OS: Skiathlon damer
Det verkar vara klart nu vilka som ska åka skiathlonen damer (lördag) respektive herrar (söndag) samt sprinten (tisdag) av SOK:s webbplats att döma (se länk dit i källa nedan). Så nu kör vi – ett inlägg per tävlingsdag i OS och först ut är damernas skiathlon nu på lördag morgon (svensk tid):
Lördag 10 februari kl 08.15:
15 km skiathlon damer
Svenska deltagare:
5. Charlotte Kalla
13. Anna Haag
18. Ebba Andersson
21. Stina Nilsson
Kalla lär tampas därframme med norskorna, Pärmäkoski samt Diggins. Loppet lär blir mycket spännande, blir det medalj för Charlotte och i så fall av vilken valör? Stadlober kanske kan vara med länge därframme också, hon har tagit ett kliv denna vinter.
Haag tror jag har chans att bli näst bästa svenska, kan bli topp 6 om hon prickat in toppformen till OS. Är så pass rutinerad att hon ska kunna känna efter och släppa om det går för fort. Skiathlonen är Haags största chans till en individuell OS-medalj.
Ebba och Stina gör det bra om de placerar sig topp 10. Ebba gör OS-debut och hennes tid är inte här riktigt ännu. Stina hade jag gärna sett göra bättre resultat i distans denna vinter för att haussa som medaljhopp men vem vet hon kanske smäller till?
Med reservation för ändringar. Länkar:
OS-arrangörerna
SOK:s webbplats
Startlista hos FIS
Är lite konstigt opepp inför OS. Hoppas det vänder. Nåväl. Skiathlonen blir spännande. Äntligen får vi se banorna åkas av de största favoriterna och det intrycket lär prägla hur man ska se på de andra loppen.
Förutom oron kring virus känns truppen harmonisk. Ni vet att jag har kontakter kring landslaget och kan meddela att ingen lägger någon större energi kring UG reportagen. Vallarna har tydligen känner sig ganska nöjda med sina tester men har inte fått testa varmare förhållanden ordentligt.
Anders: Ja, smällde bara upp sidorna tidigare idag så att det finns inlägg att diskutera respektive tävlingsdag under men har nu lagt till i inlägget ovan hur jag tror att det går för de våra. Gäller även de andra två OS-dagsinläggen. Fyller på med länkar till banprofiler mm när får eller hittar info om dessa. Oskar är suverän på peppningsinlägg och jag är inte han.
Gott att höra att de i Sydkorea inte lägger någon större energi kring UG-rabaldret och att vallarna känner sig nöjda. Dock ska det bli varmare på lördag, hoppas att det går bra då!
Temperaturerna svänger ju väldigt mycket i Pyeongchang. Det bör ju iaf ge relativt fasta spår. Det är ju väldigt viktigt för Kalla. Östberg och Weng har kanske lyckats lite sämre i mästerskap tidigare än vad man skulle förvänta. Det kan ju vara beroende på att de inte alltid haft en säker plats och fått konkurrera om en plats under VC och släppt upp formen tidigare. I år har de ju nästan haft en given startplats och då kanske de får en högre formtopp. Blir spännande att se.
Anders: Du kan hälsa att UGs nyhet kämpar med att väcka riktigt intresse även här hemma. Det är för tunt och för vagt och för mycket invändningar från trovärdiga experter. Och nu kokar journalisterna bara soppa på en spik. Det känner man av. Nyheten måste tillföras något mer (och något mer substantiellt). Annars självdör den. Hade själv väntat mig åtminstone något mer när programmet till slut sändes ikväll men det kom inget mer.
Jag känner till skillnad från Anders faktiskt en rätt stor OS-pepp. Är särskilt nyfiken på banan. Snart bara två dygn kvar till skiatlon och Stina Nilsson har tränat på skidbyte. Mer än 30 gånger. Då är det nog dags att komma igång snart.
”Tunt”? Offscorevärde på 132..hb: normalvärde 14.1.. innan mästerskap 17.0.. jösses..mer solklart kan det inte bli..
Jag hoppas att nån i landslaget har kontakter med dom däruppe för nu behövs all makt i världen om det ska gå Sveriges väg på lördag. Tror att den åkglada banan passar vår svenska damer bra men det kan ju gälla övriga också förstås,
I det norska laget var det Astrid Jacobsen som blev petad. Tydligen har hon haft lite sjukdom på väg in mot OS. Så det blir alltså Björgen, Weng, Östberg och Haga som blir det norska motståndet för Kalla.
Synd om Astrid blivit sjuk, har tydligen inte kunnat träna sista dagarna. Då blev i alla fall norska landslagsledningens uttagning ganska okontroversiell. Men då lär vi knappast få se Astrid förrän tremilen om ingen annan blir sjuk eller visar usel form.
Peppade igång mig själv genom att se de senaste skiathlonloppen från mästerskap i repris, samt för-OS loppet i fjol. Tror banan kan överraska lite faktiskt, fler backar än vad jag mindes. För damerna är det i alla fall tufft nog för att hänga av folk om man orkar. Herrarna däremot är den nog fortfarande lite för lätt för att undvika masspurt.
Påverkar möjligen även stafetten då. Östberg-Weng-Haga-Björgen verkar mest troligt.
Haga var 25 sekunder efter Jacobsen/Björgen på tio fritt på NM. Bara som ett riktmärke.
Tror Kalla har stor chans att vinna! För de övriga tre har jag inga större förhoppningar (även om jag hoppas på Stina och Anna!) Skulle tro att Stina och Anna hamnar på den lägre delen av topp tjugo (med Stina före) och Ebba kommer sluta typ 25:a. Hon fixar inte masstarter än.
Per: men de är väl också enda gången i år hon förlorat mot Björgen på 10 km fritt? på WC nivå har Haga varit rätt grym på 10 km fritt 1 2 2 3 rätt bra rad..
Anders: kolla skiathlonloppen från 2014 där kan man säga att de var rätt lätt åkt utför efter skidbytet jag inbillar mig att en sådan utgång är riktigt bra Kalla..
Jättebra att Jacobsen inte kommer till start..Haga kommer inte palla en OS- stafett. Någon av Östberg och Haga kommer att klappa igenom..
Jossa: Helt sant. Men jag upplevde att Jacobsen var på gång på NM och vi kan ju hennes förmåga att komma smygande efter jul/nyår på säsongen för att sedan prestera mycket bra på mästerskapet. Hon har dessutom rutinen. Men Haga är definitivt en fullvärdig ersättare som hon har kört i år. Dock är jag lite osäker på hur Haga är på just 5 fritt. Jacobsen kom ju fram från sprint och har presterat fantastiska tredjesträckor på stafetten 2015 och (i synnerhet) 2017.
Tomas: Tror också Kalla har stor guldchans. Sedan placerar jag övriga svenskor högre upp i mitt tips. Alla har kapacitet för minst topp tio med bra skidor. Att Ebba inte fixar masstarter tror jag är lite av en myt. Senast var det nog dagsformen som inte räckte till helt enkelt. Banan var bred och inga problem att passera åkare om orken funnits.
Att Jacobsen blivit sjuk är tråkigt, vill se de de bästa komma till start. Men för svensk del innebär det att chanserna i damstafetten ökar lite grann om AUJ inte startar.
Haga har varit enormt duktig denna vinter men är OS-debutant och orutinerad i jämförelse med AUJ. Samt stafettsträckan 5 km är ovanlig för henne. Hur hanterar hon pressen om Ebba är med eller inte långt bakom vid växlingen? Vi får se..
För mig är Kalla favorit, stor sådan dessutom. Hon har aldrig varit bättre och Björgen är inte lika bra längre, börjar troligen bli sliten i kroppen. Nilsson har dessutom möjlighet att överraska här och då blir det panik bland de röda. Hoppas på en tävling utan materialbekymmer och missöden. Finsk medalj?
Vi går ut positivt:
Kalla 1, Stina 2, Ebba 8, Haag 12.
Er enig att Kalla er favoritt, men det betinge att hun kvitter seg med Bjørgen i bakken før oppløpet. Meg bevist har Kalla aldri slått Bjørgen på et oppløp, uansett utforming.
