Uttagna till Davos
Publicerat i blogg
Cirkusen drar vidare ner i Europa i fristilens tecken. Tävlingsorten till helgen blir Davos där man på lördag kör 30/15 km fritt och på söndag sprint i fri stil. Här har ni de svenska och så småningom även de utländska lagen!
Som ni ser är Maria Rydqvist och Anders Södergren tillbaka i laget vilket ska bli intressant att se. Sen är även Brynte tillbaka i laget. Oklart varför eftersom han bara blev fyra i sverigecupen i helgen. Ritkigt spännande är Emil Jönssons start. Hur ligger han till?
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Sofia Bleckur Hanna Erikson Mia Eriksson Hanna Falk Ida Ingemarsdotter Charlotte Kalla Sara Lindborg Stina Nilsson Maria Rydqvist Jennie Öberg |
Robin Bryntesson Calle Halfvarsson Marcus Hellner Emil Jönsson Anton Lindblad Lars Nelson Johan Olsson Simon Persson Teodor Peterson Daniel Richardsson Anders Södergren |
Britta Johansson-Norgren förkyld, det kanske kan förklara hennes dåliga insatts på stafettsträckan, Är Anna Haag sjuk ännu el?
Få se om Kalla börjar tappa lite av sin form nu men inget talar för det…
Aha Anna Haag skriver på Twitter: Frisk och kry! Och snart pigg som en nötkärna! Eller hur det nu var man sa.. :-)
Pål Golberg sjuk missar Davos
Norska damlaget på distans får Skofterud chansen igen…petar Östberg
Björgen Johaug Skofterud, Steira Jacobsen å Weng
Sundby Gjerdalen Røthe Eliassen Simen Andreas Sveen,? Jespersen Northug…
Brynte var iblandad i ett fall, måste ha legat bra till annars. Magdalena Pajala saknas också, oklart varför, trist att Grip förklarar frånvaron av vissa men inte andra landslagsåkare.
Finns ingen plats för det här, men uppmärksammade ni att Ebba Andersson från Sollefteå blev totaltolva och sprang hem ett lagsilver i Terräng EM i helgen i 19:års klassen. Vem får behålla henne. Skidorna eller Friidrotten. Verkar som att Sverige har nått bra på gång i ungdoms och juniorklasserna. Hoppas att vi får se nått liknande inom skidåkningen.
Vad tror ni? Hur länge kan man dubblera löpning på sommaren och skidor på vintern?
Sten: vi har ju de inom junior skidorna vann ju JVM stafetten för tjejerna förra året..
”Pigg som en mört ” heter det om jag nu minns rätt (till Haag)
Till Skandinaviska Cupen
http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/SvenskalagettillSkandinaviskacupeniFinland/
Positivt med junioren Oskar Svensson som taget ett stort steg i år.
I övrigt ? betr. juniorerna.
Bästa klassiska åkaren, Sofia Henriksson startade inte i Östersund, åkte hem till Piteå.
Ses ofta i skyttehallen i Sollefteå.
Hedda Båkman fick inte starta i Östersund . Diskades då hon använt tävlingsspåren för uppvärmning.
Anna Haag skriver i sin blog att hon ska vänta med att tävla, hon vill vara på topp innan hon tävlar. därför åker hon inte till Davos.
Knut… Det är alldeles riktigt och ”FRISK som en nötkärna”.
Utöver mört kan man även vara pigg som en lärka.
Är nyfiken på Hanna Falk i helgen. Hon såg bra ut i Bruks.
Manne…Hvordan går det med Jesper Modin?
tolsrav, såvitt jag förstått är han fortfarande diffust sjuk, men tränar lite lätt. http://www.jespermodin.com/?p=880
Modin kommer att börja tävla igen i januari, enligt Expressen.
Manne: håller med å Hanna F har varit i Davos ett bra tag nu och laddat upp…någon annan som varit där länge??
Jossa, Teodor och Simon Persson har varit i Davos sen i torsdag skriver Teodor på sin blogg.
Jesper Modin berättar ganska öppet om hur han sakta men säkert håller på att ta sig tillbaka på sin blogg, för er som inte varit inne på den finns den på: http://www.jespermodin.com
Flott å høre at Jesper er tilbake i trening, han har ikke fått synligjort sin styrke i sprintløypa sålangt i karrieren. Men neste sesong har han VM på hjemmebane……
Sten – Ebba är en supertalang. Tycker dock att det är bra att hon håller på med både löpning och skidåkning än så länge. Hoppas hon väljer skidorna så småningom dock.
Lisa Larsen? Har hon haft bekymmer i år?
Långa sjukperioder för Lisa.
Intressant med den här Ebba. Dock tror jag löpträningen bara är ett plus att hålla på med. Det liknar skidåkning en del med inte helt, där finns många moment i löpträning som hon kan ha nytta av i skidåknngen hela karriären. Hoppas hon väljer att satsa fullt på skidåkningen till slut, hon behövs!
Lisa Larsen körde i helgen i östersund och hon var långt efter så hon har långt kvar till vc.
Hmm, hade ju hoppats att Larsen hade tagit ett kliv framåt i och med att hon numera ingår i landslaget…
Det spelar ju mindre roll om man är med i landslaget eller inte om man inte kan träna ordentligt. Svårt att ta några kliv framåt då.
Kul med en ”supertalang” förvisso, men jag tror inte man ska stirra sig blind på det.
Jag e speciellt nyfiken på Hanna Falk och Simon Persson av rent personliga själ. :-) Hanna en personlig favorit pga sin personlighet och att hon kommer från min hemby o varit borta länge. Simon Persson eftersom han verkar ha lite psyke o snabbhet för det här o jag tror han är ett framtidsnamn. Vad Brynte gör där förstår jag inte alls. Måste vara att han är en humörhöjare för annars börjar de likna norska ”östensensyndromet”. :-/
Brynte kanske är den bäste, just nu, som är tillgänglig för att kunna ställa upp med fullt lag. Kvalar han bara in bland dom 30, så har han gjort det bättre än många andra som fått chansen. Bara vänta och se.
Brynte borde väl åtminstone kvala in, men väntar mig inte att han ska ta sig vidare därifrån. Rätt oväntad uttagning eftersom det var extremt länge sedan det glimrade i spåret av spexaren. Hur länge sedan tog han sig till final i internationell tävling?
”Uttagning världscupen
Utövare som prioriteras är de som bedöms ha kapacitet att prestera topp 3-placeringar i individuella lopp eller topp 6-placeringar vid total sammanlagd ställning i flerdagarstävlingar samt möjlighet till topp 6-placering i totala världscupen samt/eller totalt i de olika deltävlingarna inom världscupen.”
