Evighetsmaskinen står över 10 km fritt
Publicerat i blogg
Ja, du hörde rätt! Justyna Kowalczyk hoppar över morgondagens 10 km fritt. Det betyder för svensk del större medaljchanser, men för skidsporten i stort betyder det att det kan bli ännu mer Norge på prispallen, vilket är lite sådär.
Björgen blir klar favorit nu johaug o Kalla som närmast utmanare tror jag sedan finns de många som åxå kan blanda sig i kampen om en medalj om dom har en bra dag Steira Diggings Goessner Mäkäräinen Tjeckaleva Weng Wiken Stephens alla dom tror jag kan utmana om medaljerna om dom har en bra dag å säkert missa jag någon..
Lähteenmäki, även om hon sett lite seg ut. Jacobsen om hon får köra, lite frågetecken där med.
Kowa gjør nok lurt i å samle krefter til 30km, istedet for å slite seg ut for en topp 10 plassering 10 km fritt.
Hvis det blir andre enn Kalla, Bjørgen og Johaug på pallen – uvisst i hvilken rekkefølge – så vil det være en stor overraskelse for meg.
Helt rätt. Såg inte Kowalczyk som en medaljkandidat på 10km fritt och det insåg hon säkert också. 30km klassiskt bör dock passa henne utmärkt. Jag tror hon tar guld där.
Blir det ändå inte en norsk trippel med Bjørgen, Joghaug och Steira samt Kalla på en klar fjärdeplats?
Kowa är lika klok som Björgen, Cologna m fl. Det funkar inte att köra alla lopp på ett VM.
Kalla har redan tre lopp i benen och har en nackdel nu, även om jag tror att hon kommer att kunna köra bra i morgon. Sen blir det lite segare i benen till stafetten. Hoppas verkligen att hon sen lämnar plats åt nån annan på 3-milen, nåson ung som Julia Svan borde få en sån chans.
Svan är inte ens uttagen i truppen.
swestam,
4.plassen tilhører nok dessverre Steira.
Troiv, jag vet att Svan inte är med, men jag menar att man borde tänkt mer så i svenska landslagsledningen.
Dag: Julia Svan visst en duktig junior men på ett VM oj inte ännu,,,men till WC loppen i Lahtis ser jag henne gärna..Varför skulle Kalla lämna plats till någon hon är ju våren bästa ? hennes klassiska åkning fungerade bra senast..
JVM ettan Stadlober blev 29a på DP loppet vilket indikerar lite var dom bäst juniorerna kan ligga..
Visst, Svan skulle inte placerat sig högt i VM (fast hon visade i helgen att hon klarar 3 mil lätt). Det var mer ett exempel, ett namn på en av de unga som vi tjänar i längde på att släppa fram.
Jag tycker inte att det är smart av sv ledningen att låta Kalla köra alla lopp. Hon hade inte realistisk medaljchans på dubbeln och kommer absolut inte hade det på 3-milen.
Johan Olsson skulle faktiskt ha haft medaljchans på dubbeln, men jag befarar att han inte är helt kurant, att han tog ut sig för mycket när han vann sista loppet före VM.
3-milen är ju sista loppet, och går ju i klassisk stil. Kalla är långt ifrån medaljkandidat där, men det finns ingen anledning för henne att inte åka den
Dag: varför skulle inte Kalla åka DP loppet? hon gjorde ju ett bra lopp helt klart o en riktigt bra klassiskt del vilket jag tror är bra för hennes självförtroende.. de lopp jag hade sett att hon vilade ifrån var sprinten..
vilka åkare finns de att släppa fram då? som jag ser de finna de inga riktig ännu som skulle ha nytta av VM å platsa i svenska laget…dom bästa är topp 6 i JVM men tycker inte de håller för att stora VM ännu för någon på distans…
Kalla ska åka dom löp som hon själv vill åka, Björgen ville inte åka lagsprinten av nån anledning som jag inte känner till.
Julia S är en lovande åkare men har ingen grundträning bakom sig varför hon får vänta på dom stora uppgifterna
Hanna Brodin åkte tre lopp i VM 2009 frågan är hur stor nytta hon haft av de? hon hade dessutom bättre Junior resultat än någon av dom juniorer vi har nu..ska man skicka en junior på bekostnad av en bättre senior tveksamt tycker jag…
Det kanske blev för mycket för Hanna Brodin. Jag tycker att juniorerna ska vänta några år. De ska inte hända samma sak för dem som med Hanna Brodin, vad det nu har hänt med henne. Men jag tror på att juniorerna ska vara juniorer så länge som möjligt.
ja, det är fortfarande helt tyst om Hanna Brodin? längesen hennes namn nämndes på tv också va? Om spekulationerna här inne stämmer så är ju det på ett plan helt riktigt, men de kan ju inte låtsas som om hon inte existerar hur länge som helst. Det hon sa i de senaste intervjuerna var ju att hon satsade mot VM
Petter N fikk jo ikke reise til OL i Torino i 2006 da han fortsatt til tross for at han knuste hele norgeseliten i NM noen uker før OL.
Han spurtet jo ned blant annet Norges ankermann Tore Ruud-Hofstad dagen etter at han fikk beskjed om at han ikke ville bli uttatt til OL.
Spennende med skiskyttere i feltet. Skiskytter og junior Hilde Fenne vant Jr NM i langrenn, 10km fri med nesten to minutter. Om ikke resultatet var en fluke, skulle Hilde være i verdenstoppen blandt juniorene. Hvor langt etter de beste skiskytterne er hilde vanligvis?
Jeg tror det er klokt av Kowalczyks trener å la henne få lade opp til 3-mila
Klart att man inte ska få köra VM-lopp utan att först ha kvalificerat sig för det på riktigt. Kalla var ju helt uppenbart den enda av svenskorna som hängde med världseliten i klassiskt på skiatlonen. Alltså är hon kvalificerad och då ska hon få köra om hon själv vill. Allt annat vore orättvist. Sedan tycker jag som flera andra att Kalla borde fokusera mer på att faktiskt vinna en individuell medalj på VM. Det kräver att hon står över en eller två grenar, lämpligen teamsprinten. Det är en helt annan sak att utmana norskorna på allvar där de är bra än att komma tvåa i en tävling med låg status och där de två bästa inte ens ställer upp. (Min egen puls var jättehög efter klassisk-delen på skiatlonen men steg knappt ens under de sista två varven på teamsprinten).
Per – enligt ditt resonemang borde kanske Kalla avstå Stafetten?
Kalla tycker uppenbarligen själv att Silvret var stort…för media sponsorerna svenska folket är de medaljer som räknas.. för dom inte lika skid kunniga som dom på mitt jobb tycker de var jätte bra med två svenska silver för dom är ett silver i team sprint lika mycket värt som ett silver i vanliga stafetten…alltså medaljer som räknas för dom oavsett disciplin tror de är rätt vanligt många vanliga Svensson tänker så..dom som bara se skidor när de är mästerskap..
Per, att du inte gillar teamsprint har stått fullständigt klart och skulle du ta bort Kalla från laget så hade det absolut inte blivit någon Silversöndag (och vem skulle du petat in istället??) Lågstatus för dig. Varför skulle en lagtävling ha låg status och en annan dito ha hög status? I stafett åker dessutom åkarna en avsevärt kortare sträcka!
Såg att man fick en bäver i pris. Ännu mer synd att inte Stina fick åka, hon älskar ju banka bäver. Hoppas hon får en av Idas.
Vi som har varit med under dom tunga åren vet att uppskatta ett silver eller två.Man ska nog vara mycket fotbollsnörd för att gäspa åt det.
Som JonasE hade jag nog låtit Stina Nilsson köra med tanke på den form hon visade i den individuella sprinten. Ida och Stina var inkörda och det hade nog kunnat bli brons ändå. Men visst, nog tjatat om detta. Nu blickar vi framåt. Effekten kan också bli att Kalla blir inspirerad och gör ett superlopp i morgon. Fast frågan är väl om det bästa är att Kalla är småsur eller glad före säsongens stora uppgift…
Nu säger förresten yr.no att det återigen kommer snö i Val di Fiemme precis när loppet börjar i morgon.
Min förhoppning för morgondagen är att Björgen eller Johaug gör ett riktigt dåligt lopp.
Varför?
För att det är två saker jag inte vill se imorgon:
1) En helnorsk pall
2) Kristin Störmer Steira på fjärde plats.
hon kan ju komma femma
ehh ja. på morgonen ska det vara runt -8, och exakt när loppet startar så förväntas temperaturen stiga till noll, och strax senare ska det börja snöa. tråkigt om det blir ett lopp som avgörs på gissningar i vallaboden!
klart.se säger att det börjar snöa inte tidigare än natten till onsdag
De värsta är ju om de blir som herrarnas 15 km 2007 att halva fältet hinner åka en bra bit innan de börjar snöa.. blir de så kan man så är de för jävligt..då kan vinnaren heta någon av dom bra som startar tidigt Goessner Mäkäräinen…
Nä vi får hoppas på sol hela dagen eller snö för alla…
Hur glad hade Kalla varit om hon någon sagt att hon skulle stå över…ge bort en medalj alltså..
