McLandslag

McDWintOlympLogo

Minns ni Vancouver-OS när deltagarna förfarades över att en av restaurangerna i OS-byn var en McDonalds. Hur kan man förknippa McD med idrott sa man.

Fast forward fyra år: McDonalds blir längdlandslagets nya ”partner”. I ett pressmeddelande säger Donken:

”Vi är jätteglada över att vara ny partner till längdlandslaget! McDonald’s har en lång historia som idrottsvän, både lokalt genom våra engagerade franchisetagare och nationellt samt internationellt som sponsor av stora idrottsevenemang.”

Längdchefen Johan Sares huruvida gyllene måsen passar in:

”Absolut, vi ser verkligen fram emot det nya sponsorsamarbetet. McDonald’s har en lång och bred erfarenhet av sponsring på både elit- och gräsrotsnivå. Det här samarbetet innebär att vi når ut i ett ännu större nätverk och till en yngre och delvis ny målgrupp som vi gärna vill fånga upp och inspirera med vår sport. Det är två starka varumärken som möts och vill utvecklas med varandra. Vi får extra muskler av detta!”

Han har visserligen en poäng där i slutet, att man genom att exponera längdskidor på McDonalds så når man en helt annan målgrupp för jag tror inte den generelle längdskid-fanet är så värst frekvent besökare på hamburgerbaren, men jag kan ha fel.

Hur som helst anser jag att detta är en tveksam sponsor, inte bara på grund av den relativt onyttiga maten som prånglas ut utan även för att det är en sådan förpackningshysteri i dessa restauranger. Allt förpackas i kartonger och plast osv, varje gång man besökt stället har man lämnat efter sig ett gigantiskt berg av skräp. Ej så värst hållbart i mina ögon.

Vad anser ni om det nya sponsoravtalet?

PS. hej alla läsare! nu börjar säsongen för min del, ska försöka skriva lite oftare framöver!