Inför årets tävlingar har man gjort en glassig bankarta där man namnsatt och märkt ut olika delar av spåret. T ex Saarinens kurva och Kallas kulle. Glöm inte att spana in filmen som tar oss igenom hela banan!
I en intervju med Northug förra helgen (tror det var på NRK) sa han att det förmodligen kommer bli ett tight lopp med tanke på alla kurvor och korta upp- och nedförslöpor. Vi får se om han har rätt! Nu kör vi!!!
Gediget.
Tyvärr så får vi inte härliga Malmmbergsbacken och Saarinens kurva på staffetten, då man bara kommer åka 2,5km slingan som är lite lättare
Äntligen dags, tror i år blir året då vi alla skall punga ut med 100kr…….
Gick runt slottet här i Sthlm i går och saknade redan slottssprinten.
Varför?
Hoppas på Kalla till helgen.
Om Richie och Johan sätter full sprätt på klassiska sträckorna på stafetten kan Norge få det svårt. Rönning har varit krasslig och Sundby inte visat någon värst vidare form. Synd bara att det endast är 7,5 km per sträcka.
Det blir masspurt på söndag, värre än i 7sjön. Hela klungan samlad fram till sista kilometern. Damloppet blir tvärtom, klungan samlad första kilometern, om ens det.
Ja det bli intressant med den nya korta stafetten. Kanske får vi se några tokkörningar från åkare i form som chansar på att de kan orka hela sträckan på 97% av maxpuls och därmed kan spräcka fältet ändå.
Men sannolikheten för en jätteklungspurt bland herrarna är väl rätt stor… tyvärr.
Undra hur det är med KEK:s minne?
”Jag kommer själv ihåg hur jag från min speakerhytt såg Hellner ligga totalt utslagen i målområdet i lång tid. Presschefen Torbjörn Nordvall fick hjälpa honom in i ett tält och det tog lång tid innan en totalt utpumpad Hellner var på benen igen.
Men så hade han också utklassat hela världseliten, minus Petter Northug som inte deltog.”
Han blandar ihop loppen lite. Det var 2008 han vann och var helt utslagen. 2010 såg han nästan lite småpigg ut vid målgången. Mer pigg än vanligt iallafall.
http://www.sweski.com/saa-gick-det-senast-i-gallivare.5130257-184999.html
Jonas E>> Helt riktigt. Han dansade väl in på en skida senast? Första gången han van däremot var ju sekundstrid med italienarn. :-D
Jag kan inte läsa KEK:s norsksvenska. Det gör ont i ögonen. Varför inte ta hjälp av någon som behärskar språket om man vill driva en professionell hemsida? Annars kan man väl bara ha en vanlig blogg, tänker jag.
”Petter Northug är i höjden” osv.
Jag tycker Öberg skulle ta sig en ordentlig funderare inför herrstafetten. Trenden är att det tycks bli svårare och svårare att spräcka fältet på en stafett, vad det nu kan bero på. I Nove Mesto hade det gått så långt att ingen på de två sista sträckorna utom Hellner ens försökte, trots att ett gäng hade hängt av en stupad Normann på andra sträckan. Eftersom alla vi här vet att Norge vinner om Northug är med i täten när fjärde sträckan börjar så borde nog Södergren, ryssen, italienarn och vad det nu var för gubbar som var med i tätklungan på tredje vetat det också. Ändå var det inte någon av dem som kunde tänka sig att sätta fart, norrmannen på tredje behövde inte ens jobba för att komma ikapp, och redan där var vinnaren korad. Öberg kan likt Hellner muttra och fråga vad fan åkarna håller på med eller också konstaterar han att det är så här det fungerar nu för tiden. Och om man konstaterar det så hoppas man att man har 2 väl fungerande gubbar förutom de 3 självklara och Jönsson. Nelsson och Södergren tar första i var sitt lag, Rickardsson tar andra i förstalaget, Emil tar andra i andralaget. Emil är hare åt Rickardsson så länge han orkar, sen får han göra vad han vill… Om folk är i bra form kan det innebära att betydligt fler får släppa än om Rickardsson skulle dragit själv hela sträckan. Nu till den intressanta psykologiska frågan. Om sverige leder med 20s efter andra sträckan, måste de andra lagen hitta någon dragvillig, annars är vinnaren redan utsedd. Alltså precis som i Nove Mesto, fast tvärtom… Skulle de jaga som hundar eller skulle de tänka att ”jag tänker fan inte köra slut på mig, sverige får vinna så krigar vi om silvret”
Jag var där 2008 och då var inte KEK speaker vad jag minns, utan Per Forsberg. Jag minns det eftersom jag pratade med Forsberg efteråt.
Jag förstår inte riktigt att man kan tippa innan startlistorna är släppta (om nu man inte måsta tippa tidigt för att man är bortrest och inte kan gör det senare):
Jag tror Sverige kommer att köra med Richardsson-Olsson-Hellner-Jönsson, där dom 3 första kommer att köra så mycket det går för att ge Jönsson försprång mot Northug inför sista. Kommer Northug ikapp så kan förhoppningsvis Jönsson vara hyffsat fräsch inför spurten:-)
Tredjesträckan är nyckeln för att vinna en stafett och just idag har vi inga starka kort på den sträckan. Valet står väl mellan Södergren och Halvarsson, tror tyvärr inte på Hellner här och sedan Jönsson på sista. Jönsson skulle behöva en och halv minut (minst) om han skulle kunna stå emot de som kommer bakifrån och jagar.
Jönsson på skate?? Finns ingen som skejtar så oekonomiskt som honom. Men, men de ju bara ~7 km nu så kanske han håller sträckan ut? Tycker Jönsson på första är ett mer naturligt val.
Rickardsson-Olsson-Hellner på tre sista känns givna. Frågan är om Nelson eller Jönsson öppnar. Möjligen att klämma in Calle på tredje är också en möjlighet. Jönsson kommer inte gå sista.
Emil, håller helt med om Jönssons skateteknik – det är ju ett smått under att karln kan vinna skatesprintar. Om han skaffade lite bättre teknik kunde han ju bli snudd på oslagbar i skatesprint.
Det lite märkliga är att jag aldrig hört honom säga att han jobbar på att utveckla den biten.
Ska han gå en stafettsträcka måste det bli på klassikt.
Jag tror rätt säkert att det blir:
1. Jönsson
2. Richardsson
3. Olsson
4. Hellner
om nu inte någon av dem åker katastrofdåligt imorgon.
Uppvärmning på svt.se/sport om 10 minuter. Missa inte!
Stackars Elofsson får inleda ensam och hans ”jag sitter här och håller stången uppe” var ju en höjdare :)
Sen fick vi faktiskt se Kowas rum :o
Nog f..n skulle lag lackat ur om jag hade hennes status och fick en garderob utan fönster att bo i.
Men hon ville ju specifikt bo så nära stadion som möjligt?
Frågan om exempelvis svenska Team 2015 och amerikanska laget bor så mycket bättre än Kowalzcyk. Amerikanskorna verkar i alla fall nöjda med att bo enklare (=ej traditionell hotellstandard): http://jessiediggins.com/?p=2466
Sedan om Kawalzcyk har fått boende av hög FIS-standard och ändå är missnöjd får hon väl betala själv för ett bättre boende.
Och om hon nu är så missnöjd varför uttrycker hon det bara i en polsk kontext. är hon kritisk får hon väl gå ut i internationella medier eller direkt till FIS/arrangören. Verkar vara väldigt mycket kvällstidningsstuk över hennes polska uttalanden.
Anna Haag skriver på Twitter: ”Ligger i sängen på Fjällnäs Slott (yes, I know, lyxigt värre)”
Låter som aningen bättre standard än Kowalczyks garderob.
Ja, en skrubb med säng i. Så såg Kowas rum ut. Förstår att hon känner sig förolämpad.
Svenska landslaget bor på ett slott(!).
Ramaskri, menar du att de inte har några större rum (med fönster) på Björnfällan?
Det är en viss skillnad på det rum som visas på
http://www.dundret.se/bo/hotell-bjornfallan/#content
och de som Kowa fick enligt vad hotellpersonalen visade.
Tycker nog det luktar stor klantighet från arrangörerna här.
Swestam, hon skrev det ju i sin blogg. Det är väl inget konstigt.
Svenskorna bor på ett lyxigt slott. Kowalzcyk bor i en garderob utan fönster. Kom igen nu, det är klart hon har rätt att vara upprörd. Hon är en av sportens största dragplåster.
En fråga;varför ska vi ha det bättre än djuren
Självklart ska Svenskarna bo lyxigast på hemmaplan!
Gabriel:
Om Polen ville ha sina åkare på Fjällnäs Slott så skulle dom låtit bli att boka in sig på Björnfällan.
Efter att ha sett rummet kan vi i alla fall konstatera att Kowa hittar på en hel del (eller att djuren i Polen har det väldigt fint).
Dessutom ljuger hon ju uppenbarligen när hon påstår att andra länder får boende närmare banorna.
När brukar startlistorna komma?
Ramaskri, javisst – det är ju ett strålande sätt att marknadsföra Gällivare internationellt.
Men nu råkar ju Gällivare bara vara en bortglömd gruvhåla – undrar varför?
Vilka ska bo lyxigAST då? Såg du? Någon måste ju göra det.
Tror aldri Sverige stiller med Emil på siste. Han må minimum ha 45 sekunder for å holde Northug bak seg. Han kjører kanskje første etappe.
Men om Kowalzcyk är så kritisk, varför går hon då inte ut i internationell media? Det är samma visa varje gång, alltid i polska media eller på sin polska blogg, aldrig i internationella medier och hon vill sen aldrig svara på frågor om sin kritik i internationell media.
Sedan tycker jag inte hennes rum är så dåligt.
swestam, inte dåligt rum?
Till professionen är jag kringresande statligt anställd med hårda krav på att minimera kostnader. Oftast betalar jag runt 500-800 kr för ett enkelrum i mellanstora svenska städer och har aldrig behövt bo i en sån garderob som Kowa fick…
Jag tror rätt säkert att det blir:
1. Jönsson
2. Richardsson
3. Olsson
4. Hellner
– Hvis ikke Sverige vinner søndagens stafett med dette laget, så blir det ikke lett å vinne i VM.
Det är nog bra att Gällivare får vila ett tag som arrangör av WC-tävlingar…
Varför?