Men han gör ju extremt mycket bra jobb för diabetessjuka och vann ju ett långlopp i rullskidor i samband med sommarturnén.
Jag tycker faktiskt att Skandinaviska Cupen just nu är intressantare än Davos.
Vill se vad som kommer underifrån.
Aliide: Det blir svårt att hitta 7 man som är topp-6 åkare i sprint efter att Monsen förvandlat sprintlaget till ett tvåmanslag. Eller vilka av de icke uttagna anser du kvalificerar sig enligt de kriterierna?
Nej, det är väl just det. Fast jag lastar inte Monsen för det, vi har väl endast 3-4 st som är rena sprinters. Som Monsen nu jobbat i Norge har han förvandlat sprintspecialisterna till mer allrounda åkare. Det såg man liksom exempel på herrpallen i Lillehammer…
Jag samlar ihop intryck från många trådar, jag vet. Men en tanke slår mig. En tanke som jag vill dela. Jag ogillar starkt diskussioner som kommer in på enskilda åkares egenskaper utanför själva skidåkningen. Huruvida de är spexare, tycker om att blogga, slänger ur sig ogenomtänkta kommentarer, trivs med att prata med journalister, ogillar journalister och är trumpen. Det är så ovärdigt en skidblogg. Jag tycker vi låter dem vara som de vill, ha vilka personligheter de vill. Visst finns det tillfällen det kan vara intressant att diskutera hur skidåkares privatliv kan krocka med eller bidra till en framgångsrik karriär. Men jag tycker att det är fint om diskussionerna är allmänna. Jag tänker att vi bör hålla en sådan ton här att om någon av våra kära aktiva läser det vi skriver, så ska de känna sig upplyfta.
Delar starkt ovanståendes kommentar, Anna F. Man ska hålla sig till skidåkning och inga personhopp. Tänk efter en gång extra innan ni entrar.
En sak som jag är oroad över är påpekandet om storleken på våra skidåkande tjejer, kommentatorerna har flera ggr uttalat Charlottes kroppsstrl och att den kan vara en av orsakerna kring hennes utveckling, ger inga bra vibbar med tanke på att några faktiskt drabbats av ätstörningsproblem…..
Aliide, Tyvärr, vad jag såg av Lisa Larsen i helgen verkar hon snarare tagit ett steg tillbaka.
Anders och Adrian, Som x-Sollefteåbo har jag följt Ebba Andersson.
Kommer ihåg när hon som 13-åring utklassade konkurrenterna i en större tävling i Bondsjöhöjden.
Har också sett henne ett par gånger vinna sin klass i Lidingöloppet.
Delar inte er uppfattning att hon ska satsa på skidor.
Anna F… Jag håller med och har tänkt liknande. Överlag är det ju bättre att diskutera sak än person. Sen när det gäller laguttagningar och liknande måste man givetvis diskutera namn, men även då kan man ju fokusera på åkarnas resultat.
Sen ska man komma ihåg när det gäller åkare som tycks hitta på massa spex och jippon och kanske därför uppfattas som mindre seriösa… om man är utanför landslaget, eller inte är ett internationellt toppnamn, måste man finansiera sin skidsatsning på nåt sätt. Vissa har familjer som sponsrar, andra kombinerar långloppssatsningar och en hel del tar studielån… Och sen finns det dom som syr ihop egna pr-kampanjer genom att synas och höras på olika sätt.
Framtiden lär utvisa vad Ebba satsar på…vad hon än väljer så gör hon valet själv och på de hon gillar mest….två tuffa sporter är de att välja mellan…ska bli kul se henne i vinter så klart på skidor och lika kul se henne i löptävlingarna på sommaren
”En sak som jag är oroad över är påpekandet om storleken på våra skidåkande tjejer, ”
Skärp dig. Inget oroande över det. Charlotte är och har alltid varit muskulös. Självklart ska man kunna påpeka en sådan sak då det är en betydande faktor i skidor. Eller ska man inte heller kunna påpeka att lätta tjejer åker bättre i Alpe Cermis och tyngre, muskulösare tjejer presterar bättre på flacka sprintlopp?
Angående Ebba Andersson så har hon sagt att skidor är hennes huvudsport men att hon gärna vill fortsätta att kombinera skidåkningen med löpning, i alla fall så länge hon är junior. I dagsläget är det väl lite vanskligt att bedöma hur stor talang hon är i längdåkning då hon bara har åkt ett enda lopp mot juniormotstånd (som iofs var jättebra) medan hon redan nu måste betraktas som en exceptionell talang i löpning. Blir spännande att se vad hon mer kan prestera i skidspåret i vinter.
Finns det bara ett resultat registrerat på Ebba A, på skidtävling?
När det gäller tjejernas muskler, så är dom rejält muskulära alla på elitnivån. Sedan beror det ju lite på sammansättningen av muskulatur om dom är rena sprinters eller rena långdistansare. Sedan finns det några som fixar både och tex. Kalla, Björgen, Kowa etc.
Går inte att träna så hårt utan att få muskler som syns. Inget vi skall haka upp oss på.
Njae, jag anser nog att Bryntes engagemang i diabetesfrågan och skapa idrottsläger för barn och ungdom med diabetes för att visa att ingenting är omöjligt trots diabetes och sedan åka hundratals mil på rullskidor genom Sverige för den saken riktigt är att ta bort bort fokus från skidåkningen. Att han dessutom är en erkänt duktig trickskidåkare är väl bara kul och underhållande! Och vem vet vad sommarens träningsrunda genom Sverige och privata träningsläger på höjden har gett för resultat?
Och framförallt har han gott om tid.
“Uttagning världscupen
Utövare som prioriteras är de som bedöms ha kapacitet att prestera topp 3-placeringar i individuella lopp eller topp 6-placeringar vid total sammanlagd ställning i flerdagarstävlingar samt möjlighet till topp 6-placering i totala världscupen samt/eller totalt i de olika deltävlingarna inom världscupen.”
Dom här kriterierna har Sverige, för närvarande, väldigt få som ens är i närheten att uppfylla. Men vi måste skicka löpare in i hetluften, för att dom skall å känna vart dom ligger och skapa sig en uppfattning av vad som krävs av dom för att kunna nå toppen.
Det är väll bara Norge och Ryssland, som har så stor konkurens på hemma plan att åkarna redan på hemmaplan kan skapa sig den uppfattningen och utmaningarna.