Härligt med snöfall mitt i loppet. Då kanske killen från Togo vinner.
Eller ja, han kör ju inte i damloppet. Men ändå.
JonasE: Varför i alla världen ska Ida ge bort sina priser? Struntprat.
Jag ser helst svenskar på pallen och stuntar i om Steira blir 4:a. De norska tjejerna borde vara mindre egoistiska och se till att Steira inte alltid blir 4:a.
Astrid – nu skojar du?
Emil: Nej, varför det? Norskorna verkar inte bry sig, varför ska vi bry oss?
Astrid: Steira hadde kastet den medaljen direkte i søpla om hun visste at noen av de andre norske ikke gjorde sitt beste for å la henne få en pallplass, slutt å undervurder Steira.
Nethiri: Jag undervärderar inte, det var mest på skoj, hoppas bästa kvinna och man vinner. Men skämt åsido, vilket TV bolag vill köpa rättigheterna om endast en nation vinner? Den nattion där adeterna vinner förstås, men andra?
Skulle nästan var skoj om Steira gick och vann
OBS! Jag menade: Den nation där adepterna vinner förstås, men andra?
”vilket TV bolag vill köpa rättigheterna om endast en nation vinner? Den nattion där adeterna vinner förstås, men andra?”
Vet ikke, men konkurrentene våre må skjærpe seg, TREN!
För intressets skull hoppas jag verkligen att fler nationer blandar sig i medaljstriden.
Kristin Stormer Steiras seier på skiathlon i Sotsji var bare ”skoj”….;)
Molle i nästa upplaga av Mästarnas Mästare.
Deltagarna, grupp 1:
Magdalena Forsberg, skidskytte, Torgny Mogren, längdskidor, Malin Ewerlöf-Krepp, friidrott, Dan Corneliusson, fotboll, Helena Ekholm, skidskytte, Bernt Johansson, cykel.
Grupp 2:
Jesper Blomqvist, fotboll, Anna Lindberg, simhopp, Mikael Appelgren, bordtennis, Christine Gandrup, badminton, Mats Näslund, ishockey, Anna-Karin Kammerling, simning.
Langrennssporten overlevde de russiske kvinnenes dominans over flere år, den overlever nok nå også.
Et av de første mesterskapene jeg husker å ha sett på tv var et vinter-OL der Norge ikke tok et eneste gull, jeg satt fremdeles og fulgte med på alt av langrenn både i det OL og i tiden etterpå. Forøvrig så bryr jeg meg ingenting om tap av tyske tv-avtaler, det går nok mer utover ulvang og co enn andre. Kanskje det til og med hadde blitt flere intervallstarter av det.
Det är bara 4 år sedan Norge tog ett ynka silver på damsidan, Steira i skiatlon, så det där går i vågor. Vänta några år så har vi andra dominanter i toppen.
Vinner Kalla morgendagens 10 km, blir ikke Astrid så opptatt av TV bolag…;)
Sanna mina ord!
Jeremiah: Håller verkligen med. För min del tyckte jag mer om att kolla på skidor för 15 år sedan (för att jag gillar det gamla tävlingsprogrammet mer), trots att det gick skit för Sverige, och det var mindre pengar i sporten. Inte för att jag inte gillar att kolla nu, det gör jag, men att hela sporten skulle dö bara för att tyskar inte tittar tror jag inte ett dugg på.
Om det är lika löst imorgon som det var igår så borde väl det gynna Johaug (och Kowalzcyk om hon hade åkt)!?
minior..”tyckte jag mer om att kola på skidor för 15 år sedan”..Litt historie..For 15 år siden kjempet Dæhlie og Alsgaard om seiern på jaktstarten under OL i Nagano..Hvem vant?
Det bor mye folk i Tyskland, de har sterke TV-selskaper og sterke sponsorer, det er selvsagt viktig for langrenn at de er med og drar lasset.
Neithiri- I Tour de ski blev Steira hjälpt av sina lagkamrater.
Damsgaards kommentar til uppdrag granskning:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/antidopingchefens-dom-svt-tankte-fel/
Jeg vil vite hvem som hadde de skyhøye testresultatene. Når sendes dette? Bare i Sverige i første omgang?
Jeremiah – detta diskuteras i en annan tråd också. men på onsdag sänds det
KE: For det første så er ikke TdS et VM eller OL, og for det andre så hadde ikke Østberg som hjalp henne i TdS noe som heslt med sammendraget der å gjøre, det hadde vært noe helt annet om f.eks Johaug hadde ventet i siste bakken og sluppet henne forbi.
titta rent historiskt sett på tjejer som åkt alla lopp 5 st i mästerskap finns rätt många som gjort de genom åren och presterat bra…men kanske är andra tider nu att de var lättare förut att klara av de..
Tolsrav: Värsta skolprovet ju. Alsgaard såklart. Han hade en jävla överväxel i spurten, en växel som hade varit roligt att se testad mot dagens spurtkanoner med Northug i spetsen.
Nethiri: Klart det gör sporten större, men den kommer inte att dö utan dem. Är inte som att Norge, Sverige och Finland är helt hjälplösa. Faktum är att längdskidåkning inte verkar vara särskilt stort ändå i Tyskland, så deras nuvarande betydelse kan nog diskuteras.
minior, mindre pengar i sporten… Vad är det för fel på att kunna leva på sitt yrke. Tycker det på sina håll härinne det verkar som att man bara vill ha amatöridrottare såsom det var var ett krav för att ställa upp i OS för hundra år sedan. Fånerier som ”Mammon sryr” etc verkar det som att de måste ha ett arbete vid sidan om.
Snöar det imorgon gynnar det lätta åkare som Jouag tex… Nej jag vill inte se en helröd pall!
För övrigt har klart.se rätt oftare än yr! Så jag litar på klart, inget snöfall! :-)
minor: Tyskland har som sagt økonomi og penger de spytter inn i dette og det betyr masse. For om det kun blir oss nordiske land som gidder å holde på med langrenn så anser jeg sporten som totalt død.
Jossa, ja det är tuffare i dag. Dels är det fler lopp, dels är konkurrensen hårdare. Inte ens superstarka Björgen el Cologna åker alla lopp. Deras beslut är givetvis grundade på erfarenhetens visdom. Kalla älskar att tävla men borde ha fått det goda rådet att också avstå ett eller två lopp. Vilket kan man diskutera men hon hade inte medaljchans i sprinten eller lördagens dubbellopp.
(Att hon hängde med i den klassiska delen är inget tecken på att hon tillhör de bästa, för de främsta drog på efter skidbytet och då var hon rökt direkt med sina stumma ben. Om hon tar medalj på 3-mil i klassiskt ska jag äta upp min hatt.)
Neithiri- Östberg hjälpte Steira, gav Steira viktiga sekunder som kanske hjälpte henne, annars kanske hon inte orkat hängt med på andra etapperna.
”Svensker gjør butikk på Northug- og Norge-hets”
http://www.dagbladet.no/2013/02/25/sport/ski-vm_2013/vm_i_val_di_fiemme/petter_northug/marcus_hellner/25937788/
Utrolig hvor små dere svensker kan krype noen ganger, også dama til Hellner da?? Synke så dypt.
Aliide: Jag tycker absolut inte det är fel att kunna leva på idrott, men tycker du det var tråkigare att kolla på längdskidor under 80- och 90-talen när det onekligen var mindre pengar i omlopp? Pengar är inte det som gör sport till sport, det kan vi kanske i alla fall komma överens om.
Nethiri: Sporten är bara totalt död om ingen håller på med den. Det jag vill se är bra åkare med passion för sporten åka skidor bra, inte mer komplicerat än så. Och det kommer vi se oavsett sportens popularitet i länder där längdåkningen traditionellt inte varit lika stor.
Nethiri: Vadå, är du förvånad över att det finns idioter i Sverige? Jag har rest en del i mina dagar, och aldrig har jag stött på ett ställe utan sin tilldelade kvot av osympatiska människor.
minor: Du får ikke se noe som helst om ingen gidder å bruke penger på sporten. Men er du fornøyd med små lokale renn her oppe norden som ingen ellers bryr seg om så be my guest.
finns intervjuer med alls svenskor som åker i morgon på svt sport..
Weng visar känslor på presskonferensen..
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/tv-norskans-tarar-pa-presskonferensen/
Jossa: Det går inte att urskilja vad hon säger.
Astrid: Det står i texten under filmen vad hon sa?
