Haag får ej försvara OS-silvret
Publicerat i blogg
För fyra år sedan tog Anna Haag sensationellt silver på skiathlonen i Vancouver. Sedan dess har det väl egentligen inte gått så himla bra. Sämst har det väl nästan gått denna säsong så det är kanske inte så konstigt att fröken blivit petad från sin succédistans som går av stapeln nu på lördag.
Istället blir det Charlotte Kalla, Emma Wikén, Sara Lindborg och Britta Johansson Norgren som åker. Med all rätta.
De möter bland annat det finska laget som består av Niskanen, Lähteenmäki, Saarinen och Kyllönen. Norge ställer upp med Bjørgen, Johaug, Weng och Steira. Kowalczyk kommer säkert åka, men med en liten fraktur i foten. Hardcore!
Med all rätt? NOT! tycker fortfarande att Anna H skulle går för minst både Britta och Emma i Skiathlon. Kanske även före Sara.
Finska uttagningen är ju också tveksam eftersom Saarinen är rätt kass på skate. Borde kört med Ropponen istället kan man tycka.
Saarinen har väl ändå skejtat hyggligt i år. Sjua i Oberhof och trettonde etaptid i Kuusamo Roponen var sjua i Davos, annars inte så mycket att hänga i julgranen.
Lite skeptisk till peta Haag till förmån för Britta. Tror Brittas största chanser ligger i sprinten, 10 klassiskt och att få komma med i stafettlagen. Nu är risken att hon bränner ut sig.
Synd at den blide jenta må stå over duathlon, og i tillegg mister man hennes friske kommentarer etter løpet…. Så kom igjenn nå Anna, du tar dem 10 km klassisk.
Saarinen hade också 9:onde tid uppför backen i TdS, och då gjorde hon väl en vurpa också. Sen har hon många bra resultat i klassiskt. Roponen har endast en topp 10 placering på hela säsongen. Den finska uttagningen är därmed glasklar
Ja finska uttagningen är helt rätt bra med att lopp för Saarinen inför 10 km åxå…
Ok.
Perp, Britta skulle inte ställa upp på skiathlon om hon inte skulle velat. Hon är förövrigt inte endast sprinter, varför skulle hon då ingå i ett professionellt långloppsteam? Sköna brudarna i Ski Pro Am! Två åkare som blev uttagna till OS har detta lag lyft till nya och nygamla höjder!
Tror ju även Britta vill visa att hon är värd en ordinarie stafettplats.
Lite oroväckande att man inte kunnat läsa Haags kommentarer om petningen nånstans. Undrar hur hon mår?
Sorgligt att detta öht skulle behöva hända. Hoppas Anna tar det på rätt sätt och gör en totalsatsning med allt vad det innebär inför nästa säsong. För hon har det som krävs om hon gör rätt.
JH: Man kan ju också tolka det positivt att nu ska hon in i sin bubbla och fokusera inför 10 klassiskt och visa förbundskaptenerna att hon ska köra stafetten. Inget mer kommunikation via diverse sociala medier.
Inte mycket att säga. Hoppas dock vi får se henne på 10km klassiskt. Hade varit kul att se hur en formtoppad Haag står sig mot världseliten anno 2014!
Man kan kanske gissa att formtoppen inte har infunnit sig än. I så fall hade Anna varit sjävklar i biathlonen. I och med att Wiken är med kan man kanske hoppas att hon har visat bra form i Seiser Alm
KarlP, Wikén har väl typ alltid sagt att skiathlon är hennes bästa gren och chans? Har hon visat form är hon självskriven bland de fyra.
Wiken är given tycker jag samma med Haag som de nu inte blev…tycker man skulle matchat laget bättre sparat Britta till sprint 10 km där hon borde ha bättre chanser
Någon som hört Grip kommentera uttagningarna å hur han tänker ?
Aliide….”självskriven bland de fyra”….Og hvor mange ganger har Wiken vært plasert blant de fire beste i duatlon? :)
Misforstod… blant de svenske løperne selvfølgelig….
Kan inte se att Wiken skulle vara given rent resultatmässigt men glädjer mig ändå åt att de satsar på henne eftersom det tyder på att hon är på gång. Wikens SM-lopp förra året i skiatlon var ett av de mest brutala distansloppen av en svenska som inte är Kalla på flera år. Sannolikt var det loppet ännu bättre än fjärdeplatsen i Davos någon vecka senare.
Tror Haag hellre kör 10km än skiathlon, för under SM skrev hon att det var den distansen hon sett mest fram emot (men som hon aldrig körde). Tycker Annas fristil inte varit på topp den här säsongen, antagligen p.g.a. hennes problem med vaderna, men hoppas hon visar form så hon får köra tre milen. Det känns som hennes utveckling gått mot att hon har lättare att prestera på de lite längre distanserna än de kortare, därför är det synd att hon inte kör 15km. Minns de säsongerna hon var mer allround och i gott slag, som 2011 i Falun där hon var 4a på 2.5km, känns helt otänkbart idag..
Jossa: han har väl typ sagt att man tagit ut de fyra som visat på bäst form på slutet
swestam: tack….skulle ändå vara intressant höra hur han tänkt kring matchningen av laget de mesta tyder ju på att Britta Lindborg Haag Wiken är rätt jämna…
tolsrav, det är just det… Att hon trots det inte lyckats speciellt bra även då hon sagt att det är hennes bästa distans och att tävlingsformen passar henne. Antar att trots att hon hittills inte presterat särskilt bra fick hon chansen framför Haag. Troligt att hon visat bättre form än Haag liksom.
Vårt damlag är tyvärr väldigt svagt denna säsong. Rädd för att Britta, som vanligt, ser blytung och seg ut efter den klassiska delen eftersom hon säkert försöker hänga med norskorna hjälpligt de första kilometrarna. Vi får hoppas att Kalla inte rusar första 10 min utan kör taktiskt. Tror hon tar medalj, delvis pga att Kowa inte räcker till. Att Haag inte startar är ju självklart.
Det är litet uppförsbacke för Anna Haag just nu men det gillar hon ju vanligtvis!
Ser fram emot en stigande formkurva.
Finns en hel del pepp på Youtube. Här krossar Anna Roponen i backen:
http://youtu.be/ILXDCme1TFU
Kom igen nu Anna! Du är bäst!
Nå det är ju hugget som stucket vem som kör av Haag, Wiken, Britta, Lindborg mm mm.
Blir inga topp placeringar ändå men visst ska det bästa få åka helt klart. Synd att Haags form har varit urusel i 3 säsonger nu med nått undantag.
Supersub Gjerdalen in i norska laget. Ersätter Jespersen som tydligen fortsatt småstrular med sjukdom. Röthe ska testas under dagen hur han funkar efter förkylning, annars ersätts han av Tönseth. Inte bara svenska laget som det småsurar för, men norskarna har ju en enorm bredd i reserverna. Gjerdalen kan man ju aldrig räkna bort på ett mästerskap.
Anna måste vara ur slag för att inte få starta därav att man startar med Britta som i mina ögon inte ens är nära medaljchans.
Man ska va glad om Britta presterar max utifrån hennes förmåga.
Wikén har inte varit nära den form som hon var förra året och jag tror inte det kommer blixtra till nu heller, men hon får gärna överraska.
Haag i toppform ala Vancouver hade kunnat hänga med en bra bit, men i dagens konkurrens så hade det blivit väldigt svårt! Saknar verkligen gamla Haag!
Hoppas Lindborg hittat superformen, då tror jag hon blir näst bästa svenska!
Adrian: Helt klart är det synd men efter OS 2010 så har hon inte ens varit i närheten av den formen.
Få se hur det går för Kalla men tror hon har bättre distanser längre fram.
Pilotbrillemannen blir livsfarlig i OS! Kom ihåg var ni läste det först…
Tycker att Krogh borde få platsen om inte Röhte kan köra Skiathlonen.
Får riktigt bra vibbar över att Sundby (och Northug) inte tror på Hellner till skiathlonen. Det känns precis som innan dubbeljakten i Vancouver. Det är bra, svenskarna slår bäst underifrån.
gabriel… Det är nog ingen som räknar bort Gjerdalen längre. Känns som han haft en bättre säsong än vanligt i år.
Krogh har blivit lite dåligt behandlad.
Manne,
Ja det som är riktigt orättvist i fallet med Krogh, är att eftersom Hattestad var osäker på om han skulle få platsen så kunde han se till att vara i toppform i Toblach och lyckades vinna. Medan Krogh som fått start-tecken i OS istället fokuserade på förberedelser, och därmed inte fick ens en chans att visa att han skulle ha platsen före Hattestad.
Det är så illa skött att man blir mörkrädd. Och eftersom det är så illa skött, så borde man verkligen se till att Krogh får chansen i ett annat lopp, tycker jag.
Sen tvivlar jag på att Hattestad kommer ha något med segern i sprinten att göra nästa vecka. Undrar om han inte var i toppform för tidigt, just för att ta sig till OS.