Allan Vallan: jag är också statligt anställ och reser en del. Ibland har jag bort i smårum och tyckt att det varit helt OK. man sover ju ändå mest på rummet.
Men om Polen nu diskrimineras varför har då inte polska skidförbundet i förväg gått ut och krävt en viss rumstandard? Varför har inte polska skidförbundet skickat ut ett pressmeddelande om att de är missnöjda med de rum de blivit tilldelade?
Jag gillar Kowalzcyk jättemycket som skidåkare men tycker hennes polska gnäll bara är larvigt.
Högdjur brukar bo bättre än andra
Startlistor ute nu, vem ersätter Jenny Hansson?
Snabb koll H Söderlund väl
Ramaskri:Jag tycker man gör bort sig när man behandlar en världsstärna på det här viset. Men det är bara vad jag tycker!
jossa: ja Söderlund är inte med, så synd. Öven Lisa Dahl har gått in som reserv (istället för Lindborg?)
Kul med många svenskor i början…kanske kan få massa tv tid om producenten är vaken å dom åker bra
Nej, ingen Stina Nilsson :(
ja även hon var borta såg att Lisa Dahl åker…
Valle:
Men är verkligen alla detaljer glasklara? Jag känner mig iaf inte ett dugg klokare efter diverse artiklar och urfåniga norska TV2-reportage.
Synd att Stina inte kan åka kommer mer chanser ändå….Är hon sjuk? någon som vet…Kanske 3 hårda tävlingar blev för mycket belastning..jag var lite orolig att fel som åkte 3 lopp skulle dra på sig något..
Polskan har fått välja rum. FIS betalar. Hon fick vad hon ville.
Sedan så fattar jag inte varför idioten skall gnälla. Är väl inget problem med det där rummet. Bara en del i hennes offermentalitet och bortförklaring inför imorgon.
Nej Stina är inte sjuk, jag har sett henne träna i Bruksvallarna hela veckan så hon kanske valde att stanna där och träna istället?
Det var bättre förr då kunde man inte sprida vilken skit som helst hur som helst
Regner med at Ek Hagen setter pace i morgen.
Det skal også bli interessant å se hvor lenge Marika Sundin holder unna for jenta som starter bak :-)
Jan, idiot kan du vara själv. Lägg ner den typen av ordval om de aktiva.
Swestam: ”Jag förstår inte riktigt att man kan tippa innan startlistorna är släppta (om nu man inte måsta tippa tidigt för att man är bortrest och inte kan gör det senare)”
Jag sejfar, dvs skulle jag befinna mig på resande fot eller internet inte fungera vid det laget då startlistorna släpps har jag i alla fall ett tips inlagt.
Jan: Tror hon skulle bli mer oroligt om de gick bra än dåligt för henne imorgon…så bortförklaring behöver hon inte till att dåligt resultat..
De som blir mest spännande att följa imorgon kommer vara Lisa Larsen och Emma Wikén, nu när Stina inte åker
Hur många svenskar svenskor kommer ta WC poäng imorgon tror ni…
Damer: Kalla Ida Bleckur Haag Wiken..på gränsen Larsen
Herrar: Olsson Hellner Daniel Calle H på gränsen Nelson å Södergren
Jag tror att Kalla-Haag-Wiken-Ida-Bleckur och Sara L tar poäng!
Mest spännande att se Wiken, kan hon komma topp 15? eller är det att hoppas för mycket?
Gören runt topp 15 känns rimligt för Wiken..
Sålänge Kovalzyck beter sig som en idiot så kallar jag henne idiot.
Seriöst så lägger ingen märke till sådana ord, om inte sådana som du hela tiden skall kommentera dem.
Jossa: topp tio för Wiken om hon kör som i Bruks. ;-)
Bara Kalla, Wikén och Ida som känns säkra imorgon, vad gäller att knipa WC-poäng. Troligen klarar Bleckur av det liksom Larsen (om hon åker som i Bruks). Frågetecken för Haag.
Varför åker inte Stina Nilsson i Gällivare, någon som vet?
Om jag får gissa vilka som tar poäng
Kalla, Wikén, Ida, Haag, Bleckur, Larsen och Lindborg
Hellner, Olsson, Richardsson, Halfvarsson, Nelsson och Södergren
Båda kvoterna fixas sedan i Kuusamo. Genom Brodin&Stina samt Jönsson, Peterson & Eriksson!
Nu börjar det. En riktig VC-intervall. Härligt!
Det som alltid är mest spännande inför varje säsongsöppning är ju hur FIS har förstört LIVE-resultaten inför året. Idag kan man bara se startlistan i 4 parallella listor. Nån som får upp något mer?
http://live.fisski.com/live3194.htm
JonasE: Nej, det ser likadant ut för mig, tyvärr. Värdelöst!
För mig fungerar livetidtagningen
Blomman har inte ens koll på vem Jenny Hansson ersätter..
Dags att låta Blomman gå i pension.
swestam >> Rapportera massor. Vilken webläsare har du?
Ida såg väl lite seg ut ? även Mia
JonasE: safari till mac, Lisa Larsen snabbast av svenskorna så här lång
Det verkar vara Lisa och Ida som de svenskor som åkt fort från början, lite oroande med de andra svenskorna
Ingen norsk succé. Ännu…
Nu har jag istallerat både Croone och Safari. Det hjälpte inte. Men bra av Gräfnings och LArsen
Härligt lopp av Larsen så här långt!!
Kjedelig med snø, og ulike forhold, men hadde jo vært gøy med amerikansk på pallen..
Den här funkar för mig.
http://live.fisski.com/3194/results-pda.htm
Larsen riktigt bra just nu dom andra lite sämre än väntat..Maria G väl bra åxå
Lisa lopp blir ju bara bättre och bättre!
snö fallet måste ju påverka en hel del ändå
Bleckur går bra.
Björgen leder med 8 sekunhder. Spränger hon sig?
2 norskor bland de 13 bästa.
Kalla! Bra öppning men Marit 8 sek snabbare efetr 2,3 km. Grymt! Kul med Lisa Larsen men vad har hänt med Anna Haag?! Mycket snack lite verkstad där…
3, Skoftis också
Kalla 5:a vid varvning, 4 sek efter RAndall
Kalla faller som en sten genom fältet till 5. Måste ha ramlat.
Björgen kommer åka upp en minut på Kowa.
Helt grymt lopp av Larsen :o :o
Coolt oxå med en tjej som snackar klockren 08-dialekt i intervjuer – det är man inte direkt van med.
Någon som får live-tiderna att funka?
http://live.fisski.com/live3194.htm
Kallas utförsteknik är ju helt under isen, hon tokplogar i backen innan 6,9 medan alla andra åker på skärande sladd…
Bara där sumpar hon loppet mot Randall
Sen är det ju ett lyft för damskidåkningen att USA går så bra
”Kalla faller som en sten genom fältet till 5. Måste ha ramlat.”
Niks, hun er for dårlig utfor, Tapte massevis av sekunder på sin ploging. Merkelig at hun ikke har trent på dette da dette jo er en kjent svakhet for henne.
Allan Vallan: inte undra på att Kalla såg feg ut utför blir lätt så efter ett fall…
jätte kul med Lisa Larsen även Bleckur å Ida mycket bra lopp…stabilt av Wiken ändå jätte kul med skräll poäng av Maria G
Grymt kört av Larsen och Graeffning. När det gäller Kalla så är det ju uppenbart var hon tappar… det finns andra aspekter än att köra snabbt uppför!
Tränas det överhuvudtaget på utförsåkning????????
Tycker Lindborg underpresterar som vanligt och tänker inte ens ta upp Haags prestation eftersom Haagkramarna brukar vara snabba till undsättning.
Oj, ingen kan vara mer besviken än Kalla när det går dåligt. Hon måste bli bättre utför!
Dags för lite Lisa Larsen-hype!
Uttern: Jag vet inte, om jag ska vara helt ärlig kändes hon mer uppgiven än förbannad. Har sett henne betydligt mer förbannad tidigare när inte åkformen hållit. Nu känns det oroande i allmänhet med utförsåkningarna och jag tror hon själv känner det extremt mycket mer än tidigare.
Neithiri, håller helt med. Visserligen föll hon men det beror på hennes usla teknik – som hon själv sa.
Det är oxå ett stort underbetyg till de svenska tränarna. Det går givetvis att träna upp teknik utför och om hon inte gör det själv måste tränarna göra något drastiskt.
Mange rare resultater i dag, snøværet får ta skylden. Umulig å lese noe spesielt av dette rennet. Men Bjørgen, Johaug, Randall og Kalla er i bra slag. Kowa som ventet svak i åpningsrennet.
Utan fall hade väl Kalla blivit max tvåa (antagligen trea) om vi ska vara ärliga…
Vid sidan om Björgen, Johaug och Skofterud så var det väl ingen vidare norsk bra dag (vad vi är vana vid).
Allan Vallan: Flera med mig har ju tjatat om det här i flera år!!! Svenska ledarna verkar ha en ideologi där åkarna ska lära sig av upprepade misstag i flera års tid, istället för att lägga fokus på uppenbara svagheter.
Joel: Ja, fast mycket närmare än de ca 40 sek hon varit efter Björgen de senaste åren. Fall i rätt riktning om man får säga så. ;-)
Per: Jo och det lovar väl gott inför kommande flacka världscupbanor.
Sen får man ju inte glömma Kikkan Randall, var sugen på att ha med henne på skidpepp tipset men när jag hörde om stressfrakturen så blev hon ju petad men vilket lopp!!!!
Kul att det syns sång uppenbar skillnad på Johaug’s åkning. Tala om utveckling.
Utförsåkningen är kanske ännu viktigare än uppför, både vad det gäller fart, spara krafter och inte minst att stå på benen. Det snackas ofta om Petter Northugs spurt men faktum är att hans utförsteknik är minst lika vägvinnande då han är extrent duktig på att få med sig fart över krönen som ger skjuts utför och på flacken. Finns lite att jobba för Kalla där, hon kommer aldrig att bli en komplett åkare om hon inte får bukt med sin dåliga utförsåkning.
avståndet för Kalla framåt Björgen Johaug var ändå inte så farligt tycker de känns rätt bra faktiskt för Kalla…sedan att spekulera hur mycket hon tappa på fallet är helt omöjligt…så klart tränar Kalla på de hon är svag på…
Rs: Bra analys… Hellner har ju tyvärr samma tendens som Kalla att gå starkt uppför för att tappa utför.
swestam: Enig. Weng, Steira, Hagen, Kristoffersen og Jacobsen skuffet. Og det har ikke bare med snøværet å gjøre.