Det irriterer meg at ledelsen ikke kan beskytte Weng litt bedre, hun er ung, veldig usikker og helt uerfaren i slike sammenhenger som dette, kan fort bli litt for mye oppmerksomhet for henne.
Gössner startar 11.30 minuter (23 startnummer) före Weng imorgon, kan få en fin resa andra varvet. Wiken startar 11 min före Tchekalvea och 12 före Randall. Haag startar 12 minuter före Kalla. Larsen 11.30 före Lähteenmäki. Kvalet vanns på 13.21, får se hur mycket snabbare eliten kan åka.
Nethiri: Så länge sporten är stor här uppe kommer pengar läggas på sporten här uppe. Vi kan inte tvinga folk som gillar andra sporter mer att engagera sig för längdskidåkning om de inte vill. Sporten gick utmärkt att titta på 80- och 90-talen (och förmodligen innan också, är för ung för att minnas det), och då gick det inget vidare bra för tyskland kan jag säga.
JonasE: 13.21?
Ahh… de åkte 5km i kvalet.
JonasE: Visst är det synd att de inte kör en 10 km-slinga. Och 15 km slinga för herrarna. Men det är väl bara att drömma om i dessa dagar. Då hade vi sluppit ryggarna.
I stort sett alla kör imorgon, förutom Kowalczyk. Smutna, Aymonier och diverse norskor som inte får plats är de som inte är med.
Skulle gissa i likvärdiga förhållanden att de går 1.00 till 1.15 snabbare för dom imorgon alltså en tid 12.00 – 12.15.. när man ska rygga någon på att annat varv ska den man ryggar komma ifatt när den åkt av sig lite alltå efter första Km..
minor: Tyskland var tungt inne med penger i sporten på 80 og 90 tallet også, det vil være katastrofalt om de ikke ble med mer.
Neithiri, 1) pengar: per capita har Tyskland mycket mindre pengar än Norge. Så vitt jag vet är Norge rikast i världen om man räknar medelinkomst
2) Northug webbshop: inte särskilt roligt, håller med. Men om man delar ut så mycket skit som han gör, om man bygger upp sitt varumärke genom att förnedra alla andra måste man också vara beredd at ra emot på samma nivå. Lägre nivå än staffettmålgången i Oslo går nog inte.
Ser ut att vara samma bana som under TdS. Samma start som klassiska skiatlondelen, med stigningen upp mot där spurtpriset brukar vara. Ner till sprintbanan, ut till Brink-backen, tillbaks igen mot hästskon, Zorzi-backen och Krickes upplopp. 5 km, damerna 2 varv och herrarna 3.
Fel av mig, de går inte enda bort till Brinkbacken, de svänger av lite tidigare.
vm: Var Hellners målgang på sprinten noe bedre? Og det er stor forskjell på å være litt sleivkjeftet enn det å starte mobbe-butikk kun med det formålet å tjene på å selge hat-ikoner med Petters navn på, stygg sak dette.
JonasE: Haag startar 10 min före Kalla väl? Diggings 12 före Kalla…
Skulle kört samma variant som man gjorde på VM 1991 här då åkte men två olika 5 km slingor alltså dom var inne i stadion och varvade 1 gång för att ge sig ut på en ny 5 km slinga…
vm: Tyske store sponsorfirmaer står ikke bak Norge på noen som helst måte når det gjelder økonomi, og det er disse pengene vi snakker om. Slike firmaer spytter inn penger på TV og sport, de er kjempeviktige om vi ikke i framtiden kun kan konsentrere oss om lokale småstevner langt her oppe i ”sameland”.
Nethiri: ”Tyskland var tungt inne med penger i sporten på 80 og 90 tallet også, det vil være katastrofalt om de ikke ble med mer.”
Okej, det hade jag inte koll på. Vilka var det som stod för det pengainflödet?
Jag må vara ensam om det, men för mig är mindre tävlingar med mer lokal prägel ingen ”katastrof”.
Borde det inte finnas ett tipsinlägg till morgondagens lopp? Och jag vet att man kan tippa direkt på worldofxc så det behöver ni inte upplysa mig om.
Swestam: skulle också föredra det, var så tomt utan tippningen i Söndags…..
Finns det någon speciell anledning att man numera alltid kör 10/15 km på 5km-banor?
Vågar vi tro på bra tv produktion i morgon? Mellaneuropeerna brukar ju inte vara bra på detta. Hoppas få se minimalt med startbilder och publikbilder och slowmo och istället mer passeringsbilder längs banan. På nittiotalet gick det utmärkt att fälla in start och målgångar bild-i-bild, föredrar det. Tyvärr lär det bli bilder på italienskor långt ner i resultaten och på björgen som värmer upp och byter om.
För en nörd som mig vore det underbart om passeringsbilderna streamades på kanalernas play sajter. Då kunde man se själv. Måste komma snart.
Man skall noga inte ha för stora förhoppningar på en bra bildproduktion med tanke på hur sändningen från kvalloppet såg ut.
minor: The Viessmann Group, BMV mfl.
Ja, man ska inte underskatta betydelsen av sponsorerna från Tyskland. Det är de som betalar för kvalitén på tv och anläggningar. Dock är det viktigare för åkarnas ekonomi att ta medalj, det säkrar inkomster under och efter karriären. Det ändrar sig inte med mindre tyskspons. Snarare är det FIS ekonomi som hänger på tyskarna. Och därmed även dopingkontrollerna som inte Wada gör. Så det är en småproblematisk sits. Men skidsportern överlever ett tyskt frånfall. Med ryska framgångar kommer vi se stora ryska sponspengar. Vi ser det redan nu.
Sällan har väl Björgen låtit så självsäker inför ett lopp. Med all rätt förstås. http://www.svt.se/svttext/web/pages/306.html
minior: många varvningar lockar (betalande) publik, kortare sträcka att täcka med kameror (alternativt blir täckningen bättre), kortare sträcka att preparera osv.
neithiri, det finns mycket pengar även här uppe i Sameland – Statoil, Statkraft, Vattenfall, LKAB. SSAB mm
jag tycker det var stor skillnad mellan Hellners och Northugs målgång, kolla bilderna få du se
Toriv: Ok. En modell a la Nagano, där man kör olika slingor men varvar emellan skulle iaf lösa problemet att få betalande publik. Kan dock tänka mig att prepareringsbiten kan vara en stötesten.
de skulle kunna köra samma runda, men köra den baklänges tillbaka. bara de håller till höger så
Nu har yr flyttat fram morgondagens snöfall till kl 16…
Dax för en svensk variant för dessa är underbara!! http://www.youtube.com/watch?v=oom8PKakXuU
http://www.youtube.com/watch?v=U0zD8dAguIk
Velbe og Legkov krangler videre:
journlist Nina Burmistrova:
– Легков, оставшийся шестым в скиатлоне, был недоволен смазкой лыж для конькового хода. А казалось, в Валь-ди-Фиемме наши сервисмены работают как боги.
Sjef Valbe:
– Что?! Легков был лыжами недоволен? У Саши, к сожалению, всегда так. Когда он выигрывает, то выигрывает только он, когда проигрывает, то кто-то другой виноват. Например, лыжи. Я не знаю, как Саша тренировался и что делал. К чему он готовился. К «Тур де Ски» или к чемпионату мира, – приводит слова Вяльбе «Советский спорт».
Legkovs ord:
«Классические лыжи вообще супер работали, а вот с кантами «коньковых» что-то не очень удачно. Сейчас узнаю у сервиса. Скольжение было неплохое, но на поворотах лыжи врезались прямо”
Altså, Burmistrova: Legkov klagde på skøyteskiene….
Velbe:
Han! Han klager alltid. Når han vinner er det han og bare han som vinner, men når han taper leggre han skyld på andre
Legkov:
Klassiskskiene var perfekte, men skøyteskiene hadde en skade i kanten, slik at den bremset når jeg svingte og jeg må snakke med servicemannen om det.
Legkov , enda lenger unna stafetten.
minior: vet faktiskt inte vad som är den avgörande biten. Det där med olika slingor har du rätt om så det är väl inte publiken i alla fall.
Jeg tror faktisk det kan bli mer spennende enn mange tenker i dag. Husker jo under VM i Oslo hvor nære Kowa var Marit under 10km intervall. Mange hadde trodd at Marit skulle vinne klart. Kalla har nok satset sterkt på dette rennet så jeg tror hun blir veldig farlig. Det samme tenker jeg om Therese.
Om Björgen vill så skulle hon kunna vinna 10 km med ca 2 minuter, så överlägsen fysik har hon, men hon tar bara i så hon vinner lagom mycket så de andra inte ska tappa sugen.
Björgen har alltid superbra vallade skidor också så kombinationen är just nu oslagbar.
Hoppas på Kalla som 2a men det blir väl 5 norskor först sedan Kalla på 6e plats i bästa fall.
