Imorgon börjar touren!
Publicerat i blogg
För att jag inte ska kollapsa av trötthet (har idag åkt skridskor, varit hos tandläkaren och borrat i en kindtand samt varit på ett slags vernissage hos Oscar) måste jag tyvärr skippa det klassiska inför Tour de ski-inlägget. Som plåster på såren kan ni läsa mitt första inlägg i Vinterbloggen som också är det sista som är specifikt för just Vinterbloggen.
God natt och Heja Sverige i morgon!!!
Kikket gjennom løypeprofilene og regelverket nå i kveld. Denne touren er ikke tilpasset Northug i det hele tatt. Johaug og Hellner vinner dette. Dessverre vinner den som er flinkest til å gå en slalombakke rett opp.
Är det så att man förlängt prologerna med 500 m på damsidan och 250 m på herrsidan (jämfört med tidigare och den ursprungliga planeringen av årets tour)? Ser ut så när man går in på FIS hemsida,
Vad ska man tro om detta då? Det blir ju en ganska osäker prognos för samtliga åkare. Antingen har de inte tävlat på nästan en månad eller så har de gjort en långresa precis.
Men Kalla är en av dagens favoriter och hennes tidiga startnummer i det varma Oberhof kan vara en fördel. En seger är första steget mot en riktigt bra slutplacering. Lika viktigt att Kowalczyk inte blir topp 3. Det kan dock bli svårt, hon har varit på pallen alla 4 tidigare gånger.
Sen följer Haag, Wikén och Eriksson i någon ordning. Alla med kapacitet på topp 10 och borde vara topp 30. Kan de sprida ut sig på plats 10, 20, 30 så är det godkänt. Lindborg och Öberg har jag inga förhoppningar på idag.
——————————-
För två år sedan vann Hellner här, sin senaste distansseger faktiskt. En pallplats vore bra, dock känns en seger inte så viktig för fortsättningen då det kommer samlas upp imorgon. Även Halfvarsson och Lindblad har kvalitéer för denna typ av åkning. Olsson och Rickardsson kommer hamna en bit ner och får rädda upp imorgon. Likaså Johansson, men han lär stanna där nere imorgon också.
Och så finns det en joker i fältet, Emil Jönsson. Och ju mer jag tänker på det, desto mer tvivlar jag på om detta verkligen var en bra idé. Petuchkov var tvåa bakom Hellner för två år sedan så visst finns chansen, men sprintarna brukar ha tufft att behålla farten efter birxsteig. Jag tror inte Emil är topp 10 idag.
Skummat ett antal tyska tidningar nu på morgonen.
De skriver om Magdalena Neuners avskedslopp i Gelsenkirchen.
Långa intervjuer i de flesta tidningar; ”skönt att vakna vid sidan av sin vän” säger Lena.
De räknar med 50000 åskådare.
De skriver om gårdagens storslalom och dagens slalom.
De skriver om backhoppning.
De spekulerar runt Miriam Gössners och Andy Birnbachers chanser nästa vecka i Oberhof.
Först i Frankfurter Allgemeine hittar jag en lång intervju med förre förbundstränaren Jochen Behle inför TdS.
Han tippar som många andra Dario Cologna och Justyna Kowalczyk.
Han spekulerar om generationsväxlingen inom tysk längd och menar att G-8 reformen i skolan är en katastrof.
I övrigt hittar jag inget om TdS!
Elin, nej längdskidor är en liten skitsport i Tyskland, men det har vi ju vetat i många år. Tråkigt för dom att dom inte förstår vilken kul sport det är. Men sen har dom ju hockeyfrillor och pubismustasch fortfarande också. Det kanske förklarar saken?
C’est la vie.
En tretimmars löptur nu på morgonen, nu bautafrukost och sen börjar det! HÄRLIGT BLOMQVIST!!
Gif, det är väl kul att det finns någon tävling som inte passar Northug? Annars passar ju de flesta tävlingar honom, med alla masstarter. Mästerskapsprogrammet passar ju honom perfekt så han får väl nöja sig med alla VM och OS-guld som han har och kommer fortsätta kamma hem?
Resutat Mora
Bleckur 15.54
Eriksson emma +6
nyström +19
jun
Thorn 16.18
svan +1
Jippi, nå har det begynt…
Krysser fingerne for at noen andre enn Cologna og Kowalczyk vinner i år.
Minns ett skidskyttelopp för några år sedan. De visade hellre utklassade tyskar ligga i målfållan än toppåkare som sköt. Ska det bli så idag med? Aymoniers målgång missades helt av Eichhorns målbild.
Vid mellantiden:
Eriksson 11 efter och Lindborg 26 efter. Ingen bra start. En klocka i bild hade varit roligt också.
Korosteleva har sprängt sig förr, gör hon det igen. Strax svensktrojkan.
Håper vi får se Kalla i den vanskelige bakken, da kan vi kanskje et bedre svar på om utforkjøring (fortsatt) er et problem.
5.6 sekunder, är det för snabbt?
Producenten hatar klockor?
Bra lopp av Wikén, hyggligt av Haag, dåligt av Lindborg och kasst av Eriksson.
Diggins tredje sist på favoritsträckan.
Bra Kalla. Katastrof producenten. Och väderguden.
Grei bakke av Kalla, tapte nok ikke så mye til de beste der. Ok disponering, blir spennende å se om det holder mot Randall, Kowa og de norske.
Produceren ikke så heldige med valg av hvem de skal følge. Ikke så lett i dag, men det kan jo gjøres en god del bedre. For dårig å velge Saarinen over Roponen.
Håpløs produksjon.
Wikén mot plats 20 kanske och Haag mot 30. Öberg är kvar. Eriksson och Lindborg lååååångt från poäng.
Enig fabulator, står til stryk som vanlig.
Finland gör ofta bra prologer, så också idag. Och trots att de inte startade med 3 åkare i Quebec och Canmore får de tävla idag.
Bra av Kalla. Kanske lite för snabbt upp i backen så jag tror Kowalczyk tar det ändå. Men vi får väl se.
Man borde seeda lopp efter FIS-punkter, det är den mest rättvisa rankinglistan. Åtminstone så här tidigt på säsongen.
Jacobsen snabbast andra halvan, inte helt förvånande. 4,2 sekunder snabbare än Kalla.
Svag tysk dag. Zeller och Fessel runt Haag på plats 22 som bäst.
Haag får gå med Fessel och Shevchenko imorgon, blir ett bra test.
Börjar spåret gå sönder nu? Rätt svaga tider utöver Herrmann som räddar hemmanationen.
Den nya Teichmann!
Spåren är nog sämre lösare nu..tänkte åxå på de även om tyskan åkte bra nu på slutet
MEN KLOCKA!!!!
Öberg runt 30 vid mellantid.
Hur svårt ska det vara att visa en klocka i bild!!!?
Det där tar Randall. Imponerande.
Weng 34 i mål. Det var den touren?
Okej lopp av Öberg, 30 i mål men kommer tappa 3-4 palceringar till.
Weng huff, men veldig bra av Johaug.
Bare tull å bruke krefter på prologen – og gå ut først i morgen. Men man kan ikke ligge for langt bak, heller.
MEN ALLTSÅ KLOCKA Det är ju helt värdelöst
Ja klockan blev man irriterad att den inta fanns i tid :)
Hur länge ska Randall hålla? Hur mycket tjänade hon på att få rygg och slipstream av Fabjan på rätt ställe? Hur mycket är 5.3 sekunder värt mot Kowalczyk imorgon?
Stark tid av Zmurko, 39.6 sekunder i mål. Det blir svårslaget!
http://live.fisski.com/live2490.htm
”Bare tull å bruke krefter på prologen”
Johaug brukte de kreftene hun hadde, og hun (og Weng) er for langt bak de tre i tet som garantert vil gå steinhardt i morgen. Et elendig utgangspunkt for Johaug og Weng. Aldri i verden om feltet samles i dameklassen.
Bra av Kalla, tycker också Wikén och Öberg gör det bra utifrån sina förutsättning.
Utrolig viktig at Kalla og Randall slo Kowa i dag. Det kunne ha vært farlig særlig for Johaug om Kowa hadde fått starte foran. Nå kan det virke som farten blir litt lavere.
Ekstra bittert at Bjørgen ikke får starte etter å ha sett løpet, for denne prologen ville Bjørgen i nærheten av normal form vunnet ganske greit…
Kalla Wiken Öberg gör de alla riktigt bra tycker jag…Haag var väl där man trodde på förhand…Lindborg svag Eriksson väntat att hon kom där..
Hoppas Kalla orkar gå med Kowalczyk imorgon, för det kommer gå undan. Vore kanon om Randall, Kalla och Kowalczyk kunde gå tillsammans för att hålla Johaug bakom sig. Men det blir tufft.
Det är ju tyvärr inget Kalla-före i klassiskt imorrn. Stor risk att hon tappar mycket.
