En tå från karriärens bästa placering
Fyra igår och extremt nära andraplatsen idag! Det blev en tredjeplats men hur grym är inte Anna Haag?! Hon spurtar ju nästan ner Bjørgen! Kowalzcyk var inte mycket att göra åt idag, hon blir bara i bättre och bättre form. Men även vår Anna. YES!
Charlotte Kalla gjorde inget topplopp men heller inget bottenlopp. Tionde plats är ungefär var hon brukar lägga sig när det är klassisk stil. Väldigt bra att Ida Ingemarsdotter klarade sig inom 30 första. Kvoten börjar fyllas upp även på distanssidan. Dessa har hittills tagit poäng i distanstävlingar:
- Charlotte Kalla
- Anna Haag
- Sara Lindborg
- Anna Olsson
- Lina Andersson
- Ida Ingemarsdotter
Tre tjejer till denna säsong och vi får starta med sex pers nästa år. Det ska väl gå? Jag tänker framförallt på Britta, Lisa och någon Hanna.
Svenskornas placeringar
- 3 Anna Haag
- 9 Charlotte Kalla
- 22 Lina Andersson
- 26 Ida Ingemarsdotter
- 44 Kristina Strandberg
- 45 Hanna Brodin
Angående loppet i sig, trots att fältet sprack upp tidigt i loppet måste jag säga att det var rätt så trist. Men det funkade bra att läsa DN till. Man kunde titta lite då och då och se att Haag fortfarande var med. Om man istället låtit loppet gå med individuell start hade det varit spännande HELA tiden eftersom man blir servad med nya mellantider konstant. Nya mellantider som kastar om placeringarna utefter banan.
Jaja, fint väder var det i alla fall. OCH HAAG PÅ PALLEN!
Läs mer: Aftonbladet
Saarinen diskad- Kalla 9
Finland har gjort en motprotest. Det har aldrig hänt förr att någon blivit diskad efter ett spårbyte i en distanstävling. Tävlingschefen är från Sloveneien och Majdic är klumpig.
Otroligt bra kört Haag. Hon kommer att ha chans att vina totalen i framtiden. Johaug och Kuitunen blir bara sämre.
Björgen äcklar mig. Lind måste avbryta tävlingen igår, och Teichmann kunde inte starta pga astma. Björgen har ALDRIG haft liknande problem. Ändå har hon rätt att köra starkare medicin än dem.
Härligt kört av Haag! Hon visar verkligen att hon är en riktigt bra åkare i alla discipliner!
Det var länge sen jag hade sån puls hemma i tv-soffan! Blev extra dramatiskt när bilden försvann på tvn emellanåt! Jag gillar inte masstarter, men jag måste säga att det kan bli riktigt spännande avslutningar på loppen!
Bra kört av Ida också som fixade poäng!
Kanonform hos Anna jag blir nästan orolig nu när det är 6veckor kvar.
Hoppas hon kan behålla detta, för hon blir grym i dubbeljakt. Utöver Anna så var det stora glädjeämnet att Chazova åkte dåligt, EPO effekten håller på att avta?
Otroligt bra åkt av Haag. Hon blir lite bättre hela tiden. Jag nämnde Johaug tidigare och hon är väl den som underpresterade mäst. Hon börjar nog att bli stressad av detta. Bra gjort av Ingemarsdotter att ta poäng. Håller med att masstart är tråkigt, men damernas är betydligt intressantare än herrarnas.
Hum – tråkigt lopp?? Jämfört med herrarnas masstart var det ju en gastkramande thriller! Synd bara att Anna inte bytte till eget spår 50 meter tidigare…
Herrarnas jakt var precis som vanligt, visst blir man impad av Petter men tråkigare TV-sport får man leta efter, det skulle vara cricket i så fall :)
Skandinvaisk cup klassisk sprint.
Menn:
1) Kent-Ove Clausen, Norge,
2) Fredrik Byström, Sverige,
3) Niklas Colliander, Finland,
4) Hans Petter Lykkja, Norge,
5) Timo André Bakken, Norge,
6) Trond Iversen, Norge,
7) Stein Vidar Thun, Norge,
8) Andreas Myran Steen, Norge,
9) Antti Häkämies, Finland,
10) Juho Mikkonen, Finland.
Kvinner:
1) Anne Kyllönen, Finland,
2) Eva Svensson, Sverige,
3) Magdalena Pajala, Sverige,
4) Kjersti Bøe, Norge,
5) Anastasia Dotsenko, Russland,
6) Ingvild Flugstad Østberg, Norge,
7) Ann-Mary Ahtävä. Finland,
8) Mirva Rintala, Finland,
9) Triin Ojaste, Estland,
10) Elise Aunet Tyldum, Norge.
Heder åt de svenska herrarna som gjorde sitt för att sätta färg på eländet. Olsson, Fredriksson och Rickardsson – alla var de upp och körde ordentligt och försökte splittra fältet. Men övriga åkare måste ha en intelligenskvot under genomsnittet om de inte förstår att de måste hjälpa till att ösa för att ha en chans att vinna.
Hade en liten klunga gått loss med 5 km kvar, när Northug var långt, långt ned i fältet så kunde de ha gått. Men icke. De verkar vara nöjda med att komma topp 10, och åker och hoppas att det ska gå vägen och sen kommer norrbaggen på slutet som vanligt.
Hur många masstarter har vi haft nu som sett ut EXAKT så här? Och de där spurtpriserna sen, vilket skämt! FIS hoppas att de ska sätta färg och dra isär fältet, men det enda som händer är att några åkare kör på i 100 meter för att sedan stanna och dricka och vänta in klungan.
Jag kräks snart på de här långa masstartsloppen för herrar.
Fantastiskt vackra vinterbilder från Rogla, rena vykorten med snö och sol! Och överlag bra prestationer av svenskarna. Haag har nu pallplats både i fritt och klassiskt och har nu etablerat sig i den absoluta toppen medan vi nog får acceptera att Kalla f.n. inte är bättre i klassiskt. På herrsidan mycket glädjande att vi visar att vi hänger med, man har ju varit orolig för det. Vi får hoppas att de fyra som åkte idag får vara friska framöver för som det ser ut just nu kan de vara de fyra som bildar stafettlag för det ser knepigt ut med Södergren.
När det gäller Northug börjar det bli tjatigt att kommentatorerna ännu inte fattat att Northug åker alla sina lopp på det här sättet, till och med sprintloppen. De ska alltid få honom till att vara avhängd när han i praktiken bara ser till att hänga med för att sedan med sin överlägsna förmåga att växla tempo avgör på slutet. Det har inget med genialisk taktik eller s.k. vinnarskalle att göra utan han har en unik fysik helt enkelt.