Det är ju inte så att det här scenariot inte gick att förutse på förhand heller. Och därför är det extra märkligt att Monsen gjorde som han gjorde.
Har fremdeles til gode å se en som er syk (eller var syk noen få dager før konkurranse) vinne noe som helst innen langrenn. Håper derfor Didrik Tønseth får plassen til Røthe.
Ellers var det interessant å se Northug på pressekonferansen nettopp, mutt, sur og ordknapp. Begynner nesten å tro på at han er i god form og kan bli farlig på søndag.
Patrik: varför är det SJÄLVKLART välja Wiken, Lindborg och Norgren före Haag??
Hagen före Rydqvist och Haga i Skandinavisk Cup. Bleckur 8:a och Sundin 9:a (båda 45 sekunder efter Hagen).
I og med at undertegnende står utenfor ”skidpepptipset” er fasitsvaret på morgendagens resultat som følgende:
1. Bjørgen
2. Kalla
3. Weng
4. Johaug
5. Steira
Fatta att det drar igång imorron! :-)
Per, var hittar du resultatet på Scandinavisk cup?
Har hittat resultatlistorna.
tolsrav, finns det någon speciell anledning att du sätter Weng före Jouag?
Tolsrav
Den resultatlistan hade vi nog kunnat enas kring :)
Topp 10 VM 2013:
1. Marit Bjørgen 39.04,4
2. Therese Johaug +3,4
3. Heidi Weng +14,9
4. Kristin Størmer Steira +16,3
5. Justyna Kowalczyk +27,1
6. Charlotte Kalla. +41,2
7. Julija Tjekaljova + 46,9
8. Krista Lähteenmäki +48,8
9. Astrid Jacobsen + 1.06,5
10. Masako Ishida + 1.07,5
Quicklund trea efter Östensen och Sveen i Skandinavisk Cup.
Gabriel, japp! Och jag simulerar ”magsjuka” (tv3 saknas på jobbet och självfallet jobbar man helg… Byten av pass från dag till kväll kommer ske den närmaste tiden också…
Ledningen hoppades på att Haag (och Wikén) skulle hitta bra form till OS och tog ut dem på gamla resultat men tydligen är Haag fortfarande inte i form, av uttagningen till skiathlonen att döma. Är det något individuellt hon ”borde” ha åkt i OS så var det just skiathlonen.
Tråkigt att det blev så men det är ledningen som ska kritiseras, inte Anna själv.
Maria Rydqvist fortsätter att gå bra, tvåa idag i Meråker (SC) på 10 km fritt, 9 s efter den nyblivna U23-världsmästarinnan Hagen.
Aliide….I mitt hode får vi følgene drama…
Bjørgen slår Kalla i spurten -Kalla slår Weng i spurten, og Weng slår Johaug i spurten, så enkelt er fasitsvaret…;)
Jörgen… Jag skulle invänta med kritiken till efter stafetten. Det är den som Haag och Wiken är uttagna för.
Jag kan inte se att någon annan uttagning skulle gjort saker och ting bättre. Och Haag och Wiken har inte gjort sämre internationella resultat än Bleckur och Rydqvist.
http://www.langrenn.com/martin-johnsrud-sundby-skuffet-over-sotsji-loeypene.5412191-313274.html
Tøffe løyper – ”vadelegt” i følge Sundby og Johaug….
Tycker de är ur dåligt säga att uttagningen av Haag Wiken varit på gamla meriter..tycker sedan inte de är helt konstigt att man tar hänsyn en del till förra årets resultat heller…när de står och väger.. Haag Wiken vissade förra året att dom kan utmana dom bästa de har ingen av dom inte uttagna gjort på länge
Sedan riktigt svårt säga hur dagens Rydqvist lopp hade stått sig mot bra motstånd…8 sek efter Ek Hagen säger inte så mycket för mig… U23 vinnare må vara
Rydqvist brukar också köra bättre på längre lopp. Ska man lyckas på 5km måste man vara lite halvsprinter åtminstone.
Jossa
Ha ha, är det ”ur dåligt” att ha en annan åsikt än din. Är många som har samma åsikt även om jag själv hade sett fler uttagna istället. Vad gäller skiathlon uttagningen så förlitar jag mig på Grip och co att bedömma bäst form för dagen. Så får vi se efteråt om de verkar ha haft rätt känsla. Vi behöver verkligen bra resultat för stafetten nu….
Gunnar: är inte ur dåligt ha en annan åsikt helt klart men less på dom som gnäller om gamla meriter när dom som inte är uttagna har bättre meriter i år…bara lästa resultat listorna på lopp som är grundade för uttagning till OS….
Knappt tio efter Ek Hagen på 10 fritt? Kalla var 1.30 före Ek Hagen i Piteå på samma sträcka så nej, inget lopp som säger att Rydqvist borde köra sträcka 3 på OS-stafetten.
Manne: Fel – Haag och Wikén har gjort det sämre internationellt denna säsong, även under TdS som var så viktigt enligt ledningen, kolla etapplaceringar där så får du se att Rydqvist har två bättre placeringar. Kolla gärna på resten av säsongen också, inklusive SM. Då kan man tycka att även Bleckur borde ha gått före. Hade helst sett att alla fyra blivit uttagna.
Men nu är de här två uttagna och gör sitt bästa i OS. Går det inte bra är det inte de utan ledningen som ska kritiseras, som sagt. Och håller naturligtvis tummarna för att de ska visa att uttagningen var rätt.
Hoppas några har haft möjlighet att följa ”OS-drömmen” i TV3 idag där de följt 6 OS-kandidater under ett helt år.
Bland annat Marcus Hellner under tävling. träning, sjukdom och mera privat.
Jörgen; Haag å Wikens 12 platser slår ut Rydqvist back lopp lätt …back lopp är inget som finns i OS men de finns 5 km och 10 km…hade de varit en distans att man ska åka upp för en slalombacke hade Rydqvist not varit med…Haag å Wiken kan åxå prestera i båda teknikerna klar fördel
Jossa: Har du sett avslutningen på skatebanan? Man tar 87 höjdmeter uran några större vilopartier. Vi kommer att få se många ”back löpare” köra bra där. Hade passat Rydqvist bra både i skiathlonen och på tremilen. Tycker du dissar Rydqvist alldeles för mycket när du försvarar de uttagna.
JH; visst har jag sett den om de är samma som på för OS…men hur tusan skulle hon lyckas hänga med så länge ?? hannes klassiska åkning i år har inte varit bra alls ännu så mycket tyder ju på att hon hade varit rejält avhängd …
Per: Ek Hagen er i mye bedre form nå. Kalla hadde ganske sikkert slått henne men aldri i verden om hun hadde vært så langt foran henne i dag.
Jossa: Du pratar bara om backetappen. Titta på den andra etappen då, där Rydqvist blev elva? Det var ingen backetapp. Direktlänk:
http://data.fis-ski.com/pdf/2014/CC/2672/2014CC2672WOD.pdf
Fel att det var i fristil? Eller att det var jaktstart? Haag och Wikén hade oturen att åka i sällskap med fel grupper under loppet? Ser inte att Rydqvist startade långt tillbaka och fick ta sig förbi många som ”stod i vägen”?
Bortförklaringar, bara att inse att det inte går att peka och säga att de två OS-uttagna gjorde det fantastiskt där i TdS och att det motiverar uttagningen. För så är det inte.
De två uttagna togs ut på gamla resultat och vi hoppas alla på att det ska gå bra för dem i OS nu.
När de gäller 3 milen gick de inte bara att ta ut henne för den distansen enligt SOKs krav…enda chansen för henne var ju att Grip trott hon skulle vara en tillgång i stafetten..
Jag tror säkert hon kunnat göra en bra 3 mil..men nu kvala hon inte in i laget å jag tycker inte alls de är konstigt att dom uttagna tjejerna går före
Per: Hagen är i mycket bra form nu och har varit sjuk tidigare i vinter, svårt att jämföra som du gör. Ingen som sagt att Rydqvist är självskriven på tredjesträckan i stafetten. Hon är bättre på längre sträckor och i fristil (given på tremilen).
Jörgen: i de loppet var hon bättre än Haag med 7 sek så är de loppet man kan försöka argumentera in henne i OS som jag ser…men 7 sek bättre är för lite mot Haag eftersom Haag fixar båda teknikerna …
I det loppet hade Rydqvist åxå en del drag hjälp startade just innan våg starten…så Haag å Wiken var nog inte enda som åkte i sällskap,,,på den etappen blir de ofta grupper att åka i har för mig att hon åkte den del med fransyskan vad hon nu heter å säket någon till
jahopp, ska man nu se invigningen? Södergren stod visst och väntade i någon kulvert…
Jörgen: Att åka sju sekunder bättre är inte bättre resultat enligt mig. Det är en marginell skillnad. Likvärdiga resultat helt enkelt.