Om man vill tagga så kan man lyssna på va de har att säga inför. Kalla och speciellt Stina känns väldigt lugn och skön. Grejen med Stina är att det känns som att hon är en sådan som är bra på att känna när hon ska släppa för att sedan göra det bra resten av loppen(mer känsla än fakta) och haag gärna försöker hänge med lite längre. I ett OS(individuellt) ser jag ju gärna mer av Haags inställning, försök hänga med klungan längst fram tills det spricker. Så hoppas Stina kör lite mer av det för om hon är med mot slutet är hon oslagbar.
Om man ser till för-OS-loppet så är banan helt klart utslagsgivande. Scenariot att ett gäng åkare skulle vara med in på upploppet tror jag inte på. Det kommer avgöras tidigare, kanske mycket tidigare. Förutom sista tuffa backen på sprintbanan finns det en näst-sista backe som är lång och krävande bara strax före det. Men Kowa avgjorde inte där utan direkt på den klassiska delen av loppet. Redan där sprack fältet upp rejält på för-OS. Sedan böljade det fram och tillbaka rätt mycket med några (typ Stephens) som sköt upp i fältet och andra som föll tillbaka.
Sakupplysning om masstart och Ebba. I Seefeld var det 10 km fritt för damerna. Skiathlon startar med klassiskt. Betydligt bättre med plats om man vill framåt.
Charlotte Kalla
Heidi Weng
Stina Nilsson
Sverige kommer att ha kanonskidor. Urban Nilsson kommer att vara hjälte efter mästerskapet.
Kalla började OS 2010 med guld, silver OS 2014..och nu är hon i prime- time..bättre än någonsin..
Dronning Björgen startet OL i 2010 med 3 gull, og fortsatte i OL i 2014 med 3 gull, hun mangler 2 gull for og kopiere tidenes olympier, Bjørn Dæhlie..
Norge kommer köra superhård växeldragning från första stavtag för att mjuka upp Kalla, Stina, Pärmäkoski och Diggins.
Men det är bara att hänga på och Kalla o Stina ska inte dra en endaste meter på klassiska. Otroligt viktigt att Kalla inte förivrar sig och gå upp i topp och ”luras in” att dra. Hon ska köra stenhårt långryck 2 km kvar på skejten.
Dessutom tror jag att norskorna kommer att ”stänga” spåren och köra en del i bredd och blockera både på klassiskt och skejt. 3 i bredd och låta den fjärde sticka iväg och de andra bromsar lite. Är det många mot slutet i skejten i uppförsbacken så är livsfarligt att ha norskorna längst fram. Inget annat lag har så många som kan ligga framme samtidigt så där har de en fördel.
pelle-man: Alla har glömt Dählie men ingen har glömt Wassberg. Wassberg är mer känd i Norge än Dählie.
Första loppet är alltid extra spännande. Vi får veta hur man lyckas med formtoppning, vallning mm. Framgång föder ju också framgång så för Sverige är det viktigt med en medalj i första loppet och att de fyra svenska tjejerna är topp 15.
Kallner: Norskorna ligger nästa alltid först, eftersom de är bäst, men jag kan inte kom ihåg en enda gång som de medvetet lagt sig i bredd för att blockera samtidigt som en åkare sticker. Alla fyra norskor går for guld.
Sen har man sig för pannan när man läser vissa kommentarer här. Haga med raden 1 2 2 2 3 är orutinerad, kommer helt säkert spricka osv means Ebba som som bäst varit 45s från täten redan är second coming av Kalla.
Hade en ung svenska gjort Hagas rad hade det redan pratats om bragdguldet.
Thorrez: Ta det lilla lugna, menade Haga är orutinerad i OS-sammanhang, hon gör debut i detta OS. Samt hon ÄR orutinerad i mästerskapssammanhang i jämförelse med AUJ. :)
Det där med fyra norskor först i spåret kan ni förmodligen glömma. Det finns ingen Johaug med och Björgen är inte som förr och Weng kommer inte att dra en meter. Det skulle faktiskt inte förvåna mig nämnvärt om Kalla själv kommer att medverka till att långdra sönder fältet redan på det klassiska. Bara en väldigt liten grupp i täten vid skidbytet.
Tobbe: Det vore utormordentligt korkat i så fall. Kalla har ingen anledning att ta något initiativ förrän på skatedelen. Andra har sin relativa styrka i den klassiska åkningen och måste utnyttja den. Minns också att der var just Weng som drog sönder fältet i klassiskt i Lillehammer.
Börjar nästan tro på att det här kan bli ett super OS.Kalla låter otroligt positiv och pratar om att hon vill dra upp tempot från början i skiathlonen. Hoppas bara att vallarna lyckas i OS så att inga har bättre skidor en svenskarna.Om Kalla tar guld på skiathlon så kan hon säkert vinna flera.Hon har ju stor chans i alla lopp förrutom 3 milen och stafetten.På 3 milen måste hon också räknas in som möjliga vinnare.Stafetten är ju en extremt liten chans att Sverige ska vinna men det finns bara ett lag som är klart bättre och det räcker att en av de 4 norskorna misslyckas totalt så har Sverige chansen även där.
Tror Björgen är minst lika bra som förr. Hon tränar inte lika mycket som förr, vilket gör att hon får lite dalar. Men väl på topp tror jag hon är extremt svårslagen. Hon är solklar favorit för mig. Kalla måste gå ifrån om hon ska vinna, och det tror jag blir svårt.
Jag hoppas verkligen på Diggins. Hon verkar så grymt sympatisk.
http://blogs.fasterskier.com/jessiediggins/?post_id=39808
Diggins är väldigt sympatisk men jag hoppas inte alls det går bra för henne. Hon är ett hot mot alla svenska pallplaceringar.
Nu är det Sverige och bara Sverige som gäller.
Bara att instämma med föregående.
Diggins är en frisk fläkt. Jag tror det vore väldigt bra för sporten om USA fick ett OS-guld. I USA är det guld som gäller för att det ska bli uppmärksammat.
Jag såg något reportage om när hon lämnade hemstaden och där kan vi verkligen prata om pepp. Har själv bott några år i USA och bara amerikaner kan bli så peppade.
Intressant att Stina säger att hon har tränat på Kläbo stilen. Verkar inte vara redo ännu men intressant att den finns där i bakfickan.
https://www.eurosport.se/langdakning/pyeongchang/2018/stina-nilsson-om-lordagens-skiathlon-nar-jag-val-kor-det-sa-kor-jag-det-rejalt_vid1043052/video.shtml
Förvånansvärt bra intervjuer av Ekwall. Avslappnad och inte alls så stressad som han brukar vara. Nilsson är normalt väldigt svårpratad men här kom hon faktiskt loss lite. Både Kalla och Nilsson verkar båda vara i väldigt bra form rent mentalt vilket tyder på att det fysiska också är på topp. Ser bra ut.
Jag har ingen aning om Diggins är mer sympatisk än någon annan. Vem har hon visat stor sympati för? Är hon mer sympatisk än Ebba Andersson eller Pärmäkoski? Jag tror att ni är påverkade av den amerikanska ytligheten med stomatolleendet med blekta tänder. Jag minns en intervju på finsk TV med Benny Andersson. Citat: ”Ju längre västerut man kommer ju ytligare är folk.” Det ligger mycket i det.
Diggins är förmodligen inte heller speciellt osympatisk utan som folk är mest.
Dock lät Ekwall förkyld, tyckte jag.
Jag tror till skillnad från flera här att det är bra för Kalla med hög fart under den klassiska delen. Hon är nu i nivå med de bästa norskorna i klassiskt och har kapacitet att sedan också avgöra i fristil. Med tufft tempo kan Diggins, von Siebenthal och kanska också Haga hängas av innan skidbytet och de är alla ett hot i fristil. Tror att Östberg är ett lika stort hot i kampen om guldet som Björgen.
Helt of topic men
”Ju längre västerut man kommer ju ytligare är folk.”
De är också väldigt okunningt.Han retar sig säkert på att dom är allmänt trevliga och inte lika creddigt dryga som han och de flesta av hans kompisar.Man åker till USA ett par veckor och umgås med mediafolk och tror att man vet hur amerikanare i gemen är.
Tror själv att Diggins tex är en genuint trevlig person.