Sedan kommentatorerna, tråkigt att man alltid ska behöva klaga på Karlsson men han är för bedrövlig. Pratar om nästan allt UTOM det som händer i bild. Om någon svensk avancerar eller dalar i fältet kan han helt strunta i detta och i stället börja snacka om tidigare meriter för en åkare som ligger på 35:e plats. Och tyvärr drar han med sig Öhrstig som pratar för mycket med ett sövande och monotont tonfall. Jämför med skidskyttet där Ulfbåge och Magdalena Forsberg gör ett bra jobb och då ska man komma ihåg att skidskytte är mycket svårare att kommentera för där är det alltid 3-4 bollar i luften samtidigt. Det skulle faktiskt vara kul att höra Karlsson kommentera ett skidskyttelopp, det skulle säkert bli en upplevelse. Kulorna viner till höger och vänster medan Karlsson berättar vad Björndalen gjorde på VM för sex år sedan.
tycker Öhrstig gör de bra hon har bra koll på vad som händer om någon svensk avancerar eller tappar positioner.
Ett tillägg till min förra text som kanske kan uppfattas som lite nedlåtande mot Kalla vilket inte var meningen. Jag tycker hon gjorde en mycket stark kämpainsats och avancerade på slutet från 13:e till 9:e plats något som jag tror Karlsson inte heller såg eller kommenterade. Lina och Ida också fullt godkänt. När det gäller norskorna är en tendens klar nu, det är det gamla gardet som dominerar medan de yngre stjärnskotten genomgående tydligen har stagnerat. På herrsidan en katastrof för finnarna, Heikkinen bäst som 42:a medan de övriga fyra bröt! Förmodligen miss med vallan för det var illa även på damsidan där Saarinen t.o.m. blev diskad av någon anledning.
Frans. Kan vere så at PETTER også går på atsamedesiner………………..
Jag tror att Kalla hade en sämre dag.
Örstig sa att Kalla klagade på att kändes tungt på träningen dagen innan.
Jag är helt övertygad om att hon åker bättre klassiskt i år. Det kommer att visa sig längre fram. Sedan är toppform och hyfsad form en väldig skillnad. Vi får hoppas att Anna kan behålla sin och att Kalla när hon toppar blir klart vassare. Nu är det väl inga tävlingar före Ottepä så vi får vänta på det.
Torbjörn H: sa dom inte att Kalla höll ihop loppet bra sedan lång hon väl stora delar av loppet mellan 10-12 hon gjorde ett jämt stablit klassiskt lopp
Sedan visste väl dom lika lite som vi att Saarinen skulle bli diskad, anlednigen till diskningen måste varit på åkningen av Majdic missa du det Torbjörn?Jag plusar för öhrstig Karlsson gör de helt okej
Gabriel:
Jag tror inte att man behöver vara orolig för hjärnkapaciteten hos skidåkarna. De vet nog lika bra som du och jag att för att vinna över Northug så måste de hänga av honom, men det är inte så lätt gjort. Det är så jämnt i herrklassen att det näst intill är omöjligt att spräcka fältet, de som försöker faller oftast på eget grepp. Och att kompisköra i täten en 4-5 man är mycket svårare i skidor än i t.ex. cykel där man ligger hjul i hjul och byter tätman på en halv sekund. I övrigt håller jag med om att de manliga masstarterna är mördande tråkiga genom att åkarna är så jämna att inget händer under 28 km och sedan kommer Northug.
Det er tragisk at ingen gjør et virkelig forsøk på å skape noe underveis. Svenskene var faktisk de eneste som prøvde å få i gang noe, men fikk INGEN med seg. Da Northug lå sist i feltet 2-3 runder før mål så er det utrolig defensivt at ikke en eneste deltager eller trener klarte å få satt i gang noe.
Moren min sovnet etter 1-2 runder, og jeg så ikke noe poeng i å vekke henne før ved siste passering på stadion. Mennene må gå hardere og lengre sløyfer hvis slike løp skal ha noe spenning underveis.
Det är svårt att hänga av Northug, jag tror att han har helkoll. Att han ser sliten ut i bland är bara skådespel för att upprätthålla bilden av att det är någon typ av bragd varje gång. Det krävs att andra inte åker för andraplatsen utan satsar allt eller inget i ett tidigare skede av loppet.
jossa:
Tror inte alls att alla håller med mig i kritiken av Karlsson, tvärtom är det säkert många liksom du som tycker att han är OK. Men jag kritiserade honom aldrig för att han inte kommenterade diskningen av Saarinen för sådant sker alltid i ett jurysammanträde efter loppet och efter en ev. protest. Sedan kan man också säga att om man inte gillar kommentatorerna kan man alltid stänga av ljudet vilket jag har gjort vid något tillfälle.
Bravo Anna Haag.
Kalla ungefär max vad hon kan i klassiskt.
OS 3-milen??
Det blir väl att titta på vad Jenny och Sandra gör på 5-milen i Tjeckien 10 jan.
Jenny vann i Vålådalen idag, 42 km
Eric: Långloppsåkare är inget för landslaget. Dom var mellan 6-11minuter efter Shevchenko på 42km och Shevchenko
åkte som Kalla i dag på klassiskt.
Torbjörn H
Var du med på den tiden när alla stängde TV-ljudet och lyssnade på Strömmer och Assar i radion?
Ja, Northug hadde kontroll og var aldri i fare for å slippe. Men hvis en gruppe hadde satt fart da han var sist i feltet hadde han fått store problemer med å ta de igjen. Det tar tid å komme seg forbi 30 løpere når de foran kjører.
Dessuten: Det er mange løpere som burde gjøre et forsøk. Kanskje hadde det ikke gått, men når de ikke prøver så synes jeg de er litt for fornøyde med en plass blant de 20.
Torbjörn H: menade att de var väldigt svårt för dom att veta att kalla blev 9a när du skrev att dom missa hennes avancemang , klart alla har olika smak vad de gäller kommenteradet.
Kommentator karlsson är inte så bra. det är bara att konstatera. örstig hade faktiskt bättre koll på det som hände under loppen.
Sedan när det gäller Northug, så ser det ut som att han redan avgjort världscuppen. Anledningen är nog att alla har alltför stor respekt och att han faktiskt är bäst just nu.
Sverige gjorde en väldigt bra tävling. Tycker att vi är bättre än på många år.
Anna Haag kommer att ge oss fler fantastiska upplevelser denna vintern. Men även dom andra tjejerna med Kalla i spetsen, kommer säkert att våga pröva på att köra fortare och inte ha sådan respekt för konkurenterna. Samma på herrsidan. bara Södergren kommer igång, så har vi ett slagkraftigt lag. Just nu saknar vi den femte åkaren nu när Södergren inte är kurant.