Begynner å bli irritert på media som hele tiden skal skape bråk mellom Norge og Sverige. Nå er det Norge som ”sågar Kalla”. Hva forventer de at Egil Kristiansen skal svare? ”Jo Kalla har tatt store steg siden Vancouver 2010”. Det er jo ikke noe tvil om at de andre har utviklet seg mer. Håpløst å skape slik overskrifter, men det er vel det som selger.
Att norskorna är, som grupp, så överlägsna andra nationer beror i huvudsak på tre saker.
Ett) Bredden. Man har så många aktiva och duktiga åkare.
Två) Man tränar mer än åkare från andra länder.
Tre) Dom håller sig friska.
Kalla var ju över och tränade med Björgen bla. och hon har ju berättat om hur dom tränar. Mängd, tempo, etc är högre än hoss oss svenskar.
Sven: Jag håller med dig. Den enda som varit inblandad, som inte tillhör norge eller sverige, är ju Kowa. Alla andra nationer slipper av någon anledning delta i smutskastning och ordkrig.
Snöfallsrisken verkar vara över nu. Rättvisa förutsättningar alltså. Plusgrader i Val di Fiemme men säkert fast snö och bra spår ändå då det ju varit kallt i natt.
Dagens tips:
Kalla leder før siste bakken, hvor hun faller og misser gullet. Yvette gnir det inn til ei svartøyd og gråtende Charlotte – ved å vise fallet for henne på monitoren. Charlotte slår ned Yvette på direkten og sjokkerer hele det svenske folk. Bjørgen vinner med minst mulig margin på grunn av fallet. Johaug på 3.
Dagens tips:
1. Björgen
2. Johaug
3. Steira
4. Weng
5. Kalla
6. Jacobsen.
Även norska åkare kan bli sjuka idag startar inte Astrid J sjuk även Sundby är osäker
oooh om Norge blir utan Sundby i stafetten, då kan det kan bli en rysare!
Gabriel: Instämmer på de tre första, men har ändå Kalla som fyra. Weng gjorde en enorm prestation när hon tog medalj i sin första VM-start. Rent mentalt tror jag att det blir svårt för henne att upprepa det loppet. Nu säger Jossa att Astrid J inte är kurant och då faller även hon bort. Det är faktiskt mycket få tjejer som har chans på tredjeplatsen efter Björgen/Johaug. I brist på heta kandidater satte jag Tjekaleva som 5:a. Har visat bra form i Davos och på skiatlonen.
Tråkigt för Jacobsen, hon får så mycket onödiga motgångar. Hon måste vara en av de mest talangfulla åkarna någonsin.
Vore enormt kul om Emma Wiken kan få till ett topplopp, har skidor som surfar
sådär obeskrivligt lätt och att Lisa Larsen toppat formen maximalt så de är med och kämpar om tredjeplatsen med Kalla och Haag. Kan alltid drömma.
Tråkigt med Jacobsen, håller med om att hon är kanske den mest talangfulla i Norska laget.
Fabulator: Jag önskar nästan att ditt scenario slår in bara för att få se Ywette bli ”tok-attackerad” av Kalla i tv-rutan. Skulle vara mumma:) Men bara nästan, för jag vill ju att Charlotte står på benen!
Som vanligt har vi dåligt självförtroende… Blir spännande det här! Och nej, JAG VILL INTE SE EN HELRÖD PALL! Gärna inte helt nordisk heller, fast en blågul kan ju få klämma sig in och gör det! Kalla är mer laddad än Björgen. Tyvärr startar hon i ett ingemansland vilket kommer göra dagen till en rysare!
Hej alla norrmän!
Hur känns det!?
Spännande?
Undrar ni hur det kommer gå?
Nervösa?
Välkommen till norska mästerskapen. Nu kör vi!
Er ikke veldig nervøs. På en normal dag så vinner Bjørgen dette, men mye kan skje. Skal ikke mer til enn at Bjørgen har en litt dårlig dag og Kalla en superdag så vinner Kalla. Skulle ikke Bjørgen slå til så har vi jo Therese som jeg faktisk tror kan utfordre Marit
Jag är rädd för att den här banan är lite för tuff för Charlotte i jämförelse med Johaug och Björgen. Mycket tvåans växel. Kalla måste ha en superdag för att slåss om något annat än bronset.
Är Kalla sämre på tvåan än Björgen?
Dags att dra igång VM på allvar. 5 härliga tävlingsdagar framför oss. Och på söndag är det ju vasaloppet och dess lillebror.
Björgen,Kalla,Johuag,Steira,Randall är de 5 som jag ser som möjliga pallåkare i den ordningen. Gössner och Mäkä är svårbedömda jokrar.
Rusk i forgasseren for Johnsrud Sundby, tvilsamt at han går 15 km i morgen….
Kalla var bättre på 2an för ett par tre år sedan än Björgen, Björgen blev stående mitt emellan skidorna utan tyngdöverföring och blev stum, men hon har utvecklat sin teknik mycket så nu vet i sjutton vem som är bäst.
Om han går 15 km er ikke så viktig, bare han blir frisk til stafetten. Merker at jeg ble fryktelig urolig av den nyheten.
Dagens løp uroer meg ikke spesielt. Om det skulle komme en ikkenorsk overraskelse er ikke det så farlig heller, særlig etter oppplevelsen vi fikk på lørdag.
Hur sätter ni upp ett stafettlag utan Sundby? Rönning går klassiskt men Röthegg,Krogh,Northug går alla helst fristil. Är ni tuffa sätter ni Northug på andra, Krogh ska reda ut spurten iallafall. Men Rönning-Röthe-Krogh-Northug gäller väl annars.
JonasE:Tycker du Vasaloppet är intressant? Dels masstart dels är dom bästa åkarna inte med.
Tror ikke det noen krise om Sundby ikke går stafetten. Vi har flere å spille på. Viktigste da tror jeg blir å sette Rønning mot Johan Olsson.
Personligen är jag väldigt glad att inte någon svensk är lika bra/överlägsen som Björgen…det är mycket roligare att slå nerifrån.
Om Björgen vinner är det väl ingen Norsk som blir särskilt överväldigad?
Hoppas på ett bra lopp av svenskorna idag, tycker förutsättningarna är där för att vi ska kunna ta 2-3 topp 10 och ett brons iaf!
Håller tummarna för superskidor!
Nån som får live-länken att fungera och kan avslöja vilka mellantider som finns?
http://live.fisski.com/livenofis2687.htm
Vad tycker ni krävs för att Larsen ska ta en plats i stafettlaget? Haag var 15 i skiatlon, där bör nog Larsen försöka slå. Och vad behöver de två göra för att Ida ska bli bortplockad. Båda topp 10?
Ja, Roethe på sista låter som en intressant idé. Han tar ju säkert Hellner i en rättvis spurtuppgörelse…
Adrian:”Personligen är jag väldigt glad att inte någon svensk är lika bra/överlägsen som Björgen…”
Hahaha, yeah right…
Om Larsen gör ett topp tio-lopp tycker jag att hon är aktuell, givet att Haag inte är bättre än säg 25:a. Om båda är topp tio uppstår en hel uppsjö av varianter.
Mycket jante här nu… Nu har VM-nerverna slagit in på allvar! Och jo, det vore väldigt fint med en Björgen och en Kowa i Sverige!
Nån Björgen vill då inte jag ha.Minns när Svan dominerade och det var inte roligt.Loppen är ju ganska förutsägbara om en åkare står över konkurrenterna.
9 Gasparin och 16 Piller blir de som får sätta fart på loppet indelningsvis. 32-40 följer flera bra åkare, Mäkärainen, Jean, Larsen, Zhukova och Diggins. Därefter går seedade fältet, udda nummer är blåbär och jämna är toppåkarna enligt distanscupen. Ett av ’blåbären’ är 47 Gössner som inte får glömmas bort.
Kommer Björgen starta en minut efter Kalla nu när Jakobsen inte startar?
Är Larsen topp 10 idag å Haag topp 15 så går nog ändå Haag före…runtin ska inte underskattas..
Vad man hoppas på realistiskt idag?
Kalla topp 5
Wiken topp 10
Haag topp 12
Larsen topp 15
Nej, Ek Hagen går in på Jakobsens nummer ser jag nu. Då behöver Kalla inte stressa.
Per: nej Hagen tar ju Astrids startplats..
”Kommer Björgen starta en minut efter Kalla nu när Jakobsen inte startar?”
Nej, Hagen går rätt in på Jacobsens plats som nr 66.
1.8 km, 4.4 km, 5 km, 6.8 km, 9,4 km och 10 km är mellantiderna! :) blir spänande att vänta mellan 6.8 och 9.4…..
”1.8 km, 4.4 km, 5 km, 6.8 km, 9,4 km och 10 km är mellantiderna!”