Tycker Diggins ofta skriver intressant och ingående på sin blogg. Om det betyder att hon är trevlig vet jag inte men hon ger ju i alla fall bättre intervjuer efteråt än de flesta. (Björgen, Kläbo, Cologna, Pärmakoski, Stina, Kalla, Hellner, Ebba Andersson är alla sömnpiller i jämförelse).
Ser att Diggins går på invigningen. Intressant g, undra hur de kan påverka morgondagenslopp.
jag har hört att amerikaner bara är intresserade av sig själva till skillnad från oss svenskar som bara är nyfikna på USA. Vet inte om det stämmer.
GKA: Men nu får du väl ändå ge dig. Det bor 300 miljoner människor i USA. Och alla är olika. Det blir ju en helt meningslös generalisering som du försöker klistra Jessica Diggins. Och att alla svenskar skulle vara osjälviska och ödmjukt intresserade av andra sedan. Lika orimligt.
5,13,15,21 är de svenska startnumren imorn. Nu kör vi. Känns som riktiga medaljnummer.
Länk till startlistan hos FIS:
http://medias2.fis-ski.com/pdf/2018/CC/2151/2018CC2151SL.pdf
Jag är genom ingifte (inte mitt) mycket väl bekant med en hockeyspelare som förresten är med nu i OS-laget. Han har spelat en 4-5 år i Nordamerika varav ca halva tiden i NHL i Kanada och andra halvan i deras farmarlag i USA och numera spelar han i Ryssland. Han vidimerar i stort det som Benny Andersson säger men att det också är en stor skillnad mellan Kanada och USA. I USA gäller det verkligen att se upp. I början är allt toppen men nästa gång man ses är det inte lika toppenbra längre. Låter som Danmark ungefär men i Danmark vet man redan från början att det gäller att se upp.
Det finns inbyggda kulturer i alla länder oavsett hur stora de är så visst kan man generalisera.
Per,
Fick höra detta av en arbetskollega som jobbat i NY i femton år.Jag har ingen egen uppfattning.
Jag gissar att de norska damerna kommer göra sin huvudstöt på det andra klassiska varvet. Det är två tuffa stigningar som pågår länge där Kalla måste klara att hänga på. Det blir ett bra läge för norskorna om de får en lucka på toppen av backen in mot stadion. Får de en lucka där kommer inte Kalla tillbaka. Har norskorna riktigt tur har Kalla dessutom ”varit med och hållit uppe farten” som hon säger på det första varvet. Om norskorna inte lyckas skapa en lucka där tror jag att de väntar till spurten där de hoppas att de ska kunna vara starkare än Kalla (historiskt har de även testat på första delen av skatesträckan men frågan är om det är smart i morgon). Omvänt har Kalla en bra chans ungefär på samma sträcka på varv 2 på skatedelen: två långa, tuffa backar mot slutet där hon gissningsvis sätter in en stöt någonstans.
GKA: Typiskt för det svenska samhället är skenhelighet, feghet och höga nivåer av passiv aggressivitet vilket resulterar i högsta andel burnout-längtidssjukskrivna i hela världen. Jag föredrar öppna, glada Amerikanare.
När det gäller Kalla så behöver hon naturligtvis inte vara uppe och dra på klassiska om det går tillräckligt fort så att fältet splittras ordentligt. Men går det för långsamt då kommer hon säkert att agera. Det finns ett par åkare i fältet som hon absolut inte vill ha med på andra halvan och skulle de ändå hänga med så vill hon ha dem ordentligt möra.
Kalla 2.5 i odds. Känns som att hon kan ta det. Ska man satsa några hunkor?
Loppet går lite senare på dagen än va dom är vana vid… kanske bedda för någon liten överraskning en del simmare bruka ju klaga på seghet på morgonpassen kanske är Maria N en sådan typ har aldrig sett henne så bra som hon var på föros ifjor synd att hon inte klarade att kvala in
1:Kalla
2:Björgen
3:Weng
Norge * 4, Kalla, Diggins och Pärmäkoski är ju den som vill dominera. Jag tror inte Pärmäkoski räcker till pallen. Diggins blir livsfarlig om hon är kvar efter den klassiska delen. Jag är ofta lite negativt och har svårt att ta ut segrar i förskott. Min gissning
1 Björgen
2 Weng
3 Kalla
Ragnhild Haga, kan hon bli frågetecknet i morgon?
Hur många potentiella vinnare finns det egentligen, fem-sex stycken?
Mer ovisst i Skiathlonen bland herrarna tror jag…
Alexander: Det där är ingen gissning utan en fegtippning :-)
Halvtimme kvar och låg puls så här på morgonen.
OS borde gå i Europa:)
nu kör vi, KOM IGEN KALLA! NU BLIR DET GULD
Undrar hur många reklamavbrott det blir under loppen?
Ser blåsigt ut.
NU J-R!
Nu är det norsk taktik.
Ebba Andersson gör ett jättelopp..blir svår att haka av..
Stina Nilsson lurar där bak..
Fantastisk start på OS!
Ebba Andersson får sitt stora internationella genombrott!
Stina Nilsson visar att hon är i kanonform!!
Charlotte magisk, Ebba övernaturlig, Stina stark! Underbart!!!!!!!
Vilken härlig morgon vilket ryck när hon slog till grymt så starkt hon var när hon satte fart.. Super bra lopp av Ebba så imponerande även bra av Stina idag bådar gott men desto sämre av Haag bedrövligt
Igår kväll var jag stensäker på att Kalla skulle vinna. Yes!
Grymt imponerande att hålla för trycket! Grattis Kalla! Och Ebba! Ett förvånansvärt förutsägbart lopp. Förutom Ebba då som är grym!
NU TAR KALLA svensk OS rekord. 10 medaljer totalt.
Kalla!! Var så orolig när hon gick upp och jobbade under den klassiska delen och sen att hon skulle orka hålla undan mot slutet! Ebba fyra, fantastiskt!!! Haga långt bakom, det bådar gott inför stafetten! Vilken start på OS!
Eller ja, att Weng och Östberg är så långt efter var överraskande. Haga trodde jag inte på. Svårt att hålla en hel säsong. Haag mäler sig väl ur stafettlaget. Ebba kan definitivt ta andrasträckan mot Weng. Då kan vi spara Kalla till tredje.
Haag långt bakom idag. Tror inte vi får se henne i stafetten utan det blir Ida på första. Nilsson orkade inte riktigt idag heller vilket var ganska väntat, hon är ju främst sprinter och 15 km är lite långt för henne.
Superbra produktion.Precis lagom mycket från täten och de som var lite bakom för en gångs skull och inte en massa publikbilder.Kallner ,På din lila negativa fråga innan så blev svaret ,inga reklamavbrott.
Vilket långdrag!
Precis som jag sa häromdagen, långryck vid 2 km kvar. Otroligt starkt att hålla i 3 jobbiga backar.
Ebba överraskar och fantastiskt offensiv och underbart självförtroende.
Norge fick sig en rejäl knäck idag.
Stina får väl ändå godkänt som aldrig gav upp.
Haag tom ännu sämre än väntat.
Alla såg ut att ha mycket bra skidor, Kalla hade perfekt på klassiska så hon var nog fräsch vid bytet trots hård körning i början.
Fan, det där såg nästan lätt ut! Helt överlägsen idag. Lite flax att Björgen blev fast bakom von Siebenthal men jag tror knappt det hade hjälpt idag. Och Ebba Andersson!
GULD!!!!!
Nu jävlar önskar vi att vi spöar norskorna i stafett också!
Grattis Kalla & Ebba!
KarlP: Överraskande bra produktion och av kanal 5.
Yes!!!! Så otroligt starkt av Charlotte. Marit väldigt imponerande givetvis. Men Ebba? Svårt i masstarter eller hur var det?! Saknar ord.
Grattis svensker med et suverent GULD!!!!
Varning för Ebba på 10 fritt, anar en skräll på ingång… 2 svenskor på pallen då?
De 3 Nordiska länderna på pallen, som det ska vara.
Och Haag, vad ska man säga? Nån stafett kan det knappast bli.
Sverige stärkte sina chanser i stafetten. Alla ser att Anna Haag skulle inte åka en skialthon där Ida skulle egentligen åkt. Ida i OS- form skall åka första sträckan.
Stina Nilsson visar att hon blir livsfarlig i sprint, teamsprint och stafett.