Håller med om att någon/några exempelvis svenskarna eller ryssarna borde ha lagt en en ordentlig stöt när Petter låg långt nere i fältet. Tror att han fått det tufft då att ta sig förbi alla åkare när alla framför honom åker så fort de kan… Sen kan det bära och brista. Mer spännande än en gruppresa och så kommer Petter som vanligt på slutet. Något att tänka på inför OS? För att vinna måste man våga…
Bra av Mathias att ta WC-poäng. Antal svenskar som tagit WC-poäng hittills i distans: 5 (Hellner, Olsson, Modin, Fredriksson och Rickardssson).
I sprint är maxkvoten nästa säsong redan fixad då 9 svenska herrar tagit WC-poäng där.
Bra av Haag idag och så nära andraplatsen! Kalla gick ungefär som förväntat. Ser att Saarinen strukits så finnarnas motprotest verkar inte ha gått igenom. Virpi ovanligt långt ner (13:a) men är kanske nedtränad inför Tour de Ski?
När det gäller Virpi så kanske det ’är så att fördelarna av gammal doping har tagit slut. Nu är det bara att vänta på att luften skall gå ur andra gamla doping fall. Tex. Kowalzcyk.
Jag är övertygad om att lyckas man träna upp sig med otillåtna medel till en hög nivå och slutar med dopingen men fortsätter träna hårt. Så sjunker inte kapasiteten tvärt. Utan man kan dra nytta av muskeltillväxt och förhöjd kondition. länge. Säkert flera år. Vem tror att slutar man dopa sig, så är det som att dra ur proppen. En dopingavstängning under 2 år är för kort. Sedan kanske man skall göra dopingkontroller även på dom avstängda under avstängningstiden så att dom inte dopar sig under avstängningstiden. Slutar när dom sonat sitt straff och ställer upp i världskuppen direkt och vinner med en halv minut. Vist kan det vara en tanke?
Virpi har nog mentalt redan lagt av. Jag tror inte hon kommer topp5 i TDS.
Vilka krav ställer SOK på deltagre till OS?
Jag har hört att kravet är minst två topp-åtta-placeringar i världscupen i år.
Vilka är klara så här långt?
Oskar detta kräver kanske en ny rubrik.
Eric: Det stämmer bra att 2 topp 8 placeringar är kravet från SOK.
De som redan är OS-klara är
Charlotte Kalla
Anna Olsson
Lina Andersson
Anders Södergren
Marcus Hellner
Johan Olsson
Emil Jönsson
Man kan väl anta efter inledningen på säsongen att följande får en biljett på tisdag:
Hanna Falk
Anna Haag
Jesper Modin
Ida Ingemarsdotter(litet frågetecken här kanske)
Så har jag säkert glömt någon också :)
Kattis: gäller SOK:s krav för även de tidigare uttagna i somras eller är de undantagna från uttagningskraven och får åka till OS på bekostnad av någon annan som presterat bättre i vinter pga tidigare meriter? Mycket hinner hända under ett halvår.
Helt fel tycker jag, något måste man väl kunna kräva även från dem eller kan de vara sjuka, ladda på hemmaplan och sedan åka till Vancouver?
Nu lär jag svära i kyrkan här på bloggen (och jag gillar honom också!) men den ende som kritiken jag skrivit ovan stämmer in på är Södergren. Men det kunde också stämma in på Britta (om hon tagits ut tidigare som de andra hon var ju ordinarie).
Falken, Haag och Modin blir säkert uttagna på tisdag. I övrigt blir det spännande.
Från Vuokatti och skandinavinsk cup 10 km fritt, topp 10:
1. SLIND Astrid Oeyre 1988 NOR 25:52.5
2. OESTBERG Ingvild Flugstad 1990 NOR 26:07.2
3. ELDEN Marte 1986 NOR 26:08.5
4. GRYGORENKO Kateryna 1985 UKR 26:13.8
5. LARSEN Lisa 1990 SWE 26:22.3
6. NYSTROEM Susanne 1982 SWE 26:34.4
7. WIKEN Emma 1989 SWE 26:35.2
8. ANTSYBOR Maryna 1987 UKR 26:35.7
9. ZAVALIJ Tatjana 1981 UKR 26:37.1
10. KORPI Maarit 1986 FIN 26:46.8
Seppas 12:a. Gräfnings 17:a. Eva Svensson 18:a, Mia Eriksson 20:a och Pajala 25:a knappt två minuter efter. Nyström helt ny för mig.
Var är Maria Rydqvist, saknar henne? Skadad, lagt av eller harvar på hemmaplan??
Funderar: om förbundsledningen är smarta skickar de tävlanden (exempelvis Britta, Hannorna, Rydqvist, långloppor och juniorer) som ännu ej tagit WC-poäng i distans denna säsong till att delta i Tour de Ski då flera i yppersta eliten hoppar över Touren i år. För att på så sätt fixa maxkvot i även distans nästa säsong (redan klart i sprint både på herr- och damsidan).
Förbundsledningen kan exempelvis utlova ett par OS-platser (ev reserv sådana) till de som lyckas bäst. Det borde motivera dem!
Jörgen: Ja de är uttagna på tidigare meriter och blir nominerade så pass tidigt för att de ska kunna lägga upp säsongen med OS som mål och inte behöva jaga en biljett i säsongsinledningen (och ha en extra formtopp då). Jag tycker att de var snåla när de förhandsnominerade i somras och inte gav Anna Haag en plats redan då.
Jag är inte helt säker på det här men jag har för mig att om en förhandsnominerad åkare är helt ur form så kan den ersättas. Men det ska mycket till för att det ska hända.
Kattis: förstår tanken bakom att de som gjort mycket bra från sig tidigare ska kunna lägga upp säsongen med OS som mål men ett rimligt krav är att även de de visar upp något gångbart resultat innan OS.
Förhandsnominerade låter mera rimligt, tidigare har det skrivits här ”redan OS-uttagna”.
Sen kan jag tänka mig att det sitter mycket långt inne om de ska peta Anders i femmilen i OS om han är frisk och säger sig vara i form…
Även SOK använder sig av ”OS-uttagna” när de listar åkarna. Så det är nog det som är den ”korrekta” benämningen även om jag skrev förhandsnominerade :)
http://www.sok.se/aktiva/osuttagna.4.18ea16851076df63622800013021.html
Förmodar att några som inte har formella meriter kommer med som stafettåkare.
Ser ändå att vi får svårt att fylla damernas 3-mil med åkare som kan komma bland de 15 bästa.
Synd att Anna inte åker Tour de ski !
Tror hon hade haft chansen på en topp 3 placering med sin fina form och mångsidighet.
Trist överhuvudtaget att alla svenska topp åkare verkar prioritera på bort touren pga OS.
