Ida in i stafettlaget
Publicerat i blogg
Vi har spekulerat länge om hur Sveriges stafettlag skulle se ut. När jag skrev artikeln som jag länkade till där kunde jag inte ta ut ett damlag eftersom det kändes alldeles för öppet. Efter första dagen i OS la jag dock ut mitt lag som såg ut såhär: Ida, Sara, Emma, Charlotte. Nästan rätt. Tre av fyra i laget men endast två på rätt plats.
Morgondagens damstafettlag ser alltså ut så här:
1. Ida Ingemarsdotter
2. Emma Wikén
3. Anna Haag
4. Charlotte Kalla
Vad tror ni? Jag tror att vi banne mig kan ta medalj, kanske till och med silver!
Toppen! Hoppas alla 4 krigar så att det blirmedalj! Vi fick ju 2 fantastiska medaljer idag
Nagelbitare på sträcka 1 och 3…
Ida på första och Kalla på sista har kännts givet ett par dagar. Wikén har också kännts given men varit osäker på om hon skulle åkt 2a eller 3e. Om de hade blivit Sara så hade Emma passat bättre på 3e. Anna/Britta så hade Emma passat bättre på 2a. Och så blev det ju också.
Jag känner mig trygg med Ida, Emma och Challe. Hyfsat trygg med Anna också, hon har ju visat förr att hon kan pressa sig i stafett även när hon inte är i form, i vm ifjol. De hade inte spelat så stor roll om de blev Britta eller Sara dock tror jag.
Oj oj, inte så som jag hade formerat laget riktigt… :O
Finland:
Anne Kyllönen
Aino-Kaisa Saarinen
Kerttu Niskanen
Krista Lähteenmäk
Som vanligt är 2:a sträckan en nyckelsträcka
Svårt att säga hur bra Ingemarsdotter är just nu. Föret är väl inte som gjort för henne. Hon hade nog trivts bästa i hårda spår. Dock har hon flera gånger överaskat positivt. Jag hade nog chansat med Eriksson istället.
Egentligen är det väl Wiken som blir den största nagelbitaren. Kan hon hänga Johaug och Saarinen?
Vet vi förresten Finlands startordning? Dalen kan sätta Saarinen på första för att bli av med Sverige, USA, Tyskland.
Nej inte sprintåkare! Hoppas att de har förklarat att USA och Finland är de vi skall försöka hålla. Så inga tokerier med att jaga Norge.
Undrar vilken sträck Kowa skall åka. Kör hon första känns det inte bra. Då blir åka av, den typ av åka av som kan knäcka Ida.
Norge (ordningen osäker):
Heidi Weng
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Therese Johaug
Marit Bjørgen
Hoppas att Idas problem att hänga med i sprinten bara var sviter av sängliggandet men tror tyvärr inte det. Ser inte riktigt att hon har en sportslig att hänga med Weng och Kyllönen. Tror dessvärre att uttagningen är ett misstag och att tidsavståndet uppåt kommer vara större i år än i fjol efter förstasträckan. Men Ida är normalt en vinnarskalle och mästerskapsåkare av rang så hoppas jag har fel.
Norges lag:
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Therese Johaug
Heidi Weng
Marit Bjørgen
I vilken ordning de kör blir dock klart först ikväll.
När det gäller det svenska laget är jag rejält oroade för förstasträckan där risken är att Ida tappar 30-45 sekunder och det är det kört för svensk del. Hade helst sett Hanna Erikson på förstasträckan.
Jag är mest orolig för 3:e sträckan.
På herrsidan blir det intressant att se om de slänger in Södergren på första- eller andrasträckan (mer sannolikt dock Nelson). I så fall kan det bli exakt samma lag som i Vancouver!
Känns inget vidare att de kör med precis samma som VM, Grip höll på att försäga sig. Inte helt överens i ledningen?
Undrar hur Norge sätter upp startordningen? Kör Johaug tredje så blir den så klart jätte tuff för Haag. Dock tror jag Haag kan hänga de andra.
Sverige borde inte visat sin startordning före Norge och Finland visat sina.
Hmm hoppas jag har fel då första sträckans val känns sådär.
Är kanske redan avhängda efter första, sedan tokkör Johaug och Saarinen.
Är inte så hoppfull inför stafetten. Blir svårt.
Hoppas alla surfar på framgångsvågen och överträffar mina negativa tankar.
Tror inte ni behöver vara oroliga för Ida alltså.
Det är värre med tredje sträckan…
Kowa kör alltid andra, om hon ens kommer köra.
Södergren in i detta lag? Anders gjorde det jättebra på dubbeljakten men nej, krävs 1 eller kanske två sjukdomsfall för att han ska platsa på söndag…
Nu är det verkligen upp till bevis för Ida. Hon måste visa att VM förra året och framförallt stafetten i Beitostölen (var det väl) där hon tokrusade i började och sedan bonkade totalt, var tillfälligheter. Att hon är stark och att hon kan hålla sig kall. Hellre släppa lite grann om det går för fort, för att kunna hålla en jämn fin fart, än att gå med täten till varje pris och gå in i väggen.
Södergrens form är stigande och hängde med enkelt på skiatlonen. Dessutom körde han inte i det supertunga loppet idag. Nelson har helt klart visat högre klass på sistone men man kan misstänka att dagens resultat är en indikation på att formen börjar dala. Har inte heller samma rutin som Södergren. Fast rent rättvisemässigt håller jag med dig Freddy. Enligt ett sådant resonemang borde Nelson få starta.
Ok lag helt klart sägs att stafett banan är lättare så kan nog passa Ida bra ändå…Sträcka 3 så klart nyckeln känns de som Haag i fritt mot rätt bra åkare kan bli tufft…
finska laget Kyllönen Saarinen Niskanen Läntenmäkit
Ja Per, det blir ett angenämt dilemma detta för Grip & co verkligen…uttagningen blir nästan lika mycket av en nagelbitare som söndagens lopp. Så sjukt härligt att vi är däruppe och ska kunna kriga om guldet. Hoppas nu bara att Hellner inte tagit ut sig för mycket de senaste dagarna, vill se guldrycket i backen upp mot ringarna!
Både första och ffa tredje känns oehört skakiga. Grip har sett till så det blir ytterligare en nagelbitare. Riktigt nervös redan nu.
även sträcka två kommer bli sten hård så klart där lär de finna många bra klassiska åkare..
Gillar inte alls att Ida skall köra. Jag hade kört med Lindborg på första. Hon har presterat bra och stafettbanan borde passa. Ida har genomgående under säsongen haft svårt att orka i semi och final. Ni som tyckt hon var självklar får gärna förklara varför.
Men hon gjorde det rätt bra i Lillehammer, så vi ska inte kasta yxan i sjön. Övriga laget är som jag ville ha.
Lite oroande med Nelson, men vill ändå ha honom på startsträckan. Tappar han finns det chans att ta avståndet tillbaka, värre om Calle skulle tappa tredje.
Tror att man tar ut Ida pga hennes erfarenhet att vägga i stafetter .Hon vet syragränsen.Håller sig därför inom ramen.
Söndag är jag inte det minsta nervös inför. Fyra killar som krigar i toppen.
Men kan ändå nog konstatera att Grip har med dom tjejer i truppen som är bäst på 5 km…gäller bara att dom presterar å får till de nu..