Alt for mange mellomtider, producer kommer garantert til å drite seg ut, dere leste det her først.
Kalde netter og milde dager i Val di Fiemme nå for tiden. Er det ikke i slike forhold Olsson drar frem Superskiene sine ;-)
Faktiskt lite kul med uppvärmningen, Tipp-topp tummen opp! (Johaug) igen och igen…
Aliide, haha eller hur. Tipp topp tummen opp.. Får se om hon ger tummen upp senare idag.
En fråga från några ledare/tränare jag pratat med just före start.
Varför åker Kalla lika enbent på tvåan som hon gjorde för fyra år sedan?
Ha ha! Johaug framstår verkligen som supersympatisk. Förstår att hon är så enormt populär i Norge.
Elin: diskuteras i denna expressenartikel: http://www.expressen.se/sport/langdskidor/nu-sagas-charlotte-kalla–av-norge/
Alldeles för sen andra mellantid, borde haft den vid runt 3.5 istället. Topp 13 var oförändrad från sistamellantiden och målgång i nåt av kvalloppen. Davos var ännu värre, 400 meter mellan mellantiderna. Helt meningslöst. Men nu kör vi.
Raminscaoute hade 5.31 i kvalet, nu 5.42 vid 1.8. Då skulle de visserligen bara 5 km.
Har övriga polskor prickat formen? Komiskt.
Polen kan bli farliga på stafetten?
NEJ NEJ NEJ PÅ LISA!
Larsen har åkt ifrån sig ur stafettlaget på 1,8 km
Hugue har gått bra mycket snabbare än Piller in till varvning. För övrigt en åkare som Blomman klagade på.
Hoppas ingen nämner Lisa Larsens namn som aspirant på stafetten. Herregud.
Haag 18 efter.
Dåliga skidor?
NEJ NEJ NEJ PÅ ANNA OCKSÅ!
Ouch! Wikén också. Smörrebom idag?
Är nog inte endast smörrebom, tycker tyvärr det ser segt ut.
Fransyskorna går bra.
Sanna, jo men det blir segt om skidorna går trögt.
Vad är detta !!! måste vara bom på skidorna
Gabriel, absolut kan det vara så. Vi får vänta med en utvärdering.
Jävla enformingt med en mellantid. Samma bild, samma ljud och samma typ av skidåkning.
Bommar man med skidorna idag så är det en bedrift som heter duga. Är Kalla tio sekunder efter vid 1,8 så kan man nog konstatera detta faktum.
LArsen och Haag åker bättre utför, kan inte bara vara skidor
JonasE, ja jäkligt enformigt är vad det är.
Gössner tar ledningen i varvningen med 9,4 sek före Guschina.
Men produktionen… Har de bara en kamera i Italien? El snarare fokusera på seedade åkare!
Kalla imponerar inte heller.
Man hade ju gärna sett en större ledning av Kalla.
…som t.ex. Björgens öppning
Eller bara bom på formen på alla utom Kalla , Häärligt !
Gössner och Stephen går bra!
Ta ryggen Wikén!
Kalla snabbast ner till 4.4
Vore ju kul om man fick se lite mer av hur banan ser ut.
Det är mycket ojämna tider på banan. Endel går mycket snabbare utför.
Björgen 15 före, tatt 7 till.
Men Björgen 15 före…
Fy f-n vilken usel tv-produktion. Tacka vet jag masstarter.
Bjørgen 15-16 sek foran Kalla ved runding 5 km.
weng och tckaleva slåss med kalla om bronset!
Plattlopp av Randall
Kalla har tränat för mycket klassiskt
Bjørgen ser treg ut…
Det blir nog knappt någon svenska på topp 10.
Nej, nej, nej…
Att de inte uppmärksammar att Gössner och Stephen har gått i mål och att Stephen har tappat mycket på Gössner.
Vill så gärna att Kalla ska få medalj, men tror inte det kommer att hända. Tyvärr.
Härligt vad man kan klaga på Kallas träning! Vid klassiska lopp klagar man på att hon tränar för lite klassiskt och vid fritt för mycket…
Tror Johaug tar det.
Kalla har tappat enormt!
Kalla borta
Tråkigt det känns med Kalla. Tråkigt att man inte får se henne heller.
Så jävla värdelöst. Kalla får stryk av en skidskytt.
Riktig riktigt kass bildproduktion. Brukar inte klaga, men att inte ens få se Kallas målgång. Hur tänker man då?
fan vad trist
Och vad hände med Wikéns form?
Att Kalla inte tar medalj på 10km fritt ska inte kunna hända.
Dags att ta tag i träningen på damsidan nu. Mer än hundra timmar mindre än de bästa duger inte på långa vägar.
Det var en överaskning!!!
Nu slipper i alla fall Steira bli 4:e idag
Att Steria blivit en sån jävel på att bita sig fast i ryggar.
Hard løype. Johaug tar dette.
Norska mästerskapen…
Kallla känns lite tung och stum på såhär hårda banor ! Likaså Haag , det är ju milsvid skillnad mot 2010
Ja!!!!!!!!!!!!!!!
Jag tycker att det är jättekul att någon annan än Björgen vinner, men en smula tråkigt att den som slår henne är Johaug. Men all heder till henne! tipp topp tommen opp!
Tipp-topp tommen opp!
Hele stafettlaget topp 10:-)
Vet inte ens om jag vill se intervjun med Kalla.
Tipp topp tummen opp. Det var tronskiftet.
Skidskyttar hävdar sig :)
Usel produktion fick ju endast se uppför! Det går även nerför och kurvor på banan!
Ingen rolig dag alls! Bläk.
Kalla alltså sjua, 13 sekunder från bronset. Det sämsta 15 km fritt någonsin för henne. Undrar om silvermedaljen från lagsprinten och semin i sprinten känns lika bra idag…
Jahaja, ja det där såg inte bra ut på någon av tjejerna. Segt segt segt. Såg redan på förstarundan att Kalla slet. Formen inte där och hon är läskigt långt efter… trist, men jag hade det på känn.
Men lägg ner Yvette!!!
Låt henne gå, det är bara plågsamt att se
KALLA är som hon brukar….. SUR!
Kalla sur som vanligt?!? Jag hoppas verkligen att du är ironisk nu Markus…
Det är smärtsamt att se Kalla intervjuvas efter ett dåligt lopp. Hm, ja. Dagens lopp lämnar en del funderingar, känns inte som de svenska åkarna är i toppform trots att de påstår sig vara det. Samtliga ser ju väldigt tunga ut i spåren och ag har haft samma känsla för Hellner i detta mästerskapet.
Men snyggt av Johaug. Och en ruggigt tung bana, har nog aldrig sett Marit så sliten någon gång. Men norskorna är ju helt enorma, riktigt bra. Tjekaleva en liten överaskning, hon åker så ålderdomligt, som en Teichmann, men hon har prickat formen hon med. Nåja.
Och TV produktionen var usel. Riktigt usel. Samma passeringsbilder på båda varven är riktigt trist. FIS gör vad de kan för att döda intervallstart.
Freddy: efter dåliga lopp är det alltid samma sak, med all rätta!!!
vad sa kalla i intervjun? sitter i norge nämligen…
Kan de ryska produktionsbolagen det här med intervallstart? Annars får vi ta mej tusan se till att skicka ned ett gäng från Norden som får ta över den här ruljansen till Sotji 2014. Under all kritik idag.
Markus: Ja ok då är det en annan sak, framgick inte riktigt av ditt första inlägg. Som du säger nu, med all rätt ja, ska inte vara något annat.
Rs, både Kalla och Emma sa att de hoppades att formen fanns där. Ingen har påstått att de ÄR i form!
Tänkte redan när Kalla missade pallen i Gällivare att det är slut nu med pallplatser på 10 km F. Säger det igen: hon behöver åtminstone lika mycket en mentalcoach som ändrad träning.
Emil: Hon var otroligt besviken och hade ingen förklaring till varför det gick dåligt. Trodde inte det berodde på skidorna. Kände bara att hon inte hade tillräckligt tryck i benen på andra varvet. ”De andra körde snabbare än jag och jag körde för långsamt” tror jag hon sa ungefär.
Fantastiskt bra av norskorna som vanligt det måste man säga.
Hehe, i övrigt undrar varför jag tittar på detta. Jag blir ju bara sur och grinig. Och produktionen gör det ju inte värt att se sändningen för underhållningens skull.
