Uttagna till Davos
Davos-trailer
Det är alltså en helg som går helt i fri stil. Först med 10/15 fritt på lördag och sen sprint på söndag. Sveriges lag känns riktigt bra, åtminstone på damsidan! Sjukt kul att Lisa Larsen får åka med! Synd att inte Hanna Brodin får chansen med tanke på hennes prestation i lördags.
På herrsidan är det fullt med frågetecken, men jag tror att de lika gärna kan bli utropstecken! Thobbe får fortsatt förtroende vilket är kul. Frågan är vem som får stanna hemma nästa gång då Emil Jönsson förmodligen är tillbaka. Det här killarna kommer sälja sig dyrt!
Startlista damer
Startlista herrar
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Charlotte Kalla Anna Olsson Lina Andersson (sprint) Hanna Falk (sprint) Ida Ingemarsdotter Kristina Strandberg Anna Haag (distans) Sara Lindborg (distans) Lisa Larsen (distans) |
Marcus Hellner Johan Olsson (distans) Daniel Rickardsson (distans) Rickard Andreasson (distans) Robin Bryntesson (sprint) Thobias Fredriksson (sprint) Mathias Fredriksson (distans) Ny! Teodor Peterson (sprint) Jesper Modin (sprint) Björn Lind (sprint) |
Norge
Damer | Herrar |
---|---|
Marthe Kristoffersen Marit Bjørgen Celine Brun-Lie (sprint) Kari Vikhagen Gjeitnes (sprint) Karianne Bjellånes (sprint) Astrid Uhrenholdt Jacobsen Therese Johaug (distans) Kristin Størmer Steira (distans) Vibeke Skofterud (distans) Sara Svendsen |
Ola Vigen Hattestad (sprint) John Kristian Dahl (sprint) Øystein Pettersen (sprint) Anders Gløersen (sprint) Eirik Brandsdal (sprint) Kent Ove Clausen (sprint) Petter Northug Simen Østensen Geir Ludvig Aasen Ouren (distans) John Anders Gaustad (distans) Martin Johnsrud Sundby (distans) Mortein Eilifsen (distans) Roger Aa Djupvik (distans) |
Charlotte Kalla och Anna Olsson kör dom båda dagarna då?
Yes!
Läste att Steira har haft arm problem och varit tvungen att träna tejpad. Hon är ju annars en tjej som alltid brukar vara grymt bra på hög höjd. Hoppas vara åkare hinner få en bra höjdvana, dom borde nog ha åkt tidigare till Davos.
Men som sagt i Davos måste dom flesta bekänna färg.
Dumt att inte M. Fredriksson är uttagen! Dock blir det intressant att se Andreasson och Rickardsson, eftersom Fredriksson höll deras tempo i hälgen.
Jag tycker också att Haag borde åka sprinten, eftersom bör gå sprint-stafett i OS.
Det blir en fin skidhälg nu med. Många svenska hopp. Nu skall det laddas med lussebullar och pepparkakor så att det räcker till både skidor och skidskytte.Skall bli kul att se hur mycket Lisa Larsen har gått frammåt. Efter Falks framgångar, så borde Brodin fått vara med. Släpp fram dom unga, så att dom får lite grepp om vad det handlar om och även får chansen att visa vad dom kan.
Det är lätt att säga att den och den åkaren skulle varit med. Men vem/ vilka plockar man då bort? Landslagsledningen kan inte med hedern i behåll plocka bort Andreasson eller Rickardsson till förmån för Fredriksson, en åkare vars meriter har några år på nacken. Motsatsen gäller för Hanna Brodin, hon har ännu inte meriterna för att slå ut någon av våra landslagstjejer på sprintsidan. Våra sprintdamer håller hög klass men Brodins chans kommer säkert framöver, om inte annat brukar det dyka upp skador och sjukdomar.
När det gäller Lisa Larsen så återstår att se om hon den här säsongen har kommit närmare den nationella toppen. Av vad man sett hittills i år tycks de båda unga Åsarnaåkarna Emma Wikén och Sanna Hallberg ha tagit ett kliv framåt, Emma är faktiskt i bakhasorna på Larsen nu. Öht ser det bra ut på damsidan, de yngre juniorerna Madeleine Thorn och Julia Svan är lovande. På herrjuniorsidan ett fortsatt helmörker.
Hoppas Södergren börjar visa form.
Spännande att se om Hellner har kvar sin fina form från Beito, då kan Northug få sig en match.
Det vore skönt att få ett bra besked från dom båda.
Herrarna behöver en Kalla! Det skulle lyfta dom rejält, vi får hoppas på Hellner han har potensial.
Skulle vilja höja ett varningens finger för Ida Ingmarsdotter. En riktig fighter som jag inte tror har fått ut all ännu. Som hon säger så kände hon sig lite sämre i veckan och det är nog inte omöjligt att hon tar ett par steg till ju längre denna säsong går. Kul med Lisa Larsen men man ska inte ha speciellt höga förväntningar på henne då hon var en bit efter Sara Lindborg i helgen som inte tillhör absoluta världstopp på 10km fritt. Kan hon hålla sig en och en halv minut efter täten så gör hon det riktigt bra.
Svenska laget åkte i dag till Davos. Norge kom dit i fredags.
Tror också att en del av finska laget kom i fredags.