VISA KLOCKAN! Har de en tävling om att visa klockan så sent som möjligt? Vem är producent? Tyskarna har ju skidskytte, då brukar de visa klockan. Roponen helt bortglömd av producenten. Är det någon som vill visa hur dåligt det är med intervallstart?
Weng är ju inte i form. Om hon nu inte ramlade i år igen. Härligt av Kalla! I princip perfekt start. Intressant att se hur det utvecklar sig i morgon. Gissar att Kowa snabbt går ikapp och förbi Randall/Kalla. Ett norskt tåg kommer bakifrån och hämtar in Kalla/Randall (förmodligen också förbi med säg 15 sek) men når aldrig upp Kowa. Gissningsvis.
”Stark tid av Zmurko, 39.6 sekunder i mål.”
Haha!
Det verkar bara vara han och Lindblad som startar idag.
Det er vel bare å gratulere de norske trenerteamene allerede – med å ha lyktes med å få de norske løperne i dårligst mulig form til tramstouren, etter å ha toppet den i sesongstarten.
The same procedure as every earlier year. Vi må ha noen konstanter her i verden.
Funkar live-tjänsten för er?
Heja producenten! Kom igen nu!
JonasE: Ja, nu är den igång.
Nu funkar den. När ska den kollapsa nästa gång?
13 sek snabbare än Kalla, det är 20 för långsamt.
Ah, nu tog jag visst i lite.
Skulle ønske Fis kunne stjele(kjøpe?) IBUs. Den er helt strålende, og oppdaterer foreksempel fortløpende rundetider (og i tillegg stamplasstider, skytetider osv) det kunne jeg virkelig ønsket meg i langrenn også.
Kanppast topp 60 på Lindblad. 9.21.7 om FIS tar bort den sen.
Lindblad fick skåda väggen.
Tritscher har aldrig orkat en sprint men nu gör han riktigt fina distanslopp. Halfvarsson snart, han brukar öppna fort, för fort.
Fan! Hann inte ändra mitt skidpepptips, hade legkov som etta men tror han kommer tvåa!
Nu har jag startat en egen klocka.
”Lindblad fick skåda väggen.”
Halvfarsson også.
Produksjonen var det ikke mye å si hurra om.
Klokka glimrer med sitt fravær, viktige løpere (da mener jeg de som for øyeblikket leder) blir ignorert til fordel for løpere som står i målområdet.
Og hvis de spanderer tid ute i løypa, så er det gjerne for å fange en løper som ikke har noe å gjøre i toppstriden, hverken i prologen eller totalt sett.
Skuffende.
En ny bra prolog av Rehemaa, har varit topp 5 nåt år.
Jaks första lopp för i år och ledning.
Okej av Richie och Olsson, det fixar de imorgon.
Starkt av Harvey, knappt anfådd i mål. Han blir farlig i touren och till VM.
Skall inte Jönsson ha någon slags färglad tröja på sig?
Men ska de vara så svårt att få fram klockan i tid
Jossa: Sånn er det hver eneste gang det er enkeltstart i denne delen av verden. Producentene holder ikke mål, ikke noe rart at masstartsrenn øker.
En lagom och bra start av Helner
Neithiri: går ju bra när de är skidskytte där så borde gå nu med :)
Gjerdalen 44:a, han ska stå på pallen nästa söndag har han sagt.
Hellner!!
YE YES YES YES!!!!!!
Bra løp av Hellner til ingen nytte, alle er jo samlet i morgen.
Yes, Hellner verkar ha lärt sig av tidigare år.
KLOCKJÄVEL!!!!!!!!!!!!!!!!
Men släpp klockan nån gång…
Det är bara skönt att se att Hellner är i form.
SweTor, gå och lägg dig.
Vilken kross…
Grattis Petter!
Ta det lugnt, my ass.
Northug altså, det går jo ikke for ham å ta det med ro hvis han har mulighet på seier.
Vet ikke helt, håpet Petter ville ta det enda mer piano, bare tull å lede dette.
Neithiri:
”Bra løp av Hellner til ingen nytte”
Det stämmer om man inte tror att idrottare mår bra av att prestera bra.
Annars är jag glad för att men under en dag slipper tjat om att Kalla är dålig utför och att Hellner är en dålig taktiker.
SweTor: Det handler om å bruke hodet, i touren spiller det ingen rolle om man mår bra av å ha vunnet prologen når man møter veggen mot slutten.
Neithiri: Du verkar inte förstå hur stor del psykologi det är även inom konditionsidrotter.
SweTor: Kanskje, vi får se.
Hadde tro på Legkov i dag. Skjønner ikke hvorfor Vylegzhanin blir plassert foran ham i media.
Denne distansen passer åpenlyst Northug perfekt, tror ikke at han rågikk i dag.
Bra och väntad öppning. Northug, Hellner helt klart i form, liksom flera ryssar. Cologna fortfarande lite svårbedömd men är kanske kyligast av alla? Frågar mig också vad Jönsson håller på med? Verkade ju inte precis som att han gav allt. Ska han vara med borde det väl vara för att ta några bra placeringar i början och sedan hoppa av. Av favoriterna verkar Kershaw inte riktigt vara i form. Poltaranin såg också seg ut. Helt ok av övriga svenskar som har möjlighet att hänga på i toppen. Kommer vara med efter morgondagens etapp.
”SweTor: Det handler om å bruke hodet, i touren spiller det ingen rolle om man mår bra av å ha vunnet prologen når man møter veggen mot slutten.”
Northug, the story.
Jag skulle säga att Northug faktiskt inte gick för fullt. Utan klocka fick man ju studera åkarna noggrannare och han såg avspänd ut på upploppet.
Håller med om att Jönsson inte verkade ge allt. Ska han försöka genomföra hela touren ändå?
Bedrövlig produktion Vad är det för fel på tyskarna ? Firar dom fortfarande jul?
Jönsson brukar inte åka bra på den här prologen, så det var väntat. Man ska nog inte ha för stora förhoppningar på honom när det handlar om skate.
Skönt formbesked av Kalla och Hellner. Kul också att Randall fortsätter prestera så bra. Däremot känns det ju som hennes formtopp måste försvinna nångång. Det här kan ju knappast vara optimalt inför WM för henne.
När det gäller produktionen så är det under all j*vla kritik. Om jag inte visste bättre och fick vara raljant så kan man ju tro att de vill göra intervall starten sämre än vad den är för att motivera alla masstarts former. Att inte konstant ha klocka i bild är ju en katastrof. Kunde man för fan ha grafik i bild utan problem på 80-talet borde man väl kunna det nu med. Sen tycker jag mkt väl man kunde ha klämt in en inofficiell mellantid till (förslagsvis efter utförsbacken) som inte redovisas i bild men som kommentatorer och åskådare som följer live uppdateringar kan referera till. Sen undrar man ju varför de inte använder split-screen när det är flera intressanta grejer samtidigt. 80% av hushållen sitter ju med +40 tums hd-skärmar hemma. Då kan man ju lätt dela upp bilden i 2-3 st för att kunna fokusera på rätt saker. Den här utvecklingen är helt tragiskt för så som intervall starterna produceras i nuläget är det inte så konstigt att anhängarna blir färre och färre.
Sen ni som gnäller på norskorna, Weng och Johaug har aldrig kört speciellt bra i prologerna men jag skulle li sjukt överraskade om båda dem inte är top 3 i totalen efter slalombacken.
”Northug, the story.”
Tja, jeg håper han hadde såpass kontroll som det så ut som, dvs at han ikke ga alt. Det er jo det alt handler om nå i begynnelsen, og ikke bruke for mye krefter på tull.
Tyvärr känns det som Jönsson siktar på att genomföra hela touren. En sprint kung som han måste naturligtvis i första hand prioritera ett mästerskaps guld! Allt annat är sekundärt!!!!!
Neithiri: Du kan vara ruskigt lugn… Han var ju inte ens särskilt utmattad efteråt. Petter kommer gå ut i egen majestät i 3 minuters ledning inför slalombacken.
Joul: Du overdriver, Petter er flink til å fake form enkelte ganger, han brukte nok mer krefter enn du tror :)
Burman>> Du tror något kommer göra en soloattack på lördag? Annars blir det svårt att få mer än 90 sekunder i bonus etapp 4-6.
Neithiri: Vad är det med er norrmän den här vintern egentligen? Allt handlar om hur era åkare är underdogs och ur form medan ni lägger över allt favoritskap på svenskarna… Ni brukar ju vara öppet kaxigare än så.
JonasE: Jag överdrev en smula för att påvisa för alla norrmän som försöker tona ner Petters chanser att han faktiskt har ganska goda möjligheter trots allt. Det var tydligt att han hade krafter kvar idag och det är såklart inte superbra med tanke på hur Hellner kämpade som en tok och var 6 sekunder bakom.