OS stafetter å Svenska damer har jag inga bara minnen från förutom 2006 annars har de alltid felet på något sätt ibland någon som fallit hur helt som Frost Andersson Pajala hoppas den trenden inte håller i sig
Calle har enligt uppgift gjort sitt i OS. Kommer med 99,9 % säkerhet inte tas ut till stafetten.
Undrar hur norrmännen klarar av den mentala pressen inför söndagen: http://www.nrk.no/sport/sundby_-_-kroppen-funker-ikke-1.11544030
Kalla har aldrig kört med samma lag någongång. Men imorgon kan det ske.
Att jaga Norge kan bli förödande. Hoppas att ingen vill visa sig duktig och chansa. Jag får dåliga vibbar sträcka 1 och 3. Då vi inte har någon medalj i OS stafett på evigheter så hoppas jag att Grip har varit väldigt tydlig.
Allide: Vore inte Calle och Teo ett perfekt par i teamsprint?
Hur kan man säga att Kalle gjort sitt i detta OS? Han är ju given för sprintstafetten och borde ha en chans att få gå 50km!!
Om Jönsson visar bättring kan han gå sprintstafett annars tycker jag att de ska köra med Rickardsson eller Nelsson på startsträckan.
De finns ingen anledning att tvivla på lagutagningen så här långt med medaljer varje dag de varit längdtävlingar. Jag tror tjejerna kommer göra det grymt. Det blir nytt silver imorgon. Men kampen mot finnland blir hård som vanligt i damstafett.
Skulle inte Richardsson och Emil vara det bästa paret i temasprint(om emil mår bra med sin rygg?)
Sara Lindborg??? Jag tycker det är en vedervärdigt dålig laguttagning med Bleckur inte på plats o Lindborg utanför laget. Ida litar jag på i sprint men inte på hög höjd i distans kan jag säga. MYCKET tveksam till Sveriges chanser nu. O med den uppställningen som e nu vore ju byte av 2 o 3 en given rokad. OM ens Haag ska platsa då.
Jensa: Lindborg och Haag har åkt jämt dom två senast loppen där avgörs Haags rutin + att hon nog är rappare på 5 km…Bleckur har aldrig visst något extra mot andra Svenskor på 5 km rätt jämna med många dom lopp hon åkt…
Ida på första är de bara en relativt lätt banan vilket jag förstår att de ska vara då borde de passa Ida bra nu ska hon ha den rutinan att inte väga heller tror hon max tappar 10 sek..
Jeg så ovenfor her en som skrev: ”Att jaga Norge kan bli förödande. Hoppas att ingen vill visa sig duktig och chansa”
Når Norge har vist svakhetstegn så er det jo svært defensivt å ikke skulle forsøke å følge norge.
Jeg tror det er stor forskjell i mentalitet på sverige og norge her. Jeg tror det fleste nordmenn heller vil at en utøver skal satse alt for gull, en å sikre inn til sølv. Det er jo gull som betyr noe, og man teller ikke sølv og bronse.
Hattestad visste på sprinten at det KUN er gull som betyr noe for det norske folket og han ga alt. Peterson visste at hvis han sikret medalje blir han en helt i Sverige.
Klart det svenska damlaget skall satsa allt för att ta guldet, särskilt nu när det är vissa osäkerheter kring norskorna (även om Norge ändå är favorit till guldet).
Håller med Tor! Dags att släppa på spjällen och gå för guld med det sagt ska inga svenska åkare gå in i väggen/åka ner i källaren men det handlar om att ha mentaliteten att man går för guld istället för säkra medaljer.
Skulle välja Nelson på herrsidan (de tre medaljörerna givna sträcka 1-3) men Södergren skulle nog också göra det bra. Halvarsson kan vara både fågel eller fisk men där torde Grip o co ha koll på formen.
På damsidan är det verkligen synd att inte åkarna bakom Kalla (undantaget Wiken) är tillräckligtbra i år. Detta OS är det första mästerskapet på ett par år när Norska damlaget inte är fullt lika solida. Tror givetvis på norsk seger ändå. Ingen svensk uppställning känns bra, varken den uttagna eller någon annan. Hoppas Grip vet vad han gör när han sätter Ida på första. Själv hade jag satt in Lindborg på en fristilssträcka och Wiken (som är jämn mellan stilarna) på 2:a.
Haag mot Lindborg dom lopp dom åkt i år 6 lopp har de aldrig varit större skillnad än 8 sek mellan dom så två jämna tjejer i år
Rättelse: medaljörerna sträcka 2-4 såklart…
Hade fö också gärna velat haft Bleckur på plats och kört henne mot övriga på 10 km klassiskt och därefter värderat. Men det är ju en överspelad historia. Annars har ju Grip gjort det mesta rätt hittills?!
Norge är toppslag tro inte annat. Att gå för guld lär straffa sig redan på sträcka1. Varför jag vill att man åker defensivt är att vi inte vunnit någon medalj i OS damstafett sedan 1968 om jag fattat rätt. Så slarva inte bort den nu.
Pepp: håller med Grip har gjort de mesta rätt kan jag hålla med om…visst kanske han hade kunnat matcha laget lite annorlunda hehe nej ska inte gnälla allt har bilvit rätt så långt…Jag tycker han tagit ut rätt tjejer helt vi har dom tjejer på plats som är bäst på 5 km…sedan om uttagningen blir rätt återstår att se…
”Jeg tror det er stor forskjell i mentalitet på sverige og norge her.”
Om du följt med i skidåkning så vet du också att Sverige har en mycket stark tradition av att total-spricka i stafetter. Det har hänt så många gånger att det inte går att räkna, och ofta i viktiga sammanhang också. Det är bara att se på medaljstatistiken för mästerskapsstafetter. Norge har så många guld att det är löjligt. Sverige – not so much.
Därför måste vi undvika att någon spricker för det är där man tappar 45 sek eller en minut och sedan är hela stafetten förstörd även om dom andra åker bra.
Den tidiga uttagningen har ju fö varit en fördel på herrsidan (jämfr Norge som tog ut truppen sent). På damsidan är det svårare att utvärdera ännu men exempelvis i Wikens fall måste det varit bra.
Fast vid närmare eftertanke så var ju sista-minuten-uttagningen av Hattestad en fullträff.
Pepp: tycker väl uttagningarna varit super bra alla har fått tid på sig att förbereda sig…och alla känns som att dom presterar bra alla har varit topp 20 förutom Hanna som hade utur
nn, inte enligt honom själv. Inte i form. OS slut för för hans del. Magsjukan tog för mycket.
Jensa: Vad[ litar inte på Ida på distans? Hon åker betydligt längre på sprint och team sprint än 5km. visserligen med lite vila mellan heaten men ändå. Hon åkte hur fint som helst i sprinten men han inte riktigt få ur mjölksyran till finalen. Hon har precis som alltid prickat formen till mästerskap och kommer ge sverige en bra position i stafetten imorrn. Sanna mina ord.
Andreas: tror åxå Ida kommer göra de bra i morgon OM banan är som dom säger ska den passa henne bra..
men teamsprint å vanlig stafett är skillnad tittta bara på förra VM där Ida åkte bra i teamsprinten för att sedan falla ifrån i vanliga stafetten…tycker åxå att hon kändes i lite bättre form förra VM än nu under OS även om de nog är marginellt
Hoppas Haag bevisar att hon hitta någon glöd i morgon. Stafetten i WC i norge var ju allt annat än glimrande. Hoppas Wiken och Kalla kan lyfta laget mot en brons. Tror Finland är starkare och knipper ett Silver. Herr däremot vad tror ni om Nelson/Halvarsson på tredje?
