Helg och Holmenkollen!
UPPDATERAT 2014-03-07: Åkare har tillkommit och fallit bort, enligt olika källor.
Till helgen är det dags för tre- och femmilen i Holmenkollen, utanför Oslo. Tävlingarna har arrangerats sedan år 1892, med undantag av 1898 och 1941–1945. Damerna kör tremilen på söndag och herrarna kör femmilen på lördag, båda i klassisk teknik. Damerna åker ett varv på en 5 km bana samt tre varv på en bana som är 8,3 km medan herrarna åker 6 varv på en bana som är 8,3 km.
Väderprognosen inför helgen visar att åkarna med lite tur kan undvika regn och få ett relativt behagligt väder. Särskilt herrloppet på lördagen kan bli en riktig folkfest, med sol för oss åskådare.
Tidigare segrare har de senaste åren till stor del varit norrmän.
2013 – Alexander Legkov och Therese Johaug
2012 – Eldar Rønning och Marit Björgen
2011 – Petter Northug och Therese Johaug
2010 – Petter Northug och Marit Björgen
Svenskarna är till stor del färdiga med sin uttagning, dock kommer ytterligare en dam att tas ut efter den nu pågående sprinten i Drammen, för att kunna ge någon möjlighet eventuellt få åka världscupfinal i Falun.
Damer 30 km
Charlotte Kalla, Piteå Elit
Emma Wikén, Åsarna IK
Maria Rydqvist, Älvdalens IF
Sara Lindborg, Falun-Borlänge SK
Sofia Bleckur, IFK Mora SK
NY: Magdalena Pajala, Piteå Elit
Herrar 50 km
Anders Södergren, Hudiksvalls IF
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Emil Jönsson, IFK Mora SK
Jens Eriksson, Dala-Floda IF
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Lars Nelson, Åsarna IK
NY: Simon Andersson, Falun-Borlänge SK
NY: Martin Johansson, IFK Mora SK
Johan Olsson startar inte pga förkylning. Det är klart vi hoppas att vi får se mer av Johan, men det beror på hans beslut om en eventuell fortsatt satsning.
För Norges räkning uppges följande herrar starta:
Martin Johnsrud Sundby, Tord Asle Gjerdalen, Øystein Pettersen, Pål Golberg, Petter Eliassen, Didrik Tønseth, Chris Andre Jespersen, Eldar Rønning, Sjur Røthe, Morten Harjo Pettersen, Sindre Bjørnestad Skar, Simen Andreas Sveen, Mathias Rundgreen, Hans Christer Holund, Martin Løwstrøm Nyenget, Øivind Moen Fjeld, Kristian Tettli Rennemo, Eirik Lorentsen, Petter Northug jr, Simen Håkon Østensen, Daniel Myrmæl Helgestad och Emil Iversen.
De damer från Norge som startar är:
Therese Johaug, Marit Bjørgen, Heidi Weng, Astrid U. Jacobsen, Kristin Størmer Steira, Ingvild F. Ostberg, Maiken Caspersen Falla, Celine Brun- Lie, Tuva Toftdahl Staver, Kari Vikhagen Gjeitnes, Mari Eide, Silje Øyre Slind, Astrid Øyre Slind, Karianne Jevne, Barbro Kvåle, Maria Strøm Nakstad, Marthe Kristoffersen, Martine Ek Hagen och Katrine R. Harsem.
Inför helgens tävlingar blir det intressant att se om vi kan få en till trippel rysk och norsk succé eller om någon annan kan kämpa sig in på pallen. Daniel Richardsson och Charlotte Kalla visade fin form i fri stil förra helgen men eftersom Kollen i år går i klassisk stil borde detta kunna gynna särskilt Richardsson. Som svensk håller man också särskilt tummarna för Södergren i vad som kan vara hans sista lopp i Kollen?
För er som saknade Hård och Blomman under OS finns möjligheter till TV-godis eftersom Svt sänder både lördag och söndag. Båda dagarna går starten kl 12.00.
Skriver man på skidpepp bör man läsa langrenn.com
http://www.langrenn.com/uttak-verdenscup-holmenkollen.5433544-1743.html
JonasE: Tack för länken, jag uppdaterar givetvis. Jag kollade självklart på Langrenn, men hittade inte just detta, så då är det ju tur att andra är mer uppmärksamma. Tackar!
Södergren kommer inte att ha med utgången att göra då han inte är någon avslutare, tyvärr
Skulle veldig gjerne sett Stian Andresen (22år) på 50km klassisk i Holmenkollen. Jeg ikke bare tror, men er sikker på at han kunne klart en topp 15 plass. Jo tyngre, jo bedre for ham
Hva i all verden gjør Mari Eide på denne lista? Hun har vel ikke gått 30km på ski sammenhengende de tre siste årene. hun er rask og god nedover.
Rastjapa: Det ska väl testas nya mirakelskidor i Kollen (Mari Eide)!
Angående Johan och eventuell fortsättning:
http://annajohan.se/blogg/2013/ny-blogginlaegg-17/
Ja Stian är fantastiskt intressant. Dessutom undrar jag över Eliassen, min femmilsfavorit. Tror det var ett stort misstag av Norge att inte ta med honom i OS.
Snart är vi där då beslut måste tas. Våren och sommaren flyger snart förbi. Skidpremiären i Bruksvallarna bidar sin tid.
”Det jag med säkerhet kan säga är att om jag fortsätter kommer det inte vara under samma förutsättningar som förut”
Citat från Johan Olsson, kan tolkas på många sätt förstås…frågan är om den gångna säsongen gett honom mer revanschlusta (ja, jag vet att han tog två medaljer i Sochi) än känslan att ”nä, nu säger kroppen ifrån för mycket…”
Facit från en helt söndertrasad säsong är ju trots allt att han är bäst, nästan bäst åtminstone, när han väl är frisk och kry…
Tror att han helt enkelt menar att han inte kommer kunna satsa lika hårt (lägga lika mycket tid) som han har gjort tidigare.
Tolkar det också som toriv. Frågan är dock om det behöver vara enbart negativt. Kroppen sa ju uppenbarligen ifrån till slut med den belastning han körde i år. Otroligt skön bild seran på Hellner/Nilsson när de ”chillar” mitt uppe i stormens öga i Sotji.
Dagens behållning var ju annars Stina Nilsson. Måste vara enormt motiverande att känna att hon är däruppe och kör sida vid sida ända in på mållinjen om pallplatserna mot Björgen – världens bästa genom tiderna. Undrar om inte tronskiftet på sprint Ida – Nilsson redan är här.
Bra peppinlägg David och Cecilia. Per, var ser man chillbilden?
Ok, bild hittad. Jag hoppas och tror att Johan fortsätter, han behöver nog inte träna lika mycket inför nästa säsong för att komma i fin form.
Tomas: På Olssons senaste blogginlägg som Aliide postade ovan: http://annajohan.se/blogg/2013/ny-blogginlaegg-17/
Någon som vet om det finns möjlighet till skidbyten på 5 milen i kollen?
Antagligen både skidbyten och spurtpriser. Hittar inget om det, ej heller om straffrunda.
Ang. sprintbonus: se ” Uttagna till Lahtis ” !
Enligt den Team Guide som ligger på tävlingens hemsida är det sprintpris varje varv för 50 km (borde ju bli sex gånger). För damerna tolkar jag det som att det enbart är en gång, men är lite osäker på den kartan (sidan 11 i guiden).
Källa: http://www.holmenkollen-worldcup.no/Utoevere-Team/Team-Guide
Nja, vid närmare eftertanke har nog även damerna sprintpris vid varje varv på 8,3 km banan. Blir lite konfunderad i och med rubriken 50 km över den kartan.
Hur är bonussekunderna i Kollen nu för tiden. Hur många sekunder delas ut, till hur många? Kan ha en viss betydelse för avgörandet av damvärldscupen.
Angående Olsson… Jag tror inte man kan träna på nån slags halvfart och ändå slåss om individuella mästerskapsmedaljer.
For å gi annonsørene på stadion mest mulig oppmerksomhet vil arrangørene i Holmenkollen la hele 50km gå foran reklameplakatene, i en 250m lang runde. Start og mål vil være inne i VIP-teltet. Det vil være mulig å bytte ski 18 ganger i løpet av de 200 rundene, men for å få tillatelse til det, må løperne gå 1 runde i motsatt varv, før eller etter skibytte. Det vil bli bunussekunder for hver andre runde, 50 poeng for første, 33,7 for andre, og så videre. Dette kan løperne velge om de vil ha som World Cup poeng, eller bruke poengene som fratrekk i sluttiden. I tillegg vil en spesiell jury kunne legge til, eller trekke spesielle jurysekunder etter et ”Commersal value” prinsipp. Dette vil heeeeeelt sikkert øke interessen for langrenn.
Håper jo inderlig at ingen i FIS leser dette mølet, de kan faktisk ta dette for å være et godt forslag.
Intervallstart, lang løype, og bort med skibytte. Da snakker vi Femmila, og ikke noe reklamejipporenn
http://simon-andersson.se/?p=2779
Trevligt för Simon.
Betyder det att någon av de andra lämnat återbud och i så fall vem?
Anders Södergren åker inte! Vet inte varför än!
Pajala åker?
Pajala kommer åka kul
Northug startar inte i 5 milen
Länk på att Anders inte åker? Tragiskt i så fall, han är ju helt klart i form och hans sista (?) år som elitåkare, på Holmenkollen…
Nei hverken Northug eller Sødergren åker, de har for høye ”blodvärder”………………………………………………
Klassiskt och masstart är ju dubbelfel för Södergren. Skate och individuell start ska det vara för honom. Synd för han är ju så grymt populär och efterlängtad i Kollen (om det nu är sant att han inte ska åka).
Det betyder tyvärr också att med sina 22 poäng hamnar han inte bland de 50 med flest poäng i totalen som får åka i Falun!
Martin Johansson som får rycka in när också Markus Hellner blir borta från 5-milen bodde åtminstone förut nästan vid Holmenkollen. I så fall betydligt kortare resa än Simon Andersson.
Källor på alla inlägg på avhopp och ersättare?
Simon Andersson själv och sweski.com.
Tråkigt att varken få se Olsson, Hellner eller Södergren. Får se vad Richardsson kan hitta på istället. Formen verkar ju vara utmärkt och femmil i klassisk stil är ju som skräddarsytt för honom.
Stort manfall i Kollen! Även Jönsson ger sig!
Sjukstuga är bara förnamnet just nu i det svenska lägret :(
Mer bistra nyheter, snöläget inför för-VM i Falun börjar bli prekärt:
http://www.tv4play.se/program/nyheterna-dalarna?video_id=2568918
Väderprognosen för nästa fredag varslar om typ +14 och sol, bikinin på för såväl damer som herrar tro?
Rastjapa: För helvete… Ulvang kanske är härinne och smygläser!!!!
Skidbyte tillåtet på alla varv står det , men om man får byta i alla varvningar, eller ett visst antal gånger valfritt när, klargörs väl på lagledarmötet 18.00!
Alle svenske herreløpere er ”sjuk” før Holmenkollen – som vanlig. Hva er det for noe, hvorfor er de ”alltid” syke?
Jespersen var sjuk i Lahtis, Northug nu och Skofterud mest hela tiden. Varför är norrmän alltid sjuka???
Regeländring gör att OS guldmedaljörerna (också i stafett) trots allt får ställa upp i VC finalen.
Gissar att Anna Haags gips åker av hastigt och lustigt.
fabulator, vad menar du med ”sjuk” och ”alltid”?
Naturligtvis visste Haag om detta före alla andra och fejkade sin skada för att slippa åka den tråkiga tävlingen i Holmenkollen.
fabulator, vad menar du med ”sjuk” och ”alltid”?
Kom igjen – Olsson, Haag, Hellner og Sødergren spesielt er jo syk 300 dager i året. Iallefall virker det sånn. Det er jo helt utrolig at de kan være så mye syk.
Ja, det är ju inte utan man undrar vad Hellner åkt på. Han har ju varit sjuk i två och en halv vecka nu.
Jag tycker inte det gör så mycket att de är sjuka nu, när de höll sig friska under OS och gjorde sina bästa lopp på säsongen där. Visst är det tråkigt för dem själva så klart. Finns väl fler än svenskar som är sjuka (exempelvis de som JonasE nämnde)? Sen är det ingen nyhet att Olsson är sjuk ofta, men den här säsongen är det sjukdomar och skador som hållit honom borta varför det säkert upplevs som att han varit sjuk än oftare. Det är tur att han tränar så hårt att han har ”råd” att vara sjuk. Jag tycker det är mer otroligt att Johaug klarar sig att hålla sig så pass frisk som hon gör, speciellt med tanke på hur mycket hon hyperventilerar lopp efter lopp, den tjejen måste ha luftrör och lungor gjorda av stål. Och Haag är inte sjuk, hon är skadad.
Hellner har vad jag kan komma på varit sjuk två gånger den här säsongen, Davos och nu under/efter OS. Om det inte är något oerhört långdraget han råkat ut för antar jag att han hellre satsar på att vara i god form på hemmaplan än nu i helgen, helt rätt! Björgen har väl i princip också varit sjuk två gånger den här säsongen, precis innan/under Beitostölen och Tour de ski.