Ebba Andersson kommer också göra ett kanonlopp på 10 km fritt.
Sverige visar som vanligt att i OS är vi vassa..och att Norge får kämpa i detta OS..
Sverige leder medaljligan .Har det hänt förrut?
Kör Dplay. Ingen reklam alls.
Vad är förklaringen till Östbergs och, framför allt, Wengs svagare insatser? Vad har sagts i Norge om det? GrTtis till Marit för medalj på femte OSet i rad. Och grattis till Krista som väl tar sin första individuella OS-medalj. Hon var inte alls så påverkad av sin korta sjukdom som vi trodde. Inte Marit heller för den delen som höll ihop skateåkningen på slutet mycket bättre än tidigare i vinter.
Tipp 10 km fritt.
1: Kalla
2: Haga
3: Andersson
test
Min kommentar försvann? Här kommer den igen.
Mästerlig insats av en suverän Charlotte Kalla. Körde taktiskt på det klassiska, låg hela tiden långt framme för att spara kraft och undvika olyckor. Var inte rädd för att ligga först några meter, hon körde då kontrollerat och fördelen att ligga bakom närmast obefintlig. På fristilsdelen så slog hon till i rättan tid, tillräckligt långt från mål för att få en rejäl lucka och tillräckligt nära mål för att hålla hela vägen in. För 9 dagar sedan såg jag det perfekta Skiathlonloppet med den fantastiska Frida Karlsson i huvudrollen, nu återupprepades det med suveräna Charlotte Kalla. Tack för dessa upplevelser!
Mycket fin insats även av Ebba Andersson, hon visade alla tvivlare att hon klarade masstartskonceptet ypperligt. Kalla har nog gett henne tips då hon skuggade Kalla mycket fint, misstänker att hon hade ”inside” var Kalla planerade sin stöt då hon såg till att placera sig bra just där. Att hon hade styrkan för att vara topp 5 tvivlade jag aldrig på. Idag slår hon Haga med 50 sekunder i den fria stilen.
Stina verkar vara i fin form, om Weng och Östbergs nivå idag var som i fjolårets Tour var Stinas insats på toppen av hennes förmåga. Tror dock det saknas en del för norskorna och därmed även för Stina. Bör dock kunna kriga om medaljerna i sprint och stafetten behöver vi inte oroa oss för.
Haag däremot är katastrof, rent ut sagt bedrövlig insats, nu har hon laddat för det här loppet i en månad och vad jag har förstått så har det varit problemfritt. Placeringen är en sak, men nu kom tappet redan på det klassiska där farten varit låg. Sådana här opålitliga insatser kan inte tolereras i stafett. Nej, vi får slänga in Ida på startsträckan och hoppas att hon inte tappar allt för mycket. Men nu skall vi inte fokusera på Haag eller stafetten den glädjens dag.
Till sist några ord om den legendariske Marit Björgen. Hon åldras inte utan gör på nytt ett fint lopp när det gäller som mest. Undrar om det strulade i början på det klassiska eller om hon gjorde som tex Hellner brukar göra, rusar inte utan tar det lungt och låter sig komma in i loppet.
Mycket väntad prispall. Men jag trodde det skulle gå betydligt fortare på klassiskt. Men det var väl som någon sa på TV att det var första dagen och alla var osäkra på formen och ville inte spela ut. Att Norge på distans inte har någon guldkandidat förutom Björgen visste vi på förhand men idag var de sämre än väntat. Haag körde sig ur stafettlaget och det är bara för Ingemarsdotter att börja ladda redan nu. Största överraskningen i loppet var naturligtvis Ebba Andersson och det medför att vem som kör andrasträckan i stafetten är helt öppet mellan Kalla och Andersson.
Till er som ha följ säsongen närmare än mig tidigare. Hur står sig Ebba Andersson i klassiskt? Skulle önska att vi ställde upp med Ingmarsdotter, Andersson, Kalla och Stina i stafetten. Kan dock tänka mig ett scenario med Kalla på sista också känns dock som slöseri med Stina på en tredjesträcka då hon inte känns som en lika bra jagare utan mer av en hängåkare/spurtare.
Joel: Ebba har varit överraskande bra i klassiskt. Femteplatsen i Planica var just i klassiskt. Även i Skandinaviska Cupen i Piteå i januari körde hon bättre i klassiskt än i skate. Framför allt har hon förbättrat sig i stakningen tycker jag. Så Ebba på andra är inte orimligt.
Ebba är lika bra om inte bättre i klassisk såvida banorna är tillräckligt kuperade.
Tror Kalla på andra kan vara bra då Ida lär tappa på första. Under junior-VM var det ju en lyckad taktik då Frida Karlsson körde ikapp konkurenterna efter Tua Dahlgrens tapp på första sträckan. Stina skall inte köra någon tredje sträcka. Första eller fjärde. (Om Ida gör det bra på 10 skejt så vill jag hellre ha henne på tredje än första).
Joel… I ett sånt scenario, med Kalla på sista, skulle jag föredra Stina på andra. Alltså: Ida, Stina, Ebba, Charlotte
Men Ebba har ju varit femma på vc i år i klassiskt, så hon är klart bra där. Ida, Ebba, Charlotte och Stina är alltså ingen dum uppställning.
Jag tror på nån av dessa två uppställningar i dagsläget. Men OS är speciellt och när första loppet nu ärkört, kan det lossna för nån som åkte dåligt idag. Gäller såväl Haag som Nordkorea. En sån som Wengs-plan-stalla-frack-fraga-till-kalla tror jag kommer äta sig in i mästerskapet och bli farlig på terminen.
Tremilen ska det stå.
Jan… Känns lite resurs-slöseri att ha Kalla på klassiskt.
Ida, Stina, Ebba, Kalla känns som den uppställning som skulle klara banan snabbast från A till Ö. Men då går man miste om Stinas spurt.
Man bör sticka ut hakan ordentligt när man är helt säker. Stina Nilsson kommer inte att köra någon annan sträcka än den sista under förutsättning att inte halva truppen blir sjuk eller bryter benet. Och i så fall har det ingen betydelse. Så något annat kan ni glömma :-)
Manne
Om det gäller att klara av banan snabbast så hänger det också på hur lång åktid. Är åktiden på klassisk längre talar det för Kalla där. Tycker Ida är bättre i skejt på distans, och skejten är även lättare att hänga och svårare att gå sig stum. Sedan gäller det ju att ställa upp ett lag där man taktiskt utnyttjar åkarnas styrka. Tror man att Ida hänger med in till växling på sträcka 1 så håller jag med om att Ebba-Kalla på kommande sträckor är att föredra framför Kalla-Ebba.
Jag har dock ingen direkt åsikt i vilket lag som är bäst för tillfället. Vill se fler lopp mm.
Härlig svenskdag. Kalla håller för trycket och allt sånt där, en legend. Ebba, Stina bra eller bättre än man kunde hoppas på. Haag är smolken, men skulle nån inte räcka till är jag glad att det var hon så att man redan nu kan blicka åt annat håll till stafetten.
Kan inte låta bli att återigen ta mig för pannan över Weng som in i det sista prioriterar att köra världscuplopp, bara för att inte vara i närheten av medalj idag. Östberg som förvisso knappt tävlat sedan touren hade inte mycket nytta av det.
Björgen visar ändå sin klass. Kalla är helt enkelt väldigt väldigt bra för tillfället. Ännu större favorit på 10km nu.
Känner mig upprymd idag! Tack Kalla & Ebba för det…
Men, oavsett vad man tycker om Anna Haag så måste det vara många tårar som fälls i Haaglägret idag :-(
Lider med Anna, så lång förberedning, så stora förväntningar, så många belackare…
Hoppas Haag kan få sin revansch på tremilen!
Nu hoppas vi på guld för Stina/Falk eller Anna på sprinten på tisdag!
Grattis FIS.
I morgen starter OL for langrennsløperne.
Fantastiskt lopp av den kvinnliga skidåkaren från Sverige!