Sten: Ja, Ebba har bara åkt en FIS-tävling och det var juniorernas fristilslopp i Bruksvallarna. Förra säsongen tävlade hon i ungdomsklassen i Sverige och de tävlingarna hittar man inte hos FIS (de är inga FIS-tävlingar). Däremot kan man hitta Ebbas resultat för flera år tillbaka här: http://skidresultat.se/?cat=skier&id=59733&a1=res
Vad definierar ni som talang? Att prestera så bra som möjligt med så lite träning som möjligt?
Manne: jag skulle säga att man bedöms ha stor potential eller når bra resultat och att man inte bara kan nå dessa genom (mycket) träning utan att det också krävs något annat (=talang)
Om Ebba vill tjäna några pengar så väljer hon skidåkning. Finns inga pengar i distanslöpning om du inte vinner stora marathonlopp och dessutom är den internationella konkurrensen i distanslöpning typ 100 gånger större än i längdskidor.
Men återigen, vi har sett många talanger som det inte blev så mycket av. Det ska till en ”perfekt storm” av omständigheter för att en stor talang verkligen ska bli en stjärna. Hon måste ha rätt människor omkring sig, fatta rätt beslut, hålla sig skadefri, hålla sig frisk, träna rätt, fortsätta utvecklas under lång tid, ha en enorm motivation och hunger efter att bli bäst (vilket inte alltid sammanfaller så bra just med stora ungdomstalanger som är vana att alltid vinna allt dom ställer upp i) osv, osv.
För att det ska vara relevant att prata om talang, bör det rimligtvis innebära ”förutsättningar att bli bra på något”. Och det kan man ju först veta i efterhand, om ens då, varför jag tycker begreppet talang blir rätt ointressant.
Den viktigaste talangen borde ju egentligen vara förmågan att underkasta sig stora mängder träning och stärkas av den.
Vi har haft en del goda skidskyttar under en femtonårs period, något vi inte haft på samma sätt tidigare. Beror detta på att vi under denna period haft fler och större ”talanger”.
Ska va ett frågetecken, inte punkt längst ner.
Angående Kalla så har hon kommenterat angeånde sin vikt: ”Jag hade en aning om att jag har blivit bättre innan säsongen startade, säger Charlotte själv till VG.
En av orsakerna tror tidningen är att svenskan gått ner flera kilo inför den här säsongen. Något hon inte gärna pratar så mycket om.
– Ja, jag har gått ner, men det är bara en liten bit av det hela. Det är många bitar när man optimaliserar. Sömn är också en av dom, säger Kalla till VG.”
http://www.sweski.com/charlotte-kalla-skrammer-norge.5364131-184999.html
Det är väl inte så farligt att kommentera det..ingen nyhet att idrottare går ner i vikt för att komma i ”matchform” det gör man i cykel, boxning, brotting, triathlon…you name it. Men det verkar ju känsligt för skidåkare av någon anledning.
Manne: jag håller inte alls med dig när det gäller hur man skall se på vad en talang är för något. Om vi tar din ”definition” så bara för att man har förutsättningar för utföra något på ett bra sätt så behöver inte det betyda att man lyckats genomföra det man har tänkt sig att genomföra. Dvs trots att man har stora förutsättningar så kan man misslyckas. Och när det handlar om talanger så brukar man ju prata om talanger som aldrig blommar ut, dvs aldrig blir stora stjärnor. Se också Gabriels kommentar som delvis är inne på samma linje.
Sedan håller jag inte med dig att den viktigaste talangen borde ju vara förmågan att underkasta sig stora mängder träning och stärkas av den. Träning är förvisso viktigt för att man skall blomma ut som talang och bli en stjärna, men att bara reducera talang till frågan om underkasta sig stora mängder träning tycker jag leder fel.
Swestam… Det jag menar är – hur ska man veta om någon har förutsättningar att bli bra innan dom på allvar försökt, eller om dom aldrig blir bra?
En annan sak – om man gör fantastiska resultat med lite träningsbakgrund i unga åldrar och sen blir sjuk så fort man börjar underkasta sig mer träning – var man verkligen en längdskidstalang då?
Min poäng är att det är väldigt vanskligt att i tidig ålder bedömma vilka som har förutsättningar att bli bra på längdskidor. Man riskerar att missa en del som skulle kunna bli bra, men som inte visat så stor ”talang” i unga år.
Adrian: Kolla hennes (Kallas) kroppsform nu mot för i fjol och det är muskelmassa hon har tappat för hon tränar inte lika mycket styrka så hon bygger upp musklerna. Hon väger nästan samma nu som när hon var som bäst och vann TDS och OS guld. Muskler ska också syresättas därför gäller det att hitta rätt. Läste detta nånstans för några veckor sen.
Håller med Manne mycket här. I boken The Sport Gene av David Epstein står det mycket om just detta att vissa människor är födda med en väldigt hög prestationsförmåga, men de förbättrar sig inte särskilt mycket trots år av hård träning, medan andra är extremt dåliga som otränade men svarar snabbt när de väl sätter igång. Och sedan då den tredje varianten som svarar långsamt på träning men har en stor potential på väldigt lång sikt.
Det står mycket om Stefan Holm i boken, just för att han var en sådan extrem träningsprodukt. Jag tror att Hellner, Olsson och Richardsson alla är lite åt det här hållet. Inga jättestjärnor som juniorer, men idag är de våra bästa åkare. Hellner kom ju knappt in på skidgymnasiet.
Så det är väldigt vanskligt det här med talang. I slutändan är nog just ”att ha lätt för sig” en rätt försvinnande del av ekvationen om blir en stjärna eller inte.
Kroppen skall inte förringas, men mycket av ”talangen” sitter i huvudet.
Glöm inte tekniken.
En del har det i ryggmärgen, andra behöver många år eller kommer aldrig rätt.
Kalla har jobbat hårt med den klassiska åkningen och det verkar vara först i år som hon träffar rätt.
Vad jag minns åkte enligt min mening den bästa fristilsåkaren Darya Domracheva redan som junior ”tvåbent” och dansande fram.
Andra har jobbat hårt år efter år men fortsätter att åka ”enbent”.
Jag tror att Domdracheva skulle få stryk med minst 2 minuter av Johaug på 10 km fritt om båda var i sin bästa form. Så att det ser fint ut behöver inte betyda att det är mest effektivt. Johaugs fristil är ju allt annat än vacker.
Men annars håller jag med dig såklart om att teknik är ju naturligtvis väldigt viktigt i skidåkning och det är ytterligare en parameter att väga in i ekvationen om att ta steget från talang till världselit.
Gabriel… Håller helt med och har även läst andra studier som visar på ungefär samma sak.