Blir nog samma folk på pallen i OS som ligger i topp när Touren summeras, eller vad tror Ni?
Det är klokt av Anna att inte åka TDS, hon måste vara väldigt rädd om sin fina form.
Vi vet hur lätt den kan försvinna om hon blir sjuk. En del av dom odödliga som tex
Northug kan gå på en smäll. Det skulle inte förvåna mig om det händer.
Åkarna själva känner sina kroppar bäst. Det är stora pengar och många världscuppoäng att köra om i Tour de ski så egentligen är det strongt att kunna avstå speciellt när de ser hur konkurrensen i touren försvagas för varje dag. Vi får hoppas på att Södergren blir så OK att han kan åka.
ser fram mot tds(har inte sätt den på 2 år tyvärr). men titta på denna banprofil: http://www.worldcup-dobbiaco.it/strecken/. Damernas bana är en nerförsbacke!! medans herrarna är rakt upp och sen rakt ner!
Kul att emil åker tds Kommer bli kul att följa! nu med hans distans kapacitet
Såg idag ett märkligt uttalande av Joakim Abrahamsson:
”En del toppåkare klarar av 4-6 sex lopp. Men vi får se. Det beror på hur loppen ligger och hur mycket vila man får mellan varje.”
Vad jag sett är det 8 lopp inom 10 dagar, tidsprogrammet är också klart, alltså klart hur mycket vila man får.
marcus du länkade till 5e tävlingen, fritt utför med handicap.
Avslutningen går uppför i Val di Fiemme
Vet att det är den femte tävlingen men åndå lite tråkigt med en tävling utför. Det är ändå längdskidor och inte alpint vi pratar om.
marcus, jag håller med men kanske inte så märkligt med tanke på alla mer eller mindre idiotiska ändringar som gjorts de senaste åren.
Intressant disk.om OS platser. Min fråga är : kan man idag veta vilka som kommer att vara i form till OS.Personligen tror jag att dom som idag åker bra inte kommer att lyckas i OS.Anna Haag är tvungen att toppa formen för att ha en chans att bli uttagen tex.
FIS blir tokigare och tokigare, nu blir det tävling i utförsåkning! 12,5 km utför med en fallhöjd på 200 m och med 2,5 km lätt kuperat på slutet. Synd att det inte är masstart för då hade det blivit riktigt skoj!
Tror inte att Anna Haag har toppat formen. Där finns mer att ge.
Det finns mer att ge hos alla damer om dom får vara friska. Jag hoppas dom använder VM i Liberec som bräsle under träningen till OS. Där fick dom ju aldrig riktigt chansen att visa vad dom kan. Och massor av oförtjänt skit i kvällspressen.
På en skidträff i början av förra säsongen sa jag att Anna Haag kommer att gå förbi Kalla om ett par år.
Undrar om jag inte får rätt.
Hvordan vet dere at Marit Bjørgen ikke har brutt et løp? Leser en svensk media så blir en hjernevasket. I norsk media har det stått at Marit Bjørgen har brutt og stått over løpe flere ganger. Under Tous de ski i fjor trakk hun seg i siste liten på grunn av sykdom.
Dere svensker bør heller sette søkelyset på alle deres løpere som har blodpass for høye blodverdier. Det er merkelig at så mange i Sverige har det.
Vi nordmenn har i mange år lest om disse blodpassene, men i forhold til dere og nordmenn så stoler vi på svenske idrettsfolk.
Torgny Mogren gikk i mange år på astmamedisiner, men på den tiden var dere svensker mer opptatt av norske løpernes astma.
Hvorfor får mange av svenske langrennsløpere blodpass? Det er merkelig at så mange av svensker har for høye blodverdier. De fikk blodpass da Bengt-Erik Bengtsson satt som leder istedet for Vegard Ulvang og Bengt Saltin som leder i den medisinske komite. Da dere mener at Vegard Ulvang har all makt og at Marit Bjørgen jukser som må Bengt-Erik Bengtsson og Bengt Saltin hatt all makt.
Noen svenske løpere har astma også, og de fikk medisiner under Bengstton og Saltin. Hmm….. dysset ned og sensurert.
Det at dere henter opplysninger fra norsk media viser det jeg har sagt at norsk media følger nøye med og skriver om det. Svensk media sensurerer når det gjelder svenske løpere.
Vi i Norge vet at svenske løpere bruker også astmamedisiner. Flere ganger medaljevinneren Torgny Mogren gikk på astmamedisiner i alle år, men i svensk media leste vi bare om norske. I norsk media leste vi om norske og svenske.
Blodpassene til sevnske løpere ble mye skrevet om i norsk media, i svenske var det bare en notis om det. Blodpassene fikk de under Bengt-Erik Bnegtsson og Bengt Saltins tid. Største forskjellen mellom svensker og nordmenn er at vi er mer kristiske til våre egne, og samtidig tror godt om svenske løpere. Tross blodpassene så er folk uskyldige til FIS of Wada sier at fusk har skjedd.
Oskar:
Ser att många är intresserade av att diskutera OS uttagningarna.
Lägg upp en ny rubrik för samla denna diskussion.
Anne;
Höga blodvärden är ibland genetiskt.
Jag tappar en halv liter blod tre-fyra gånger om året av säkerhetsskäl. Minskar risken för blodpropp.
Om jag vore aktiv idag skulle jag alltid få startförbud!
Jag har minst tre i släkten som lider av samma problem.
Samma var det med Niklas Jonsson om jag inte kommer ihåg fel.
Håller med dig beträffande det som skrivs om Marit Bjørgen i svenska tidningar.
Kan jämföra med den positiva inställning man har i tyska media till Helenas och Anna Carins framgångar.
Inga insinuationer där.
Ser fram emot att se Kowalczyk i en ett nerförs lopp. hon har ju inte den bästa nerförs tekniken. Men för resten blir det väl en tävling mellan vallarna?
Anne: jag trodde alla åkare hade blodpass, men jag kan ha missförstått hela biten. Sedan att det är så många svenskar som har höga blodvärden, det känner jag inte till. Jag känner till Peter Larsson och Britta Norgren men inte fler. Några ryssar brukar ha höga blodvärden och för några år sedan hade Evi Sachenbacher-Stehle det, men att det skulle vara en mycket högre andel i Sverige är en nyhet för min del.
Att man blir stoppad för höga blodvärden är väl främst en medicinsk fråga, inte en dopingfråga. Sedan har nog skidsporten varit dålig med att gör bloddopningstester, exempelvis med cykelsporten.
Sedan tycks man i en del fall tänja dopingmoralen i Norge väldigt långt, diskuterades det inte för något år sedan om någon dryck som Northug m fl fick under tävlingar med koffein eller något annat i.
swestam;
Det var vanligt att 5-milarna på Sixtens tid eller kanske tidigare tog enormt starkt kaffe när det var 5 km kvar. Sen blev koffein förbjudet men är numera tillåtet.