Emil, hon sa att hon bara kände en stor tomhet och att hon inte såg någon anledning att svara eftersom hon inte hade några svar att ge och Yvette fortsatte att pressa henne.
kanske kan detta vara ett uppvaknande att det hon gör inte alls håller för att vara där hon vill vara. tidigare har det ju känts som om hon tyckt det kanske varit okej med lite sämre resultat i klassiska lopp och masstartslopp eftersom hon alltid var topp 2 på 10 km fritt, denna säsongen har hon varit utanför pallen tre gånger
Emil, ja jag hoppas också på det. Detta måste ju vara ett uppvaknande när hon till säsongen sa att 10km f på VM var hennes stora mål, och så nu gick det så här. Hon och tränarna kanske har förlitat sig på hennes tidigare resultatfacit från denna distans.
oj vad tomt de känns nu…vad ska man säga?? Kalla dog lite på andra varvet är ju uppenbart varför? skidorna för många lopp? Kalla åker andra varvet några sekunder långsammare än Haag..
Vad hände från start tycker alla öppna svagt Haag var nr 40 efter 1.8 km vad hände sedan åker hon upp sig eftersom
Kan ju också tillägga att hon inte verkade ha den perfekta dagen idag heller, men kanske hon hade kunnat gjort mer för att öka förutsättningarna för att få en så perfekt dag som möjligt just idag.
Usch, jag vill vara ledig imorgon istället för idag. Förbannade jobbschema! Vilken skitdag!
Har någon koll på vilka som var före Kalla som körde sprintstafetten?
Per:
”Det var tronskiftet.
Så sa man efter 3 milen i Holmenkollen också.
Gabriel: ”Och vad hände med Wikéns form?”
Visst är det märkligt – kanske känner hon av pressen i sitt första VM, och/eller så hade hon peak i Davos och tappat form?
Gissar att Olsson tänkte i de banorna; med så bra form i Davos måste man hålla i träningen några dagar extra och släppa senare för att inte tappa form en bit in i VM. Ska bli grymt spännande att se Olsson i morn!
Två av de som var topp 10 idag åkte sprintstafetten i söndags. Samma sak med sprinten, en tjej som var topp 10 idag har åkt allt.
Kanske säger det en del om hur man skall lägga upp ett mästerskap. Hoppas på Olsson i morgon…
Det gäller att gilla läget för Hellner när det gäller massstart , han har ju haft och har en grym finish och har förmidligen tjänat på att det är mycket masstarter !
adapt and overcome !
Randall, Diggins, Kalla, Sarasoja, Lähteenmäki, Herrmann och Piller gör alla lopp åtminstone en bit från deras bästa. Alla de sex första slapp köra sprintstafetten. Den tröstmedaljen känns inget värt längre.
Och RAI eller vilka tölpar som nu var ansvariga, detta var nog det sämsta jag sett. Visade starter på blåbären, hade samma mellantid, visade inte klockan på Björgen, missade nästan Kallas målgång. Osv. USCH
Fast vet inte om jag kommer se loppet i morn – maken till skitproduktion har jag inte sett. Polen i fjol var ju tom. bättre. En enda kameraposition i en seg backe hela loppet. Total skandal!
Hur hade Darya Domracheva placerat sig?
Jag håller henne ett litet snäpp bättre än Gössner.
Hon är dessutom en förebild för många längdåkare med sin dansande åkning.
Wikén var i superform under touren och den går inte att konservera hur länge som helst, hon var osäker på den före loppet och bombsäker på att den inte fanns där efter loppet.
Kalla har väl rätt att vara både sur och arg efter ett sånt uselt lopp.
Men vilken produktion. Hur kan italienska TVbolaget få fram en sån miserabel produkt. En prestation i sig!
Sarasjoja gör ett bra lopp idag helt klart även Piller måste man säga gör de hennes nästa bästa resultat är de..
Kalla tappa 10 sek på Haag sista 3 km…
Publiken??????
10% av vad det brukar vara på skidskytte i Anterselva några mil NÖ om Val di Fiemme
Elin: ointressant hur Darya Domracheva åkt idag hon var ju inte med eller? onödigt spekulera? Goessner har väl varit den bästa i spåret i skidskytte hela året med vissa undantag..
För stafetten har USA en bra åkare idag, Ryssland 2 + Ivanova, Norge 4 + Jacobsen, Tyskland 2 och Finland har en hel drös. Tror fortfarande på medalj, men det som såg begrsäkert ut i Gällivare, det som såg ganska säkert ut i La Clusaz trots alla sjukdomar, de marginalerna är inte kvar längre.
Jag är inne på att vi hade dåliga skidor. Verkade glida dåligt i alla fall.
Ikke spesielt overraskejde at Johaug vinner. Men det var ingen topp dag for Bjørgen, slik hun hadde i NM på samme distanse.
Spiller ingen rolle, stort bedre enn dette kan det ikke gjøres, og er heller ikke ønskelig. Svært hyggelig med bronse på Tchekaleva, men Kalla synes man litt synd på. Hun burde nok stått over teamsprinten.
I morgen tror jeg det blir svensk revansj med Olsson. Uthvilt, og et føre som passer han veldig godt (om det blir som i dag).
Jag hoppas verkligen på en bättre produktion imorgon men befarar att så inte blir fallet. Uselt! Kanske skulle kunna ha en kamera på platten och utförslöpan till exempel. Och fokusera på seedade åkare, riktigt komisk när de fokuserade in på de oseedade mellan de seedade! Jag vet inte om de på NRK var lika kritiska som Hård och Blomman var? Det är inte ofta de kritiserar producenten annars när vi klagar…. Men idag kunde de inte låta bli…
För morgondagen blir att hålla nere förväntningarna. Kommer Olsson på top 10 är det bra.
Blir det Olsson el Cologna som tar guld imorgon? Banan passar båda lika bra och båda i kanonform!
Tor, tack för att du är positiv men Kalla och 10km f har sedan länge känts som en rätt given medalj. Nu vågar åtminstone inte jag hoppas eller ha för stora förväntningar.
Vad gjorde många svenskor i öppningen idag Wiken Haag..tror Haag var nr 40 vid första mellan tiden..hur kan de hända ?
Domracheva minner meg om Alsgaard, hun ser alltid ut som om hun går søndagstur på mandag. Men i denne løypen tror jeg ikke hun hadde slått Gössner.
Jossa, ja det undrar jag också. På Haag lät det som att hon kanske hade lite för stor respekt för banan i öppningen, men att hon inte hade kunnat gjort något annorlunda eftersom hon hade tagit ut sig max när hon kom i mål.
Jag tycker att Domracheva och Röthe har liknande fristilsteknik, och båda är ju relativt lätta åkare.
Finns många som kan ta guld imorgon. Poltoranin, Legkov, Cologna, Manificat, Hellner, Olsson, Northug, Röthe, Vylegzhanin. Kanske Clara kan hitta på något, precis som Bauer, Chernousov, Harvey osv.
Det kan gå hursomhelst, det är knappast så att det står mellan Cologna och Olsson.
När jag slog på tvn i dag och såg att var sol och blå himmel över WdF fick jag onda aningar.Så gick det som det gick också. Imorgon hoppas vi på skitväder.Olsson vinner ej om det är sol.
Olssons beste sjanser er om det blir en kald natt og mildt på dagtid. I følge yr.no blir det -4 om natten og +5 om dagen. Det er føre for superskiene hans.
har inte Domracheva haft lite sämre åkform denna vinter? Gössner (som förstås är halv-norsk) har ju varit grym när hon varit i toppform
Ja, hoppas på medalj i morgon och på stafetterna, annars har vi sprintarna att glädjas åt.
Nej detta var ingen rolig dag. Är osäker på hur bra skidor Sverige hade idag. Väldigt svårt att veta, men jag tror inte att det är förklaringen. Det är väl den enda fördelen med masstart att det blir lättare att jämföra.
Lisa Larsen är ung och verkar ha vissa problem med höjd och tyngre banor. Haag har tyvärr inte hittat toppformen. Wiken har överaskat positivt hela säsongen, men formen verkar inte vara där just nu. Kalla åker alla lopp och då blir det på detta sätt. Det var ca 10 sekunder från medalj. Hade hon avstått sprint och skiathlon såhade hon åtminstone varit tio sekunder snabbare idag.
”Haag har tyvärr inte hittat toppformen”
Haag har ju sagt själv om och om igen att hon är i riktigt bra form. Det var ju anledningen till att hon gick in i väggen i Davos (märkligt resonemang, men ändock).
Men hon har säkert rätt, hon är nog i sin bästa form som hon kan ha just nu. Det som saknas är kapacitet. Hon är inte längre än toppskidåkare. Verkligen dags att hon inser det nu och vidtar alla åtgärder som krävs för att komma tillbaka till toppen.
Enligt Kalla själv blir hon bättre och bättre för varje lopp hon gör. Idag satt inte formen där till hundra varför det går som det går samt att mtrl inte var det bästa.Bara att bryta ihop och komma igen.
Slängde ihop mina stafettlag, Finland och Ryssland kändes svåra att sätta ihop rätt, finns många att välja mellan. I ordning efter kapacitet om vad jag tror, sista åkaren är förste reserv.