En av riskerna med allt för hårt fokus på ”talanger” i unga år, är att dom som inte är sådana talanger kan få uppfattningen att man måste vara talang när man är ung för att kunna bli bra.
Det är riktigt att det i sak kan spela roll huruvida Kalla har gått ner några kilo, men jag får också rätt så dåliga vibbar när man diskuterar utseende och kroppsform på kvinnliga idrottare. Inneboende i diskussionen ligger en värdering att smalare är bättre, som tyvärr är del i ett stort strukturellt problem. Man diskuterar ju väldigt sällan Johan Olssons kroppsvikt trots att några kilo på den kroppen rimligtvis borde spela lika stor roll.
”Jag ogillar starkt diskussioner som kommer in på enskilda åkares egenskaper utanför själva skidåkningen. Huruvida de är spexare, tycker om att blogga, slänger ur sig ogenomtänkta kommentarer, trivs med att prata med journalister, ogillar journalister och är trumpen.”
Anna F, ja det är väl en fin tanke, men verkligheten fungerar inte så. Man måste kunna diskutera allt, man kan inte sätt gränser för vad man får eller inte får diskutera. Om Petter säger att han ska ödelägga livet för någon ryss eller att Tobias Fredriksson är en tjockis så måste man väl kunna diskutera det? Eller om en åkare pratar vitt och brett om att den är i sitt livs form och sedan presterar bottenresultat, så måste man kunna diskutera psykologin i det, och då kommer man in på person.
Man ska ha klart för sig att många åkare vill synas och vara aktiva utåt. De vill att de pratas om dem och deras person. Det ingår i deras pr-strategi.
Emil, vi diskuterade Johans vikt och kroppsform väldigt mycket här inför förrförrasäsongen då han lagt på sig en del muskler och vann överlägset i premiären i Sjusjön.
Och vi har diskuterat BMI in i absurdum när det dragit ihop sig för Alpe Cermis. Petter VS Legkov VS Cologna VS Hellner osv.
Vikt har en betydande roll inom konditionsidrott. Så är det bara.
Och återigen. Man kan inte ha regler för vad man får eller inte får diskutera. Man måste få diskutera det man känner för.
Men naturligtvis ska man undvika att vara elak, t ex kalla Kowalczyk för ”den polska bitchen” osv.
Gabriel… Jo, men jag tycker att man hellre ska diskutera sak än person. Ibland kan man behöva exemplifiera, men om man alltid använder sig av samma person när man ska exemplifiera saker man tycker är dåligt, riskerar det att bli personangrepp och själva sakfrågan hamnar i skymundan.
Givetvis ska man kunna diskutera Northugs (och andras) uttalanden och nämna honom vid namn då. MEN man ska fokusera på att uttalandet är idiotiskt, inte på att Northug (eller någon annan) är en idiot – det är en hårfin men viktig skillnad.
”http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article18001191.ab”
Sådär ja. Hur svårt ska det vara? Fram med alla värden bara så är det klart sen. Norge?
Emil: Det är inte hennes utseende vi diskuterar utan att hon har ändrat träningen för att inte bygga på sig för mycket muskler, det och bättre teknik har tydligen gjort henne till en bättre skid åkare. Marit har mycket muskler och det funkar för henne då hon orkar syresätta musklerna.
Och varför jag tog upp henne och inte nån manlig åkare är för att på Kalla syns det, bara ta och jämföra henne i år mot för förra säsongen.
Givetvis så är det ju inte så att en med mycket muskelmassa är en sämre skidåkare och tvärtom, det är från person till person.
Vet att det finns åkare som har vägt för lite och fått startförbud så visst kan det vara ett problem för vissa det här med vikten, kost och träning mm mm.
15/30km fristil masstart till helgen kan det bli nått att se fram emot? Ja iaf damernas lopp där det är fart från början. Herrarnas blir en följetong i min st 25km skulle jag tro.
Tycker Gabriel skriver mycket vettigt och håller med det mesta. Men det här:
”Jag tror att Domdracheva skulle få stryk med minst 2 minuter av Johaug på 10 km fritt om båda var i sin bästa form.”
Va???
Vi hade två skidskyttar i Domracheva klass med på förra VM på 10 km skate. Den ena blev 4:a, ca 30 sekunder efter Johaug, den andra var ungefär en min efter. http://data.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2687/2013CC2687RL.pdf Och då var både Gössner och Mäkäräinen slitna från sitt eget VM.
Domracheva är minst lika bra, om inte bättre än dessa två. Du underskattar nog hennes kapacitet.
Andreas P: Du har missat en väldigt viktig sak, det är intervallstart!
Johan, tack.
Ja vi har sett flera gånger att skidskyttar kan hävda sig bland de traditionella åkarna med Tora Beger, Hafsås osv. Men på sitt bästa så har jag ändå svårt att tro att skidskyttare är lika starka som längdskidåkare.
Det händer ibland under speciella omständigheter. Om Gössner var sliten efter att ha kört sin sista VM-tävling en vecka innan det loppet så var nog längdtjejerna mer slitna från skiathlonloppet 2 dagar tidigare. Det är inte omöjligt att Gössner t o m fått en formtopp en vecka efter VM.
Men ok då, 2 minuter efter kanske hon inte skulle vara.
”Adrian: Kolla hennes (Kallas) kroppsform nu mot för i fjol och det är muskelmassa hon har tappat för hon tränar inte lika mycket styrka så hon bygger upp musklerna”
Absolut, det har man sett, samt även i aktionen så är det lättare och rappare.
Men tror inte det skiljer så mycket kilo i just muskler. Jag tror det har påverkat Kalla positivt
En kvinna kan inte lägga på sig särskilt mycket muskler i kilo från ett år till ett annat genom styrketräning. Det måste ha varit över flera år i sådana fall.
Jag kan hålla med om att diskussionen kring utseendet inte är relevant, men pratar man ur ett idrottsligt perspektiv skall det vara ok. Vikt är en viktig komponent när det gäller att optimera sin prestanda.
En favorit till mig, triathleten och multiidrottaren Andreas Linden har bloggat nyanserat om detta:
http://andreaslinden.se/2013/01/25/viktminskning-och-prestation/
Andreas P och JonasE: yes, 30 och 15km F intervallstart:
http://www.davosnordic.ch/veranstaltung/programm.html
Blir väldigt spännande. När var det 30km med intervallstart senast i WC, var nog för flera år sedan, någon som vet?
Oj råka posta innan jag var klar. Skulle skriva att: Jag tror det har påverkat Kalla positivt i den bemärkelse att även tekniken har förbättrats i samband med kroppen är lättare. Det är ett pussel helt enkelt där alla bitar skall på plats.