Joel. jag menade inte att Kallas brister utför är något nytt precis.
Det märkliga (nya) är att hon inte förbättras.
Sen borde hon ju kunna banan i Gällivare i sömnen och då är det ännu märkligare att hon inte klarar utförskörningarna där.
Kalla repar sig rätt bra efter fallet tappar 8 sek på Björgen på andra varvet å 3 på Johaug..slår Randell med 3 sek
Allan: Jag håller helt med på alla punkter och tycker att ledarna har ett stort ansvar för att det ska läggas fokus på rätt saker.
Klart hon lägger fokus på de kanske bara inte har talang nog för att klara av de riktigt prick fritt…alla kan ju inte åka tekniskt bra uppför eller på platten heller fast dom jobbar mycket med de…
”Vid sidan om Björgen, Johaug och Skofterud så var det väl ingen vidare norsk bra dag (vad vi är vana vid).”
Dom är ju 10 stycken (d.v.s alla åkare) bland dom 30 bästa?!
Kalla verkar riktigt stark i år. Så nära Björgen och Johaug trots fall och adrenalinpåslaget och stressen som följer på det.
Det kan bli bra till VM det här.
Anna Haag, vilken katastrof. Vad är det som händer?
Lisa Larsen på tredjesträckan imorgon?
Bra analys Gabriel:
Anna Haag ja kanske för tidigt spekulera vad som är fel..ska man lite övertränad? sagt att hon kört hårdare än förut kanske inte klarar av de..Davos tycker hon redan förra året seg segare ut…nå för tidigt dra några stora slutsatser..men ser ute bra ut..
Mitt stafettlag
Bleckur Ida Larsen Kalla
Det här kommentarsfältet påminner om den s k expertläktaren på fotbolls- och hockeymatcher…
Er ordentlig bekymret for Anna Haag, hun som har vært så selvsikker, og så blir det dårligere enn noen sinne. Tror hun burde se mer på Johan Olsson og mindre på Kalla, Bjørgen og co.
Johnny: Det är väl ändå det som är det roliga? hahah
Får inte Larsen åka i förstalaget imorgon så är det nått allvarligt fel!
Larsen, Bleckur – kul, kul.
Haag 46 och Britta Norgren 76 – oj, oj
Tack och hej ur landslaget även för Haag snart väl ? Det går sämre och sämre dag för dag.
Ganska svag sändning. Varför bry sig om bilder från 6.9 km när man kan visa start och målbilder och trevliga publikbilder. Startbilder borde alltid brukas med stor urskiljning
SweTor: utifrån hur bra norskorna var förra året med en fantastisk toppbredd så åker väl Weng och Steira svagare och Hagen och Haga inte tar ett kliv framåt
Hanne, helt rätt. Hon borde gå upp helt i skidåkningen och lägga mindre tid på sociala medier och sponsortjafs.
”Ganska svag sändning”
Ja, typisk for intevallstartsrenn, selv ikke i Sverige klarer de å dekke dette skikkelig. Ikke rart masstartsrenn tar over.
En tyska bland de trettio bästa, ingen franska eller italienska, ingen polska vid sidan om Kowalzcyk, ingen schweiziska eller slovenska. Dålig dag för Mellaneuropa. Känns lite som det är USA och Kanada som har tagit över Mellaneuropas roll som utmanare av de klassiska längdnationerna Sverige, Norge, Finland och Ryssland.
Løypen skal være veldig fordel Bjørgen i forhold til Johaug, men snøværet bør gjøre opp for mye. Virker også som Bjørgen har et stykke igjen til toppformen i år, i motsetning til tidligere år. Uansett et stort steg fremover for Johaug,
Ikke så misfornøyd med resten av de norske. Skofterud går godt, de unge vil variere en del, og Jacobsen og Steira viser bedre takter enn for en uke siden. Tror jeg ville satt Weng eller Jacobsen på 3. etappe. De har vist bedre stafettakter enn Ek Hagen, og det er viktigere å kjøre inn et godt stafettlag enn å absolutt stille med det beste laget. Norge bør vinne greit i morgen uansett.
Förstår att Anna Haag var tvungen att förnya och ändra sitt eget träningsupplägg, men att vara sin egen tränare, njaaa. Kanske behövdes att bryta med Ingesson men hon kanske behöver någon ny utomstående som inte ser på det lika ”naivt” och positivt som hon givetvis själv gör. Det går ju att komma tillbaka, bara att se på Björgen, men det krävs nog att precis som Björgen vrida och vända på varje sten. Nu har ju säsongen bara börjat men det ser ju inte så bra ut.
Blomman hade ingen riktigt bra dag heller…han tyckte både kalla å björgen kom tidigt till 6.3 dålig koll på klockan..sedan fanns de bra med tid att ha koll på Bleckurs mål tid åxå tjejen gjorde ju ett riktigt bra lopp..
Tror stafettlaget blir Ingemarsdotter – Wiken – Larsen – Kalla.
swestam:
Alla norskor gör ju inte sitt bästa lopp någonsin men med platserna 1, 2, 6, 8, 11, 17, 23, 25, 28, 29 visar man sin fortsatta dominans.
Moro å se Randall på pallen!
Ubersnuber,
Ja, veldig stas med Randall (og Brooks)!
Säga vad man vill om Norska damerna degör en helt ok insats! Dock skönt att slippa 8 norskor på top-10!
Det er ikke greit at Alsgaard heier på Hellner fremfor Northug.
Gillar inte när man åker 3 varv på 15 km loppen,,kan bli rörigt å många som kan lifta..2&7.5km att föredra tycker jag
Alsgaard är en sympatisk man.
Nästan skönt att Kalla blev fyra. Känns som det blivit en förbannelse att hon alltid ska vara topp 3. VM 2007 är senast hon missade, då var hon femma. Och junior.
LIVE för herrloppet:
http://live.fisski.com/3195/results-pda.htm
swestam: Ek Hagen kommer åtta i ett fristilslopp på 10 km, vilket är bra mycket bättre än vad hon visat tidigare. Lägg dessutom till att hon är vassare i klassiskt. Den norska utöver de två självklara som gjorde ett bra lopp idag. Skofterud, som dock alltid är duktig under säsongsinledningen, gör också ett bra lopp.
Tuppkammen på Kalla måste växa när hon ser hur nära hon är trots att hon sinkades av ett fall.
Har det amerikanska laget toppat formen för tidigT? Jag tror det .och jag brukar ha rätt
Jag är positivt överraskad. Trodde att Norge hade tagit ett jättekliv och att WC skulle bli totalt ointressant. Kalla mindre än 30sek efter trots fall och dålig utförsåkning ger hopp om framtiden. Randall är en frisk fläkt som WC behöver. Hoppas hon fortsätter att åka bra.
KnutG: Självklart, samtidigt måste det vara frustrerande att känna att hon är så chanslös utför (låter hårt men är tyvärr så).
Veldig flott 10km for damer. Gledelig nok virker det som det er litt jevnere i år, men vi får vente en stund med å konkludere.
Johaug bekrefter sin fremgang, USA overrasker positivt og det samme med skidpeppfavoritt Lisa Larsen(!!)
USA kan faktisk kjempe om en 2. plass i morgendagens stafett, skjønt litt fordel hadde nok tidlig startende i forhold til glid i snøen.
Kalla var god, men dette er hennes favorittdistanse. Spørsmålet er om hun har gjort noen kliv på de øvrige distansene og fremfor alt i klassisk.
Jag är inte alls särskilt imponerad över Kallas lopp. Det här är en bana som Kalla ska kunna utan och innan samtidigt som hon själv gärna vill göra bra ifrån sig på hemmaplan. Banan i sig är relativt lätt och som passar Björgen väldigt bra, men Johaug desto sämre.
Från att ha varit en segerkandidat på 10 km fritt med individuell start de senaste åren tror jag numera att vi får vara nöjda om Kalla tar medalj på VM i sin paradgren.
”Har det amerikanska laget toppat formen för tidigT?”
Det är väl egentligen bara Brooks som överaskar på riktigt?
Johansson leder vid 5 km, sekunden före NM-tvåan.
Cigge, frågan är väl om du någonsin imponerats av några andra än norskorna? ;)
Cigge: hur fick du henne till mer segerkandidat för loppet än efterloppet? förra året utan fall var hon 27 sek efter dagen lopp borde väl varit ett fall framåt var 27 sek efter idag
Nelson leder vid 1.9
Perl gör sitt bästa lopp på länge. Och Martin Johansson håller bra.
Dålig start av Löken, 22:a plats
FOurcade leder, fin rygg för David Hofer
RIchie 36:a
Haag öppning av Richie….
Vid milen leder Perl, bara 5 sek före Johansson som plockar. Jättebra lopp!
Nelson tappar mer och mer
Löken 9 vid 5 km. Bättre
Fan ni liveuppdaterar ju väsentligt bättre än Blomman och Hård…
Fast det är ju lättare att kolla live-resultaten själv istället för att folk skriver här:
http://live.fisski.com/3195/results-pda.htm
orkar inte
Firma Fourcade/Hofer går bra. Leder klart vid 5/10 km
Ingen bra svenskdag, ska man vara orolig för Hllner och Olsson
Svenska landslagsåkarna tappar mycket utför från 7 till 10. Omvänd trend för t ex Martin Johansson.
Hofer ställer av Fourcade. Jättelopp av italienaren.
hur fan kan producenten missa Nelson vid sista mellan tiden..
Hyfsad körning av Northug!
Olsson vinner inte
Hellner 4 efter Sundby vid 5 km. Polotranin gör ett storlopp, som Richie för 2 år sedan.
Northug har vaknat, direkt efter Hellner vid 5km
CHernousov var 85 i 7sjön, lite bättre idag.
Johansson 15:e i mål, det blir nog poäng. Richie 8.
Dålig reklam för intervallstart Vilken röra när åkarna kör samma slinga
KnutG: Känns ju nästan medvetet med tanke på att FIS vill bli av med intervallstart helt och hållet.
Helnner vid milen: 10 efter MJS
fattar inte Blomman att när man spurtar på slutet åker man nästan alltid ifrån den som har ett varv kvar när man ännu legat bakom ett bra tag..