Jönsson är en taktiker av klass. Tror inte han räknar med att vinna prologen även om han gav allt men däremot vet han att han kommer att få draghjälp när han blir ikappåkt av Olsson och Richardsson mfl imorron.
Produktionen var det sämsta jag skådat på länge, var det praktikanter vid styret? Tyskarna ska väl ändå vara bäst(?) på detta eftersom det är ett stort skidskytte-land där tv-produktionen betyder är allt!
Blev lite besviken när Northug inte bara slog Hellner utan med 5-6 sekunder, men det är bara att lyfta på hatten. Revanschen kommer förhoppningsvis i Toblach och uppför Chermis :)
Joel: La oss si vi har lært av tidligere TdS utgaver. Å tøffe seg innledningsvis betyr lite mot slutten :)
Bra besked av alla favoriter. Prologen är ju mest en indikation på form. Möjligtvis liten oro på damsidan för weng, men hon kan nog rädda upp detta. På herrsidan ser det ut som väntat. Inga större besvikelser förutom Kershaw. Jaks kan bli intressant. Även di centa. Blir en hård fajt denna tour. Kul!
Emil åkte inte för att vinna idag vad det såg ut som utan för att spara krafter. Det var så Petter och Marcus borde ha åkt. Det kommer gå ihop sig imorgon även om det inte skulle gå ihop sig så är det för dyrt att gå själv på jaktstarterna på herrsidan. Emil kan nog bli farlig imorgon och på sprinten.
Northug upp i wc-ledning också, för gott skulle jag tro.
Hur gick det för det överskattade amerikanska damlaget (som någon uttryckte det här inne för några dagar sedan) och i relation till svenskorna?
USA: 1,11, 21, 62
Sverige: 2, 20, 30, 34, 58, 66
USA bättre om man tittar på topp-3 men Sverige bättre om man tittar på topp-4.
Petter hadde selvfølgelig riktig kommentar etter løpet: Enten du blir 1 eller 26 i prologen, spiller ingen rolle, etter jaktstarten i morgen er vi samlet igjen….
tolsrav: grei kommentar det der, men hvorfor i svarte huleste kunne han ikke roet mer ned og lagt seg som nr.26 da?
Undrar om producenten inte kände igen åkarna och därför inte visste vem det var som kom. Vid ett tillfälle visade han tiden för Pellegrino när en kazack passerade.
Jönsson er kanskje ikke av de lurste, men så dum at han kaster bort gode plasseringer og verdencuppoeng for en 15. plass (bedre enn det blir han aldri) totalt i touren kan han umulig være.
Och varför Diggins åkte så dåligt idag: ”Crashed hard, spun 720 degrees and bled time”.
”Neithiri: Vad är det med er norrmän den här vintern egentligen? Allt handlar om hur era åkare är underdogs och ur form medan ni lägger över allt favoritskap på svenskarna… Ni brukar ju vara öppet kaxigare än så.”
Jeg vet ikke med deg, Joel, men jeg har aldri sett Petter vinne TdS.
Vi kan kle på oss kaxig-dressen til VM ^_^
Godt fornøyd med Astrid Jacobsen i dag, kanskje hun kan overraske og finne tilbake til sin gode gamle 2007-08 form, syns synd på alle andre da :)
Adrian: Visst, Norrhug imponerade och tog nog inte ut sig helt men jag gillade verkligen vad jag såg av Hellner på upploppet. Trots tröttheten mycket bra teknik som indikerar form. Kontrollerat helt enkelt. Och vem har man sagt det om tidigare som till slut stått som segrare…?
I morgen får vi sesongens første smøringsproblemer. Blir spennende å se hvordan eks. russerne takler +føre, og ikke minst Hellner som er avhengig av spikerfeste….
tolsrav – du har så rätt, blir inget idealföre för varken Hellner eller Kalla. Och inte för de svenska vallarna överlag. Spåren kommer förmodligen också vara väldigt lösa och bli sönderkörda då FIS envisas med att köra korta slingan varv på varv. Är den där kurvan med i morgon också? Där blir det nog ett och annat fall att vänta i så fall. För åkare som Northug, Poltoranin, Olsson på herrsidan och Johaug, Kowalczyk på damsidan är nog plusföre bara en fördel.
Dere overdriver, hvordan kan Sverige bomme smøremessig med en så stor buss ;)
Jag är beredd på en rejäl vallasmäll imorgon i plusföret. Norge kommer som vanligt ha superskidor.
Tycker Steira är en liten överraskning idag. Hon körde bättre än väntat och hängde med bra trots att det bara var 3 km. Hon kan göra en bra tour. Annars var det väl en rätt väntad start på touren. Lite i underkant av Weng kanske? Att Kowa blev slagen av både Randall och Kalla idag tackar nog Johaug för.
Anna Haag skriver att hon var ”lat” idag.? Tyckte hon åkte bra med tanke på vilken distans det var. Inte alls långt efter.
Da vet vi iallefall at det kun handler om Northug og Johaug for Norges del. De kan nå så langt som helst, men jeg er forbløffet over hvor dårlig de norske kvinnene var i dag. Hvorfor klarer du ikke få jentene i form til TdS Egil Krististiansen? Kjør tungt og slipp opp senere for faen. Nå må du snart se å lære dette!
At polakken nesten går jevnt med Kalla – helt uten teknikk – gjør det enda bitrere at Bjørgen ikke stiller til start. Nå får vel polakken luke allerede i morgen. Nei, det blir nok mest interessant å se hva Petter kan stelle i stand.
”At polakken nesten går jevnt med Kalla – helt uten teknikk – gjør det enda bitrere at Bjørgen ikke stiller til start.”
Helt enig, jeg tror også dessverre dette er kjørt allerede. Kowa går som en fyllik i fristil, allikevel er hun med i teten, de som ikke ser dette skremmeskuddet må være blinde.
“At polakken nesten går jevnt med Kalla – helt uten teknikk – gjør det enda bitrere at Bjørgen ikke stiller til start.”
Enten har ikke teknikk alt å si, eller så har Kowalczyk en unik klokke.
Pris deg lykkelig for at Kowa sin teknikk ikke er bedre, sier nå jeg
Inom skidskyttet kan man detta med plojtävlingar!
http://www.svtplay.se/video/902794/29-12-17-25
Och har vett nog att inte blanda in dom i VC.
Blir mycket spännande att se om alla förändringar i vallateamet har gett resultat nu…
”Tycker Steira är en liten överraskning idag. Hon körde bättre än väntat”
Steira har väl sett bättre ut än på länge hittills på säsongen. Senast i Kanada var hon den enda som hängde på Kowa utan att vägga och var ändå med och slogs om pallen i spurten.
Har inte hört ett ord från norskt håll om att hon gjort det bra, snacka om att vara bortskämda där.
Bara det nu inte blir ett jätteras som vanligt på Kalla imorgon. Lär väl gå upp och dra, tappa tekniken, ramla och tröttna
bartehallen: Mulig vi er ”bortskämda”, alle hennes 4.plasser osv? Allikevel, hun var vel den eneste som spyttet Kuitunen på bakskiene i sin tid så vi vet hun kan. Ja, se opp!
Det såg inte ut som om Northug tog ut allt han hade. Han körde nog på 95% och märkte att han hade vinst-läge och valde därför att trycka på. Hade detta varit en VM-distans hade han varit en klar favorit. Jag tror att Northug hade tjänat på att åka långsammare och ligga där Olsson och Rickardsson ligger för att imorgon vinna åka in till en fin topp tio plassering.
Både Hellner och Kalla levererar väldigt bra resultat. Deras utgångslägen är riktigt bra. Nu får vi hoppas att vi slipper valladiskution imorgon.
Jag hoppas att Olsson och Rickardsson höll igen och hade en plan att vara ca 15 sekunder från klungans tät imorgon.
Det är riktigt kul att vi har många svenskar som är med och sätter färg på Touren just nu.
Joel:
”Jag är beredd på en rejäl vallasmäll imorgon i plusföret.”
Jag trodde att det var just Larry Poromaa som du hatade men det verkar vara svenska vallateam rent generell?
Blöt grovkornig konstsnö skall ju inte vara några konstigheter i normala fall. Rött klister med lite universal som fäste och julgransriller för glidet brukar funka.
Usel TV-produktion idag, stort fokus på de tyska hemmaåkarna (helt obefogat för de var långt efter, förutom Herrmann). Tider saknades i rutan och kom ofta inte upp förrän det var ett par sekunder kvar till mål (eller mellantiden), De missade flera åkare bl.a Roponens målgång pga de fokuserade på annat.
Swestam: Diggins krasch förklarar saken, hon kommer att åka upp sig senare.
Bra gjort av Kalla idag – Randall verkar stark. Blir spännande att följa fortsättningen imorgon. Kowa kommer väl att gå ut ursinnigt som vanligt. Kommer Johaug ikapp? Weng oväntat långt efter (48 s), topp 3 körd för henne nu?
Kul också att Hellner verkar vara i form!