Vad betyder 4-5 dagars längre acklimatisering på hög höjd?
Jag tror att Lisa är en åkare som kan ta ett rejält kliv på en gång. Hon har en enorm högsta nivå, men har hamnat i en platåfas där hon inte får ut allt.
Så att hon kan åka en minut bättre helt plötsligt skulle inte förvåna mig.
Kjell: Det är mycket individuellt med hur det är för olika åkare med acklimatiseringen.
Vill minnas att Lina slog Kalla där för nått år sen på 10km fristil och att Kalla slog Steira i stafetten och Britta spurtade ner Björgen på sista sträckan i samma stafett.
Petter Northug blir kul att se i sprint.
Hoppas han får möta en pigg Hellner.
Han har ju sagt att han aldrig kommer att förlora mot Hellner någonsin.
Saarinen var hemma i finland under helgen. Andreas P du har rätt väldigt individuellt med acklimatiseringen, Lina slog Kalla på 10 fritt tror hon var 11a hennes klart bästa WC placering i fritt dagen efter vann Swe stafetten där alla 4 åkte riktigt starkt.
Angående Lisa Larsen så känns de som hon åker klassen sämre just nu än hon gjorde vid samma tidpunkt förra året, men helt rätt att låta henne, men vi ska inte hoppas för mkt den här gången tar hon poäng gör hon de riktigt bra.
Undra om Lisa har ändrat lite i träningsupplägget för att vara i bättre form till JVM?
Fast det är bara en spekulation jag har.
Jag läste någonstans (här?) att hon hade ett annat träningsupplägg i år. Samtidigt verkar hennes form vara i stigande, då hon åkte bättre i nu i helgen jämfört med premiären i Bruksvallarna.
Nisse, jeg tror verken Northug eller Hellner vil ha en sjanse mot spesialsprinterne. Spesielt ikke mot Petukhov dersom han viser samme form som i Dusseldorf.
Northug har et bra rykk, men jeg tror ikke han har like stor toppfart som de beste sprinterne.
Mycket sant Tor. Tror också att både hellner och Northug kan få det tufft. Men om de klarar höjden så vet man aldrig. Emil Jönsson är inte med och framförallt Hattestad såg lite blek ut sist (kan ju vara som han är inne i en tuff träningsperiod nu vilket skulle vara fullt logiskt med tanke på att det är os år). Tycker att förhoppningarna på Lisa Larsen är lite överdrivna men man vet aldrig med den höga höjden.
Någon segerchans skall vi väl inte ha på Northug och Hellner men det roliga blir ju att se en inbördes kamp mellan dom. Så hoppas dom får gå i samma kvart eller semi. Får vi se Northug äta upp sin hatt?
Kim: Den realistiska förväntningen på Lisa Larsen är väl att hon tar världscuppoäng. Sara Lindborg blev ju 25:a i Beitostölen och om Lisa har kapacitet att åka någorlunda jämnt med Sara (som hon nästan gjorde nu Idre) så borde hon ha chans på poäng. Man kan ju också jämföra med den jämnåriga norskan Ingvild Flugstad Østberg som kom på plats 20 i Beitostölen (ca 4.5 snabbare än Sara).
Sedan hur den höga höjden påverkar Lisa det har jag ingen aning om.
Nä poäng är väl ett realistiskt mål för Lisa sen var det väl för att hon åkte så bra i början av förra säsongen en del har höga förhoppningar på henne.
Nisse, han har väl sagt att han aldrig någonsin kommer att förlora en SPURT mot Hellner. Förlora har han ju gjort i ”fellestart” redan, i jaktstarten i Falun i våras.
Det ultimata vore ju om Hellner kunde vinna en spurt i en stafett mot Northug. Men det är nog en önskedröm.
Jag tror inte man ska räkna bort åkare som Hellner och Northug i sprinten. Skulle det vara någon skillnad i år mot i fjol? Northug vann någon sprint förra året och Cologna var alltid med i toppen t ex.
Dusseldorf är speciellt, Petuchov kommer inte dominera på samma sätt på en tuffare bana.
Ett sprintlopp avslutas med en spurt och
lyckas Hellner klå Northug så har han i mina ögon förlorat en spurt mot Hellner.
Nisse det har du rett i, men jeg tror ikke Hellner har større toppfart enn Northug. Ei heller høyere aksellerasjon. Blir det spurt og begge de er med tror jeg Northug slår Hellner.
Northug har vunnet sprintrenn før, men om jeg ikke husker feil var det i forbindelse med Tour de Ski. Der er jo som kjent ikke alle de beste sprinterne med.
Visst kan 8 dagars acklimatisering vara lite bättre än 5 dagar. Samtidigt är ju detta väldigt individuellt. En del åkare kan göra ETT bra lopp på hög höjd med kort acklimatisering men däremot behöva längre förberedelsetid för att det ska fungera i flera lopp. Till helgen får vi se.
För övrigt tycker jag också att det hade varit intressant att få se Anna Haag åka sprint, men teamsprint i OS (3 + 3 lopp på ganska lång bana) är något helt annat än individuell sprint och där är en Anna Haag i form ett mycket bra alternativ ihop med Kalla.
Nisse,
Jo men alla sprintlopp avslutas inte med spurtstrider. Om Northug skulle bli inblandad i en incident tidigare i loppet och komma på efterkälken så är det en annan sak.