Det jag vänder mig emot är att du gång på gång hävdar att Haag och Wiken är uttagna på gamla resultat. Jag är dock övertygad om att dom är uttagna för att man tror dom kan tillföra mest till stafetten, baserat både på årets resultat och tidigare års diton. Varken Bleckur eller Rydqvist har visat att dom skulle vara bättre alternativ på 5 km.
Och hur dom klarar jaktstart och tremil är ju fullkomligt ointressant för uttagningen. Det är stafetten som gör att distansåkarna förutom Kalla överhuvud taget varit aktuella, möjligen undantaget Lindborg.
Uppriktigt sagt. Invigning är så där.
Manne, Lindborg blev ju uttagen ffa tack vare åktiden på jaktstarten i tds.
Ta bort Zachrisson från mikrofonen!
Aliide; vad är det för fel på gubben?
Totalt ovidkommande kommentarer.
Lindborg var väl nia på stafettdistansen 5km klassiskt i Val di Fiemme. Dessutom 11:a i totalen. Wikén slog Rydqvist i totalen. Och var 12:a på masstarten i klassisk stil där det var tuffare konkurens än i loppet Lindborg var nia i. Haag var klart före Rydqvist i totalen när hon hoppade av.
Det är jäkligt tramsigt att skriva inlägg på inlägg om gamla meriter. Vi har förstått att du tycker det, och de flesta verkar vara överens om att du har fel.
Kalla har också blivit i bättre form sedan Piteå, så gissar att avståndet till Hagen skulle vara ungefär samma. Loppen som Ryqvist och Bleckur presterat på nationell nivå räcker inte till internationellt. Även om ensiffriga placeringar smakar bra i munnen.
Det ska bli oerhört intressant att se hur hårt Johaug och/eller Steira kör direkt efter skidbytet imorgon. Det är nog först där det börjar hända saker då jag tror att det kommer vara många med in till skidbytet. Det skulle vara föga förvånande om det är fyra norskor, fyra finskor, Kalla, Kowalczyk och en ryska bland dessa. Johaug är dock fruktansvärt vass på övergången mellan klassiskt och fritt, så här blir det väldigt spännande och se hur många som får släppa med en gång. För Kallas del får vi hoppas på en lugn och sansad åkning på den klassiska delen så att hon kan komma igång direkt när det vankas fritt. Björgen är skyhög favorit imorgon, men där bakom är det vidöppet mellan flertalet åkare skulle jag vilja säga.
Hoppas för övrigt Anders åker direkt upp till bergen nu, och in i bubblan. Han ska juplötslige hoppa in och åka på söndag! Övriga spankulerar visst på gatorna däruppe enl instagram…
”Det är nog först där det börjar hända saker då jag tror att det kommer vara många med in till skidbytet.”
Tror jeg ikke noe på. Kowalczyk kommer til å sette maks fart i klassiskdelen og da faller de fleste fra. Tipper Kowa, Kalla, Bjørgen, Johaug og en eller annen overraskelse bytter ski ca 30 sek før resten.
Det är väldigt synd att man inte kört någon dubbeljakt i WC före OS. Jag tror att det hade varit bra för Kalla att ha en sådan i bagaget. Norskorna har ett kraftigt psykologiskt övertag med lyckade dubbeljakter sedan tidigare medans Kalla har dåliga erfarenheter.
Blir intressant att se Kowa och vad hon kan göra och om hon verkligen är skadad.
nn: Klart hon är skadad men hur farligt det är det vet nog ingen utan hon själv och hennes team. Men så farligt kan det inte vara då hon ställer upp.
Inte många sekunder som vi fick i rutan
Kowa er bare å glemme, hun blir kjørt i senk i første bakken, når Johaug kobler inn turboen etter skibytte.
Håller med Gabriel om att det är lite konstigt att norrmännen dissar Hellners chanser. Han har trots allt varit 7:a, 4;a och 3:a i år i VC på distans när han ställt upp. Klart att han inte är en av guldfavoriterna men jag tror inte att det går att räkna bort honom helt. Har även psyket vilket är viktigt under ett OS.
nn;
”inte kört någon dubbeljakt i WC före OS”
Har du inte noterar intresset i Sverige.
Hittar bara två tävlingar i programmet varav de ena, senior SM, blev inställd. Återstår JSM.
Elin, SM skiathlonen blev inte inställd.
Tolsrav; Jag tror att Johaug ska passa sig för att koppla in turbon, risk för diskning föreligger i så fall.
Fel. Senor-SM kördes i Umeå.
Med tanke på att Kalla slog henne i 10 klassiskt på genrepet för en vecka sedan är det väl inte så troligt att hon kommer göra en superbra skiathlon. Visserligen slog hon Kalla på VM men det var ju för ett år sedan… Kalla har ju lyft sig hästlängder i båda stilarterna, har hon också fått styr på skid- och stilbytet så har vi pallplatsen (silver/brons)i en liten påse! Att Bjørgen tar hem guldet ska väl bara ett skidbrott kunna stoppa ;-)
Å andra sidan är jag ett stort Hellner-fan så jag ger honom nog lite för mycket cred. Han är otroligt cool hur som helst.
http://www.langrenn.com/astrid-uhrenholdt-jacobsen-mistet-broren.5412294-1743.html
Beklagar sorgen AUJ.
Tråkigt för Astrid och hennes familj.
Eric.G, inte många rätt där (mer än att ingen skiathlon har körts i WC före OS) Men den kördes i SM som du visst missade att Kalla tog hem med 1 min och 47 sek tillgodo mot Bleckur och Rydqvist.
Herregud, vilken mardröm detta OS blev för AUJ. Mina tankar går till Astrid och hennes anhöriga. Tragiskt.
Per menade jag förstås!
Man borde ifrågasätta om man skall tävla i grenar i mästerskap som inte körs i WC.
Vilken mardröm att drabbas av detta. Hennes bror och träningskamrat stod det Aftenposten. Hemskt!
Britta har start nr 39 dåligt så klart men varför startar tjejer som är efter henne i WC på bättre startpositioner ? borde man inte gå på årets WC distans
Faen, OL betyr lite når man utsettes for slike tragiske ting.
Åh nej så tragiskt. Stackars stackars Jakobsen. Hon körde så bra i TdS och nu detta.
vansinnigt trist för astrid. finns ju inget mer att säga om detta. mer än att norskorna kommer att åka skiten ur sig för astrid imorgon.
Perp: Det är flera som tycker att sättet hur ledningen handskades med uttagningarna var märkligt. De hade kunnat vänta några få dagar för att se hur det gick i SM för de på gränsen, som låg i närheten av SOK:s krav (men inte klarat det riktigt). Men nej.
Wikén hade kunnat ställa upp i något av de två SM-loppen där det hade gått att jämföra, men nej hon åkte inte dem utan åkte i lagstafetten dagen mellan istället.
Inte så konstigt. OS-biljetten var klar och kritikerna hade fått vatten på sin kvarn om Emma fått stryk av icke uttagna åkare precis före OS. Inte hennes utan ledningens fel, de borde ha väntat tills efter SM och tagit ställning först då.
Vi får aldrig veta hur det skulle ha gått, det är möjligt att Wikén skulle ha tagit SM-silvret i skiathlon bakom Kalla. Haag ska ha heder för att hon försökte åka i SM i alla fall.
Då det är VM brukar truppen dit tas ut efter SM, varför inte samma nu?
Vidare blev Öberg inte uttagen trots klarade SOK-kriterierna genom sjundeplats i WC-sprint den 11 januari, OS-dörren förblev stängd.
Vill om igen poängtera att det är hur OS-uttagningarna gått till som kritiseras, absolut inte åkarna.
Nu är OS invigt i Sotji och vi håller tummarna för samtliga blågula som är där!
Ajdå, lider med AUJ och hennes familj, så tragiskt :(
Usch vad tragiskt. Stackare.
Tycker du sätter fingret på det Jörgen.
Men nu jäkla laddar vi för skiathlon i morgon, finns ju faktiskt en liten medalj chans. Usch vad det kan bli jobbigt framför tvn vid 11a tiden i morgon. Är ruskigt nyfiken på hur Kowa med förmodat ruskigt bra fäste uppför backen kommer forma loppet i morgon. Måtte inte Kalla bli sådär stressad som bara hon kan bli när hon åker klassiskt i masstarten!!!!
Hade varit riktigt fint med ett styrkebesked från Wiken och Lindborg då de är de andra jag tror mest på i morgon.
Ber också som vanligt alla att ta mina kommentarer om det kommer några från klockan 11 till cirka 2 timmar efter målgång med en nypa salt, jag är en ruskigt färgad känslo människa när det kommer till skidor.
ÄNTLIGEN närmar det sig!
Neithiri – Jag tror mer på att det kommer se ut som under VM där det var många samlade innan Johaug satte fart på det hela efter skidbytet. Jag hoppas på fart från första stavtag, men jag är ytterst tveksam på det. Allt annat än hårdkörning direkt efter skidbytet skulle i alla fall vara en överraskning för mig. Det verkar som att Johaug känns piggare av att skidbytet sker, till skillnad från sina konkurrenter. Steira brukar också vara väldigt pigg och alert direkt efter skidbytet, men självaste Björgen har emellanåt haft problem i just själva övergången mellan klassiskt och fritt.