Att ett land som Tyskland inte klarar av en så pass enkel tv-produktion i 2012 är ritkigt illa. Inte konstigt att tv-tittarna i Tyskland föredrar masstart. Vore det inte bättre att lära dem hur en TV-produktion ska fungera istället för att ändra helt göra om sporten under mindre än ett årtionde.
”Vore det inte bättre att lära dem hur en TV-produktion ska fungera istället för att ändra helt göra om sporten under mindre än ett årtionde.”
Glem det, dette har Kjell Kristian Rike forsøkt i alle år han var kommentator, dessverre helt uten resultater. Jeg begynner faktisk å tro på at disse menneskene ikke er i stand til å skjønne noe som helst annet enn masstart.
Tyske TV-produsenter er noen griser, det vet vi fra før. Hvis de får øye på ei pen kvinne, så glemmer de tid og sted. Noe vi har sett utallige ganger. Arne Scheie kan sikkert si et og annet om dette…
I dag fokuserte de lenge og vel på at Saarinen pustet ut, istedet for å vise Roponens målgang. Skammelig!
Håper nå de spanderer ei klokke på TV seerne heretter. Dette her var nesten like pinlig som produksjonen under forrige sesongs WC i Polen. Skjønt å overgå dén prestasjonen anser jeg for å være umulig.
Någon som vet om man verkligen får behålla poängen om man inte fullföljer Touren? Det finns olika teorier!
Janne: Förr var det så dvs de som inte fullföljde fick inte behålla de inkörda poängen.
Men sedan några år är det inte så, dvs de som bryter får behålla sina poäng.
Neithiri, Rike gjorde jo (om ikke helt på egenhånd, så var han i hvertfall en veldig stor bidragsyter) skiskyting til en ekstremt god tv-sport, at ikke FIS hadde vett til å høre på ham er ganske trist. Synes det er så rart, at når de vet at det er mulig å lage gode produksjoner ikke velger å gjennomføre det over hele linjen. Det må jo være i FIS beste interesse å ha best mulig tv-opplevelser.
Når det er sagt er ikke skiskyting perfekt det heller, normaldistansen (som lettest kan sammenlignes med langrenn) er ganske ofte ganske dårlig produsert. Har skjedd rimelig ofte at Bjørndalen eller andre favoritter (som på det aktuelle tidspunktet ledet stort) har blitt ignorert både på skyting og passeringspunkter slik at helt uintressante utøvere på 15. plass vises i stedet.
Hater morgendagens etappe for herrene, hva i all verden er vitsen i å viske ut alle resultatene fra prologen. De kunne like gjerne startet med sprinten. Hadde vært gøy om de første turde å prøve, men det skjer jo aldri…
Neithiri:Halvfarsson også… gillar inte sådna komentarer för hur var de med normänen för utom Petter..?? norman försökte du provosera för hur många normän slog Halvfarsson?
Tror ingen höll igen men att ligga där r Olsson och ligger behöver inte vara någont minus..sedan tror jag inte de tog mer på krafter för Hellner än för Olsson att ligga där dom ligger idag rejält plust att Hellner var topp 3..
men avgörande för tds är att kunnna vara riktigt bra dom 3 sista etapperna där två av dom är i klassiskt..dagnes tidstapp förr vissa kan lätt åkas ifatt av många
Rubriken håller bra även idag. ”I morgon börjar touren!” Åtminstone för damerna…
Dagens lyspunkt for Tord Asle Gjerdalen, må være at han slo Andrew Musgrave…;)
Hanne: ”at ikke FIS hadde vett til å høre på ham er ganske trist. Synes det er så rart, at når de vet at det er mulig å lage gode produksjoner ikke velger å gjennomføre det over hele linjen. Det må jo være i FIS beste interesse å ha best mulig tv-opplevelser.”
Ikke sant? De suger balle angående langrenn. Det er så ræva at folk selvsagt undrer seg, de skjønner ikke bæra. Vi har klaget på dette i 20 år og fortsatt stinker det. Har ikke annet å si enn ”good luck” til de som ønsker mer intervallstart, men det ser dårlig ut.
Hann skrev:
”Hater morgendagens etappe for herrene, hva i all verden er vitsen i å viske ut alle resultatene fra prologen. De kunne like gjerne startet med sprinten. Hadde vært gøy om de første turde å prøve, men det skjer jo aldri…”
– Mulig det, men Northug og Hellner er i samme båt og burde absolutt forsøke å rykke i front.
Å la Cologna cruise inn hele ledelsen vil være en tåpelig taktikk. Dette burde de la sveitseren bruke mye krefter på.
Neithiri:hur många normän vägga eller hade inte fart nog idag?
Jossa;
Jossa: Jeg driter i prologen, hvem bryr seg om den i herreklassen? Den er bare en tolkning, jeg tror ikke på den.
Neithiri: eller sluta kommma med otänkta kommentarer om svesnkar åkare fören tävligen är över..gick de bättre för dom norska eller?
Jossa: Hellner lå langstakt på bakken etter prologen, jeg skjønner ikke hvorfor han gadd ta seg ut på den måten, det ser unektlig ut som om han har somlet bort masse krefter på tull.
Jossa, hvorfor så nærtagende? Kritikken var vel treffende nok?
Nå er det jo ikke sånn at Neithiri kun kritiserer svenske løpere og ikke norske? Han er jo blant dem som fram til i år (og helt korrekt) har kritisert de norske herrene for å være elendige, eller kritisert de norske damene for å være dårlig taktiske. Må være lov til (selv for oss nordmenn) å komme med kommentarer om svenske prestajoner som ikke er så gode…
Man ödslar inte så mycket kraft på att köra 4 km på max. Det är ingenting för dom här killarna, dom kan gå ut en halvtimme senare och göra om det utan problem. Det är de längre distanserna som sliter.
Så ni behöver inte vara så oroliga över att vissa åkare gick på max idag.
Jag tycker att Halfvarsson gjorde det helt okej så att påstå att hans prestation inte var bra håller jag inte alls med om. Men att prologen inte är den viktigaste distansen på touren håller jag helt med om.
Neithiri, man behöver inte vara någon skidexpert som sett de lopp Hellner genomfört för att förstå att han mer eller mindre alltid gör sitt bästa och går ner i källaren för att hämta krafter, det är så han fungerar, sen om det var det smartaste idag eller inte låter jag vara osagt. Men jag tolkade det han sa till svt i intervjun efter var att han ville testa formen då han inte känt sig pigg innan touren. Petter och Hellner är ju två helt olika åkare, Petter kan också givetvis ta ut sig maximalt(exempel 10km Kuusamo, eller var det efter jaktstarten han var helt slut?) men han kan ju också bara lägga ner och i princip sluta åka om han inte få de svar han vill ha(exempel 15km f NM och OS).
Dagens lopp visade ju iaf att de åkare som på förhand varit favoriter fortfarande är det och verkar ha hittat formen. Jag har trodde redan innan touren att det kommer att bli Petters år i år, så nu är det bara att hoppas(eller inte med svenska ögon) att formen hans räcker hela vägen fram.
”Man ödslar inte så mycket kraft på att köra 4 km på max. Det är ingenting för dom här killarna, dom kan gå ut en halvtimme senare och göra om det utan problem. Det är de längre distanserna som sliter.
Så ni behöver inte vara så oroliga över att vissa åkare gick på max idag.”
Helt rett, Gabriel. 4km er ingenting for disse gjennomtrente atletene.
Derfor blir man også sliten på en helt annen måte etter 50km intervallstart – hvor man holder høy fart hele løpet, framfor selskapsreise i 49km og deretter fartsøkning før spurt.
Såklart man er utpumpet etter et spurtoppgjør, men det kan ikke sammenlignes med å være gjennomsliten etter å ha gått nær maks hele løpet.
Sanna: Jeg tror på deg, du virker nesten like fornuftig som Hanne. Greit at Hellner, Northug mfl gjør sitt beste, allikevel stiller jeg spørsmålet, hvorfor??
Neithiri, antagligen för att Hellner och Northug är tävlingsmänniskor som mer eller mindre avskyr att förlora. Jag tror helt enkelt att dem på något sätt vill lägga ribban och ¨skrämma¨upp konkurrenterna på första etappen.
Noen av løperne må jo vinne prologen, og i dag var Petter Northug den uheldige….;)
Jag glömmer alltid bort: tippar vi den som kommer först i mål eller den som får bästa åktid under morgondagens lopp?
Jag tror att dom vill vinna då dom tjänar en bra hacka i cf
SweTor: Jag har en lång historia av hat mot svenska valla team i plusföre. Tyvärr så ledde Poromaa oss verkligen i fördärvet efter Vancouver och tills vi haft ett par år med stabila skidor i plusföre så är jag inte övertygad.
Folk är blinda om de inte ser Petter som överlägsen favorit på herrsidan. Cologna kommer vara den som har bäst uthållighet men hans han är ju långt ifrån topp kapacitet och han har väl uttryckligen satsat mot vm och skiter mer eller mindre i touren (även om han sa till SVT att han vill vinna).