Så skönt få den har starten på mästerskapet!.. ska man fundera på stafetten redan nu så känna de riktigt bra Norskorna åkte svagare än väntat 3 stycken av dom medans 3 Svenskor åkte riktigt bra.. men blir ändå viktigt vad Ida kan visa för form i sprinten och 10 km fritt..Kalla Stina Ebba givna och rätt given känns Ida,, Haag var ju helt under isen idag börja ju dåligt även på förra VM men de här var betydligt sämre tveksamt om de går att vända alls.. hur kan de gott så fel för Haag som var så starkt på försäsongen och fått vara frisk förra året strul med sjukdomar ändå jätte bra på VM..
Tror nog alltmer på Kalla på sista sträckan om det nu är 2 långdragsbackar på skejtslingan före mål.
Någon som förstår vad Fabulator menar?
Göran: Vad jag har kunnat läsa mig till tidigare menar han att FIS har haft som mål att få Johaug avstängd (någon form av konspiration). Han tycker att Johaug skulle fått vara med och att hon då hade vunnit överlägset.
En helt fruktansvärd syn på doping och antidoping enligt mig. För det första var Johaugs straff snarare i underkant, då maxstraffet är 4 år. Det var i vart fall inte tufft. Att nedvärdera Kallas guld med motiveringen att en dopad åkare hade kunnat åka ännu fortare säger mycket om Fabulators syn på idrottsprestationer.
Jan… Fast Kalla har ju varit klassen bättre i fristil i år. Men håller med… Det går att lösa det på många bra sätt. Det enda säkra är att tre åkare är givna om ingen blir sjuk.
Kalla är riktigt grym alltså! Bäst!
Var det Haga som åkte med armarna rakt ut i en del kurvor för att markera revir? Såg inte bra ut. Typ ”passa dig här kommer jag och det är jag som bestämmer”.
oggson:
Fortell hva du vet til meg om Johaugs sakstllfelle. Og rapporter dette til FIS, IOC, WADA og CAS da det virker som de har misset ditt resonnement.
Svaret du avgir avgjør din intelligens.Og til svenskene generelt, da du virker som en gjennomsnittlig blågul.
Vipper svenskene over 70?
Jeg tviler.
Grattis Sverige. Mektig imponert over Kalla i dag. Hun vant fullt fortjent. Noen som vet hva som skjedde mot slutten av klassiskdelen? Så ut som om Bjørgen gled fra de andre og fikk en luke på 10-15 meter. Det er det samme med Weng hvert mesterskap. Hun kjører seg helt i senk på verdenscupen. Håpløst!
Sven… OS är långt, drygt två veckor. Weng är jämn och tål många lopp. Jag skulle tro att hon kör sig i form, eller håller sig jämn, medans andra mattas. Vissa kommer också tappa lite fokus och bli mätta. Till tremilen tror jag Weng blir farlig. östberg är jag mer tveksam till, men det kan vända snabbt även där.
Vilken otrolig dag för tjejerna. Återigen verkar svenskarna ha prickat formen till mästerskapet.
Att få se Ebba där framme gjorde mig nästan lika lycklig som Kallas guld.
Nån som hört någon förklaring till Haags fjasko?
Verkar verkligen som Haag berör. Spelar ingen roll vilken placering hon får. Går det bra nämen då är det att hon haft tur på nåt sätt och går det dåligt så verkar många vara väldigt nöjda och verkligen vill nämna hur kass hon verkligen är.
Visst även jag tycker hon i dagsändan inte tillhör stafett laget. Så får hon inte chansen att åka 10 fritt så borde hon vara bort från stafetten men får hon möjligheten att åka den sträckan så finns det ju fortfarande möjligheter att köra in sig i laget vid ett toppresultat. Men min känsla är att laget kommer se ut så här med Ida på första följt av Ebba, Kalla och Stina.
Janne sade:
”Verkar verkligen som Haag berör. Spelar ingen roll vilken placering hon får. Går det bra nämen då är det att hon haft tur på nåt sätt och går det dåligt så verkar många vara väldigt nöjda och verkligen vill nämna hur kass hon verkligen är.
Visst även jag tycker hon i dagsändan inte tillhör stafett laget. Så får hon inte chansen att åka 10 fritt så borde hon vara bort från stafetten men får hon möjligheten att åka den sträckan så finns det ju fortfarande möjligheter att köra in sig i laget vid ett toppresultat. Men min känsla är att laget kommer se ut så här med Ida på första följt av Ebba, Kalla och Stina.
”
Frågan är vilka fyra som kör 10km fritt damer?
Får Haag ens chansen igen?
Mycket hänger väl på hur sprinten ser ut på tisdag för Ida och Falken…
Och, kanske vill Stina spara sig till Tesmsprinten?
Dagens Skiathlonbana var tre minuter långsammare i åktid än Marits vinnartid för ett år sedan i Lathis…
Kanske passar Charlotte Kalla bättre med tuffare banor…
Och, faktisk samma personer på prispallen idag som för ett års sedan…
ErrkaPetti
Kalla och Ebba är väl dom enda klara inför 10 fritt. Stina är ju självklar om hon vill men tycker hon ska stå över för blir nog tufft att ta en medalj där och kommer viktigare distanser.
Hade velat testat Dyvik för se hur hennes distansform är för tillfället för hon visade ju förra säsongen att hon kan åka riktigt bra även på längre sträckor. Känns som hennes form är på uppåtgående och skulle kunna vara en överraskning i laget på startsträckan i stället för Ida.
Fantastiskt av Kalla! Om allt funkar kan det faktiskt bli fem guld i bagaget hem för henne. Ebba överaskade faktiskt på mig. Sett till säsongen tidigare trodde jag inte att hon skulle kämpa om medaljerna. Tippade henne typ på plats 15-20. Stina ungefär som väntat. Haag är ett mysterium. Hennes upplägg måste ha varit helt fel. Stark försäsong med bra resultat på rullskidor, inleder sedan bra med också några fina sprintar. På distans ungefär jämstark med Stina. Sedan faller det bara samman och insatsen i Tds var väl trots en enstaka femteplats bara godkänd och inte så mycket mer. Sedan har hon inte tävlat utan tränat och laddat. Hon har mycket mer i sig men hennes upplägg har inte funkat och så blir det mycket psykologi och tvivel. Som hon såg ut idag är hon inget för stafetten.
Johan: Man behöver knappast leta särskilt långt efter förklaringar. Den första är, helt enkelt, att hon inte är bra nog och har missat toppningen. Visst det kan man ju tro, till viss del lär det ju vara sant med en sån här insats, men jag tror inte att det bara är det.
Haag brukar ha svårt att få till det när hon inte tävlat på ett tag. Nu hade hon inte tävlat sedan touren. Detta var jag skeptisk till redan på förhand och mycket riktigt blev det som det blev. Haag borde kört i Seefeld. Kalla och Stina körde Planica, Ebba körde Seefeld. Det var bra för att stämma av formen efter mycket träning för att finslipa. Haag saknade kalibrering idag. Nu är det ett par veckor till tremilen ändå som är en större chans, finns mycket tid att hinna hitta rätt på fortfarande och det är möjligt att hon ringat in det loppet på förhand. Men är det överträning lär det bli svårt. Vi lägger fokus på åkarna som presterar istället, så får vi se var Haag står i slutet på OS.
Fabulator: Det jag vet är att Johaug har testat positivt för anabola steroider. Vad jag vet är man då per definition att anse som dopad. Det finns väl inga gränsvärden gällande anabola. Om Johaug har blivit fälld på någon annan grund får du gärna upplysa mig om det.
Jag har stor respekt för de norska skidåkarna och tror inte att det förekommer någon organiserad doping i vare sig Sverige eller Norge. Däremot kan man vara kritisk till astmamedicineringen, men just nu är det så reglerna ser ut.
Jag tror inte att Johaug har använt anabola steroider medvetet för att bli en bättre skidåkare. Däremot är jag tveksam till hennes historia, men CAS har uppenbarligen valt att tro på den. Det förändrar dock inte det faktum att hon har varit dopad och jag anser att hon ska ses som dopad tills dess att den regelrätta avstängningen är över. Jag har inte mer att tillägga kring detta.
ErrkaPetti: Intressant med samma åkare på pallen!
Jag håller inte med om att det är banan som skiljer. Alla banor har backar man kan vinna på. Det som skiljer är att Marit är lite sämre och Kalla är lite bättre.