WM, det var för 2 år sedan i Davos. Petter vann.
Adrian, det där var en mycket fin text.
Så meningsløst at damene bare skal gå 15 km mens herrene går 30.
Jag säger bara att det är komplicerat, och uppmanar egentligen folk att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Det är extremt stor skillnad på att kunna 1) sätta in en tanke i ett komplicerat sammanhang och att 2) utforma regler för diskussionen.
Jag tycker mig se mycket mer diskussioner kring kvinnliga åkares vikt och kroppsform än om herrarnas, och det är mig veterligen också mest kvinnliga åkare som mer uttalat haft problem med skidåkning och vikt.
Jag kan bara inte låta bli att tycka det är strukturellt problematiskt med män som sitter och diskuterar kvinnors vikt på internet.
Vet inte om det sagts här förut men Ebba Andersson hade alltså samma tid som Emma Wikén på 10 skate i Bruksvallarna (Wikén var 16:e tjej på 26.34 i seniorklassen). Båda var 2 minuter efter Kalla. Utgår ifrån att det var samma bana. Däremot var det väl vid olika tidpunkt på dagen men har svårt att se att det skulle ha spelat så stor roll under just den dagen.
Enbent och tvåbent.
Jag hörde nyligen en mera etablerad åkare säga;
”Jag får ofta kramp i högerbenet när jag börjar bli trött”
Olsson kommenterar i boken om honom och Anna att han ofta har fått kommentarer om sin vikt i varje fall. Så där ser jag ingen vidare skillnad i fråga om vikt och genus.
Emil: Det kan ju vara en tillfällighet att det har varit mer diskussioner kring kvinnor. Samtidigt har väl en del diskussioner uppstått kring just norskorna eftersom de haft uttalade problem med får låg vikt…Det har man ju ibland kunnat se med blotta ögat liksom man hade gjort om en skidåkare hade haft 10 ”dåliga” extrakilon. Det är ju svårt att dölja i en tight skid-dräkt dessutom.
Samtidigt håller jag med dig om att åkarna egentligen bara skall i första hand bedömas utifrån deras idrottsliga prestationer. Men det är inte konstigt att det blir diskussioner om sånt här bland människor som kan och brinner för idrott.
För cyklister är det väldigt vanligt och naturligt att diskutera vikt eftersom det påverkar så pass mycket.
Ett exempel är cyklisten Fredrik Kessiakoff året när han tog Bergatröjan i TDF. I en intervju så var han förvånad över att det gått så bra trots att han inte enligt honom själv var i toppform. När intervjuaren frågade på vilket sätt eftersom han trots allt verkade väldigt stark så svarade Kessiakoff att han vägde 3kg mindre när han är som bäst.
Så visst är diskussion relevant!
Röda korset kritiska till Northugs uttalande, och hans ovilja att be om ursäkt:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/roda-korset-till-attack–mot-petter-northug/
Bleckur och Rickardsson missar helgens tävlingar pga förkylningar. Inga ersättare.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svenska-stjarnorna-missar-varldscupen/
Manne…..Russerne har skjønt at dette er et spill fra Northug.
Men du verden, moralistene dukker fram fra alle kanter. Vi er jammen blitt et etisk og høyverdig moralsk folkeferd.
Røde Korsboss. Molleklev gjør et elendig forsøk på å tråkke ned andre for å fremheve sin egen fortrefflighet……
Åh, så trist att Richardsson också åkt dit! Jäklarns vrusar som snurrar omkring i laget!
Apropå PN så kan jag konstatera att han är bättre på att åka skidor än att välja sina ord.
Tolsrav… Håller inte med dig. Oavsett vad han menar, var det en mycket dålig formulering av en vars ord har stor genomslagskraft. Det är inte bara avsikten som är viktig, utan även hur det tolkas.
Sen är ju också media snabba på att sprida budskap som inte lämpar sig för tryck.
Är Knut och KnutG olika personer?
Manne och Gabriel: jag tänkte avsluta min del i diskussionen om det här med talanger eftersom det är uppenbart att vi tycker olika.
Manne frågade hur man bör definiera en talang och jag svarade då hur jag såg på det, ganska spontant och inte med så mycket tanke bakom men jag håller nog fast vid min ståndpunkt (det är alltså det jag menar med en talang när jag använder talang i diskussioner här på skidpepp).
Manne först: när du skriver ”hur ska man veta om någon har förutsättningar att bli bra innan dom på allvar försökt, eller om dom aldrig blir bra?” Ja, jag menar att förutsättningar kan man ha innan man på allvar har försökt och att det också hyfsat går att bedöma det innan, dvs bland på resultat i tidigare åldrar. Dvs förutsättningar är inte bara ett ex post-begrepp utan även ett ex ante-begrepp
Vidare, ”om man gör fantastiska resultat med lite träningsbakgrund i unga åldrar och sen blir sjuk så fort man börjar underkasta sig mer träning – var man verkligen en längdskidstalang då?” Ja, då kan man vare en talang som aldrig blommade ut till att bli en världsstjärna.
Sedan ”Min poäng är att det är väldigt vanskligt att i tidig ålder bedöma vilka som har förutsättningar att bli bra på längdskidor. Man riskerar att missa en del som skulle kunna bli bra, men som inte visat så stor “talang” i unga år” Jag menar att man kan ha hålla två tankar i huvudet samtidigt. Bara för att man betraktar vissa som talanger under ungdoms- eller junioråren så behöver inte det betyda att man förnekar att en del som inte vara talanger att de kan blomma ut som stjärnor sent som seniorer. Det ena utesluter faktiskt inte det andra. Det viktiga är att man har system som ger båda typerna utrymme att utvecklas i respektive idrott.
Slutligen, en talang är man under ungdoms- och junioråldern, och en del utvecklas till att bli världsstjärnor med andra inte utvecklas till detta. Kalla för att ta ett exempel är idag inte en talang, hon är en världsstjärna. Däremot var Kalla en talang när hon var junior.
Gabriel sedan: när du räknar upp de tre typerna av idrottare utifrån Epsteins bok, saknas det inte en fjärde typ? Dvs de som är födda med en väldigt hög prestationsförmåga och som sedan förbättrar sig stark som svar på hård träning? Eller bör exempelvis Kalla eller Johaug passa in i någon av de tre första typerna?
Helt rimligt att nämna Holm, Hellner, Olsson och Richardsson som träningsprodukter eller som late-bloomer, men bör man faktiskt inte då benämna Kalla, Johaug eller Patrik Sjöberg som talanger?