Kan Kalla knipa en medalj imorgon så vore det ett helt fantastiskt sätt att starta OS på. Hon kan bli allt från tvåa till åtta, tror jag.
Cigge, Kalla har en förmåga att inleda Os starkt ;-)
Cigge: Kowas eneste sjanse i morgen er å sette Lillehammer-fart på klassisk delen. Hvorfor skal en løper av hennes kaliber i det hele tatt gidde å stille opp uten å legge alt til rette for seg selv? Vel, gjør hun som jeg tror hun gjør, fornuftig som hun er, så er det få som følger, så enkelt er det.
Nerre
Borde inte Johaug vilja få en hög fart på klassiskt med, Björgen är ju bäst i världen på en spurt och Kalla känns kanske lite vassare än Johaug om hon skulle klara att hänga med. Backen känns som gjord för Johaug i klassiskt (iofs i fristil med). Även Steira i form borde Johaug vilja undvika på en fristilssträcka, eller!?
Neithiri – Att hon har kapacitet att dra upp tempot vet vi mycket väl, men jag kan inte komma på särskilt ofta som hon har dragit upp tempot på den klassiska delen jämfört med vad hon gör i klassiska lopp. Om nu hennes skada, vilket det alltid talas om när hon inte åker som normalt, skulle störa henne så tror jag än mindre på att det blir någon hårdkörning på den klassiska delen imorgon. Gärna mig emot då jag vill ha full gas från start!
Låter lite oroväckande att banorna inte är så utslagsgivande som det förutspåddes. Sundby säger att det är den lättaste skiathlonbanan på flera år och han tror det kommer bli en transportsträcka tills sista backen på sista varvet såvida inte någon våga sätta upp jämn och hög fart i den klassiska delen för så många ska bli slitna. Johaug uttryckte sig väl ungefär likdant. Lägg till fasta och hårda spår. Låter som klippt och skuret för både Marit och Petter… Nåja, vi får väl se hur det blir med den saken. Hellre sådana förhållanden än nederbörd och lösföre, ska väl mycket till att bomma med skidorna i helgens inledande lopp då vädret ska bli strålande solsken.
Gunnar – Jag tror inte att Johaug är nämnvärt oroad över Steira. Är det någon som Johaug slår på upploppet så är det Steira samtidigt som jag har svårt att se hur Steira ska åka ifrån Johaug i antingen klassiskt eller fritt. Jag tror att vi kommer få se Johaug dra en hel del i vanlig ordning under morgondagen och det i ett förhållandevis högt tempo. Ett tempo som gör att många släpper, men att de största favoriterna hänger på. Sedan tror jag att Kowalczyk kommer att försöka sig på en ganska rejäl fartökning på det sista klassiska varvet innan det är dags för stilbyte. Det är vad jag tror så här på förhand, men jag hoppas att vi får se full gas från start. Jag tror att Johaug får svårt att bli av med Kalla om hon är med under fristilsdelen så här är nog Johaugs chans att göra ett ryck direkt efter skidbytet. Alla vet om att det kommer gå väldigt fort direkt efter skidbytet, men frågan är hur många som klarar av att hänga på. Glöm inte heller bort Weng som höjer sig när det blir masstarter, är en bra hängåkare och har en underskattad spurt. Tchekaleva har jag däremot ingen aning om var hon står, men magkänslan säger mig att hon kommer vara väl förberedd. Kowalczyks chans till medalj (guld) är endast 10km klassiskt, tror jag.
Damloppen brukar ändå gå undan…men är de så stort minus för Kalla ? hon har väl en rätt bra avslutning av dom tänka topp åkarna ?Björgen å Weng skulle jag då vara mest orolig för kanske Lähtenmäki om hon råka gå med men svårt tro de…Steria Johaug borde hon kunna spurta ner..
Cigge: Jeg tror ikke noe på at Kowa er veldig hemmet av denne fotskaden, da hadde hun neppe stilt til start. For Kowa betyr deltakelse gull eller ingenting. Og man må jo tro at hun har lært av tidligere feil? Hennes sjanse er å guffe på fra start. Og gjør hun det vil som sagt få følge henne, kanskje ingen.
Rs – Håller med, låter väldigt tråkigt om så är fallet med lätta banor. Visserligen kan Marit avgöra på så många olika sätt, men det absolut säkraste för hennes del är att hängåka och avgöra i förhållandevis god tid innan stadion även om hon lika väl kan avgöra där. Jag vill ha utslagsgivande banor där glidet utför ska ha så lite som möjligt att göra med resultatet. Det finns liksom ingen mening i många fall att köra hårt i backar om en klunga kan glida in det strax därefter. Nej, jag hoppas på hårda men rättvisa banor imorgon och inte massvis med glidpartier.
Mulig banene er gjort litt lettere fra prøve-OL, men husk at høyden spiller inn her, det er slettes ikke sikkert at dette blir så lett som dere tror.
Jossa – Men brukar det verkligen gå undan på den klassiska delen? Visst, det går sällan, om aldrig, långsamt bland damerna, men det känns inte som att toppåkarna har tar ut sig i onödan på klassiskt. Jag håller med Neithiri om att Kowalczyk måste chansa och köra på under den klassiska delen för att ha chans på medalj, men jag är tveksam till att hon agerar på det viset.
Jossa – Nackdelen med om det går fort är att Kalla kan få svårt att hänga med. Jag tror att hon har en hel del tankar på hur skidbytet ska gå imorgon och då finns det en risk att hon kommer spänna sig, tyvärr. Jag hoppas givetvis att jag har fel och att hon har tagit ett kliv även kring skidbytet.
På för OS blev de ju ändå avstånd på damsidan…men sista backen från de loppet in till mål upplever jag som rätt seg..från de loppet
Neithiri – Jag tror Kowalczyks guldchanser imorgon är minimala imorgon. Jag tror hon får svårt att nå pallen. Hennes chans är dock att köra full gas från start på den klassiska delen, vilket du varit inne på, men jag är tveksam till att hon kommer göra det. Även om Kowalczyk skulle ha 30 sek till Björgen, Johaug, Kalla m.fl. så tror jag att hon blir inhämtad och förbiåkt under fristilsdelen. Det är dock hennes enda möjlighet till medalj, tror jag.
Höjden kommer givetvis att spela roll, men jag tror främst att åkare som Björgen och Kalla kommer känna av det som mest under tremilen där jag håller Johaug som favorit.
Cigge: visst Kalla å skidbytet är ett jätte spännande moment i morgon,,,men jag är inte helt säker på att hon fixar de även om hon är relativt pigg vid bytet ens…för att hon har två gånger när hon bytt i fritt till fritt inte heller fixat de fast de sett jätte bra ut just innan bytet…VM 2011 såg de bra ut in till bytet sedan tappa hon på en gång i fritt mkt,,innan bytet indikerande inget på att sådant tapp så fort
Att Björgen tar guldet imorgon känns stensäkert.
Sen är det lite mera öppet, klart Johaug är en stark kandidat till silvret men Kalla har helt klart chans. Kowa tror jag inte alls på, på den här distansen. Weng däremot kan blir farlig.
Sen huruvida Haag eller Britta eller Lindborg eller någon annan svenska får åka eller inte åka, hur intressant är det? Vem bryr sig om en typ 20:e plats liksom?
Sista långa backen minns jag sållade rätt rejält på herrsidan men när jag nu kollar så ser jag att det ändå var fyra åkare med ända in i mål (de tre toppryssarna + Cologna). Den blir förstås otroligt viktig men jag är osäker på vem den gynnar, både på dam- och herrsidan. Vad tror ni?
AnnaH: Jätte intressant viktigt hur dom andra svenskorna åker är de…är alla topp 20 tycker jag de är bra…
Kan någon av tjejerna göra en bra klassisk del för att sedan tappa mkt tycker jag åxå de är ett positivt tecken eller en svag klassisk de för att sedan avsluta bra…måste hitta positiva tecken från dom andra,,,så viktigt för stafetten
Ja, Kalla har ju ännu inte fått till full flax på skiatlon, så det är ju en stor osäkerhet. Hon har medaljchans, men då måste hon få till en maxprestation.
Hennes avslutning tillhör ju dom bästa efter Björgen och Weng. Men då måste hon spela ut korten helt rätt, annars kan hon får spurtstryk även av Johaug.
Per: på damsidan tror jag inte avslutningen är optimal för Björgen men hon kommer ändå finnas med…Johaug Steira Weng alla dom tror jag avslutningen passar bra även kalla men är osäker på hur hon kan fixa bytet…
Herrloppet ju du Ryssarna Norghug Sundby Hellner om han hittat farten å tekniken i fritt helt ut
Tycker de är konstigt att man aldrig tar upp de faktum att Kalla inte alltid fixar bytet fritt till fritt de borde expert Blomman märkt,,,
några på skidpepp har redan poängterat de
Elofsson sa på 3an att banorna är fin skidåkning. Exakt min uppfattning.