Fabulator
Håller helt med hur kommer det sig att svenska skidåkare är så mycket sjuka. Jag tror att det ligger sitter i skallen och i kulturen i svenska landslaget.Om näsan rinner lite så går det inte att tävla som svensk skidåkare. Det finns 3 skidåkare i toppen Sverige som alltid försöker vara med ,Det är Hellner ,Kalla och Daniel. Dom andra känns som att de är sjuka 50 % av tiden med Jönsson, Olsson, Haag som främsta exempel. Södergren börjar snart kvala in i samma kategori oxo. Det känns som att man alltid bara tänker framåt. Om jag tävlar nu och blir sjukare kan jag inte vara med i nästa lopp. Nu har de hållt på så i flera säsonger .Hur kommer det sig att det bara är svenska skidåkare som är så sjuka. Tycker att svenska ledare borde säga ifrån.Sluta känn efter så mycket hela tiden. De åkare som inte är sjuka så mycket borde också få förtur till mästerskap och världscup
Ang. Ändringen om att OS-guldmedaljörer får åka i Falun är det bra att FIS tog sitt förnuft till fånga.
karlp, jag vet inte alls hur det ser ut med läkarnas rekommendationer inom landslaget. Men en anledning till Emil är sjuk rätt ofta har nog att göra med hans 10000 allergier. Har läst någonstan för något år sedan att innan Emil i sin ungdom kom i underfund med sina allergier var han sjuk väldigt ofta. Nu verkar det blivit bättre, dock är det två helt olika saker att vara sjuk och skadad, så glöm inte bort att både Jönsson och Olsson flera säsonger inte kunnat tävla fullt ut p.g.a. skador, det är en annan fråga.
Var finner man uppgifterna att guldmedaljörerna får åka i Falun? Är det ett skämt?
hellner…snart pappa…kallas prioritering…
jönsson…bygger hus…kallas prioritering…
olsson…varit borta från hemmet länge…kallas prioritering…
summering…os över…kallas prioritering…
JHE: http://www.nrk.no/sport/cologna-reddes-av-regelendring-1.11587348
Sanna
De har säkert haft skador och annat men skador och krämpor har säkert åkare från andra landslag också ,Bara ta Kowa som extremt exempel som till och med tävlar och vinner OS med bruten fot eller Cologna med 2 OS guld. Skulle inte tro att han var helt symtomfri heller.
Swestam: Stort tack!
karlp, varken Olsson och Jönsson var inte helt skadefria i OS. Och för att inte tala om Richardsson som tävlat en hel säsong utan korsband.
Sanna
Ja Rickarssson känner inte efter i onödan. Men han är ett av få undantag i svenska landslaget.
tycker inte man ska hoppa på åkare som inte åker pg, sjukdom när ingen vet hur sjuka dom är…
Bra jossa
Swestam
Borde gälla stafett åkare med i så fall så vi får 8 svenska friplatser :)
Haag är väl sjukast av alla. Är det inte snor i näsan så är det armen eller något annat tjafs. Det handlar om att positionera sig rätt i förhållande till andra åkare helt enkelt när man inte är bra nog, att inte förlora mot åkare som egentligen är starkare under säsongen. Längdåkning har blivit en mediasport där det är viktigt att finnas med och synas i rätt sammanhang. OS kördes av Viasat och innan OS var Haag med i både intervjuprogram och Patrik Sjöberg program i TV3 och tacka tusan för att det hade sett väldigt tokigt ut då om hon inte uttagits till OS. Ridå.
Patrik: du håller fortfarande på med dina larviga konspirationsteorier. Tror du verkligen att det är det som styrde Grip när han tog ut OS-laget?
Sluta Patrik
Tror nog att åkarna är sjuka på riktigt. Hellners fru skulle nog helst se att han var iväg på tävling . Haag och Jönsson är sambos, säger allt. Jönnson har väl lejt ut byggande på nån som kan.
Halva seedade fältet saknas idag. Samtliga svenskar om man ska tro expertisen på skidpepp.
Patrik: gäller detta Bleckur åxå när hon inte åkte I Lilehammer Davos å tds?
Patrik: vet att du inte gillar Haag de sys tydligt men ofta har du nog rätt fel i dina analyser som när du skrev om hennes säsong 2010 som var super bra fick du de till bara en form topp fast hon var jätte bra hela vägen fram till OS…samma sak med analysen om hennes WC seger 2011 där var analysen av loppet helt gelen åxå
”Halva seedade fältet saknas idag” Trist och självfallet är de inte alla sjuka. Varför skulle Hellner köra en klassisk femmil i masstart en vecka före Falun när han inte har något att köra för i VC ogillar masstarter från början? Holmenkollen måste helt enkelt återinföra intervallstart för att tävlingen ska få tillbaka sin status bland åkarna.
Såg på Svt:s ”Johan Olssons femmil i VdF” och funderade på tolkningen av det loppet en gång till. Kommer det revolutionera herrskidåkningen i masstarter eller är det något vi aldrig kommer få se igen. Med ett års distans till det och efter femmilen i OS är dessvärre intrycket det senare. Det var ett underbart undantag.
Läser att Hellner inte åker SM-femmilen utan väljer att åka någon Red Bull-fjanttävling istället. Det är något att uppröras över istället.
Ser ut att bli andra dagen i rad utan tipstråd, börjar bli ganska irriterande eftersom dettta nu kommer påverka HELA helgens tippande. Vet att det görs på frivillig basis så man inte kan förvänta sig allt för mkt men att lägga upp ett tips kan inte ta allt för mkt tid.
Hellner är verkligen en udda figur
Svagt av Mackan.
Jag förstår detta, tyvärr har jag missat att lägga ut tipset. Jag försökte lägga ut det imorse men då hade deadline redan gått ut. Ber om ursäkt så tar vi nya tag nästa vecka i falun!
Holmenkollen, ”skisportens mekka” og med 5 mila, som er den tøffeste i klassen, kan det bli bedre for en gammel skientusiast! ;)
Good luck!
tolsrav, enligt Johan Olsson är Holmenkollens 5-mil näst störst. Vasaloppet det absolut största ;)
Sanna…. Smaken er som baken….;)
Uppfattade inte om det är straffrunda vid skidbyte denna gång vid genomgången av banprofilen. Vet någon?
tolsrav, du är inte där idag? Hade varit kul med några rapporter från kollen.
Ser ut på bilderna som det är ngn typ av straffrund vid bytet.
Varför kör inte Calle Halvarsson idag? Pallar han inte femmilen? Körde ju i sprinten och är väl i alla fall frisk, till skillnad från de flesta svenskar…
Sanna…Nei… denne helgen er jeg barnevakt, det er mye viktigere enn skirenn, i følge min datter…;)
Freddy, har hört att han laddar inför Falun. Mer än så vet jag inte.
Freddy: sägs att han sparar sig till Falun då han är på sin riktiga hemmaplan.
tolsrav, är det säkert att det verkligen är din dotter? hehe.
Sanna…. :)
Sanna, Markus – tack för info. Suck säger jag om det stämmer, förstår faktiskt inte tanken med att hoppa de största tävlingarna för att spara sig till nästa under en så kort säsong som skidåkarnas…
Kul att se Martin.J så här långt :D
Freddy, håller med på sätt och vis. Kan förstå Calle lite som säkert vill avsluta bra efter en tråkig halva på säsongen sedan OS. Han har ju gått miste om sin formtopp. Känner han sig inte helt hundra är det lite förståeligt att han står över idag. Annars håller jag med dig.
Härlig inledning av loppet!
Känns som idag är en dag då vi kommer se vissa personer tog dö, som det ska vara på en femmil :D
Älskar att epitet Hellner backen har satt sig! :)
Gunnar, på SVT eller även NRK?
Blir en match mellan Rönning och Nelson idag ;)
Aj! Lugn och fin nu Richardsson.
Skitans!
Tur att han inte bröt staven eller skidan alla fall.
Inget salt i kurvorna? Märkligt.
Bauer på gamla skidor ytterligare ett varv…
Fantastisk stämning utmed spåret. Vi rapporterar på twitter med @Holmenkollen_14 om någon är intresserad av att se bilder.
Niskanen alltså, vilket genombrott!
Rönning måste ha dåliga skidor. Han åker jämt med Nelson som han aaaaaldrig blivit slagen av.
Jag tror att Eldar Rönning kommer ha full koll på Lars Nelson efter det här loppet :)
Nelsons glid krossar Rönnings iaf. :)
Hvor har det blitt av verdens beste skidåkare, Cologna?
Känns som om Niskanen kommer få revansch på Daniel idag. Hoppas det går att vända på det här.
En finne, en svensk, en norrman och en ryss längst fram – en rätt skön mix måste man väl säga.
Niskanen lika stort genombrott som Dürr… Möjligt låg kommentar, men kunde inte låta bli att dra paralleller. Inga topp-resultat före denna säsong.
Inget bra för Niskanen efter skidbytet. Sämre skidor än de andra? Nåväl Richardsson ser starkare ut efter bytet.
Aliide, förståeligt om en del höjer på ögonbrynen men å andra sidan är han ung och kan vara därför han inte haft några toppar innan.
Sant, men någon gång måste man ju slå igenom (om man ju slår igenom…) För vissa går det fort, för andra inte. Har ingen anledning att tro att Ivo skulle vara dopad, lika bra att inte spekulera i det.
Absolut, och helt sant. Gillar faktiskt inte spekulationer. Och sant att han är riktigt ung.
Vilken härlig femmil detta är! Bästa Kollen på länge känns det som. Herrarna kör som damerna…
Nu börjar allvaret. Men Richardsson måste knäcka Sundby innan spurten. Hoppas han har krafter till det.
Nöj dig inte med Brons idag Danne!
Kom igen nu Daniel! Helt fantastiskt!
Freddy, jämfört med fjolårets sömnpiller med körning i femhundra och bokstavligt fullt stopp och sammanhållen klunga. detta är ju totalt underbart!!! DANNE!!!
Hvilken hängåkare!!! Kanskje man skal slutte å kalle Petter det nå?
Jaaaaaaaaaa! Vilken stakning! Grymt!
Vilken seger Richardsson! Vilken kamp!
Hängåkeren vant. Surt.
Synd det ikke er intervallstart, så de sterkeste vinner.
Så välförtjänt!! Tårar i ögonen nu på riktigt.
Sven, jag tycker inte du ska kalla någon som ramlat och hämtat upp det för hängåkare. Jag tror alla andra förutom du har Richardssons bakgrund med sig idag. Richardsson måste annars vara en av de mest dragvilliga åkarna. Det är INTE Petter.
Snyggt Nelson. Vem kan vara bättre att spurta ner än Rönning!
Legkov och Sundby får väl skylla sig själva att de spurta om bonuspoäng istället för att spara sig till en spurt mot Daniel.
Herlig at sympatiske Daniel får en seier….Grattis
Richardsson förtjänar det här så mycket. Kung!
Sverige är femmilslandet nummer 1. Punkt slut.
Att förneka att Richardsson inte hände mest i tätgruppen idag, och andra sidan är det inte så att han hängde i en megaklunga utan i en klunga på 3-4 st.
!!! Andra WC-segen i karriären för Danne, fyra år sedan sist och sju sorger samt utan korsband sedan dess!
Och Nelson går från klarhet till klarhet!
….och Rönning efter Nelson igen! Fel skidorna!! ;)
Synd att dom bröt precis när Angrer skulle säga Hejdå till publiken i hans sista race i karriären.
Markus, heller hur. Snacka om noll tajming och känsla.
FinFint
Fantastiskt av Danne! Ganska ok kul lopp för att vara masstart. Som Daniel sa så gick det nog rätt fort där framme, alltså svårt för honom att göra annat än att hänga på. Sådana är masstartens premisser. Legkov framför allt slösade alldeles för mycket energi på spurtpriserna. Sundby gjorde ju egentligen allt rätt, men Daniel är ju en helt grym stakåkare så det var inte förvånande.
Sanna, kan vara produktionen. Väldigt mycket annat pockar på denna dag.
Så härligt att det blivit fart hela vägen även i Herrarnas masstartslopp numera! Dags att se loppet på NRK nu…
Tycker att det var ett helt strålande lopp för att vara masstart. Så otroligt stort av Ritchie att bärga detta, det trodde jag inte med en halvmil kvar. Men han åkte väldigt smart och rutinerat och lurade nog både Sundby och Legkov lite…
Marcus Hellner åkte inte femmilen i Holmenkollen idag.
Enligt sweski.com kommer han inte heller åka SM-femmilen i Hudiksvall den 22 mars.
Han föredrar att åka en uppvisningstävling, Red Bull NordiX i Stockholm.
Pengarna styr!
Ett av de lopp i år som jag inte har möjlighet att se. Vilken miss! Och förhoppningsvis får jag äta upp att Olssons lopp i VdF inte innebär något trendbrott för masstarter!
Eric.G. Jo, pengarna styr även för dig. Arbetar du utan lön? SM-femmilen, hur stor vikt? För övrigt kan även hans barn också vara fött (40 +/- 2 veckor)
Här har du Per
http://www.svtplay.se/video/1861194/skidor-varldscupen-oslo
Lite kul att den enda dagen denna säsong man tävlar i världscupen och damerna inte kör är på internationella kvinnodagen.
JonasE; tror inte FIS har koll på det.