När det gäller längdskidåkning tänker jag mig att talangen kan bestå av olika delar som på något sätt är medfött. Det kan vara att man har väldigt stark motor, i form av en väldigt bra syreupptagningsförmåga, det kan också vara att man har väldigt lätt för tekniken i själva skidåkningen. Det kanske finns några ytterligare delar som jag inte tänkt på.
Manne: samma
Swestam… Jag förstod nog inte riktigt din definition av talang… Kan du omformulera?
Visst kan man anse vissa som talanger utan att förneka andra… Men jag anser att vägen för de som inte var talanger fortfarande är för snårig och att allt för många slutar för tidigt.
Alla har givetvis inte förutsättningarna att bli bäst i världen på längdskidor, men jag anser resultat i tidiga åldrar som klart överskattat. Man ska heller inte glömma att dom som ansetts som talanger ofta försetts med yttre förutsättningar som ekonomisk uppbackning och professionell tränarhjälp som många av dom som inte anses som talanger inte varit i närheten av, eller får hålla på länge innan dom får del av. Därför är det svårt att bedöma hur mycket det är talangen eller de yttre förutsättningarna som ger utslag.
Manne: något i stil med en idrottare som bedöms ha stor potential eller når bra resultat (i yngre åldrar) och att man inte bara kan nå dessa genom (mycket) träning utan att det också krävs något annat (=talang) som ofta är medfött.
Sedan om man tänker sig att man vill ge stöd till idrottare som går över från att vara juniorer till seniorer så behöver man ha något urvalskriterium då man ofta inte kan ge stöd till alla. Då väljer man väl oftast de som har presterat bäst som juniorer eller som bedöms ha störst potential även om man är medveten att man då kan missa eventuella late-bloomers. Svårt att hitta en optimal lösning på detta men man får hoppas att det finns något annat sätt försörja sig som att går att kombinera med en fortsatt elitsatsning.
Lite Davosprat her. Blir spennende å se hvordan Kalla leverer. Synes Røthe virket sterk på stafetten sammen med Legkov. Gleder meg skikkelig til helgen.
Prata Davos? Varför då?
Ni har väl sett att Elofsson äntligen har fått ut sina blodvärden? Nu får vi se hur lång tid det tar för resten av de svenska och norska.
Toriv, det gladde mig verkligen att Elofsson föregår med gott exempel här.
Ska bli spännande med Davos. Kommer förutom CK Hellner att göra bra ifrån sig på lördag för att inte tala om JO.Söndagssprinten går inte av för hackor heller.
Får hoppas att det inte snöar i varje fall.
Thomas Alsgaard tar vel ”blodvärden” den dag i dag – gullmedaljøren fra 3-mila 1994, er fortsatt en meget brukbar langrennsløper….;)
”Får hoppas att det inte snöar i varje fall.”
Det är alltid fint väder i Davos ju! Blå himmel och fasta fina spår!
AnnaF: Elofssons norske konkurenter la allerede i 2001 frem sine blodverdier, så her er det svensken som (mange år etter) følger eksemplet til nordmennene.
49 timmar kvar. Om man vill se OIsson är det bäst att titta på lördag, hans nästa wc-lopp är över en månad bort.
Neithiri: var finns dom Norska värdena att ? och varför är man så upprörda i Norge om värdena redan är offentliga …
När har de senaste kört 30km intervall? Kan inte minnas det. 15/30km har ju alltid varit skiathlon-distans på senare tid.
Kan det vara så att de vill testa för att möjligtvis köra 15km i masstat istället eller är jag helt fel på det?
Två år sedan, också då i Davos och fristil. Bjrörgen och Northug vann klart.
Sofia Bleckur och Daniel Richardsson har åkt hem från Davos, de är förkylda.
Tror ikke Bjørgen og Northug vinner klart i år nei. Mitt tips er Kalla og Sundby.
Swestam… Håller med om att man behöver urvalskriter för vilka man ska satsa pengar på. Och även om juniorresultat inte är några bra kriterier, vore alternativen ännu sämre.
Men man måste vara tydlig med att dessa resultat på inget sätt är avgörande för möjligheterna att bli bra skidåkare, även om en del resurser fördelas pga dem. Man måste också vara snabb att snappa upp dom som blir bättre senare, och inte vara låst i uppfattningarna från junior-åren.
Dessutom tror jag målsättningen ska vara att bredda resurserna mer, snarare än att välja ut några få att satsa på. Målsättningen måste va att få så många som möjligt att komma så nära sin fulla potential som det går. Först då kan man säkert se vilka som blir bra.
Bland dom runt skidåkningen tror jag fortfarande tron på talang (i form av tidiga åldrar) är stark och att detta får många ”icke-talanger” att tro att det är kört och att dom därför inte satsar.
Et lite spørsmål: Har Kalla vunnet noen distanser lenger enn 10km?
Hon var snabbast i långa jaktstarten i touren förra året, fast det räknas inte som seger.
Kalla har väl ”bara” vunnit 10 km fritt i vc, om man inte räknar touretapper. Räknar man dom har hon, som JonasE påpekat varit snabbast i jaktstarter och en sprint.
Kalla har inte åkt så bra i Davos senaste åren, men då har hon haft förkylningar som spökat. Jag tycker det känns rätt öppet mellan Björgen, Johaug och Kalla, med Khasova och Tchekaleva som utmanare.
Synd att inte damerna för köra längre än 15km…det är ju inte så stor skillnad i tid på 10 och 15km. De borde köra 20km.
Neithiri: I mars i år presentersde norska förbundet medelvärdet för sina åkare fram till 2001. Några individuella värden fanns inte med.
Men har du länkar till dessa individuella värden så enligt dig kom redan 2001? Dela med dig i så fall så vi får se.
Jag är rätt säker på att några individuella värden aldrig presenterats. Men motbevisa mig gärna.
Förresten, två sidor Kalla +förstasidan i dagens DN Sport.
Thorrez: Här finns de norska blodvärdena från 2001: http://www.dagbladet.no/sport/2001/03/06/245493.html
Men det var väl snarare värden från 1997 som var på tapeten i Uppdrag Granskning?
Cliff: Og her har du de, ingenting unaturlig i disse heller.
http://www.dagbladet.no/2013/03/13/sport/langrenn/blodverdier/26188867/
Det skal bli interessant å se hva slags råttent piss Uppdrag Granskning finner på neste gang, jeg gleder meg.
Norge har inte lämnat ut blodvärden för åkarna under tävlingssäsong.Offentliggjorda värden är från tiden mellan .
Neithiri: Tack, svenska pressen har bara med totala tabellen. Vet du om det finns komplett lista med tidpunkt för mätningarna också?