Petter kommer dessutom ta ruskigt mycket bonussekunder som vanligt.
Hellner ser alltid mer slutkörd ut än vad han är men det är rejäl skillnad på han och Northugs lopp idag. Hade verkligen önskat att han och Northug gått ut närmare varann från start och kommit överens om att hålla hög fart från början och satsa.
När det gäller Steira håller jag med den som skrev att ni norrmän får lugna ner er lite. Hon gör sin bästa säsongsstart på år och dar och kommer antagligen vara förstavalet på tredjesträckan om hon levererar såhär hela säsongen. Jag tycker det är kul att hon är tillbaka på den nivån. Tänk om Haag kunde göra likadant för oss!!
Olsson visade förra året att Poromaa kan valla i noll före även Norgren södergren har gjort riktigt bra lopp i dom förena när Poromaa vallat..alla valla analys kan inte alltid handla om hur bra skidor hade Kalla å Hellner dom gånger dom haft dåligt finns de alltid någon i laget som haft bra
Intressant artikel om skidor och ffa valla i dagens DN, det mest intressanta var dock längst ner, småintervjuerna om reprensive åkares involvering i vallningen. Olsson tex som så ofta har överlägset bäst skidor är oerhört involverad och diskuterar allt, ser det som det viktigaste förberedelserna inför tävling. När blev han bortvallad?
Hellner däremot ingenting, väljer skidor efter vallning och tar de bästa… Hur många gånger har vi sett honom med kassa skidor? Lite för ofta.
Eller drar jag för höga växlar på detta? Ger detta ett perspektiv på begreppet ”bortvallad”?
Joel: Det går inte att vara stabil runt nollan. Det finns lika många fören där som det finns dagar och det är lika svårt för svenska vallare som för vallare från andra länder. Idag är det dock konstsnö vilket gör det lite enklare.
Johan Olsson har väl ett riktigt stort vallafiasko bakom sig: Liberec VM 2009, 15 km klassiskt.
Toriv: Målgången som räknas idag, det står i tipstrådens info.
Visst, överdrev nog lite vad det gäller Olssons skidor men jämför man Olsson (och för den delen Södergren) och Hellner vad det gäller skidor och valla så ser i alla fall jag en diskrepans. Och till på köpet är Hellner rätt beroende av rätt vallade skidor när det gäller klassiskt. Då skulle jag vilja se en mer engagerad kille när det kommer till materialet. Fast DN kanske överdrev, citerade fel etc.
Länk till artikeln i DN som Aliide nämnde, de nämnda småintervjuerna återfinns i högerspalten:
http://www.dn.se/sport/med-ratt-blandning-kan-han-glida-pa-jobbet
”Hur mycket lägger du dig i vallning och skidval?
Marcus Hellner:
– Nästan ingenting. Jag väljer ut de skidor jag ska tävla på men tar de som glider fortast, jag är inte så involverad i vallningen.”
Vi får vel håpe at Hellner ikke bare tar de skiene som glir fortest i dag, har en liten følelse av at feste også kan bety litt.
Virker forresten som vanskelige smøreforhold i Oberhof i dag, med veldig vekslende vær.
Om inte Hellner engagerar sig så får väl vallateamet göra sitt bästa för att förklara för honom vad som gäller!! Dock så upplever jag Hellner citatet nästan ironiskt han har ju sällan bra glid i klassiskt.
Jag tror att Emil Jönsson också är en sån som engagerar sig mycket i vallningen och han har nästan alltid bra skidor.
NU är det snart dax :) franska eurosportplayer är det som gäller… :)
Kom igen nu Hellner. Häng tills du dör.
Gabriel..Jeg er helt enig. Kom igjen Northug!
Titta klocka!!!
Hoho, Jacobsen fick tackla kameramannen!
För snabb öppning av JOhaug?
Nå skulle jeg ønske at Kalla og Randall oppførte seg som man bør når man blir hentet inn og går til side.
Utklassing som fryktet dette, touren er allerede avgjort på damesiden.
kom igen nu Kalla. Kämpa!
Johaug öppnade nog för snabbt.
Johaug toppet formen til Beitostølen og er nå en skygge av seg selv. Gratulerer til trener Egil Kristiansen med nok en fantastisk forberedelse til TdS.
Kvinnenes tour blir som å se maling tørke.
Tja, syns Johaug kjempet bra, verre med Kalla, der snakker vi smell.
Fabulator..Helt enig. Mens de finske jentene overrasker meget positivt…
Det här var FINLANDS DAG!!!!
Helt klart avgjort, men det var det jo egentlig sekundet Bjørgen måtte trekke seg. Det eneste som kan ødelegge for Kowalzcyk er ett fall på sprinten.
Et utrolig bra renn av Kowa, hun går teknisk bra, jobber over alle bakketopper og på alle flater.
Måste säga som det är. Ett uselt lopp av Kalla. Pessimistiskt sa jag att hon skulle tappa 30 sek på klungan när hon började släppa den. Det blev 45 på 3 km. Helt ok av Wiken och Haag. Johaug disponerade loppet dåligt. Orutinerat. Tror inte det beror på dålig form.
Å hvor herlig det er med jaktstart….
Åktider:
Kowalczyk 0
Johaug +23
Kyllönen +24
Polakken bruker en annan valla, eller en helt annen bensin enn de andre. Totalt uberørt. Merkelig.
Förra vintern skrev jag att Europas två mest lovande damjuniorer var slovenskan Anamarija Lampic och tyskan Victoria Carl, båda födda 95. (Hade inte full koll på ryskorna)
Tyskland hade modet? att låta Victoria åka prologen.
Igår inte så bra, 69;a.
Idag visade hon vilken duktig klassisk åkare hon är. Åkte upp till 45;e plats och passerade vår tre sist startande svenskor, Sara, Mia och Jennie.
Vad säger det om våra svenskor?
En större vallabil räcker tydligen inte…
Helt säker på att polskan går på dunderhonung.
Jag tror att Jönsson kan vinna idag.
Synd att Kalla tappade så mycket. Det är nog en kombination av många faktorer. Dagens ljuspunkt är ju att Haag blir lite bättre hela tiden. Hoppas Haag får stolpe in under sprinten. Viken fortsätter också leverera på hög nivå.
Sedan undrar man ju vad tyskarna håller på med. Dålig TV-produktion igår och osalatade spår idag.
Vallningen var inte problemet idag. Tror på Blomqvist angående att Kalla inte klarar av de lösa spåren.
Finland däremot är alltid bra i klassiskt.
KnutG: tror du att det hade gått bättre om svenskarna hade vallat i en vallabod? Ingen av svenskorna som klagat på dåliga skidor vad jag har hört.
Elin: att Lindborg inte är i form? Fast det hade varit mer intressant att jämföra med våra juniortjejer som är bäst i klassiskt. För övrigt har väl tyskorna åkt riktigt bra före jul och utmanat slovenskorna. Tyskland kan nog utmana Ryssland, Slovenien och Sverige på JVM.
Tråkigt när hängåkare vinner…
Ropen skalla, avgå den som tränar Kalla
År efter år, och sämre det går. Borde hon inte förkovra sig i sin sämsta stil snart? Bevisligen är hon i finfin form utifrån prologen, ändå såg det ut som skadskjuten kråka – sjunksten … igen
Sveriges populäraste idrottskvinna, en nationalklenod med de hösta fysiska testvärden som uppmätts i landet. En Ferrari-motor förtjänar det bästa i mekanikerväg ist. för ngn lallare
OBS! Ovanst. skrivet i affekt, är så besviken över Kallas utveckling
Polskan, Lazutina överlägsenhet
Syns Hellner sliter litt med festet allerede, det kan bli tungt etterhvert.
Jag tycker snarare att han verkar ha lite dåligt glid Hellner. Kan bli en tung dag i spåren.
Kör hellner på träskidor? ;)
Lurt av tetgruppen å kjøre hardt, her sikrer de luke til, Hellner, en av de farligste i bakken.
Samtidig kan det bety viktig dra hjelp for de i gruppen som ikke er så gode i sprint, og starte samtidig med Hellner på langetappen kan være livsviktig.
Heia Legkov, han blir livsfarlig. Heier litt på ham merker jeg, vinner ikke Northug er det ikke noen andre av toppløperne jeg unner å vinne dette mer enn Legkov.
”Jag tror att Jönsson kan vinna idag.”
Skojade bara.
Hellner har absolut sämst glid idag. Varför??
Heja Legkov!
Swestam: Jag hörde att Kalla inte hade bra skidor.Naturligtvis sa hon det inte rakt ut men underförstått var det så.Dåligt fäste i branta backen sa hon
Blomkvist säger att Hellner har ett bra läge. Nattmössan på?
Legkov viser solid form ja, takk og lov at han er ræva på sprint.