Det här guldet har Kalla jobbat mot i flera år. Under de senaste åren har hon förbättrat sin klassiska åkning flera snäpp. Nu åker hon avslappnat. Stakar riktigt bra. Alla saker som låg henne i fatet tidigare har hon jobbat stenhårt med. Hon har gått sin egen väg med ett helt eget team utanför landslaget. Hon måste ha lagt ned enorma summor pengar på att bli bäst.
Taktiken var given. Norskorna har sett den flera gånger. Kalla åker treans växel snabbast i världen. De kunde inte göra något. Hade Marit haft krafterna hade hon åkt ifrån tidigare.
Som Elofsson sa i sändningen om Haag ”Jag vet inte vad hon har tränat på”. Nä Per, vi vet inte heller.
Det vi vet är att Kalla har steg för steg, timma efter timma, år efter år tränat sig fram till detta OS-guld. Hatten av för denna stora förebild!
Haag åker självklart 10 km skate. Mycket kan ändras och en åkare som tas ut på distans som en av tre distansåkare får rimligen mer än en chans på distans. Tycker dock att vi nu ser att det är en distansåkare för lite i laget. Ida lär åka 10 km skate på torsdag men BÖR hon det? Bör hon verkligen köra sprint tisdag, 10 skate på torsdag och stafett på lördag om Sverige ska maxa sina chanser i stafetten? Lite tveksamt. Om Maria N hade varit med hade hon kunnat avlasta. Och sedan har vi frågan som många har tagit upp: vad händer om någon blir sjuk?
Visst kommer Weng och dom andra norskorna (Björgen presterar ju) prestera bättre framöver, vore ju konstigt annars. 10km tippar jag att Stina står över, Av dom 4 första i mål har 3st stått över TDS. Sen ang Johaug så har hon haft förbjudet ämne i sig och är avstängd enligt gällande regler, punkt.
Anna Haag trodde jag inte på men trodde hon skulle placera sig bättre, har fått mycket skit av folk för att jag har skrivit det förut.
Det coolaste på temat skidåkningens utveckling som jag tar med mig från loppet idag är att Ebba åker överlägset mest på treans växel av alla. Till och med bra mycket mer än Charlotte. Yngsta tjejen i toppstriden tar nästa steg i skidåkningens utveckling. Och hon är från Sverige. Det gillar jag!
Hoppas nu inte att Haag slängs in på 10 fritt. Det vore att kasta bort en chans att testa andra åkares form inför en eventuell stafett. Även om dagens lopp var en tillfällig dipp för henne är osäkerhetsfaktorn för stor med Haag i en stafett. Tappa över 3 min på 15 km skiathlon. Rent matematiskt skulle hon då tappa över minuten på en stafettsträcka med samma dipp. Bättre att köra Ingemarsdotter och Dyvik på 10 fritt.
Vad tycker vi om innehållet i denna norska artikel:
https://www.aftenposten.no/100Sport/meninger/Et-vakrere-bilde-far-ikke-langrennssporten-se-249873b.html
Per: Jag är lite inne på ditt spår kring Ida på 10 km. Kalla och Ebba är givna. Stina bör stå över. Då blir det två platser kvar. Haag bör få en chans till tycker jag, men det känns som att vi kan räkna bort henne från stafetten. Frågan är om man litar på sprinten och sätter den av Falk, Ida och Dyvik som blir sämst/näst sämst på sprinten på 10 km för att spara den andra till stafetten. Ida får nog rankas högst på förhand, men är någon av de andra superpigga i sprinten blir det ändring på det.
Jag utesluter inte att Dyvik blir näst bästa svenska i sprinten. Men vågar man sätta henne på en förstasträcka med den klena distansstatistik man har på henne den här säsongen. Annars känns hon som klippt och skuren för den sträckan, med sprintegenskaper och rapp diagonal.
Ida – Charlotte – Ebba – Stina, något annat alternativ kan väl inte finnas? Enda frågetecknet Idas form, men det får vi snart svar på.
137
Ledsen för felpost.
Kan det vara avgjort redan på andrasträckan om vi startar med ovanstående uppställning?
Ida måste väl göra två plumpar för att inte få åka stafetten misslyckas både på sprinten och 10 km fritt…Dyvik håller man nog som för osäker just nu men en super bra sprint kan öppna upp.. annars ligger nog även Falk bättre till än Dyvik just nu..
Haag de här måste vara hennes sämste WC lopp sedan Gällivare 2013.. de här loppet är sämre än även Davos loppet tycker jag och hur ska man kunna vända detta på några veckor när man tydligen är helt på botten och vet dom ens själva orsaken? borde ju känt av de sista tiden att de inte är bra för ett sådan här botten napp kommer väl inte bara..
Tror ändå det är rätt långt till att Dyvik prövas i stafetten. Däremot får vi bra distansformindikation i sprinten då den är tuff och lång. 3.40 min i åktid förra året på för-OS, dvs 1/3 av en stafettsträcka. Om några av åkarna kör den upprepade gånger och håller för det indikerar det stark distansform.
Errka: Resonemanget är helt rätt tycker jag. Fler nationer som slåss i toppen garanterar bredare och större intresse.
Så otroligt skönt. Jag vågade inte tro på det. Ebba få också sitt ordentliga genombrott idag.
Stafettlaget just nu enligt mig är Ida – Ebba – Charlotte – Stina.
Jag trodde Weng, Östberg skulle vara mycket bättre i år eftersom de har haft givna platser och inte behövt konkurrera om platser. Skulle vara intressant med någon mer förklaring.
Haag gör ett riktigt dåligt lopp och jag har inte heller någon förklaring till det. Det ligger nog något i att hon inte tävlat alls på länge. Haag bör definitivt få åka 10 km. Stina bör absolut stå över den distansen. Skulle vara intressant att se Ida på distans också innan stafetten, men det kan också vara bra att vila.
Per: hörde lite snack om att man kortet ner banan men vet inte om de var dam eller herr eller båda..eller så hörde jag fel..
Haag tappade väl 2 min på Ishida på skejtdelen. Finns liksom inget att skylla på. Självklart ska hon varken åka 10 km skejt eller stafett. Haag har fixat sin dröm, att komma till OS men att inte tävla efter TdS tror jag var fel vilket jag sagt tidigare. Man kan inte träna sig i form över en månad före ett mästerskap utan en enda tävling.
Jacob Hård/SVT får intervjua åkarna på parkeringsplatsen, måste kännas skämmigt.
Alexander: Varför ska Haag åka 10 km? För att det inte går att fylla ut med ngn annan eller?
Jossa: Ok, det låter väl rimligt i så fall för 3.40 var väl långt.
Vad tycker ni annars om Eurosports sändningar och studiosnack hittills under OS? Tycker att det har varit lite vacklande. Vacchi är ok men Södergren som expertkommentator är inte klockrent castad (även om han var lite bättre nu på kvällen). Här måste man säga att Fredriksson/Ojala/Blomqvist är rätt överlägsna i jämförelse. Anja och Jessica Almenäs sedan går liksom
i falsk-peppningsfällan tycker jag. ”Tar Sverige en medalj i skidskytte?” ”Ja, men det är klart vi gör. Det är jag öööövertygad om”. Den här idén att tittarna verkligen kommer känna det programledarna försöker få dem att känna. Funkar aldrig och det blir bara överdrivet flåsigt och icke-genuint. Dessutom är det dåligt organiserat på sajten/appen med intervjuer m m. Det är svårt att hitta tycker jag.
Vem kör sprintstafett med Stina?
Per: Jag gillar Jonas Karlsson som programledare, tycker han gör det riktigt bra (och inga Yvette-vibbar).
Känner mig också lite tveksam till Södergren som expert. Bara för att man har vunnit Kollen gör en inte till en bra expert.
Per: Emil Jönsson kan vara en bra expertkommentator efter karriären.
Roberto Vacchi har grym känsla, men fokuserar alldelles för lite på vad som händer i början av loppet. Då rabblas det mest statistik och fakta. Exempel: Ebba var tidigt långt framme, nämndes knappt. Marit tappade oförklarligt första kilometrarna, nämndes knappt. Mer fokus på vad som händer, mindre på vad som hänt i tidigare lopp tack. Annars är sändningarna långt över förväntan. Gillar Anjas bidrag!