Thorres: Nei, men det fins det helt sikkert. Uansett, jeg tror vi skal la denne tråden handle om Davos, og så får vi heller komme tilbake til dette når ”Uppdrag (dumme ut seg selv) Granskning” kommer på luften.
Norge lämnar inte ens ut blodvärden på dagens åkare. Hmm.
Vi som har Eurosport 2 kan gotta oss åt längdåkning från Universiaden i em.
Man kan se Universiaden här också:
http://www.livefisu.tv/freeliveevent/event/888373
Elebro och Dahl är med långt framme i skiathlon som pågår just nu.
Synd att Elebro skulle bli påkörd, där rök medaljen
Är det intervallstart eller masstart på 15km och 30km på lördag?
Andreas P, tack och lov är det intervallstart!
Fortfarande intervallstart. Och så jobbar man såklart helg och får hålla sig ifrån allt vad internet heter och se allt timtals timmar senare :-(
Aliide du måste kolla upp sånt i förväg och ta ledigt ;)
Själv har jag redan tagit ledigt på viktiga distanser på OS där jag annars hade jobbat :)
Ska man tro Viasatan så ska Stina Nilsson och Hanna Erikson enbart åka distansloppet i helgen. Känns sådär att de ska få förstöra OS.
http://www.viasatsport.se/os/senaste-nytt/os-hoppen-i-helgen/
Sanna: Tack. Håller med dig när du skriver ”tack och lov är det intervallstart!” :-)
Känns som det bara är Kalla man behöver ha koll på 15km dom andra känns så där när det gäller Svenskor.
30km finns det ju iaf flera som kan vara högt upp med Hellner och Olsson som dom största hoppen…
Verkar som att det blir helt mute på teven och radiosporten på. Helkul när högstbjudande utan kvalitetskrav får köpa upp tv-rättigheter. När endast ett par månader återstår till att de verkligen ska gå ut i sändning så har de fortfarande inte en aning om vilka utövarna är och i vilka sporter och grenar de tävlar… Oj, vad man ser fram emot OS…
Sanna,”tack och lov är det intervallstart!”
Tja, frykter tidenes dårligste tv-produksjon. Håper de får med seg Kalla og de beste i mål, men det er slettes ikke sikkert.
Neithiri: Vad menar du?
Jag hörde att Viasat erbjöds att upphandla OS och att ingen budgivning har föregått affären.
Håller med Neithiri . Senaste sändningen från Davos var bedrövlig.
Davos ligger vel på ca. 1500m høyde og Sotchi ligger på 1450m så det kan kanskje gi en liten indikasjon til helgen på hvem som takler høyden best.
Hon (Kalla) var snabbast i långa jaktstarten i touren förra året, fast det räknas inte som seger.
Om jag mins rätt, så var hon näst snabbast. Slagen med 1 sekund av någon tyska (+) längre bak i fältet.
Visst var Wikén 3:a bara någon sekund därefter.
Om jag har fel, så får ni rätta mig, men vill gärna att någon kompletterar det jag tycks minnas.
Kalla förlorade väl mot Zeller ? kanske kalla var snabbast 2011? orkar inte kolla fakta men har för mig de…
Andreas P: Jeg mener at jeg skjelver av skrekk hver gang det skal arrangeres intervallstart utenfor norden. Det bruker TV-messig å være en grufull opplevelse. Jeg skal være fornøyd om de klarer å vise de beste i mål pluss på ett passeringspunkt, men jeg tviler og frykter det verste.
Jag tror att Hellner är väldigt sugen på att vinna det här loppet. Han har ju alltid sagt att att han drömt om att göra bra ifrån sig på 5-mil intervallstart, men den distansen har han aldrig fått köra och kommer förmodligen heller aldrig att få köra. För 2 år sedan gick han ju ut stenhårt och ledde rätt stort i Davos, men orkade inte och slutade 4:a. Hoppas att han kör lite klokare i helgen.
Jag tror på Johan Olsson, tror att formen är bättre än senast och han är väldigt bra på hög höjd. Kalla är jag tveksam till på hög höjd. Men jag har gärna fel.:)
Tycker faktiskt att senaste tv-produktionen i Lillehammer var för dålig. Faktiskt en smula besviken. Förvisso lyckades man fånga de flesta av de bästa, men man missade Bjornsen längs hela banan, fick bara se hennes målgång. Sedan var det total övervikt på antal minuter man visade norskorna i bild. Tidtagningen och visningen av densamma fungerade inte alltid. Men framför allt – och det gäller inte bara lillehammer – så visar man alldeles för mycket bilder från starten. Det räcker för fasen med fem sekunders startbild, gärna infälld ruta, på de bästa när tävlingen väl är igång.
Det är väl så att det alltid visas ganska många hemma åkare var än det är dom tävlar. Inget fel med det men att totalt missa Bjornsen var en stor miss.
Vem mer än dom fyra (Björgen, Johaug, Kalla och Kowalczyk) tror ni kommer att vara där uppe imorgon? Fast vet inte hur det är med Kowalczyk skejt form såg inte så imponerande ut i Finland.
På tal om dåliga TV-sändningar.
Skilj på vem som producerar och vem som sänder.
Antar att det är ryssarna som producerar OS och att Viasat får välja vad de vill sända.
När det gäller längd och skidskytte kommer ryssarna som alla andra länder givetvis att prioritera sina egna ute efter spåren.
Tchekaleva kanske kan åka bra. Kanske Steira, hon är ju lite svajig men är lätt och tål höjden.
Vad tror ni om Khazovas chanser ?
Ryskor är ju kända för sina krascher i Davos så det är det vi får hoppas på för Khazova.
Hellner kommer tyvärr inte till start imorgon, problem med luftrören )=
Många som har lättare förkylningar just nu och mer kommer det och då menar jag inte bara Svenskar. Bara gilla läget…
Svenske skiløpere er faen meg syke hele tiden, at de ikke setter inn flere tiltak for å holde seg friske er merkelig. Jævlig synd med Hellner, der forsvant en favoritt, typisk.
Vad tråkigt, hoppas att de som är kvar av landslaget i Davos klarar sig undan sjukdomar och infektioner.
Neithiri, alltså jag tror faktiskt de gör så gott de kan för att hålla sig friska. Men när någon väl blir dålig kan det ju sprida sig rätt snabbt tyvärr. Men läste på Haags blogg när hon började känna sig sjuk i Kuusamo så bytte hon rum med detsamma.
Lovande att Magdalena Pajala var överlägsen i prologen i Vuokatti
2 Linn Sömskar +2.22
3 Kathrine Harsem +2.44
5 Junioren Anna Dyvik +4.10
6 Evelina Settlin +4.53
————
Norskt bland herrarna.