Det vore såklart grymt om Hellner kunde slå Northug man mot man, åtminstånde någon gång i karriären.
Tor, där har du fel. Northug vann sprinten i Lahti i våras. Han slog Hattestad, som var i sitt livs form, på upploppet. Northug kan knäcka alla sprinters.
Några funderingar från min sida:
Bra att Larsen får chansen i distans och förhoppningsvis tar hon WC-poäng. Saknar Brodin i sprinten. Ska hon få chansen i WC i vinter innan OS för att också få bekänna färg?
Norges Maiken Caspersen Falla petad i sprinten i Davos, varför? Gjorde bra från sig i Düssan. Bättre än Bjellånes och Gjeitnes. Visste ni förresten att Falla har en tvillingbror som också åker skidor (finns i FIS persondatabas) men inte är lika framgångsrik som hon?
Lite märkligt tycker jag att de svenska kom dit några dagar efter andra landslag till Davos, bättre vara där på plats på den höga höjen och acklimatisera sig än att vara på hemmaplan. Gissar att det beror på att de ville flyga ner alla inkl de från Düssan samtidigt i samma Air Ski Force-plan och spara in på hotelnätter etc dvs ekonomiska skäl.
Sen vad gäller Kalla och Haag i sprint tror jag att vi tjänar på att låta dem stå över och låta Ida, Lina, Falken, Brodin, Norgren osv åka sprint i OS. Få åkare som klarar av både distans och sprint och dessa är ofta äldre och rutinerade typ Follis, Majdic och Saarinen. Kalla och Haag kanske kommer dit men de är inte där än.
Petter mot Hellner i sprint? Sätter min sista peng på Petter i så fall. Om distans då har Hellner större chans men skulle då inte heller sätta pengen på honom. Petter är för bra som det är nu.
Tror Kalla är given i Team sprinten
hon har ju visat att hon klarar utav flera tävlingar i följd (TDS)
Naturligtvis är Kalla i normal form given i sprintstafetten i OS, hon var ju moralisk finalist i VM där hon enkelt vann B-finalen (Ida och Anna 5:a och 6:a i finalen). I dagsläget står nog Anna eller Ida närmast att komplettera Kalla, med Falk som outsider. Sedan finns ett par skapliga reserver dessutom…Damernas sprintstafett är nog vår största guldchans i längdspåret. Sedan kommer Kallas 10 fritt och damstafetten.
Andreas P
Är väl på stort överrens att om hon klarar världscuppoäng så är det mer än godkännt. Men tycker det är lite tufft att ställa förväntningar på vad hon klarade i början på förra säsongen. Känns mer realistiskt att ställa förväntningar efter vad hon klarade i bruksvallarna i år och idre senast. Och då är det nog ca en och en halvminuten efter täten som är ett riktigt bra resultat. Men som sagt så är det ju ungefär samma som att prata om världscuppoäng.
Jörgen: om jag förstått det rätt så låter man Falla och Flugstad Østberg stå över Davos för att de skall få förbereda sig inför JVM på ett bra sätt. Man har i Norge ett eller flera uttagningslopp inför JVM som de skall delta i.
De unga norskorna (Falla m fl) var väl de stora överraskningarna förra säsongen i damsprint. Förhoppningsvis så blir det de unga svenskorna som är den stora överraskningen denna säsong. Hoppas verkligen att Brodin får en riktig chans, synd att vi bara har fem platser i sprint denna säsong.
Om inte minnet sviker hade sprinten vid för-OS hade en segrartid på runt 3,30 och sprintstafetten något under 3 minuter per sträcka.
Det prioriterar alltså distansåkare och är enligt mig inte sprint.
Vi kallar väl inte löpning 1500 meter för sprint.
För att utveckla sprint till en egen disciplin tycker jag att man ska korta banorna till en segrartid under 2 minuter.
Detta kräver givetvis också bredare banor.
Man kan ikke direkte overføre begrep fra idrett til idrett. En sprint i Friidrett har gjerne en vinnertid på 10 sekunder, mens en sprint i sykkelsporten kan ha en vinnertid på 90 minutter.
I en skiskytter-sprint er vinnertiden gjerne en halvtime, og i langrenn er vinnertiden i en sprint 2,5 til 3,5 minutter.
At noen argumenterer for at en sprint skal være kortere er en sak, men man kan ikke bruke sammenligningen med friidrett som et argument.
Tycker man kan ha som målsättning att alla som blir uttagna till WC ska ta poäng oavsett ålder.
Sprintstafetten i OS lär blir hård därför står platserna mellan Kalla Haag Olsson, tror att sprintstafetten är Swe största Guld chans i OS.
Individuella sprinten är Andersson Olsson givan sedan liggar Falk bra till sista plasten står i såfalla mellan Ingmarsdotter å Norgren.
Tor; alldeles rätt att definitionen av sprint är olika inom olika sporter.
Jag menade för att utveckla sprint till en egen disciplin skild från distans borde banorna ha en segrartid under 2 minuter.
Med en segrartid på 3-3,5 minuter gynnar det allt för mycket distansåkarna.
Undra vad det finns för reservort om inte Rogla hinner få nån snö?
Rogla har det väl inte körts nå VC förut?
Samma med tävlings orterna i TDS.