Å Sundby liftar med Legkov undra vad Legkov fått för hjälp av sundby så här långt? mer än stressen att ha honom bakom
Hittar inte Södergren i mållistan, brutit? Eller ser nån han?
Den stora frågan: är Sundby dopad?? he he
Är på jobbet och kan bara kasta ett öga då och då, min kollega fattar ingenting (”vem leder egentligen?”). Ja, ingen vidare bra bana för intervallstart…
Northug vid milen 6:a, 25 efter sundby, 15 efter Hellner. Han viner inte
Håller med om vad många här redan skrivit om Kallas utförsåkning, den måste bli bättre och hon stå på benen. Hade det inte varit för fallet hade hon blivit trea, trots plogningen utför.
Jättekul att det gick så bra för Larsen, nu får hon säkert åka tredjesträckan imorgon i stafetten!
Oväntat att Gräfnings skulle ta WC-poäng men kul det med.
Haags resultat är deprimerande. Hon lär petas från förstalaget imorgon.
Randalls första pallplats i distans och Brooks blev femma. Stephen var med bra men ramlade. Diggins var också bra med vid första tidskontrollen (5:a) men sen plötsligt 22:a vid 5 km. Verkar vara fall där med? De blir hur som helst inte lätta att tas med imorgon för svenskorna.
Trist för Olsson
ska vi klaga lite på produktionen?
12.3, Helnner tvåa, 9.6 efter. Går det???
Legkov är hotet mot pallen.
Tyvärr är väl produktionen som den brukar vara vid intervallstart nuförtiden.
Sundby är ju grym – kul att någon annan bagge än Petter kör fort
Legkov 15 efter Helnner. Pallen är klar. Grattis Norge.
Heller riktigt bra förlorar mot två åkare som fick gott om draghjälp underloppet…
Johansson/Nelson 23/24 just nu, blir det poäng?
Poltaranin grym i fristil helt plötsligt… lär ju tok sopa hem alla klassiska lopp i vinter.
Jossa, fellesstart er mer rettferdig mener du?
Som sagt, får gratulera Sundby för ryggen på Legkov.
När ska skidåkningen ta tag i hängåkning på olika varv? Ska det i alla fall inte vara rättvisst på intervallstart kan vi väl lika gärna bara köra massarter…
Sämst idag, Glavve. 66:a
Det er nok mange seige kropper i løypa idag, men uansett, SUNDBY i skøyting – den så jeg ikke komme!
Tor: nej de sa jag aldrig att de var..skrev tidigare att när man åker individuell start bör man inte åka på 15 km en varv bana på 3 varv..bättre med två varv på 7.5 km
Äh, Sundby gjorde ett bra lopp, bara att gratulera. Kul att herrloppen är såpass öppna som dom är. Otippad pall, förutom Hellner. Kan bli en spännande säsong.
Får verkligen ge cred till Johnsrud-Sundby och Poltaranin sjukt bra kört…. tror dock inte Martin drog många meter.
3 Nordmenn blandt de 7 beste! Fantastisk!
Åh, noen av dere svensker klager på ALT så lenge de ikke vinner. Det er enten ski, rygger eller løpsformat det er noe galt med.
Flaks med rygger har vært en del av langrenn siden de begynte med intervall, har dere problemer med det, da liker dere ikke langrenn. I følge Olsson, skjedde det samme med ham i fjor,lite klaging da.
Morsomt at skidpepphatobjekt Sundby snyter dere for en seier, det har han fortjent etter all dritten han har fått. Viser også at Cologna og Pettersson(fra expressen) tar feil. Norge har flere enn en som kan vinne.
Grattis Sundby!
Sundby och Poltaranin är dagen stora överraskningar. Två åkare som bägge är betydligt bättre i klassiskt. Vad ska man dra för slutsatser av detta? Tja, det är nog alldeles för tidigt att säga. Tycker det är kul med dessa två på pallen, grattis! Och grattis även till Hellner. En tredjeplats är ändå grymt bra. I övrigt så måste man säga att svenskarna var en besvikelse. Visst, Kalla och Richie föll men de presterade inte som förväntat ändå. Johan Olsson gick det otroligt trögt för och Södergren gör en Haag. Hm, blir tuffa stafetter imorgon, i alla fall på herrsidan.
Tråkigt att osympatiska Sundby vinner, hade glatt mig åt vilken annan norrman som helst som vunnit. OK av Hellner.
Norsk lag i morgen:
1.Sundby, 2.Rønning, 3.Røthe og 4.Northug.
Hanne: Ja, norge har nu två åkare som kan vinna så länge som de för gå minst hälfen av loppet i rygg på en annan åkare ;).
(Räknar inte Rönning, han kan vinna utan rygg).
Citat från twitter (Petra Thoren): ”En mycket sur Johan Olsson ville bara hem och duscha. Valde fel skidor, var ej i form.”
Olsson bortvallad alltså… varmföre idag?
Hanne, håller med dig. Sundby är ju bra så det är ju inte helt oväntat att han är på pallen men en klar överraskning att han går och vinner. Men att klaga på att han fick draghjälp tycker jag känns fånigt, det var säkert fler som fick det. Sen att det är ett problem att en del kan dra nytta av det håller jag med om och det är något som fis bör jobba med.
Förövrigt tror jag att Hellner ligger där han ska, även Kalla. En del positiva överraskningar, främst på damsidan men inte så många på herrsidan.
Hanne:”Flaks med rygger har vært en del av langrenn siden de begynte med intervall, har dere problemer med det, da liker dere ikke langrenn. I følge Olsson, skjedde det samme med ham i fjor,lite klaging da.”
Hehe, det er så typisk svensker, nå er det plutselig feil med intervallstart også, rygger kan jo utnyttes ;)
”Hanne: Ja, norge har nu två åkare som kan vinna så länge som de för gå minst hälfen av loppet i rygg på en annan åkare ;).”
Maken til sutring. Alltid er det noe, rygg, glid, form/ikke form.
Ett tillägg. Hanne, Neithiri och fabulator, får jag be er om att sluta generalisera och ta åsikter härifrån och applicera dom på alla svenskar. Tack på förhand!
”Åh, noen av dere svensker klager på ALT så lenge de ikke vinner. Det er enten ski, rygger eller løpsformat det er noe galt med.
Flaks med rygger har vært en del av langrenn siden de begynte med intervall, har dere problemer med det, da liker dere ikke langrenn. I følge Olsson, skjedde det samme med ham i fjor,lite klaging da.
Morsomt at skidpepphatobjekt Sundby snyter dere for en seier, det har han fortjent etter all dritten han har fått. Viser også at Cologna og Pettersson(fra expressen) tar feil. Norge har flere enn en som kan vinne.”
@Hanne
Å så sint! ^_^
Chillax! Dårlige tapere finner du overalt.
Hehe, godt å se at den gamle knivingen mellom svensker og nordmenn ikke er glemt :-)
Sanna: Haha, du har en poäng där faktiskt. Jag blir sällan imponerad av Kalla med tanke på vilken potential hon har i grund och botten. Jag har sagt det tidigare, men det känns inte som att Kalla tränar lika mycket som t.ex. Johaug på sina svagheter. Gör hon det och resultatet är det här, då har hon kanske inte har möjlighet att bli så komplett som jag länge, länge haft en känsla av.
Sanna,
min kommentar var rettet mot dem som alltid klager, ikke dem som ikke skylder på allting når det ikke går veien:)
De fleste greier å glede seg over gode prestasjoner :)
Kul med Sundby, verkar inte vara osympatisk utan en sympatisk gutt, grattis.
Hellner bra, men Olsson WTF!? Försvann tekniken helt eller ? Att form kan evaporera så på en vecka.
Cologna slog banrekord för en vecka sen och åkte som en snigel nu. Märkliga resultat idag som säkert säger noll om den fortsatta säsongen
Sanna: Jepp, var en generalisering, beklager det.
Kalla i vinterstudion: ”inget jag grottar ner mig i”, ”dagens fall var en tillfällighet”
Härligt!!! Känns grymt förtroendeingivande… Elofsson som är FIS pamp kanske kan tvinga FIS att ha flacka banor på intervall loppen och fjärde sträckorna i stafetten!
bartenhallen: så Sundbys hyllande av Armstrong efter att Armstrong blivit fälld doping är ett sympatiskt uttalande? Inte i min bok i alla fall.
Sudby om Armstrong ? Kände jag inte till
Grattis Sundby! Snyggt kört. Ryggar är en del av sporten. Blir ju så tidigt på säsongen när löpare är felseedade. Tycker ändå att det är bättre nu med inlagda blåbär mellan toppåkarna, man kan inte hänga på samma sätt. Sundby åkte starkt, poltaranin med. Hellner gör det bra, tror inte han är i form än, och fick göra hela loppet själv. Besvikelse av övriga svenskar.
bartenhallen:
Sundby om Lance Armstrong:
”For meg vil Lance alltid være en stor helt. Han er jo den beste av de som, hvis han var dopet, dopet seg på den tiden”
”Han er en fantastisk idrettsutøver og en fantastisk mann”
”Jeg synes man bør stoppe den heksejakten etter ham”
Joel Burman, förstår din poäng men varför ska hon gräva ner sig i det? Jag tycker att det är lite överdrivet att hon ramlar hela tiden, dålig utförsteknik köper jag. Men är det ens någon som kommer ihåg när hon ramlade sist(förutom sprinten i Bruksvallarna)? Aldrig någon som klagar på åkare som inte är bra uppför eller på flacken. Kalla är feg i sin utförskörning och det är något hon måste jobba på, vilket hon kanske också gör? Richardsson ramlade också ordentligt, så kanske var det föret som ställde till det en del. Det var inte VM idag, utan premiären i vc, så är det någon gång det inte gör så mycket att ramla är det väl nu.
Hadde ikke anledning til å se løpene i dag..Men resultatavla viser at de to Tour de Ski- vinnerne de seneste årene er langt bak. Da vet vi allerede nå, hvem, som blir tourvinnere i år igjenn, dessverre!
Dessutom sa Kalla direkt efter loppet att hon var sjukt besviken på sig själv.