Anders Aukland på twitter
”Det er den råeste 5-mila jeg har sett på veldig lenge! Grattis til Daniel Richardsson og Martin J. Sundby”
Hehe, antar att han inte såg Johan Olssons femmil i Val di fiemme (han åkte väl vasan samma dag?). Men kul att han uppskattade loppet.
Lite märkligt egentligen, vanligtvis kör damerna först ju. Alla lopp. Och femmilar på söndagar. Men 8 mars 2014 i Norge gör man tvärtom…
Jönsson ligger på 49e plats i totalen så det blir Falun för honom.
Inte tror jag att Hellner får pengar för att åka i Hammarbybacken.
Väldigt roligt att det var just Nelson och Rönning som spurtade om segern i andraklungan… Och att Nelson vann förstås
Knut. Mer än en SM-femmil. Betydligt mer.
Rettferdig seier til Rickardsson, grattis.
Eriksson 52a i totalen, antar att det inte räcker med att Nelson och Richardsson som är framför har fribiljetter och därför inte borde räknas? I andra sporter är det ju så men har inte hört ngt om sådanna regler.
Markus, jag skulle gissa på att Jens till och med är 51a då Duerr inte ens borde vara med i totalen. Synd att det inte räcker för Jens.
Hellner brukar väl aldrig åka 5-milen på SM. Så det överraskar inte mig att han inte kör i år heller.
Stark och taktisk perfekt insats av Richardsson idag.
Mmm, han(Duerr) borde verkligen tas bort för annars får vi INTE se Niskanen i Falun som är 51a
Markus, Niskanen är även han OS-guldmedaljör så han kommer få åka oavsett.
Definér reftferdig Gunnar Bull.
Richardson vant etter å blitt tauet på i 49 km av Sundby og Legkov.
Best til å henge, best til å spurte – hva så?
Niskanen är också U23 världsmästare och därmed kvalificerad.
Aliide: han får nog bara betalt i dricka
Det räcker gott med att ligga i täten och dra under upploppet.:) Om vi fått bestämma så skulle alla 30/50km gå i intervall start. Men Norge kämpade mot med näbbar och klor för att gynna Northug. Sundby hade kunnat ta guld på 5milen i OS med intervallstart sug på den ni norrmän.
fabulator, inspirerad av en viss Norrman kanske. Åka relativt billigt och smart och ta hem det i spurten… ;-) Heja Petter!
Knut, jo Hellner verkar ju beroende av Röda Bullen – varje gång han är på TV så har han ju en RB i handen. Inte lätt det där med att vara junkie, klart han måste fylla på lagret hemma :-)
Fabulator
Håller med dig om masstarter men nog drog han mer än 1km. Han var ju först ut efter skidbytet och ledde jakten. Ingen Northug åkning även om Legkov och Sundby helt klart gjorde största jobbet.
Ritchie var tvungen att åka smart efter fallet, konservera krafterna till slutet och det omöjliggjorde alla tanka på att ligga och dra däruppe. Notera att han var uppe i täten strax före han föll. Oavsett spelar det ingen roll. Det handlar om att vara först över mållinjen, inte vem som drar mest i 49 km.
Allide,
jeg har alltid vært konsekvent. Jeg har aldri hyllet seire på fellestarter som er vunnet på den måten, enten de heter Northug eller Cologna.
Men det samme kan ikke sies om svenskene :)
Her er ikke måte på hyllest til Richardson etter århundrets hengeløp, til tross for at man offisielt er imot alt som heter fellesstart og ”hängåkning”
fabulator, berätta varför vi inte ska hylla en åkare som miste en nära vän i en bilolycka och där han själv var nära att mista livet? Nu vinner han en femmil ett halvår senare, utan korsband. Tycker inte man kan klaga på en åkare som Richardsson som allt som oftast är oerhört dragvillig och som ofta gjort mer jobb än han fått betalt för. Mer eller mindre varenda åkare(möjligtvis undantaget Johaug) hängåker ibland. Även åkare som Steira, men det är inget att uppröras över eftersom att hon liksom Richardsson ofta gör jobbet. Björgen hängåker också då och då men hon är lika stor för det.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10145867
Man kan ikke forlange alt av en svenske….
Nelson och Rönning måste haft en eget race med tanke på den avslutningen. Vore kul att höra Nelson berätta om detta. Fick Eldar lim under skidorna nu igen.:))
Kan loppet imorgon bli något annat än minst norsk dubbel? Kanske, men något annat än Björgen och Johaug högst upp på pallen vore förvånande. Men framförallt kommer nog Kalla, Weng, Jacobsen Niskanen och Saarinen vilja ha ett finger med i spelet om pallplatserna imorgon. Finns givetvis fler åkare som kan blanda sig i högt upp. Jag tycker att det ska bli jättekul att se Wikén imorgon, kul att hon verkar lyckats med att behålla mästerskapsformen i år tillskillnad från förra året efter VM.
Fabulator.. Du må ikke kritisere dagens løp med – endelig – en svensk vinner på et distanseløp i vc… Det er det ”flaggans dag” blant broderfolket, og de elsker FIS, Ulvang og fellesstart.. ;)
.. og korte sløyfer og skibytte,
Vilken KATASTROF att alla inte känner det norska kungahuset! Alla är inte royalister och läser inte ”Hänt i veckan”. Vissa är hellre stora skidåkare.
nn
Det har han. Där påpekade han att han också slog Rönning tävlingen innan OS något Rönning nog hade missat under OS :)
Hur kan stackars Rönning förlora mot Nelson? Igen? Och igen? Och igen? Det är då för j-ligt att de norska vallarna alltid ska få till lim under Rönnings laggar…
Gunnar, det var Oskar som påminde honom om det och i och med detta bad Rønning om ursäkt till Nelson… Twitter är fantastiskt! ;-)
Tror Ishida kan bli farlig imorn, klassisk 3mil är ju perfekt för henne.
Voldsomt så mye oppmerksomhet Rønning og Nelson Mandela får. Jeg skjønner det rett og slett ikke. Det er lenge siden Rønning var en toppløper, så det er knapt en prestasjon å slå han.
fabulator, det är väl det som är själva grejen. Att Rönning verkade tro att han var överlägset bäst och att han aldrig blivit slagen av Nelson m.fl. Rönnings placering idag är helt okej även fast han kan bättre. Men sett över den här säsongen är placeringen rätt bra, men av Nelson är det strålande. Hans bästa placering någonsin i VC, dock saknades ganska många toppåkare idag.
Bättre att man pratar direkt med varandra än håller på med twittertjafset.
Lite svagt av Rickard att inte känna igen Kongen, tillhör avd. allmänbildning.
Fabulator…”nelson mandela”….Du må ikke skrive om konger og presidenter, vettu – den viten går langt over hode på svenskene, vettu……;)
Suveränt av Richardsson, nån som såg om Cologna var med?
Glömde att nämna Nelson, den mannen går från klarhet till klarhet.
Anders, Cologna bröt loppet.
Gratulerer Rickardsson . du var best :-) dvs når du er i form er du best i verden i klassisk .- spør Northug .
Som vanligt något att hacka på och hänga läpp för, Knut? ;)
Å påstå at Rønning gikk et bra løp idag, er bare shitprat. Han har vært laaangt under normal standard under hele sesongen. Under dagens løp var det tunge bein etter Vasan, men en Eldar i gammel god form hadde levert et langt bedre resultat på en klassisk 5-mil. Dette er ikke godt nok for trønderen…..
Mitt forbilde når det gjelder klassisk teknikk .
fabulator>>För mig personligen så finns det faktiskt en ganska tydlig koppling mellan Nelson och Nelson. Var i Sydafrika under delar av OS och just på förmiddagen herrstafettdagen turistade jag lite i Pretoria och gick och tittade på Mandelastatyn utanför parlamentsbyggnaden. Under promenaden dit funderade jag en hel del på stafetten och oroade mig lite för hur den orutinerade Nelson skulle klara pressen. Minns ju bland annat Niklas Jonssons insats på VM 1993… Men när jag fick se den jättelika statyn av den vänlige landsfadern och gjorde kopplingen så kände jag direkt att det här skulle gå bra. :)
Och ja, Sydafrikansk TV visade faktiskt stafetten och jag kunde följa alltihop från soffan på vandrarhemmet. :)
tolsrav, om du syftar till det jag skrev så läs igen. Jag skrev att det var ett av hans bättre resultat den här säsongen placeringsmässigt. 6a idag, enda gången han åkt bättre i distans den här säsongen är väl Kuusamo?
Smörrebom återigen på Rönning. Materialbyte till nästa år?
Jon-Are… For noen dager siden var det Cologna som var den suverene ener i klassisk skidåkning, ifølge svenske bloggere – men nå etter dagens batalje er plusselig Richardsson som i førersetet…. Ja vel da, man skal alltid lytte til fagfolk…..;)
Freddy; Ja det är inte kul när man som svensk får skämmas för en sak som alla bör känna till.Å andra sidan har R. lärt sig läxan nu.
Colgna er den jevneste sett under flere sesonger , men akkurat i peak-form er det to Svensker sammen med Martin og Petter som er best … Johan & Daniel
men ser ditt poeng
Jeg sto langs løypa i Drammen , det er det verste jeg har sett
Sanna….Plassering er totalt uvesentlig, men derimot er tidsdifferansen ( 2 min bak) alt for stor for Eldar som har 5-mila i klassisk, som sin beste øvelse..
”fabulator, det är väl det som är själva grejen. Att Rönning verkade tro att han var överlägset bäst och att han aldrig blivit slagen av Nelson m.fl. Rönnings placering idag är helt okej även fast han kan bättre. Men sett över den här säsongen är placeringen rätt bra, men av Nelson är det strålande. Hans bästa placering någonsin i VC, dock saknades ganska många toppåkare idag.”
Sanna, det var fantastisk bra av Nelson i dag. Virkelig en fjær i hatten og sikkert en stor opplevelse for han.
Jeg skjønner jo at det siktes til Rønnings uttalelse etter stafetten i OL. Den skyldtes en kombinasjon av at Rønning ikke hadde spesielt gode ski og at Rønning faktisk ikke har vært bra i år. Jeg tror Rønning har vært en frustrert løper de siste månedene, ettersom han ikke har fått det il å stemme.
Men denne ”takk for sist” mentaliteten blir så overdreven. Man skulle tro Rønning hadde begått en majestetsfornærmelse mot mannen med det majestestiske etternavnet :)
Fabulator,om en svensk löpare hade namngett en norsk löpare på samma nedlåtande sätt som Eldar gjorde efter att ha blivit frånåkti Os-stafetten, så kan jag garantera att ni kära norrmän här hade raljerat över det under en lång tid.
Om man uttrycker sig så dumt får man äta upp det. Smaklig måltid Eldar. Jag tycker att du är bra i spåret men du har mycket att jobba på med ödmjukheten.
Vel, det ble jo symbolsk at han skulle tape på målstreken for Nelson. Men jeg synes fremdeles det blir for mye skadefryd.
Get over it :)
Rönning var 20 min bättre än för två år sedan
Ja , se over tid :) Enig med fabulator . Han må vise mer for i det hele tatt bli sammenlignet med en legende som Rønning
Själv beundrar jag åkare som åker efter sina förutsättningar och inte ur någon rättvisa hur mycket man dragit.
Richardssons fall gjorde ju att han blev tvungen att åka som han gjorde. Det plus att Sundby och Legkov var för kåta på spurtpoäng. Speciellt Legkov som spurtar när han redan förlorat WC till Sundby? Spara det till slutet istället. Sen den ständigt otaktiske Bauer kunde ju ha väntat med sitt ryck till andra skidbytet.
I intervjun efteråt förstår man att Northug sladdandet också var lite för att Richie hade så bra glid att han släppte luckor därför. Sen gör han rycket i ett stakparti där han är stark, snyggt det också.
Jon-Are, Lars på väg upp, Eldar på väg ner?
Det er fakta , dessvärre .
Fabulator
Eller kommentarer med glimten i ögat. Vi är nog lika goda kålsupare där.
….. Ska ju inte då glömma att berömma årets Suverän i VC som redan avgjort totalen mr MJS! Ännu ett starkt lopp till hans långa lista! Kul också att Legkov försökte utmana om spurterna (vilket iofs är ännu ett påfund som borde försvinna)
I allt mediabrus som Sångtävlingen skapar så kan vi i alla fall konstatera en sak idag:
Rätt skidåkare vann!
Sanna Toblach var Nelsons bästa distans res innan 7 idag en jätte starkt prestation men jag väntade mig nästan något sådant men efter de jag såg han prestera innan OS å under OS så gissa jag att han skulle han bra chans idag
Gunnar, enig. Och straffrundor vid skidbyten. Ska skidbyte vara tillåtet så ska det! Inte halvt om halvt. Förlorar man en halvminut bara för att åka in och ut ur boxen blir det fånigt. Antingen eller. Tiden det tar att byta är tillräckligt. Hoppas fenomenet som Kollen i fjol införde och Sotji följde ALDRIG mer återkommer. Kör Falun med det blir jag vansinnig!
Eldar Rønning, inte bara skidåkare?
http://www.svt.se/pulver/kuk-i-hatt-med-per-andersson-1
Hur många ggr har inte skidbytets vara eller icke vara diskuterats?