Jag känner några som överhuvudtaget inte idrottar men har mycket höga blodvärden. En personalchef på jobbet hade ibland ett Hb på 190.
Livsfarligt!
Anne: Varför denna upprördhet? Det är självklart att vi reagerar på att Björgen använder dopingklassad medicin.
Och att Mogren och 70% av norska laget använde astmamedicin för 20år sedan kan ha att göra med att den medicinen inte var dopingklassad. Sedan höga blodvärden är inget konstigt om det är medfött. Men det som är konstigt är att
Norge som ofta stått på barrikaderna och fördömt doping tillåter användning av detta. Och jag hoppas ni förstår att undantag skapar prejudikat som andra kommer att hävda. Och vad hade sagts i Norge om det var Kowaltzyk eller Maidic
som började med dopingklassad medicin.
För hur det än är så är medlet prestationshöjande och borde inte användas av idrottsmän, och om man är så sjuk så skall man inte tävla.
Sedan så har då jag under alla år aldrig sett Björgen bryta ett lopp pågrund av astma, däremot Björn Lind vid flera tillfällen och Ida Ingmarsdotter.
Elin: En skidåkare är tydligen inte bättre än sitt sista lopp. Vem som är bättre får vi väl se, men störst meriter har fortfarande Kalla med råge. Anna är bättre i klassisk och Kalla är bättre i fritt allt detta för närvarande. I sprint är dom lika bra med flera 4platser för Kalla och en för Anna. Så dom kompletterar varandra och kan om alla goda krafter är med oss höja varandra till riktigt höga nivåer.
Bra Nisse!
Anne, det här med blodpass har du fått helt om bakfoten. Alla åkare har blodpass. Menar du att svenska åkare har sysslat med sanktionerad bloddopning tidigare? I så fall är det ju ett scoop. Ring till Verdens Gang och upplys dem om detta så kanske du tjänar en liten slant.
Vad vi vet, och som är fakta, är att Marit Björgen just nu använder dopinklassad medicin. Och detta sammanfaller märkligt väl med att hon helt plötsligt är tillbaka i världstoppen efter flera riktigt tunga säsonger.
Om det är så att medicinen gör att Marit hamnar på exakt samma nivå som ifall hon inte haft astma, så är det väl fine. Men om det är så att hennes kapacitet höjs det allra minsta över vad hon skulle haft som icke-astmatiker så är det förjävligt. Lika förjävligt som det ryssarna sysslar med.
Och sedan, skippa snacket om att ni norrmän aldrig är missunsamma, alltid tror väl om svenska åkare osv osv. Det är skitsnack.
Blodpass är en sak, att få startförbud för tillfälligt högt blodvärde något annat.
Läs t.ex. vad Gunnar skrev här ovan om höga blodvärden.
nisse, rätt att en skidåkare är inte bättre än sitt sista lopp.”
Men obs, jag tippade detta om Anna Haag för två år sen.
För några år sen var det mera vanligt med förhöjda blodvärden. Höghusträning är tack och lov borta!
Effekten av att träna på hög höjd kommer först riktigt starkt vid över 2000 meter.
Ett problem är att det varierar från person till person.
Om en kvinna har Hb 140 och ökar till 155 ger det större prestationshöjning än en som har 150 och ökar till samma nivå.
Gränsvärdet är 160 för kvinnor och 170 för män.
Britta hade 162 förra året när hon fick startförbud ett par dagar.
Anna Haag har utveklats mest detta året och närmat sig Charlotte Kalla i fristil. Vem som är bäst, spelar väl ingen roll så länge dom är med och kämpar om dom främsta placeringarna.
Får Charlotte nöta lite på klassiskt så tar hon sig närmare täten där. Kan vara så enkelt som att hon måste öka tron på sig själv just när det gäller klassiskt. hon hör, läser och får frågor om sin åkning, på den klassiska stilen. Klart att det påverkar henne.
Anna Haag har ju bara fått beröm i år och det sporra ju till att kämpa hårdare och våga prova.
Jag tror att det blir bra och snart har vi fler tjejer med där uppe.
Grabbarna visade ju att dom oxå kan i går. Jag tror att självförtroender är stärkt hos dom oxå nu. Nu skall vi fira Jul och sedan så blir det nya tävlinga efter nyår.
Hör kanske inte hemma här men jag tittade lite närmare på Voukatti.
Jag såg klassiska loppet live och hörde Ingvild Flugstad Østberg säga att hon är något bättre i klassiskt.
Men Lisa som är bättre i fritt tappade bara 7 sek. mot Ingvild i klassiska loppet men 15 i fristilsloppet.
Som jag skrev tidigare blev jag imponerad av Lisas klassiska åkning, hade bara sett henne i fritt på tävling tidigare.
Sten: Det är väldigt svårt att jämföra två så bra åkare som Haag/Kalla då form är allt. Kalla slog Haag med 3minuter på 3mil i SM senast i klassiskt. Det visar hur mycket dagsform betyder. Och jag är helt övertygad att Kallas klassiska åkning egentligen är väldigt bra och det skulle inte förvåna om hon åker väldigt jämt med Haag i Otepää.
Och masstart är nog mer en psykologisk grej för Kalla som hon kommer över med tiden. Likväl som Anna kommer att känna press nu när vi förväntar oss pallplatser och hon skall leverera.
Så vi har två väldigt bra tjejer som bara är i början på något som kan bli hur bra som helst och dom skall egentligen vara som bäst till nästa OS.
Alle løpere har blodpass, men skjønner Anne. Hun mnewer at svenske løpere har hatt for høye blodverdier og fått startforbud. Peter Krasson en av dem. At dere i Sverige ikke vet hvem som bruker astmamedisin av svenske løpere er fordi som Anne sier at svenske aviser sensurerer.
Alle som har fulgt med i langrenn vet at for noen år siden var Marit Bjørgen helt suveren uten noe astma og medisiner. Nå til tross for medsiiner som er på dopinglisten så er hun ikke på det nivået. Men dere vet vel ikke at Marit var suveren før, da svensk media insinuerer.
I Norge tar vi doping på alvor derfor går aviser norske løpere etter i sømmene og er vakter. Gjør svensk media det når det gjelder svenske løpere? Nei. Da Ludmila vant medaljer i friidrett så var hun en fantastisk svenske i følge svenske medier, da hun ble tatt for doping ble hun en russer.