Med det laget är det åtminstone två som måste lyfta sig ordentligt…
”visserligen med lite vila mellan heaten men ändå.”
Den där vilan gör ju som sagt att det blir en helt annan sak med sprint jämfört med distans.
I min löpargrupp har vi ett gäng som alltid springer sjukt fort på intervallerna och krossar många av oss andra. Men när vi springer 5 km testlopp så är det tvärtom. Det har med vilken typ av muskelfibrer man har.
Man får hoppas Kowalzjyk kör andra sträckan och får gå ut 20-25 sek efter Emma.
Alltså vi får inte underskatta Polen faktiskt alls….Kubinska 26 på 10 km Kowal Maciuszek å Jaskowiec…båda Kowal å Jaskowiec båda är riktigt bra…dom två andra topp 30 åkare så inte helt lätt tas om dom får medgång Kowal brukar ju vara brutal på stafetter
Lagen http://www.sochi2014.com/en/cross-country-ladies-relay-4×5-km
Här har jag ingen särskild känsla av att det finns någon annan vinnare än det norska laget.
Fristilssträckorna lär bli ordentligt tunga imorgon, köra uppför i socker… saxbacken blev totalt sönderkörd och många halkade nästan mer nerför än uppför. Visserligen på klassiska skidor, men tungt kommer det ändå vara. Hoppas Anna klarar det och är redo för uppgiften!
Ryssland har ett otroligt jämnt lag. Är Zhukova lösningen på deras tredjesträckskris?
Ryssland kör alltså med:
Ivanova-Kuziukova-Zhukova-Tchekaleva
Tror Sverige kan vara efter Ryssland vid sista växlingen. Kalla fixar dock det på sista.
Förstår inte riktigt valet att sätta Haag på skate. Tycker hon varit sämre i den tekniken i vinter pga vadproblemen. Hon har också en tendens att ”gräva ner sig” när det är mjukt i skatespåret.
Jossa>> Hoppas du har rätt. :-/
JH>> Kan bara hålla med. Den rokaden hade jag gjort 100 ggr av 100 då ju Wikén exempelvis alltid kommit bra på skaten i sin skiatlonlopp. Haag är ju stabilare i klassisk relativt sett.
Någon som vet när herrlaget presenteras?
Håller inte med om att Haag åkt klart bättre i klassiskt denna säsong. I Bruksvallarna var hon tredje bästa svenska i fristilsloppet medan hon bara sjätte bästa svenska i det klassiska loppet. I TDS var hon 12:a och 15:e i de klassiska loppen medan hon var 15:e i jaktstarten i fristil.
Blir krig i morgon. USA, Tyskland, Finland och bubblarna Polen kan blir mäktigt att utmana. Norge solklara guldfavoriter.
swestam: Skateprologen i TdS var inget vidare. Den är närmare en stafettsträcka än 15 km.
Korrigering: Haag var 16:e och inte 15:e i det ena av de klassiska loppen i TDS.
JH: längden på loppet kanske, fast jaktstartsloppet till karaktären är mer likt en stafettsträcka. Men även om man tar med detta lopp så tycker jag det inte håller för att säga att hon åker bättre i klassiskt än i fristil. Fast hon borde förstås ha fått åkt skiathlonen och då hade vi kunnat bedöma hennes fristilsform på ett bättre sätt.
Ingen nämner Britta? Innan hon kollapsade i Skiathlonen, så log hon 7-8 i 5-6 kilometer. Tror hon skulle passat bra på en andrasträcka. Hade därför kört:
Lindborg (Ida fixar inte brant, långt uppför på den här höjden, kommer att tappa).
Britta.
Emma.
Charlotte.
Jag tror vi får nöja oss med en fjärdeplats, passerade av NO, FIN & USA.
Förtydligande: tyvärr tror jag vi hamnar utanför pallen med den här uttagningen. Ida kommer att tappa. Emma kommer att hålla stången så att vi inte tappar så himla mycket upp till FIN & USA (Norge drar iväg och avgör på andra). Haag kommer tappa ännu mer, så att det blir för långt för Kalla att jaga. Besviken på laguttagningen.
Bjørgen er faktisk et litt usikkert kort. Hun virket litt slapp på sprinten, og det er usikkert hvor mye 10 km har påvirket henne.
Er sløyfen lik eller hardere på de to siste etappene?Jeg ville egentlig ha byttet om på rekkefølgen av Johaug og Jacobsen.
Jeremiah: tror inte du behöver oroa dig. Ett norskt lag t o m på 75 procent av sin maxkapacitet ska det, om inte finskorna är på 125 procent av sin.
5634 meter är varje sträcka. 634 skäl att välja Lindborg före Ida.
I startlistan ser det ut som man åker samma slinga på klassiskt som fritt. Stämmer det? Sverige hade tjänat på en lättare klassisk bana.
Inte så mycket att säga om damerna. Det uppenbara är att de borde tagit med Bleckur för att köra 10 klassiskt och stafett.
Vi har chans på pallen om de 3 första presterar på toppen av sin kapacitet denna säsong. Vi vet vad Kalla kan, Jag tror hon kan ta 30s på Läähtenmäki som jag tror kommer ligga 2:a när hon går ut.
Norge är vi chanslösa mot om de inte kollapsar på samtliga sträckor.
På herrarnas stafett så hade jag kört:
Nelson, Olsson, Richardsson och Hellner.
De 4 stabilaste åkarna så här långt. Södergren var Ok på Skiathlon men dock sämst av alla svenskarna. Osäker status på Halvarsson gör att man inte bör chansa.
Om Nelson gör en bra sträcka så kan Olsson göra som i Vancouver och gå ifrån på andra vilket kan bädda för GULD!
Richardsson är stabil i skejt, de visade han på Skiathlon och med hans goda form och nyvunna självförtroende så kan han åka fort och växla över till en supertänd Hellner i form! Hellner kan rycka och avgöra sista backen om han inte är ensam när han kommer dit. Kanske Ryssarna och Norrmännen trots allt är med så långt, vem vet?
Spännade!
JH: Ja det är samma bana, Här är den är (bara att trycka på Relay)
https://www.graphicnews.org/pages/en/31325/OLYMPICS_Sochi_2014_Cross-country_skiing_iGraphic
Norge är OS-historiens säkraste guld. Jag oroar mig mer för en fjärdeplats för Sverige. Medalj vore den första på 46år och en historisk sådan. Vi har haft flyt så här långt och ett bakslag närmar sig. Hoppas jag har fel åtminstone OS ut.
Intressant med dissandet av de svenska chanserna imorgon. Det var ju flera här inne som inte tyckte att man kunde ha medaljförväntningar på Johan Olsson och istället att det vore bra om han var bland de 10 bästa i dagens lopp. Därför säger jag att Sverige kommer utmana Norge om guldet :)
da måste gå med USA Finland Ryssland å Tyskland.. där är hennes uppgift bevaka dom lagen + att man nog bör ha ett försprång på Polen…på pappret känns första sträckan betydligt svagare än andra..så nog borde Ida kunna lösa detta? andra lär de ju bli jätte fart från start hoppas Emma är taggad å kan öppna bra…gäller att dom andra ser till att Haag får gå i ryggar å slipper jaga…
Norge känns rätt säkra ändå sedan Finland men sedan då USA Sverige Tyskland Ryssland Polen …alla dom med bra lag kan ta medalj
Polen misslyckas alltid i stafett. Kör Sverige normalt är de en minut efter oss.