Hehe, litt frustrert er jeg vel, men ikke veldig sinna ;)
Satser på at utblåsningen fører til en kortvarig stopp i klagingen på den ekstremt urettferdige sporten langrenn. Hvor alle de slemme norske langrennstoppene tilpasser reglene slik at det alltid er urettferdig for svenskene. Det pleier å hjelpe litt…
Og Sanna jeg prøvde å understreke at jeg mente noen,mener det gjerne igjen.
Herrloppet blev besvikelse för svenskarna. Visst Hellner gör det bra. Richardsson kör stabilt med tanke på fall. Men bara fyra som tar VC-poäng på hemmaplan känns för svagt. Hade väntat mycket mer av både Olsson och Halfvarsson. Södergren imponerar inte heller och inga av de andra tog chansen.
Joel Burman; kan bli en fobi om man fokuserar för mycket på negativa upplevelser.Rätt åtgärd är att utmana svårigheten.
Noen kurver med løpsutvikling her om noen er interessert:
http://worldofxc.com/blog/2012/11/24/gallivare-race-development-graphical-analysis/
Avslutningen til Poltoranin ser voldsom ut i forhold til Hellner og de andre her samtidig som Poltoranin taper veldig mye fra 11.9 til 12.3 km. Jeg har ikke fått sjekket løypeprofilen, men er det opp eller ned Poltoranin er sterk her? Opp han taper, kanskje?
Joel, precis vad jag oxå tänkte om Kallas insikt. ”Inget jag grottar ner mig i” var ju en skön analys av en som vill bli bäst. Snacka om behov av mental träning – kanske var det det som Ulf Karlsson inte fick gehör för och som gjorde att han klev av?
Skidpeppfavoriten Larsens kommentar till backarna gillar jag dock skarpt ”jag satsade järnet på krönen och backarna gick fint” :)
Hanne, ledsen, jag läste nog lite för slarvigt.
Tycker om att roa mig med att plcoka ut stafettlag, så här kommer några stycken.
Land – 1 – 2 – 3 – 4
Kanada – Sandau – Harvey – Babikov – Kershaw
USA – Hoffman – Freemann – Elliott – Hamiltn
Frankrike – Gaillard – Manificat – Perrillat-Boiteux – Fourcade
Norge1 – Rönning – Sundby – Röthe – Northug
Norge2 – Dahl – Krogh – Eliassen – Glöersen
Sverige1 – Jönsson – Rickardsson – Olsson – Hellner
Sverige2 – Nelson – Södergren – Johansson – Halfvarsson
Sverige3 – Eriksson – Jonsson – Jonsson – Lindblad
Sverige4 – Quicklund – Norberg – Svanebo – Ottosson
Finland1 – Colliander – Jauhojärvi – Lehtonen – Heikkinen
Finland2 – Niskanen – Simula – Varis – Nousiainen
Tyskland – Dotzler – Filbrich – Teichmann – Tscharnke
Schweiz – Furger – Cologna – Fischer – Perl
Italien – Checchi – Clara – Di Centa – Hofer
Tjeckien – Hornya – Bauer – Magal – Razym
Vitryssland – Lasuktin – Ivanou – Semenov – Dolidovich
Kazakstan – Cherepanov – Poltoranin – Velichko – Chebotko
Ryssland1 – Chernousov – Belov – Legkov – Vylegzhanin
Ryssland2 – Japarov – Glavatskikh – Turyshev – Retivykh
Land – 1 – 2 – 3 – 4
USA – Stephen – Randall – Brooks – Diggins
Norge1 – Skofterud – Johaug – Hagen – Björgen
Norge2 – Jacobsen – Weng – Steira – Kristoffersen
Sverige1 – Ingemarsdotter – Bleckur – Larsen – Kalla
Sverige2 – Haag – Lindborg – Gräfnings – Wikén
Sverige3 – Eriksson – Hansson – Sundin – Öberg
Sverige4 – Pajala – Norgren – Dahl – Settlin
Finland1 – Niskanen – Saarinen – Roponen – Lähteenmäki
Finland2 – Ahervo – Kyllönen – Sarasoja-Lilja – Grundvall
Tyskland – Böhler – Zeller – Fessel – Herrmann
Italien – De Martin Topranin – Brocard – Ageriter – Piller
Ryssland1 – Medvedeva – Ivanova – Tchekaleva – Korosteleva
Ryssland2 – Shapovalova – Tikhonova – Khazova – Dotsenko
Sanna++,
Fall og dårlig utforsteknikk henger nok sammen, mulig Kalla bør gjøre som Weng å få profesjonell hjelp.
Samtidig tror jeg at Sverige i lenger tid og særlig løpere som Kalla og Hellner har fokusert vel mye på dobbeldans i slak motbakke hvor de allerede er fantastiske og litt mindre på resten. Men det kommer nok, husk at Johaug har jobbet med mye andet samme i forhold til teknikken siden hun var 16, det kan ta lang tid å rette opp svakheter.
Sofia Henriksson överraskade (lite) med att i fri stil besegra Jonna Sundling i Arvidsjaurs FIS-tävling. Visserligen bara med en sekund.
Assars barnbarn Elina vansläktas inte. Hon följde upp sitt fina lopp i Bruksvallarna med att bli trea, slagen med precis minuten.
Elina är två år yngre, född 96.
Ni som klagar på Kalla: Hon är förbannad på sig själv för att hon fegade utför, mental svacka kallade hon det för. Så det jobbar hon nog med. Att hon faller är en annan sak och det är ju bara att skaka av sig, precis som hon gör. Så ofta har hon ju inte fallit och aldrig när det gällt ngt viktigt.
Som det verkar på Haag ska hon inte köra någon staffet i något lag imorn. http://annaoemil.se/2012/11/24/tack-ganget/
Hanne, kan mycket väl vara som du skriver. Hellner har väl dock inte så stora problem utför, men det är ju ändå viktigt att komma ihåg att träna alla moment för att tjäna så mycket tid och fart som möjligt överallt. Både utför och uppför finns ju på alla banor. Och bland de som är mest kompletta, ex Cologna och Björgen, syns ju att de behärskar båda delarna bra. Björgen har väl och jobba på backar som i final climb, men å andra sidan är det bara i tds som det är en fördel att vara bra i sådana backar.
Ja när ramla Kalla i ett distanslopp senast? VM 2009 är vad jag kommer ihåg å då var de väll på flacken…
Tittar man på avståndet fram till Björgen vad de varit i premiärerna var de rätt normalt avstånd..närmare än de brukar om man räknar att hon tappa några sekunder på fallet..
2009 30 sek efter Björgen
2010 40 sek efter Björgen
2011 27 sek efter Björgen
2012 27 sek efter Björgen
Per, lyssna på vad Kalla säger i intervjun. Som amatörpsykolog tycker jag det låter som total förträngning av egna svagheter.
Nu får hon givetvis göra precis som hon själv tycker men vill hon bli bäst är det knappas en bra strategi.
Allan Vallan; vad säger hon för fel? är väl bara skaka bort de å komma igen.,man ska väl inte gräva ner sig i ett misstag ändå..du som gnäller att hon ofta faller när gjorde hon de senast i ett VM OS eller WC lopp på distans?
Vad skulle hon gjort å sagt då? kom inte å säg att hon ska träna mer teknik utför å sådant för de gör hon med allsäkerthet
Allan Vallan, jag tror att Kallas sanna reaktion är den när hon pratar med Yvette direkt efter då hon är sur och besviken. Sedan när hon sitter i studion har hon väl lugnat ner sig och kanske helt enkelt inte känner för att sitta och beklaga sig i tv. Vilken reaktion som är bäst har väl vi ingen aning om, men spontant känner jag att det är bra att hon försöker skaka av sig det och vill ta revansch.
jossa, jag ska sluta tjata om Kallas utförsteknik, men kika på sista backen in mot stadion i Vancouver OS 2010 då hon vann. Det ser ut som ”Skidskolan dag 1” och OS-guldet satt väldigt löst där.
Sen handlar utförsteknik inte bara om att inte ramla – det gäller att åka for utför.
Finlands damlag i stafetten i morgon:
Lag 1 Kyllönen-Niskanen-Roponen-Sarasoja-Lilja.
Lag2 Saarinen-Grundvall-Ahervo-Lähteenmäki.
Skulle vara intressant att höra en expertbedömning av hur många sek hon tappade på fallet, 10, 15 ?
Kul:
Randall och Sundby sken som 2 solar idag. Alltid fint med sån genuin lycka
Hjärteskärande:
När Kalla spärrar upp rådjursögonen och klipper med ögonfransarna och man vet att hon har nära till tårarna.
När Thomas Alsgaard och Rasch inledde NRK’s sändning och man såg hur sorgsen han var över dopinganklagelserna. Om denne hederssvensk … eeh hedersman, fuskat så begår jag harakiri
jossa,”närmare än de brukar om man räknar att hon tappa några sekunder på fallet..”
Ja, Kalla er vel der hun pleier å være.
Men den som imponerer mest er Johaug. Man kan se at det er et helt annet driv over henne enn før. Og Løypa i Gällivare er en løype som absolutt ikke favoriserer henne, allikevel tar hun 2.plassen ganske lett ikke faretruende langt bak Bjørgen. Hun gikk dessuten raskere enn Bjørgen midt i løpet. Jeg begynner virkelig å lure på hva hun kan klare denne sesongen.
Allan Vallan, jag tror att alla är överens om att hon bör jobba med utförstekniken, antagligen hon själv också. Men att ta upp OS, kom igen. Hon vann ju för tusan! Dessutom ramlade hon inte. I det loppet var det väl snarare de andra som hade mer att jobba på än Kalla eftersom att det var hon som stod högst upp på pallen sen.
jossa: Uppenbarligen tränar hon inte utför tillräckligt mycket med tanke på hennes blygsamma utveckling sedan hon slog igenom.
Jossa: Fallet i sig är ju inte problemet egentligen utan att hon åker så långsamt utför. Fallen i sig är jobbiga men jag skulle ha mer förståelse för dem om hon åtminstone åkte fortare nerför.
När det gäller hennes intervju i vinterstudion så finns det två sätt att se på den.
1. Hon bryr sig verkligen inte om det och det ligger inget fokus hos landslagsledningen på utförsåkningen överhuvudtaget.
2. Det är fullt fokus just nu på att få till utförsåkningen men hon har blivit mediatränad att inte prata om det.
Om det är 1 så är jag uppriktigt orolig för hennes karriär eftersom det begränsar henne nått enormt. Bara se på hur bra de bästa åkarna är utför. Skillnaden är ju uppenbarligen större nerför än uppför mellan de bästa åkarna både på herr och damsidan.