Veldig bra løp av Petter dette, ser bra ut så langt for hans del. Og Hellner er kjørt av lasset, i alle fall for en stund, men denne gangen SKAL IKKE Petter ha dårlige ski på langetappen, da vanker det juling i smørebussen :)
Tja, ungefär som förväntat. Både Hellner och Kalla föll igenom. Halvarsson och Olsson var de enda som gjorde okej lopp idag. Richardsson är ett mysterium, han lekte ju med landslagsåkarna i upptakten inför VC men en formtopp i oktober kanske inte var så smart. Petter imponerade med smart åkning igen, ryssarna är grymma. Vilken jävla urkraft Legkov åker med. Och Cologna? Han är med, helt klart.
Når skal Northug få forspranget han trenger før den siste etappen… Jeg tror han trenger å gå it først, men vanskelig å få sekunder på f.eks Cologna.
Legkov var helt klart dagens man. Tappar han inte allt för mycket inför sista kan det bli kul.
Hellner både dåligt glid och fäste? Hmm…
Tror Blomman underskattar konsekvensen av dagens lopp för Hellner. Han har inte gått alls bra i sprint sedan vm-guldet. Sedan är risken på Toblach-Cortina i år att det blir ett gäng mycket åkstarka åkare som ligger tillsammans och kör järnet (ung. som idag). Chansen finns dock att Hellner, Olsson, Halfvarsson kan växeldra och lagköra på den etappen. Sedan Legkov alltså. Vilken körning!!!
Det som förvånar mig är att Hård/Blomkvist tror att Kalla/Hellner kommer att prestera bättre än dom gör under rådande förhållanden med klassisk stil och lösa spår.Kan bara sluta på ett sätt.
uttern..”hellner både dårlig glid och fäste?” Kankje du burde tatt med at teknikken er også litt fraværende i klassisk…
Vi får verkligen hoppas att detta var tourens mörka dag. Med en bra sprint och en riktigt bra tävling i det långa fristilsloppet kan Kalla närma sig och Hellner vara ikapp täten. Dock kommer det två klassiska lopp innan finaldagen.
På damsidan är det nog bara sjukdom som stoppar polskan.
På herrsdian har, tyvärr för svensk del, nästan alla de bästa samlat sig långt fram.
Nehitri: Du har glömt att skriva att den röda tröjan matchar norges skiddräkt:-).
Dvs. ett gäng starka åkare som ligger klart före Hellner och kör järnet på den etappen. Fast det kanske framgick…
Damernas åktider idag, utan bonussekunder.
P Namn Tid_E
1 KOWALCZYK Justyna 24:46.7
2 JOHAUG Therese 25:10.6
3 KYLLOENEN Anne 25:11.5
4 STEIRA Kristin Stoermer 25:19.5
5 HERRMANN Denise 25:25.6
6 SAARINEN Aino- Kaisa 25:28.1
7 NISKANEN Kerttu 25:28.4
8 JACOBSEN Astrid Uhrenholdt 25:36.1
9 LAHTEENMAKI Krista 25:38.9
10 ROPONEN Riitta-Liisa 25:40.9
11 FESSEL Nicole 25:50.7
12 KRISTOFFERSEN Marthe 25:55.3
13 SARASOJA-LILJA Riikka 25:56.8
14 SHEVCHENKO Valentina 26:00.4
15 TCHEKALEVA Yulia 26:06.6
16 WENG Heidi 26:08.6
17 KALLA Charlotte 26:16.6
18 SMUTNA Katerina 26:19.1
19 ZELLER Katrin 26:19.8
20 OESTBERG Ingvild Flugstad 26:23.5
21 HAAG Anna 26:23.8
22 WIKEN Emma 26:24.2
23 RANDALL Kikkan 26:34.7
24 IKSANOVA Alija 26:39.3
25 STEPHEN Elizabeth 26:40.8
26 DE MARTIN TOPRANIN Virginia 26:42.0
27 AHERVO Laura 26:42.8
28 IVANOVA Julia 26:47.1
29 BROOKS Holly 26:48.7
30 MEDVEDEVA Polina 26:52.0
31 JEAN Aurore 26:58.3
32 BOEHLER Stefanie 27:01.5
33 KUZIUKOVA Olga 27:13.2
34 KOROSTELEVA Natalia 27:18.3
35 DOTSENKO Anastasia 27:22.5
35 AGREITER Debora 27:22.5
37 KOLOMINA Yelena 27:26.7
38 MANNIMA Tatjana 27:28.5
39 RINGWALD Sandra 27:29.0
40 CARL Victoria 27:34.5
41 SIEGEL Monique 27:35.7
42 EICHHORN Theresa 27:37.2
43 OSSIPOVA Tatyana 27:38.5
44 PILLER Marina 27:40.6
45 ANTSYBOR Maryna 27:43.7
46 CAVALLAR Veronica 27:46.9
47 KHAZOVA Irina 27:48.2
48 ANGER Lucia 27:48.5
49 DIGGINS Jessica 27:48.9
50 FAIVRE PICON Anouk 27:57.6
51 HUGUE Coraline 27:58.5
52 DEBERTOLIS Ilaria 28:01.1
53 ERIKSSON Mia 28:03.0
54 VRABCOVA – NYVLTOVA Eva 28:03.3
55 KUBINSKA Kornelia 28:04.3
56 SANNIKOVA Alena 28:14.1
57 KOLB Hanna 28:16.0
58 SCHICHO Elisabeth 28:17.5
59 MATROSSOVA Marina 28:18.9
60 LINDBORG Sara 28:25.5
61 MACIUSZEK Paulina 28:31.6
62 MUSCHET Kerstin 28:35.1
63 OEBERG Jennie 28:35.9
64 SHAIDUROVA Larisa 28:36.2
65 AYMONIER Celia 28:37.3
66 VAN DER GRAAFF Laurien 28:38.9
66 MAYERHOFER Veronika 28:38.9
68 YATSKAYA Oxana 28:41.0
69 CEBASEK Alenka 28:52.3
70 FABJAN Vesna 29:03.4
71 RUDAKOVA Ekaterina 29:17.1
72 LANCHAKOVA Viktoriya 29:46.7
73 JEZERSEK Barbara 29:49.1
74 HUGHES Fiona-Elizabeth 30:51.7
Nå har Hellner og Kalla slitt med sin teknikk i klassisk i flere år, det forundrer meg stort at de ikke blir bedre, si meg en ting, trener de ikke på dette? Burde jo være pri.1 på trening for dem begge.
Hellner är enligt mig en besvikelse…tycker han ska kunna hävda sig bättre, var finns utvecklingen? Känn som det går åt helt fel håll. En åkare som Harvey lyckas ju, och då inget ont mot Harvey.
Ryssarna är livsfarliga, otroligt kapacacitet. Man får hoppas att de inte har samma krut i hela touren, det är väl ändå osannolikt.
Northug utstrålar kontroll, räven Cologna likaså. De vet att det avgörs längre fram och agerar därefter på slutet.
Är besviken på alla svenska insatser förutom möjligtvis Johan Olsson som gör ett godkänt lopp.
Rickardsson?
Tycker svenskarna måste träna på att bli mer allround och förberedda på åkning i alla fören. De bästa klarar det och då måste också göra det, det finns inga undantag eller ursäkter.
”svåråkt” ”löst före” ”har fått kriga och slita” ”fan vad trött jag är, tappade tekniken” lät gnäll efteråt. Diaboliskt att bara de svenska åkarna drabbades idag. En sammansvärnjing är vad det är, så orättvist.
Den lilla polskan glider ju som bekant fram som en lätt älva när det är lösföre, orättvist mot jättetunga Kalla Sammansvärjningen fortsätter.
Vi får glädja oss åt att Kalla gick i mål med sparade krafter.
Overraskende utvikling på løpet i dag. Var sikker på at det skulle samle seg etter en runde, men russerne i front ville det annerledes.
Nå tror jeg Hellner er for langt bak om ikke det skjer noe veldig uventet. Må håpe på at både Cologna og Northug går på en smell i sprinten.
Kan bli et interessant scenario på jaktstarten fra Cortina til Toblach. Mye som tyder på at topp 5 i dag vil utgjøre en tetgruppe på jaktstarten (Legkov, Vylegzhanin, Northug, Cologna og Harvey). Hellner vil nok ikke få så alt for mye hjelp for å ta inn denne gruppen, tror jeg. Han må nok gjøre mye jobb selv, og det skal bli tøft.
Ungefär som väntat. Är väldigt förvånad dock över att Kalla frsökte gå så länge på så hård belastning. Hon borde ju lagt upp taktiken med vetskapen om att hon tappar på den här distansen och därmed bara åkt i sitt eget tempo. Här måste jag hålla med de som skriver taktikmiss i vart och vartannat inlägg. Kalla ska inte tappa en och en halv minut i ren åkning på nio km klassisk. I normalfallet på en 10km med ok spår tappar hon en halvminut, så 45-50 sekunder hade varit ok. Hon borde åkt lugnt och tagit rygg på Jakobsens stilrena klassiska åkning.