Nu hittade jag en artikel om detta som svar på mitt förra inlägg:
http://langd.custompublish.com/ingen-sno-i-rogla.4662908-86318.html
En släkting som befinner sig på jobb i Ljubljana ringde. Sa att det i förrgår inte fanns någon snö i Rogla.
Brist på snö kommer att bli ett allt större problem. Man borde prioritera
dom nordliga delarna av klotet. För även om det möjligtvis går att producera konstsnö så blir det inte bra tävlingar.
Jag tror inte någon annan idrott skulle acceptera att underlaget är så dåligt som det kan vara i skidor/skidskytte.
Vi kommer ju i håg den bruna sörja som var i Liberec och skidskytte VM i Sydkorea
det är inte acceptabelt. Denne Ulvang borde jobba för att höja kvaliteten i stället för att hitta på nya regler hela tiden.
Tror också att det är jobbigt att åka både sprint och distans på OS, men jämfört med VM är programmet klart mer utdraget. För damerna går skiathlon fredag vecka 1, teamsprint måndag vecka 2 och stafett torsdag vecka 2. Dvs 3 dagar mellan varje lopp så jag tror inte det är några problem för Haag och Kalla att åka teamsprinten om de är bäst i svenska laget just då.
Jönsson ställer nog upp i TDS.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5052587
SNÖ!
Alltid retar det väl någon, här i Bruksvallarna är -2, 60-70 cm snö och många mil perfekta spår.
En Jönsson i bra form kan bli riktigt intressant i TDS! Speciellt med den nyvunna distanskapaciteten. Sprinttävlingarna där bör han ju ta hem många poäng i, det är ju också många av de bästa åkarna som kommer stå över.
Roligt i så fall för oss som får en anledning att se touren.
Enligt Fis programblad så går distans tävlingarna på lördag och sprinten på söndag fast här står det ju tvärt om, hur är det egentligen?
http://www.fis-ski.com/pdf/2010/CC/2985/2010CC2985PROG.pdf
Jo roligt om nån åkare ställer upp på TDS
blir nog många etablerade åkare som står över i år från många nationer.
Sverge har väl inplanerad nån höghöjds träning just då läste jag.
Andreas, det är jag som skrivit fel! fixar
Britta är inte med är det nån som vet hur det är med hennes skada?
Angående TDS så läste jag en intervju med Britta att hon skulle åka hela Touren om hon inte var uttagen till OS och halva Touren om hon var uttagen till OS, men detta var innan hon blev skadad i Düsseldorf. Annars har man mest läst om de som inte skall åka Touren. Vore också intressant med landslagsledningens syn på Touren.
Jag har inte sett något om Brittas skada och hon har inte heller skrivit något på sin hemsida.
Min släkting i Ljubljana har lätt regn och +grader.
Han har ringt Rogla, där snöar lite lätt och är någon minusgrad.
Det kanske ordnar sig.
I Finland har man en lite annan syn på Touren. Där ser man den som ett perfekt hårdträningsblock för åkare som är friska och i bra form. Tror alla toppnamnen kommer att delta. Flera sprinters kommer dessutom köra halva TDS.
Åka Touren så nära OS är en stor risk.
Ulvang är som vanligt inblandad i flytten av Touren och förstör därmed sin egen tävling. Det kommer saknas massor av åkare och prestigen att vinna är låg. Däremot är det lättförtjänta pengar och det är nog det som lockar Kuitonen och Saarinen.
Jaha, så du tror att de bara är ute efter pengarna? ”Det saknas massor med åkare och prestigen är låg” Av de med segerchans i damklassen är det bara Kalla som skippar Touren. Björgen har ju aldrig ens varit nära att vinna. Saarinen åkte TDS ifjol och vann mest medaljer av alla i Liberec. Heikkinen åkte touren och var i sitt livs form i Liberec. Det är de erfarenheterna som är grunden till deras beslut.
Men, det lär väl visa sig i Vancouver vem som gjorde rätt. Tycker det är spännande när åkarna har olika upplägg.
Det är inte bara Kalla och Björgen som kommer att avstå. Och Björgen är nog bra för att vinna flera etapper vilket inte gör det lättare oavsett vem som vinner hela TDS. Saarinen har väl vid 32års ålder så bra koll på vad hon klarar att hon tycker det är värt risken. Kuitonen resonerar väl på samma sätt även om jag tvivlar på att hon vinner. Men ta bort prispengarna så tror jag inte någon av dom kommer till start.
Men en sak som jag undrar över är hur är programmet i Davos? Är det distans på Lördag eller Söndag? Har läst i tidningar att distansen är på Söndag men AnnaH skriver att hon skall tävla på Lördag.
Elin – tack för väderrapporterna from down there
Angående åka halva touren förstår jag inte poängen för om de inte åker hela touren utan avbryter förlorar de alla ev WC-poäng (och prispengar) som de kört in tidigare under touren. Men de som gör så kanske ser touren som bra träning/genomkörare bara?
Saarinen, Kuitunen (samt Kowalczyk och Majdic, som också åker touren skulle jag tro) är rutinerade och vet säkert vad de gör. Den som vinner touren har stor chans att vinna WC-totalen. Sen är det säkert så att det upplägget inte passar alla med tanke på kommande OS och det är sant att det finns risk för t.ex skador.