Kan mycket väl tänka mig att det snarare är nr 2. Dock tycker jag att det är löjligt då att sitta och inte låtsas om det men de tror väl att mediefokuset blir för stort om de erkänner det som en så uppenbar svaghet som det faktiskt är.
Kalla er i en priviligert stilling som kan trene störtlopp i Falun..;)
Neithiri, är enig. Johaug kommer bli livsfarlig. Tds kommer antagligen att passa henne helt perfekt i år. Och sedan VM, är det någon som ens kommer kunna hota henne på den klassiska 3-milen? Dock var ju Björgen helt suverän senaste 3-milen i Holmenkollen, men ändå!
Allan Vallan: du tror inte dom jobbar på att hon ska bli bättre på de? sedan tycker jag hon tar fallet på ett bra sätt finns ingen anledning att gräva ner sig i de..vissa blir aldrig riktigt bra utför hur mycket dom än tränar..liksom vissa blir aldrig bra på platten fast dom tränar mycket på de..
Jossa: V kan ju tyvärr bara gå på vad hon säger och det är ju att dagens fall var en tillfällighet och att hon inte lägger någon som helt fokus på det överhuvudtaget. Det är ju kalla fakta ifrån henne direkt. Då jobbar dom ju uppenbarligen inte på det!
Neithiri: Håller med. Johaug imponerade på mig idag också. Banprofilen passar inte Johaug alls, men var trots allt inte så farligt långt efter en revanschsugen Björgen. Kan Johaug vara med och kunkurrera om segern på 10 km fristil med individuell start så är hon en given segerkandidat i alla distanslopp framöver.
Håller dessutom med att det är ett helt annat driv i Johaugs åkning. Tekniskt sett mycket bättre än vad vi tidigare skådat.
Cigge: mängden avgör inte utvecklingen…vissa klarar av träna massor andra inte..
Joel Burman: varför skulle man erkänna svagheter i tv i vilka sporter gör man de?
Sanna,”Tds kommer antagligen att passa henne helt perfekt i år.”
ja holder hun seg i form og får til sprinten så skal hun ikke være langt fra seieren tror jeg :-)
Jossa: I det här fallet blir det bara löjligt att sitta och blåneka. Bättre att inte sitta i studion överhuvudtaget i sånna fall.
Konstigt att så får tar upp att Kalla faktiskt gjorde en bra premiär idag sett till dom tidigare åren…så något måste hon tränat bra i år
Johaug har aldri vært i tidlig form før, så jeg tror helt enkelt hun har blitt så mye bedre. 12 sek bak Bjørgen på en slik bane – betyr at hun blir vanskelig å slå i år på distanse, tror jeg.
Men så vet vi jo også at Kowalczyk og Cologna pleier å holde igjen til TdS, så jeg liker ikke helt det vi så i dag. Betyr vel at de blir vanskelig å slå i årets TdS også. Fanden, skal Norge aldri lykkes med dette?
Joel Burman: har du aldrig sett andra idrottsmän kvinnor i en studio neka inte erkänna misstag svagheter som dom sjävklart själv vet om å jobbar på men inte vill vill säga de rakt ut..se nu positiva i hennes lopp du åxå…:) haka inte bra upp dig på misstagen
jossa, jag är faktiskt inte övertygad om att de jobbat så mkt på det. Tyvärr tror jag Joels alt. 2 är det som reflekterar verkligheten.
Sen är det bara tull (som baggarna säger) att det inte går att bli bra utför om man som Kalla i övrigt har utmärkt teknik.
Haag är väl den av den svenska skidåkaren som är öppnast med hur hon tycker och tänker och det får hon massa skit för här inne. Och nu klagar ni på att Kalla inte vill erkänna sin svagheter tv-studion. Konsekvent någon?
skulle naturligtvis varit ”Joels alt. 1”
jossa: Ju mer Kalla tränar utförsåkning och knixiga kurvor desto bättre måste hon ju bli. Säger sig självt enligt mig, även om hon aldrig kommer att bli en världsåkare utför samtidigt som en hel del sitter i hennes huvud.
Om vi koncentrerar oss på hur Kalla åkte så tror jag att hon var 10-15 sekunder sämre pga av fallet. Det låter i mina öron rimligt.Alltså behöver vi inte vara oroliga över hennes form.Oro känner jag däremot för hur Haag har det med formen och åkningen.
jossa, det verkar som att även om Kalla hade vunnit skulle folk här påpeka hennes usla utförsteknik, att hon tränat på tok för dåligt och att hon aldrig utvecklas..
Dålig utförsteknik köper jag som sagt, men hur kan alla vara experter på hur Kalla har tränat och huruvida hon inte utvecklas när WC premiären var idag? Känns som att det är lite för tidigt att säga något om det. Det är framförallt på VM det kommer visa sig.
swestam, jag har aldrig klagat på Haag annat än när hon parkerade på handikapplats…
By the way; jag tycker hennes blogginlägg idag efter loppet var fantastiskt bra.
Sanna: Jag tror att Johaug har minst lika stor chans att vinna dubbeljakten under VM som den klassiska tremilen. Alla hennes världscupsegrar har varit just dubbeljakt om jag inte är ute och cyklar. Björgen brukar kunna gå sig aningen stum på den klassiska delen medan Kowalczyk har allt större problem med den fria tekniken.
Swestam: Håller inte alls med. Haags trovärdighet gällande sin egen form kan ju klart ifrågasättas. Enligt henne har hon ju varit i topp form de senaste 18 månaderna (åtminstone när hon blivit intervjuad inför varje lopp), likaså idag då det slutade med en top-50 plats.
Anna ska dock ha en eloge för att inte ha skyllt på utomstående faktorer gällande dagens lopp vilket hon haft en tendens att göra tidigare.
Tycker det är väl mkt Waldorf och Statler (gubbsen i mupparna) över Kalla-kommentarena nu. Hon är 26 sek efter Björgen med fall och kör av allt att döma jämt minus fall med Johaug som alla hyllar (med rätta). Det är i ärlighetens namn rätt bra med tanke på hur det har sett ut de senaste två säsongerna. Hennes analys är ju också tydlig, även i SR som jag just hörde: ”Jag fegade i backen och därför föll jag. Jag gräver inte ner mig i det men nästa gång tänker jag inte göra om det misstaget.” Bättre att hon faller idag än i VM och vad mer kan hon göra nu när säsongen är i gång?
Åkte hon så dåligt utför förra året då? idag såg de inte bra ut vid 6.3 km men de var efter fallet då blir men lätt pasiv å feg..
Cigge, jo hon har ju chans på typ alla distanser. Men 3-milen kan ju helt klart bli en repris från VM 2011, det vore häftigt!
Jossa, du brukar vara pigg på att berätta om hur dålig Lisa Larsen är, inget sånt idag?
”Tycker det är väl mkt Waldorf och Statler (gubbsen i mupparna) över Kalla-kommentarena nu.”
Per: Du är ny här va… :) haha
Per, då paxar jag på att vara Waldorf :)
Gunnar: aldrig skrivit att hon varit dålig men heller inte varit jätte bra några gånger..skulle inte åkt TDS förra året bara titta på resultaten efteråt de skrev jag…idag kan du läsa hur mkt jag beröm jag gav henne högra upp..beröm med bra resultat självklart…
På tal om Haags blogginlägg, stinker inte det överträning om något? Kan ej sådana symptom alls men hon snackar om att hon är matt i kroppen och kroknar efter 500 meter?
Joel Burman: där har vi samma åsikt :) känns lite som de..tränat hårdare har hon åxå sagt kanske för tuffa belastning vad vet jag,,men kanske ska vänta med å dra för storaväxlar ändå
Cigge,”Jag tror att Johaug har minst lika stor chans att vinna dubbeljakten under VM som den klassiska tremilen”
Det er mulig jeg er litt for optimistisk men av det jeg har sett av Johaug til nå begynner jeg å tro på at hun har et ganske stort potensiale til å vinne absolutt alle distanser utenom sprint i år.
Sveriges stafettlag enligt SVT
Herrar
A-lag: Emil Jönsson, Johan Olsson, Daniel Richardsson, Marcus Hellner.
B-lag: Lars Nelson, Jens Eriksson, Martin Johansson, Calle Halfvarsson.
DamerA-lag: Ida Ingemarsdotter, Sofia Bleckur, Lisa Larsen, Charlotte Kalla.
B-lag: Emma Wikén, Sara Lindborg, Maria Gräfnings, Mia Eriksson.
Hva syns dere om Emma Wiken da? Som ventet?
Skandal att vi bara ställer upp med två stafettlag i varje klass.
Sen hade jag nog bytt ordning på Ida och Sofia.
Intressant med Richardsson på 3e skejtsträckan. Sen kan jag tycka att det är lite synd att Nelson inte får ta en sträcka i 1a laget eftersom han åkte bättre än emil i Bruks, dock är det ju bara 7,5 km nu men ändå.
Neithiri: Ja det får man väl säga ändå. Alla som trott på henne som top 10-15 förväntar sig för mycket. Hon behöver åka mer tävlingar med sång här konkurrens.
Hehe, hva er vitsen med å sette Emil Jönsson på 1.etappe? Han burde vel gå siste?
Neithiri, jag vet inte vad jag ska tycka eller tro om Wiken. Det kändes fantastiskt efter Bruksvallarna, men samtidigt ville jag inte hoppas på för mycket. Men hade nog ändå trott att hon skulle placera sig bättre idag även om hon for godkänt. Dagens bana var nog tuffare än den i Bruks. Men det ska bli kul att se om Wiken kan få till en topp 10 placering i vinter.
Joel: Enig!
Neithiri: Då hade hela Norge myst fram till målgång… *om att sätta Emil Jönsson på sista sträckan*
Ja, visst, Johaug visar fortsatt på samma sätt som förra året att hon är given i toppen. Men lugn nu, hon blev slagen ordentligt av Björgen och Kalla var inte långt efter trots fall. Avvaktar med att haussa upp henne till någon form av dominant. Låter Björgen fortsätta bära drottningkronan. Easy now, kära vänner…
Det verkar också som att kappvändarna härinne har funnit ett härligt objekt i Haag. Ta det varligt nu. För två år sedan ville ni få henne att framstå som bättre än Kalla. Låt henne få tid att finna rätt igen.