Lindborg eller Bleckur hade varit bättre än Haag men nu är det som det är. Risk för att Ida ”sprintrusar” som hon brukar och att hon börjar tappa efter 3 km. Wikén får en del att ta in men är stabil och ligger nog inte långt efter vid vxl. Haag kör hårt i början för att täppa till men orkar ändå inte utan tappar sista km. Kalla går ut 20 sek efter täten och kniper silvret.
Nyckeln är Haag som förhoppningsvis gör ett kanonlopp, då kan det bli guld eftersom Björgen kanske inte är på topp.
Ja, helt klart. Ida bör inte dra en meter och hålla koll på Finland om Weng rusar från början. Jag tror dock Weng väntar till varv 2 med att rycka. Är Ida med dit kan hon släppa några meter i backen och försöka staka ikapp det på stadion.
Norge burde kjørt Weng, Bjørgen, Johaug, Jacobsen. Da ville det blitt avgjort tidlig. Er Kalla 20 sekunder etter Bjørgen vil Sverige ha en liten sjanse selv om den er mikroskopisk.
Det är nog ganska uppenbart att Charlotte kommer att få jaga på sista sträckan. Johaug kommer garanterat att skapa en lucka. Däremot tror jag inte att någon annan än Johaug (och Kowa) på andrasträckan åker ifrån Emma just nu.
Annas jobb blir att försöka täta luckan till eventuella lag framför. Är vi sedan inom 30 sekunder från Norge när Charlotte startar så blir det fight! Då skulle jag vara nervös om jag hette Marit
Fast vilken form är egentligen norskorna i?
Jeg tipper Ida og Emma taper 45 sekunder til Norge og Astrid øker med nye 15. Da er det avgjort. Selv om Kalla tar igjen Bjørgen er hun sjanseløs i spurten.
Swestam, jag tyckte verkligen inte fanns någon anledning att haussa Johan. Att så många gjorde det, gjorde tyvärr att hans prestation inte upplevdes lika fantastisk som den var. Inflammation i lungsäcken för ett par veckor sedan, sug på den…
Nu blev det mest: Jahapp, han tog BARA silver.
Fullständigt fenomenalt om du frågar mig. Jag vågar inte ens föreställa mig vilken smärta han utsatt sin kropp för under perioden innan OS.
På samma sätt ska vi ha låga förväntningar på morgondagen, tar vi medalj är det fantastiskt. Tar vi guld är det en obeskrivlig bragd.
Helt enig angående Olsson Gabriel, men det kommer nok av at Sverige er veldig sultne på gull nå.
Rysk roulett med Ida Ingemarsdotter, men förhoppningsvis har hon gett indikationer på att formen är under fortsatt stegring.
Men oj så skönt det hade varit med en stabil startkvinna som t.ex klippan Anna Dahberg var.
Annars så hade väl en schimpans på valfritt Zoo klarat av uttagningarna hittills. Distans: Kalla, MH, DR, Nelson, Olsson Sprint: Ida, TP, Emil
Oskar, herrstafetten startar kl 11.00
Gabriel: utifrån de positiva rapporterna som kommit från svensklägret så menar jag att det var rimligt att ha vissa förhoppningar på Olsson, särskilt som den inte fanns någon given favorit och en del givna åkare saknades. Sedan tycker jag inte att man bör hålla tillbaka sina förhoppningar bara för att det skall bli en extra wow-känsla när det sedan gå bra. Förväntningarna bör istället baseras på en realistisk analys.
När det gäller damstafetten så tror inte jag heller att svenskorna har någon chans att ta guld om alla norskorna åker på sin normala nivå, men är verkligen de norska damerna i toppform just nu? Om de inte är det, ja då har svenskorna en viss guld chans (men då måste alla svenskor åka på sin absoluta toppnivå).
De trenger heller ikke være i superform ettersom de andre lagene er for svake. Alle jentene er i form. Dere lurer ikke noe skepsis inn på oss:-) Holder med 90% form.
Alltså är det inte sjukt att Sverige tagit 5 av 9 medaljer på herrsidan! och att det är 5 olika personer som gjort det! :O
Håpløst OL så langt for norsk herrelangrenn, selv om Hattestad retter opp inntrykket.
Nå er det bare å dra opp ermene og yte alt man har på søndag. Vinner vi gullet der, er OL reddet for min del.
Patrik: menar du att Bleckur hade varit bättre än Haag på sträcka 3?? Lindborg och Haag jämna i alla lopp dom åkt i år 6 st vad jag hitta mellan dom som mest 8 sek så där avgör nog Haag rutin och att hon känns rappare än Lindborg just nu….ge bara Haag bra ryggar så hon inte får att läge där hon måste jaga
Norsk distanselangrenn de siste årene har bestått av Northug med enkelte innslag av andre. Situasjonen når er bedre enn på lenge når man ser sesongen under ett, men i en OL-sesong er det bare mesterskapet som teller og i år er ikke Northug i stand til å kamuflere den ellers middelmådige laginnsatsen.
Jag hittar inte heller någon rimlig väg mot guld med detta svenska respektive norska lag. Weng är i bra slag och kommer köra ifrån Ida. Johaug har stegrande form och kommer utöka betydligt mot Wiken. Sedan har Norge möjligen två lite osäkrare kort men Marit gör inte någon genomklappning så det norska guldet känns kassaskåpssäkert. Den lätta banan underlättar för Ida men Erikson eller Lindborg borde startat.
Sedan om sprintstafetten. Vad tror ni om laget Richardsson-Peterson/Jönsson? Alla ggr Richie har tagit den backen hittills har han kört grymt bra och den ska de ta sex ggr i kval och final på teamsprinten. Richardsson är ju inte heller något medaljhopp på femmilen så han kan få fokusera på en klassiskt lopp.
Kan inte Finland vara med till sista sträckan Kyllönen tror jag är på gång Saarinen fixar Johaug å Niskanen ryggar Astrid….
Många anser att banan i morgon är lätt och att det därför kommer bli en tajt stafett med små avstånd. Visst kollar man på banprofilen så är väl inte den maximala stigningen på 32 m nåt att hänga i julgrenen. Men vi skall komma ihåg att det är trögt och sugande före, så det blir mycket diagonal ändå. Lite längre än 5 km också.
Finska experten menade att de kommer vara lättare hänga i rygg i klassiskt om vädret om som de är nu…så borde gynna Sverige om de är så…
Fredrik Aukland hävdar ju idag att man i Norge har missat med formtoppningen och uppladdningen inför OS. Gäller det även för de norska damerna så kan det bli riktigt spännande.
Swestam, visst lite rimliga förhoppningar. Men inte som det blev nu med DN som skrev att nu bli det guld osv. Att han fick en medalj var fantastiskt och som han själv sa så hade han verkligen ingen aning om var han stod gentemot konkurrenterna. Han hade inte ens åkt längre än 10 km i något som kunde liknas vid tävlingsfart. Nu gick det vägen och det var ju helt fantastiskt. Men tyvärr får han inte den uppskattning han är värd pga journalister som Esk och Pettersson som har hypat honom i onödan.
Wiken åkte snabbare än Johaug i La Clusaz förra året, även då hade Johaug varit klart före på 10 klassiskt, långt ifrån säkert att Johaug kommer åka snabbare än Wiken imorgon.