4*5 Km Damer . Land ; 1 – 2 – 3 – 4 ( R )
1 . Norge ; Weng – Johaug – Steira – Björgen ( Jacobsen )
2 . Finland ; Kyllönen – Lähteenmäki – Roponen – Sarasoja ( Niskanen )
3 . Sverige ; Ingemarsdotter – Wikén – Haag – Kalla ( Bleckur )
4 . Tyskland ; Fessel – Zeller – Gössner – Herrmann ( Böhler )
5 . Ryssland ; Iksanova – Ivanova – Tchekaleva – Gushina ( Zhukova )
6 . USA ; Brooks – Randall – Stephen – Diggins ( Sargent )
7 . Frankrike ; Aymonier – Jean – Faivre Picon – Hugue ( Dabudyk )
8 . Polen ; Kubinska – Kowalczyk – Maciuszek – Szymanczak ( Jaskowiec )
9 . Italien ; Cavallar – De Martin – Agreiter – Piller ( Debertolis )
Tror jag också. Av dem som slog Kalla idag så körde Goessner första loppet idag och alla utan Weng och Björgen stod över sprinten. Ingen som slag Kalla körde teamsprinten.
Det finns ju någon som har tjatat om Larsen i stafetten, hoppas den personen inte gör det längre. Hon har tyvärr inte lyckats alls här. Tråkigt. men sant.
Finska stafettlaget klart: Anne Kyllönen, Kerttu Niskanen, Riitta-Liisa Roponen Riikka Sarasoja-Lilja.
Oj, ingen Lähteenmäki i finska laget, det hade jag aldrig trott.
Astrid, så nu är det Lisa Larsen (och dem som hon gillar henne) som du skall dissa. Utifrån vad Lisa gjorde på det individuella fristilsloppet i Gällivare och de stafettsträckor hon gjort denna säsong så var hon ett av flera alternativ. Efter dagens lopp är hon inte ett alternativ för stafetten.
Wiken åkte inte stafetten men ändå under presterar hon å det grövsta.Haag likaså.Så inte hänger det på ett stafettlopp mer eller mindre.
swestam: Jag har inte något emot Lisa Larsen, men tycker att de bästa ska åka stafetten. Alltså de som presterat bäst på VM. Lisa är ung och kommer säkert igen. Detsamma gäller Stina Nilsson som är otroligt duktig, men behöver några år på sig. Lisa är också ung. Det är viktigt att vi inte får utbrända åkare. Norskorna är tydligen av annat skrot och korn än vi svenskar.
swestam: Vem har jag dissat tidigare?
Saarinen-Lähteenmäki-Mäkärainen-Ahervo hade varit ett hyggligt lag, men ingen av dem får åka. Det är en enorm bredd finskorna har just nu, deras guldlag 07-09 hade ju inga reserver alls i stort sett.
2007 Neumanova
2010 Kalla
2011 Björgen
2013 Johaug
Seger i genrepet på 10 km och guld i mästerskapet. 2009 vann Kowalczyk genrepet och tog sedan brons på 10 km men också 2 guld i andra distanser. Det var ett viktigt lopp i Davos Johaug gjorde.
Astrid: om jag minns rätt Haag och Stina, kan vara någon ytterligare av de svenska damerna
swestam: Det jag kommer ihåg jag sagt vad gäller Haag att man inte ska kunna platsa på gamla meriter. Det håller jag fast vid fortfarande. Stina ramlade och där tycker jag att hon ska träna att åka utför med längdskidor. Hon har ramlat flera gånger. Hon är ung och har tiden framför sig. Det håller jag fast vid.
swestam: bra för sverige att inte Lähteenmäki tror knappt de är sant…fattar inget enda finska jag är rädd för…Sarasoja är jag inte de minsta rädd för idag fick hon även en bra resa i rygg på Goessner ett bra tag..
Har de här å göra med att Lähteenmäki går sina egna väger mkt? eller är hon sjuk? hon har ju ändå bästa finska individuella resultatet i detta VM..
Vet inte om Wikén och Haag ”underpresterar å det grövsta” bägge bland dom 20 bästa. Att det inte är några topplopp däremot håller jag med om, samma med Kalla.
JonasE: vågar USA starta med Brooks?
”The blonde Therese Johaug snatches the third gold from the neck of Marit Bjoergen”
Så här skriver FIS på sin hemsida. Vafan har Johaugs hårfärg med detta att göra?
”The dark haired Cologna snatches the third gold from the neck of Petter Northug”
Skulle man aldrig någonsin få läsa. När man skriver om kvinnor, fokusera på utseendet. När man skriver om män, fokusera på prestationen.
Göran; Kolla resultaten så ser du att Wiken är en minut sämre jämfört med Johaug sen Davos; det kallar jag att under prestera. Att haag nu har en annan nivå än tidigare kanske är fel att kalla underprestation.
Gabriel; mansgrisar finns överallt även inom FIS
Gabriel: Tyvärr så förstår inte alla att det inte är lämpligt att skriva som de gör. Det förekommer överallt, tyvärr.
KnutG: menar du underprestera? :-)
Gabriel… Håller med, utseendefixeringen är helt sjuk. I konsekvensen och jämställdhetens namn får vi hoppas att FIS skriver om en blond manlig segrare imorgon!
KnutG: Wikén var 35 sek efter Kalla i SM på samma distans idag 40 efter. I La Clusaz var hon 1 min efter Jouhaug idag 1 min o 25 sek. Visst inget topplopp men att bara ta Davos som underlag och säga att hon ”underprestera å det grövsta” tycker jag fortfarande är att ta i! i Davos som var sista loppet före VM var säkert formen väldigt olika för dom olika åkarna?!
Skulle aldrig säga att en åkare som Wiken underpresterar allt hon gjort i år känns som bonus…men de kan man säga att de inte varit några topp lopp i VM från hennes sida..Anna Haag är väl den av dom två som åker mest på den nivå hon varit på hela säsongen,,,Wiken har ändå haft en del toppar som varit rätt höga..
Någon skrev om Stina Nilsson som ett alternativ i stafetten.
Tänk på att Teresa Stadlober med ett guld och ett silver på JVM blev idag 26;a. BRA!
På JVM besegrade Teresa Stina Nilsson klart i båda distansloppen, 47 resp 35 sekunder.
tror inte någon skrev om Nilsson som ett verkligt alternativ i stafetten?
Gabriel: Johan Olsson är väl inte blond? ;) Visst kanske han färgar håret under natten, men räkna inte med det…
Någon som har analyserat hur snabbt damerna åkte in från sista mellantiden (6.8 km) till mål? Jag gjorde en snabb och grov beräkning på de tio bästa samt Haag och Wikén.
Johaug snabbast på 7.23, därefter Steira på 7.27. Några åkare kring 7.29-7.33: Bjørgen 7.29, Gössner 7.30, Haag 7.31, Tjekaleva 7.32, Hugue 7.33.
Sedan ligger nästa grupp kring 7.38-7.41: Roponen 7.38, Stephen 7.38, Wikén 7.40, Kalla 7.41, Weng 7.41.
Snabb avslutning på Haag och Wiken och Kalla åkte jämnt.
Freddy… Det var jag som skrev det. Jag klassar honom som mörkblond:
http://www.langd.se/johan-olsson-kraanglar-sig-igenom-skadelabyrinten.5069967-86106.html
Någon skrev något i stil med att det här nästan var bra eftersom det blir en väckarklocka för Kalla. Så kan man ju se det men problemet är ju att hon inte får en ny chans på ett mästerskap på sin favoritdistans förrän om fyra år igen. Då är hon 30 år gammal och i slutet på sin karriär.
Per… Redan om två år får hon chansen igen, i falun, 10 km fritt.
Ah, vad skönt! Ska sluta gnälla mer nu.
om fyra år kanske 10 km klassiskt är hennes paradgren!
Lähteenmäki står över stafetten eftersom hon känner sig trött efter att som enda finska ha kört alla lopp hittills. Ursprungligen var det inte meningen att hon skulle köra skiathlon, men hon blev tvungen att ge ett formbesked för att få åka på söndag och idag.
Tror Kalla gikk et løp som forventet. At Johaug vant i dag var slett ingen overraskelse for meg, for denne traseen er en berg -og dalbane. Opp og ned opp og ned, dette er en klar ulempe for mer kraftige løpertyper som Kalla, Bjørgen og Lähteenmäki – som er god til å skape høy fart i lettere terreng. Det ser vi jo av resultatlista også. Med unntak for Bjørgen som slet livet av seg for et sølv, så var det lette klatrere som dominerte. Stephen, Gössner, Johaug, Weng, Tchekaleva – de hadde alle nytte av terrenget.