Knut, sedan Holmenkollen i fjol. Innan dess inga problem. Endast idiotiskt att skidbyte inte är tillåtet i Vasaloppet och övriga ski Classics. Diskades inte någon vinnare av Vasan för han bytt skidor en gång för en herrans massa år sedan? Dit vill jag inte att FIS ska gå. Ska man kunna få en ny stav ska man också få byta skidor! Utan 30 sek straff!
Aliide:
Du får alltid byta en skida om den gått sönder. Men man får inte byta en skida för att på så sätt ”valla om” vilket Jean-Paul Pierrat fick erfara i Vasaloppet 1982.
Fransmannen bytte skidor flera ggr dessutom.
Nån mer än jag som har känsla för att den lilla duracellkaninen Johaug e starkast idag i kollens-tuffa bana?:)
Jossa, det var Rönnings resultat jag syftade på från Kuusamo, inte Nelson. Han har jag koll på :)
Precis och det är det som är idiotiskt. Varför har även damerna börjat staka och köra ”ovallat” i Ski Classics? Skidorna håller inte.
Svar på Aliides fråga: För att det är platta banor i Ski Classics.
Langrennsløpere kommer og går igjennom en lang sesong, men bare en har vært på toppen ifra start til mål blant herreløperne…. En stor grattis til suverene, Martin Johnsrud Sundby!
Sanna: hehe ok jag fatta helt fel :)
Håller med torslav. Otroligt imponerande av Sundby att vara på topp en hel säsong!
Javisst har Sundby haft sin bästa säsong någonsin. Roligt att han fått vara bra hela vintern. Det är kvalitet.
Någon som har koll på Sundbys sämsta placering den här vintern? Känslan är att den inte alls kan vara så dålig. I OS var Sundby 13e på 15km, har han gjort något sämre än det resultatet?
I distans alltså.
Blir det lika förutsägbart idag som igår?Skulle vara roligt med ett nytt namn i toppen men det är väl att hoppas på för mycket. Svårt att rubba dom etablerade namnen.
Sanna! Skriv skidresultat.se och sedan Martin Sundby på namn. Sedan klicka på resultat så finner du nog vad du vill veta!
Sanna: Han ble nr.14 på 15km i Lenzerheide. Det er hans svakeste plassering denne sesongen om man ser bort fra sprint.
JHE och Neithiri, tack! 14e plats som sämst är verkligen inte dåligt. Sundby har varit jämnheten själv.
Vinner man Tour de Ski vinner man Världscupen. Nästintill oavsett hur säsongen i stort sett ut. För många poäng för vinnaren. Tur att Björgen i varjefall var med lite grann och plockade en del poäng så hon inte ligger så himla långt efter. För där är ingen tvekan om vem som verkligen varit starkast genom HELA säsongen. För övrigt anser jag att Dürr ska strykas! Antar att det inte går eftersom han inte var fälld före OS. Men tar oavsett upp en plats i totalen (och tourtotalen 13/14 dessutom). Eller snarare, det är omöjligt att ta hem totalen om man av någon anledning avstår touren
På tal om totalen anser jag förstås att Dürr ska strykas! Antar det inte går eftersom han inte fälldes förrän OS… Men han tar upp en plats topp 50. Och det är förjävligt!
Heja Björgen!!!
Jaha och så var det borta från det andra.
Ser ju helknäppt ut, två norskor, två finskor, två svenskor…
Bjørgen har klart best spurt og ligger 71 poeng bak Johaug i totalen. Allikevel lar hun Johaug få en ”lett” reise, akkurat som i OL. Snakk om ”gentlewoman”.
Och där var det avgjort. 2 mil kvar. Producenten får gärna visa hur det ser ut bakom Jouag.
Grymt starkt Björgen ser ut huhu,,,Johaug såg rätt seg ut i lågbacken innan hon släppte var nog bara Blomman som missa att han fick slita redan där…:)
Björgen är superbra normalt men nu måste hon ha en sådär PANG DAG! och då ser det nästan retsamt enkelt ut.
fabulator, tror inte Johaug håller med om att det är en lätt resa… :)
Fabulator, mindre nu. Plockat 30 hittills och fler väntar i mål.
Skapliga avstånd. Kross.
Knockout!!!
Jacobsen skadet :(
AJ AJ AJ, såg läskigt ut för jacobsen!
Faen så uheldig Jacobsen er. Hvor mye motgang skal hun egentlig ha? Finnes det en gud der oppe?
Såg man vad som hände? Vad säger de på NRK?
Med tanke på den tidligere ryggskaden så ble jeg veldig bekymret da de bar henne så forsiktig på båren.
Stackars Jacobsen. Hoppas, hoppas att det inte är allvarligt!
Hun har kjørt ut og truffet en stolpe. Er bevisst.
Håper det går bra.
vad hände med Wiken, vf tappar hon på wiken utför?
*kalla
Usch. För mycket ful betong i Holmenkollen. Hoppas hoppas det inte det inte dragit upp skadan!
Kalla pigg nu!
Konstigt tapp för Wiken nu på sista 3 km åker hon ju nästan jämt med Kalla igen något måste nästan hänt
Jeg begynner å bli mett på dette, Bjørgen er for god. Slik det er nå så finnes det ikke spenning i damelangrenn lenger. Ja, jeg vet at det ikke er Marits feil at det ikke kommer opp gode nok jenter, men allikevel. Noen ganger må man innse at nok er nok for å redde sporten. Marit burde legge opp for å gi sporten en sjanse.
Björgen ute på träningsrunda.
Kalla får sikta på att klå Niskanen, vilket borde gå med bättre glid.
Aj, kämpa nu Kalla!
Attans! Jobba Kalla!
Neithiri, visst är det så men tänk vilken fantastisk dag för Björgen. Och hon är verkligen värd alla dessa framgångar.
Finland träffat rätt med vallningen idag. Inget skidbyte och ändå bättre fäste än svenskorna.
Kom igjenn Kalla..
Sanna: Absolutt, det er ikke noe galt i at Marit gjør sitt beste. Allikevel bør hun gi seg. Dette ødelegger dessverre sporten.
Neithiri, håller inte helt med dig. Idag är hon överlägsen men hon är det inte alltid. Glöm inte att Kowa inte är med idag, vill absolut inte ta ifrån Björgen något, hon hade antagligen tagit hem det överlägset ändå men jag vill tro att hon hade fått lite mer motstånd i alla fall.
Sverige måhända har bäst glid i början men Finlands långtidsglid är ju fenomenalt bra.
Feig finnene som ikke har byttet ski..
Sanna: Kowa er god men hun også har store svakheter i forhold til Bjørgen om man tenker på fristil. Dessuten skal Kowa ta et hvileår neste år, og da tror jeg ærlig talt ikke hun klarer å komme tilbake. Poenget er at vi MÅ få flere som kan hevde seg i damelangrenn, det haster, til og med vi som bor i Norge begynner å bli fryktelig lei av dette.
Neithiri, håller helt med dig i det. Men Björgen är ett unikum. Det är bara att inse att hon är så pass bra att det krävs sämre dagar för henne för att någon annan ska slå henne i distanslopp.
Bra Lopp av Kalla Wiken Bleckur men helt otroligt som Björgen åker bara att imponeras
Jaha, då är frågan om det där skidbytet behövdes egentligen? Kalla och Wikén såg ut att ha bättre skidor innan bytet men inte på andra varvet….
Blomman sa att svenskorna hade bättre glid än finskorna, undrar om det stämmer.Nu var det inget som man kunde bedöma från pinnstolen.Nya lopp nya insatser.
Jag håller med om att skidbytet var inget som lönade sig. Nästan sämre efter bytet och Finskorna visade att 30km är inget större problem för skidorna.
Undrar hur det gick för Astrid? Skall hennes otur aldrig ge med sig…..
Bleckur 9a idag, jättefin insats! +4.03 efter Björgen. I OS var Haag 11, +1.35 efter Björgen (dock var det väldigt snabbt före då som kanske gjorde tidsavståndet mindre). Alltså rätt marginell skillnad. Dessutom har jag svårt att tro att Bleckur hade kunnat matchat sin och Haags placering i fristil. Sen hade hon haft möjlighet till bättre resultat än Haag i 10km loppet. Men de som menar att det var en så stor katastrof att Haag(eller Wikén) blev uttagen till OS istället för Bleckur bör verkligen tänka om.
Bättre skidor än finskorna alltså.
Som de är nu tycker jag de är sjukt löjligt onödigt att ha med skidbyten som ett moment…..
Svenskorna hade bättre skidor varvet efter bytet än finskorna sedan jämna de ut sig och på slutet var de väl så att finskorna var starkare å orka åka
Knut, gällde första paret skidor. Verkar som att de nya inte riktigt hade samma glid. Tappade utför. Möjligt något bättre grepp.
Finskorna ska verkligen ge sina vallare stora kramar! Även om de tappade försprånget de fick genom att hoppa över bytet så kunde de ju lätt följa och Niskanen till och med gå om igen, okej att Niskanen även var piggare än Kalla, men avståndet nerför var inte så stort att första paret inte skulle kunna glida ikapp.
Problemet om du bytt och åker ikapp kostar det energi. Har du sedan inte bättre skidor så är det helt bortkastat. Nu var finskorna i bra slag så det kanske inte ändrat något men det var ingen vinst med bytet.
Men frågan är om Svenskornas par hade klart av 3 mil utan att byta när dom mest troligt hade klart för sig från start att dom skulle byta
Vallagänget firade kanske lite för hårt igår med dagens vallaresultat som följd.
Kalla åkte tredje snabbast
Lite surt är det men en bra dag för Svenska laget med tre topp tio. Och det var inget före som vi brukar gilla så en bra dag var det iaf.
Rydqvist fixade topp 50 och Falun.
Kalla femma i loppet enligt VC poängen som delades ut.
Hela helgen var kanonbra för Gamla Svedala hoppas formen håller i sig till Falun.
JH, vet inte hur du läser resultatlistor?
http://www.fis-ski.com/cross-country/
Eller:
http://www.fis-ski.com/cross-country/events-and-places/event=33459/race=22396/index.html
Aliide, jag har inte räknat efter själv men antar att JH menade poängen som placeringen gav plus poängen längs banan.
Aliide, världscuppoäng från dagens lopp enligt FIS:
1. Björgen 160
2. Johaug 128
3. Niskanen 100
4. Saarinen 74
5. Kalla 70
6. Wikén 58
JH: men där är poängen från spurtpriserna medräknade
Men det är ju det jag menar. Att slutresultatet i loppet inte direkt speglar poängen man belönas med i och med dessa spurtpriser och BMW tävlingar.
JH: men du kan fortfarande inte säga att Kalla blev femma i loppet pga det
Det är inte poängen som avgör vem som går först i mål i loppet. Däremot i totalen. Äpplen och päron. Vann inte Richardsson igår kanske? Han plockade inga 15-poängare.
Nej, men klart att hon blev fyra. Prispengarna får hon för för fjärdeplatsen. Men enligt VC poängsystemet är hon femma.
Bib 5 (numret på västen) JH, ge dig! Läs den officiella resultatlistan.
Aiide, du förstår fortfarande inte vad jag menar. Jag menar inte att Kalla blev femma i loppet. Klart hon blev fyra som det står i resultatlistan. Men jag kritiserar det spurtpriserna ställer till med.
JH…. Din lista visar endast hur många poäng de skrapade ihop under dagen. Läggs till i totalcupen (samt distanscupen).
Nu gick hissen upp för dig. Grattis.
Det var ju JH som var förvirrad och läste sin lista som en resultatlista. Fattar inte problemet. Du får en poänglista även då det inte finns spurtpriser längs spåret.
Skillnaden blir bara större.
”Kalla femma i loppet”
JH skrev:
Kalla femma i loppet enligt VC poängen som delades ut.
Alltså, Kalla var den som samlade ihop femte mest poäng idag. Svårare än så är det inte. Och ja, hon kom fyra i loppet men det förstår väl alla. Antar att det förvirrade att JH skrev ”Kalla kom femma i loppet” men läser man allt ska det inte vara svårt att förstå.
OK. Du har ännu inte fattat. Orkar inte tjafsa mer om detta.
Konstaterar bara till sist att det pga dagens spurtpriser blir tufft för Charlotte att nå tredjeplatsen i distanscupen. Endast ett lopp kvar med halva poäng som räknas i distanscupen. http://data.fis-ski.com/pdf/2014/CC/2914/2014CC2914WCDI.pdf
Fattade väl på en gång. Det var JH som yrade i nattmössan, femma i LOPPET. Kritisera sprintbonusar på annat sätt om du är emot dem (vilket kan vara berättigat).
Eftersom Kalla redan före loppet sa att hon skulle strunta i spurtpoängen så var det ju fullt tydligt att hon också ger blanka f*n i cup-placeringen. Hon hade liksom ingen chans på vinsten och det är den det gäller, placeringarna under spelar ingen vidare roll.
Hadde Kalla stått over skibyttet idag, som de finske tjejene, ville hun lett tatt Niskanen….
Svårt att veta om Kalla hade tillräckligt bra fäste för att det skulle hålla i 30 km. Johaug hade definitivt inte det och för Kalla släppte skidorna även efter skidbytet. Glidmässigt skulle Kalla säkert ha kunnat köra hela loppet med samma skidor.