Många med livlig fantasi som söker scenarion med svensk guldchans. För det krävs att minst en norska väggar. Vem skulle det vara? Alla fyra är i topp i WC så det krävs någon form av sjukdom i så fall. Och Björgen är i bra form tvivla inte på detta. Att hon blev knäckt har med allt för hög utgångsfart att göra. Så jag hoppas alla våra åkare tänker realistiskt för medalj och inget annat. Finskorna är i kanonform och blir säkert för svåra också.
Jeremiah, ja man undrar med en sådan som Golberg t ex. Vad var meningen med att vara i toppform i november? Luktar lite Simen Östensen om det. Sverige verkar ha lyckats bättre med att verkligen följa planen mot OS.
Minns att Rönning slog Hellner på 15 klassiskt efter jul med nästan 2 minuter, antagligen var Rönning i toppform då, medan Hellner var gravt nedtränad. Så det är rimligt att det ställs lite frågor ang det norska landslagets upplägg.
Tycker det var över all förväntan att Johan och Danne var på pallen. Förstår mig inte på tidningsfolk som tror att det bara är att hämta hem en medalj.
Öhrstig sa tv att ingen i laget höjts över förväntan . I vilken verklighet lever hon?
Angående Norge vs Sverige ska vi komma ihåg att de är skuffende i varmföre och vi är i topp vad gäller valla och struktur. Alltid en fördel!
Jossa: Håller med dig i din analys om finskorna. Kyllönen är nyckelsträckan för dem. Hänger hon med Weng så kommer Norge inte loss från Finland innan sista sträckan. Saarinen har nästan åkt identiskt med Johaug hittills i OS. Skiljer bara några sekunder mellan dem på 25 km åkning. Jacobsen var sen rejält efter Niskanen på 10 klassiskt så känns som finskan har bättre form. Björgen malar dock ner Lähteenmäki på slutet.
Kommer Sverige hänga med i Norge-Finland tåget om ovanstående scenario infinner sig? Tveksamt. Tror nog det blir några sekunder fram. Kalla kommer nog att få ta i ordentligt för att lyfta Sverige till guld eller silverkampen.
Knut, vem hade före OS räknat med att vi skulle tangera antalet medaljer jämfört med framgångsåret 2010 efter en knapp vecka? Över förväntan, absolut! Okej att guldet saknas men vi är ju Silverlandet Sverige ;-)
norrmän är oftast i klockren form tidigt på säsongen. större konkurrens leder till tidigare toppform för att få en chans till världscup och därefter mästerskap. nackdelen med mördande konkurrens. våra fåtal åkare i toppen vet att de inte behöver känna flåset…de vet att man kan spara sig och bygga form mot mästerskapet. skoj att se att de har den tryggheten och kunskapen.
sedan kan det vara intressant att höra vad norrmännen säger om alla privatlag…
Så nu är plötsligt Haags specialitet 5 km. Hon sa själv i intervju att hon hängdë på bra i 5 km och tyckte att hon klarade av 5 km bra som en passning till landslagsledningen.
Tycker att det är samma som att haren i ett 10000 meters lopp drar i 5000 m och sen säger att om det hade varit 5000 m så hade haren tävlat om segern.
Haag har ju de sista åren varit väldigt seg i strarten varför skulle helt plötsligt 5 km vara något som passade henne? Samma med Ingmarsdottter,Jag hoppas att det inte är fallet men stafetten kan var slut efter första sträckan. Hade känts mycket säkrare med Lindborg.Känns som att åkarna i damlandslaget får plats på gamla meriter förrutom Wiken.
Placeringarna i OS är ju bättre än tidigare under säsongen men då måste man räkna in att det bara är 4 åkare från varje land som får ställa upp i OS vilket gör att det är mycket lättare att komma bland de 20 första i loppet.
JH: vi får hoppas att både Wiken å Haag får bra ryggar att åka med…Wiken med Tyskland kan vara tänkbart å med Ryssland å USA…sedan samma Ryggar för Haag..
och hur brutal kommer Kowal vara 5 km k och stafett brukar vara hennes bästa sträcka + att deras tjej på sträcka 3 håller mkt bra klass
Shit blir att hålla alla tummar på första sträckan imorgon, hoppas Kyllönen och Weng åker och tittar på varandra 2-3 km. Är bara rädd att Kyllönen drar från första metern. Skulle vi vara med där så vete tusan om vi inte kan fightas om 2-3 plats. Även om Tyskland, Finland USA blir grymt tuffa att rå på.
karlp: rutin i valet mellan Haag å Lindborg tror jag de rutin i stafett ska inte underskattas så blir valet mellan två jämna tjejer som Haag Lindborg blir nog valet lätt
Glömde Ryssland också blir tufft detta men vi har inte vems om helst på sista:-)
karlp: om Haag ida fått plats på gamla meriter så finns de ju knappast någon ny i år med mkt bättre meriter heller…Lindborg å Hanna har båda varit 9 som bäst i WC mot Haags plats 12..Ida åkte rätt bra i WC stafetten i Norge + ett bra distanslopp i Kuusamo + bra i bruks..man gick på rutin den här gången
Med Ida i 2011 form och Haag i 2010 form och Wiken i 2013 form då hade detta sett bättre ut.:)
Ja, rutin skall inte underskattas i stafett. Är ingen Haag kramare, men tycker det är rätt att hon kör. Hade hellre sett henne på klassiskt dock.
OS lägsta odds borde vara på norsk seger i damstafetten. Norge slår Finland med 30-40 sekunder och Sverige med minst minuten men det är ytterst tveksamt om det räcker till medalj. Är det dags för USA nu kanske på en tredjeplats?
I och med Grips felsägning hade man ju in i det sista övervägt Lindborg ( i Haags ställe) men gick på rutin till slut.
Karlp, förutom tremilen förra året var stafettsträckan i VM säsongens bästa lopp för Haag. Får se hur det är i år.
Kunde man inte ha kört Kalla på tredje och Hanna Eriksson på sista?
Ska verkligen blir spännande att följa framförallt sträcka ett och två(ur svensk synvinkel). Vi kommer säkert se någon som går för hårt första varvet. Jag tror Weng kör på trygghet och satsar på ett ryck mitt på andra varvet. Däremot Finland kan nog köra från start för att få bort Sverige. Dalen sitter säkert just nu och pratar med finska stafett-laget om dessa scenarion:-)
Tydligen är de inga långa backar alls med på stafetten imorgon….
Bore; Hanna hade kunnat vara ett namn för stafetten men som jag ser de var de nog bara aktuellt med henne på första…sista hade varit en rejäl chansning som man nog inte vill ta i ett OS…
Aliide; Absolut.
Hur ser USA’s lag ut?
vad blir det för väder imorgon?
nn:
Här har du alla lagen:
http://www.langrenn.com/lagoppstillinger-ol-kvinner-stafett.5419252-1743.html
Kanske borde vi åka och salta spåren till imorgon.
Inte utan förväntan jag ser framemot en intervju med Kungen.Efter damstafetten förstås
Mycket diskution kring vallning i norska mediaer. Hade Jespersen blivit nummer 6 i OS med dåliga skidor? Vad tror ni?
I ganska många lopp de sista 3-5 åren har Norge haft överlägsna skidor. Johaug gled ifrån Kalla utför under 30km i kollen 2011 bl.a. Jag tror att de norska åkarna är vana att ha lite bättre skidor än många av konkurrenterna och att det därför upplevs som om man kan ha dåliga skidor nu.