Hellner såg verkligen ut att ha en sådan där klassisk kass-dag som han kan ha emellanåt. Tappar tekniken helt direkt. Visst, något kanonglid hade han inte, men han såg stel och trött ut redan på första varvet, så det var nog mest tekniken som falerade.
Ja, man undrar när Kalla och Hellner ska ta ett kliv till på klassisk. Hellner är ju bättre än så här för det mesta dock, även om han har mycket kvar. Han har svårt med de här korta snabba loppen, i en DP brukar det gå bättre då tempot är något lägre. Men det går inte i dagens skidåkning att bara vara världsklass på en teknik, även om han bemästrar den från sprint till längre.
tolsrav: Jag tog det från intervjun med Hellner. Gillar inte att Hellner gång på gång får dåliga skidor och när inte de andra får de måste det vara att Hellner inte är engagerad tillräckligt i sina skidor. Men självklart hade han varit nästan lika långt efter med kanonskidor.
barterhallen: Du verkar älska att hacka på Kalla…
Går Cologna och Northug tillsammans med Vyleghzanin, med Harvey och Legkov något bakom blir det svårt att göra något för Hellner. Det är två klassiska lopp kvar innan backen. Nä, Legkov blir farlig om han inte gör bort sig helt. Verkar vara i strålande form så jag är inte förvånad om han tar sig vidare från sprintkvalet.
Emil tror jag medvetet sparade sig till sprinten när han märkte att det gick fort där framme.
Uttern: Det är för att jag älskar henne och blir så frustrerad över att hon alltmer verkar nöja sig att åka 10 km fritt i isföre.
Kanske dags att ta en tränare utifrån som ser på hennes träning på ett nytt friskt sätt
Och Kowalczyk, vilken åkare. Vilket kliv hon hade uppför backen. Tycker Steira gör det bra också. Johaug lite väl optimistisk. Finskorna är i toppslag. Har mest tro på Lähteenmäki i det långa loppet, men Kyllönen lär vara med länge där framme.
De flesta har sagt det mesta. Är grymt less på att Hellner och Kalla inte utvecklas på andra områden än fristil (helst intervall lopp) vid perfekta förhållanden.
Med den typen av kapacitet har man ju typ ett lopp vartannat år på mästerskap som han har chans på.
När det gäller Richardsson så är han på samma nivå som Haag för mig. Han var inte i firm hela året och jag skiter i vad han presterade på FÖRsäsongen iår. Det är nu det gäller för helvete!!!!!!
Jag är ruskigt orolig för WM stafetten!!!!!!
Sen tycker jag det är roligt att Steira fortsätter leverera. Synd hon inte kunde spurta ner Kyllönen om tredje platsen så hade jag satt damtrippeln helt.
Som någon vis hen skrev tidigare härinne har ju inte Hellner levererat i sprint sedan han avgjorde på WM i sin egen backe så jag är skeptisk att han kommer kunna plocka så mycket sekunder där. Speciellt eftersom det saknas så många renodlade sprinters vilket gör att de flesta i toppklungan kommer att gå bra.
Näe Markus får fokusera på femteplatsen totalt. Sen vill jag verkligen understryka att de svenska skidorna inte var nämnvärt sämre än någon annans. Det handlar helt om teknikträning nu och fårstår inte hur framförallt Kalla och Hellner inte kan utvecklas mer. Nästan så man undrar om det ens ligger nått fokus på det? Om det inte gör det borde de ju vara superöverlägsna i fristil om det är de dom tränar istället.
Sen är jag ruskigt less på blommans tjat om lösa spår och att det ska åkas föråkare med saltkar! Det är ju likadant för alla!!!!! Är man en någorlunda världsåkare ska man väl kunna leverera vid olika fören???
Återigen imponerande taktisk körning av Petter. Han är ruskigt slipad när det kommer till att göra rätt val under loppen.
Føler nesten at et par skidpeppere og store deler av svensk media har fortjent dagens smell etter all dritten stakkars Poromaa fikk.
Veldig synd for Hellner og Kalla, må et mirkalen til om det skal bli svensk seier i år. På den positive siden kan det kanskje flytte det svenske fokuset fra størst mulig smørebuss, til utvikling av teknikk også der de er litt svakere.
Kalla å Hellner gör mellan åt riktigt bra klassiska lopp så någon stans finns det ju..men jämnheten är dålig…
Synd att längdåkningen inte följt skidskyttets utveckling att bara köra fristil! <— Ironi
På tal om vallamiss, såg ni fransoserna? Gaillard halkade omkring som en galning och tappade allt.
Och hur är det med Dyrhaug? Vill se honom i form igen.
Anders: Tänkte inte alls på det men fransmännen brukar ju vara bra i svårvallade plusfören. Trist för dem.
Vart ligger Dyrhaug just nu?
Emil Jönsson: ”Det som är bra när man har riktigt dåliga skidor är att nästa gång har man troligtvis bättre!”
Tycker många klagar lite för mykcet på Kowalczyks teknik. Varken hon eller Björgen åker ju mjukt och vackert, men de åker ju klart fortast. Kowa träffar så otroligt bra med all kraft framåt. Visst, hon gungar lite mycket och hon trycker för mycket med benen, men tydlien optimalt för den kropp hon har. Hennes skejt är heller inte dålig, det är bara på treans växel hon är sämre.
Såg loppen nu i efterhand. Trist att både Kalla och Hellner tappade så mycket från sina andraplatser. Det är välkänt sedan tidigare att de är starkare i fristil, men vid det här laget borde de ha tränat upp sig och blivit bättre i den klassiska stilen kan man tycka… Det lösa föret gäller alla deltagare. Nu har båda ingen chans i TdS-totalen, såvida inga mirakel sker.
Imponerad av Kowa, mycket starkt åkt idag, missar hon inte i sprinten eller blir sjuk vinner hon. Johaug satsade för friskt i början, det såg orutinerat ut. De finska damerna hade en bra dag liksom Heikkinen (synd på hans fall, tog säkert mycket kraft att sedan jaga ikapp igen).
På herrsidan ser det mera spännande ut i toppen. Hoppades på att min gamla favorit Bauer skulle lyckas jaga ikapp tätgruppen, han var 13 s i från ett tag, men icke.
Rickardsson är något av en besvikelse hittills – 35:a efter bland annat sprintern Valjas och Pilotbrillermannen så här långt. Missat formtoppen?
Olsson gjorde det däremot bra, Johan klättrade hela 23 placeringar idag! Credit också till Haag som klättrade från plats 30 till 22, hennes form i stigande? Glädjande i så fall.
Oj vad negativa alla verkar vara till Hellners chanser nu? Kommer ni ihåg hur det såg ut förra året?
En revanchsugen Hellner i bra form kan uträtta stordåd på Cortina-Toblach. Och ryssarna verkar köra skiten ur sig nu, så dom är nog möra och fina tills det vankas bergsklättring.
Mycket kan hända. Nån kan ramla i ett springkval, en annan vallar bort sig i Val di Fiemme. Jag tror att det kan gå bra för Hellner jag.
Skjønner ikke helt hvorfor Jønsson velger å gå touren – selv om han kanskje hopper av etter neste etappe. Tror han burde ha blitt hjemme og fokusert på VM. Samme med Olsson.
3/4 av det norske stafettlaget til VM er feks hjemme og lader opp på egen hånd, selv om Røthe kanskje til og med kunne ha kjempet i toppen.
Ser for øvrig ikke hvor Northug skal hente de nødvendige sekundene han trenger før bakken. Russerne kan vel finne på å rote seg bort underveis, men det gjør ikke Cologna.
Petter Northug er med.
Men hvor skal han få sitt forsprang som han trenger før finalen? Håper han gikk så billig i dag at han har noe å sette inn når det drar seg til, for han trenger stor ledelse før alpinbakken.
TdS i kvinneklassen er avgjort og ingenting å følge med på videre. Og det er jo mildt sagt synd, men all spenning er over. Ingen av de norske jentene er i form, som fryktet etter å ha åpnet sesongen på sedvanlig sterkt vis. Alt er som før.
Trodde sprinten var i fristil men den är tydligen klassisk. Gynnar Kowa t ex. Överlag mkt klassiker-fördel i år.
”Oj vad negativa alla verkar vara till Hellners chanser nu? Kommer ni ihåg hur det såg ut förra året?”
Er dette et grunnlag for ikke å være negativ til de svenske løperne i år? Jeg vil minne om at selv om Hellner hadde tidenes etappe Cortina-Toblach i fjor så betyr ikke dette en ren reprise på det.
Neithiri aklltid lika positiv till svenskar och deras chanser ;)
Nej, men vi ska inte räkna bort Hellner än. Inte från pallen i alla fall. Ryssarna åkte bra idag, men det kommer säkerligen dagar då de inte kommer åka lika bra.