Tre svenskor topp tio i en stentuff Kollen-tremil och man känner…ett visst mått av besvikelse för utebliven pallplats. Snacka om att de höjt ribban under den här säsongen och skämt bort oss:) I synnerhet Charlotte, då.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10145921
Det har gått over all forventning, for verdens mest uheldige langrennløper….
Jag tror Niskanen hade varit svår i alla fall. Hon var i bättre form än våra tjejer idag. Kalla är inte 100% i form och det är absolut inte hennes favorit med klassiskt i dessa svåra förhållanden. Man ser att hon åker krampaktigt och är ändå nära pallen, jag tror hon är ganska nöjd trots allt.
nn….Når du taper ca 30 sec på et skibytte, tapper man kroppen for masse krefter for å ta inn det tapte på en tung 3 mil, og Kalla fikk jo ikke bedre matriel etter bytte vs Niskanen.
Kalla sa innan säsongen startade att hon skulle strunta i cupen.
Såg direkt att Kalla idag ej hade skidorna med sig-
RGB, fästet var inget vidare på första paret. Glidet dock optimalt. Antagligen största anledningen till bytet, bättre bett. Bara det att det nya paret gled sämre… Och straffet för att byta är fortfarande vansinnigt högt. Antagligen hade både Niskanen och Saarinen också tänkt byta eftersom övriga finskor bytte, men bestämde sig för att chansa och köra. Och fick en enklare resa då övriga bak Björgen och Jouag fick jaga ikapp 30 sek, trots nya skidor är det vanskligt. Och tar energi, även på nya skidor. FIS måste bestämma sig. Ska byte vara tillåtet eller ej? Straff på 30 sek är veligt.
Bak finskorna menade jag ju.
Skidbyte kan man lägga ner. Det hjälper ingen, har du kassa skidor från start så är du totalt körd ändå efter 1mil innan du får göra ditt första byte. Den enda gång då jag sett ett lopp avgöras efter skidbyte var Majdic som vann en tremil efter byte till några riktiga raketer till skidor.
nn, antingen eller i varjefall! Olsson skulle tex bannemig inte klarat femmilen utan bytena. Ser inget fel i att köra på optimalt material. Tiden det tar att byta är fullt tillräcklig.
Hoppas verkligen att Falun inte också kör med straffrunda i VM (nästa gång det körs 50/30 km)!
För övrigt blir det inte riktigt den nya banan nästa helg (”för-VM” och WC-final). Snöbrist självklart och den nya banan på 5 km kommer inte köras. 3,5 km-slinga istället.
http://falun2015.com/for-vm-genomfors-trots-blidvader/
Se hit FIS!
Ett förslag är att man skrotar skidbytena och bonussekunderna och kör med intervallstart i fortsättningen.
Slik jeg leste løperne når de passerte der jeg stod, så tror jeg ikke Kalla hadde slått Niskanen uansett. Kalla tapte for hver terrengforandring, slik en veldig sliten løper gjør. Ren klasse og kvalitet gjør at hun ikke klapper sammen.
De finske jentene fikk beskjed, så ordre om å bytte ski. Hvis de ikke byttet så blir Magnar sur. Jeg tror imidlertid at på dagens snø hadde det ikke så mye å si som i andre løp. Det var nok slitasje på klisteret, men ikke så mye finkornet skitt i snøen.
Veldig, veldig hyggelig med Sofia Bleckur, og avslutningen til Ingvild Østberg var en fin oppvisning av vilje.
For meg er dagens løp av Bjørgen det beste jeg noen gang har sett av en kvinnelig løper, og kanskje ikke bare kvinnelig! Johaug gjør et veldig bra løp, og slår verdenseliten overlegent, emn er to minutter etter Bjørgen. Bjørgen gikk mykt, elegant og svevde liksom fram. Ikke spennende, men vakkert. For en som liker langrenn, var det bare å gi seg over, og NYYYYYTE
Svenske Kungen kommer till Falun, hoppas och tror att Rickard är informerad om detta.
Du menar Danielsson?
Han har blivit hyllad och inbjuden till Kungahuset mer än en gång. 2010 var det efter guldstafetten och krossen i Sotji senast. Nog med raljerande att man i det första inte registrerar utseendet på en norsk farbror i en bylsig röd täckjacka i det första.
Rickard förresten?
Trots att jag är medlem i Rublikanska föreningen så har jag registrerat en grej, samtliga OS guld har kommit när Kungen och Drottningen är på plats. 2010 liksom 2014… Lite märkligt.
Samt VM i fjol. ”Idag ska vi stå upp för den Svenska fanan” sa kungen före femmilen…
Aliide, Jonas E: Daniel”Rikard”Rikardsson om jag får be.
Att Kungen har en positiv inverkan på åkarnas fighting sprit är helt klart.
Knut, du är nog ensam om att kalla Danne för Rickard eftersom han också heter Richardsson och inte Rickardsson.
Foreløpig nasjonsranking i langrenn.
1 Norway 12264
2 Russia 5588
3 Sweden 4491
4 Finland 4345
5 Germany 3403
Förövrigt såg jag just detta:
http://www.expressen.se/sport/atal-for-olycka-dar-skidstjarna-skadades/
Føles som om Marit bare blir bedre og bedre. Hvis det stemmer at Kowa skal ta et hvileår tror jeg neste sesong inkl. VM i Falun ikke blir spesielt spennende på damesiden.
Enig Sven. Og det er et problem. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle ønske noen fra min egen nasjon å legge opp, men jeg tror faktisk det beste for kvinnelangrenn hadde vært om Bjørgen la skiene på hylla etter denne sesongen.
”Hvis det stemmer at Kowa skal ta et hvileår tror jeg neste sesong inkl. VM i Falun ikke blir spesielt spennende på damesiden.”
Nå spiller det egentlig ikke så stor rolle, ettersom Kowa stort sett bare har vært jevnbyrdig med Bjørgen på 10 km klassisk med intervallstart siste årene, og det gås ikke i neste års VM.
Bjørgen går uansett neste år, men etter det legger hun opp. Og det er like greit, for hun ødelegger spenningen når hun er i den formen hun er nå. Litt synd å si det, men slik er det.
Fabulator, Neithiri & co kan ni inte dra igång en massiv nationell kampanj för att få Marit att lägga av bums? Ni har vårt fullaste stöd:)
Ikke problem overhode… Innen sesongen 2014/2015 har Kalla nok en gang vært på privat ”treningleir” hjemme hos Bjørgen. Da vil hun være topp skolert, og i Falun må Bjørgen ta til takke med silver bak en suveren Kalla….;)
Saken är ju den att Marits ålder någon gång borde börja ta ut sin rätt, tycker man. Visst, hon är inte lastgammal, men ändå i mitten av de 30.
Just nu tyder dock ingenting på det, sett från dagens insats kan hon ju ”tappa” en hel del i åkstyrka och ändå vara överlägsen etta…hon lär nog sluta karriären innan hon blir så dålig att ungtupparna flyger ifrån henne i spåret.
Är också inne på tanken om Björgen klarar ett år till i nuvarande form , inga garantier finnas.
Freddy, exakt varför skulle vi önska att de bästa skulle lägga av???
Vill inte bli av med Björgen, vill inte bli av med Cologna. De mest kompletta åkarna på dam- och herrsidan.
För att det inte blir så spännande för dig framför teven?
Aliide: Cologna? Du må jo ha drukket noe du ikke skulle om du sammenligner han med Bjørgen. Ingen innenfor noen sport dominerer like mye som det Bjørgen gjør og har gjort i mange år, hun er lysår foran nr.2. Cologna er ikke engang nr.2, Sundby og Legkov er bedre, og når Northug er i form er Cologna bare nr.4. Men på herresiden har vi ingen dominant i det hele tatt så det er egentlig uinteressant.
Aliide, jag hade en smiley efter mitt inlägg, det var menat med glimten i ögat förstås… Marit är ett fenomen och nej, jag vill inte att hon ska lägga av förrän hon själv känner att tiden är inne. Förmodligen kommer vi aldrig få se en skidåkare av hennes like igen.
Victor Gustafsson, IFK Mora (JonasE: Gustaf Victorsson?) har vunnit AUS-NZ-Cup – http://data.fis-ski.com/cross-country/cup-standings.html?suchen=true&suchcompetitorid=&suchseason=2014&suchgender=M&suchnation=§or=CC&suchcup=ANC&discipline=ALL&search=Search.
Samma level som Skandinavisk cup. Får han friplats för Falun?
wm: finns det inte en regel om att det är bara i kontinentalcuper för det egna nationsområdet som man har möjlighet att utnyttja friplatser. Har för mig att regeln tillkom efter att det var en svenska (vars namn jag nu inte kommer ihåg) som van nordamerikanska cupen och fick en friplats till sista världscupperioden och världscupavslutningen.
En glad smiley var det visst ja. Sågs knappt.
Neithiri, de mest kompletta åkarna. Inte nödvändigtvis jämförbara ang dominans (då det som bekant är mycket jämnare på herrsidan). För varken Björgen eller Cologna spelar längden på banan någon roll; långa lopp, medeldistans eller sprint, klassiskt, skejt eller kombination dem emellan. Behärskar allt.
Marit ser lite förlägen ut när hon vinner så överlägset. Och så pratar hon alltid om att hon tycker det vore bra om det gick bättre för Kalla och bra åkare från andra länder. Stackarn, behöver riktigt motstånd. Kanske kan hon få det i 40-årsåldern. Eller så kan hon medvetet välja sämre skidor, bara åka 10 km klassiskt mot Kowa eller göra en ”Sörenstam” och ställa upp i herrloppen.
Kan Björgen inte börja med skidskytte? Mer pengar i den sporten också va? Det borde kunna bli spännande eller vinner hon med hundra procent bom?
Problemet om björgen lägger av nu är att alla resultat nästa år kommer så i hennes skugga ”hade du vunnit om Marit varit med? ”
Särskilt om hon gör som alsgaard och lekar hem en medalj i nm.
De andra får helt enkelt bli bättre. I nuläget ser väl niskanen ut att ha bäst chans om inte johaug kan hitta tillbaka till fjolårsformen då hon faktiskt hängde med då.
Aldrig bra med någon som är så överlägsen att det inte blir kamp för då blir det uppvisning.
Nu är ju Marit ingen maskin vilket visade sig under OS då hon inte var som bäst på 10 och stafetten. Lahtissprinten gick inte heller så bra.
Thorrez: Jag tror tvärt om att övriga tjejer skulle bli bättre utan Marit. Nu är de så stukade av att alltid förlora att de förlorar redan före start. Och det är inte att Johaug och övriga blivit sämre utan Marit har faktiskt blivit ännu bättre i allt utom sprint. Hennes enda svacka var OS där hon inte var riktigt på topp.
Rastjapa skrev:
”For meg er dagens løp av Bjørgen det beste jeg noen gang har sett av en kvinnelig løper, og kanskje ikke bare kvinnelig! Johaug gjør et veldig bra løp, og slår verdenseliten overlegent, emn er to minutter etter Bjørgen. Bjørgen gikk mykt, elegant og svevde liksom fram. Ikke spennende, men vakkert. For en som liker langrenn, var det bare å gi seg over, og NYYYYYTE”
Enig med deg Rastjapa.
Dagens renn var ikke spennende ett sekund om 1 og 2 plassen. Kampen om 3 plassen var dog riktig spennende. Om Niskanen fortsetter sin fine utvikling, så kan hun ble en dominerende løper når Bjørgen legger opp. Dvs etter neste sesong. Her får Johaug, Kalla og Weng virkelig noe å bryne seg på.
Det jeg så av Bjørgen i dag, er nok det beste jeg har sett av en kvinne i langrennsløypa. Ser at dagens vinnertid er 3 minutter bedre enn Johaugs tid når hun skøytet inn til overlegent gull i fristil på skarpt vinterføre for 3 år siden, så det har gått veldig fort i dag.
Som du sier det var en nytelse å se på. Teknisk fullkomment – og overlegent. Siste milen ”roet hun litt ned”. Kunne sikkert vunnet med over to minutter – med fullt trykk inn til mål. Har løpet på TV tuneren, så jeg kan minnes hennes beste løp når hun har lagt opp.
Ble mye skryt av Marit dette, men i dag ble jeg nesten lyrisk av hennes kraftutfoldelse i Kollen. Så bær over med meg :)
Ingen kvinna kommer inom överskådlig tid vara lika framgångsrik som MB. Hon är ett unikum. Men damskidåkningen kommer med stor sannolikhet intill gränsande visshet att bli intressantare utan norskan.
Ser att Teresa Stadlober blev tjugonde, t.ex dryga minuten efter två år äldre Heidi Weng.
Bra gjort av Teresa (förra årets juniorvärldsmästarinna).
Det visar hur tufft det är för en framstående förstaårssenior att tackla tre mil i Holmenkollen.
Stadlober gikk fint, holdt teknikken bedre enn jeg har sett av henne tidligere. Håper løpet gav henne inspirasjon. Juniormesteren fra 2012, Zhukova var tvilsomt startende, har vært forkjølet etter Sotsji, og gjorde et svakere løp. Unge Zhambalova fra Ulan-Ude så de fleste foran seg allerede etter 200m. Virket å ha overdrevent respekt for løypa. Hun er muligens også en type som aldri vil like så mye bakker.
Snart kommer Sofia Henriksson, Magni Smedås og andre unge spennende løpere.
Nerre
Nu har du väldigt norska ögon på dig vad avser din ranking med Cologna som 4e bästa åkare.