Minns inte att backen var så brant att den uppenbart skulle gynna Johaug i alla fall. Weng är jag inte säker på att den gynnar men är hon med på toppen så blir hon nog tvåa. Tippade precis Weng tvåa och Kalla trea.
Sedan måste man som svensk säga att det är otroligt skönt att Norge och Ryssland bara får ha med fyra åkare på OS. Det gör om inte annat att det blir mindre trångt där framme när det händer grejer på en masstart.
Johaug gör sällan bort sig (missar pallen) när det handlar om skiatlon. Jag blir förvånad om hon inte är med på pallen imorgon, trots att Björgen, Weng och Kalla är bättre i spurten. Jag tror att vi kommer få se en hel del slitna åkare efter skidbytet som sagt och frågan är hur många och vilka som orkar hänga på. Jag kommer nog att tippa Kalla utanför topp tre och bli positivt överraskad om hon grejar en pallplats. Blir nog trippelt norkst för min del.
Cigge, om du missat det har Kalla varit på pallen samtliga (tja, det har visserligen endast varit två) klassiska lopp som körts i WC denna säsong. Lillehammer i fasta fina spår och Toblach i mindre fasta dito. Inte tillstymmelse till att hon spänt sig i klassiskt där inte. Nu ska det dock tas med i beräkningen att det är masstart också, vilket inte varit en favorit.
Men vad sjutton, det är en ”ny” Kalla som ställer sig på startlinjen imorgon. Nervös är jag inför skid- och stilbytet, kommer hon tappa första delen av fristilsdelen eller ej?
Eller tre klassiska lopp har det ju varit, Polen också. Men då var inga nordiska åkare med pga nationella mästerskap.
Cigge, jag tänker som du. Jag vågar verkligen inte förvänta mig pallen av Kalla även om jag både tror och hoppas att det ska bli så. Sen när det är mästerskap vill jag inte jinxa någon svensk och tippar mycket norskt istället (omvänd jinx!!!!), även fast det förstås är helt realistiskt att det blir många norska medaljer. Så tacka mig om det går bra för Sverige och dåligt för Norge!
Kalla missade pallen i det klassiska loppet i Kuusamo, fast hon gjorde ett riktigt bra lopp då också.
Aliide: Nettopp. Du sier det akkurat slik det er. kalla kan overhodet ikke sammenlignes med tidligere sesonger. Kalla er en helt annen Kalla i år, hun er mye bedre. Det blir et uhyre interessant løp i morgen.
Jag tror att medalj blir tufft för Kalla men kan hon göra en riktigt bra dubbeljakt så vore det bra för självförtroendet. Och jag tror att det är där det sitter i självförtroendet. Fysiskt tror jag att hon har alla förutsättningar för att bli enormt bra i dubbeljakt.
nn…En plass utenfor pallen for Kalla i morgen er stor skuffelse for henne selv, sett i forhold til de resultater hun har prestert tidligere i vinter.. I mine øyne vil det svekke hennes selvtillit, i såfall…. Har hun bevart sin fine form er hun på trinn 2 etter etter løpet i morgen….
Først; varme tanker til Astrid Jacobsen. Det er ekstremt ille for hun og hennes famile. Jeg tror hun kommer til å reise hjem. Idrett er uvesentlig i en slik situasjon.
Til diskusjonen om Charlotte Kalla. Det at hun har stivnet etter ski -og stilbytte i tidligere sesonger tror jeg beror på at hun har brukt i overkant krefter på å holde følge til skibytte. I år er situasjonen en helt annen på klassisk, og jeg holder henne derfor som en klar medaljefavoritt på skiathlon, også.
Neithiri, språkförbristning. Det är väl det jag påtalat hela tiden. Det vi vet är att hon hon lyft sig i både klassiskt, skejt och utförsteknik. Det vi inte har full koll på är skidbytet. Det är där jag är nervös. Om det vore ett avskilt klassiskt lopp och ett enskilt fristilslopp med typ en dag emellan. Inget tvivel om att hon skulle vara på pallen i båda loppen.
Allide: Hon har gått framåt i det mesta men det är masstart och en extra stress som kan ställa till det. Det är lätt att hamna i gamla synder speciellt när det är så pass nytt med tekniken i klassiskt. Jag hoppas att det går bra men det är större risk för henne än de som åkt på denna nivå i flera år.
”skidbytet” er såklart interessant. Allikevel vet vi at Kalla ikke kan sammenlignes med tidligere sesonger, hun er mye bedre i klassisk i år. Derfor vil jeg tro at problemet lå der. Nå går hun som en vinner, og da tipper jeg hun henger mye bedre med også på ”skidbytet”-delen.
Med tanke på att hon faktiskt gjorde en stark klassisk sträck redan i fjol och har verkligen lyft sig i den tekniken är jag faktiskt inte jätteorolig att hon skulle falla igenom och gå tillbaka och typ spänna sig och ödsla onödig energi där. Det är ju som sagt skidbytet och jag jämförde aldrig varvtiderna före och efter skidbytet på SM. Vad det verkade för ögat hade hon ju inga större problem men det fanns ju liksom ingen referensram i form av motstånd… Hon åkte ju liksom helt själv. Ett träningsåk ensam i skogen.
Hvor er toto-lukene? Kalla har en stoooor sjans i morgen, om hun da ikke stivner etter skibyttet. Kowalzcyk kommer trolig til å gå hardt på siste del av klassisken, for å gå Bjørgen og Kalla i trøbbel. Husk at Kowalzcyk var toer i Holmenkollens tremil i fjor. Jeg har ingen formening om hvor Tchekaleva er i terrenget, annet enn at hun fylte 30 år denne uka. Av de russiske heier jeg aller mest på Zhukova
Även om Kowa står med på startlistan har TT raporterat under dagen att det är osäkert om att hon kommer starta, någon polsk nyhetsbyrå har visst rapporterat att hon tvekar pga hälskadan.
http://www.svd.se/sport/osakert-om-kowalczyk-aker-skiathlon_8965988.svd?fromMobile=true
Kalla inför OS-premiären: ”Jag ska skita i de andra”
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4649&grupp=20531&artikel=5778975
Cigge
Steira var en parentes som jag la till på slutet då man inte ska glömma att hon är duktig på backar och hög höjd. Därför passar den stora backen henne alldeles utmärkt. Men poängen var att Johaug borde vara lika intresserad av att åka fort på första som Kowa.
Är Cigge norsk?
Om inte slopestylen speedar upp i finalen kommer vi missa starten av skiathlon.
Uppgiften för Kalla på klassiska delen blir ju helt klart att köra så avslappnat som möjligt och bara hänga med. Om inget remarkabelt hänt med formen den senaste veckan borde det gå bra. Björgen och Weng kommer ju inte ligga och dra och om Kowa är tveksam till start kommer hon ju knappast att gå max.
Känner dock att jag ändrar mig om Johaug. Hon kan nog utnyttja slutfasen till sin fördel om andraplatsen. Får nog gå in och ändra i tipset. Problemet är bara att det gör att Kalla hamnar precis utanför pallen enligt mina kalkyler…
Aliide – ”Om det vore ett avskilt klassiskt lopp och ett enskilt fristilslopp med typ en dag emellan. Inget tvivel om att hon skulle vara på pallen i båda loppen.”
Inga tvivel? Visst skulle hon haft en väldigt god möjlighet, men Björgen, Johaug och Kowalczyk utmanar henne rätt så rejält i klassiskt på 10 km får vi väl ändå säga på förhand. Här bjuder även finskorna och Weng på gott motstånd. På 10km fritt hade jag däremot räknat med en medalj. Mycket för att konkurrenterna är betydligt sämre här samtidigt som Kalla ändå har en grund att stå på vad gäller den fria stilen. En pall med Björgen, Johaug och Kalla är då ett givet utgångstips samtidigt som någon norska ihop med Tchekaleva skulle vara största hoten, tror jag.
Jag vet inte om du eller andra har tänkt på det, men skiatlon är inte riktigt som enskilda lopp vilket också resultaten visar. Utfallet under loppen blir sällan som det hade sett ut under ett enskilt lopp och jag har t.ex. aldrig sett Kowalczyk spränga fältet som hon kan göra i ett enskilt klassiskt lopp. Vi har heller inte sett hur Kalla fungerar i masstart. Hon följde i och för sig Johaug utan problem i Kuusamos jaktstart, men frågan är hur hon kan förhålla sig till andras tempo i klassiskt. Att det är masstart och skidbyte är ett orosmoment, trots att hon varit så bra och jämn i båda stilarterna under säsongen.
Enda sättet att bli av med Björgen tror jag är full gas från Kowalczyk på klassiska delen medan Johaug toksatsar direkt efter skidbytet. Björgen har även hon vid ett par tillfällen i skiatlon haft problem med själva bytet om det har varit ett högt tempo före dess. I Lahtis x 2 och i Rybinsk fick hon problem om jag inte minns helt galet (Johaug segrade i alla dessa lopp).