Neithiri: Dessvärre helt rätt. Förra året hade Hellner maxflyt på Toblach-Cortina. Två mycket starka åkare att växeldra tillsammans med samtidigt som Northug åkte ensam och hade en sämre dag. Händer inte igen. Å andra sidan hade Hellner mkt oflyt fram till den etappen och det ska väl inte hända igen heller (åtminstone inte samma oflyt).
Per, vart har du hört att sprinten är i klassiskt? Jag har inte hört och läst något annat än att det är skate.
Manificat drog en del men Kershaw gjorde inte mycket i fjol. Varje gång Kershaw gick upp så gick farten ner. Hellner gjorde överlägset mest jobb i fjol och den etappen passar honom vansinnigt bra med 3:ans växel konstant på första halvan av loppet.
Det är klart att om det blir en tätklunga med Vylle, Lelle, Norre och Colle som kör tillsammans och Hellner är ensam så blir det svårt.
Men det finns inget som säger att det blir så. Vad sägs om Hellner, Bauer, Olsson som för en stor klunga som jagar några utspridda tätåkare? Då kan det gå rasande fort.
Sitter med en liten følelse av at russerne kommer til å rote seg bort. Har også en liten feeling på at Cologna ikke er like sterk som tidligere – selv om han sikkert er det. Enig med Gabriel i at Hellner fortsatt er med, forutsatt at han ikke taper ytterligere i sprinten.
Når det gjelder Northugs hjelpeløpere så er vel dette den dårligste ideen noensinne., hvordan skal den gjengen kunne hjelpe ham i det hele tatt?
Weng og Richardsson er de store skuffelsene så langt. Positive overraskelser: Hermann og for min del Bauer
Klart at mange ting kan skje fremdeles. Men Hellner ligger nok dårligere an på dette tidspunktet enn i fjor. Spesielt ille er det de aller fleste sammenlagtkandidatene ligger langt foran. Hellner er i alle fall avhengig av en særdeles god sprint for å ha noen mulighet.
Tror det står mellom Legkov, Cologna og Northug nå – med Bauer som en bitteliten outsider. Bauer er så bra opp den bakken at man aldri skal utelukke ham. Vylegzhanin er selvsagt også med, men det er vel ingenting han er bedre på enn Northug og Cologna. Cologna og Northug er avhengig av å få solid luke på Legkov før siste etappe. Det må de antageligvs nødt til å sørge for på sprinten og fellesstarten i Val di Fiemme.
Kalla bloggar att hon var inte helt nöjd med glidet och fästet under skidorna. Vilket understatement!
Gabriel: På fis-ski.com i resultatfilen för sammanlagda touren. Över resultatsammanställningen finns en beskrivning av alla etapper och där står det C på sprinten. Blev överraskad och ville kolla med er andra om det verkligen stämmer.
Jag tror inte att Cologna behöver en stor lucka på Legkov i backen. Jag tror att han kan knäcka Legkov där. Hellner och Galliard hade i alla fall ingen chans 2010 i backen mot Cologna.
Petter får det tufft att skaffa sig ett försprång, men om han behåller den här formen så kan han plocka många bonussekunder i Val di Fiemme och i sprinten.
Vylegzhanin har gjort några bra fristilssprintar, en i Davos har jag för mig. Om han får till det i Schweiz så blir han mycket farlig. Legkov tror jag inte kommer hålla hela vägen. Han brukar alltid strula till det någonstans.
Per, skumt!! Men jag är nästan 100% på att det är skate.
Gick bra för dom finska damerna på den här etappen ifjol också. Då var tre finskor bland dom tio första.
Bara att kolla programmet för TDS.Där stor sprint F på nyårsdagen
Finland är ofta mycket bra i varmföre, som i Kollen. Det är Magnar Dalens kunskaper som spökar.
Men sen tycker jag att Hellner borde be Red Bull om en fet check, åka över till Australien nästa sommar med ett par vassa vallare och träna klassisk teknik och valla hela jädra sommarn så han får ordning på det här. Kalla kan också följa med.
Ok, då står det fel i den filen. Som ju dock är så officiell den kan bli…
Gabriel, Per: Samma här, var helt hundra på att sprinten skulle gå i fristil men om det är klassiskt så lär Kowa avgöra och Hellner vara avhängd från total pallplats.
Alla Norrmän: Jag ser ingen av er vara nöjda med era tjejer, herregud tala om att ha blivit fartblinda av alla framgångar. Det må se lite svajigare ut utan Marit men överlag så har ni ju fortfarande världens överlägset bästa damlag. Står mig också nått enormt att alla norrmän härinne vägrar ge Steira beröm nu är hon äntligen är tillbaka i gammal god form!
Jag menade Nya Zeeland, inte Australien.
I resultatfilen jag läste av alltså.
Det store spørsmålet er jo hvordan de ulike løperne klarer alpe cermis. Er det opplest og vedtatt at Northug er dårlig op bakken på grunn av teknikk/ vekt, eller går det rett og slett på overskudd?
Legov kommer dessverre til å rote seg bort underveis, men Vylle blir farlig.
”Er det opplest og vedtatt at Northug er dårlig op bakken på grunn av teknikk/ vekt, eller går det rett og slett på overskudd?”
Gif, jag tror kanske att det är blandning. I fjol var Petter i usel form i backen och det är klart att det märks. Om han åker smart nu och konserverar formen så kan han säkert klättra hyfsat fort, men inte lika fort som dom allra snabbaste.
Cologna vet vi ju inte riktigt hur snabb han är uppför backen eftersom han aldrig har satts på ordentligt prov. Men jag tror att om det gäller så kommer han var riktigt snabb.
Joel: jeg er ikke fornøyd før vi vinner TdS, det gjelder for jenter og gutter ;)
Den mest realistiske planen til Petter må vel være å hente flest mulig bonussekunder på nest siste etappe og satse på å være i kjempeform og henge seg fast i racerne opp siste bakken.
Gabrieil: time will show.
I mitt hode så tror jeg Northug ville dra fordel av å gjøre det han er god på. Dvs vinne prologen, jaktstarter , sprinter osv. Å spare krefter til bakken er like idiotisk som om Hellner skulle spare krefter til 20 km klassisk fellesstart . Bakken utgjør 50 % av den totale touren -dvs Northug er sjanseløs. Ikke bare i år, men alltid
Burman;
det er klart at vi har bredde, men hva jeg og vel resten er skuffet over er at det norske støtteapparatet ikke klarer å få jentene i form til TdS. Og at de heller ikke lærer av tidligere feil.
Det er helt i orden å tape for en bedre løper, men det er ikke like greit når man ikke får vist seg fra sin beste side. Johaug åpnet sesongen forrykende, i dag slo hun så vidt en finsk sprinter på en distanse hun normalt er meget sterk på. All honnør til Kyllønen og hennes fremgang på lengre distanser, men Therese skal greie bedre enn dette. Hun og treneren bekrefter også at hun ikke er i nærheten av den formen hun var i. De har ikke lykkes med sitt opplegg. Da må det være lov å være skuffet.
Nå er all spenning i dameklassen borte etter 2 etappe, og det er vel ikke kult?
Postitivt av Steira, absolutt, kanskje kan hun kjempe om en 4 plass til slutt :)
Vart tog dom duktiga amerikanskorna vägen?
En åkare ingen har nämnt är Harvey. Han har alla förutsättningar att gå hur långt som helst, kanske redan i år.
”det er klart at vi har bredde”
Skyss deg i ræva, Bjørgen er ikke der, vi får tro på andre jenter…
Idag var det alltså sex(!) finskor före bästa svenska
Dersom man kun gikk opp slalombakken uten de andre løpene først, tror jeg Northug kunne hevdet seg bra. Enkelte hadde dratt i fra, som Bauer og Legkov. Men jeg tror Northug kunne hengt på både Cologna, Hellner, Vylegzhanin og Harvey.
Northug gikk fort opp bakken i 2011. Da var han i godt slag mot slutten av TDS.
Ingen som nevner Harvey, nei. Kanskje fordi det er litt overraskende at han henger med helt i toppen nå. Man forventer kanskje at han svikter på en av etappene. Han er vel tross alt best i klassisk..? Etappen fra Cortina til Toblach kan kanskje bli litt tøff for ham. Og han er vel ikke like god i skøytesprint som Kershaw er.
Drazyc, Harvey har gjort bra fristilssprintar. Han var t ex 2:a i Drammen bakom Jönsson 2011.
Eftersom han varit så erbarmligt dålig i säsongsupptaktet och nu börjar visa bra form så tror jag att han är på uppåtgående och kan bli farlig.
You know the majority don’t genuinely know the benefits of blogging. Or even simply how much hard work that goes into setting up a blog. Truthfully writing a blog can be a lot of fun as well as a smart way to increase your own brand or perhaps home business.