Helt fantastiskt också att Björgen över en natt går från att tippas som 2a efter Kalla inför de flesta lopp till att vara för överlägsen för
skidåkningens bästa ;)
I bland har set dykt upp önskemål om längre distanser för damerna att tävla på.
Efter 3 milen i Kollen, så visar det ju sig att 3 mil fortfarande är för långt. Spänningen ligger inte i vem som skall vinna. Det visar sig ju väldigt snabbt och sedan blir avstånden mellan åkarna, inte sekunder, utan minuter.
Ser det som en miss från konkurrenterna att ingen försökte utmana Björgen och Johaug vid första spurtpriset. När sedan Björgen inte slog av på takten utan pumpade på med Johaug i hälarna. Ja då fanns ju bara 3:e platsen att slåss om.
Inte för att jag tror att någon hade fixar Johaug, men chansen försvann.
Roligt ändå att se duellerna mellan Sverige och Finland där bakom.
Nån här som bor nära Falun? Hur ser spåren och snösituationen ut idag?
Björgen har ju nu på slutet vart överlägsen i början av året var de ju inte alls så…dom 3 sista WC loppen Toblach Lahtis Kollen har hon krossat i men ser man till övriga lopp som varit även OS så har de ju inte varit stora marginaler hon har ju även förlorat en del lopp..fram till JUl vann hon i Davos +totalen i kuusamo men tog stryk i Lillehammer Kuusamo 5 km + åktid jaktstarten…
Vi har ju ofta sett att det sent på säsongen blir stora differenser. Är ju många löpare som siktat benhårt på mästerskapet och är ur form nu. Andra är sjuka eller slitna.
Inte för att förta Marits fantastiska prestation. Det är verkligen en ynnest att ha fått sett världshistoriens bästa damåkare.
Fantastiskt kul för Finland att få Niiskanen på pallen.
Eric.G: Är nog tufft för framstående förstaårssenior att tackla alla distanser mot seniorer som de är nu…men Stadlober gör de riktigt bra på längre lopp hennes två bästa i år är på 30 km 20 i OS å nu i Kollen är starkt
Rastjapa;
Jag skrev bra gjort av Teresa, borde skrivit MYCKET BRA när jag ser vilka hon besegrade.
Det är alltid spännande att följa de första stegen som senior.
Gunnar: Ja, jeg trodde Kalla skulle slå fra seg enda bedre enn hun har gjort i år, dessverre gikk det ikke slik. Hun er fremdeles milevis bak Bjørgen, det ser man med en gang det virkelig kommer en hard og lang løype (som den i Kollen), da får vi bevist nivåforskjellene skikkelig.
Dessuten ser det ut som om Kalla har lagt på seg noen kg for mye igjen, syns hun så lettere ut i kroppen innledningsvis på sesongen.
Og de som trekker inn OL som eksempel ”glemmer” å nevne at Bjørgen, sammen med resten av de norske, fikk deler av mesterskapet ødelagt av dårlige ski. Allikevel dro Bjørgen hjem med 3 gullmedaljer. Med gode ski, hadde hun sannsyligvis hatt 5. (Stafett og 10km klassisk (nei, Kowa gikk ikke fort i det løpet i det hele tatt, Bjørgen med gode ski hadde knust henne).
Neithiri, kul att du tror mycket på Kalla, det gör jag också. Men att tro att hon skulle göra det bättre än vad hon gjort den här säsongen tror jag du är nästintill ensam om. Jag tycker hon har gjort en strålande säsong! I några lopp har hon slagit Björgen, och i några matchat henne. Johaug har hon också slagit flertalet gånger. Så jag är åtminstone mer än nöjd. Den här säsongen tycker jag att hon har gjort större framsteg än t.ex. Johaug och Weng. Det visar att det sällan går spikrakt uppåt för någon. Ska bli spännande att se om Kalla kan följa upp den här säsongen samt ta något kliv till, till nästa säsong. För det kommer garanteras behöva då jag tror att Johaug kommer vara hungrig på att lyckas än bättre nästa säsong. Och Björgen är Björgen…
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10146016
Neithiri… Bjørgen skuffer deg, tar 4 nye år….
Såg inte hela loppet igår men tror inte att det hängde på materialet för Kalla utan på dalande form. Hon är inte i dålig form, det har den inte varit på hela säsongen, men den är helt klart på väg ner nu. Dessutom ska vi inte glömma att tremil aldrig har varit Kallas favorit. Vi är så vana i Sverige vid ”femmilskungar” på herrsidan att vi inte riktigt kan släppa att Kalla är en ”medeldistansare” som är bäst på 5-15 km.
Däremot trodde jag faktiskt att Wikén skulle gå ännu bättre och växa ännu mer mot slutet. Men hon var ju den som fick ta jobbet och dra ikapp finskorna så där kan nog skidbytet ha spelat en viss roll. Hon hade gynnats av att gå med finskorna tror jag. Bra lopp hur som helst även av henne (näst bäst någonsin) och med tre topp 8-placeringar individuellt på sistone är frågan om hon inte, likt Kalla, får klartecken för VM redan direkt efter säsongen. Hellner, Richie, Nelson, Halfvarsson, Teo, Emil, Ida, Stina och Wikén borde få det redan nu kan jag tycka så att de kan förbereda sig för hemma-VM optimalt. Skulle något radikalt hända under försäsongen i skade-, motivations- eller sjukdomshänseende är det väl bara att ändra på beslutet (som norrmännen gjorde).
Hennes karl måste väl ändå vara Norges största mes. Han skall tydligen bli pappa vid 49års ålder grattis. När barnet är 20 så är han 69.
Per: Jag håller med om att formen för Kalla sänkts efter sjukdomen i OS. Den har varit hög hela säsongen med en topp i OS. Kan egentligen inte bli bättre tajmat förutom tremilen. Nu är det bara tre rejs kvar och jag hoppas hon kan bita i. Värre var det för Ferry som tydligen vinner allt just nu till ingen nytta.
nn… ”når barnet är 20 så är han 69″… Grattis med dagens kommentar…Barnet Therese Johaug tok en bronsjemedalje på 3-mila under VM 2007 – 18 år gammel ….;)
Neithiri: Om inte om hade varit så kanske jag vore kung. Skyll inte på skidor, Kowa öppnade lika med Daniel Rickardsson vid 2,2km som tog brons. Att Marit väggade med att matcha den öppningen är inget konstigt, speciellt då hon inte var i toppform.
Wiken har ju åkt riktigt bra sedan OS nu kul att hon kom igång såg redan i vissa lopp under tds att hon var på gång men att de till slut ändå skulle bli så här bra trodde jag inte…henne res sista loppen är 9 12 8 8 6…hur mkt ska man våga hoppas på henne till nästa år? jag hoppas hon kan bli en åkare runt topp 6 där hon i topp lopp kan utmana om topp 3
Fick just lite svar på varför Kalla inte hade raketer under fötterna igår, Eklund är kvar i Sotji…
tolsrav: Ja, hun tar faen meg 4 år til, herregud. Da er alt opp til Kalla, hun er den enseste som kanskje kan utfordre om hun trener riktig. Jeg ser ingen andre.
Starkt men väntat av Sofia Bleckur när det gäller klassisk åkning.
Hon måste förbättra fristilen betydligt för att på allvar ta upp kampen i landslaget.
Samma gäller Sofia Henriksson som nu går upp i seniorklassen.
Såg henne igår leda skiathlon på JSM i Lycksele med en och en halv minut efter halva fristilsdelen.
Sen ”slutade hon åka”!
Neithiri, du minns inte att Kalla slog Bjørgen med över 13 sek i Lillehammer? 10 klassiskt.
Gissar att det kommer en ”inför Falun tråd” snart men postar detta redan nu. Preliminära programmet för VM nästa år. Gissar att det i princip inte blir några distansåkare (med medaljambitioner) som kör sprintarna. Särskilt inte den krävande teamsprinten som ligger dagen efter skiatlonen och två dagar före 10/15 km fristil. Tre lopp på två dagar låter inte som en smart idé om man vill vara på pallen på 10/15 fritt (vilket man kan gissa att åtminstone ett par svenskar är särskilt sugna på). http://falun2015.com/wp-content/uploads/2013/03/Program_2015.pdf
Samma program som vm ifjol. Skulle va kul med Sundling – Nilsson i kortstafett. Vila Kalla till 10 fritt.
Just det. Teamsprinten är bara utfyllnad.
Suck. Teamsprinten går på helgen medan 10/15 fritt går mitt i veckan.
Jag har svårt att förstå varför Björgen fortsatte att bomba på efter att avståndet till Johaug passerat minuten.
Ville hon knäcka Johaug helt inför avslutningen i Falun, eller vad annars kan ha rört sig i hennes huvud.
Spontant så känner jag att hon borde sparat lite krafter till kommande helg.
Sten: möjligheten finns väl att hon ändå sparade en del krafter fast hon hela tiden åkte ifrån dom andra…
Sten: Tyckte man såg på henne vilken enorm energikick hon fick av publiken. Varför hålla igen då om man känner sig stark och gör i princip sitt livs lopp även med Björgen mått mätt?
Knut: Tyckte nog det såg ut som Stina och Ida gladdes ganska mycket över sitt OS-brons och knappast såg det som någon utfyllnad.
Swestam; Medveten om att det finns dom som gillar teamsprinten men jag skriver bara om vad jag själv föredrar att leva mig in i.
Skönt att 10/15 inte går på helgen så blir det lättare att vara på plats.
Skal ikke programmet i VM 2015, være presis som VM 2011?
swestam: Ska vi vara helt ärliga så såg det ut som att Stina gladde sig något mer. Stina hoppade upp och ner under segerintervjun, Ida hängde lojt på sin stav. ;-)
Per, kanske inte skitkonstigt att Stina som är förstaårs-senior blir rätt rejält glad över att tagit OS-medalj?
Webkamera Lugnet Falun kl16.25 strålande sol
tolsrav – nej, precis som VM 2013 och OS 2010. Vartannat mästerskap har samma upplägg och då räknar man in OS.
Aliide: Nej verkligen inte, men däremot lite kul att Ida verkar känna ungefär ”Ja ja, ännu en mästerskapsmedalj”.
Jag har inte koll på om det skrivits om kommande SM!. Avslutning juniorcuperna och SM-femmil och teamsprint flyttas till Åsarna!
Ser att Evelina Settlin är anmäld till SM i skidskytte 4-5/4 i Östersund.
Per, det är klart Ida är lite besviken på sig själv den här säsongen, dels inte riktigt fått till formen (ens inte riktigt till mästerskap, den mästerskapsåkare hon är) och mästerskapsmedaljer i all ära, men det hon siktat emot är ju ett individuellt GULD… Och det gick om intet ännu en gång…
(slår vad om att Astrid dyker upp strax ;-))
Den där tramstävlingen som Hellner skulle åka istället för SM-femmilen har blivit inställd, blir intressant att se vad Hellner nu kommer göra …
Förståeligt att tävlingen i Hammarbybacken är inställd då det är barmark där.Eller var det tänkt han skulle åka rullskidor.
Nån som vet hur sprintbanan i Falin är som de ska köra på fredag? Är det samma långa bana som dom körde under SM förra året?
1200/1400 meter
Så här och mer därtill skulle det kunna se ut i alla lopp Björgen åker, om hon själv vill. Är så totalt överlägsen att det är ofattbart.
Sanslös chocköppning i damernas 30 km.
Förstår att de flesta vek ner sig från första stavtaget. Det tempot orkar inte ens de flesta i en sprinttävling.
Johaug verkar aldrig vara sjuk, kanske bra att åka med vidöppen mun, dra in maxixmalt med kallluft och härda luftrören?
Tråkig för Bleckur, sjuk vid fel tillfälle, så hon missar Falun. Blir inte så många chanser på en säsong om sjukdomsperioden kommer olägligt.
KE: Bleckur är inte kvalificerad för Falun. Angående Björgen så är hon ju bäst när hon är i toppform men man ska inte heller överdriva hennes överlägsenhet. Det har både Kowa och Johaug visat ett flertal gånger på senare år. Även Kalla har ju slagit henne flera ggr i år.
Björgens lägsta kapacitet är något under Johaug,Kowa,Kalla,Weng, Niskanen mfl högsta kapacitet. Så hon vinner inte 100% men klart över 50%. Och jag tror att vårat hopp får stå till åldern för tiden kan väl ändå Marit knappast besegra, men vem vet.
tycker Kalla är närmare Björgen i år än förra de ser jag som klart positivt…Björgen har tre lopp som sticker klart ut vad jag kommer på toblach lahtis kollen där kan man snacka kross
Marit Bjørgen har 18 gull i VM/OL – tilsammen. De fleste eliteløperne i langrennsirkuset sliter med å nå 5 vc-seiere i løpet av hele sin skikarriere…..
Ingen Northug i Falun.
Lika bra att Northug tar ledigt resten av säsongen. Det är egentligen ganska smart att låta Norge prestera utan honom för då ser folk vad han betyder i god form. Jag tror att det blir en hungrig Petter nästa säsong. :)
nn, resten av säsongen är Falun…. ;-)
Hvorfor står Northug over verdenscupen i Falun?… Jo, han vet ikke at Carl XVI Gustav av Sverige er konge…. ;)
Northug har spelat poker om nätterna sista tiden, hans nästa karriär?