JH – Haha, varför skulle jag vara norsk?
Två saker som talar mot en svensk medalj.
På mästerskapen så brukar dom Norska skidorna alltid glida bäst (OS 2010 var ett undantag, när Kalla vann 10 km så hade hon bättre skidor än Björgen). Om Kalla ska ta en medalj så måste hon ha minst lika bra skidor som Norskorna.
Den Norska dagsformen kommer att vara bättre, Norges höghöjduppladdning är nämligen överlägsen
Kanske är bra men är synd för Simon, http://www.expressen.se/sport/os/persson-lamnar-os-efter-svara-magsjukan/
I Oslo var det så, helt klart, åtminstone i början av VM men jag minns inte att bättre skidor var avgörande i Val di Fiemme. Upplever på VC och i TdS att nya vallateamet under Urban Nilsson är klart jämnare och gör färre bommar. Bara det faktum att frågan om vallateamets förmåga inte har diskuterats här på länge tyder på det. Klart de kan missa i OS, särskilt om vädret slår om, men det kan även norrmännen. Ryssarna har nog däremot en fördel av att det är på hemmaplan.
Klockan 11 smäller det, länk till sida hos FIS med livetider och startlista för idag:
http://www.fis-ski.com/cross-country/events-and-places/event=33507/race=22483/index.html
Björgen är favorit och Johaug tar med stor sannolikhet en medalj. Sen är det förstås flera som vill ha den där metallbiten om halsen. Förväntar mig att Kowa går stenhårt på den klassiska delen, det ökar hennes chans till guld med stora luckor och spräckt fält innan skidbytet.
Tror dock att Johaug och Björgen inte släpper iväg henne. Kowa är sedan chanslös i fristil och bryter eventuellt om läget är dåligt med flera km kvar, för att spara krafter till paradgrenen i klassiskt senare under OS. Fotproblemen Justyna har är inte att leka med.
Vårt medaljhopp står förstås till Kalla, det blir intressant att se hur det går fram till skidbytet och strax efter det. Har varit vissa problem tidigare men Kalla är bättre än någonsin i klassiskt denna vinter. Blir dagens nagelbitare.
Lindborg kan bli topp 10 om dagen är den rätta, Sara är bra i båda stilarna.
Nu gäller det!
Elofsson i soffan lär betyda Öhrstig som kommentator, tålde inte hennes röst senast hon kommenterade. Se om den är bättre nu.
Klarar Kalla skidbytet utan större problem så är sannolikheten stor att hon blir tvåa. Däremot tror jag att hon får problem efter just själva bytet, tyvärr. Du får mer än gärna motbevisa mig, Charlotte.
Blomman och Jacob skall väl kommentera på svt´s sidor nånstans. Stänga av ljudet på TV:n och lyssna på dem i stället?
55minuter kvar. Jag får ont i magen……..
Cigge: Weng tar trolgen Kalla i en spurt medan Kalla har lite övertag på Johaug (och självfallet Steira). Tjekaleva vet jag faktiskt inte.
Förstaåket på en halvtimme, då lär de vara klara 11.
Hellner tycker sista backen är tuff…tror som Per att Kalla får svårt mot Weng men tar Johaug å Steria ryskan tror jag åxå hon tar….kan någon annan vara med ? någon finska ? Stephen ?
Johaug och Björgen kommer gå loss på fristilen.
JH, det lät ju så på snackmagasinet, men i alla fall jag hittar inget på nätet, tror dock att de bara får lov till text-live. Kan inte bestämma mig om mute på teven och radion på eller ej.
JH, och Kalla också… Hon släpper inte frivilligt och har inte stumnat i något lopp hon ställt upp i hittills. Enligt Grip har hon inte några problem med höjden.
Mindre än en halvtimme kvar!
Dags att fixa frukost ;-)
Ja, kommer de in tillsammans på upploppet tror jag också att Weng är vassare än Kalla, men frågan är om Weng kommer vara med enda fram till dess? Nu talar jag lite emot mig själv när jag tippat att Weng ska komma före Kalla i tipset, men jag tror vi kommer få se ett utdraget fält under fristilsdelen. Något som mer eller mindre står klart är i alla fall att den norska kvartetten som tog de fyra första platserna på denna distans under VM blir att räkna med idag också. Finskorna lär däremot ramla av en efter en när det vankas fristil, precis som under VM.
Bra snack här inne så här en halvtimme före start. Det verkar trots allt vara något ovisst med tanke på hur diskussionerna går, vilket jag enbart ser som positivt!
Twitter, Kristoffersen glad att hon inte är uttagen, magsjuk. Hade inte varit poppis i truppen ;-)
Aliide – Fast vi har heller inte sett Kalla åka skiatlon den här säsongen mot tuffast tänkbara motstånd. I och för sig talar väderförhållandena och formen på att hon kommer åka väldigt bra, men skidbytet oroar mig dock anmärkningsvärt mycket.
Hoppas att Kristoffersen åtminstone kan komma tillbaka på den nivå hon höll för några år sedan. Jag har fått uppfattningen om att hon är en frisk fläkt i som utanför spåren.
Ni får gärna berätta för mig hur de skötte sig på Viaplay rent generellt efter loppet. En annan får sitta och titta på TV2, vilket heller inte känns helt optimalt.
Brukar ha en rätt bra magkänsla för hur det kommer gå för svenskar i skidspåret (både positivt och negativt) men idag är det liksom hopplöst att få till någon stark intuition. Känns öppet bakom Björgen.
Nervöst helt klart nu…svårt få någon känsla om loppet…kommer de gå undan vem vill de? Björgen ? hon är ju bästa avslutaren åxå så varför riskera gå för hårt
Är det för mycket begärt med lite ordentligt försnack inför skidfesten!? Åtta minuter kvar…
Freddy: De hade de lite tidigare innan slopestylen :)
Känns galet nervöst just nu. Hoppas Kalla får komma iväg bra från sin startposition.
Vem är Anna Wikén?
Haha, längesedan jag var så här pass spänd och nervös inför ett skidlopp. Det är dock precis så här det ska vara samtidigt som jag tror att det tyder på att det är mer oförutsägbart än på bra länge.
Saknar svts redan efter 1 minut av denna sändning. Gillar inte kommentatorerna.
Markus: Tack för info:)
Vilken start av Britta
Ingen tjurrusning i början.
Väl samlat :O det är ovanligt!!
Vilken utförsåkning och kurva efter det av Britta! Måste tagit 5-6 placeringar på det.
Bra skidor med andra ord, Kalla får bromsa vid varje utförslöpa!
Steria lite längre bak.
Britta fick saxa i sista backen till stadion tappa lite där
Usch så nervöst, bra Kalla!
Bra för Kalla om Steira inte är med till bytet.
Tjeklaleva åxå efter
varför i täten och staka först Kalla taktik nu
Kalla säljer sig inte lätt idag!!!
Nu kommer det jobbiga :O
Nu kommer det kritiska skedet för Kalla……….
Nu gäller det…
Men snabb var hon!!!
Alle som trenger ei luke på Bjørgen – legger seg i rygg på henne.
Gött!!!
Britta körde nog knock out på sig själv.
Bra att Saarinen drar nu, då hinner Kalla ”vila” lite.
Men bra vågat av Britta + att hon inte hade bra fäste vad jag såg…känns som formen för henne är bra för 5 km ändå om man ska tänka stafett
Riktigt bra klassiskt avslutning av Wiken får se hur de går nu nervöst
Gör inte jobbet åt norskorna nu Kalla!
Saarnien med ännu viken skräll….jäkla att Weng är med så bra
Nu är pulsen hög. Kör Charlotte!!!
Weng har fått en enkel resa, kan bli mycket farlig.
Pulsen… Det här är ju plågsamt!
Kalla ser stum ut… Håll i!
KALLA!!!!!!!!
Jäklar vilken form hon är i!!!
Jaaaaaaaaaaaaaaaaa
Silver!
JAAAAAAAA!!!!!!!! Hon är grym!!!! Hon gjorde mer än vad jag någonsin kunnat förvänta mig
Häääärligt!!!!
Skidronningen leker med sine konkurrenter…
Det blev som jag trodde, Weng före Jouag!
Vilken återhämtni
HÄRLIGT!!! Lite sämre teknik på¨tvåas växel när hon skulle rycka ifrån björgen???
tolsrav, sant! Men jag tror det var efterträdaren som kom tvåa. Bara två norskor på pallen :)
Och diskussionen om uttagningen av Wiken avslutas. Av Wiken.
Grymt tryck på 3an av Kalla! Björgen är förs stark, välförtjänt guld som vanligt, men härligt bra av Kalla! väldigt imponerande!
Man kan inte begära mer av Kalla. Det är bara hon som vågar utmana Björgen. Grattis!
Haha, fan vad härligt! Trodde jag aldrig! Att Kalla/Björgen skulle parkera Johaug och Weng uppför sista backen trodde jag inte! Märkligt, men spännande lopp och grattis Kalla!