Svenskene snakker så mye om Vegard Ulvang, men han er ny i FIS, før hans tid satt Bengt-Erik Bengtsson som leder og en annen svenske Saltin som leder for den medisinke komite. På den tid dukket den ene etter den andre av svenske løpere opp med for høye blodverdier, og de fikk godkjent at de hadde det da det var liksom ”medfødt”. Mer medfødt i Sverige enn i andre land. Den samme Bengt-Erik Bengtsson visste hva som foregikk før Lahti VM.
http://www.nrksport.no/langrenn/1.6083562
Holdt han noe skjult om svensker? Det blir bare spekulasjoner som jeg ikke skal begynne på.
Jeg er i mot doping og går på astma medisiner selv. Har vært idrettsaktiv, men ingen medisiner hjalp. Går nå på en som står på dopinglisten, og det gjør at jeg kom på normalnivå. Men i forhold til Marit Bjørgen så hadde jeg ikke orket beskyldningene, så jeg la idretten på hyllen.
Jeg vet hvordan det er, og noen må ha andre medisiner.
Jeg håper at Marit Bjørgen lukker
ørene igjen. Hun vet hun har astma. Hun har brutt mange løp, og mange løp har hun ikke stilt opp på. Hun har vært mye syk de siste årene og hun prøvd mange astmamedisiner som ikke har virket. Hun har fåt dispens fra FIS medisinske komite og selvsagt fra Wada.
Her er noen undersøkelser gjort av internasjonale forskere, og som blir tiet ihjel av svensk media og som tar opp dagens situasjon.
http://www.naaf.no/Documents/Allergi%20i%20Praksis/AiP207_Fo rekomst%20av%20astma_hos_idrettsut%C3%B8vere.pdf
”Disse meddelelsene har blitt fulgt opp
av rapporter over høy forekomst av
astma og bronkial hyperreaktivitet blant
unge norske og svenske skiløpere, og
hvor forekomsten ble rapport høyest
blant de svenske skiløperne (11).
Også blant konkurranse-kunstløpere
har høy forekomst av astma og anstrengelsesutløst
astma blitt rapportert.”
http://www.lunge.no/files/lungehel/Lungeforum%2014-3-2004.pdf
” Kjell Larsson og medarbeidere rapporterte
en alarmerende høy
forekomst av astma og bronkial
hyperreaktivitet blant
svenske langrennsløpere på
toppnivå (3). Senere viste Helenius
og medarbeidere at
forekomsten av astma og bronkial
hyperreaktivitet også var
høy blant sommeridrettsutøvere,
og at forekomsten var avhengig
av hvilken type sommeridrett
utøvere drev. Langdistanse
løpere hadde høyere
forekomst enn utøvere innen
spurt og kraftidretter som kast
og støt (4).
http://www.naaf.no/Documents/Allergi%20i%20Praksis/AiP207_Forekomst%20av%20astma_hos_idrettsut%C3%B8vere.pdf
Det verkar svårt att skilja på höga blodvärden som orsakas av träning på hög höjd eller av gener och dopning.
Hei Tina, jeg har pleid å følge litt med på denne siden da vi mangler gode tilsvarende sider i Norge.
Men i det siste er det blitt sjeldnere og sjeldnere besøk inn her.
Jeg er lei av å lese alle beskyldningene om doping og juks når det ikke er svensker som vinner. Hadde det f.eks. vært en russer som hadde vært ”syk” nå i grunntreningsperioden før OL sånn som et par svenske stjerner er (jønsson, Sødergren) så hadde dopingsanklagene haglet på svenske diskusjonsfora.
Jeg er lei av å lese at alle fellesstarter er ”tråkige selskapsresor” og at den eneste måten å konkurrere på er intervallstart. Hvis det er så utrolig lett å henge, hvorfor er aldri ”intervallstartstjerner” som Hellner med i sluttspurten på en massestart? Og at svenskene vil ha vekk massestartene mens resten av Europa liker dem forteller meg at det er svenskene som er sære, ikke resten av Europa.
Jeg er lei av å lese at Northug er en blodigle som bare kan henge.
Jeg er lei av å lese at Vegard Ulvang fatter alle avgjørelser i FIS helt alene, og helst slik at de gavner Norge.
Og nå å lese at Bjørgen ALDRI kan bli akseptert som en verdig vinner av svenske langrennsinteresserte provoserer meg.
Dere må slutte å tenke på FIS og resten av langrennsverdenen som en konspirasjon mot Sverige. Tror dere virkelig at Marit ville fått gått med astmamedisinen om det ikke var skikkelig og grundig vurdert av uavhengige leger? Er det noen som er så dumme at de tror at Ulvang og den norske landslagsledningen har sittet alene på et kammer og godkjent dette mens de lo sin onde dr. Evil latter???? Våkn opp!!
Over og ut. Dette var mitt siste innlegg her.
Hur många som har astma är inte av intresse. För mig kan alla använda astmamedicin, men inte dopingklassad.
Ingen idrottsman skall få använda något på dopinglistan oavsett. Det är det enda sättet att förhindra missbruk.
Sedan blodvärden, är det medfött så är det. En viss procent av befolkningen har detta även i Norge.
Pratade just med en gammal farbror, f.d. landslagsåkare.
Först som pensionär fick han vet hur farligt han levt.
Han hade ett Hb på 180 men nu får han behandling.
Han säger att på den tiden tyckte man att höga blodvärden var ett friskhetstecken.
Tor: Ni måste tåla debatten. Och gamla synder rättfärdigar inte nya. Det är i grunden fel att tävla med förbjudna ämnen i kroppen.
Är de någon som vet vilka svenskar som åker tour de ski?? såg finska laget alla bästa tänker åka Saarien Kuitunen Roponen Muranen alla bästa herrar tänker åxå åka sprint åkarna deltar i fyra första tävlingarna.
Sedan hoppas att Fredriksson å Richardsson för OS biljetterna imorgon liksom giva Falk å Haag.
Tor, du kanske skulle starta upp ett norskt skidforum då om du har det så jobbigt? De här är nämligen ett svenskt skidforum. Vi som skriver här hejar på Sverige, inte på Norge, Ryssland, Tyskland, Polen, Kanada eller Österrike. Sverige hejar vi på.
Vi tycker inte att det är rättvist mot våra svenska åkare att norska åkare får tillstånd att dopa sig. Vi tycker heller inte om att Vegaard Ulvang förstör skidsporten med en massa konstigheter som skidbyten, masstarter i alla grenar, bonussystem, sprintbanor som inte är sprintbanor osv. Vad kommer härnäst? 10 km fristil med klädbyte var hundrade meter?
Du och de flesta i Norge skulle också vara emot masstarter om ni inte haft Petter Northug. Det var ni nämligen innan han kom. Ni avskydde Italienarna som bara hängde på de norska åkarna och sedan spurtade på slutet. Men nu har ni ändrat uppfattning, minsann.