Harald: Kalla har sagt att hon gärna vill åka sprintstafetten. Det är många dagar efter stafetten och långt före tremilen, så sprintstafettinsatsen ska inte behöva påverka tremilen.
Sen tror jag att Stina är en anledning till att Kalla är sugen på att åka den. I Stina har hon en riktig guldpartner.
Swestam: Ja, Karlsson är säker och bra.
Vittoz: Glömde kommentera din iakttagelse om Ebba och treans växel förut. Intressant helt klart. Hon verkar vara en oerhört medveten person. Frågan om tvåans växel bara blir kvar för tempoväxlingar och riktigt branta backar till slut.
Jag tycker att både Södergren och Elofsson är kanon!
Jonas Karlsson är lite bättre nu än när han var på SVT.
Harald sade:
”Vem kör sprintstafett med Stina?”
Är det verkligen 100% klart att Stina kör Teamsprinten?
Om t.ex. Anna Dyvik helt överraskande vinner guld i sprinten, samtidigt som Stina missar finalen (hua mig), kan man åsidosätta Anna då?
Förra årets final i VM:s teamsprint förlorade ju Stina tom. en spurt om medalj mot Jessica Diggins (Sverige blev ju fyra då)…
Spekulerar fritt här… Önskar ju naturligtvis att Stina tar guld och ”vi” får knusa norrmännen igen!!
Jag upplever Grip & gänget som väldigt osentimentala. Kolla på Nelson i OS. Dyvik var inte i landslaget men fick ändå åka världscup. Falk var ur form i Lahti – in med Ebba. Om Dyvik åker bättre än Falk och Ida tror jag med 99% sannolikhet att hon får starta stafetten.
https://www.nrk.no/sport/bjorgen-innrommer_-_-ikke-mange-uker-jeg-har-gjort-akkurat-som-planlagt-1.13908684
Nei Marit dette holder ikke. Glem praten om gull, og vær meget tilfreds med dagens medalje.. I dagens toppidrett må konsentrasjonen være tilkoblet 24/7, der eks. Kalla befinner seg!!…
Björgen sa att hon blev blockerad bakom Siebenthal när Kalla ryckte men Björgen valde att ligga kvar bakom ganska länge fast det fanns plats att gå förbi i backen efter kurvan. Björgen orkade helt enkelt inte och inte de andra norskorna heller.
Jag tycker att man ska köra ”all in” för stafetten.Om vi har 2 st i form förrutom Stina på sprinten så ta ut dom på 10 km .Ta ut den som åker bäst till stafetten .Om alla åker dåligt så finns Haag som reserv. Hoppas att Dyvik är i form.Om alla är i toppform så tror jag att Kalla.
,Stina,Ebba och Dyvik har den högsta kapaciteten .Det pratas mycket om Ida för stafetten men vad har hon åstadkommit i år igentligen ? Svenska laget borde ha en mycket större guldchans än någonsin.Fortfarande liten men enormt mycket större på förhand om man jämför med Sotji.
Kallner: Jag tycker Haag förtjänar en andra chans. Om både Dyvik och Ingemarsdotter gör topp-prestationer på sprinten och verkligen vill åka 10km så får kanske Haag inte plats. Jag tycker att Haag bör köra ett ordentligt tempopass på måndag och känna av hur kroppen responderar. Kan ju vara att Haag har virus i kroppen. Vad vet vi?
Jag tycker att Gunde fortfarande är bättre än Kalla. Dels har han 11 OS och VM guld mot Kallas 5 plus att det är flera discipliner nu=fler chanser.
Alex: Man ”förtjänar” inte att åka eller få en ”andra chans”. Det ligger lite ”tycka synd om” i det. Presterar man inte ska man inte åka. Nu är det OS och laget ska toppas inför varje tävling, det har dem tränat och förberett sig för.
Tack oggson för förklaringen om fabulators inlägg.
Hans nästa hade också behövt en förklaring egentligen….men jag nöjer mig med att ignorera tror jag…
Tröttsam och meningslös Haag-diskussion igen. Hon kommer köra 10 skate om hon inte är sjuk. Så släpp det bara även om ni inte gillar henne.
Kommer förresten Jacobsen att få köra 10 skate? Vad var det för allergisk reaktion hon hade i Seefeld egentligen som gjorde att hon tvingades åka hem?
Tröttsam Haag diskussion??
Varför skulle hon bli uttagen til 10 km ? Gills inte skithlon loppet? .Hon visade ju där att hon är helt ur form.Det har varit en hel del Haag bashing här tidigare och vissa som försvarar henne i varje situation.Men om hennes form inte ändrar sig otroligt snabbt så fattar inte jag hur hon skulle vara aktuell för något annat än 3-milen.Som hon åkte igår så ser jag inte henne som självklar ens i det loppet.Hon har fått sin chans och det är inte synd om henne om hon inte blir uttagen i något mer lopp.
KarlP
Enligt ditt resonemang ska inte Halvarsson åka nå mer i detta OS?
Janne ,jaså
På damsidan har vi flera bra åkare .Calle misslyckas som vanligt men det här ju bara en larvig kommentar.
Förklara gärna varför du tycker att Anna skulle vara självklar i något lopp framöver. Calle i sina bästa stunder är ju fortfarande ett medaljhopp och det finns inget att sätta i i stället från avbytarbänken.
Tänkte på Ida åker bra i spriten final/semi på Tisdag sedan Torsdag ett tufft mil lopp såg så slut hon var i Seefeld och sedan en stafett på Lördag hur klarar hon de upplägget?
Jossa: Precis. Tveksamt.
KarlP
Så Haag får inte göra ett dåligt lopp och få någon ny chans? Jag undrar vem som har en larvig kommentar här om det inte är du. Jag har inte sagt att Haag ska få chansen men du räknar bort henne på grund av dåligt form och isåfall borde enligt ditt resonemang även Calle räknas bort.
Enligt mig ska varken Calle eller Haag räknas bort från att åka fler distanser. Calle ska självklart åka sprinten och sprint stafetten och jag räknar inte med att Haag kommer åka 10 fritt men jag räknar absolut inte bort henne för känner hon sig bara ok så är hon bättre än övriga svenskor förrutom Kalla, Ebba och Stina.
KarlP
Jag diggar verkligen Calle och han har enorm kapacitet men vad har han fått ut på stora mästerskap jämfört med Haag som har mycket fler framskjutna placeringar.
Vi har tre damer som är uttagna som distansåkare och jag tycker det är givet att de tre skall åka 10km-loppet (om nu ingen av de själva vill avstå). Om Stina avstår så fyller man ut med någon av de andra sprintåkarna. Så tänker jag.
All respekt för jossa o hanns hjälpryttare per men någon 10 km skate för Anna blir det nog knappast formen är ju urkass o hennes skate har väl inte rosat marknaden under hela sesongen hon få rikta in sig på 3 milen o Janne tyckte ju Anna var ett bra alternativ till Ebba i stafetten foliehatt på
Jag är böjd att hålla med de flesta här. Jag trodde på förhand att Haag hade god chans att bli näst bästa svenska i skiathlonen. Hon har fått planera, ladda och träna länge inför detta, har stor rutin och så vidare. Men när det så blev allvar igår visade det sig att hon inte är i form tyvärr. Då har man inte mycket i en stafett att göra.
Kalla är däremot i kanonform liksom Ebba. Stina är främst sprintåkare men hon gjorde det OK igår och stafetten är mycket kortare vilket bör passa henne bättre. Dessa tre är helt klara för stafetten.
Startsträckan står mellan Falken, Ida och Dyvik. Ida ligger bäst till på förhand, rutinerad och grym mästerskapsåkare. Men vi får se i sprinten och på 10 km, de bör ge bra fingervisningar.
Christian
Förstår inte vad du hittar på. Mitt lag i stafetten är Ida, Ebba, Kalla och Stina vilket jag också har skrivit här förrut, alltså inte Haag.
Håller med Swestam… Klart Haag ska åka 10 fritt om hon vill. Men stafetten är hon väldigt långt från just nu.