Nisse – tidningarna har inte koll – programmet i helgen är (enligt FIS:s hemsida):
Lördag: distans 10/15 km fristil
Söndag: sprint fristil
Tack Jörgen för informationen! Irriterande att tidningarna alltid har fel. Nytt var väl i år att dom får ta med sig poängen om dom avbryter? Eller är det fel också. Undrar om det inte är sista säsongen för Saarinen, Kuitonen, Majdic,Follis och Longa? Sånt kan ju inverka på lusten att tjäna pengar i TDS och sedan VC totalen. Och det är ju rutinerade damer som tycker det är värt risken.
Saarinen är född 79 och är alltså 30, inte 32. Jag skulle inte tro att det här är hennes sista år på touren.
Doping-Kuitunen däremot få gärna lägga av så fort hon kan.
Det ryktas att det är sista året för Kuitunen sen vad beträffar Saarinen så har det inte hörts nått om hennes planer.
Nisse: såvitt jag vet är reglerna samma för Touren som tidigare:
http://www.skidpepp.se/tavlingsregler/tour-de-ski/
Dvs den som inte fullföljer Touren kan inte tillgodoräkna sig WC-poäng eller prispengar. En tour är en tour man ska fullfölja den och samma gäller WC-finalen. Vore dumt annars dvs åka i början och sen avbryta när det passar.
Angående Virpi: tror att det är hennes sista säsong nu. Gift med en miljonär (hon är säkert det själv också) och får smak för det ljuva livet. Hennes sista säsong. Aikku lär nog fortsätta iaf till nästa VM.
Jag hade också för mig att man ändrat på reglerna så att man fick behålla poängen för de enskilda koppen även om man inte fullföljer hela touren. Om man läser reglerna för världscupen så står det inte uttryckligen att man förlorar sina poäng om inte fullföljer, även om man underförstått kan få den uppfattningen.
Om man däremot går in på FIS Tour de Ski-hemsida och skummar nyheterna så kan man läsa att ”[..] allows the racers that have to quit the Tour before reaching the finish line on Alpe Cermis to keep their World Cup points from the earlier Tour Stages”
http://www.tour-de-ski.com/fr/news/latest-news.html?actu_id_17=513&actu_page_17=2
Swestam: ser på din länk att de ändrat tourreglerna i år (för att undvika att sjuka åkare tvingar sig vidare i syfte att få behålla tidigare inkörda poäng).
Tack för det och jag ändrar på infon här på sidan.
Nisse, har du hört några andra toppnamn än Kalla och Björgen som skippar touren? Inte jag. Johan Olsson o Kalla åkte ju inte touren ifol heller och inte vet jag om de var i så mycket bättre form än andra på VM. Dock klarade inte Cologna och Majdic både touren och VM ifjol, så håller med om att det kan finnas en risk att delta.
Sen är Saarinen mycket irriterad på folk som frågar om hon skall sluta. Hon brukar svara: ”Fråga Virpi först, hon är ju tre år äldre…” Själv tycker hon att hon precis kommit igång. Saarinen har HildeG som förebild och tycker inte alls att det är omöjligt att hon fortsätter över 2014.
Vet inte vad du menar med toppnamn.
Men då årets TDS missgynnar fristilsåkare lite mindre än förra året så räknar jag AnnaH och Steira som toppnamn. Virpi var väl också en flopp efter TDS, så även hon hade nog tjänat på att skippa TDS.
Kalla var ju sjuk ifjol under TDS kunde inte träna på 7-10 dar och sen var hon visst i bra form under VM men åkte inge bra förutom på sprinten och i stafetten.
Måste ju tro på hennes egna ord när hon säger att hon visst var i form under VM.
Anna Haag ska också hoppa över TDS så de så.
Nisse: Här förklarar Emmelie Öhrsig på vilka olika sätt (ur träningssynvinkel) man kan se på touren. http://svtplay.se/v/1777276/skidor/emelie_ohrstig_-svt_sports_nya_expert?sb,b1387547,16,f,-1
Man kan alltså ladda upp på olika sätt…
Min kusin i Ljubljana rapporterar: Enligt TV-vädret kan det komma snö i mitten av nästa vecka och bli riktigt kallt mot helgen 19-20/12, kanske -15 grader.
Anna Haag skriver lite om teamsprinten (OS)och hon säger att laget nog tas ut nån dag före själva tävlingen.
Elin, ja det ska bli riktigt kallt framöver. Kolla här:
Från Jesper Modins blogg:
Idag har vi kört några intervaller på sprintbanan här i Davos, men att kalla den sprintbana är kanske lite fel. 4.07 min tog den snabbaste intervallen, och banan är minst sagt speciell. Den består egentligen bara av en enda lång uppförsbacke i början och en lång utförsbacke på slutet. Jobbigt lär det bli!
Lång sprint bana är det iaf.
Mattias Fredriksson!!!
Det verkar som slingan tagit sig från huvudämnet: uttagna till Davos!
Läser på Fredrikssons hemsida att han får åka. Trist att han då som vanligt kastas in i sista minut och inte får möjlighet att förbeerada sig för den höga höjden. Svårare att prestera på topp då.
Undrar vem som är sjuk? Hoppas det inte är Södergren eller Hellner.
Södergren åker inte, lika bra han får återhämta sig å intre stressa med resa å tävlingar
Inte bra! 2månader kvar.