Pål Trøan Aune etta.
2 Ari Luusua, Finland +1.81
3 Johan Edin +1.82
6 Jens Eriksson +3.26
? för;
15 Julia Svan + 6.60
19 Marthe Kristoffersen + 7.78
Eric.G
Var hittade du de resultaten?
Tack på förhand.
Jaha, såg själv nu på twitter. Behövde uppdatera. Tack ändå :)
F-n va tråkigt med Hellner!
Adam; fick resultaten per telefon från kompis på plats.
Med ? för menar jag obra på mitt språk
Hade också väntat mig bättre av Jonna Sundling +8.48
Var också spänd på Oskar Svensson men han startade inte.
Ok, nu blev det en sjuk för mycket. Måste dra upp det gamla ämnet varför är så många svenskar sjuka? Davos är trots allt en av vinterns viktigaste tävlingar, både i sig själv och som enda höghöjdstävlingen före OS + mycket uppskattad av många. Ingen kastar in handduken självmant till den. Helleners styrka före 2013 var ju dessutom att han knappt blev sjuk. Jag slänger in Kuusamo som en förklaring. Vad tror ni andra?
Neithiri, det är ju det vi hävdat i alla år, att svenska skidåkare är mest sjuka av alla. Men det brukar alltid komma ett gäng som säger att alla nationer är precis lika sjuka. Men jag tvivlar jag…
Nå det vet jag inte Gabriel, Björgen, Norhug nu Golberg men sen är det ju inte snack om förkylningar som gör tex Hellner säng liggandes utan att luftrören är irriterade menar att med ett vanligt jobb så hade han ju kunnat jobba på som vanligt.
Fast denna säsong hittills har många många svenskar varit sjuka det instämmer jag i.
hur bra koll har vi på en som Kowal om hon skulle vara sjuk under sommaren? förra året hade väl finland Saarinen Lähtenmäki en del sjukdomar även Norge hade under VM Syndby…
Pajala 3a i skandinaviska cupen och qvicklund blev 4a.
Jo men vi har nog ändå sjukast, det håller ju t o m norrmännen med om.
http://www.expressen.se/tv/sport/northug-har-mycket-respekt-for-honom/
Visst är han sympatisk Northug! :)
Gunnar; väldigt bra interjvu :) Expressens reportrar ställer ofta mycket mer relevanta frågor än vad t.ex svts gör i många fall.
reportern har dålig koll på distanserna, påstår att damerna ska åka tremil, dåligt påläst
Tråkigt med Hellner :(
Angående produktionen i Lillehammer så var den inte speciellt bra. Många missar i intervalloppet + strul med grafiken. Damstafetten var rent ut sagt en katastrof med konstiga närbilder och inzoomningar samt en totalmiss vad som hände i kampen om pallplatserna bakom Norge. Diggins föll vilket man missade.
Sen är det inte säker att det är ryssarna som producerar längdtävlingar i OS. Läste nånstans att en producent från finska YLE har haft huvudansvaret för produktionen av längdtävlingarna i OS 2002, 2006 och 2010. Inte omöjligt att han har ansvaret 2014 också. Dock har väl IOK gjort lite ändringar hur man hanterar sändningarna/rättigheterna så det kan ju vara annorlunda denna gång.
Hvordan ser løypa ut i morgen? Mener å huske at det er en slak stigning til toppen og så en lang bakke nedover. Hvis ikke jeg tar feil tok Northug mange sekunder nedover.
Sven, Northug vann ju just på det sättet för 2 år sedan då han var långt efter vid första stigningen till toppen, men sedan ledde nere vid varvningen och sedan var efter igen vid toppen osv.
Hellner och Northug gick precis tvärt emot varandra, Hellner snabbt uppför och långsamt nedför. Northug långsamt uppför och snabbt nedför.
Jag kan tycka att dessa banor är rätt trista med ett varv som är rakt upp och sen rakt ner till varvning och sen börjar det om. Vore kul att se fler ”A till B-banor” i VC, som Cortina-Toblach och liknande.
Någon som vet om det finns att se nå live-resultat på morgondagen scan-cup tävlingar. Har inte lyckats hitta det någonstans. Hade varit skoj att kunna hänga med och följa de loppen imorgon också!
Cortina-Toblach är ju enda behållningen av touren och finns det egentligen ett bättre producerat längre lopp? Nu när Ski Classics har börjat bringa in pengar och vuxit i styrka kan man ju hoppas att produktionen överlag blir än bättre.
Angående TV-produktion: Varför använder man inte splitscreen mer? Särskilt idag när alla har så sjukt stora tv-skärmar (säger jag som inte har TV utan kollar på en liten datorskärm). Skulle gå att få in mycket mer info i loppen med parallella bilder och lite mer tidsuppdateringar i rullande textremsor. Rullande textremsor har man bara i nyhets och debattprogram där de är sjukt irriterande men inte i ett längdåkningslopp där det skulle kunna ge värdefull info
Känns som om Hellner har blivit mer sjuk de sista åren.
”Hvordan ser løypa ut i morgen? Mener å huske at det er en slak stigning til toppen og så en lang bakke nedover. Hvis ikke jeg tar feil tok Northug mange sekunder nedover.”
Det stemmer. Petter roet litt ned i de verste stigningene og jobbet som gal nedover.
Noen løpere og TV-kommentatorer ( f.eks. NrKs Post/Bjørn og SVTs Blomman) tror at alt avgjøres oppover, mens kan stå som en telefonstolpe med trykk på tærne og hvile seg når det går nedover. Når enkelte løpere har god utforteknikk og jobber hardt i letterrenget, så bortforklares dette alltid med ”overlegen glid” av Post/Bjørn og Blomman. Jeg er så utrolig lei av disse, og er svært glad jeg slipper dem i OL. Maken til tullebukker.
cortina-toblach i intervallstart vore grymt!
fabulator: Instämmer, Northugs lopp för två år sedan i Davos var ren undervisning i att åka utför. Har för mig att han körde på liknande sätt något år (ev. samma) i VC-avslutningen i Falun. På sistone har han inte varit lika överlägsen utför. Eventuellt har de andra lärt sig läxan, men det kan ju bero på att få lopp av Davoskaraktär kördes förra säsongen eller på tillfälligheter På VM öppnade han ju stenhårt och höll in i mål på 15 fritt så där hade han ett lite annat upplägg. Ska bli intressant att följa honom utför idag även om han säkert fortfarande har en bit till toppformen.
Hvis Northug kommer topp 10 er det veldig imponerende med det treningsgrunnlaget han har. Se opp for Sundby.