Jag tror att Sverige har minst lika bra skidor som Norge under detta OS, vilketg är lite av ett mirakel med tanke på situationen under för-OS. Jag undrar bara vad som sker om det borjar snöa nästa vecka.
Nytt väder nya förutsättningar och nya skidor. Så låt oss hoppas att vädret håller sig och att det gärna blir lite kallare.
Norskorna kommer nog få tuffare konkurrens än tidigare med tanke på de norska åkarnas bristande form. Däremot ska det fortfarande mycket till för att de inte ska vinna imorgon.
För Sveriges del gäller det att Ida håller ryggen på den som åker bäst av Fessel, Randall och Ivanova. Jag tycker nämligen inte att Ida ska fokusera på Weng och Kyllönen här utan sikta in sig på att ha kontakt med lag nummer tre, vilket jag tror kan bli nog så svårt. Magkänslan är inget vidare vad gäller Idas chanser till att hålla ryggen på dessa kompetenta åkare. Vi får inte glömma bort att Emma trots allt ställs mot Johuag, Saarinen, Böhler, Bjornsen, Kuziukova och inte minst Kowalczyk. Att ta in något på dessa blir väldigt tufft, utan här känns det som att hon måste vara med vid växling för att inte vi ska tappa medaljen redan här.
Vi får hoppas på det bästa.
Ingen vågar göra något på första sträckan.Johaug har inte samma självförtroende som förrut och vågar inte tokdra på den andra sträckan vilket gör att Wiken kan hänga på.Haag går ut i ryggen på norskan och finskan och gör sitt livs lopp.Kalla har 10 sekunder upp till Björgen när hon går ut på sista sträckan och knäcker henne precis innan toppen på sista backen.Björgen går in i väggen när hon försöker följa Charlotte och passeras av Finland och Tyskland de sista 200 metrarna och blir utan medalj.
Kom ihåg var ni läste det här först :)
Känns värdelöst att åka med ett lag där det mest handlar om att överleva. Tyvärr så är nog Lillehammer en bra fingervisning om hur detta slutar. Hoppa verkligen att jag har fel.
När vi pratar om åkare som borde åka så kan jag inte låta bli att tänka på att många Nelsson, Eriksson mfl har allt för lite stafett-rutin tack vare att Svergie bara kör med ett lag i VC-stafetter. Hoppas verkligen att det blir ändring på det. Just nu har vi nog det bästa andra laget på många år: Eriksson-Lindborg-Rydqvist-NorgrenJohansson
nn, vad menar du med nytt väder? Verkar enligt alla sajter bli samma som idag.
Läste någonstans om snöblandat regn på Söndag.
nn, laget i Lillehammer är inte samma som idag. Då var Britta och Hanna med istället för Wikén och Haag. Bättre eller sämre återstår att se.
hehe Elofsson säger att de är en ganska tuff banan,,,medans finska experten tycker de är en lätt banan :)
Banan är löjligt enkel om ni frågar mig och flera åkare lär hänga med längre än vanligt, tyvärr.
Herrlaget klart, riktigt bra uttagning!
Nelson
Rickardsson
Olsson
Hellner
Paul: Underbart :D
Bra herrlag! Hoppas Johans fristilsform är lika vass som den klassiska.
Så mysigt det är så här innan det börjat och alla möjligheter är öppna :)
Evelina, håller med! Allt är möjligt än så länge :)
Misstänker att Weng ligger lågt för att från ingenstans sätta in turbon sen.
Vad händer med weng? ingen imoponerade start.
Taper plasser nedover… Ikke si at vi har bommet med skiene.
Skidorna blir mer avgörande idag än vad som bör vara normalt, tycker jag. Weng har dåligt glid och det kan mynna ut till ett stressymptom och senare till att hon blir stum.
Verkar ha dåliga skidor. Idag igen. Weng brukar vara den mest offensiva men idag får hon slita ont och staka hårt utför och på flacken.
Är det inte snarare dålig form på Weng vi ser?
Banan passar de lite sämre nationerna. Den oerhört lätta banan ihop med våra bra skidor gör att vi kommer vara med oerhört högt upp. Norge kommer få problem med sina duktiga klättrare fram till Marit.
Detta bådar ju inte gott för resten av stafetten för Norge. Hoppas vallarna hinner fixa Johaugs skidor bättre. Om vi bortser från allt som är till fördel för Sverige skulle jag mer än gärna se Kowa jaga Johaug(och eventuellt Saarinen). En jagande Kowa är grym.
Oerhört dåligt upplagt lopp av Kyllönen!
Finland och Usa har släppt!!! :)
Fruktansvärt tråkig bana där du kan vara med helt in med bra material.
Ida gör det här jättebra!! Hoppas Wikén gör som hon brukar och sparar krafter till slutet, ingen idé att försöka gå med Johaug på en gång.
Ser ju fantastiskt bra ut. Heja Ida. Sverige verkar ha bäst skidor också.
Härligt Ida! Mycket bra!
Hejdå USA
USA är borta, medan Polen kommer växla högt upp, kanske till och med i topp!
Kan nog räkna bort USA efter första sträckan. 40 sekunder är ett stort tapp. Kyllönen gjorde en dålig sträcka.
Vilka skidor vi har, helt galet!!
Gullmulighet for Sverige nå.
Haha, det här kommer bli en sällskapsresa imorgon med tanke på hur det ser ut idag. Märklig och tråkig bana då materialet spelar så pass stor roll.
Wikén! Grymt!
Helt sjuka skidor på Emma!
Skisforskjellene er jo helt enorme. Hvordan kan de norske bomme så totalt?
Samtidig som svenskene bør tredoble lønnen til sine snørere.
Ha, smørere.
Vi har guldchans nu, helt sjukt!
Hur i hela friden kan Norge bomma? Störst budget verkar inte räcka.
Jeremiah, ja jag hoppas verkligen att de svenska vallarna blir bra belönade efter detta mästerskap.
Tyvärr är det många länder med som antagligen har starkare på 3e än vi. Men det kan vi ta ikapp på 4e!!!!
Med det material vi har så kan även Anna hänga med.
JonasE: Hur många skäl var det att välja Sara före Ida. Vad säger ni andra som sågade Ida totalt. Emma går jättebra än så länge, men herregud hur går det på nästa sträcka. SKRÄCK inför 3:e sträckan. Vad händer med Norge???
JAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Haha, löjlig bana!
Cigge, hoppas innerligt du har rätt. Lider mycket med Norge så klart, riktigt trist när det blir så här på mästerskap. Men är det någon nation som detta (nästan)aldrig inträffar är det Norge.
Wikén gör i princip sitt livs lopp med antagligen de bästa skidor hon någonsin stått på.
Norge bommer oftere i mesterskap enn ellers i sesongen. Håper vi har bedre ski i fristil, ellers ender vi utenfor medaljeplass. Hadde man satset 100 kroner på det før start så kunne man blitt millionær.
Vi vinner nog det här med Kalla på sista, men den usla banan har inte direkt gjort att jag har den där riktiga OS-känslan, tyvärr.
Precis som Weng säger – inte de bästa skidorna och för slaka backar.
Anna tappar, som väntat, skiit
Aj, aj. Det här blir tufft.
Nej, fan. Bättre chans till guld i damstafetten kommer vi inte få på länge.
Haha, gamla Nystad kan glida med Finland på sina fantastiska skidor.
Nej fan också, Haag
Vi tar in tid på Finland utför – fantastiska skidor!
Att jaga har ju alltid passat Kalla. Alltid något..