Synd att han blir inslängd så sent. Bra att Södergren vilar. Hoppas verkligen att Fredriksson får åka de nästa hälgerna också. Om han Rickardsson och Mats Larsson är i lika form så är Fredriksson tryggast på en första sträcka i stafett.
Rogla kör som planerat nästa helg men använder en 2,5-kilometerslinga istället för 3,3 kilometers slinga.
Kanske det kommer att bli trångt med ett 15km och ett 30km lopp, Tråkigt att det är masstartslopp :-(
Ser att Miriam Gössner ska starta, juniorvärldsmästarinna i skidskytte förra säsongen, åkte i tyska längdstafettlaget i slutet av säsongen.
Enligt en tysk vän jag träffade på skidskytte i Östersund är hon aktuell för stafettlaget vid OS, längd alltså.
Vännen blev ganska tyst när ACO slog Gössner med 27 sekunder i ren åkning på 7,5 km.
Hur bra är ACO?
Du kan ju be henne ställa upp i ett vanligt lopp någon gång. Skulle vara väldigt spännande att se.
Jag har funderat ofta på hur bra ACO är. Jag tror inte någon av svenskorna, förutom Kalla och Haag slår henne på 5 km fritt. Hon kanske vore något för OS-stafetten? Sätta Haag på förstasträckan och ACO på tredje. Vilket lag.
Lite skidskyttar körde ju premiären i Muonio. Såhär såg resultaten ut:
1. NataliaKOROSTELEVA
2. Riitta-Liisa ROPONEN +13
23. Magdalena NEUNER +1,43
24. Kaisa MÄKÄRÄINEN +1,46
26. Miriam GÖSSNER +1,50
Så de var ju en bit efter, å andra sidan hade de ju lite längre till sin WC premiär än längdåkarna hade så formmässigt var de efter.
Läste nånstans att både Neuner och Gössner är aktuella för Tysklands OS-stafettlag. ACOz kan absolut vara en förstärkning till ett svenskt stafettlag beroende på formen hos 4:e tjej.
Det om gör Norge ännu starkare på herrsafetten i OS är ju att de kan stoppa in valfri skidskytt på tredjesträckan om inte typ Hofstad eller Gjerdalen är i form.
startlistor http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=16159 och http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=16158
ACO verkar vara i toppslag vad gäller åkningen (bättre än Helena) men hon måste ställa upp i ett rent längdlopp och visa klass, tror inte att landslagsledningen i längd chansar med att kasta in henne. Samt ACO har nog fullt program i OS i skidskytte.
Men visst skulle det vara intressant att se henne åka ren längd i fristil. Tror dock inte att hon skulle matcha Kalla eller Haag utan är snäppet efter.
En intressant jämförelse vore mellan Gössner och Lisa Larsen då de är lika gamla.
Noterar att Larsen har bättre (lägre) fispoäng än Lindborg, trots att Lindborg tagit världscuppoäng denna säsong.
Swestam: FIS-poängen uppdateras 4 gånger om året (dvs efter varje period). Har i ett annan kommentar här i Skidpepp konstaterat att Kalle Lassila och en till skidlöpare har lägre FIS-poäng i sprint än den norska suveränen Hattestad.
Något verkar inte stämma på den punkten.
ACO åkte fantastiskt bra idag, svenskorna hade åxå fantastiskt bra skidor villket bidrog, tar man resulstaten från Muonio så är skidskyttarna en bra bit efter alla kan ju inte haft en jättedålig dag eller? ACO tar i bästa fall WC poäng är min gissning.
Jörgen: ja i så fall borde Larsens bättre FIS-poäng komma från världscupavslutningen där hon tog världscuppoäng (och ev. JVM om det ger grund för FIS-poäng och tillhör fjärde perioden).
sedan är de väl så att en Neuner i from är bättre än ACO har så varit dom senaste åren.
ACO skulle inte ha en chans mot Kalla, Sen var hon ju ingen hejare som längdskidåkare heller hennes Främsta meriter som längdåkare: Tre SM-brons individuellt och ett silver i stafett. Femma i Vasaloppet. 30: e plats på 15 km fritt OS Salt Lake 2002. Silver JVM-stafett 1993. (Fast 5a i Vasaloppet imponerar)
Men 5km fritt ska hon nog hänga med i helt klart tydligen bättre som 36 åring än vad hon var som 26åring, konstigt.
Det kommer att bli ruggigt spännande tävling. Hoppas nu Kalla får till en riktigt bra tävling på hög höjd, det vore nog väldigt skönt för henne.
Hon har haft problem förr i Davos, La Cluzas och Bormio alla över 1500m.
Så jag håller tummarna.
Spännande blir det mitt tipps är
1 Kalla
2 Korosteleva
3 Roponen
Haag topp 10 Olsson topp 20 andra två gör bra om dom tar WC poäng.
Herrloppet är mer öppet
1 Livers
2 Vittoz
3 Legkov
Hellner Olsson topp 12 inga andra tar WC poäng
Lite vågat att inte ta med Steira hon brukar ofta lyckas på höjden men tror inte de är norges dag imorgon *L*
Kalla kan prestera på hög höjd iaf i stafett konstigt nog.
jossa, Du kan inte jämföra Neuner och ACO de senate åren.
2008 var ACO gravid och 2009 kom hon tillbaka efter barnafödande.
Jag såg skidskyttet i Östersund på plats och tänkte på tal om Gössner; har Tyskland så dåligt ställt.