Vi hejar inte på Petter Northug, vi hejar på svenska åkare. Även om vi imponeras av Northug, det tror jag att vi gör allihop. Men vi tycker i alla fall inte om masstarter för de är tråkiga.
Fascinerande, helt plötsligt dyker det upp massor med norska inlägg under signaturer som tidigare inte alls har skrivit här på Skidpepp (med undantag för Tor som alltid varit saklig och kommit med intressant information från norsk horisont). Måntro att det är Marit Björgens fanclub som har blivit stött (observera att jag faktiskt har försvarat Björgen här på Skidpepp i själva astmahistorien).
Men fortfarande väntar vi från svar från Tina, Madelene eller Anne; vilka är de många svenska skidåkare med förhöjda blodvärden (vilket felaktigt impliceras av påståendet att så många svenskar har blodpass) förutom Peter Larsson och Britta Norgren som vi redan känner till?
Missa Modin har är självklart klar för OS.
Jossa: Södergren vill inte bli frisk så TDS tror jag inte på för honom. Stor risk för OS dessutom. Men allt står i Expressen så man vet ju inte.
Blodpass har väl bra cyklister än så länge? rätt mig om jag har fel.
Lisa Larsen åkte bra i Skandinaviskacupen i klassiskt hade hoppats på lite bättre i fritt.
Har läst TDS hemsida och startande är
Pajala,Brodin,Rydkvist och Ingmarsdotter
Björn lind, Jönsson,Hellner,Fredriksson
och Södergren.
Kul att dom ger Rydkvist en chans, hoppas nu att hon tränar stenhårt.
Glömde Mia Eriksson och Sara Lindborg.
nisse: jag skulle inte lita på TDS hemsida, förra året hade de rejält fel om det svenska deltagandet. Dessutom missade du Sara Lindborg och Mia Eriksson bland damerna och Daniel Rickardsson och Jesper Modin bland herrarna. Jag hade gärna sett Falken och Larsen köra Touren.
Rickardsson och Modin står inte på hemsidan. Hur många får ställa upp?
Är det inte 5?
Tor/
Att det haglar beskyllningar om doping så fort en svensk inte vinner är löjligt. Misstänksamheten mot ryssar finns, men det är ganska naturligt då typ 10 ryska längdåkare och skidskyttar åkte fast förra säsongen. Sen är väl inte folk så glada när Khazova kommer tillbaka från en dopingavstängning och krossar allt motstånd. Jag trodde befolkningen i Norge hade liknande åsikter, men du vet säkert bättre.
Det är helt sant att många här inne vill minska antalet masstarter, men jag förstår inte varför det gör dig så upprörd. Om du tycker att det är perfekt som det är idag är det ju bra för dig, men folk måste väl ändå få uttrycka sin åsikt.
Northug har bevisat att han vinna alla typer av lopp och är helt klart bäst i världen just nu. Han blir bara bättre och bättre och kommer med all säkerhet dominera framöver. Däremot finns det säkert en del, t.ex. jag själv, som gärna ser att andra vinner än just Petter. Alla har sina egna favoritåkare beroende på åkarens nationalitet, åkstil, personlighet, framgångar etc.
Kritiken mot FIS (och Ulvang) beror nog i de flesta fall på att folk inte är nöjda med utvecklingen inom längdåkningen. Det verkar dock vara som du skriver att vi svenskar är säregna, eftersom övriga världen inte är av samma åsikt. Vi får acceptera att majoriteten styr, men måste väl ändå få ha vår åsikt.
När det gäller Björgen har jag ingen direkt åsikt, vet alldeles för lite. Det låter lite konstigt att hon använder dopingklassad medicin. Om den anses vara doping borde den ha effekt även på ”astmafria” personer. Jag tycker inte att det är konstigt att det blir debatt.
nisse: på den här länken hittade jag Modin och Rickardsson http://www.tour-de-ski.com/fr/athletes/competitors-2007-2008.html
Skulle också vilja veta namnen på de många svenskar som har haft förhöjda blodvärden de senaste åren, som våra nya norska debattörer skriver om ovan.
Sen hoppas jag att Tor stannar även om han inte gillar debatten som pågår just nu. Har uppskattat hans norska syn och information i flera diskussioner.
Swestam det ordning på dig. Jag såg inte dessa av någon anledning.
Sedan när det gäller Björgen tror jag inte att det bara är vi som regerar.
Kommer man tillbaka 3klasser bättre efter att ha börjat med en dopingklassad medicin så är man ju korkad om man inte ser samband.
swestam; Förhöjda blodvärden är normalt inte dopning.
Se vad som skrivits om genetiska orsaker eller träning på hög höjd.
Det heller inte dopning om en tävlande som i Bjørgens fall har tillstånd att använda en medicin som finns på listan.
Det är minst sagt komplicerat då det på ”Röda listan” finns medel som är förbjudna vid såväl tävling som utanför samt medel som bara är förbjudna vid tävling, ett enkelt exempel; Efedrin Merck.
Det finns också användning av klassade (=förbjudna) medel där räcker med att det noteras i protokollet i samband med dopningskontroll.
Når sist ble det langrennsgull til Sverige 1988 eller husker jeg feil?
Sorry 3gull i 2006.
Elin: nu blir jag förvirrad -jag har inte hävdat något av det du verkar tillskriva mig.
Swestam, jag uppfattade ditt inlägg 20.11 på det sättet. Fel av mig?
Undrar hur många här som vet vad t.ex ”Röda listan” är?
En liten berättelse om dopning:
För ett par år sen hade jag besök av en väninna från öst. Hon blev riktigt genomförkyld.
Långt till doktorn och min bil på verkstad. Eftersom jag hade medicin kvar efter en liknande förkylning fick hon av min medicin som helt klart innehöll flera förbjudna medel.
Hon har tyvärr sedan dess gett upp sin lovande karriär, vill inte bli jämförd med alla som dopar sig.
När jag pratade med henne förra veckan skrattade hon och sa: Tänk att jag dopat mig EN gång och det var i Sverige med din medicin.
Det at ingen vet hvilke atsmamedisienr svenske løpere går på har nok med det å gjøre at i Sverieg blir det ikke skrevet noe om det. Men har du astma, så bruker du medisin.
Forskningen som dere finner link ovenfor beviser at det er maneg svenske løpere som har astma, og at det er flere her prosentvis enn i Norge. Eller mener dere at fforskeer og er ute etter Sverige?:
Så hvorfor vet da ingen hvem disse svenske løpere er? Sensur i svensk media. Astma og medisiner hører sammen, og særlig i utholdenhets idrett som foregår i kulde. Så hvis dere vil vite hvem de svenske løpere er så får dere be avisen deres drive med undersøkende journalistikk.