Vidare, alla skidåkare faller någon gång. Gunde var en av de snabbaste i utförslöpor med fantastisk teknik, han föll dock ibland, tex på VM stafett. Marit har ramlat ett par gånger, Steira likaså. Så lägg ner totalsågningarna åtminstone.
Swestam,
først; Haags blogg er hjerteskjærende lesning i dag, jeg håper virkelig hun kommer tilbake! Det jeg skriver under gjelder ikke det innlegget.
Men kritikken jeg tidligere har rettet mot Haag, og den som rettes i dag mot Kalla går jo ut på mye av det samme. At de ikke tar ordentlig ansvar for egne feil/mangler, men heller gir uttrykk for at det skyldes tilfeldigheter, eller omstendigheter utenfor deres kontroll. Det handler ikke om at de skal grave seg ned, men for å bli bedre må man innse hvor man faktisk står.
Expertläktaren som sagt: Man känner nästan den lätt syrliga doften av gammal ölfylla, kombinerat med frustration över egna tillkortakommanden
Anders: Instämmer när det gäller Johaug, jag föll för trycket och hade henne som etta i mitt skidpepp tips men jag väntar nog med att utlysa henne som ny skiddrottning vilket mer eller mindre redan gjorts i media. Björgen visade att det inte riktigt är dags ännu.
Angpende Haag så tycker jag inte att hon får så mycket kritik härinne däremot brukar det bli fullt liv om man har synpunkter om henne som inte är villkorslösa hyllningar. Själv har jag tyckt ganska länge att hon har en del att bevisa.
Om Kalla och utförsåkningen så är det nog egentligen inte så mkt sågningar härinne från oss som är kritiska. Snarare handlar det nog om en uppgivenhet varför en så talangfull åkare inte fokuserar på att förbättra något som varit en uppenbar svaghet i flera år. Som sagt det kanske fokuseras för full på det i skymundan men det är inget som sägs utåt.
Anders,”Ja, visst, Johaug visar fortsatt på samma sätt som förra året att hon är given i toppen. Men lugn nu, hon blev slagen ordentligt av Björgen”
Uten sammenligning forøvrig så ble hun nr.7 under åpningen i fjor, 32 sek etter Bjørgen. Og hun har et annet driv på flatene, noe hun ikke minst viste på Beito. Men selvsagt, det er tidlig, mye kan skje…
Men som Kalla, enligt Per här ovan sa i Sverigesradio, “Jag fegade i backen och därför föll jag. Jag gräver inte ner mig i det men nästa gång tänker jag inte göra om det misstaget.” Det är väl inte att skylla på någon annan än sig själv? Jag tycker att den solklara tolkningen borde vara att hon är klart medveten om vad hon gjorde för fel, och fel kan väl alla göra?
Sanna: Fast problemet är väl att det inte är första gången som den typen av ursäkter/förklaringar kommer. Det är ju snarare att de ska behövas igen som är frustrerande. Jag förstår henne också att hon säger som hon gör, vad skulle hon annars säga? Men nu har det gått till den grad att jag tycker det kanske är dags att säga, ja det här har blivit något av ett problem och vi jobbar på det (om det nu är så att de jobbar på det, vad Kalla hitills har sagt så är det ju bara tillfälligheter som gör att hon ramlar och åker långsamt utför)!
På tal om Anna Haag och att hon har en del att bevisa. Vad ska vi ta oss till med Anders Södergren? Han är ju också rätt bra på att uttala sig om att formen känns bra och att träningen har gått bra, men det var bra länge sedan han gjorde något bra. Det känns så tråkigt, det vore så kul att få se honom i gammal gott slag.
Både Anna och Anders är nog väldigt positiva personer, som kanske själva har lite svårt att inse hur det ligger till egentligen. Jag tycker inte att det är något fel med det, utan känner mest med dom, för det måste vara så jobbigt och påfrestande att inte få ut det dom tror dom har kapacitet till i spåren.
Northug tycks dock ej ha fog för sina uttalanden dock. Låg trovärdighet?
Joel Burman, jag skulle nog också gärna se att hon uttalade sig om det är något som hon tränar stenhårt på. Men jag är inte så orolig. Vi får väl hoppas på att hon inte kommer göra om det misstaget på ett bra tag nu, och framförallt inte på VM :)
Till Haag ett gott råd.Var inte överdrivet optimist vid bloggskrivandet.Kan bli svårt att uppfylla alla förväntningar som ställs av omgivningen
Sanna: Stora skillnaden mellan Haag och Södergren är ju att det är tio års skillnad mellan dom eller nått. Håller med om att båda har uppenbara problem men vem är förvånad med tanke på hans ålder och skare/sjukdomshistorik?
Är nog därför jag inte riktigt har blåslampan på honom på samma sätt och tycker nog att han inte borde vara med i landslaget som det ser ut nu. Kanske i teståkar funktion för det är ju onekligen något som han verkar ha koll på.
När det gäller Haag så kanske hon ska lägga band på sig lite och inte snacka om att hon är i topp form även om hon bevisligen inte är det, även om hon tror det? Som sagt jag tycker hon har snackat konstant i 18 månader om hur bra form hon är i inför varenda lopp. Liten överdrift kanske men det är väldigt sällan hon säger sig vara ur form eller ha dålig form.
KnutG,”Northug tycks dock ej ha fog för sina uttalanden dock. Låg trovärdighet?”
Jepp, bare kjeften på den gutten ;)
30. Krogh
41. Elliassen
42. Glöersen
Förstår om Jespersen är förbannad nu.
Löjligt att dra slutsatser om Kallas eventuella bristande teknik utför efter ett fall. Då borde väl Rickardsson analyseras på samma sätt? Sedan så kan nog alla bli bättre på det mesta, men det är en annan sak. Det viktiga är att hon verkar stark och hon gör helt rätt i att glömma och gå vidare. Skidvanan blir bara bättre för varje tävling och då blir hon säkert tuffare utför också.
Joel Burman, det som är förvånande med Södergren är kanske snarare att det är nu när han ändå fått hålla sig relativt frisk som han inte presterar. Men jag hoppas som sagt på att det blir en vändning även fast det känns ganska långt borta.
Haag kan gärna få vara hur positiv hon vill för min del, man kan ju själv välja vad man ska förvänta sig av henne. Hennes problem verkar ju vara att hon känner sig så bra och stark hela tiden, men att hon inte får till det i spåret. Det känns som att det inte bara är fysiskt utan även börjar bli lite psykiskt kanske, och det förstår jag. Jag hoppas verkligen att hon får bra hjälp med att hitta en lösning på problemet. Det verkade som att hon kanske hittade tillbaka lite i slutet av förra säsongen, då hon hade helt okej resultat utan några toppar. Så därför är jag ganska förvånad att hon verkar ha gått hundra steg tillbaka. Men som några här skriver, kanske är det någon slags överträning?
Ja hadde vært spennende å se Jespersen i dag.
Förbundskaptenen Öberg sa i en intrevju att backen där Kalla föll var kritiskt dom hade pratat om den innan åxå även placerat ut extra stavar där..
Sanna: Ja fast åldern tar ju ut sin rätt. Även om jag håller med teoretiskt om att Södergren borde ha mer i sig efter att ändå ha fått mycket mer grundträning numera än vad han brukade när han bevisligen var en medaljkandidat.
Jag håller med om Haag får uttrycka sig precis hur hon vill men det blir ju lite löjligt när hon snackar om topp form och kroknar efter 500 meter och slutar top-50. Säga vad man vill om henne men hon verkar inte känna sin kropp speciellt bra.
Jossa: Med tanke på det och hur FIS älskar krascher och vurpor är det ju extremt konstigt att de inte ställde ut en fast kamera där.
Jäkligt svagt av arrangörerna att erbjuda Kowalzcyk den där garderoben, ingen bra merit för den arrangören i fortsättningen. Hon är en av sportens allra främsta affischnamn och att de skulle erbjudit till ex. Björgen eller Kalla en fågelholk att slagga i är helt otänkbart, så nog tusan görs det skillnad. Helt förståeligt om hon blir förbannad.
Bra åkt av tjejerna förresten. Härligt att se Kallas temperament men jag skulle inte vilja vara utsatt för det privat :)
Sanna: Inget direkt citat utan vad jag uppfattade att hon sa i grova drag i Svt och Sr.
Joel: Ha ha! Visst, Skidpepp är ju en enda stor Waldorf och Statler-tillställning.
Ikke det at jeg har noe spesielt tro på Haag, men allikevel utrolig mye fokus på Haags dårlige resultater, og det er jo litt rart egentlig siden hun nettopp har vært syk. Gi henne litt tid.
Helt ärligt så följer jag inte Haag speciellt nära längre så jag har ej koll på hur hennes uppladdning sett ut annat än att hon pratat om hur bra effekt det nya upplägget har gett och att hon är i kanonslag. Det såg vi idag…
Joel Burman: så om Haag känner att hon är i jättebra form så skall hon inte säga det, utan ljuga istället? Är det så man skall tolka dig
Ett tips för att kolla Kallas utförsteknik jfr. skidpeppsfavoriten Larsens:
http://www.svtplay.se/video/602534/24-11-10-30
(tyvärr bara i Sverige kanske)
Larsen: tid 24:45
Kalla: tid 53:05
Jisses vilken skillnad :o :o
Jag kan vara helt fel ute men när det gäller Haag så får jag en känsla av att hon splittrar sig för mycket. Det är reklamuppdrag och bloggningar hit och dit och som det verkar dubbla bosättningar. Mer koncentration på huvudjobbet kanske är melodin. Jämför med Kalla och framför allt Ingemarsdotter som verkar vara mer trygga och fokuserade på uppgiften och som nästan alltid lyckas när det gäller. Jag tror inte att det är en tillfällighet att just de två var de på damsidan som lyckades få ut mest av sin kapacitet i senaste VM.
Swestam: Näe inte direkt, som jag sa så får hon säga vad hon vill. Själv har jag bara svårt att ta hennes formbesked på något som helst allvar. Uppenbarligen verkar fler än mig tycka samma sak.
Värst vad alla gnäller.
Själv är det härligt att säsongen är igång.