Janne
”Mitt lag från start är Ida-Haag/ebba-Kalla-Stina ” 2018-01-20-16.47 foliehatten sitter stadigt
Det är skrivet 20/1 och tycker det ser ut som ett riktigt bra lag och du kanske missa att jag i ett inlägg har skrivit att i slutändan är det ju vad dom visar för form här i OS som avgör hur stafett laget kommer bli så för tillfället så tycker jag inte Haag platsar i stafett laget på grund av insatsen sist men får hon chansen och gör en toppinsats på 10 skate så tycker jag hon inte ska avskrivas helt från stafetten. Känns som det bara är förstasträckan som är aktuell och i dagsläget är det klart fördel Ida där.
Ida-Ebba-Kalla-Stina är vad som gäller och har gällt i typ ett år.
Drömmen är såklart att Kalla kan ge Stina 15 sek men det lär bli i stort sett omöjligt.
Kallnar …ett bra lag felet med det laget är att Ida kommer att tappa på sin norska o den ända som klara att hämta hem tid på norskorna är Charlotte om hon har en bra dag …o ebba måste ha rygg på sin norska när hon starta för o klara sin norska annars kommer hon att tappa ännu mer sen återstå om Stina orka hålla björgen till upploppet
Kallner… inget har varit klart i ett år. Och inget är klart ens nu. Ditt lag känns som det troligaste, men laget kan få annan ordning. Sen kan det hända annat innan det är dags för stafetten. Skulle förvåna om alla håller sig fiska till stafetten. Det är därför man inte ska göra några anmärkningsvärda petning, bara för att markera oc som kan skapa osäkerhet. Man ska hålla lugnet och köra på som tänkt. När det är dags för stafetten tar man sen ut det bästa laget som finns tillgängligt.
Christian: vad menar du med de inlägget ? jag har väl inte tagit ut henne i något stafett lag eller till någon 10 km fritt.. mitt stafett lag tog jag ut för rätt länge sedan finns nedan här och när jag tog ut de.. sedan förstår jag att du vill peta Haag du ville ju de redan till förra VM av någon konstig anledning..
Ida Stina Ebba Kalla:
Inlagd: 2018-01-07, 14:04
Skriven av: jossa
jossa. …har noterat ditt lag sedan tidigare..intressant lag hur tänker du? Är lite förvånad oxå ..att du inte petat in Anna där på någon strecka
Sen är man ju van vid massiv kritik om man kröker ett hårstrå på Annas söta nuna så tänkte att jag kicka till dig direkt o sant tyckte inte ens att hon skulle få följa med till VM men bevisade då att jag hade fel
Christian: tycker de mer bevis vad du tycker om Haag som person när du inte ville ha med henne ens till förra VM får den gången var de helt givet…varför skulle jag peta in Haag som året varit `?vill ju att dom bästa ska åka så klar.. tycker de länge varit rätt vilka fyra som nog kommer åka ordningen tål så klart diskutera lite beroende på hur banorna kan se ut på dom olika delarna..
tycker Haag får osaklig kritik som att peta henne till förra VM med motivering att hon inte gjort resultat på 3 månader de tycker jag var en märklig kritik och osaklig…
Christian: om du sett blint på resultaten förra året till VM och WC loppen utan att veta vem som gjorde dom är jag rätt säker på att du aldrig petat bort Haags rad fanns inte så många som var nära den raden helt enkelt..
Får se om Ida har hittat någon typ av form. I år känns det inte som att hon är på samma nivå som tidigare. Tycker att dom borde få åka om stafettplatserna, Det är bara Kalla och Ebba som kan ha något att hämta på 10 km. Så varför inte ta med dom 2 som visar den bästa formen på sprinten av Ida,Dyvik och Falk .Låta dom köra om sista stafettplatsen på 10 km .Om man tror att Haag har en högre kapacitet så kan den bästa av de 3 få åka mot Haag om sista platsen. Tycker att det är konstigt om man tar ut Ida/Haag i en stafett på väldigt gamla meriter. Dagsformen borde vara avgörande. Jag tror på Dyvik .Har antagligen fel men vi får se.
Jossa ..tro vi har dragit det tidigare o att jag fick göra en liten pudel där…mer intressant är vadför Stina på andra
Tankar om damstafetten åker Falk och Dyvik så pass bra i sprinten final så kan dom säkert bli aktuella för en stafett men då ska dom stå över 10 km båda två för jag är tveksam om båda dom klarar av att åka så många hårda lopp på korttid alltså tis tor lör..
Christian: den uppställningen är en måndag gammal ca ville väl mest poängtera att jag inte då trodde på Haag heller.. men om laget jag tog ut då trodde jag att Kalla på åk stycka skulle kunna gå ifrån Björgen och att jag då tvivla på att Stina fixat Björgen på sista så var mina tankar då…medans jag trodde att Stina kunde göra en bra andra sträcka för jag upplever henne som stabilare bra i klassiska lopp
Jossa .Du kan ha rätt .Det kanske blir för tufft för Dyvik,Falk med 3 lopp. Men det borde ju gälla Ida också i så fall,
karlp: Självklart för henne med har skrivit de i tråden på morgonen och var orolig hur hon klarar de upplägget nu tror jag hon av dom 3 klarar de bäst… men de är tufft med en lång sprint dag och sedan 10 km och avsluta med en stafett..
Jossa…drömmen vore att skicka ut kalla tillsammans med björgen på sista men tro kalla måste göra ”skitjobbet”på andra o sen lita på att Stina o ebba maxprestera på sina sträckor hade önskat att falk fått vara med att vinna en stafettmedalj hon har verkligen kämpat med motgångar men skulle hon kört så skulle det varit på en skate strecka o dom är redan besatta så i min bok så stå det mellan Ida o Dyvik
Någon som sett det gulliga 10 år gamla inslaget från Lilla Sportspegeln med Ebba Andersson?
https://www.instagram.com/p/BfDoV8PAUUa/?taken-by=svtsport
En sak som slog mig med skiathlonen i övrigt var den usla insatsen från de övriga amerikanskorna utom Diggins. Varken Randall, Brennan eller Caitlin Patterson hängde med ens det första varvet. Brennan slutade tillslut bland de allra sista, Randall som 40:e och Patterson 34:a, alltså alla efter Haag. Amerikanskorna får hoppas på att Caldwell och Bjornsen är i praktslag och så måste de hitta en fjärde tjej. De har med Liz Stevens och Ida Sargent men de har knappast åkt bra i år. Tyskorna också oväntat svaga och Fessel blev sjuk och startade inte ens. Känns som att bakom Norge och Sverige är det ett gap till Finland och Ryssland.
Christian: Hur vet du att det blir Björgen på sista sträckan?
Hon har ju inte varit så sugen på det själv (Enligt uttalade förut) men jag håller med då det är det enda vettiga alternativet.
Fast denna följd hade varit intressant, Ida, Ebba, Kalla och Täpp på sista.
Men nu före sprinten och 10km har körts så hade jag tagit ut, Ida, Kalla, Ebba och Täpp.
Jag hade petat Haag i alla lopp och hade gjort det redan 2014, så är det.
Haags insats på 15 km var direkt svag. Oroande helt klart men det är klart att hon ska få fler chanser när hon nu är uttagen. Vi vet faktiskt ännu inte i vilken form övriga tre svenskor är. Ida hade nog slagit Haag i lördags, men knappast Falk eller Dyvik (Dyvik har faktiskt bara riktigt svaga resultat på distans i år). Viktigt att hålla alla optioner öppna inför stafetten och inte reagera med mobbarmentalitet. Sprinten kommer indikera distansform hyfsat bra. Sedan får ledarna ta ut stafettlaget på fingertoppskänsla: dagsform i relation till vilka krav banan ställer osv.
Anders: Du skrev tidigare (för någon vecka sedan) att stafettlaget inför OS var Haag-Kalla-Ebba-Stina. Detta enligt dina källor inom landslaget. Det överraskade några av oss som trodde att Ida låg betydligt närmare en stafettplats redan då. Bedömer du att de har ändrat i det laget nu?
Inte alls givet att Anna får vara med i laget. Måste snäppa upp på milen …
Andreas p…klart jag inte vet … men det har ju sett ut så sedan Hedenhös med stor framgång
Per – det var i utgångsläget landslagsledningens hypotes och anledningen till att de startade med de tjejerna. Har tyvärr inte mer inside info nu, lite svårt när de stängt till lite mer om sig. Så då får jag gissa som alla andra och då gissar jag att Haag lätt blir bortplockad om någon av sprinttjejerna visar fin form.