Surt för Lindborg om Haag tappar mycket
Upplagt för guld!!!
Skärp ihop dig nu Haag!!!
Blir det inte mer än 15 vinner Sverige.
Norges skidor är läskigt dåliga!
Hahah, Picon går nesten fra oss. Jeg må le.
Naj, det här blir något att bita i för Kalle.
Haag tappar mer och mer. Synd att hon fick åka. Vad säger Haagkramarna nu då. Hon gick ut först och ligger ju snart 20 sekunder efter. Här gör man en massa reportage om en person som inte är i form.
Kalla fixar guld (!!!) medan Björgen får slåss om medalj.
Astrid, jag säger att den som kommer vara mest besviken är Anna själv.
JonasE, vad säger du nu??
Haag gav Norge ett fantastiskt läge
Finland kan bli för svår, men vad sägs om ett silver till.
Kalla fixar det här, knappt orolig.
Så enormt trist…
Cigge, för hård körning av Kalla kan helt klart straffa.
Sanna: vad spelar det för roll om Haag är besviken hon har förstört för laget. Hoppas Kalla orkar.
Norge blir utan medalj, helt sjukt!
Hur många Svarta rubriker i Norge blir det inte…
Både Lähtenmäki och Herrman är väl bra hängåkare? Och bra spurtade dessutom. Om Kalla kommer ifatt alltså
Så jävla dåligt var det inte av Haag. Det var ju framförallt tyskan och finskan som körde oerhört bra.
Hermann överraskar. Kanske kan Kalla ta det ändå. Lähtenmäki ser inte riktigt bra ut.
Det er ikke akkurat dårlig glid på tyskland heller…
Haha, den sjukaste stafett jag sett…
Jag tror inte det kommer gå tyvärr….
Det blir guld, som sagt!
Heja Kalla, hoppas hon orkar
Haha, Björgen tappar på täten!
Nja, Hermann tar nog det här. Har svårt att se att Kalla ska vinna spurten även om hon kommer ikapp.
Jeg trodde faktisk Norge skulle klare bronse, men nei.
Guld!
JAAAAAAAAAAAA
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Helt sjukt, hur klarade hon spurten? Galet är det. Mest oväntade guldet någonsin.
Femteplass, jeg sitter og ler og griner.
Jag sa ju det, aldrig nära att vi skulle tappa guldet.
BÄSTA ÖGONBLICKET I MITT LIV!!!!
JAAAA! Helt otroligt!
Stort grattis med gullet.
Dere er best og Kalla er skidronningen.
OL er over for min del. Dette orker jeg ikke lengre.
GULD. Heja Kalla och Sverige. Fantastiskt kört!
För mig är detta komik på hög nivå!
Aftonbladet har rubriken ”Sverige tar OS-guldet” med en bild på….. Tyskland?
Grattis SVERIGE!!!!!!! Fenomenalt………..
Jaaaaaaaa, det är ju inte sant!! Vilket lopp, allihopa gör det fantastiskt. Även Haag som trots svag form vägrar ge sig där många skulle rasat igenom totalt. Sååååå gott!
Sjukt.
Fantastisk av Sverige og Kalla. Men jeg vurderer å skru av tven resten av langrenns/skiskytingsøvelsene, dette var bedrøvelig å se på for en nordmann. Det må jo være helt forferdelig for de fire som var på laget, håper egentlig at de slipper media og at bare landslagsledelsen og smørerne må uttale seg.
Det här finns inte
DETTA ÄR JU INTE KLOKT! OS GULD
Helt osannolikt. Antar att huvuden kommer att rulla i det norska vallateamet. Repris imorgon tack.
Men asså va fan händer?!?! Helt sjukt…
Å vad jag också älskar vallarteamet!
Gratulerer Sverige! Helt usannsynlig med medalje i morgen. Norge har skiene som Sverige hadde i Holmenkollen.
Banan är ju tråkigare än en stadssprint i Düsseldorf. Inte nog med det så har nog materialet aldrig haft så pass stort utslag på resultatlistan i en stafett. Kan inte riktigt känna den där sprudlande glädjen, trots guld, med tanke på hur detta OS har sett ut i Sotji.
Johaug hade snöklumpar under sina skidor efter växlingen, helt otroligt. Weng tappade massvis utför i första backen och redan där var nog Norges chanser ödelagda.
Frankrike blir fyra med medelmåttor, Tyskland tar medalj med ett lag som haft fantastiska skidor och vi vinner guld med åkare som Ida och Anna. Nej, varit för mycket materialsport, ihop med den fantastiskt dåliga banan, under detta OS om ni frågar mig.
JAG SITTER HÄR OCH SKAKAR. Komik på hög nivå, håller med, och vilken underbar komik!!!!
Smøreteamet kostet Norge et gull her. Skandale.
Cigge, håller med om att det är tråkigt. MEN Sveriges vallare och åkare kan ju inte göra något annat än sitt bästa och då är det upp till andra nationer att göra det minst lika bra. Längdskidor har varit så här i flera år. Norges skidor var värdelösa, men även om banan varit tuffare hade det inte gått för dom så som skidorna var idag. Vi får inte glömda hur det ser ut psykologiskt/mentalt i lag när det går bra. Norge fick en motgång i och med Jacobsens bror redan innan första distansen i OS, och sen har det inte gått på räls som de är vana vid. De flesta i det norska laget är inte vana vid att prestera när andra inte gör det helt enkelt, för de har inte varit i den situationen på länge.
Heldigvis har vi tre gull i langrenn fra tidligere i OL. Vi skal ikke glemme skiene vi hadde i Oslo VM. Da var det Sverige som hadde kriseski.
Cigge: Så lät du inte i VM i Oslo. Det var komik på hög nivå. Dessutom riggat av Norge så jag unnar dem alla vallamissar.
Sven – Sveriges skidor var betydligt bättre i Holmenkollen än vad Norge har haft här i Sotji. Dagens lopp är komik på hög nivå, med tanke på hur otroliga resultat vi fått se.
Smørerne har ødelagt OL for de norske løperne.
Det er ingen smørebom, for de har prøvd i flere dager på sommerføret. De har rett og slett ikke kunnskaper om hvordan de skal få til struktur og smurning under rådende forhold.
Så de norske løperne har trent forgjeves i 4 år. Det er ikke noen vits å stille til start engang de gjenstående rennene.
Cigge: Ja, alltid finns det visst något att sura över. Jantelagen så det skriker om det….
Helt enig…..Det er bare pakke ned ”brunosten” og bestille første fly…. ;)
Det är nya vallafören varje dag och mycket kvar att åka om. Varje dag är viktig för att hitta rätt i materialet, Norge kommer ta fler skid medaljer i detta OS. Trist att ni inte kan åka på rättvisa förhållanden om det nu är bara därför.
Cigge… Vi frågar inte dig, i alla fall gör inte jag det.
Visst är det en materialsport och det ideala vore ju om alla hade exakt samma förutsättningar. Men så är det ju aldrig. Norge har extrema resurser i sitt stall, så dom har inte några sämre möjligheter att få till materialet än andra. Värre är det för t.ex USA.
Sverige drog en vinstlott, men dom har samtidigt gjort fantastiska prestationer. Det var hel otroligt! Bland det häftigaste jag sett!
Måste hylla Finland också. Superform på Saarinen och Niskanen. Krista på väg tillbaka också. Vi ska nog vara glada att Kyllönen inte hängde med helt in på första.