Northug er ferdig, kan aldri tenke meg han kommer tilbake på toppnivå med den åpenbart feilslåtte tulle-”satsingen” hans med Coop og kompis som trener.
Om man vinner och förlorar flera hundratusentals kronor på nätterna mittemellan viktiga lopp har man nog gett upp skidorna. Northug är väl ingen fattiglapp men det är lite Waldner-varning där (spelmissbruk).
Klart Northug kan komma tillbaka. Han blir ändå femma-sexa i VC även i år. Behöver nog ett break.
Finns ju ingen egen Falun-tråd här än, men i alla fall, efter värmechocken ser det i alla fall ut att kunna bli en hel del snö till helgen, intressant. Runt 1 dm minst och friska nordvindar enligt SMHI just nu till lördagen…
Astrid Jacobsen kommer till start i Falun! Bekräftat. Skönt, då var det inte så illa ändå.
Då kan hon ju knappast ha fått hjärnskakning.
Pålle: Vem och vart är det bekräftat att Astrid ställer upp i helgen? Allt som står på Skilandslagets FB-sida är att hon meddelat att hon är på bena, inte mer än så. Inget om att hon är redo att köra i Falun.
Aliide: ”Astrid Uhrenholdt Jacobsen går likevel verdenscupavslutningen i Falun til helgen. Det melder Norges Skiforbund.
– Etter grundig vurdering fra NSFs helseteam er hun klar for deltagelse i helgens WC-avslutning, heter det i pressemeldingen.”
Og Det kan bli 4 dobbelt norsk for jentene i WC denne gangen. Har det skjedd før? At en nasjon har tatt 4-dobbelt altså?
Jag säger som Gunnar Myrdal sa ”Fakta sparkar”
Fast enligt NRK har hon rest till Falun och hennes plan är att ställa upp i världscupavslutningen.
Neithiri.. Verdenscupen 1985
1. Anette Bøe
2. Grete I Nykkelmo
3. Brit Pettersen
4. Berit Aunli
Ingen Dario till Falun tyvärr )=
Drittlei løpere som Cologna og Olsson som alltid har unnskyldninger og aldri stiller opp på noe som helst. Men når det er OL eller VM, ja da er de der og stjeler medaljer i ekte Veerpalu og Smigun stil. Da er de plutselig ikke så syke eller har så veldig vondt i noe lenger. Takke meg til løpere som Astrid Jacobsen som viser seg fram til tross for all motgang i verden. Noe å lære her for egoister som de tidligere nevnte.
Det burde være obligatorisk å stille i minst 50% av alle WC-renn + TdS for i det hele tatt få lov til å være med i VM eller OL.
Jaa fy för Northug som åker OS men sen avslutar han säsongen!
Astrid Jacobsen har haft överlägset mest otur och det är henne som jag och säkert många andra känner mest med. Men att inte säga att Olsson och Cologna drabbats av motgångar är bara skitsnack.
Uten å nevne navn, så begynner jeg også å bli ganske så lei løpere som stort sett ikke deltar i WC mer enn noen få ganger i sesongen – og på noen få distanser i mesterskap. De gir for lite av seg selv og skuffer mange arrangører/tilskuere.
At så mange er ”syke” etter OL tror jeg ikke noe på. Det er en slags pysementalitet som brer seg.
Det är väl egentligen bara Olsson av de bästa som kört den stilen de senaste åren. Cologna, Northug, Hellner, Sundby, Manificat, Richardsson, Legkov, Chernousov m fl brukar ju vanligtvis köra de flesta loppen. Men i år har Northug, Olsson och Cologna haft stora problem. Olsson ska ju sluta, så vad han gör spelar väl mindre roll.
Att Northug och Cologna inte kommer är ju trist, men det blir nog bättre nästa år. Dom brukar ju vanligtvis alltid vara med och köra i Falun.
Det er ikke mye f.eks. Haag, Hellner, Sødergren og Vylegzhanin har gått heller.
Det hela hänger väl i hop med världscupens minskade status, vilket i sin tur delvis beror på att TdS får helt oproportionerlig vikt i slutresultatet. Om man inte prioriterar TdS eller inte kan slutföra touren under en säsong varför då bry sig om VC? Om två säsonger får vi nästa intressanta VC-säsong. Ska bli kul men det dröjer till 2015/16.
Fabulator, Haag har ju varit sjuk hela säsongen, men hon är ju heller inte någon som är med och slåss om några topp-placeringar. Södergren är inte ens med i svenska landslaget, han har inte varit uttagen så särskilt många lopp. Hellner stod över TdS och blev sjuk under OS och var sjuk rätt länge.
Vylegzhanin håller jag med om att man inte sett jätemycket. Men det är ju trots allt en OS-säsong och man får respektera åkarnas vilja att stå över TdS för att toppa formen till OS. Och i o m att de står över TdS så tappar de också möjligheten att slåss om en bra placering i VC-totalen. Och då blir inte VC så intressant.
T ex så tror jag att en sån som Jespersen kunde ha gjort rent hus i OS om han struntat i TdS och tränat istället.
Man må huske på at løperne kan jo bli sliten av å gå løp, hver 14 dag i vc…. Da må da være mye enklere å eks. Twitte, eller sitte på facebook å trykke – liker…
Der kreves hverken formtopp eller kapasitet…. !
Jag undrar lite varför en hel del åkare hellre tränar än kör löp. Hur kan man avstå försörjningsmöjligheter eller är det så att man lever på mamma.
En sån som Hellner kan ju inte lida av utmattningssyndrom då han gillar att ligga på sofflocket den mesta tiden.
Mulig jeg overdriver men jeg syns egentlig dette typiske fraværet av stjerner har blitt et stort problem i langrennsleiren. Det blir som om en stor familie har jobbet, slitt og trukket lasset sammen, og når de skal feire det hele med den årlige festen så kommer disse utskuddene som ikke gadd å bidra og rapper med seg godsakene. En stygg uting.
Gabriel;
Jeg synes TdS ikke burde vært arrangert 1 mnd før OL. Om det i det hele tatt skal være TdS i en OL-sesong, så burde det arrangeres etter OL. Mesterskapet går såpass tidlig at det burde være fullt mulig.
Man kan ikke toppe formen 1 mnd før OL (til TdS) og regne med å være i toppform i OL også. Åpenbart at dette forstyrret mange løpere, særlig de norske.
Ellers synes jeg det er litt rart om det ikke skulle være status å vinne enkeltløp i WC – og også havne på pallen. Det viser seg jo å være veldig vanskelig å vinne WC renn, ettersom det er mange av de samme som vinner i herreklassen – og særlig i kvinneklassen. Antall WC seire henger høyt for løpere, selv om de ikke kan vinne sammenlagt. Derfor er jeg litt forundret over det store frafallet, spesielt etter OL: I forhold til arrangører og rekruttering så synes jeg det er en litt trist utvikling.
Neithiri – vad har hänt med dig?
Du menar att elitskidåkare ska vara altruister och förfasas över dem som beter sig egocentriskt – wow, det var verkligen något nytt från dig ;-)
Om du sedan undrar över vad Olsson anser om sin säsong och att han inte kunnat köra mer än 2 WC-lopp så se den långa intervjun med honom i Vinterstudion på SVT i lördags.
Jag tycker att om man är skidåkare då kör man tävlingar för att det är kul och inget annat. Toppformen behövs inte för att delta utan kan toppas till mästerskap.
Bra skrevet Knut.
Lei av ”slitne” utøvere, som knapt har gått WC-renn gjennom sesongen.
Bjørn Dæhlie var aldri i form når de kom til Holmenkollen, men han gikk nå for det. Savner litt av denne holdningen.
Knut, Hellners ”sofflock” är myrarna utanför Gällivare och (rullskids)vägarna runt Lerdala. Och då talar vi inte ens om vintersäsongen. Tränar förmodligen mer än de allra flesta den mannen.
Neithiri och Allan Vallan, eller läs Johans blogg om VARFÖR säsongen nu är helt över, även kommande ski Classics-lopp och SM. (Och övriga inlägg också varför säsongen också sett ut som den gjort.)
http://annajohan.se/blogg/2013/ny-blogginlaegg-18/
Låter dock numera som den pyttelilla glipan om fortsatt satsning har blivit något större.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152244446323851.1073741853.529983850&type=1&l=9b917abdec
Tjusiga bilder det, Rolf! / Hälsar @freddieoskar
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10137979
Kankje de har snappet opp ideen fra de svenske herreløperne, som bare trener og trener, men står over konkurransene……
Ursäkta, men vem har uttalat att de varit pur-friska men att de hellre varit hemma och tränat istället för att tävla? Vad är det för skitsnack?
Eller var det återigen kritiken för att många avstod touren i år? Och vilka tog medaljer och guld i OS? De som inte åkte Tour de Ski. Punkt.
Och varför inte lägga ner Tour de Ski? Eller koppla bort den från vanliga WC eller decimera poängen. I år blev det varken hackat eller malet, många avstod. Touren och världscupen i stort också. Antingen satsar man på OS eller så satsar man på världscupen. Sundby satsade på världscupen. Andra på OS. OS går vart fjärde år. Världscupen varje.
Aliide…. At vc ikke har status blant løperne er også bare shitprat, selv i et OL-år. Det er bare å se på den intense kampen som pågår mellom Therese og Marit i disse tider om seiern i den totale vc.. De 3 gullene Marit erobret i OL, har vært historie for henne helt siden hun landet på norsk jord..
En topp idrettsutøver bikker alltid blikket framover til neste konkurranse. Det er det som ”skiller klinten fra hveten”……..
Tack för länken till Johan Olssons högintressanta blogginlägg Aliide. Från det han skriver på bloggen känns det som åtminstone 50% att Johan fortsätter en säsong till. Även om han inte på något sätt lovar en fortsättning formulerar han sig riktigt positivt: ”Det är i den utmaningen jag faktiskt hittar viljan och motivationen att fortsätta. Att hitta nya vägar är alltid det som drivit mig framåt allra mest!” Tror inte han skulle skriva så om han inte på allvar hade börjat tänka om – jämfört med hur han kände direkt efter OS.
Visst är det fortfarande prestige att vinna totala världscupen. Och framförallt ger det en del kulor att va högt uppe där. Men det är knappast som förr. Fis har urlakat betydelsen av enskilda världscuplopp och dom har i princip bara blivit deltävlingar i totalen. Holmenkollen är fortfarande viss prestige att vinna och alla åkare vill åka på hemmaplan, men i övrigt har världscupen blivit skitsamma för dom som inte slåss om totalen. Det finns nästan inga lopp med status, som set fanns förr. Tjänar ingenting till att gnälla på åkarna, det är FIS som måste fixa en vettig världscup som lockar alla de bästa hela säsongen.
Anledningen till att det är större manfald i längdåkningen än i skidskyttet eller längdåkningen förr, är att längdvärldscupen idag är så mycket sämre planerad. Så skäll på FIS om ni ska skälla på nån.
Ingen Olsson i Falun , helt utsliten.
Enig Manne. Vinsten är det som gäller och platserna 4 och nedåt spelar ingen som helst roll. Världscupen har också mist sin mening mästerskap-säsonger. Eller överhuvudtaget pga touren, vinner man touren vinner man totalen (om man kanske inte heter Marit Bjørgen ;-)). Rätt?
För övrigt, inte för att jag följer skidskyttet särskilt mycket, det jag verkligen inte hajar är hur mycket de egentligen tävlar? Varenda dag typ, mitt i veckor etc. När tränar de? Toppar formen till mästerskap? (inte skitkonstigt att svenska killarna var helt ur slag då det gällde som mest…)
Knut: Selvsagt ikke, Olsson stiller bare når medaljene skal deles ut. Å bidra ellers er uaktuelt for slike som ham. ”å være sliten” er den nye typen sykemelding.
Manne: ” är att längdvärldscupen idag är så mycket sämre planerad.”
Så hvordan vil du ha det? Hvordan skal WC planeras, og hvilke distanser skal det konkurreres i om du fikk styre? For å sitte å si at alt er ræva uten å foreslå noe selv er døfødt.
Knut, ingen Olsson på skidor överhuvudtaget. Kroppen säger definitivt stopp. Kalla det utsliten om du vill, andra kallar det nog skadad.
Hur mycket stryk har den kroppen egentligen fått, nervskadan i nacken förrfjol och så nu revbenen samt dessutom de kassa luftrören som drar på sig infektion efter infektion. Snacka om otur på riktigt.. Vill så mycket och tränade mer än någonsin under sommaren och genomförde sedan det han verkligen satsat på genom massiv behandling med smärtlindring. Och det funkar ju inte i längden.
Manne…. Jeg lurer på hva som er feil på vc nu, i forhold til tidligere? Har det med svenske resultater, eller har sytinga fra svenskene blitt en kronisk sykdom, dvs. uansett hva FIS foretar seg, så blir det feil sett med blå/gule briller? :)
Når man ser på totalen i vc sålangt, viser den en fin blanding mellom sprinterne og distanseløperne……
Neithiri, du kan hålla dig ifrån slika kommentarer angående en skadad åkare!
Northug däremot där kan vi snacka, han var förskyld ett tag före säsongstart, men vad hände? Han ställde sig frivilligt utanför landslaget och försvann i ett vakuum där han blev tvungen att stå på egna ben. Och det gick ju bra.