För övrigt satsar jag en spänn på Björgen i morgon.
Kollar man OS-programmet så finns det plats för dubblering för skidskyttarna, de kan köra längdstafetterna om de vill och orkar.
Klart att man funderar i de banorna när man ser hur snabbt ACO och Helena åker nu, men frågan är hur bra de egentligen är!? Skulle vara intressant att se dem möta Kalla och resten av tjejerna i någon tävling.
Andreas P;
ACOs träning som längdåkare var väl division 2 jämfört med elitserien under Pichler.
Håller med elin skulle vara intersant att se vad kalla och co skulle tycka om Pichlers träning? Kanske gemensamma tränigs läger? Tror aco skulle kunna hävda sig bra men bäst i ett kort masstartslopp.
Appropå Gössner så åkte hon ju i VM-stafetten hon var då snabbast på tredjesträckan med tiden 12:37.9
Andra på samma sträcka var Roponen, Steira och Haag.
Dock åkte Kalla på fjärdesträckan snabbare än Gössner (12:16.8).
Gössner vann juniorVM trots 8 straffrundor. Sedan vet man ju inte om hon var i form i Östersund.
Pichlers är en bra tränare helt klrat men är inte alla som lyckats med han som tränare.
Elin: du har rätt kanske inte var en klockren jämförelse men sista året ACO var på topp 07 då åkte hon å Neuner jämt efter det har Neuner gått framåt mer.
Jag tror inte någon av skidskytte tjejerna skulle ta medalj på SM (fritt) på 5 km ACO topp 6 Jonsson runt 12
Jag tror att ACO och Helena skulle kunna hävda sig om de fick chansen i 10 km fristil och hoppas på att Larsen+Brodin tar chansen när de får den. Tänk vad det skulle betyda om de alla tog WC-poäng (för Sveriges nationalkvot i distans nästa säsong)…
Vad gäller skidskyttar: Björndalen har en WC-seger i längd sen har vi Lars Berger m.fl, flera skidskyttar har tagit mästerskapsmedaljer i längd. Gäller att använda dem rätt, de bästa just nu på den distansen ska åka.
Neuner: Tysklands älskling (om det nu inte är Kati) men verkar inte i form just nu. Hade de två varit svenskor hade stafettguldet i skidskytte i Vancouver varit hugget i sten…
Gössner: har åtskilligt att bevisa.
Pichler: demontränare som vi ska vara glada för att han tränar det svenska skidskyttelaget. Saknar någon motsvarande på längdsidan men sådana som han växer sannerligen inte på träd! Där missade tyskarna något på hemmaplan…
Jossa: Synd att inte dom kör 5km fritt på SM då.
Elin: Om dom inte tränade på den tiden så är det ju inte konstigt att hon var en medelmotta på den tiden, det är ju ändå dom resultaten man måste kolla på.
nisse. Kollade lite tider från Davos, La Cluzas och Bormio och Kalla har haft snabbaste tiden av alla på fristilsträckorna i stafetterna utan 2007, dock har hon varit efter i distansloppen dock endast 38 sek efter Virpi på 10km klassiskt som var ganska bra med tanke på hennes klassiska åkning då, Anna Haag 25 sek efter i samma lopp.
Varför är det så? kanske behöver lite längre tid att acklimatisera sig?
Nisse: Om du jämför ACO och Neuner denna säsong kan du då påstå att Neuner fortfarande gått fram mer? ACO verkar mer tänd och motiverad än någonsin.
Andreas P: tror att det har med rutinen att göra, Kalla (och Haag) har en del att lära sig fortfarande vad gäller olika förhållanden (som höghöjd med mera). Majdic, Aikku, Virpi och Justyna har alla mera rutin samt är mera allround.
Jörgen: Jo jag har tänkt på det också.
Andreas P.
På tal om 36-åringar. Vi har väl alltid haft någon konditionsidrottare som varit överårig och nått stora framgångar.
Minns du De Zolt som var 43 när han vann OS-guld i stafett.
jo jag minns De Zolt men menade att hon är bättre nu än för tio år sen.
Enligt uppgifter så ställer österrikaren Christian Hoffman inte upp i herrarnas distanslopp pga misstanke om doping.
lisa larsen kom upp i torsdags till davos. Inte bra tredje dagen är den värsta brukar man väl säga?
Bra kalla! men tyvärr luktar det doping lång väg men man kan inte göra något en att lita på att hon är ren.
Tyvärr håller jag med dig marcus, det känns inte bra att hon vinner… Vilken slags doping åkte hon dit för? Någon som minns?
Mkt bra lopp av Kalla Haag åxå bra. men vad ska man säga om rysskan tjejen har varit dopad kommer tillbaks å är flera klassar bättre, hon hade två topp 10 före dopnings avstägningen nu två på pallen odopad varför dopa sig om man ända kan åkte så bra??
Skidskytten Goessner hade ingen bra dag 70 placering.
Ja fyfan. Jag räknar det här loppet som att Kalla vann det. Härligt med en världscupseger för Kalla! Hoppas ryskan halkar när hon ska upp på pallen och bryter lårbenshalsen.
Ryssland stinker.
Ryskan lär nog ha blivit samartare när hon dopar sig. Hon har nog gått från Cera till gammal hederlig bloddoping. Och det är ju tyvärr fritt fram.