Lite rättvisa är skipad. Tänk så många medaljer Norge tagit under åren pga bättre smöring.
”Norge kommer ta fler skid medaljer i detta OS.”
hmmmm… Jeg tror ikke at stafetten i morgen går bra hvis ikke smørere får en eureka-opplevelse over natten. Klassisk sprintstafett høres ut som en forferdelig øvelse for Norge under disse forholdene. På 5-milen stiller vi bare med en eller to outsidere til medaljer selv om smørerne ordner bra ski til da.
Så 3-milen er vårt største håp, men med denne oppladningen så kan den også bli tung selv om smørerne får ordnet litt opp i dette rotet.
Typiskt att Anna babblar mest
Smøring er en del av langrenn, og Norge har mest ressurser og skal ikke ha dårligere ski enn konkurrentene.
Kanskje det norske smøreteamet også er blitt for ”kaxig”, og trengte en reality check som dette.
Men jeg utelukker ikke at de norske også kan ha bommet med form, høydeopplegg etc.
Astrid, stäng av ljudet på tvn om det är jobbigt för dig.
Sanna – Att vi var bäst idag är helt rätt, vilket syns på resultatlistan. Däremot är dagens lopp bara ett ytterligare bevis på de ”märkliga” resultat vi fått se under OS. Visst är det så att Norge inte hade varit bättre med en tuffare bana, men sämre nationer hade inte haft samma möjlighet att glida med på ett bananskal. Att Frankrike slutar fyra idag är helt otroligt.
nn – Vi hade riktigt dåliga skidor under det klassiska herrloppet, men i övrigt var det inte så illa hävdar jag. Sedan går det inte att jämföra Holmenkollens klassbanor med dessa minst sagt mediokra banor i Sotji.
Freddy – Sura över? Jantelag? Var vill du komma med det? Jag ändrar i alla fall inte åsikt så fort det går bra/dåligt för Sverige som många andra här.
Cigge förihelvete!
Vi har inte tagit en OS-medalj i stafett på damsidan sedan 1960!!
Skärp ihop dig, öppna en flaska bubbel och försök vara glad nu!
Sanna: jag ville höra de andra och inte Anna, gärna Emma, men Anna är så dominant.
Astrid, mejla viasat och klaga på dem istället. Snarare reporterns fel i så fall.
Astrid:
”Typiskt att Anna babblar mest”
Helt otroligt att man kan hitta något negativt hos tjejerna en dag som den här. Du är en sorglig människa Astrid.
Gabriel – Ja, förlåt för att jag nämner vad jag tycker om detta OS. Att Sveriges insats är fantastisk, likt Tysklands, medan Finland prestation blev som förväntat.
Manne – Översittaren har vaknat ser jag.
Astrid! Du är bara att beklaga! Kan det verkligen vara sant att du undervisar på universitetsnivå? Hur många studenter har du lyckats knäcka med opsykologiska kommentarer?
Frida gjorde vad hon kunde för att de andra, som hade kört fantastiskt, också fick säga nåt. Kalla var ju magisk.
Anna är väl den som överraskar mest positivt idag av våra egna eller är jag helt fel ute här också enligt de kunniga på denna sida? Niskanen gör ju ett kanonlopp och Nystad gör sitt klart bästa lopp sedan sin comeback med sina superskidor.
Fantastisk dag!!!
hur orkar man gnälla på sakar i glädjens stund…fattar noll ska vara glad efter en sådan prestation var helt fantastiskt idag…alla prestera bra åkarna vallarna förbundskaptenen som trott på tjejerna hela vägen in….de måste varit de här laget han velat ha hela året…
Cigge: har du åkt banorna i ryssland? sedan känns de som backarna här är i betydligt mer avgörande lägen i varje fall givit sådana utslag
Cigge… Ber om ursäkt om jag var otrevlig. Jag tyckte din kommentar var mer än lovligt klumpig och okänslig och blev därför irriterad. Jag borde bara låtit det vara.
Vilket fantasiskt lopp!!! Var helt tagen. Så de körde. Lägger mig totalplatt och skäms när det gäller uttagningen av Ida. Hon är i superform igen på ett mästerskap. Och Emma sedan. Brutalt kört. Även om Norge hade sämre material så var hon ju på väg att hänga av Saarinen (som i o f s startade 10-12 efter henne). Och de var ju inte bara utför hon gick bra. Det var ju uppför hon skapade lucka till Johaug & co ett tag. En snabb titt på sträcktiderna säger mig att Haag ändå gjorde en helt ok sträcka. (Någon som har sett sträcktiderna mer detaljerat än livetiderna?) Och Kalla sedan. Idag var hon verkligen världens bästa skidåkare. Inget snack. Sedan märks det skillnad i attityd mellan tjejerna i intervjun. Ida sa att det skulle bli guld och gick för det, Haag säger att hon ville säkra bronset. Ida är verkligen en vinnarskalle av rang. Gissar att hennes attityd är otroligt viktig att ha med i ett laget och att enbart det tar henne långt mot att få köra. Tror också att uttagningen av Haag var rätt. Rutinen på mästerskap och på sträckan var nog viktig trots att hon inte är i toppslag.
Alltså, hur sjutton kan man skriva neggo-inlägg och insunationer (Cigge) denna dag??? Skärp ihop er! Fatta, brudarna har inte tagit ett OS-guld sedan 1960! Idag gör dom det, tillsammans alla fyra! Ida gjorde sin bästa stafett-sträcka i karriären, Wikén behöver vi inte ens nämna, starkast någonsin, Haag var iskall som såg till att hon inte parkerade helt. Kalla tuggade meter och sekunder under varje stavtag och den utväxling hon gjorde nerför kurvan och upploppet är för sjutton är helt osannolik!!!
Per:
Här är tidsskillnaderna från tredjesträckan.
FIN 00:00.00
GER 00:05.00
POL 00:20.10
FRA 00:20.40
NOR 00:20.40
RUS 00:20.80
SWE 00:26.10
ITA 00:28.80
USA 00:30.10
SLO 00:42.00
UKR 00:47.60
CZE 00:52.30
AUT 00:54.60
CAN 01:13.20
Som synes är det Finland och Tyskland som gör kanonsträckor.
De norske smørerne hadde noen kommunikasjonsproblemer i dag.
http://www.youtube.com/watch?v=6nZkfn9a8YU
Håper de skjerper seg til i morgen.
Älskar 10-åringen som hellre hackar på mig än jublar åt att det går bra.
”5634 meter är varje sträcka. 634 skäl att välja Lindborg före Ida.
Inlagd: 2014-02-14, 17:26
Skriven av: JonasE”
”Ingen nämner Britta? Innan hon kollapsade i Skiathlonen, så log hon 7-8 i 5-6 kilometer. Tror hon skulle passat bra på en andrasträcka. Hade därför kört:
Lindborg (Ida fixar inte brant, långt uppför på den här höjden, kommer att tappa).
Britta.
Emma.
Charlotte.
Jag tror vi får nöja oss med en fjärdeplats, passerade av NO, FIN & USA.
Inlagd: 2014-02-14, 16:56
Skriven av: gummo”
Kan någon förklara vad det var för speciella guldmedaljer damerna fick?
”The Magnificent Seven of Olympic” kallas de medaljer som delades ut den 15:e men jag förstår inte poängen.
http://www.sochi2014.com/en/news-the-magnificent-seven-of-olympic-starts
Den 15:e februari förra årets störtade en meteorit i ryssland. Någon slags rest av den bakades in i medaljerna.