Tre svenskor topp 20! Vem hade kunnat ana detta? Plötsligt ser det inte lika mörkt ut inför stafetten…
Härligt med Kallas silver, vilken urladdning! :)
Kritiken om sättet uttagningen gick till på kvarstår men kul med placeringen för Wikén, hoppas att det blev en boost för hennes självförtroende.
Grattis Norge och Marit – världens bästa damskidåkare genom tiderna. Men hon lekte inte med Kalla uppför sista backen, tolsrav. :-)
Grattis Kalla grymt bra försökt-..
kul att Wiken åker så bra idag även Lindborg bra…Britta satsa hårt fungera i 5-6 km men blev för tufft kul se…men än en gång var de så bra att starta idag som jag varit inne på..
Har ni sett SVT:s livechat när Kalla rycker? Man ser på tangenttryckningarna hur exalterade Blomman och Hård är :-)
Gratulerer med sølvet, meget bra løp av Kalla.
Grattis Bjørgen, Kalla og Weng. Litt skuffende av Johaug, men de norske jentene er i sorg og sterkt preget av Astrids situasjon, så dette er veldig bra.
Kalla akkurat like sterk som forventet. Og Saarinen hadde jeg aldri tippet så høyt. Imponerende.
Riktigt härligt lopp f ö på utslagsgivande bana. Det syns inte att det går fort men oj vad tjejerna fick slita. Rättvisa förhållanden också. Kunde inte se att någon av toppåkarna hade sämre utrustning. Åtminstone inte vad gäller glidet.
Vilken återhämtning Kalla hade, såg skitstum ut vid toppen, men jäklar! Att Björgen skulle ta hem det var självfallet redan före loppet. Men jäklar!
Och Wikén gör sitt bästa lopp under hela säsongen!
Björgen var mör på toppen, andades tungt. Men hon är världen bästa avslutare och värdig guldmedaljör. Underbart lopp av Kalla! Hon gjorde allt rätt och blev av med sina skiatlon demoner. OS är räddat för min del!
Tårevåt samling blant de norske jentene etter løpet, de har nok hadd et meget tøft døgn i forkant av løpet…..
Underbart kört av Kalla taktiskt perfekt! Riktigt bra av Wikén och klart bra av Lindborg. Britta som väntat hon har ingen känsla alls av sin egna kapacitet, precis detta som gör att jag är livrädd för att hon skall få köra en stafettsträcka. Självklart var det inte rätt uttagning.
Ryskorna var ju dagens stora ”var försvann de”? Att Steira inte lyckades kan ju ha med sorgen att göra. Särskilt svårt just för henne som ”petade” Jakobsen på distansen. I övrigt ungefär som väntat eller?
Göran: Britta testa omvänt jämfört med förra helgen…var väl inte helt fel satsa hårt ut ändå..men kan tycka att de var fel att låta henne åka ändå hade varit bättre med Haag å sparat Britta…
Britta visa nog att hon kan klara 5 km rätt bra dessutom var hon en av åkarna som fick saxa rätt tidigt kosta kraft även de
Se nu att diggins gjorde en grym fristil, går från 25:e till 8:e
Per.: Saarinen klart positivt…Var väl Weng som peta Jakobsen så helt rätt uttagning där av Norge…
Vad hände med Lähtenmäki sista 1.5 km tapppa 40 sek
Kul med Saarinen! Unnar henne framgång!
Brittas resultat precis som förväntat! Kikar man på tidigare skiathlonresultat hamnar dagens resultat i nivå med tidigare.
Jag förstår inte resonemanget om att det ändå var bra av Britta att vara med i början av loppet. Loppet är 15 km och resultatet avläses efter just 15 km.
Jag är helt övertygad om att Anna Haag hade haft en bättre slutplacering än Britta. Alltså en felaktig uttagning.
Såg ut att vara oerhört blandade känslor efter målgång bland de norska damerna. Som de nämnde i studion så är nog de norska resultaten i princip optimalt för framtida lopp. Björgen kan slappna av, Weng får allt större självförtroende medan Johaug lär vara rejält irriterad efter sitt svaga lopp idag. Jag tror dock att Johaug får svårt på 10km klassiskt, utan får nog rikta in sig på tremilen. Luktar storartad succé från Björgens sida, återigen.
Sanna…Enig….Men se ikke helt bort ifra frk. Weng….;)
även Stephens hade bara tid i fritt bättre än Diggins
Grattis Charlotte!
Och Wikén. Varifrån tog hon den formen?
Överraskningar annars är att Johaug var så svag och att Saarinen hängde med i skate.
Älskar att Kalla går ut i andra korridoren på slutet trots att hon omöjligt kan nå Björgen i det läget. Visar tydligt vad hon hade i huvudet. Hon gick för guld hela tiden på slutet.
Wiken måste vara en jätte plus variant på höjd…så kul se känns som Wiken Lindborg åkte en ett steg närmare stafettlaget nu
Förstår ännu inte hur Grip tänkte när han matcha Britta dag i stället för Haag ??
Det måste vara den sämst placerade mixedzonen i världshistorien? Halva ansiktet i sol och halva i skugga.
Björgen och Kalla i en egen division. Och Björgen i en egen klass. Imponerande. Men mycket starkt av Charlotte. Att Weng och Saarinen skulle hänga med Johaug hela sista backen trodde jag verkligen inte. Känns som Johaug inte riktigt är i toppform. Såg stressat ut på fristilen. Men gud så underbart för svenska skidlandslaget och för Kalla.
Det var ingen glad Marit som ble intervjuet i mixedzonen….
Näst bäst i världen ;-) Grattis Kalla!!!
Jossa: Problemet är att det kanske kommer att bombas på rejält från start på stafetten och Britta kommer hänga på och då kommer klubban efter 2-3 km istället och så är den stafetten körd. Hoppas inte vi får facit och får vi det håller jag alla tummar för Britta och Sverige och tar gärna att jag var ute och cyklade.
”Känns som Johaug inte riktigt är i toppform.”
Tror Johaug er i glimrende form, men dette dødsfallet preger nok jentene våre på forskjellige måter, jeg syns det er rart at de klarte å mobilisere så godt som de gjorde i dag, respekt.
Göran; Britta brukar åka rätt smart i stafetter i mästerskap å oftast även i WC bara nu senat i år hon missa grovt…idag ska vi komma ihåg att hon höll bra i 6 km hade troligt visst hållit mkt längre om hon startat långt fram vilket Sverige kommer göra i stafetten….de bör man tänka på visst idag starta hon för hårt men var de fel att våga satsa tycker inte de…men tycker ändå att hon inte skulle åkt idag för att spara sig till sprint å 10 km där hon har klart bättre chanser..
Nu blir de upp till Haag att peta bort henne,,,
Oavsett vem som blir 4:e kvinna av Haag och Britta så kommer vi få vara nervösa som satan. Känns dock betydligt lugnare inför stafetten efter Wiken och Lindborgs resultat idag.
Stor sorg i norska laget och alla varma tankar till dem, tårfylld pall och typ framtvingade armar i luften. Björgen håller knappt ihop i mixed zone, en plåga att behöva gå igenom.
Otroligt vad man till och med saknar Yvette ;-) Och slog över till radion för sent, slutet av intervjun av Britta.
Fint skrevet Neithiri..Blant de fantastiske norske langrennsjentene er mottoet: En for alle, og alle for en….
Visst blir de nervöst vem som blir tjej 4 i laget…ska inte räkna bort Hanna E hon har kapaciteten även hon,,,,men jag tycker inte Britta åkte bort sig utan vissa att hon kan hållla 5 km men oavsett vem som åker å om dom åker bra känns de som vi kommer vara efter Finland å Norge efter två sträckor
För övrigt tycker jag Viasats sändningar är riktigt bra. Inga reklamavbrott under tävlingarna och bra folk i sändningarna. Inte alls som en del tyckt här inne i förväg.
Länk till resultaten idag:
http://data.fis-ski.com/pdf/2014/CC/3053/2014CC3053RL.pdf
Som synes fina klättringar på fristilsdelen av Diggins, Stephen och Hugue. Rent tidsmässigt kom de dock på plats 8, 7 resp 6 i fristilsdelen, efter de fem första i mål.
Imponeras även av Wikén. Från en nästan nattsvart säsong jämfört med förra året till 9a idag. Men hon visar att hon trivs bra i masstarter.
Kul att Norge får vinna ibland också…
Banan lättare än vad jag minns den. Northug vs Vylle imorgon. Och 30 man strax bakom.
När de gäller Wiken får de Grip helt rätt i uttagningen så där borde tvivlarna vara tysta nu….
Swestam, rätt okej under loppet, men otroligt pinsamt dåligt i mixed zone! Och Elofsson får knappt en syl i vädret innan reklamen kommer. Sjutton också att jag missade intervjerna i radion!