Men Smigun var en rysare, hon är i gammalt slag igen!
Nisse, kan du utveckla det där? Är det så att man inte kan komma åt gammal hederlig bloddoping? Hur kommer det sig?
Med tanke på hur många som erkänt att de dopat sig under många år utan att åka dit (Marion Jones t ex), trots mängder av provtagningar, så verkar det vara ren tur om man ska lyckas sätta dit någon. Och det suger!
Det jag menar med gammal hederlig bloddoping är transfusioner med eget blod. Man tappar av 1 liter under försäsong och fyller på inför ett mästerkap tex. Den extra blodmängden ger dig ett plus tills dess att kroppen gör sig av med överskottet. Det ger EPO effekt under några dagar och ger inte någon ändring i blodbilden och går inte att spåra för det är eget blod.
Förut innan EPO och Cera så körde man med detta.Det var därför Ryssarna ofta vann 3milen som gick först på mästerskapen men sedan tappade efter hand. Och det är nog en förklaring till att Sverige har många Guld på 5milen men inte på 3milen.
Ah, sån gammal old school-dopning. Tror du verkligen att ryssarna ägnar sig åt dig idag?
WC-Davos-sprint prolog-kvinner
13-12-2009
1 25 1138877 FOLLIS Arianna 1977 ITA 3:22.23
2 28 1220648 NYSTAD Claudia 1978 GER 3:23.40
3 14 1276714 MAJDIC Petra 1979 SLO 3:24.40
4 11 3565002 FABJAN Vesna 1985 SLO 3:24.58
5 13 1255665 SAARINEN Aino- Kaisa 1979 FIN 3:24.64
6 24 1303777 BJOERGEN Marit 1980 NOR 3:24.87
7 17 3485032 KOROSTELEVA Natalia 1981 RUS 3:24.98
8 36 3185004 SARASOJA Riikka 1982 FIN 3:25.16
9 12 3425275 BRUN-LIE Celine 1988 NOR 3:25.26
10 40 3195056 CUINET Aurore 1985 FRA 3:26.65
11 4 1250524 GENUIN Magda 1979 ITA 3:27.02
12 3 3505405 FALK Hanna 1989 SWE 3:27.34
13 20 3705003 PROCHAZKOVA Alena 1984 SVK 3:27.35
14 35 3505217 KALLA Charlotte 1987 SWE 3:27.59
15 21 1237817 OLSSON Anna 1976 SWE 3:27.77
16 51 1322110 ROTCHEVA Olga 1978 RUS 3:28.13
17 31 1365857 RANDALL Kikkan 1982 USA 3:28.19
18 33 1222200 LONGA Marianna 1979 ITA 3:28.78
19 23 3435001 KOWALCZYK Justyna 1983 POL 3:28.87
20 8 3565005 VISNAR Katja 1984 SLO 3:29.25
21 19 1283116 ANDERSSON Lina 1981 SWE 3:29.30
22 34 1255374 ROPONEN Riitta-Liisa 1978 FIN 3:29.46
23 57 1094063 SMIGUN-VAEHI Kristina 1977 EST 3:29.48
24 6 1139071 MORODER Karin 1974 ITA 3:29.66
25 22 3485221 SHAPOVALOVA Evgenia 1986 RUS 3:29.86
26 1 1293107 BOEHLER Stefanie 1981 GER 3:30.01
27 26 1166037 KUITUNEN Virpi 1976 FIN 3:30.28
28 47 3485170 ILJINA Natalja 1985 RUS 3:30.40
29 15 3205224 KOLB Hanna 1991 GER 3:30.43
30 16 1255471 MURANEN Pirjo 1981 FIN 3:30.80
31 49 3155041 NYVLTOVA Eva 1986 CZE 3:30.84
32 66 1345390 VINA Emilie 1982 FRA 3:31.64
33 45 3195059 BARTHELEMY Laure 1988 FRA 3:32.12
34 63 3485046 MIKHAILOVA Olga 1981 RUS 3:32.20
35 27 3425349 KRISTOFFERSEN Marthe 1989 NOR 3:32.53
36 64 1319976 KOLOMINA Elena 1981 KAZ 3:32.57
37 68 3485030 SCHUCHKINA Olga 1980 RUS 3:32.96
38 43 1350628 FUKUDA Nobuko 1980 JPN 3:32.99
39 52 3435014 JASKOWIEC Sylwia 1986 POL 3:33.08
40 9 3505090 INGEMARSDOTTER Ida 1985 SWE 3:33.24
41 37 3395038 UDRAS Kaija 1986 EST 3:33.29
42 32 1367021 SIDKO Alena 1979 RUS 3:33.44
43 46 3665001 VASILJONOK Olga 1980 BLR 3:33.67
43 29 1256732 SACHENBACHER -STEHLE Evi 1980 GER 3:33.67
45 38 3425183 JACOBSEN Astrid Uhrenholdt 1987 NOR 3:33.97
46 58 3785000 TERENTJEVA Irina 1984 LTU 3:34.09
47 41 3515055 GRUBER Bettina 1985 SUI 3:34.78
48 74 3665028 DUBAREZAVA Nastassia 1985 BLR 3:35.21
49 56 1181848 JATSKAJA Oxana 1978 KAZ 3:35.30
50 39 3105019 JONES Perianne 1985 CAN 3:35.33