Aliide; Olsson säger själv att kroppen inte håller, det tolkar jag som sliten inte skadad. Hur kan du veta att han är skadad förresten?
Aliide: De to gangene Olsson har giddet å vise seg fram denne sesongen var i OL hvor han tok sølv og gull. Før og etter har han vært ”sliten”. Sorry, jeg har ikke sansen.
Johan står over som vanlig, mens tøffe Astrid stiller til start, vettu….:)
Tolsrav
Töffe Northug, kör han eller står han som vanligt över?! ;)
Gunnar…Northug har nok tenkt slik i år – ”jeg har lekt med konkurrentene i alle minitourene i Falun de siste årene, i år gir jeg andre løpere muligheten til seier….. ;)
Gunnar: Ja, Northug kunne sikkert vært med i Falun osv, men han har jo, til tross for at han ikke fikk trent noe særlig i sommer (som Olsson, som Cologna), gått menge renn i WC. Stort sett alle før jul og TdS. Det er mer enn hva vi kan si om andre. Uansett, poenget er at for mange stjerner har for stort fravær til at det bør godtas. Det har blitt et problem.
Tolsrav… Man kan ju tjata hur mycket man vill om fega idrottare, men vill man ha tävlingar med dom bästa på plats får FIS fixa ett vc-program som lockar dom bästa åkarna. Det finns inget annat.
Skidskyttevärlscupen lockar alltid
Fortsättning…
Skidskyttevärldscupen lockar alltid dom bästa, och det skulle Fis också fixat om man brytt sig lite om traditioner och åkarnas intresse.
Med detta sagt är det givetvis fortfarande en stor sportslig bedrift att vinna världscupen.
Og igjen slenger Manne ut en påstand uten å selv ha noe forslag. Igjen, hva er et slikt vc-program Manne? Hva vil locka dom bästa? Hvilke forandringer må til?
Ett numera klassiskt AUJ citat:
”Dagbladet: Har du kollat om det blev en buckla i stolpen?
AUJ: – Haha, nej. Men det hoppas jag nästan att det blev.”
Satan vad grym hon är! Hoppas verkligen hon får en bra försäsong till nästa år. Skulle verkligen inte ha nått emot att heja fram henne till ett individuellt guld. Det är få skidvärlden som kämpat på så hårt som hon gör!
Neithiri skrev:
”Drittlei løpere som Cologna og Olsson som alltid har unnskyldninger og aldri stiller opp på noe som helst. Men når det er OL eller VM, ja da er de der og stjeler medaljer i ekte Veerpalu og Smigun stil. Da er de plutselig ikke så syke eller har så veldig vondt i noe lenger. Takke meg til løpere som Astrid Jacobsen som viser seg fram til tross for all motgang i verden. Noe å lære her for egoister som de tidligere nevnte.
Det burde være obligatorisk å stille i minst 50% av alle WC-renn + TdS for i det hele tatt få lov til å være med i VM eller OL.”
Välkommen tillbaka! Har inte sett dig så upprörd och raljant på flera år. Du ger ju mig en match när du är såhär uppeldad. Tycker dock att det är en j*vla konstig jämförelse med Smigun/Veerpalus (skulle kunna slänga in Muhlegg och kanske Myllylä här också) dopingformtoppning och Olsson/Cologna förstörda försäsonger.
Vad gäller Världscupen så har tyvärr FIS kört den i botten med sina utslagsgivande tourer. Jag har kollat en del repriser av gamla VC lopp på youtube och de loppen känns betydligt mer betydelsefulla. Tror dock att det också har med masstart vs intervall start att göra. Ex. så är det nog enklare för dem att exkludera intervallstarterna ifrån tourerna än om de skulle köra en regelrätt världscup som på den gamla goda tiden.
Nerre
Ha ha! Du e för go, inför kollen när Björgen bland många stod över tds var detta rätt melodi ju. Men jag har skrivit det för, allt Sverige gör är skit, allt Norge gör är ju fantastiskt om man läser här inne. Typiskt att man håller och kommer från en ondskefull nation som gör allt fel!
Joel Burman: Jeg har et svar på dette selv, men hadde ønsket en kreativ løsning fra bl.a Manne som bare slenger fra seg at alt er ræva. Uansett, sammenligningen med Verpalu/Smigun var ikke doping, kun fravær i WC og å knabbe medaljer på ”festen” uten å bidra noe ellers.
Jeg skal komme tilbake med et forslag jeg tror hadde passet bedre enn det vi har i dag, ellers er jeg til dels enig i at disse små-tourene kanskje ikke burde vært der.
Gunnar: ”Men jag har skrivit det för, allt Sverige gör är skit, allt Norge gör är ju fantastiskt om man läser här inne.”
Ja, kanskje det er litt sånn? Men er dere noe bedre?
Først går Vasaloppet om morgenen og de svenske kommentatorene skryter av hvor spennende det er og hvor fantastisk dette løpet og alt taktikkeriet er.
Så kommer det en fem-mil senere på dagen, ifjor var det VM-femmila. Da er det ikke måte på hvor kjedelig en fellestart er. I fjor måtte de jo spise dette i seg ganske raskt og på slutten av dagen var fem-mil massestart det eneste som betydde noe i et mesterskap. Dvs helt til i år hvor det plutselig var stafetten som var det viktigste og mest spennende (den er vel et fellestartløp den også, er den ikke?) og fem-mila igjen var et tåpelig og kjedelig løp som Thomas Wassberg selvfølgelig ikke hadde sett. ;)
Knut:
”…började revbensskadan återkomma direkt. Och trots att jag har fått behandling och tränat lätt senaste dagarna så avtar inte smärtan något.
Den långa preiod med intensiv behandling som jag hade innan och under OS gjorde ju så att jag kom till start överhuvudtaget. Som ni förstår kan man ju inte fortsätta ha behandling två gånger om dagen även när man kommer hem.”
RevbensSKADAN alltså, exakt vart i denna text läser du Knut ordet SLITEN?
Vad håller du på med för fånerier?
Norska Astrid ramlade under en tävling och det är skitstort att hon kommer till nästa tävling. Hon själv (och hennes mor) påstod ju själv hela tiden att hon var okej förövrigt.
Neithiri… Konkreta lösningar, snabbt nerkladdade:
Ett vc-program där vc-tävlingarna är samma som på mästerskapen.
FIS ska bestämma hur tävlingsprogrammet ser ut, inte tv-bolag eller arrangörer.
Alla förändringar ska testas under åtminstone ett par år på lägre nivå, innan dom tas upp på högre. Och sedan noga utvärderas.
Satsa mer på statusen för dom enskilda tävlingarna genom att renodla formatet. Ta tillvara på den tradition som finns i skidspelen i Falun, Holmenkollen o.s.v, istället för att blunda för den.
Ett VC-program som inte är mer eller mindre avgjort i Januari. Nedprioritera tourpoängen. Snegla även på skidskyttet när det gäller poängfördelningen – med jämnare avstånd mellan poängen.
Skapa en stark grupp av företrädare för åkarna som får större inflytande över sportens utveckling.
Anlita professionellt folk till den exakta utformningen av vc-programmet.
OSV
Själva poängen är ju att FIS ska ta ansvar för hur man vill att sporten ska se ut och renodla detta. Inte bygga längdåkningen på nån slags brainstorming från arrangörer och TV-bolag.
Neithiri. Suck. Kommande söndag lägger man i Norge allt krut på Birkebeinerrennet. Trots att det är för-VM. Exakt vad är skillnaden? (mer än att den norska versionen av Vasaloppet är kortare)
Aliide: Bra om du håller dig till fakta .
Jag citerade Olssons pressmeddelande idag (fakta)
Manne,”Själva poängen är ju att FIS ska ta ansvar för hur man vill att sporten ska se ut och renodla detta. Inte bygga längdåkningen på nån slags brainstorming från arrangörer och TV-bolag.”
Uansett hvor kjedelig det høres ut så må man dessverre finne en gylden middelvei. Uten villige ”arranggörer og TV-bolags” interesser, ingen längdåkning osv, så et sammarbeid er tvingende nødvendig.
Ellers mange gode poenger. Selv er jeg også for å finne en annen og bedre løsning for de store tradisjonsrike stedene Falun, Lahti og Holmenkollen.
Nerre
Nu hoppade vi lite men jag kan hänga på. En liten fråga, tror du inte det är lite tuffare att kära intervallstart på 30 000deltagare på Vasaloppet än mot de 60 i Kollen?? Fast du har kanske rätt, enda anledningen att Vasaloppet är masstart är att svenskar är lata och gnälliga…..
Manne, jag står bakom allt du skriver. FIS har förstört världscupen
Snälla Knut, Exakt det enda som Olsson själv från egen penna har skrivit och uttalat är ”Nacken, bröstryggen, axlarna revbenen och ljumskarna ska få de förutsättningar de behöver för att sluta göra ont. samma förutsättningar kommer väga tungt. i avgörandet om det blir en fortsättning på skidkarriären.”
DN idag: ”Petter Northug, som blev utan OS-medalj i Sotji. Han väljer att hoppa över för-VM då han känner att han inte kan prestera på toppnivå.”
Och Neithiri kritiserade åkare som hoppade över tävlingar för att de inte var i toppslag…
Förövrigt Knut, länk till Grips pressmeddelande?
Värst vad norrmännen inte gnäller på att Gjerdalen bojkottar sista 3 helgerna i wc
Manne. Bra!
Vi må ta vare på den tradisjonen som finnes, og dyrke den.
Både Russland og USA har sine Jr-mesterskap denne uka, og økningen i deltagere er, i følge hva jeg har hørt, størst i USA. Der kommer en generasjon som er vokst opp med fellestart, med fristil, med sprint og annet som vi er skeptiske til. Allikevel, eller kanskje nettopp derfor, bør vi i Norden ta vare på vår skitradisjon
Her er litt nostalgi:
http://www.youtube.com/watch?v=E3MFAUGtrTY
Manne, håller helt med dig! Som det är idag tycker jag det snarare är mer komplicerat att få grepp om idrotten för dem som inte är väldigt insatta. Därför vore det bättre med mer kontinuitet i VC-programmet där t.ex. skiathlon förekommer mer än en gång.
Bra förslag, Manne!
Manne: klart bra förslag.. tror att traditionen är viktig å att man inte kastar in för mkt nytt publiken ska känna igen sig som de var förut…
Varför inte fler sprintlopp mitt i veckan på kvällarna som i Drammen ?
Kan skidskyttar köra 3 lopp i veckan kan längdskidor också det. En sprint, fredagkväll i elljus, och 2 distans på helgen på dagen.
JonasE, varför? Idiotiskt med så mycket tävlingar.
Det är väl för lite tävlingar? Ta en åkare som Clara, han har cirka 5 vettiga lopp per år. En skidskytt runt 25.
Och? Bättre med tävlingar där de bästa är med än skitmånga där omöjligt alla kan vara med alltid. Någon gång måste man ändå träna för att tävla.
Aliide, nu är du igen ute och cyklar. Har du koll på hur skidskyttevärldscupen är uppbyggd?
Här är några punkter som gör skidskytteprogrammet bättre:
* färre orter man tävlar på, men i stället fler tävlingar på varje ort = mindre flängande fram och tillbaka
* lediga block mitt i säsongen, t.ex. hade man ledigt helgen efter OS medan FIS körde på med VC direkt efter OS med trötta/sjuka skidåkare
* genomtänkt tävlingsprogram när det gäller vilka distanser som körs
* fler stafetter
Idiotiskt att tro att Olsson och Richardson kör alla sprintar.
Shit vad dom ändar Östbergs tid fram och tillbaka!
JH….”lediga block mitt i säsongen, t.ex. hade man ledigt helgen efter os medan fis körde på med vc direkt efter os med trötta/sjuka skidåkare”….Hva er dette for surter? Kan ikke se at løpere som Bjørgen/Johaug og Legkov/Sundby klaget over trøtthet under VC-helga i Lahti. En typisk gjennomgående svensk modell her på bloggen er å spare løperne for – ja riktig for konkurranse…Kankje de mangler den viktigste faktoren som kreves i langrenn, nemlig kapasitet? ;)
Surt att Wiken blev utslagen med 1 hundradel.
Surt för Wiken får ta nya tag till helgen Hanna E missar kval igen..
men å andra siden får Wiken lite vila å ladda till imorgon hon hade nog ändå inte kunnat ta extremt mkt bonus sek så kanske bättre spara krafterna tills imorgon
Jossa… He he…Der kom den atter en gang…Wiken får vila.
Komik på högnivå när tiderna ändras fram och tillbaka :O
Men vinst i kvalet av Halfvarsson, riktigt kul för honom med tanke på att det är hans riktiga hemmaplan :D
tolsrav: från att åka ut i en kvart eller missa i kvalet är de inte speciellt många sekunder i totalen som diffar då kanske de är lika bra spara sig med allt de innebär
Neihitiri… Nä, givetvis ska man lyssna på TV-bolagen och arrangörernas önskemål. Men sen är det FIS som ska ta in alla åsikter och aspekter i en smältdegel och utforma skidåkningen och världscupen på ett konsekvent sätt som man vill ha den.
Idag får arrangörer komma med egna förslag på tävlingsgrenar och så ska FIS säga ja eller nej. Så får det inte va.