Vad var så pinsamt dåligt i mixed zone? Har sett betydligt värre intervjuer än så även i SVT…
swestam:
”För övrigt tycker jag Viasats sändningar är riktigt bra. Inga reklamavbrott under tävlingarna och bra folk i sändningarna.”
Håller med. Man kan se allt man vill live och nu går det en repris av skiathlon i 10:an. Man visar loppet totalt fyra gånger idag.
Aliide: själv tycker jag Frida Nordstrand är milsvida bättre än SVT:s Yvette
Hur mår resten av sjuklägret förresten? Calle visst på väg till Sotji, men Ida? Kan hon överhuvudtaget ställa upp på tisdag?
Jossa: Nej,kritiken kvarstår vad gäller sättet som uttagningarna skötts på även om det givetvis är glädjande att det gick bra för Wikén idag.
Diggins blir farlig när hon får fason på den klassiska åkningen. Från plats 27 vid skidbytet käkade hon upp nästan 20 åkare framför sig, inklusive Wikén, på fristilsdelen.
Swestam, likvärdiga. SVT brukar åtminstone ta in fler än ettan och tvåan till mixed zone!
Enligt dagen är Sverige klart nummer 3 när stafetten kommer. Närmre Finland om silver än övriga om bronset.
Håller med om att ViaSat gjorde det bra. Ola Wennström är en säker och erfaren programledare. No nonsens-programledarskap av honom vilket säkert inte är så lätt. kommentatorsduon sedan också bra. Öhrstigs kunskap går igenom rutan och jag störs inte så mycket av hennes lite ljusare röst. Däremot satt man och vred på sig igår när Klyft ledde Studio Sotji.
Grattis Kalla, även Wikén körde bra, men Sara och Britta. Sara med tvekan godkänt. Britta klart underkänt.
Saarinen har jag inte sett på denna nivå sedan 2009. Hon kan skrälla på 10klassiskt. Kowa verkar långt från pallen ens på klassiskt. Hon slutar efter OS om jag fattat rätt. Tråkigt för henne att inte kunna vara på topp.
Jörgen: ”Nej,kritiken kvarstår vad gäller sättet som uttagningarna skötts på även om det givetvis är glädjande att det gick bra för Wikén idag.”
Det kan man bara tycka om man tycker att det bara är strikt på resultat som uttagningen till stafettlaget skall ske. Om man däremot tycker att förbundskaptenen också skall ha rätt att göra en helhetsbedömning av åkarna då kan man inte slå fast att uttagningen skedde på ett felaktigt sätt.
Aliide:
”SVT brukar åtminstone ta in fler än ettan och tvåan till mixed zone!”
Det är inte Viasats fel att du inte ser hela sändningen.
Jörgen: Hade Wiken varit tvungen åka mkt under SM å toppa formen där för att ta sig till OS hade de nog varit tveksamt om hon kunnat prestera så bra som hon gjorde idag…nu fick hon möjlighet att förbereda sig lugnt utan att stressa..bara gratulera henne att hon tog chansen och bra känsla av Grip att lita på henne…
Tycker ni Wikén skall åka en klassisk eller skatesträcka i stafetten? Hon åkte ju upp sig väldigt mycket de sista km idag (som vanligt) men det var ändå jämnt presterat av henne i de olika stilarna. 14:e tid på klassiskt och 13:e tid på skate.
SweTor, inte såg hela sändningen? REKLAM om du missade det!!! Skridsko efter avbrottet.
JH, trots att Wikén åkte upp sig rejält under fristilsdelen idag så vill jag med tanke på VM-stafetten (där hon hämtade upp ordentligt under andrasträckan) ha henne på klassiskt.
Så her formulerte jeg min status i går…”i og med at undertegnende står utafor ”skidpepptipset” er fasitsvaret på morgendagens resultat som følgende”
1. bjørgen
2. kalla
3. weng
4. johaug
5. steira”
At jeg bommet totalt på Steiras plassering under dagens tevlig, er ikke godkjent….;)
Bedrövligt tolsrav, men att femman började på S var ju rätt iallafall.
Och nej, har fortfarande inte fått inloggningsuppgifterna för play… Så otroligt långsamma!
Framför allt verkar det inte godkänt att du står utanför Skidpepptipset. ;-)
10 km klassiskt blir intressant. Finskorna visar fin form där också. Och Björgen lär vara lite mer sliten efter sprinten då.
Neithiri – förlåt, jag hade faktiskt helt missat sorgen i det norska laget. Självklart kan det ha påverkat såväl sinnesstämning och fokus som nattsömn. I så fall ytterst starkt av Marit och tjejerna.
http://www.dagbladet.no/2014/02/08/sport/sotsji2014/ol2014/langrenn/ski/31705809/
Et dramatisk kort, med stor kontrast…
Tycker det var plågsamt tråkigt med viasats kommentatorer, Öhrstig tycker jag är rent ut sagt tråkig, nasal och amatörmässig. Saknar Hårds referat och Blommans mer detaljrika expertis…och framförallt saknar jag deras röster och intensitet när spänningen i loppet växer.
Den enda som hade kunnat mäta sig är Roberto Vacchi…
Är det dessa två som skall kommentera alla lopp?
Inte oväntat att Britta gick på en propp idag, det förstod man även när hon försökte jaga täten ensam. Rätt av henne att försöka kanske men frågan är om inte Haag ändå hade åkt bättre. I det stora hela spelar det ingen roll. Man får glädjas med Kallas silver!
Aliide:
“SVT brukar åtminstone ta in fler än ettan och tvåan till mixed zone!”
Jasså i vilka tävlingar då? SVT intervjuar alltid samma åkare typ bästa svensk samt norrman. Jag har efterlyst att de ska lägga upp före och efter lopp med andra åkare på SVT play det borde rimligtvis hinnas med tycker man. Tyvärr har det inte blivit nått gehör.
Han er 40 år, tok sitt første OL-gull for 16 år siden… For en fantastisk idrettsmann! Typisk norsk å være god, sa en tidligere norsk statsminister…;)
tolsrav….. jo Ole Einar är grym. Sedan lite norsk tur att andra sköt illa. Grattis! Är det någon som vet om det är prisutdelning på TV för damloppet?
Joel Burman, hallå. Vilka sändningar har du kollat på? De brukar åtminstone ta in samtliga svenska åkare. Någon gång har väl typ alpint avbrutit sändningstiden, men inte ofta. Skriskon hade man kunnat lägga i tian (svenskhoppen skulle väl vara i trean och resten i tv10)
råkade slå på teven just när skidskyttet avslutades, helt otroligt med Bjørndalen! Gubbarna regerar!
Prisutdelningen från skiathlon efter reklamen vad det verkade.
Tror vi får se att Hellner rycker på samma ställe som Kalla idag fast då leder det till GULD :D
Måste säga att jag föredrar viasats längdsändningar framför radions diton. Det enda jag haft problem med hittills är studion. Ingen kan ju mäta sig med Pops.
Hur är banorna på stafetten. Är den där långa backen med på både klassiskt och skate?
Aliide;
Du kanske såg prisutdelningen i TV3 för skiathlon alldeles nyss.
Skidskyttet dröjer.
Manne, imorgon ska jag dock komma ihåg att slå på radion direkt efter målgång! För det lilla jag hörde idag höll milsvida bättre kvalitet än Viasat! utöver intervjuer med vad det verkade alla fyra tjejerna så kom även Jönsson och Teodor till tals om vad det betydde för laget osv. Lite mer ingående mao.
Jo Eric.G, de fick ju sina medaljer och Kalla kommer visst till studion efter backhoppningen.
Tolsrav
Fantastiskt, full av beundran för den mannen. Frågan om någon liknande någonsin kommer komma inom skidskyttet!
Kalla:
”– När vi kom ut på skejtdelen så kändes det som om jag hade krafter kvar. När det var en kilometer kvar så väntade jag på att rycket skulle komma och när inte det kom så gjorde jag det själv.”
Aliide: Det var modigt av henne att sticka där i en backe som nästan aldrig tog slut. Var nog lite överraskande.
Länken, SVT hänger utanför huset ;-)
http://www.svt.se/sport/os-i-sotji/os-silver-till-kalla
Måste nog se om slutet på loppet…
nn, ja lite överaskande var det allt, såg ett litet tag ut som hon blev tvungen att släppa, så bytte de kamera och då var hon helt plötsligt först och ryckte och sprängde fältet, snacka om form! Grymt!
Tur att dom andra sköt illa??? Björndalen sköt också en bom!!! Han är kungen.
Härligt att se Kallas skidbyte. Tror aldrig jag set ett så snabbt svenskt skidbyte. Även Wiken bytte snabbt. Roligt att se.
Tar nog något lopp till innan man får full koll på åkarna i masstartsloppen, då flera nationer kör med ny dräkter.
Då gäller det grabbarna i morgon.
Vad skall vi tro om ryssarna, är dom dopingfria. Två kvinnliga landslagsåkare i skidskyttet åkte ju fast innan OS. Vad tycker gode Pichler om det. Han fördömde ju dopingen, när han var tränare i Sverige.