På sett og vis synes jeg det er feil å konstruere slike løyper. De får jo knapt gå ”normalt” langrenn lengre, det skal være bratte bakker opp og ned og skarpe svinger som FIS og enkelte publikum håper løperne skal falle i. Vi så det senest i Davos, da de konstruerte ei løye med knall og fall som mål. Jeg liker ikke denne utviklingen.
Tror Kalla hade en ganska dålig dag, vilket inte var jättemärkligt. lite sliten, och som du säger så var det ju klättrarna som dominerade i detta lopp. några sekunder snabbare så hade det ju varit ett bra lopp av Kalla.
Og tilsvarende gjorde alle ”tungvektere” det dårligere enn forventet. Kikkan Randall er også et godt eksempel på dette. Håpløst langt bak. Jeg synes det blir feil å nærmest favorisere lette klatrere på denne måten. Torgeir Bjørn spådde dette før mesterskapet og fikk helt rett.
Jeg er selvsagt glad for at Johaug vant, men man ser jo av resultatlista at kraftige løpere hadde en stor bakdel.
Detta var nog ingen lätt uttagning för Dalen. Dock är det ju roligt att ha många att välja på.
Torgeir Bjørn kan nog ha rätt i sin analys. De tyngre åkarna får ju ingen nytta av sin vikt om utförsbackarna är så pass svåra.
Vidhåller att Kalla nog skulle varit top 3 och gärna främst vid en bra dag . Hon hade säkert själv dom förväntningarna .Man ser ju hur besviken hon är. I förhållande till det hade nog Wiken en tro på top 10.Båda åker under den egna förväntade nivån.
Man vågar väl knappt tänka tanken, men jag tror att den här banan är perfekt för Hellner. Om han hittar formen. Hellner och Legkov.
Hur växlar man distanser mellan VM och OS? Visst är det så att man växlar distanser på VM separat och på OS separat?
fabulator: man ser jo av resultatlista at kraftige løpere hadde en stor bakdel.
Det må være dagens observason!
”Hur växlar man distanser mellan VM och OS? Visst är det så att man växlar distanser på VM separat och på OS separat?”
Nej, det är samma program nu som på VM 2015. OS däremot blir olika program varje gång.
Jag förstår inte varför Rikcardsson ska åka imorgon. Varför sparar man inte han för Stafett och femmil. Banan passar inte honom och formen är inte helt på topp. Låt Södergren eller någon ung åka. Varför kan svenska lagledningen inte lära sig att det är en påfrestning att göra en tävling både fysiskt och mentalt. En utvilad Rickardsson är en viktig stöttespelare i stafetten och han har faktiskt större chans en många tror på femmilen.
Link til artikkel;
http://touch.ostlendingen.no/sport/vinteridrett/bjorn-vm-loypene-er-skreddersydd-for-johaug-1.7774648
Topp 10 er nesten bare lette frekvensløpere.
Två dagar mellan loppen ska inte vara några problem för Daniel R..inte de jag är orolig för mer orolig för hur bra en är i år..
Vid VM växlar man åksätt.Vartannat år skejtoch klassiskt
På tal om hårfärg; nu för tiden vet man inte vad den naturliga färgen är, sorry
Halfavarsson kan kanske få häng på röthe på andra varvet, skulle vara en bra rygg för Calle :)
Harvey, Di Centa, Poltoranin, Belov och Freeman kör inte imorgon.
Skulle gissa på 11 minuter per varv, alltså 22 startnummer. BLir det så kan följande bilda tåg på olika varv.
Teichmann, Angerer, Tscharnke (tysktåget)
Krogh kan få Sundby och Legkov.
Kershaw, Bauer, Cologna
Duerr och Clara
Gaillard och Manificat (Frassarna)
Halfvarsson och Vylegzhanin
Heikinen och Röthe
Ingen Poltoranin imorgon alltså? Sjuk? Detta är verkligen inte kazakhens mästerskap…
Skal kosakken kun gå 50km i dette mesterskap, eller skal han trekke seg fra alt? Merkelig.
//Alexander
Klart han vill åka detta är ju det lopp med mest prestige i. Det lopp som korar hela vm:s bästa skidåkare. Finns nog inte på kartan för många att missa detta!
Det lopp som kårer hele VMs beste skidåker er vel kanskje å dra det litt langt. Hvis Johan Olsson vinner så ser jeg vel bare han som verdens beste i 15 fritt intervall.
Minns när Svan dominerade?? Det gör inte jag, men jag minns när Wassberg dominerade och det var kul!!!
//Sven
Väldigt många kan hänga med i en masstart men inte många kan vinna en intervall. Här handlar det om att ha kondition och det är ju faktiskt den enda distansen. Så den som vinner denna är bäst enligt mig. Vet att våra landslagsåkare resonerar likadant.
Gunnar…”her handlar det att ha kondition och det är ju faktiskt den enda distansen. så den som vinner denna är bäst enligt mig”…Dette blir for dumt..Du hevder at Johaug har best kondisjon som vant intervallstarten i dag, mens Marit som vant duathlon mangler kondisjon? Hva med dagsform? Kankje til og med Therese hadde ”bare” litt bedre ski en Marit idag.
tolsrav, antar Gunnar ikke sikter til damelangrenn, for der vinner stort sett den sterkeste løperen.
Men i herreklassen er det mye luregåing og taktikk – ingen vil dra – derfor blir det ikke det samme som intervallstart der man må disponere riktig og gjøre løpet selv.
man kan ju jämföra dessa två:
http://fasterskier.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2013/01/2013CC2617WOD.pdf
och
http://www.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2687/2013CC2687RL.pdf
och så kan man ju helt enkelt hålla tummarna för att vi imorgon kan jämföra reslutatlistan med denna:
http://www.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2618/2013CC2618WOD.pdf
medalj till Österrika imorgon?
Gunnar: ”Här handlar det om att ha kondition och det är ju faktiskt den enda distansen.”
Unnskyld meg men har du noensinne gått på ski selv eller er du bare sofasynser?
Hvorfor henger ikke alle med inn på ei femmil om man ikke trenger kondisjon?
Den som vinner femmila har både kondisjon og spurtegensksper, og man kan således si at han dermed er en mer komplett skiløper anno 2013.
//tolsrav & tor
Fabulator har rätt, jag syftade på herrarna. Som svar på Tors fråga om hur jag brukar åka skidor själv så är svaret att det varierar men oftast själv och med en sparringpartner. Vad gäller femmil så har ju många av de bästa uttalat att det är många femmilslopp man åker i masstart utan att ha tagit ut sig.
Av bl.a. de orsakerna tror jag de flesta åkare värdera 15 km intervall högst och därför prioriterar de dem. De är väl inget att protestera över att svenska landslags åkare värdera denna distans högst?! De får de väl göra om de vill??!!
…. När jag säger många uttalat så är det intervjuer som är källan och den specifika siffran många härleder mest till svenska åkare.
@Tor
Är du en idiot eller spelar du bara. I ett 50KM krävs det bra kondition, ingen kan påstå något annat. Men det avgörande är spurten. på 15KM är kapacitet och kondition det avgörande, spurt är bra att ha (Petter har ju faktiskt plockat många placeringar med upploppsforceringar i intervallstart också).
Behöver jag förklara mig tydligare för att du skall fatta? Eller kommer du bara att märka ord.
Gunnar@ du verkar vara en IDIOT av stor rang som tror på det du skriver. Så att hänga ”bara” med i klungan på en femmil är inga problem för de åkare som åker en femmil. SUCK. Du är så dum att du tror att alla masstarts lopp är en söndagstur? Om du tror det så sluta och se på skidor. och en sak till skulle du inte sluta se skidor efter förra VM:et då det var bara elände. Hycklare i ren knutbypastors stil.
Håkan
Inte speciellt seriöst att kalla folk för dum och idiot för att de inte tycker som en.
Givetvis hårddra jag det lite men bl.a. Har ju Johan Olsson berättar att han har kört femmilar där man går i mål i klunga och inte känner att man tagit ut sig. Och att loppen med intervallstart tillsammans med stafetten har högst status bland herrar är ju fakta. Var ju därför Hellner körde i Holmenkollen fast det var klassiskt.
Med de orden sagt diskutera jag gärna vidare Håkan men då får du höja nivån på inläggen.
@Jan
Jeg er verken idiot eller later som. Å fornærme noen slik du gjør, er ofte det våpen de som mangler argumenter tyr til.
Mitt innlegg var svar på Gunnars uttalelse:
”Väldigt många kan hänga med i en masstart men inte många kan vinna en intervall”
Du kan jo se på resultatlisten fra VM 2011 hvor mange som hang med helt inn på femmila.
Dessuten er det vel mange flere som kan vinne i intervallstarten i dag, enn som er favoritter til å vinne femmila på søndag.
Mener du virkelig jeg er en idiot som påstår at man trenger både kondisjon og spurtegenskaper for å vinne en femmil???