Så for høye blodverdier. Jeg hører dere gjentar at det er medfødt. Men tenk om det var norske løpere som hadde for høye blodverdier og ble nektet start? Da hadde det blitt sagt at det er fint å skjule seg bak ”medfødt” når de egentlig har dopet seg. Og at Vegard Ulvang som er enerådende i FIS har sagt at de må bruke ”medfødt” som alibi.
Bengt-Erik Svensson har i mange år vært leder i FIS og Bengt Saltin har vær leder for den medisinske komite i FIS, så med tanke på Vegard så har Sverige hatt 2 menn i FIS topp. Hmm…meget mystisk det med blodverdier og sensur av astma i Sverige, selv om forskingen viser at det finnes i stor skal på høyt nivå.
Det finns människor som behöver de dopingklassade medicinerna för att kunna leva ett normalt liv, kunna motionera etc. Medicinernas existens är berättigad men för elitåkare kan de ge otillåtna fördelar gentemot andra tävlande.
Tror att Björgen kunnat leva ett fullt normalt liv med andra astamediciner (som inte finns med på röda listan) men för att kunna prestera i längdåkning på världsnivå behöver hon denna dopingklassade medicin.
Nog där pudelns kärna ligger. Är det OK att använda dopingklassad medicin för att kroppen annars inte klarar av att prestera på topp?
Tycker att det som finns på röda listan inte alls ska tillåtas för det är vad den samlade idrottsläkarvetenskapen känner till idag. Sen kan det visa sig att det är fel när nya rön kommer (som t.ex vad gäller koffein, förbjöds förut men är nu tillåtet).
Tina;
Höga blodvärden är INTE dopning, bara en risk för att få blodpropp.
Se t,ex vad Gunnar skrev 13:56
Tina skrev ”Da hadde det blitt sagt at det er fint å skjule seg bak “medfødt” når de egentlig har dopet seg.”
Du skulle kunna få namnet på minst 5 personer som jag känner som har mycket höga blodvärden, över Hb 180.
Ingen av dessa har idrottat än mindre dopat sig.
Det är tråkigt att behöva ha en sån här debatt. Men dom som tog beslutet måste ha varit medvetna om att det skulle bli kontroversiellt. Efter några magra år på damsidan var man nog beredd att vara frikostig med att tänja på principer.
Allt för OL gull.
Petar in en pinne på brasan jag också.Efter vad jag förstår är väl, så gott som alla svenska landslagsåkare vaccinerade mot svininfluensan tidigt i höst.Det beror väl på att dom tillhör en riskgrupp.Tex astmatiker som är tvungen att medicinera sig.För det kan väl inte vara så att dom har smitit före oss andra i vaccinationskön?
Ikh: Klart dom gått före i kön med all rätt. Och jag har villigt skänkt min spruta till dom. Har inte du gjort det?
nisse:jajamensan, till och med till de som har mediciner i nesesären som är med på” röda listan”
Ikh:Inte hade du behövt ge den till Norge dom har ju eget vaccin.
nisse:Du måste väl ändå hålla med om att vi är duktiga,när vi lyckas spotta upp över 100 kommentarer (mest dravel men ändå) på den här bloggen
Vad heter medicinen som Björgen fått dispens för?
Dessutom börjar diskussionen närma sig sandlådenivå nu….
Det är ett par svenskar som har dispens för höga blodvärden och det är en norska som har dispens för sin astmamedicin. Det gör inte hela nationerna eller ens de själva till fuskare och jag tycker det är sorgligt att se att två länder som tidigare varit så enade i fighten mot doping helt plötsligt ska sitta och kasta skit på varandra…
Att expressen väljer att sätta en sån rubrik som ”Nu får Kallas rival lov att dopa sig” säger mer om Expressen som (skvaller)tidning än vad det gör om svenska medier i allmänhet.
[…] Debatten om huruvida Bjørgen dopar sig eller inte börjar nå pajkastar-nivån vilket inte leder någon vart alls. Vi lägger ner det för stunden, OK? […]
Ting slår tilbake. Bjørn Lind har begynt å bruke ventoline mot astma, samme medisin som Marit Bjørgen fikk dispens for i fjor. Fra 1.januar 2010 ble den tatt bort fra dopinglisten. Men da mange her mener at Bjørgen dopet seg og fikk Mühlegg krefter, så vil Bjørn Lind få samme krefter og selv om den er tatt bort fra dopinglisten, doper han seg og.
Tina: Hur vet du att det är Ventoline Björgen har? Varför inte Bricanyl eller nått annat som inte är frisläppt som Ventoline.
Jeg leste det et sted.
Bricanyl står på dopinglisten den og, men vil bli tatt bort den og med tid og studner. Bricanyl er helt vanlig og som veldig mange bruker og som leger skriver ut til barn og unge. Den kjenner jeg veldig godt, ventoline også.
Ventoline har samme effekt som bricanyl, men den første blir mest skrevet ut til voksne.
Ventoline virker ved å utvide bronkiene slik at luftpassasjen i lungene bedres. Ventoline brukes ved astma, kronisk bronkitt, emfysem (alvorlig lungesykdom) og andre lungesykdommer der utvidelse av bronkiene er nødvendig. For store doser av ventoline gir meget alvorlige bivirkninger.
Bricanyl virker ved å utvide bronkiene slik at luftpassasjen i lungene bedres og pustevanskene blir mindre. Den er effektiv ved akutt astmaanfall. Den skrives ofte ut i kombinajson med seretide. Seretide er forebyggende og bricanyl også ved akuttbruk.
Friske personer har ingen effekt ved bruk av disse medisiner. De ble satt på dopinglisten pga at de ble ofte brukt av idrettsfolk med astmaproblemer, men etterhvert blir de tatt bort fra dopinglisten når det blir vitenskapelig bevist at de ikke har effekt på friske.
Vi skulle lägga ner pajkastningen?
Tina; visa med en länk att Marit Björgen använder sig av en idag icke dopingklassad medicin?
Ventoline var på dopinglisten i fjor da Bjørgen fikk dispens. Fra 1.januar 2010 ble den tatt bort fra dopinglisten. Jeg leste det i lokalmedia og alt som står i avis står ikke på nett, i hverfall ikke små lokalaviser.
Det er bare å spørre Marit Bjørgen selv under et intervju. Verre er det ikke. De grove beskyldningene som har kommet mot henne er injurierende. Nå det viser seg at Bjørn Lind har begynt å bruke samme medisin, så komme nye beskyldningene mot henne. Alle som har fulgt med på langrenn i alle år, vet at Marit Bjørgen var suveren tidlig på 2000 tallet før hun ble syk. Og nå er hun ikke i nærheten av det engang. Merkelig dopingmedisin som gjør at en idrettsutøver er dårligere nå etter bruk enn da hun var helt frisk.