Angående banan. Visst hade jag helst sett 2x 7,5Km och att både damer och herrar körde 15km med fyra mellantidststioner. Men det fungerar bra nu. Produktionen var inte superbra, men det fungerade. Man fattade hur det låg till utan att kolla live-timeing. Jag tycker att kommentatorerna skall fokusera på de stationer som kommer i bild. Tyvärr var de lite dåliga med svenskarnas måltider. Hur det gick för Ida, Bleckur, Nelsson och Johansson framgick dåligt.
Till loppen. Kalla hade vunnit utan fallet, det är min bestämda uppfattning. Hon tappade lätt 15 sek på bara fallet och drog väl sedan på sig onödig mjölksyra.
Larsen gör det överaksande bra, Wikén liten besvikelse men blir nog bra vad det kommer. På det hela taget kul med ett spännande och jämnt damlopp. Ingen norsk dominans.
Om jag ska vara ärlig så tror jag snöfallet var lite till fördel för Gräfning, Brooks och kanske Lisa. Men sedan slutade det ju ganska snabbt.
Herrloppet. Även om Poltoranin och Sundby fick hjälp av ryggar så kan man inte säga att det inte är förtjänt. Ryggar hjälper lite men Sundby hade vunnit oavsett. Jag tycker han är lite som Johan Olsson, han har kommit allt starkare på slutet och nu också i den fria stilen.
Hellner gör ett superlopp. Slår Heikkine n klart, jag tror både de loppen varit tillräckliga för att vinna VC-lopp. Finländare är min nya favorit för att vinna distansen i VM.
Olsson gillar uppenbarligen inte Gällivare. Hoppas han kommer igen i Tour de Ski och VM.
Richardsson blir spännande att se imorgon.
Allan: Ja i jämförelse är det enorm skillnad. Min hang-up är som sagt inte fallet egentligen utan att Kalla åker så icke-offensivt utför.
Så fort en nedförsbacke svänger så blir hon passiv och börjar ploga och ta fel beslut. Så ser det tyvärr ut och det måste förbättras. Det är i nuläget där hon ligger efter. Som jag sagt tidigare så hjälper det inte att vara snabbast uppför när man åker så dåligt utför skillnaden mellan dom bästa åkarna är för stor utför.
Jan: Tveksamt om Johan Olsson kommer köra Tour de Ski, jag tror han satsar helt och hållet mot VM med tanke på hans sjukhistorik.
Jan”Kalla hade vunnit utan fallet, det är min bestämda uppfattning. Hon tappade lätt 15 sek på bara fallet och drog väl sedan på sig onödig mjölksyra.”
Mulig, men det gjelder å holde seg på bena, og grunnen til fallet er selvsagt elendig teknikk, for den plogingen hun drev med var dierekte latterlig.
Hon blir ju passiv för att hon haft ett fall tidigare i loppet naturlig reaktion..kolla dom tidigare lopp hon åkt utför där inte fegar hon då…titta på cyklister som vurpat dom tar sig knappt ner för backarna efteråt kanske en dålig jämförelse men ändå en vik på hur de kan fungera i huvudet efter ett fall
Jossa: Självklart spelar det in i det här fallet men jag tycker alltid hon kör mer eller mindre passivt eller får flaxa med stavarna för att hålla balansen. Bevisligen tappar hon ju tid nånstans och det är ju aldrig i uppförsbackarna iaf!
jossa: samme faen, hun driter seg ut utför, der ligger hennes akilleshel.
Tycker Sundbys berättelse om hur man ger sig f..a på att bättra sin teknik är ett bra exempel på vad vissa andra borde göra.
http://www.langrenn.com/sundby-droemmer-om-vm-gull-i-skoeyting.5130668-1743.html
Stort grattis till Martin för ett gott jobb och segern idag!
Sverige3: Öberg-Hansson-Dahl-Sundin
Sverige4: Settlin-Pajala-Norgren-Sömskar
Sverige3: Jonsson-Södergren-Jonsson-Ottosson
Sverige4: Quicklund-Lindblad-Norberg-Svanebo
Resten här:
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=20655
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=20656
Startlistor till stafetterna nu släppta, intressant med Martine Ek Hagen i Norges första lag.
Morilov avslutar för Ryssland2, han dänger Northug om han är med så längt.
@Neithiri
Det gäller absolut att hålla sig på banan, och Björgen är en värdig segrare. Ville bara belysa att Kalla såg bra ut idag.
Överhuvudtaget vad gäller utförsteknik är Björgen överlägsen Kalla (och egentligen alla andra i toppen).
Jan,”Ville bara belysa att Kalla såg bra ut idag.”
Helt enig, hun er der hun bruker å være.
Björgen är klart bäst i år också. Så jag tror att hon vunnit oavsett idag. Men avståndet krymper. Resultaten i Beito är inget att gå på då hon inte var 100% återställd från sjukdom. Nu är detta första tävlingen och allt kan och kommer att hända men jag blir förvånad om inte Björgen vinner mest i år också.
Kalla bør legge inn en del trening når gj. basisferdigheter, men bevares, jeg såg ( i reprise) litt av den gamle snerten i frasparket, som var hennes varemerke for en del år tilbake i tid. Nei se ikke bort fra Kalla den her sesongen – det blir nok hennes klart beste sesong så langt i karrieren, i følge meg.
Jag vet inte om det skrivits än i tråden, den börjar bli lång. Men om ni på SVT läser detta (vilket jag utgår ifrån) och om ni planerar att prata utförsåkning imorgon, så finns det en väldigt intressant sekvens från damernas lopp idag. En tv-vinkel visar klart på skillnaderna. Kalla plogar och Marit bara kör på och väljer rätt spår i exakt samma utförsbacke.
Vems fel är det egentligen om inte CK tränar utförsåkning lite extra som hon verkligen borde göra? Intressant frågeställning tycker jag. Är det hennes eget, landslagsledningen, Piteå Elit eller någon annan instans?
Allan Vallan: Ja, i videon ser man tydligt skillnaden mellan Larsen och Kalla i utförsbacken. De flesta av de bästa åker som Larsen. Undrar hur mycket Kalla tappar sammanlagt på ”plogtekniken” utför? Märkligt att ledningen (och hon själv) inte tagit tag i denna svaghet?
Damstafetten: Intressant att Martine Ek Hagen tagit in sig i norska förstalaget på bekostnad av Steira, Jacobsen och Kristoffersen. Trodde tremänningen Weng skulle få chansen före Hagen, som dock lär få en bekväm resa i ledning på tredje sträckan, det fixar Duracell på andra.
Blir spännande mellan de våra och amerikanskorna imorgon. Dagens femma Brooks mot Ida och sedan dagens trea Randall mot Bleckur.
Lutar åt amerikansk ledning efter två sträckor men om Sverige inte är för långt efter bör Larsen kunna ta in på Stephen.
Sen bäddat för en spännande sistasträcka mellan Kalla och Diggins, liksom i Nove Mesto. Frågetecken dock för Diggins form, hon åkte inte bra idag.
Ryskorna och finskorna tror jag inte kan blanda sig i vad gäller pallen, baserat på formbeskeden idag.
Sundby har sagt och gjort många konstiga saker genom åren, men han är en fin idrottsman som förbättrar sig hela tiden.
För ett par år sedan kunde han knappt skejta. Nu vann han ett VC-lopp i skate. Det är respekt.
Kowalczuk veldig langt etter Bjørgen denne gangen. Greit nok at hun er en slow starter men det får da være måte på, dette var oppsiktsvekkende dårlig. I fjor kom hun på 10.plass.
Neithiri..Ikke la deg lure…Når Tds starter, får vi se hennes virkelige potensial.Dagen i dag var nok bare en liten lett treningtur, for den godeste Kowalzcyk.
Jan; Skodterud er vel bedre enn alle utfor!
O_M_K, Herlig at du antar at SVT følger med i kommentarfeltet her. Ikke så sikker, men de burde jo det selvsagt…
JonasE, enig i at Jespersen har grunn til å være irritert. Han er god nok til å ha vunnet her på en god dag. Jeg kan heller ikke helt se hvordan det skal være plass til ham i troppen til Kuusamo hvis alle er friske. De tre som var blant de ti i dag kan ikke vrakes. Rønning og Dyrhaug bør med, og sprintlandslaget vil nok kreve at det sendes minst fire sprintere. På tide at Norge begynner med nasjonale konkurranser i november. Da kan landslagsløpere gå seg i form der mens formløpere kan få sjansen og i vcup..
Tror nok det er lurt av Haag med den pausen, Ingemarsdottet og Northug er gode eksempler på at mye kan forandres med fysisk og mental hvile.
Tobbe:
”Jäkligt svagt av arrangörerna att erbjuda Kowalzcyk den där garderoben, ingen bra merit för den arrangören i fortsättningen.”
Här kan du se hur Emil Jönsson bor i helgen. Klagar han?
http://annaoemil.se/wp-content/uploads/2012/11/wpid-IMAG1896.jpg
Kowa är knappast något affischnamn förutom i Polen.
tolsrav,”Dagen i dag var nok bare en liten lett treningtur, for den godeste Kowalzcyk”
Mulig, men jeg tror hun får alvorlige problemer i år, noe taler for det.
Roponen skyllde på snöfalle idag varför de inte gick bättre..menande att hon haft jätte otur att de börja snö när hon starta å sluta när hon gick i mål
”Roponen skyllde på snöfalle idag varför de inte gick bättre”
Jacobsen, Weng, Kristoffersen, Steira, Haga og Østberg er sure på snøfallet, who cares?
Roponen gick ju mitt i loppet,vilket innebär att alla andra drabbades av snöfallet. Klart de första fick det något bättre. Men lite tröttsamt att bara skylla på det.
Snöade inte ens speciellt mycket.
SweTor skrev:
”Här kan du se hur Emil Jönsson bor i helgen. Klagar han?
http://annaoemil.se/wp-content/uploads/2012/11/wpid-IMAG1896.jpg”
Uten at jeg er helt sikker, så tror jeg rommet betyr mer for Kowalczyk enn for de andre løperne i WC. For de andre landene så er rommet en plass å sove, mens Kowa ikke omgås de andre på laget på samme måte som de andre nasjonene. Hun vil helst være for seg selv, mener jeg å ha lest tidligere. Litt diva.
Kan inte vara nån match att göra en bättre produkt.Varför inte placera kameror på lite olika ställen och inte bara vid motlut
Hellner-Northug 1-0